quote:- Bekend weetje: Het Scheikunde examen heeft altijd een vaste opbouw eerste 3 vragen weggevertjes over kern van een atoom (neutronen, protonen en elektronen) en daarna gaat met vooral over op mollen en molair.
Ik geloof dat deze nog niet gepost was.quote:Vaak voorkomende extra onderdelen:
- Structuurformules (Esters, glucose etc.)
- Reactieblokken (Wat ontstaat er en wat voor soort reacties vinden er plaats)
Thanks! Die rekendriehoeken werken bij mij ook altijd perfect, nu moet het lukken.quote:Op woensdag 16 mei 2007 21:08 schreef neluz19 het volgende:
http://www.chemische-mol.tk/
http://scheikunde.scholie(...)wse/studiemateriaal/
Ik snapte er pas ook geen zak meer van. Heb toen een maat van me gevraagd of ie zo'n driehoek kon maken, waarin je alles uit kan rekenen.
Resultaat
..................Gram
Molmassa.............Mol
Je moet gewoon vanaf hoofdstuk 1 even alles rustig doorlezen, ben je wel even mee bezig, maar dan wordt scheikunde echt appeltje eitje.quote:Op woensdag 16 mei 2007 21:10 schreef -Menn0- het volgende:
Scheikunde
Snap dr geen kut van en moet gewoon een 5 halen
Veel oefenen helpt echt (oude exames) , ik ben er ook slecht in en ik moet minimaal een 5,9 halen. Maar ik merk nu al dat het beter gaat.quote:Op woensdag 16 mei 2007 21:10 schreef -Menn0- het volgende:
Scheikunde
Snap dr geen kut van en moet gewoon een 5 halen
Toestandsaanduidingen? Die hoeven niet, dus geen Fe(s) of H2O(l)quote:Op donderdag 17 mei 2007 15:02 schreef ImTheBase het volgende:
Bij reactievergelijkingen hoef je de fasen toch niet per se op te schrijven? Er staan telkens geen fasen bij in het correctiemodel en als je het er anders bij zou schrijven heb je toch alleen maar meer kans op fouten?
Ja, om al die soorten additiereacties, scheidingsmethoden in op te bergen die constant vergeet.quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:59 schreef Hertog_Martin het volgende:
Is een grafische rekenmachine echt nodig voor scheikunde?
en natuurlijk de zuren en ion-ladingen (ook binas45).quote:Op donderdag 17 mei 2007 21:15 schreef Mr_Booze het volgende:
[..]
Ja, om al die soorten additiereacties, scheidingsmethoden in op te bergen die constant vergeet.![]()
Rekenmachines worden niet gecontroleerd, je kan gerust alles erin zetten.quote:Op donderdag 17 mei 2007 22:55 schreef Hertog_Martin het volgende:
Als digitaal spiekbriefje dusMaar dat mag eigenlijk niet gok ik? Want waar ik examen afleg wordt wel streng gecontroleerd, best kans dat ze zelfs rekenmachines checken
Je kunt nu ook je woordenboek vol zetten werd bij ons bij Nederlands ook niet gecheckt.quote:Op donderdag 17 mei 2007 23:01 schreef Donnie_Darko het volgende:
[..]
Rekenmachines worden niet gecontroleerd, je kan gerust alles erin zetten.![]()
Ja ik vul meestal Destilleren in, maar zou toch graag ze allebei goed willen hebbenquote:Op vrijdag 18 mei 2007 15:18 schreef Ronalld het volgende:
Ik vul altijd gewoon "Filtreren" in en hoop dat het goed is. Al 1 punt mee gehaald!1!1!
Thx die staan ook btw in samengevat.. ik ga ze vanavond al in mijn rekenmachine zetten.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 17:02 schreef Donnie_Darko het volgende:
mijn opsomming betreft scheidings methoden:
Hydrolyse
Indampen
Filtreren
Ontleden-> Thermolyse / Elektrolyse / Fotolyse
Extraheren
Destilleren
Condenseren
Centrifugeren
Volgens mij wel, voor de pH berekeningen.quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:59 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ja..quote:Op zondag 20 mei 2007 15:07 schreef Tim21 het volgende:
[..]
Volgens mij wel, voor de pH berekeningen.
Met tabel 45A in de binas kan je toch zien welke 2 ionen samen een neerslag vormen?quote:Op zondag 20 mei 2007 15:03 schreef Mr_Booze het volgende:
[..]
Thx die staan ook btw in samengevat.. ik ga ze vanavond al in mijn rekenmachine zetten.![]()
Samengevat licht helaas niet uit over hoe je bepaalde stoffen kunt aantonen met welke andere stoffen. Ik heb nu al een redelijk aantal examens gemaakt. En ze vragen heel vaak hoe je kunt weten of een stof in een bepaalde oplossing zit etc.
Bijvoorbeeld SO4 (Sulfaat) wordt aangetoont door een BaCl oplossing toe te voegen en er ontstaat dan een witte neerslag. Kan hier iemand een lijstje van posten? En welke waarneming je dan ziet want ik kan nergens vinden welke van dit soort stoffen herkenners je moet weten.![]()
Van dat soort van blauwkopersulfaat etc..
Binas Tabel 45 ; Neerslagreacties.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:03 schreef Mr_Booze het volgende:
[..]
Kan hier iemand een lijstje van posten? En welke waarneming je dan ziet want ik kan nergens vinden welke van dit soort stoffen herkenners je moet weten.![]()
Van dat soort van blauwkopersulfaat etc..
Nee, niet echt. Een grafische rekenmachine is totaal overbodig voor het examen!quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:59 schreef Hertog_Martin het volgende:
quote:Op zondag 20 mei 2007 16:48 schreef mrkanarie het volgende:
Hoe reken je de [H+] ook alweer uit als je de pH ook niet hebt?
Staat 5 posts boven je...quote:Op zondag 20 mei 2007 15:11 schreef Mr_Booze het volgende:
[..]
Ja..
Ph = - log [H+]
POh = - log [OH-]
[H+] = 10 macht - Ph
[OH-] = 10 macht - POh
14 = POh + Ph .. << was ik vergeten vanmiddag bij het maken van examen 2005-I![]()
![]()
![]()
Jawel dat kan wel als je de POh hebt als je die min 14 doet krijg je de pH en kan je de H+ berekenen. Maar je moet wel iets hebben en niet niks. Staat in de btw in mijn quote post hier wat naar boven.quote:Op zondag 20 mei 2007 23:10 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
Ik zeg als je de pH óók niet hebt, of kan dat niet?
In de vakinformatie.quote:Op zondag 20 mei 2007 18:34 schreef Vetklep het volgende:
'- Van eindterm 38 wordt bij de examinering niet verder gegaan dan homologe reeksen van verbindingen met een onvertakte keten en hoogstens één karakteristieke groep. (Dus bijvoorbeeld geen diënen en diolen.) '
Dit is een voorbeeld wat wordt uitgesloten.. maar waar kan ik eindterm 38 vinden ?
Tabel 40 laatste rij staan van alle elementen de ladingenquote:Op maandag 21 mei 2007 13:02 schreef fvivif het volgende:
Hoe kan ik de lading van een stof berekenen ?
Stel ik heb de stof Nd (Neodynium)..wat is dan de lading van deze stof...2+...of...3+ of....?
attoomnummer 60
quote:Op maandag 21 mei 2007 14:57 schreef -Menn0- het volgende:
[..]
Tabel 40 laatste rij staan van alle elementen de ladingen![]()
Nd is dus 3+
dus de Molariteit is ook de [H+]?quote:Op maandag 21 mei 2007 15:27 schreef Ice_Ice het volgende:
door nu die pH log gebeuren uit je rekenmachine te gebruiken want je hebt de concentratie al zeg je 6,0 Molair.
In het geval van Salpeterzuur wel, want Salpeterzuur = HNO³- (geen idee hoe je die 3 onder de O en de min er boven krijgt)quote:
Is dat een uitzondering of ?quote:Op maandag 21 mei 2007 15:39 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
In het geval van Salpeterzuur wel, want Salpeterzuur = HNO³- (geen idee hoe je die 3 onder de O en de min er boven krijgt)
Dan krijg je HNO3- ----> (oplossen in water) H+(aq) + NO3- (aq)
Molverhouding is 1:1:1
Dit is bij zoutzuur ook zo, bij zwavelzuur niet denk ik (H2So4 ---> 2H + So4)
-log(6,0) = -0,8 pHquote:Op maandag 21 mei 2007 15:22 schreef mrkanarie het volgende:
Hoe bereken ik de pH van 6,0 M salpeterzuur?
Op de correctieformulieren staan de H-tjes er wel bij, en er staat verder niets over het niet tekenen. Weet je zeker dat dit wel mag dan?quote:Op maandag 21 mei 2007 15:35 schreef Pozo het volgende:
Over je vraag met structuurformules: H als streepje tekenen word over het algemeen geaccepteerd, des noods schrijf je het er nog even bij ("streepje is H").
Nou dat is het probleem, ik weet niet zeker of dat de molverhouding in zwavelzuur is, ik denk het wel.quote:
Bij losse ionen en redox-reacties. Voor de rest niet volgens mij.quote:Op maandag 21 mei 2007 16:52 schreef rene90 het volgende:
even een vraagje van mij: wanneer moet je nou de ladingen bij de stoffen zetten en wanneer (aq)/(s)/(l)/(g) en is dit verplicht,
volgens mij die (aq....) is niet verplicht, alleen die ladingen als het in losse ionen in een oplossing zit?
Maar van stoffen als Helium,Neon,Hassium,Boor staan ze er niet in, hoe doe je dat dan?quote:Op maandag 21 mei 2007 14:57 schreef -Menn0- het volgende:
[..]
Tabel 40 laatste rij staan van alle elementen de ladingen![]()
Nd is dus 3+
Helium lading werdt zelfs gevraagd op het examen 2006 tijdvak 2.. het is iig +2, geen idee hoe ze daaraan komen, uitleg snap ik niet veel vanquote:Op maandag 21 mei 2007 17:33 schreef Pozo het volgende:
Helium en Neon zijn edelgassen, die doen niet zoveel volgens mij.
Hassium heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ken dan ook niet zoveel elementen uit mn hoofd
Boor: da's vreemd inderdaad. Misschien zijn daar afwijkende regels op van toepassing, bij wikipedia word hij iig al +3 vernoemd.
Ga er maar van uit dat als het niet in je binas staat het niet gevraagt zal worden, tenzij jullie het uit je hoofd moeten weten (dat zal je leraar gezegt moeten hebben dan).
Vanaf rij 17 naar links komt er steeds 1 ( of af ligt maar net hoe mierenneukerig je bentquote:Op maandag 21 mei 2007 17:36 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Helium lading werdt zelfs gevraagd op het examen 2006 tijdvak 2.. het is iig +2, geen idee hoe ze daaraan komen, uitleg snap ik niet veel van![]()
Boor staat in dezelfde groep als Aluminium zie ik net dus dat is idd +3
En Hassium was gewoon even een voorbeeld uit tabel 40![]()
Edit: reactie op jou editDaar had ik nog niet naar gekeken, maar somde zomaar even wat op waar geen lading bijstond, inderdaad weinig kans dat je daar een reactie mee moet doen.
![]()
Wat mij echt SUPER geholpen heeft is de site AlJeVragen.nl, daar staat bij Uitleg -> Redoxchemie. Het staat er echt superduidelijk uitgelegt en ik snapte het direct.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:16 schreef Snelkookbami het volgende:
Leer redox en mol nog 20 keer
Goeie site inderdaadquote:Op maandag 21 mei 2007 19:26 schreef ImTheBase het volgende:
[..]
