Goed, het hele lichte acht verhaal. Ik had ook een beetje geheimhoudingsplicht, want Rob (wie hem kent, begrijpt het allemaal wat beter vermoed ik) had geen zin in geharrewar met tegen-achten en allerlei gezever daarover. Geheimhoudingsplicht is overigens een groot woord: ik wist zelf tot gisteren ook niet wat we nou precies gingen doen.
Afgelopen dinsdag was het dus racen geblazen. Aanwezige bondscoaches waren Susannah Chayes (die de leiding had), Coen Eggenkamp, en Rob Jonkman. Er waren in totaal 11 man aanwezig (Pieter Bottema, Rutger Bruil (beiden Orca), Reinoud de Groot, Evert Leemreis (beiden Triton), Jolmer vd Sluis (Argo), Dennis Beemsterboer, Rolf Savenije (Gyas), Nils Brenkman (Laga), Maarten Tromp (Skoll), Berend Poots (Vidar) en ikzelf), en die gingen in vier-zonders tegen elkaar racen. De afstand was 1250 meter, tempolimiet lag op 34 en we gingen (gelukkig!) met wind mee tegen elkaar sparren.
De eerste drie sparsessies zaten Pieter, Reinoud en Berend op de kant. Ik won alledrie de races, wat betekende dat ik Rolf Savenije eruit geraced had. Na de drie races hadden we ongeveer een half uur pauze, en toen gingen we weer drie keer; Nils en Rolf waren inmiddels gewieberd en hadden slechts een kleine kans om nog in de ploeg te komen. Voor hen waren Reinoud en Pieter in de plaats gekomen. De tweede sessie won ik slechts 1 race, maar won ik wél de sparsessie met Reinoud met 0.8 seconde. Met drie races meer in de benen was dat verschil voor de bondscoaches genoeg. Er is toen nog een zevende race gevaren tussen Reinoud en Berend die onbeslist is gebleven omdat het verschil te klein was en ook hier weer vermoeidheid/versheid mee ging spelen. De achtste positie in de boot is dus nog niet honderd procent zeker: volgende week is de laatste timetrial tussen Reinoud en Berend.
Voor de cijferfreaks onder jullie: we (de boot waar ik ook in zat) voeren met wind mee een tijd van 3:43 over 1250 meter. Dat staat (doorgerekend) gelijk aan een tijd van 6:00 (in een vier-zonder dus hè!).
Goed: afgelopen dagen hebben we dus op een warme Bosbaan getraind. Het gaat steeds beter met de acht, en we hebben er alle vertrouwen in dat we een goede tijd neer gaan zetten. In eerste instantie was het onduidelijk of we licht of zwaar gingen starten. Susannah had echter ook bedacht een acht te maken (gewoon voor de leuk) en aangezien Rob eerder had aangegeven zwaar te willen starten - ervan uit gaand dat wij dat ook wilden, maar dat was dus niet echt het geval... wij wilden voornamelijk NK worden en laten zien dat we ook daadwerkelijk een lichte acht waren - had zij haar acht ingeschreven in het lichte veld. Heisa alom dus toen wij ook licht zouden kunnen gaan starten, want dat is natuurlijk een beetje stupide. Je hebt namelijk dan een lichte acht die naar het WK wil en een ploeg die eigenlijk niet in dat nummer gaat starten.
Goed! Daarom starten we dus zwaar, moeten daar een goede wedstrijd varen + scherpe tijd om naar Amsterdam (World Cup) te mogen. Tegenstanders genoeg om aan vast te klampen: de 'Holland Acht' van Klerks, goede zware Triton-combi, de zware SB-acht (die we overigens vandaag tot tweemaal toe hebben gepakt in een 500 metertje) en nog de lichte 'tegen-acht', al maak ik me over die laatste ploeg nog niet bijzonder veel zorgen. We gaan het zien....! Helaas geen wedstrijd - meer - op zaterdag; dat zou eerst nog een exhibition-race worden tussen de Indonesische acht, SB-acht, Junioren-acht en ons (buiten mededinging). Jammer jammer, was leuk geweest al even een statement te maken.
[ Bericht 0% gewijzigd door WanEnOonlie op 08-06-2007 00:30:27 ]
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!