abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 mei 2007 @ 22:12:05 #1
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49382002
quote:
Europa gaat wapenmarkt versterken
(Novum/AP) - De ministers van defensie van de Europese Unie zijn het maandag eens geworden over de noodzaak de Europese wapenmarkt te versterken door de onderlinge samenwerking te bevorderen en de afhankelijkheid van import van Amerikaanse wapens te verminderen.
Bij het slechten van de nationale barrières binnen de EU is de gevoelige defensie-industrie tot nu toe ontzien, maar dat heeft tot gevolg gehad dat Europa op het gebied van wapentechnologie en -industrie achterop is gaan lopen. Een aanpak waarbij elk land afzonderlijk zijn behoeften in kaart brengt, onderzoek en ontwikkeling pleegt en aanbestedingen doet is economisch niet langer haalbaar, zeiden de ministers.

De ministers ontkennen een 'Fort Europa' voor ogen te hebben, waarbinnen de concurrentie wordt aangemoedigd, maar dat gesloten blijft voor niet-Europese landen. Zij zeggen tot grotere Europese samenwerking te worden gedwongen door beperkingen die de Verenigde Staten stellen aan wapenimport en het uitwisselen van gevoelige defensietechnologie.

Voor een eerste gezamenlijk investeringsprogramma ter waarde van 55 miljoen euro, de ontwikkeling van materialen ter bescherming tegen sluipschuttervuur, mortieraanvallen en chemische, biologische en nucleaire wapens, tekenden negentien EU-landen plus Noorwegen in. Groot-Brittannië, de grootste militaire mogendheid van de EU, trok zich terug na kritiek over sluipende Europese controle over het nationale defensiebudget. De Britten doen wel mee met een onderzoek naar de ontwikkeling van onbemande vliegtuigjes voor zowel militaire als civiele doeleinden. De EU hoopt dergelijke toestellen in de nabije toekomst te kunnen inzetten bij de grens- en kustwaterbewaking, verkeerscontroles, het in kaart brengen van gebieden en zelfs bij goederentransport.

De directeur van het nog in de kinderschoenen staande Europese Defensie Agentschap, Nick Witney, liet weten dat er flinke vooruitgang is geboekt met een vorig jaar geïntroduceerde gedragscode, op grond waarvan deelstaten hun defensieaanbestedingen noteren op een elektronisch prikbord waar bedrijven uit de hele EU toegang toe hebben. Op dit moment staat voor tien miljard euro aan offertes op het bord vermeld, zei de EU. Hongarije, dat aanvankelijk vreesde voor aantasting van zijn nationale defensieindustrie, sloot zich maandag alsnog bij de gedragscode aan. Van de 27 EU-landen hebben Spanje, Denemarken, Roemenië en Bulgarije dat nog niet gedaan.
Erg goed nieuws als je het mij vraagt. Ik zat me altijd al lichtelijk te ergeren aan de slaafse houding van Europa als het op defensie aan komt. De ontwikkeling van wapensystemen is daar natuurlijk een voorbeeld van. Waarom duur B-spul (het beste geven ze niet prijs) kopen van de Amerikanen als je het ook zelf kunt ontwikkelen? Dat levert ook nog eens een stukje werkgelegenheid op (betere besteding dan de landbouw om maar iets te noemen). Op deze manier ga je ook diplomatiek en strategisch gezien sterker staan.
We moeten geen filiaal van Amerika meer zijn, hopelijk is dat de volgende stap die de ministers durven uit te spreken. Het is tijd voor de EU als superpower!
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_49383866
quote:
Op maandag 14 mei 2007 22:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Erg goed nieuws als je het mij vraagt. Ik zat me altijd al lichtelijk te ergeren aan de slaafse houding van Europa als het op defensie aan komt. De ontwikkeling van wapensystemen is daar natuurlijk een voorbeeld van. Waarom duur B-spul (het beste geven ze niet prijs) kopen van de Amerikanen als je het ook zelf kunt ontwikkelen? Dat levert ook nog eens een stukje werkgelegenheid op (betere besteding dan de landbouw om maar iets te noemen). Op deze manier ga je ook diplomatiek en strategisch gezien sterker staan.
We moeten geen filiaal van Amerika meer zijn, hopelijk is dat de volgende stap die de ministers durven uit te spreken. Het is tijd voor de EU als superpower!

Jammer dat die kutbritten weer moeten afhaken.
Je länger ein Blinder lebt, desto mehr sieht er - Viva la revolucion !
pi_49384295
Helemaal mee eens
  maandag 14 mei 2007 @ 23:27:40 #4
125878 Gabry
Lento Violento
pi_49385719
Zolang we maar geen grondwet hebben is alles goed.
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
pi_49395395
quote:
Op maandag 14 mei 2007 23:27 schreef Gabry het volgende:
Zolang we maar geen grondwet hebben is alles goed.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_49395412
quote:

[..]

Ben er ook voor.

Overigens hanteren de fransen alweer zo`n 40 jaar dit model.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 13:02:30 #7
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49398093
Die Fransen zijn net zo erg als de Amerikanen. Ook zij zien/zagen de EU vooral als hulpstuk bij hun buitenlands beleid.

De Fransen hebben zelfs ooit dat Europese Defensie Agentschap geblokkeerd, puur vanwege nationalistische gevoelens.

Als er één terrein is waar Nederland wat mij betreft z'n veto/soevereiniteit mag opgeven is het de verdediging van de grenzen wel. Met de WO's in het achterhoofd is dat het hoofdargument geweest om de EEG op te richten. Dat zouden de EU-leiders zich ook moeten herinneren.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator vrijdag 18 mei 2007 @ 16:14:39 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_49514040
quote:

[..]

jij zat je altijd al lichtelijk te ergeren aan de slaafse houding van Europa als het op defensie aan komt?????

ik weet dat het op dit gebied cool is om dit soort dingen te roepen (schoothondje van de VS!) maar echt beargumenteerd wordt het nooit.
want wat komt er nu eigenlijk allemaal uit de VS?
vliegtuigen en helikopters (en patriots) en de M113 en dat was het wel zo'n beetje en dat heeft meer te maken met het feit dat dat 'dure B-spul' (ik hier maar niet om argumentatie vragen anders blijven we bezig maar dat is feitelijk hetzelfde verhaal) STUKKEN BETER is dan welk Europees alternatief dan ook
zelfs de Zweden gebruiken Amerikaanse raketsystemen en die kopen zowieso niet zo graag in het buitenland.

dus goed, helikopters, raketten en vliegtuigen krijg je (en zelfs daar heb je Tornado, Eurofighter, Eurocopter, NH90 etc. zo beschikt Nederland over de Lynx en stapt men over naar NH90) , maar waar blijkt die slaafse houding nog meer uit?
tanks?
we rijden vrijwel allemaal Leopard
schepen?
vaart denk ik geen enkel Amerikaans schip meer rond onder Europese vlag
pantservoertuigen?
CV90, Pizarro/Ulan, AMX13, Marder etc. ... alleen de genoemde M113tjes rijden nog rond

als dit allemaal doorgaat zoals in het bericht staat dan feitelijk is het enige wat veranderd aan het beleid is dat alle gepantserde voertuigen Duits en alle vliegtuigen Frans worden.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_49514522
We zien wel aan het Galileo project (op sterven na dood door geruzie tussen de deelnemende landen) wel hoe goed Europa zijn zaakjes wel niet voor mekaar heeft.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 16:47:03 #10
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_49514975
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 16:14 schreef sp3c het volgende:

[..]

alle vliegtuigen Frans worden.
En allemaal aan de Eurofighter...
  Moderator vrijdag 18 mei 2007 @ 19:43:29 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_49520083
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 16:31 schreef CeeJee het volgende:
We zien wel aan het Galileo project (op sterven na dood door geruzie tussen de deelnemende landen) wel hoe goed Europa zijn zaakjes wel niet voor mekaar heeft.
ja net zoals je aan Comanche, EFV en Landwarrior (alle 3 op sterven na dood of dood door geruzie tussen de deelnemende onderdelen) kunt zien hoe goed de VS zijn zaakjes wel niet voor mekaar heeft

onzinnige opmerking natuurlijk
  vrijdag 18 mei 2007 @ 20:17:35 #12
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_49521395
Pantservoertuigen moeten we gewoon aan de Duitsers overlaten, die hebben de know-how en hun contacten.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 20:39:33 #13
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49522220
Hoe bedoel je contacten?

(ik reageer nog wel op Specs verhaal, heb nu geen tijd om een lang verhaal te typen)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_49524505
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 16:31 schreef CeeJee het volgende:
Nee deze keer had de EU het op orde begint het onfeilbare bedrijfsleven te ruzieen dat alles in de soep loopt.

Overigens komt dat gallileo project zowieso wel af met of zonder bedrijfsleven het is esa`s reisje naar de maan.
  Moderator vrijdag 18 mei 2007 @ 22:08:47 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_49525368
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 20:39 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe bedoel je contacten?
SP Aerospace bv

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')