Wat mij echt SUPER geholpen heeft is de site AlJeVragen.nl
Na12 is veel.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:48 schreef Snelkookbami het volgende:
[..]
Niet zo aanstellen, natuurkunde is moeilijker![]()
| 1 2 3 4 5 | Stam: propaan = 3 C's triol -> tri = 3, ol = achtervoegsel voor hydroxide = OH, drie keer een OH 1,2,3 -> geeft plaats van de hydroxidegroepen aan, op plaats 1, 2 en 3 dus. |
Voorin staan .. de benaming zoals di en triquote:Op maandag 21 mei 2007 20:33 schreef mrkanarie het volgende:
Hoe zit het trouwens met de namen zoals 1,2,3-propaantriol enzo, hoe moet ik nu weten wat triol is?
Volgens de BINAS is het bij een ester COO, maar ik heb van mijn scheikundeleraar altijd aangeleerd dat de volgende volgorde er altijd staat: COCO, omdat dit gemakkelijker te onthouden is.quote:Op maandag 21 mei 2007 20:52 schreef DonkereKip het volgende:
Een ester heeft toch als kenmerk C dubbelgebonden O en normale O?
En een additiereactie aan het begin toch altijd dubbele binding en later niet meer?
Wat moet je er dan op bedenken? lolquote:Op maandag 21 mei 2007 21:09 schreef ImTheBase het volgende:
Ik heb trouwens nog een tip, als je redenen moet geven waarom bijvoorbeeld recyclen goed is, moet je NIET zeggen dat het goed is voor het milieu. Dit wordt in 9 van de 10 keren tot de onjuiste antwoorden gerekend, is mij opgevallen.
Minder afval, minder grondstoffen, etc.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:10 schreef DonkereKip het volgende:
[..]
Wat moet je er dan op bedenken? lol
Zoals je op het plaatje ziet niet, waarschijnlijk is 'beter voor het milieu' een te oppervlakkig argument.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:15 schreef DonkereKip het volgende:
Ja, oftewel beter voor het milieu...
antwoord op mijn vraag?quote:Op maandag 21 mei 2007 20:49 schreef Mr_Booze het volgende:
wanneer moet je eigelijk de voorvoegsels thia, aza en fosfa gebruiken?
Nooit? Ik heb er nog nooit van gehoord en het staat ook niet in dat lijstje. Het komt in ieder geval niet voor op havo volgens mij.quote:
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | / / m --------- / MM x n m = massa MM = molmassa n = chemische hoeveelheid (mol) |
Dit is havo hèquote:
top, ga ik daar even kijken.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:24 schreef ImTheBase het volgende:
Voor redox kan je terecht op AlJeVragen.nlVoor die andere dingen mogelijk ook, maar dat is echt een SUPER!site om en redox te leren, het heeft mij echt geholpen.
euh het staat in BINAS en ik heb het al twee keer gehad tijdens het oefenen met oudere examens.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:25 schreef -Menn0- het volgende:
[..]
Dit is havo hè
Heb dr nog nooit van gehoord fosfa kan ik me bij iets met fosfor voorstellen maar verder
Kan je die opdrachten hier misschien even posten?quote:Op maandag 21 mei 2007 21:44 schreef Mr_Booze het volgende:
[..]
euh het staat in BINAS en ik heb het al twee keer gehad tijdens het oefenen met oudere examens.![]()
Pff dat weet ik niet hoor maar de vraag ging over een soort stof en (thia) stond ertussen in de systematische naam dus.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:47 schreef ImTheBase het volgende:
[..]
Kan je die opdrachten hier misschien even posten?
Nee daar staat alleen maar in tabelletje voorvoegsel en bij welk heteroatoom het hoort (blz 66D) van Binas onderaan.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:51 schreef Lijpo het volgende:
Als het in je binas staat kan je toch zien waar het over gaat
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |