quote:- Bekend weetje: Het Scheikunde examen heeft altijd een vaste opbouw eerste 3 vragen weggevertjes over kern van een atoom (neutronen, protonen en elektronen) en daarna gaat met vooral over op mollen en molair.
Ik geloof dat deze nog niet gepost was.quote:Vaak voorkomende extra onderdelen:
- Structuurformules (Esters, glucose etc.)
- Reactieblokken (Wat ontstaat er en wat voor soort reacties vinden er plaats)
Thanks! Die rekendriehoeken werken bij mij ook altijd perfect, nu moet het lukken.quote:Op woensdag 16 mei 2007 21:08 schreef neluz19 het volgende:
http://www.chemische-mol.tk/
http://scheikunde.scholie(...)wse/studiemateriaal/
Ik snapte er pas ook geen zak meer van. Heb toen een maat van me gevraagd of ie zo'n driehoek kon maken, waarin je alles uit kan rekenen.
Resultaat
..................Gram
Molmassa.............Mol
Je moet gewoon vanaf hoofdstuk 1 even alles rustig doorlezen, ben je wel even mee bezig, maar dan wordt scheikunde echt appeltje eitje.quote:Op woensdag 16 mei 2007 21:10 schreef -Menn0- het volgende:
Scheikunde
Snap dr geen kut van en moet gewoon een 5 halen
Veel oefenen helpt echt (oude exames) , ik ben er ook slecht in en ik moet minimaal een 5,9 halen. Maar ik merk nu al dat het beter gaat.quote:Op woensdag 16 mei 2007 21:10 schreef -Menn0- het volgende:
Scheikunde
Snap dr geen kut van en moet gewoon een 5 halen
Toestandsaanduidingen? Die hoeven niet, dus geen Fe(s) of H2O(l)quote:Op donderdag 17 mei 2007 15:02 schreef ImTheBase het volgende:
Bij reactievergelijkingen hoef je de fasen toch niet per se op te schrijven? Er staan telkens geen fasen bij in het correctiemodel en als je het er anders bij zou schrijven heb je toch alleen maar meer kans op fouten?
Ja, om al die soorten additiereacties, scheidingsmethoden in op te bergen die constant vergeet.quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:59 schreef Hertog_Martin het volgende:
Is een grafische rekenmachine echt nodig voor scheikunde?
en natuurlijk de zuren en ion-ladingen (ook binas45).quote:Op donderdag 17 mei 2007 21:15 schreef Mr_Booze het volgende:
[..]
Ja, om al die soorten additiereacties, scheidingsmethoden in op te bergen die constant vergeet.![]()
Rekenmachines worden niet gecontroleerd, je kan gerust alles erin zetten.quote:Op donderdag 17 mei 2007 22:55 schreef Hertog_Martin het volgende:
Als digitaal spiekbriefje dusMaar dat mag eigenlijk niet gok ik? Want waar ik examen afleg wordt wel streng gecontroleerd, best kans dat ze zelfs rekenmachines checken
Je kunt nu ook je woordenboek vol zetten werd bij ons bij Nederlands ook niet gecheckt.quote:Op donderdag 17 mei 2007 23:01 schreef Donnie_Darko het volgende:
[..]
Rekenmachines worden niet gecontroleerd, je kan gerust alles erin zetten.![]()
Ja ik vul meestal Destilleren in, maar zou toch graag ze allebei goed willen hebbenquote:Op vrijdag 18 mei 2007 15:18 schreef Ronalld het volgende:
Ik vul altijd gewoon "Filtreren" in en hoop dat het goed is. Al 1 punt mee gehaald!1!1!
Thx die staan ook btw in samengevat.. ik ga ze vanavond al in mijn rekenmachine zetten.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 17:02 schreef Donnie_Darko het volgende:
mijn opsomming betreft scheidings methoden:
Hydrolyse
Indampen
Filtreren
Ontleden-> Thermolyse / Elektrolyse / Fotolyse
Extraheren
Destilleren
Condenseren
Centrifugeren
Volgens mij wel, voor de pH berekeningen.quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:59 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ja..quote:Op zondag 20 mei 2007 15:07 schreef Tim21 het volgende:
[..]
