Bron: Nu.nlquote:HOOGSTRATEN - België beboet Nederlanders die in België wonen en in oktober niet zijn gaan stemmen voor de gemeenteraad. Dat kan minstens 500 euro per persoon bedragen.
ANP
België heeft een stemplicht, ook voor buitenlanders die zich in het land eenmaal hebben laten registreren als kiezer.
René van Ham uit de grensplaats Hoogstraten wist dat niet. "Mijn vrouw en ik konden niet die dag niet. Dus dacht ik: we slaan deze keer maar eens over", zei hij woensdag in Gazet van Antwerpen.
Strafblad
Tot de wijkagent aanklopte met een dagvaarding. "Wie weet komt dit zelfs op mijn strafblad. Dit is toch krankzinnig."
De rechtbanken in de grensstreek bevestigen in de krant dat nogal wat Nederlanders niet zijn komen opdagen bij de gemeenteraadsverkiezingen.
Hadden ze in Nederland moeten blijven.quote:Op woensdag 16 mei 2007 14:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Een stemplicht is volstrekt immoreel.
ach dan is dit maar een kleinigheidje denk ik, vergeleken met wat er verder op z'n strafblad staatquote:Tot de wijkagent aanklopte met een dagvaarding. "Wie weet komt dit zelfs op mijn strafblad. Dit is toch krankzinnig."
Juist wel pipoquote:Op woensdag 16 mei 2007 14:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Een stemplicht is volstrekt immoreel. Het geeft aan dat je je niet mag verzetten tegen het feit dat per meerderheid over iemands eigendommen kan worden beslist. Zo zorgt de overheid dus altijd voor haar eigen mandaat. Dat je daarbij op verschillende kleurtjes mag stemmen doet daar niets aan af.
Ja, een democratie is wat lastig, maar als dat je niet bevalt kan je nog altijd emigreren, of juist niet in dit geval.quote:Op woensdag 16 mei 2007 14:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het geeft aan dat je je niet mag verzetten tegen het feit dat per meerderheid over iemands eigendommen kan worden beslist.
iddquote:Op woensdag 16 mei 2007 14:27 schreef _Acid_ het volgende:
Stemplicht. Democratie. Right.
Dat is allemaal zo, maar ze zijn er zelf gaan wonen en dan is het aan hun om zich te verdiepen in de wetten die in dat land gelden.quote:Op woensdag 16 mei 2007 14:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Een stemplicht is volstrekt immoreel. Het geeft aan dat je je niet mag verzetten tegen het feit dat per meerderheid over iemands eigendommen kan worden beslist. Zo zorgt de overheid dus altijd voor haar eigen mandaat. Dat je daarbij op verschillende kleurtjes mag stemmen doet daar niets aan af.
Daar werd ze verteld dat ze maar naar België moesten emigreren als ze minder belasting wilden betalen.quote:Op woensdag 16 mei 2007 14:27 schreef Jarno het volgende:
Hadden ze in Nederland moeten blijven.
Nee juist niet. Iedere politieke partij tracht per definitie haar eigen plannetjes door te drijven en de rekening daarvoor bij anderen neer te leggen. De kleur of nestgeur van de partij doet daarbij absoluut niet terzake. Het enige wapen wat je hebt om je niet bij die gang van zaken neer te leggen is weigeren te stemmen. Het verplicht stellen van de goedkeuring van de democratie doet die goedkeuring volledig teniet. Je verwacht het in een dictatuur of een politiestaat, blijkbaar is België daar nóg harder op weg naar toe dan wij.quote:Op woensdag 16 mei 2007 14:29 schreef Flashwin het volgende:
Juist wel pipo
En als nu eens 51% van de bevolking beslist dat het mensen helemaal niet meer vrij staat om te emigreren maar in plaats daarvan gedagvaard worden als ze plannen in die richting hebben?quote:En uiteindelijk is het vrij aan iedereen in het land om te emigreren, mochten ze het niet eens zijn met de stemplicht. Ik vind het een goed iets!
Ja, en als ze van currywurst houden moeten ze naar Duitsland. Totdat er een HenriOsewoudt land is, een Jarno land, een Danny land, een Jantje Smit land, een 15-miljoen andere Nederlanders land, is dat de constructie waarmee we het moeten doen. Je lijkt PietVerdriet wel die in elk CUL topic de elitaire purist loopt uit te hangen, ik word een beetje moe van je extreem libertarisme eigenlijk.quote:Op woensdag 16 mei 2007 14:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Daar werd ze verteld dat ze maar naar België moesten emigreren als ze minder belasting wilden betalen.
Whehe. Dat heet 'de wet'. Dokken die 500 ballen.quote:Tot de wijkagent aanklopte met een dagvaarding. "Wie weet komt dit zelfs op mijn strafblad. Dit is toch krankzinnig."
Ook in Belgie kan je blanco stemmen hoor.quote:Op woensdag 16 mei 2007 14:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Daar moeten we inderdaad zo snel mogelijk naar toe.quote:Op woensdag 16 mei 2007 14:42 schreef Jarno het volgende:
Totdat er een HenriOsewoudt land is, een Jarno land, een Danny land, een Jantje Smit land, een 15-miljoen andere Nederlanders land
Ook met een blanco stem geef je in principe aan het systeem van aantasting van eigendommen per meerderheid goed te keuren. En als blanco stemmen nou nog blanco zetels in het parlement zouden kunnen opleveren, waardoor de onvrede tenminste duidelijk wordt, dan was er nog iets voor te zeggen maar dat is niet het geval.quote:Op woensdag 16 mei 2007 14:44 schreef Hephaistos. het volgende:
Ook in Belgie kan je blanco stemmen hoor.
Hooguit geef je met een blanco stem aan dat je het democratisch systeem steunt. Dat jij in democratie onmiddelijk de aantasting van allerhande vrijheden ziet doet verder niet zo ter zake.quote:Op woensdag 16 mei 2007 14:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Ook met een blanco stem geef je in principe aan het systeem van aantasting van eigendommen per meerderheid goed te keuren. En als blanco stemmen nou nog blanco zetels in het parlement zouden kunnen opleveren, waardoor de onvrede tenminste duidelijk wordt, dan was er nog iets voor te zeggen maar dat is niet het geval.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |