FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / distributieriem kapot
berke70maandag 14 mei 2007 @ 22:45
gister nacht had ik pech onderweg bllek tehorne vn anwb distributieriem kapot was

men vraag was wat kan oorzaak zijn dat me distributieriem kapot is gegaan.

en wat dr vervolg kunnen zijn ....
deliberatormaandag 14 mei 2007 @ 22:47
uitdroging van het rubber kan de oorzaak zijn.
gevolg kan zijn dat je hele motor in de soep loopt.
gevolg daarvan zijn hele hoge reparatie kosten.

tip: informeer even bij je garage van hoe of wat.
MewBiemaandag 14 mei 2007 @ 22:49
Als je geluk hebt heb je een motor waar de kleppen de zuiger niet kunnen raken en heb je aan een nieuwe riem genoeg.
Rossdalemaandag 14 mei 2007 @ 22:50
Dit had ik vorige week op de snelweg, ben mijn auto minimaal 2 weken kwijt (hopelijk heb ik hem zaterdag terug).

Als je pech hebt zijn naast je gebroken distributieriem ook je kleppen krom en mag de kop van je motor gereviseerd worden. Als dit het geval is reken dan maar op zo'n 1500 euro schade. Dat ga ik namelijk ook kwijt zijn...
DonJamesmaandag 14 mei 2007 @ 22:55
Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk, maar een distributieriem vervangen hoort gewoon bij het periodiek onderhoud. Die dingen slijten en breken op een gegeven moment als je ze niet op tijd vervangt.
MikeyManmaandag 14 mei 2007 @ 22:58
^ Met hem ^

Wat voor auto is het?
Geerdmaandag 14 mei 2007 @ 23:00
quote:
Op maandag 14 mei 2007 22:45 schreef berke70 het volgende:
gister nacht had ik pech onderweg bllek tehorne vn anwb distributieriem kapot was

men vraag was wat kan oorzaak zijn dat me distributieriem kapot is gegaan.

en wat dr vervolg kunnen zijn ....
Volgens mij reed je ook een beetje onder invloed en ben je nog steeds niet nuchter?
Dr_Flashmaandag 14 mei 2007 @ 23:04
Jezus ik geloof dat dit een hersenloos kuttopic is van een debiele relkloon van een of andere achterlijke mongool.
berke70maandag 14 mei 2007 @ 23:05
quote:
Op maandag 14 mei 2007 22:58 schreef MikeyMan het volgende:
^ Met hem ^

Wat voor auto is het?
het is een golf4 tdi 1.9
MikeyManmaandag 14 mei 2007 @ 23:06
Volgens mij is het daarmee wel een gevalletje naar de kloten...
Rossdalemaandag 14 mei 2007 @ 23:07
quote:
Op maandag 14 mei 2007 23:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Jezus ik geloof dat dit een hersenloos kuttopic is van een debiele relkloon van een of andere achterlijke mongool.
Zo, nou nou. Wat istie even hard aan het rellen zeg
Dr_Flashmaandag 14 mei 2007 @ 23:08
quote:
Op maandag 14 mei 2007 23:07 schreef Rossdale het volgende:

[..]

Zo, nou nou. Wat istie even hard aan het rellen zeg
Welnee

Meer wat Geerd ook al zei
berke70maandag 14 mei 2007 @ 23:10
quote:
Op maandag 14 mei 2007 22:49 schreef MewBie het volgende:
Als je geluk hebt heb je een motor waar de kleppen de zuiger niet kunnen raken en heb je aan een nieuwe riem genoeg.
ik weet niet of het een non-interferference is of interferference

Go0smaandag 14 mei 2007 @ 23:32
Pff, gebruik de zoekfunctie eens... Over distributie riemen/kettingen zijn al 101 topics mee "bevuild".
DonJamesmaandag 14 mei 2007 @ 23:37
quote:
Op maandag 14 mei 2007 23:05 schreef berke70 het volgende:

[..]

het is een golf4 tdi 1.9
non-interference diesels komen (voor zover ik weet) niet voor, die zal dus wel goed kapot zijn
Go0smaandag 14 mei 2007 @ 23:44
Ga daar maar vanuit. Dan valt het altijd mee.
Einde oefening; Golf
Duveldinsdag 15 mei 2007 @ 07:20
quote:
Op maandag 14 mei 2007 22:45 schreef berke70 het volgende:
en wat dr vervolg kunnen zijn ....
Het vervolg is een fietstocht.
Den_Haagdinsdag 15 mei 2007 @ 08:07
Zoek op de sloop maar een andere motor.
Herr.Flickdinsdag 15 mei 2007 @ 09:52
Ik heb bij VW al een paar keer mogen meemaken dat er ook een andere kop op moest, dit omdat er gewoon stukken uitgebroken waren waar normaal de klepstoters zitten. Ook komt het vaker voor dat je een nieuwe nokkenas moet monteren omdat deze ook beschadigd is...