Volgens mij wel, voor de pH berekeningen.
Met tabel 45A in de binas kan je toch zien welke 2 ionen samen een neerslag vormen?quote:Op zondag 20 mei 2007 15:03 schreef Mr_Booze het volgende:
[..]
Thx die staan ook btw in samengevat.. ik ga ze vanavond al in mijn rekenmachine zetten.![]()
Samengevat licht helaas niet uit over hoe je bepaalde stoffen kunt aantonen met welke andere stoffen. Ik heb nu al een redelijk aantal examens gemaakt. En ze vragen heel vaak hoe je kunt weten of een stof in een bepaalde oplossing zit etc.
Bijvoorbeeld SO4 (Sulfaat) wordt aangetoont door een BaCl oplossing toe te voegen en er ontstaat dan een witte neerslag. Kan hier iemand een lijstje van posten? En welke waarneming je dan ziet want ik kan nergens vinden welke van dit soort stoffen herkenners je moet weten.![]()
Van dat soort van blauwkopersulfaat etc..
Binas Tabel 45 ; Neerslagreacties.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:03 schreef Mr_Booze het volgende:
[..]
Kan hier iemand een lijstje van posten? En welke waarneming je dan ziet want ik kan nergens vinden welke van dit soort stoffen herkenners je moet weten.![]()
Van dat soort van blauwkopersulfaat etc..
Nee, niet echt. Een grafische rekenmachine is totaal overbodig voor het examen!quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:59 schreef Hertog_Martin het volgende:
quote:Op zondag 20 mei 2007 16:48 schreef mrkanarie het volgende:
Hoe reken je de [H+] ook alweer uit als je de pH ook niet hebt?
Staat 5 posts boven je...quote:Op zondag 20 mei 2007 15:11 schreef Mr_Booze het volgende:
[..]
Ja..
Ph = - log [H+]
POh = - log [OH-]
[H+] = 10 macht - Ph
[OH-] = 10 macht - POh
14 = POh + Ph .. << was ik vergeten vanmiddag bij het maken van examen 2005-I![]()
![]()
![]()
Jawel dat kan wel als je de POh hebt als je die min 14 doet krijg je de pH en kan je de H+ berekenen. Maar je moet wel iets hebben en niet niks. Staat in de btw in mijn quote post hier wat naar boven.quote:Op zondag 20 mei 2007 23:10 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
Ik zeg als je de pH óók niet hebt, of kan dat niet?
In de vakinformatie.quote:Op zondag 20 mei 2007 18:34 schreef Vetklep het volgende:
'- Van eindterm 38 wordt bij de examinering niet verder gegaan dan homologe reeksen van verbindingen met een onvertakte keten en hoogstens één karakteristieke groep. (Dus bijvoorbeeld geen diënen en diolen.) '
Dit is een voorbeeld wat wordt uitgesloten.. maar waar kan ik eindterm 38 vinden ?
Tabel 40 laatste rij staan van alle elementen de ladingenquote:Op maandag 21 mei 2007 13:02 schreef fvivif het volgende:
Hoe kan ik de lading van een stof berekenen ?
Stel ik heb de stof Nd (Neodynium)..wat is dan de lading van deze stof...2+...of...3+ of....?
attoomnummer 60
quote:Op maandag 21 mei 2007 14:57 schreef -Menn0- het volgende:
[..]
Tabel 40 laatste rij staan van alle elementen de ladingen![]()
Nd is dus 3+
dus de Molariteit is ook de [H+]?quote:Op maandag 21 mei 2007 15:27 schreef Ice_Ice het volgende:
door nu die pH log gebeuren uit je rekenmachine te gebruiken want je hebt de concentratie al zeg je 6,0 Molair.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |