quote:
Op woensdag 16 mei 2007 01:32 schreef broer het volgende:Ik roep ook de hulp van Lienekien in. Mijn kat is vier jaar oud, gecastreerd mannetje, vreselijk aanhankelijk (aandachttrekkerig) en bovendien stresserig beest. Hij had ooit een broertje, maar die is weg. Nu kreeg ik vandaag een heel jong katje (geslacht weet ik niet) 'aangeboden' en ik twijfel. Hoe zou een kat die ik net beschreef reageren op de komst van een jong katje? Kunnen ze ooit vriendjes worden of zullen ze elkaar hoogstens tolereren?
Ja, ja, ik weet het, dit moet in één of ander kattentopic, maar dit is net zo gemakkelijk.
Ik heb laast in een F&F-topic een overzichtje voorbij zien komen over welke combinaties in principe eerder succes kunnen bieden dan andere. Maar daarin stond een combinatie die hier goed is gegaan als 'gaat nooit goed'. Enfin, dan nog zijn het gemiddelden en die bieden nooit enige garantie.
Pluspunten zijn dat je een gecastreerde kater hebt die niet alleen is opgegroeid. Minpunt is dat het een stressig beest is. Als het niet klikt, zou je aan nare reacties als buiten de bak plassen (eufemisme voor de boel onderzeiken) kunnen denken.
Het kan best goed gaan. Maar mijn advies in dit soort kwesties is meestal: neem er een kat bij omdat je een tweede kat leuk vindt, niet omdat je de droom koestert dat de twee katten 'maatjes' zullen worden. Dus mocht het nou niet fantastisch klikken, is je huis dan groot genoeg om beide katten een eigen plek te geven (bijv. twee katten in een studentenkamer die ook nog eens niet naar buiten kunnen is dan duidelijk geen optie). Groot genoeg vind ik dat ze zich in principe elk in een andere kamer zouden kunnen terugtrekken.
Als je het doet, kun je de kans op succes ook nog vergroten door de kennismaking volgens bepaalde richtlijnen te laten verlopen. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat het wel kan schelen.
In deze kwestie heb ik nog geadviseerd:
nieuw katje erbij Deze FOK!ster heeft begin dit jaar een jonkie genomen bij een gecastreerde kater. Je vindt in een post van Viking ook nog een linkje waar wordt uitgelegd hoe je de introductie ook zou kunnen doen. Maar zoals je in het topic zelf kunt lezen, is die rompslomp niet altijd nodig.