Duur geintje dus als het een beetje tegen zit...

Mocht het (te) duur worden, geef dan een gil, heb dan misschien wel interesse in de auto.

Tommehdinsdag 15 mei 2007 @ 10:10
Die ondertitel en sig van TS
Lord_Vetinaridinsdag 15 mei 2007 @ 10:13
Overigens hoort bij een 1.9 VAG TDI de riem elke 90.000 km vervangen te worden. Als je dat netjes doet, en de riem breekt eerder, kun je bij de importeur om coulance vragen voor de reparatie. je hebt namelijk keurig het onderhoudsschema gevolgd.
I_PANDA_Idinsdag 15 mei 2007 @ 10:19
Vorig jaar ook gehad,
gelukkig op de terug weg van vakantie in noordholland.
Was zo'n 60km van huis verwijderd.

Een paar weken eerder ook nog op vakantie naar België geweest, gelukkig is het toen niet gebeurt.

Ik stond midden op de snelweg stil ==> duwen .
In mijn geval was het enkeltje sloop, want een volvo 440 van ¤400 ga je niet meer laten reviseren.
Gelukkig heeft hij mij niet op mijn vakantie adres achtergelaten.
yupdinsdag 15 mei 2007 @ 10:34
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 09:52 schreef Herr.Flick het volgende:
Ik heb bij VW al een paar keer mogen meemaken dat er ook een andere kop op moest, dit omdat er gewoon stukken uitgebroken waren waar normaal de klepstoters zitten. Ook komt het vaker voor dat je een nieuwe nokkenas moet monteren omdat deze ook beschadigd is...

Duur geintje dus als het een beetje tegen zit...

Mocht het (te) duur worden, geef dan een gil, heb dan misschien wel interesse in de auto.

Het is op de snelweg gebeurd dus reken maar op enorme schade.
Herr.Flickdinsdag 15 mei 2007 @ 11:05
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 10:34 schreef yup het volgende:

[..]

Het is op de snelweg gebeurd dus reken maar op enorme schade.
Maakt in het algemeen weinig uit of het nu met 50 of met 150km/u gebeurd, de 1e klap is ook hier een daalder waard, soms valt het mee, en soms dramatisch tegen.
yupdinsdag 15 mei 2007 @ 11:49
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 11:05 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Maakt in het algemeen weinig uit of het nu met 50 of met 150km/u gebeurd, de 1e klap is ook hier een daalder waard, soms valt het mee, en soms dramatisch tegen.
Op de snelweg = over het algemeen meer toeren = meer schade. Toch?

Space Wagon riem was bij 70 in 4 eraf geknald = veel schade. Ken iemand waarbij de riem bij een stoplicht eraf was gevlogen = 0,0 schade
Gunnerdinsdag 15 mei 2007 @ 11:50
Wanneer was ie voor het laatst vervangen, welke KM stand dus, en waar staat ie nu op?
MewBiedinsdag 15 mei 2007 @ 12:15
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 11:49 schreef yup het volgende:

[..]

Op de snelweg = over het algemeen meer toeren = meer schade. Toch?

Space Wagon riem was bij 70 in 4 eraf geknald = veel schade. Ken iemand waarbij de riem bij een stoplicht eraf was gevlogen = 0,0 schade
interference / non-interference
yupdinsdag 15 mei 2007 @ 12:29
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 12:15 schreef MewBie het volgende:

[..]

interference / non-interference
Beide auto's waren Space Wagon's, zelfde motor zelfde bouwjaar.
MikeyMandinsdag 15 mei 2007 @ 12:30
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 11:49 schreef yup het volgende:

[..]

Op de snelweg = over het algemeen meer toeren = meer schade. Toch?

Space Wagon riem was bij 70 in 4 eraf geknald = veel schade. Ken iemand waarbij de riem bij een stoplicht eraf was gevlogen = 0,0 schade
Denk dat het hoegenaamd geen reet uitmaakt...

Of je nu 2000 of 6000 toeren maakt... De hele zooi gaat sowieso minimaal 30x per seconde rond... Geeft -indien interference- sowieso wel een zooitje...
yupdinsdag 15 mei 2007 @ 12:30
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 12:30 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Denk dat het hoegenaamd geen reet uitmaakt...

Of je nu 2000 of 6000 toeren maakt... De hele zooi gaat sowieso minimaal 30x per seconde rond... Geeft -indien interference- sowieso wel een zooitje...
Dat maakt blijkbaar wel uit, ik heb het met eigen ogen gezien, voor stoplicht = 0,0 schade. Beide zelfde auto's zelfde motor.
MikeyMandinsdag 15 mei 2007 @ 12:31
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 12:29 schreef yup het volgende:

[..]

Beide auto's waren Space Wagon's, zelfde motor zelfde bouwjaar.
Zelfde motor ook?
En zou je niet eens bij jezelf te rade gaan als je tot twee keer toe een verrotte distributieriem hebt...

Enige verschil is misschien dat je bij het stoplicht in vrij staat, en de auto dus niet de zuigers en kleppen doorduwt, maar het zooitje op "natuurlijke wijze" tot stilstand komt...
MikeyMandinsdag 15 mei 2007 @ 12:32
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 12:30 schreef yup het volgende:

[..]

Dat maakt blijkbaar wel uit, ik heb het met eigen ogen gezien, voor stoplicht = 0,0 schade. Beide zelfde auto's zelfde motor.
Komop man... Denk eens na... Dat kan echt niks uitmaken... De hele zooi gaat zo verschrikkelijk hard rond, dat dat verschil verwaarloosbaar is...
yupdinsdag 15 mei 2007 @ 12:37
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 12:31 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Zelfde motor ook?
En zou je niet eens bij jezelf te rade gaan als je tot twee keer toe een verrotte distributieriem hebt...

Enige verschil is misschien dat je bij het stoplicht in vrij staat, en de auto dus niet de zuigers en kleppen doorduwt, maar het zooitje op "natuurlijke wijze" tot stilstand komt...
2 verschillende auto's, zelfde type, zelfde motor, zelfde vermogen, zelfde bouwjaar. Van ons = kleppen krom, ander wagen 0,0 schade.

En de schade bij onze wagen viel dik mee, voor 70 in zijn 4, heb zelf veel erger gezien, misschien dat dat scheelt?
Tommy_Kuklinskidinsdag 15 mei 2007 @ 13:25
wat een topic dit
leuke sig TS ...

en yup toerental maakt geen fuck uit, zoals Herr.Flick ook al zegt, de eerste klap is een daalder waard
soms zit het mee en soms tegen
yupdinsdag 15 mei 2007 @ 13:46
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 13:25 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
wat een topic dit
leuke sig TS ...

en yup toerental maakt geen fuck uit, zoals Herr.Flick ook al zegt, de eerste klap is een daalder waard
soms zit het mee en soms tegen
Dat is in theorie zo, wat dacht je van de praktijk? Ik heb toch echt anders gezien... Blijkbaar kan het wel?
MikeyMandinsdag 15 mei 2007 @ 13:53
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 13:46 schreef yup het volgende:

[..]

Dat is in theorie zo, wat dacht je van de praktijk? Ik heb toch echt anders gezien... Blijkbaar kan het wel?
Nogmaals... Denk er eens over na...

Dit is echt een gevalletje geluk geweest... Als de kleppen precies op het goede moment stoppen, is er niks aan de hand... Maar dat heeft helemaal niks met het toerental te maken...
Tommy_Kuklinskidinsdag 15 mei 2007 @ 13:58
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 13:46 schreef yup het volgende:

[..]

Dat is in theorie zo, wat dacht je van de praktijk? Ik heb toch echt anders gezien... Blijkbaar kan het wel?
Het zou in de praktijk iets uit kunnen maken als je niet rijdt omdat een mens nooit snel genoeg kan ontkoppelen om de motor snel uit zichzelf stil te laten staan.
maar dan is het nog een lot uit de loterij
yupdinsdag 15 mei 2007 @ 15:24
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 13:53 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Nogmaals... Denk er eens over na...

Dit is echt een gevalletje geluk geweest... Als de kleppen precies op het goede moment stoppen, is er niks aan de hand... Maar dat heeft helemaal niks met het toerental te maken...
Qua geluk heeft het wel met de toerental te maken, hoe hoger het toerental, hoe hoger de kans op interference. Ik begrijp verder wat je bedoelt (en ook wat Tommy bedoelt).

Vind het ook echt iets ongelofelijks maar het is echt gebeurd :/
HaerdenCwoensdag 16 mei 2007 @ 12:51
ontopic ...

een tdi motor waar distririem van springt is naar de kl ... blok vervangen, zowel boven als onderblok dus kan je beter voor een ruilmotor gaan of voor ... een andere wagen.
Sounddragondonderdag 17 mei 2007 @ 15:05
Onderblok vervangen is gelul, goed = goed, misschien is er een zuiger beschadigd door de ontmoeting met de kleppen, misschein is er een klep afgebroken die de cilinderwand te grazen heeft genomen.... kop is ws gewoon deaud, diesel heeft hoge compressie dus de ruimte tussen kop/kleppen en zuigers is minimaal.. wát er in de kop precies kapot is, is een loterij, maar ga uit van veel schade, nieuwe/andere kop is het beste....

Speculeren zuigt... gewoon uitelkaar trekken en kijken watsgeburt