Bronquote:Inflatie Zimbabwe stijgt naar 3714 procent
Uitgegeven: 17 mei 2007 12:08
HARARE - De inflatie in Zimbabwe is in april omhoog geschoten naar het duizelingwekkende niveau van bijna 3714 procent op jaarbasis. In maart bedroeg de geldontwaarding in Zimbabwe nog meer dan 2200 procent.
Dat maakte de Zimbabwaanse overheid donderdag bekend.
Daarmee heeft Zimbabwe veruit de hoogste inflatie in de wereld. De geldontwaarding in het zuidelijke Afrikaanse land is al enige jaren sterk aan het stijgen.
Hyperinflatie
In maart van dit jaar werd voor het eerst de grens van 2000 procent doorbroken. Economen spreken in het geval van Zimbabwe van hyperinflatie.
Zimbabwe kampt al jaren met een ernstige economische crisis waardoor er grote tekorten aan voedsel, brandstof en andere noodzakelijke levensbehoeften zijn ontstaan.
Ook de kosten voor diensten als het openbaar vervoer zijn sterk gestegen, waardoor veel mensen amper genoeg verdienen om naar hun werk te gaan. Critici beschuldigen president Robert Mugabe ervan een economisch wanbeleid te voeren.
(c) ANP
Van een van de welvarendse landen in Afrika "De graanschuur van afrika" afgezakt tot een van de armste, hongersnood staat zelfs voor de deur terwijl er de beste landbouwgronden van afrika zijn. Heel triest maar het geeft eens te meer aan hoeveel schade een overheid kan aanrichten.quote:Date Rate Date Rate Date Rate Date Rate Date Rate Date Rate
1980 7% 1981 14% 1982 15% 1983 19% 1984 10% 1985 10%
1986 15% 1987 10% 1988 8% 1989 14% 1990 17% 1991 48%
1992 40% 1993 20% 1994 25% 1995 28% 1996 16% 1997 20%
1998 48% 1999 58% 2000 56% 2001 132% 2002 139% 2003 385%
2004 624% 2005 586% 2006 1205%
Hij geeft gewoon de oppostie en het arrogante westen de schuld.quote:Op donderdag 17 mei 2007 12:51 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik vraag me bij dit soort berichten echt af hoe Mugabe reageert als hij dit hoort. Zit daar lekker in z'n luie stoel achter z'n bureau, hoort ie dat er een inflatie is van 3700 procent! Zou je je dan als Mugabe enorm kut en schuldig voelen, of is ie dat stadium al een tijdje voorbij?
Ik denk dat hij gewoon geld laat bijdrukken.quote:Op donderdag 17 mei 2007 12:51 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik vraag me bij dit soort berichten echt af hoe Mugabe reageert als hij dit hoort.
Of hij laat de schedel van de leider van de oppositie weer even inslaan.quote:Op donderdag 17 mei 2007 14:18 schreef Pool het volgende:
[..]
Ik denk dat hij gewoon geld laat bijdrukken.![]()
Als het om Afrika gaat, kijkt de wereld liever toe vanuit de luie stoel.quote:Op donderdag 17 mei 2007 14:26 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik zeg aanvallen die hap.
Behalve als er blanken bij betrokken zijn, dan steunt men onvoorwaardelijk de zwarten.quote:Op donderdag 17 mei 2007 14:36 schreef highway101 het volgende:
[..]
Als het om Afrika gaat, kijkt de wereld liever toe vanuit de luie stoel.
Zimbabwe heeft de (westerse) wereld zelf het land uit gejaagd.quote:Op donderdag 17 mei 2007 14:36 schreef highway101 het volgende:
[..]
Als het om Afrika gaat, kijkt de wereld liever toe vanuit de luie stoel.
Zoals nu?quote:Op donderdag 17 mei 2007 16:07 schreef Golradir het volgende:
[..]
Behalve als er blanken bij betrokken zijn, dan steunt men onvoorwaardelijk de zwarten.
Ik probeer die voorwaarden te vinden in de relevante posts:quote:Op donderdag 17 mei 2007 16:58 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Is Zimbabwe dan in oorlog of extreme noodtoestand nu?
quote:Op donderdag 17 mei 2007 17:54 schreef CeeJee het volgende:
Er is niet alleen maar slecht nieuws, Zimbabwe heeft het voorzitterschap van de VN commissie voor Duurzame Ontwikkeling weten te bemachtigen. Gefeliciteerd Zimbabwe !
ook niets gek de blanken daar hebben nu eenmaal veel meer landbouwkennis.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:44 schreef HassieBassie het volgende:
Dat krijg je als je alle blanken je land uitjaagt. Grappig om te zien dat de boeren die naar Zambia zijn gevlucht ervoor hebben gezorgd dat dat land vorig jaar voor het eerst graan kon exporteren..
Mwah, geplaatst in historisch perspectief valt het nog wel mee.quote:
quote:Rates of inflation of several hundred percent per month are often seen. Extreme examples include Germany in the early 1920s when the rate of inflation hit 3.25 × 106 percent per month (prices double every 49 hours) and Greece during its occupation by German troops (1941-1944) with 8.55 × 109 percent per month (prices double every 28 hours). The most severe known incident of inflation was in Hungary after the end of World War II at 4.19 × 1016 percent per month (prices double every 15 hours). More recently, Yugoslavia suffered 5 × 1015 percent inflation per month (prices double every 16 hours) between 1 October 1993 and 24 January 1994.
Cowboy.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 03:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik snap niet waarom we er niet gewoon een stelletje mariniers op af sturen om Mugabe even een koppie kleiner te maken. Dat zou denk ik heel wat problemen oplossen. Tegen leiders die absoluut fout handelen vind ik dergelijke maatregelen wel gerechtvaardigd.
ik vind dat een zeer goed idee eigelijkquote:Op vrijdag 18 mei 2007 03:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik snap niet waarom we er niet gewoon een stelletje mariniers op af sturen om Mugabe even een koppie kleiner te maken. Dat zou denk ik heel wat problemen oplossen. Tegen leiders die absoluut fout handelen vind ik dergelijke maatregelen wel gerechtvaardigd.
Begrijp me goed, als Mugabe echt draagvlak zou hebben bij de bevolking dan kan je niet anders dan daar mee instemmen. Maar zodra een leider zijn volk in gijzeling neemt en misbruikt, een mooi land naar de afgrond brengt, dan kun je echt niet van de zijlijn toekijken met het wetboek in de hand. Je mag je dan misschien aan een of andere conventie houden, maar het gaat hier om miljoenen mensen van wie door Mugabe hun toekomst ontnomen wordt. In zo'n geval is militair ingrijpen echt legitiem, denk aan al die mensen in Zimbabwe die gewoon een fijn leven willen hebben!quote:Op vrijdag 18 mei 2007 04:05 schreef Kogando het volgende:
Cowboy.
Pang! Pang! Pang! En weg waren ze..
Het probleem is echter dat je niet alleen Mugabe koud moet zetten, maar daarna weer jaren in dat land bezig bent. En zolang er niet sprake is van genocide of iets dergelijks is het ook best moeilijk om in te grijpen, aangezien je gewoon een soort oorlog begint natuurlijk.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 04:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
Begrijp me goed, als Mugabe echt draagvlak zou hebben bij de bevolking dan kan je niet anders dan daar mee instemmen. Maar zodra een leider zijn volk in gijzeling neemt en misbruikt, een mooi land naar de afgrond brengt, dan kun je echt niet van de zijlijn toekijken met het wetboek in de hand. Je mag je dan misschien aan een of andere conventie houden, maar het gaat hier om miljoenen mensen van wie door Mugabe hun toekomst ontnomen wordt. In zo'n geval is militair ingrijpen echt legitiem, denk aan al die mensen in Zimbabwe die gewoon een fijn leven willen hebben!
Die genocide is al aan de gang, mensen zullen straks bij bosjes van de honger sterven, en dat kan Mugabe op zijn conto schrijven.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 04:22 schreef Kogando het volgende:
[..]
Het probleem is echter dat je niet alleen Mugabe koud moet zetten, maar daarna weer jaren in dat land bezig bent. En zolang er niet sprake is van genocide of iets dergelijks is het ook best moeilijk om in te grijpen, aangezien je gewoon een soort oorlog begint natuurlijk.
quote:Op vrijdag 18 mei 2007 08:01 schreef StefanP het volgende:
Knip
Vaak vind ik je verhaaltjes eng-rechts, maar hier sla je de spijker op z'n kop. De politiek-correcte wereld moest in de jaren '80 zonodig van dat verfoeide apartheidsregime af, want er was tenslotte racisme in het spel, maar de zwarten in zuid-afrika hadden het destijds stukken beter dan de gemiddelde zwarte afrikaan elders. De 'kleine apartheid' was natuurlijk nogal stuitend, maar qua bestuur had het land er veel meer aan dan aan democratie.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 08:01 schreef StefanP het volgende:
knip
Racist.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 08:01 schreef StefanP het volgende:
Zwart Afrika is niet in staat om een samenleving van enige betekenis op te zetten.
(...)
je kunt zelfs stellen dat zowel blank als zwart het onder de apartheid beter had.
Conservatieven zijn geen ras.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:07 schreef Originele_Naam het volgende:
tja blijkt maar weer eens dat sommige rassen niet al te slim zijn
Ja.quote:
Dat zeg je zeker omdat er een neger in mijn gebruikersplaatje staat? Ik ben tenminste niet iemand die aan een ander vraagt wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:20 schreef Originele_Naam het volgende:
[..]
blijkbaar zijn jouw intellectuele capaciteiten iets wat te beperkt dan
Klopt al had die apartheid natuurlijk afgeschaft moeten worden.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 10:24 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Vaak vind ik je verhaaltjes eng-rechts, maar hier sla je de spijker op z'n kop. De politiek-correcte wereld moest in de jaren '80 zonodig van dat verfoeide apartheidsregime af, want er was tenslotte racisme in het spel, maar de zwarten in zuid-afrika hadden het destijds stukken beter dan de gemiddelde zwarte afrikaan elders. De 'kleine apartheid' was natuurlijk nogal stuitend, maar qua bestuur had het land er veel meer aan dan aan democratie.
Ik hoor dat politiek-correcte volk momenteel heel niet over Mugabe en zijn clubje schedelkrakers, die een paar tikkeltjes erger zijn dan het apartheidsregime van weleer.
Definiëer 'dat politiek-correcte volk'.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 10:24 schreef EdvandeBerg het volgende:
Ik hoor dat politiek-correcte volk momenteel heel niet over Mugabe en zijn clubje schedelkrakers, die een paar tikkeltjes erger zijn dan het apartheidsregime van weleer.
ten eerste was het een retorische vraagquote:Op vrijdag 18 mei 2007 11:44 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat zeg je zeker omdat er een neger in mijn gebruikersplaatje staat? Ik ben tenminste niet iemand die aan een ander vraagt wat ik bedoel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |