abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49509687
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 13:36 schreef Futurama het volgende:

[..]

Yeah, naar het schijnt.
Maar die gebeurtenis van de vorming van het universum kent dus geen oorsprong volgens Atheisten.
Een soort van Generatio Spontanea maar dan voor het universum... Gaat er bij mij gewoon niet in
Vind het lui en gemakzichtig om er vanuit te gaan dat alles om ons heen geen oorsprong kent.
Dat is niet hoe het in elkaar zit. Er is een theorie die vertelt dat het universum uit een singulariteit zich ineens gigantisch veel en snel uitbreidde (de big bang) maar die is dus niet helemaal water dicht.
we weten dus gewoon niet zeker hoe de boel is ontstaan.

dan vind ik eerder de christelijke oplossing gemakzuchtig en lui door te zeggen: 'het was een god, en die is heel machtig want anders kan dat nooit'
pi_49509951
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 13:25 schreef Viking84 het volgende:
ik ben een atheïst in wording, mag dat ook? Waarom het mij beter lijkt om atheïst te zijn:

- hoewel ik eigenlijk niet geloof in 'niets', vind ik het niet aannemelijk dat het 'iets' dat er is een god is. Dat is naar mijn mening een poging van de mens om dat 'iets' begrijpelijk te maken. Ik zou eerder zeggen dat dat 'iets' niet te benoemen is. Ik ben dus een atheïst, omdat ik niet geloof in een god, maar je zou ook kunnen zeggen dat ik agnost ben, omdat ik het bestaan van een god ook niet direct ontken, of liever: ik ontken het bestaan van datgene dat ik 'iets' noem niet. Weet niet of je jezelf nog atheïst mag noemen als je 'ietsist' bent? Ik ben dus een agnost met een sterke neiging richting het atheïsme .
Een ietsist is naar mijn mening iets heel anders dan een atheïst. Een ietsist gelooft niet zozeer in een god waar relegieuze mensen in geloven, maar ze geloven wel dat er 'meer tussen hemel en aarde' is.
quote:
- verder vind ik dat religies mensen groot onrecht aan doen. Ten eerste hebben maar weinig mensen de mogelijkheid om te kiezen of ze wel of niet willen geloven. Ze worden van jongs af aan met een bepaald wereldbeeld geïndoctrineerd. Ten tweede hebben mensen constant de behoefte hun religie aan anderen te willen opleggen. Doen ze dat niet expliciet (door te trachten anderen te bekeren), dan doen ze het wel impliciet (door wetten door te voeren die rechtstreeks uit de bijbel komen). En ten derde hebben georganiseerde religies voor nogal wat bloedvergieten gezorgd, zoals iedereen wel weet.
Als atheïst moet ik toch zeggen dat er ook genoeg mede-atheïsten zijn die gelovigen niet respecteren en hun atheïsme opdringen. Het is eerder een menselijk trekje dan een gelovig trekje
pi_49510126
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 13:57 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Een ietsist is naar mijn mening iets heel anders dan een atheïst. Een ietsist gelooft niet zozeer in een god waar relegieuze mensen in geloven, maar ze geloven wel dat er 'meer tussen hemel en aarde' is.
[..]

Als atheïst moet ik toch zeggen dat er ook genoeg mede-atheïsten zijn die gelovigen niet respecteren en hun atheïsme opdringen. Het is eerder een menselijk trekje dan een gelovig trekje
Hetzelfde als wanneer iemand een woord fout uitspreekt en er van overtuigd is dat hij het goed zegt. dan probeer je hem natuurlijk ook duidelijk te maken dat het fout is en dat jij het goed hebt. Zo zitten mensen inderdaad in elkaar.

Het verschil is dat bij christenen er in de bijbel staat dat ze mensen móeten bekeren en het woord van god verspreiden, en atheisten het puur uit het menselijke instinct doen.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 14:04:48 #104
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_49510136
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 11:42 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
...
De feiten laten echter een ander beeld zien. We hebben oa de volgende atheisten gehad: Mao, Stalin, Lenin, Hitler. Toch niet de minsten dacht ik zo.
...
Mao. Slecht. Omdat hij atheist was? Nee.
Lenin. Niks mis mee. Idd atheist. Prima gozer. Visionair.
Stalin. Slecht. Omdat hij atheist was? Nee.
Hitler. Slecht. Rooms Katholiek. What's your point...

Jij denkt maar eventjes de grootste gruweldaden toe te kennen aan het 'niet geloven in god' gedeelte? Hoe kom je er bij om daar zelfs maar op te komen. Deze mensen hadden duidelijke religies in hun leven. NL. Hun politieke stromingen. Communisme is gewoon te classificeren als religie.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_49510202
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 14:04 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Mao. Slecht. Omdat hij atheist was? Nee.
Lenin. Niks mis mee. Idd atheist. Prima gozer. Visionair.
Stalin. Slecht. Omdat hij atheist was? Nee.
Hitler. Slecht. Rooms Katholiek. What's your point...

Jij denkt maar eventjes de grootste gruweldaden toe te kennen aan het 'niet geloven in god' gedeelte? Hoe kom je er bij om daar zelfs maar op te komen. Deze mensen hadden duidelijke religies in hun leven. NL. Hun politieke stromingen. Communisme is gewoon te classificeren als religie.
Dat is dan weer niet waar, het is een ideologie. er is een duidelijjk verschil en communisme wil niks met religie te maken hebben.
hoewel er in veel landen politiek en religie toch met elkaar in verband worden gebracht waaronder dus nederland en amerika en nog veeeuul meer.
pi_49510255
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 13:40 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Ik anders wel dat alles juist door een god zou moeten zijn. En al helemaal dat die god een mens of menselijke trekjes heeft en dan ook nog man zou moeten zijn.
Mja, over wie en/of wat de "Creator" is.. kunnen we simpelweg geen conclusieve uitspraken doen.
Die Creator beoordeelt levende wezens echt niet op menselijke waarden van goed & slecht
  vrijdag 18 mei 2007 @ 14:12:26 #107
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_49510347
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 14:07 schreef imported_sphinx het volgende:

[..]

Dat is dan weer niet waar, het is een ideologie. er is een duidelijjk verschil en communisme wil niks met religie te maken hebben.
hoewel er in veel landen politiek en religie toch met elkaar in verband worden gebracht waaronder dus nederland en amerika en nog veeeuul meer.
Communisme wilde niks met religie temaken hebben omdat het zelf al een almachtige leider had. De focus moest verschoven worden van god naar de staat en de dictator. Het werd als gevaarlijk gezien als mensen een hogere macht aanbeden dan de leider. Dat is een van de bela ngrijke redenen waarom religie vervangen werd door de staatsfilosofie.

En als je de definitie van religie opzoekt dan valt communisme zeer zeker binnen de scope.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_49510416
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 14:12 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Communisme wilde niks met religie temaken hebben omdat het zelf al een almachtige leider had. De focus moest verschoven worden van god naar de staat en de dictator. Het werd als gevaarlijk gezien als mensen een hogere macht aanbeden dan de leider. Dat is een van de bela ngrijke redenen waarom religie vervangen werd door de staatsfilosofie.

En als je de definitie van religie opzoekt dan valt communisme zeer zeker binnen de scope.
Het is niet zo dat de leider aanbeden werd als een god, zoals dat in het oude egypte en japan wel het geval was, dit is duidelijk anders.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 14:18:39 #109
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_49510502
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 14:14 schreef imported_sphinx het volgende:

[..]

Het is niet zo dat de leider aanbeden werd als een god, zoals dat in het oude egypte en japan wel het geval was, dit is duidelijk anders.
Even weer je geschiedenisboekjes er op nalezen. De dictator had zeker wel een (bijna) goddelijke status. De vader van het volk.

En ze hadden nog een bijbel ook.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 14:22:25 #110
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_49510612
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 11:57 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Als Darwin er niet was geweest met zijn evolutieleer, hadden sommige dictators nooit bestaan. Het was Darwin die ze inprentte dat sommigen superieur zijn aan anderen en dat alleen de sterksten/meest aangepasten overleven.
Volstrekt onwaar.

Het concept dat het eigen ras superieur is aan andere rassen, vind je in de oudheid al terug. Het concept van arianisme stamt uit de Perzische tijd, en ook de Grieken hadden een sterk gevoel van superioriteit ten opzichte van alle niet-Grieks sprekende volkeren, die dan ook de barbaroi genoemd werden. Ook de latere Romeinse keizer Augustus gebruikte een soortgelijk westerse volkeren vs. oosterse volkeren-argument in zijn oorlog tegen Marcus Antonius, waarbij hij alle vooroordelen over de volkeren uit Egypte en het Nabije Oosten uit de kast trok.

En dat was lang, lang voordat Darwin om de hoek kwam kijken.
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[Evolutie] is maar een theorie.
Ik denk niet dat je weet wat er met het woord 'theorie' bedoeld wordt in de wetenschap.

Hint: Het is een set regels die empirische waarnemingen zo accuraat mogelijk tracht te verklaren. In de interpretatie die jij gebruikt, zou je zonder problemen van een dak moeten kunnen springen - zwaartekracht is immers ook maar een theorie.
pi_49510887
Zwaartekracht is een wet, evolutie is een theorie. En zo zijn er wel meer wetten die door God zijn opgesteld om de natuur, de wereld en het heelal te brengen tot waar het nu is. Evolutie hoort daar niet bij. Vandaar dat het een theorie is van de atheisten onder de mensen.

Zwaartekracht is itt evolutie wetenschappelijk te onderbouwen. Evolutie is slechts een aanname.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 14:34:27 #112
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_49510941
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 14:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Zwaartekracht is een wet, evolutie is een theorie. En zo zijn er wel meer wetten die door God zijn opgesteld om de natuur, de wereld en het heelal te brengen tot waar het nu is. Evolutie hoort daar niet bij. Vandaar dat het een theorie is van de atheisten onder de mensen.

Zwaartekracht is itt evolutie wetenschappelijk te onderbouwen. Evolutie is slechts een aanname.
Niet alleen snap je geen ruk van de wetenschappelijke definitie van een theorie je zit ook nog eens zwaar offtopic te blaten. Atheisme heeft niks temaken met de evolutietheorie.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 14:35:06 #113
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49510966
quote:

Welke wet van god zorgt er dan voor dat wij er zoveel anders uit zien dan onze voorouders? Hetzelfde geld trouwens voor dieren.
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
pi_49511084
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 14:35 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Welke wet van god zorgt er dan voor dat wij er zoveel anders uit zien dan onze voorouders? Hetzelfde geld trouwens voor dieren.
Volgens de wetten van god hebben we geen voorouders die anders waren.

pi_49511092
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 14:35 schreef locutus51 het volgende:

[..]

In welk opzicht zie ik er anders uit dan mijn voorouders Ook zij hadden gewoon 2 benen, 2 armen, 2 ogen, een neus en een mond.

Of hadden jouw voorouders vinnen?
pi_49511131
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 14:34 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Niet alleen snap je geen ruk van de wetenschappelijke definitie van een theorie je zit ook nog eens zwaar offtopic te blaten. Atheisme heeft niks temaken met de evolutietheorie.
Dat is ook een manier om met je staart tussen je benen te vluchten. Of je moet het met je collega eens zijn dat zwaartekracht ook een theorie is
  vrijdag 18 mei 2007 @ 14:42:43 #117
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49511188
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 14:39 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

In welk opzicht zie ik er anders uit dan mijn voorouders Ook zij hadden gewoon 2 benen, 2 armen, 2 ogen, een neus en een mond.

haha grapjas....

Lengte verschil, minder beharing, kleiner hoofd, andere ziektes.. etc etc...

die eigenschappen die jij noemt zijn te globaal natuurlijk, een aap voldoet dan ook aan het plaatje..
pi_49511201
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 14:39 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

jouw voorouders van milennia geleden hadden een duidelijk andere lichaamsbouw dan die van de tegenwoordige mens.

En jouw voorouders hadden misschien geen vinnen, maar een staart is heel goed mogelijk.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 14:43:27 #119
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_49511210
quote:
Zwaartekracht is een wet, evolutie is een theorie.
*kuch* http://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_gravity *kuch*

Wetenschap werkt volgens de simpele werking observatie => theorie. In het geval van zwaartekracht is dat "dingen vallen naar beneden" => "objecten trekken andere objecten aan met een kracht die evenredig is aan hun massa". In het geval van evolutie is het "diersoorten veranderen over een langere periode" => "diersoorten passen zich aan aan hun leefomgeving waarbij behulpzame veranderingen bewaard blijven binnen latere generaties".

Uiteraard is het makkelijker om te gaan voor de observatie => "mijn god heeft het zo gewild" constructie.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 14:43:41 #120
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_49511214
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 14:39 schreef imported_sphinx het volgende:

[..]

Volgens de wetten van god hebben we geen voorouders die anders waren.

aha, dus ook hier wordt dan de makkelijke weg van ontkenning genomen..
pi_49511272
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 14:43 schreef locutus51 het volgende:

[..]

aha, dus ook hier wordt dan de makkelijke weg van ontkenning genomen..
Uiteraard.
Het is gewoon een prehistorische en achterlijke (in de letterlijke zin van het woord) manier om antwoorden op levensvragen te krijgen.
pi_49511279
Ennnnnnn slotje, alleen bedankt voor het verpesten van het topic.
TS als je een nieuw topic wilt zal je echt een nieuwe topic moeten openen, dit topic is niet meer te redden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2007 14:47:40 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')