FOK!forum / Examenforum / Wiskundevragen (voor het laatste moment)
yootjemaandag 14 mei 2007 @ 11:37
Hoi allemaal, ik ben bezig met het examen 2006-I, en er is maar iets waar ik niet uitkom.

Ik moet het volgende differentieren: sqrt[4x-x^2].

Je moet met de kettingregel werken, dus dan krijg je

1/(2sqrt[4x-x^2]) * 4 - 2x * -2 leek mij. Uit het antwoord blijkt dat die laatste -2 niet meetelt, waarom niet? Ook op http://www.calc101.com/webMathematica/derivatives.jsp#topdoit doet hij niet mee.

En dan dnek je dat je differentieren na 3 jaar wel kunt... gek word ik er van

[ Bericht 1% gewijzigd door yootje op 14-05-2007 11:47:14 ]
Alfjemaandag 14 mei 2007 @ 12:14
Volgens mij pas je de kettingregel nu dubbel toe.
De formule die je hier toe moet passen is volgens mij (a^b)' = b * a * a'
wat jij doet is (a^b)' = b * a * a' * a''
(a = 4x-x^2 en b = 1/2)
yootjemaandag 14 mei 2007 @ 12:25
Maar je moet de de kettingregel toch ook soms meerdere malen toepassen? Zie bijvoorbeeld het onderste voorbeeld van http://www.wisfaq.nl/pagina.asp?nummer=1457 :

Spaceman89maandag 14 mei 2007 @ 12:40
waarom die -2 erbij? standaardafgeleide van een wortelfunctie is 1/(2sqrt[x])
met ketting regel dus 1/(2sqrt[4x-x^2])*[4x-x^2]'

[4x-x^2]' = 4-2x, dus krijg je

1/(2sqrt[4x-x^2])*4-2x
Marurkmaandag 14 mei 2007 @ 12:51
quote:
Op maandag 14 mei 2007 12:40 schreef Spaceman89 het volgende:
waarom die -2 erbij? standaardafgeleide van een wortelfunctie is 1/(2sqrt[x])
met ketting regel dus 1/(2sqrt[4x-x^2])*[4x-x^2]'

[4x-x^2]' = 4-2x, dus krijg je

1/(2sqrt[4x-x^2])*4-2x
Klopt als een bus op die manier, dacht ik zo.
yootjemaandag 14 mei 2007 @ 12:55
Ik zie hem nu, bedankt!
Alfjemaandag 14 mei 2007 @ 12:57
In je 2de voorbeeld pas je de kettingregel2 keer toe omdat je na de eerste keer nog een afgeleide uit moet rekenen waar je ook de kettingregel bij nodig hebt.

g(a) = ln(a) dan is g'(a) 1/a * a'

a is dan cos (x^2) en dan gebruik je:

h(b) = cos (b) dan is h'(b) = -sin (b) * b'

waarbij b gelijk is aan x^2


maar in je eerste voorbeeld is het gedeelte waar je nog de afgeleide van wil nemen 4x-x^2 en dat los je zonder kettingregel op.
yootjemaandag 14 mei 2007 @ 12:58
quote:
Op maandag 14 mei 2007 12:57 schreef Alfje het volgende:
In je 2de voorbeeld pas je de kettingregel2 keer toe omdat je na de eerste keer nog een afgeleide uit moet rekenen waar je ook de kettingregel bij nodig hebt.

g(a) = ln(a) dan is g'(a) 1/a * a'

a is dan cos (x^2) en dan gebruik je:

h(b) = cos (b) dan is h'(b) = -sin (b) * b'

waarbij b gelijk is aan x^2


maar in je eerste voorbeeld is het gedeelte waar je nog de afgeleide van wil nemen 4x-x^2 en dat los je zonder kettingregel op.
Bedankt voor je uitleg!
Ludgermaandag 14 mei 2007 @ 16:01
tvp aussi
Game_Errormaandag 14 mei 2007 @ 16:21
quote:
Op maandag 14 mei 2007 11:37 schreef yootje het volgende:
Hoi allemaal, ik ben bezig met het examen 2006-I, en er is maar iets waar ik niet uitkom.

Ik moet het volgende differentieren: sqrt[4x-x^2].

Je moet met de kettingregel werken, dus dan krijg je

1/(2sqrt[4x-x^2]) * 4 - 2x * -2 leek mij. Uit het antwoord blijkt dat die laatste -2 niet meetelt, waarom niet? Ook op http://www.calc101.com/webMathematica/derivatives.jsp#topdoit doet hij niet mee.

En dan dnek je dat je differentieren na 3 jaar wel kunt... gek word ik er van
wheheh die komt uit 1 van de examens, daar kwam ik ook niet uit of wacht, dat was primitiveren
michaelmulder1985maandag 14 mei 2007 @ 16:39
Dan ook ff een vraag van mij.
Als je de marginale kosten moet uitrekenen moet je de formule afleiden en dan x invullen?
yootjemaandag 14 mei 2007 @ 20:30
quote:
Op maandag 14 mei 2007 16:21 schreef Game_Error het volgende:

[..]

wheheh die komt uit 1 van de examens, daar kwam ik ook niet uit of wacht, dat was primitiveren
Die inhoudsvraag erna snapte ik juist wel, alhoewel ik hem wle lastig vond.
ThaRooPmaandag 14 mei 2007 @ 20:43
Wat betekent dat sqrt[]
Noshibamaandag 14 mei 2007 @ 21:54
quote:
Op maandag 14 mei 2007 20:43 schreef ThaRooP het volgende:
Wat betekent dat sqrt[]
squirten?
EnGCatjuhmaandag 14 mei 2007 @ 22:05
Wortel?
Mirrimaandag 14 mei 2007 @ 22:48
quote:
Op maandag 14 mei 2007 11:37 schreef yootje het volgende:
Hoi allemaal, ik ben bezig met het examen 2006-I, en er is maar iets waar ik niet uitkom.

Ik moet het volgende differentieren: sqrt[4x-x^2].

Je moet met de kettingregel werken, dus dan krijg je

1/(2sqrt[4x-x^2]) * 4 - 2x * -2 leek mij. Uit het antwoord blijkt dat die laatste -2 niet meetelt, waarom niet? Ook op http://www.calc101.com/webMathematica/derivatives.jsp#topdoit doet hij niet mee.

En dan dnek je dat je differentieren na 3 jaar wel kunt... gek word ik er van
Wij hadden die opgave in een schoolexamen

Ellendige opgave idd, maar had deze wel goed.

die wortel(4x-x^2) schrijf je als (4x-x^2)^0.5

En dan doe je die 0.5 naar voren en dat maal de afgeleide van wat er tussen de haken staat, dus:

0.5 * (4-2x) (4x-x^2)^-0.5

daarvan maak je dan:

2 - x (4x-x^2)^-0.5

uiteindelijk krijg je dan een breuk met onder de streep wortel(4x-x^2)

Snappie?

ps. bij differentieren met wortels ALTIJD van de wortel een ^0.5 maken, dan komt het (meestal) wel goed.
Later dan wel weer terugveranderen in een wortel als dat kan.

Ik heb een zeer gedetailleerde en overzichtelijke uitwerking van deze opdracht, moet ik hem plaatsen?

[ Bericht 5% gewijzigd door Mirri op 14-05-2007 23:01:55 ]
Game_Errormaandag 14 mei 2007 @ 23:14
quote:
Op maandag 14 mei 2007 20:30 schreef yootje het volgende:

[..]

Die inhoudsvraag erna snapte ik juist wel, alhoewel ik hem wle lastig vond.
volgens mij was dat de vraag waar ik er met lang kutten achter kwam dat het gewoon met de rekenmachine mocht
wat mag je trouwens belachelijk veel met de rekenmachine trouwens? op SEs mochten we er ehelemaal niks mee, alles moest exact
Ludgerdinsdag 15 mei 2007 @ 01:29
quote:
Op maandag 14 mei 2007 22:48 schreef Mirri het volgende:

[..]

Ik heb een zeer gedetailleerde en overzichtelijke uitwerking van deze opdracht, moet ik hem plaatsen?
Nog gedetailleerder?

GRAAG
frank07dinsdag 15 mei 2007 @ 09:45
kansrekenen is echt n eitje maar ik liep gisteren bij de oefenopgave in de examenbundel toch bij 1 som vast... soms 27 op blz 66
koffie
op vlucht tw378 vliegen kwaliteitscontroleurs van transworld mee.
Onder andere controleren ze de temperatuur van de koffie die de reizigers aan boord krijgen aangeboden.
Als norm geldt dat de koffietemperatuur moet zijn afgesteld op 70 C met een standaarddeviatie van 12 C.
Elke dag wordt van 30 kopjes de temperatuur gemeten.
Ga er van uit dat de temperatuur van de koffie normaal verdeeld is.
Is de gemiddelde temperatuur van deze 30 kopjes koffie te laag dan wordt de koffiemachine opnieuw afgesteld.

27. Wordt de machine opnieuw afgesteld bij een uitkomst van een gemiddelde koffietemperatuur van 65 C bij een significantieniveau van 5%?

De uitwerkingen zeggen dat je het met Z-Test (op de gr) moet doen, maar dat heb ik nog nooit gebruikt. Zijn er ook andere manieren?


Ik heb trouwens nu al die oefenopgave gemaakt. Zijn die veel makkelijker dan de echte examenopgaven of ben ik wel klaar als ik vandaag nog ff een examen maak? Al die oefenopgave kon ik wel prima maken
Juzmedinsdag 15 mei 2007 @ 10:34
Mensen, ik heb ook een vraag. Examen 2005 Tijdvak 2
Exponentiële functie:



Ik weet wel hoe ik moet integreren, maar ik weet niet hoe ik de oppervlakte onder het lijnstuk AB moet vinden, en aan de hand van welke formule.

Who knows?
Mirridinsdag 15 mei 2007 @ 10:39
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 09:45 schreef frank07 het volgende:
kansrekenen is echt n eitje maar ik liep gisteren bij de oefenopgave in de examenbundel toch bij 1 som vast... soms 27 op blz 66
koffie
op vlucht tw378 vliegen kwaliteitscontroleurs van transworld mee.
Onder andere controleren ze de temperatuur van de koffie die de reizigers aan boord krijgen aangeboden.
Als norm geldt dat de koffietemperatuur moet zijn afgesteld op 70 C met een standaarddeviatie van 12 C.
Elke dag wordt van 30 kopjes de temperatuur gemeten.
Ga er van uit dat de temperatuur van de koffie normaal verdeeld is.
Is de gemiddelde temperatuur van deze 30 kopjes koffie te laag dan wordt de koffiemachine opnieuw afgesteld.

27. Wordt de machine opnieuw afgesteld bij een uitkomst van een gemiddelde koffietemperatuur van 65 C bij een significantieniveau van 5%?

De uitwerkingen zeggen dat je het met Z-Test (op de gr) moet doen, maar dat heb ik nog nooit gebruikt. Zijn er ook andere manieren?


Ik heb trouwens nu al die oefenopgave gemaakt. Zijn die veel makkelijker dan de echte examenopgaven of ben ik wel klaar als ik vandaag nog ff een examen maak? Al die oefenopgave kon ik wel prima maken
Ok, dit is heel simpel, dit is hypothese toetsen. Goed dat je dit vraagt, want dit komt waarschijnlijk wel in het examen, doe je b1,2?

H0 is het gemiddelde wat het zou moeten zijn, 70 C dus
H1 is < dan 70

Dan schrijf je in je schrift onder elkaar het volgende op:
lower
upper
u (gem.)
st.dev.

Daarachter schrijf je respectievelijk
- oneindig (oftewel -e^99 op je GR)
65
70
st.dev is geen 12 C, want het gaat om 30 koppen, dus wordt het 12/wortel30

Dan ga je naar district op je GR, en dan naar normalcdf en je vult alles in op de volgorde van dat rijtje met komma's er tussen, dat kun je wel toch? LET OP: het zou kunnen dat je u en st.dev moet omdraaien, hangt er van af of je casio of TI hebt.

Dus dit type je in: normalcdf(-e^99, 65, 70, 12/wortel30)

Als antwoord krijg je 0,011, dat is kleiner dan je significantieniveau 0.05 (5%), dus de H0 verwerpen!

Succes!
.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mirri op 15-05-2007 10:57:46 ]
ErikTdinsdag 15 mei 2007 @ 10:43
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 10:34 schreef Juzme het volgende:
Mensen, ik heb ook een vraag. Examen 2005 Tijdvak 2
Exponentiële functie:

[afbeelding]

Ik weet wel hoe ik moet integreren, maar ik weet niet hoe ik de oppervlakte onder het lijnstuk AB moet vinden, en aan de hand van welke formule.

Who knows?
Het lijnstuk AB is een rechte lijn. Invullen van de x-coordinaat in de formule van de kromme levert je de bijbehorende y-coordinaten op. Daarmee kan je de oppervlate onder lijn AB uitrekenen.
Het opp. onder de kromme moet je idd uitrekenen door te integreren. En deze trek je af van de opp. onder AB.

Klaar.

Preciezer: De kromme loopt van (0,1) tot (1, 1/e). Dus je oppervlakte is 1/e + 1/2*(1-1/e). (Eerste deel opp. rechthoek, tweede deel opp. driehoek).
frank07dinsdag 15 mei 2007 @ 10:44
super relaxt. Dit heb ik dus al 100x gedaan afgelopen week maar bij deze zag ik t gisteren niet (was laat)..
Bedankt iig en volgens mij komt t wel goed met wiskunde (b1,2) bij mij..
Juzmedinsdag 15 mei 2007 @ 11:10
Oki, merci! Ik zal er even opnieuw naar kijken
Game_Errordinsdag 15 mei 2007 @ 11:14
hoe primitiveer je algabrarisch nou sqrt(4x-x^2)?
GlowMousedinsdag 15 mei 2007 @ 11:16
Beetje asociaal als mensen vragen zowel hier als in dit topic stellen, en niet laten weten als de vraag ergens anders al beantwoord is.
quote:
hoe primitiveer je algabrarisch nou sqrt(4x-x^2)?
Dat gaat ver boven vwo-niveau
Game_Errordinsdag 15 mei 2007 @ 11:17
oh, dat is mooi. er stond namelijk los op met primitiver, maar in het antwoord doen ze het met de zakjappaner
Mirridinsdag 15 mei 2007 @ 11:23
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 11:16 schreef GlowMouse het volgende:
Beetje asociaal als mensen vragen zowel hier als in dit topic stellen, en niet laten weten als de vraag ergens anders al beantwoord is.
[..]

Dat gaat ver boven vwo-niveau
Ja, ik dacht ook al, ik kom er maar niet uit,
Mirridinsdag 15 mei 2007 @ 11:31
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 01:29 schreef Ludger het volgende:

[..]

Nog gedetailleerder?

GRAAG
De opgave gaat verder in het examen..

We hebben de afgeleide bepaald:

-x+2 / wortel(4x-x^2) = 1 (deze vergelijking moet opgelost worden, want de r.c. van y = x is natuurlijk 1)

-x+2 = wortel(4x-x^2)
(-x+2)^2 = 4x-x^2

x^2 - 4x + 4 = 4x-x^2
x^2 - 4x + 4 - 4x +x^2 = 0
2x^2 - 8x + 4 = 0
x^2 - 4x + 2 = 0

En dan de ABC formule!!
a = 1, b = -4, c = 2

Dan krijg je x = 2 - wortel2
En x = 2 + wortel2, maar die kan niet

x = 0.6

Als je het uitschrijft zie je het vanzelf
MaxCdinsdag 15 mei 2007 @ 11:33
Is de ABC-formule exact?
Mirridinsdag 15 mei 2007 @ 11:34
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 11:33 schreef MaxC het volgende:
Is de ABC-formule exact?
x = 2 - wortel2 is exact,
x = 0.6 niet

btw; in de opgave staat bereken in 1 decimaal nauwkeurig
MrManiakvrijdag 18 mei 2007 @ 19:19
tvp, just in case
Donnie_Darkozondag 20 mei 2007 @ 16:56
GlowMousezondag 20 mei 2007 @ 17:12
Stel je zou wel op het midden uitkomen. Pas de stelling dan eens omgekeerd toe. Neemt ABC als de kleine driehoek, en verleng het lijnstuk AB tot B'. Hoek ACB' zou dan 90 graden worden, tegenspraak.
Donnie_Darkozondag 20 mei 2007 @ 17:18
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:12 schreef GlowMouse het volgende:
Stel je zou wel op het midden uitkomen. Pas de stelling dan eens omgekeerd toe. Neemt ABC als de kleine driehoek, en verleng het lijnstuk AB tot B'. Hoek ACB' zou dan 90 graden worden, tegenspraak.
GlowMousezondag 20 mei 2007 @ 17:21
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:18 schreef Donnie_Darko het volgende:

[..]

Donnie_Darkozondag 20 mei 2007 @ 17:22
ik snap het nog niet...

[ Bericht 68% gewijzigd door Donnie_Darko op 20-05-2007 17:28:37 ]
GlowMousezondag 20 mei 2007 @ 17:36
Mjah, waarom zou je wel op de helft uitkomen? In de tekening lijkt het misschien zo, maar kijk eens wat er gebeurt wanneer je de driehoek iets anders tekent:

Je zou wel op het midden uitkomen wanneer AB loodrecht zou staan op CM.
Lothariodonderdag 24 mei 2007 @ 15:01
quote:
Op maandag 14 mei 2007 11:37 schreef yootje het volgende:
Hoi allemaal, ik ben bezig met het examen 2006-I, en er is maar iets waar ik niet uitkom.

Ik moet het volgende differentieren: sqrt[4x-x^2].

Je moet met de kettingregel werken, dus dan krijg je

1/(2sqrt[4x-x^2]) * 4 - 2x * -2 leek mij. Uit het antwoord blijkt dat die laatste -2 niet meetelt, waarom niet? Ook op http://www.calc101.com/webMathematica/derivatives.jsp#topdoit doet hij niet mee.

En dan dnek je dat je differentieren na 3 jaar wel kunt... gek word ik er van
Dit is voor VWO hoop ik, anders heb ik een druk paasweekend
Coastertommmdonderdag 24 mei 2007 @ 20:34
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 15:01 schreef Lothario het volgende:

[..]

Dit is voor VWO hoop ik, anders heb ik een druk paasweekend
Ja, ik denk het wel. Ik doe niet al 3 jaar Havo iig (2)

En differientieren op havo is niet zó moeilijk...
Donnie_Darkodonderdag 24 mei 2007 @ 23:49
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 20:34 schreef Coastertommm het volgende:

[..]

Ja, ik denk het wel. Ik doe niet al 3 jaar Havo iig (2)

En differientieren op havo is niet zó moeilijk...
klopt, tot logaritmische functies en dan houdt het ook wel op.
MrManiakzaterdag 26 mei 2007 @ 16:38
1) WTF is WisForta?
2) Formulekaart / papier... Wordt dat bij IEDEREEN gegeven?
3) Iemand nog een paar handige progjes voor A1,2?
Sabineewoensdag 30 mei 2007 @ 10:29
Ik heb ook een wiskundevraag, ik weet dat ik iets heel gemakkelijks over het hoofd zie, maar kom er even niet uit wat...
(wiskunde A1 examen 2006-I)

Gemiddeld weegt een beschuit 8 gram. De standaardafwijking is 0,6. Hoe groot is de kans dat een beschuit meer dan 7,5 gram weegt?

Ik kom er echt even niet uit en voel me een beetje dom
Mirriwoensdag 30 mei 2007 @ 10:35
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:29 schreef Sabinee het volgende:
Ik heb ook een wiskundevraag, ik weet dat ik iets heel gemakkelijks over het hoofd zie, maar kom er even niet uit wat...
(wiskunde A1 examen 2006-I)

Gemiddeld weegt een beschuit 8 gram. De standaardafwijking is 0,6. Hoe groot is de kans dat een beschuit meer dan 7,5 gram weegt?

Ik kom er echt even niet uit en voel me een beetje dom
lower 7.5
upper oneindig, dat is e^99 dus
u (gem) 8
stand. afwijking: 0.6

Dat doe je in die volgorde in je rekenmachine bij normalcdf
In een post van mij een stukje hierboven zie je meer informatie
Sabineewoensdag 30 mei 2007 @ 10:41
je bent geweldig, ik had het dus gewoon verkeerd om ingevuld Dankjewel!!
Reemywoensdag 30 mei 2007 @ 10:41
Bij wiskunde a1,2:

ik moet het volgende uitrekenen:

bereken de kans dat er precies 400 van de 1000 mensen op een bepaalde partij stemmen.
de kans hierop is 0,4.

ik vul in op m'n rekenmachine bij Stat, dist, binm, bpd:
X: 400
N: 1000
P: 0,4

dan krijg ik een Ma ERROR. ik doe vast iets fout, maar wat?
Mirriwoensdag 30 mei 2007 @ 10:43
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:41 schreef Reemy het volgende:
Bij wiskunde a1,2:

ik moet het volgende uitrekenen:

bereken de kans dat er precies 400 van de 1000 mensen op een bepaalde partij stemmen.
de kans hierop is 0,4.

ik vul in op m'n rekenmachine bij Stat, dist, binm, bpd:
X: 400
N: 1000
P: 0,4

dan krijg ik een Ma ERROR. ik doe vast iets fout, maar wat?
Haha, verkeerde volgorde, het is n, p, X
Reemywoensdag 30 mei 2007 @ 10:46
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:43 schreef Mirri het volgende:

[..]

Haha, verkeerde volgorde, het is n, p, X
?
GlowMousewoensdag 30 mei 2007 @ 10:50
Wat valt er nog te berekenen wanneer al gegeven is dat de kans op die gebeurtenis 0,4 is?
Reemywoensdag 30 mei 2007 @ 10:51
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:50 schreef GlowMouse het volgende:
Wat valt er nog te berekenen wanneer al gegeven is dat de kans op die gebeurtenis 0,4 is?
nee, dat is de kans dat er op die partij word gestemd.
de kans op precies 400 stemmen is veel kleiner dan 0,4
Mirriwoensdag 30 mei 2007 @ 10:52
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:50 schreef GlowMouse het volgende:
Wat valt er nog te berekenen wanneer al gegeven is dat de kans op die gebeurtenis 0,4 is?
Ik denk dat de kans dat 1 gebeurtenis 0.4 is.
GlowMousewoensdag 30 mei 2007 @ 10:54
Ah, dan stond het er verkeerd. Het zou kunnen dat je rekenmachine niet kan omgaan met zulke grote aantallen. Je kunt dan een benadering maken met de normale verdeling. Het volstaat te berekenen P(399.5<X<400.5 | NV; mu=400, sigma=wortel(1000*0.4*(1-0.4))).

[ Bericht 0% gewijzigd door GlowMouse op 30-05-2007 10:59:39 ]
Reemywoensdag 30 mei 2007 @ 11:01
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:54 schreef GlowMouse het volgende:
Ah, dan stond het er verkeerd. Het zou kunnen dat je rekenmachine niet kan omgaan met zulke grote aantallen. Je kunt dan een benadering maken met de normale verdeling. Het volstaat te berekenen P(399.5<X<400.5 | NV; mu=400, sigma=wortel(1000*0.4*(1-0.4))).
hmm ik heb maar wiskunde a1,2 hoor:p wat je nu precies doet heb ik nog nooit gezien
maar toch bedankt, denk dat m'n rekenmachine idd niet om kan gaan met de grote getallen
Market_Gardenwoensdag 30 mei 2007 @ 11:33
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:46 schreef Reemy het volgende:

[..]

?
n, het aantal tests (1000)
p, het aantal positieve uitgevallen kansen (400)
k, de kans dat het positief uitvalt (0,4) (of X, ook goed..)

Binompdf(1000, 400, 0,4) in de Texas GR
Noodlywoensdag 30 mei 2007 @ 13:10
Ben ik de enige die het samengevat-boekje zo onduidelijk en vaag vindt? Het lijkt allemaal heel anders dan dat ik het heb gehad zei de wiskunde n00b
MrManiakwoensdag 30 mei 2007 @ 14:22
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:38 schreef MrManiak het volgende:
1) WTF is WisForta?
2) Formulekaart / papier... Wordt dat bij IEDEREEN gegeven?
3) Iemand nog een paar handige progjes voor A1,2?
Nappeklapperapperwoensdag 30 mei 2007 @ 14:52
1) Geen idee, een methode of zo
2) Bij ons heeft iedereen een formulekaart zelf (ik heb een gekopiëerde
Als je normaal-waarschijnlijkheidspapier bedoelt, dat krijg je
3) nee
2xDdonderdag 31 mei 2007 @ 19:47
Moet je jaartallen en maanden nou naar boven afronden of niet, volgens mij had ik dat ergens gelezen maar ik kan het niet meer vinden.

Dus X=0=Maart 2001 en dan is X12.2 dus april 2002 (naar boven afgerond) of gewoon maart 2002?
2xDdonderdag 31 mei 2007 @ 19:48
dubbel...
GlowMousedonderdag 31 mei 2007 @ 20:04
Dat lijkt me nou net afhankelijk van of je met X=0 1 maart of 31 maart bedoelt.