abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49351699
quote:
Maandag 'Internetaftapdag' in de VS
Door Olaf van Miltenburg - zondag 13 mei 2007 15:07 - Bron: Wired - Views: 18.253 - Permalink
Vanaf maandag moeten de netwerken van internetproviders, voip-aanbieders en sommige universiteiten in de VS zo aangepast zijn dat ze eenvoudiger af te tappen zijn voor de FBI. Een vergoeding voor de gemaakte kosten zit er waarschijnlijk niet in.

De deadline is een gevolg van een uitbreiding van de Communications Assistance for Law Enforcement Act. Deze wet is in 1994 door het Amerikaanse congres aangenomen om het afluisteren van telecomtechnologie makkelijker te maken voor de FBI. Oorspronkelijk is de tekst geschreven voor telefonie, maar na een lobby van het Ministerie van Justitie maakte de Federal Communications Commission vorig jaar bekend dat de wet ook van toepassing is op internet. Toen werd ook al duidelijk dat slechts in uitzonderlijke gevallen een vergoeding zou worden toegewezen voor gemaakte kosten. Breedbandproviders, VoIP-aanbieders en enkele universiteiten, konden in een 68-pagina tellend document vinden aan welke specificaties de tap moet voldoen en welk dataverkeer vanaf morgen af te tappen moet zijn:

e-mail, instant messaging records, web-browsing information and other information sent or received through a user’s broadband connection, including on-line banking activity.

Bij de netwerken van aanbieders van telefonie heeft de wet er voor gezorgd dat de hoeveelheid taps die tegelijkertijd geplaatst kunnen worden flink is toegenomen, terwijl de tijd voor plaatsing is afgenomen tot minder dan een dag. Voorstanders van de aftapverplichting wijzen erop dat de juridische voorwaarden voor het aftappen van een internetverbinding niet zijn veranderd en er dus geen sprake zal zijn van een toename. Volgens Wired is het aantal door de rechtbank toegewezen telefoontaps sinds de deadline voor telecomaanbieders in 2002 echter toegenomen van 2586 in dat jaar, tot 4015 in 2006.
bron

Toen ze dit soort dingen in de DDR deden vonden we het allemaal vreselijk. Nu is het de gewoonste zaak van de wereld, ook in ons eigen landje. [POL] Staat vol met "minister wilt dit verbieden, overheid wilt dat verbieden". Stomkoppen zeggen: "ik heb niks te verbergen". Tot de dag dat het te laat blijkt te zijn en "nineteen-eighty-four" een kinderverhaaltje geworden is vergeleken met de werkelijkheid.

Of dit nog omgekeerd kan worden? Volgens mij zijn we die dag al voorbij, er is geen amerikaan die zich daar ook maar iets van aantrekt, en dan nog, ze kunnen er toch niets aan doen.Protesteren haalt toch niets meer uit, als je ook maar iets onamerikaans zegt wordt je protestactie door de politie verplaatst naar waar je zo weinig mogelijk schade kan toebrengen aan de reputatie van het beleid (lees: speciale demonstratie gebieden ver weg van de burger's oog).

Wake up and smell the facism!

Maar om de mensen in slaap te houden hebben we die leuke spotjes op TV en natuurlijk 5 mei, waarop ons verteld wordt dat we in een vrij land leven. En als je mensen iets maar vaak genoeg verteld gaan ze het vanzelf geloven.

1967: mensen gaan met z'n allen er iets aan doen
2007: mensen gaan met z'n allen zitten denken dat ze er niets aan kunnen doen
pi_49351739
quote:
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety"
quote:
Giving up Liberties for Freedom, doublespeech; Liberty and Freedom mean the same thing.
quote:
'So this is how liberty dies: under thunderous applause...'
Het enige wat nog nodig is voor de rechtvaardiging van grootschalige politie-acties en het grof inperken van de vrijheid en grondrechten van willekeurige individuen is "het vermoeden dat er sprake is van....". Hoewel Duitsland blijkbaar al bijna zover is, kijkende naar de acties van de laatste week. Welkom in de wereld na 9/11.... De terroristen hebben gekregen wat ze wilden.
pi_49351811
In Nederland moeten de verkeersgegevens nu toch ook opgeslagen worden? Maar onze verdwijnende privacy is maar een detail... Nederland is lid van een coalitie die het internationaal recht aan zijn laarzen lapt als het zo uitkomt en onze regering verbiedt ons parlement er een onderzoek naar in te stellen... Wie herinnert zich Echelon nog? Grote ophef op Europees niveau, toen stortten er een paar wolkenkrabbers in en nu struikelen we over elkaar heen om liefst zo snel mogelijk tien Echelons te bouwen... Je zou bijna in samenzweringen gaan geloven... En wat betreft dat oprichten van een verzetsbeweging moet je nu oppassen dat je niet direct gearresteerd wordt voor terrorisme en wie weet waarnaartoe vervoerd wordt met wie weet wat voor vliegtuigen... Maar voor de duidelijkheid, dat is allemaal voor onze veiligheid hoor!
  maandag 14 mei 2007 @ 03:11:39 #4
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_49351938
aiaiaiai, dit lijkt mij een heel erg verkeerde ontwikkeling . Met deze maatregel begeven de VS zich op een gevaarlijk gleidende schaal. Want welk medium is nu nog prive? Aangezien de overheid aldaar ieders internet- en belgedrag mag napluizen is zo'n beetje alle privacy die men had weggevaagd door deze wet. Elk onvertogen woord kan zo immers worden aangemerkt als verdacht.

Met deze wetgeving die vanaf vandaag ter kracht gaat is deze docu van tegenlicht een goede waarschuwing waarom men niet zulk een bigbrother situatie wil creeeren:
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/30873990/

Nederland doet trouwens ook weinig om privacy van de burger te verdedigen:
VVD kiest weer kant bedrijfsleven inzake privacybescherming
pi_49352524
2006??
pi_49372087
quote:
Op maandag 14 mei 2007 07:46 schreef fembol het volgende:
2006??
Ieuw, dom foutje - maar het was laat en ik had wat op.. :p
quote:
Op maandag 14 mei 2007 03:11 schreef Terecht het volgende:

Nederland doet trouwens ook weinig om privacy van de burger te verdedigen:
VVD kiest weer kant bedrijfsleven inzake privacybescherming
Ik geloof eigenlijk dat Nederland een stuk verder is dan de V.S. m.b.t. privacy-schendingen, zoals laatst die Nieuws Post over CDA-Kamerleden die een nationale DNA data base wilden opzetten van IEDEREEN in Nederland.
Als iemand dit 10 jaar geleden voorspeld had hadden we hem voor gek gewezen.
Ik denk ook dat internet een van de redenen is dat er men minder kritisch is / demonstreert in het openbaar. Forums als Fok is voor veel mensen onbewust een uitlaatklep voor hun woedes, en ook zien ze hier velen die het oneens zijn met hun standpunten. Dus twijfelen ze meer of hun mening wel zo goed is.
pi_49376103
quote:
Op maandag 14 mei 2007 17:55 schreef Xith het volgende:

[..]

Ieuw, dom foutje - maar het was laat en ik had wat op.. :p
[..]

Ik geloof eigenlijk dat Nederland een stuk verder is dan de V.S. m.b.t. privacy-schendingen, zoals laatst die Nieuws Post over CDA-Kamerleden die een nationale DNA data base wilden opzetten van IEDEREEN in Nederland.
Ik denk ook dat internet een van de redenen is dat er men minder kritisch is / demonstreert in het openbaar. Forums als Fok is voor veel mensen onbewust een uitlaatklep voor hun woedes, en ook zien ze hier velen die het oneens zijn met hun standpunten. Dus twijfelen ze meer of hun mening wel zo goed is.
Wat is er tegen een nationale DNA database?
  maandag 14 mei 2007 @ 21:23:28 #8
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_49379466
quote:
Op maandag 14 mei 2007 17:55 schreef Xith het volgende:
Heb je hier een linkje van . Als het waar is dan snap ik die politici echt niet, Je DNA is toch een van je meest waardevolle privacys.
quote:
Er worden nog wel degelijk grote demonstraties gehouden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Betoging
Ik zou dus niet willen zeggen dat men tegenwoordig zich minder kritisch uitlaat in het openbaar.

Het internet heeft er in mijn optiek juist voor gezorgd dat men een kritischer geluid kan uiten, voornamelijk omdat je anoniem bent. Het gevaar is dat de overheid deze anonimiteit aan banden wil leggen, dit kan ertoe leiden dat de drempel om een 'radicaal' geluid te verkondigen verhoogd wordt. Dit lijkt mij dus geen goede zaak.

[ Bericht 0% gewijzigd door Terecht op 14-05-2007 21:32:06 ]
  maandag 14 mei 2007 @ 21:31:20 #9
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_49379865
quote:
Op maandag 14 mei 2007 20:00
Wat is er tegen een nationale DNA database?
ik ben een beetje lui om het te vertalen :
quote:
Privacy is central to our dignity and our basic human rights. Privacy ensures and protects our rights to free assembly and free speech, especially in areas where the governments would seek to curtail these rights. The right to privacy ensures our autonomy in the world and in our affairs. Think of your information as a gift you give to agencies and people you trust. How do you feel when any gift you give is "regifted." How do you feel when something you say in confidence is repeated and spread through your community, whether that is your office of group of friends. How would you feel if a friend gave your phone number out to every person who asked them. How would you feel if a friend revealed an embarrassing medical condition you had or a financial problem you were struggling with. Thinking of privacy in these terms helps you to see why your privacy is an important part of your life.

As governments seek to protect people from terrorists, we must ensure that we don't give up our rights to privacy solely out of fear. As Benjamin Franklin said:

"They who would give up an essential liberty for temporary security, deserve neither liberty or security."
Zo kun je het dus ook met DNA zien, op deze manier creeren we een schijnveiligheid, de controleerbaarheid van de opslag en verspreiding van de gegevens kan nooit 100% gewaarborgd worden.
Je DNA kan dus misbruikt worden, zodat je misschien wel een misdaad wordt toegeschreven die jij niet hebt gepleegd (ik noem maar wat).
pi_49384992
Als dit een signaal voor jou is, dat je wakker bent geworden, dan ben je mooi te laat

Het internet heeft voor iedereen (dus ook voor de Elite) even veel voordelen als nadelen. Over het internet maak ik me nog de minste 'zorgen'.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_49385390
ik las, internet-fap-dag
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_49385523
FAP4CO2
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_49386738
quote:
Op maandag 14 mei 2007 21:23 schreef Terecht het volgende:

[..]

Heb je hier een linkje van . Als het waar is dan snap ik die politici echt niet, Je DNA is toch een van je meest waardevolle privacys.
[..]
De Foktopic hierover kan ik niet vinden - de zoekmachine doet wat raar..
ff zoeken...
De verkiezings programma van het CDA heeft het er ook over..
http://www.cda.nl/documenten/VKP.pdf
quote:
De privacy van mensen is bij de
financiële recherche en op andere fronten
van belang, maar het mag niet zo zijn dat
privacybepalingen de opsporing en vervolging
van criminelen nodeloos in de weg
staan. Verder pleit het CDA voor vergroting
van de mogelijkheden om DNA-profielen
en vingerafdrukken af te nemen bij de
opsporing, en voor meer mogelijkheden
voor cameratoezicht.
Maar, zoals ik al zei, vind de Nederlander dit blijkbaar, onder de nom van "Nederland wordt aangevallen door terroristen" allemaal goed.
quote:
Van de ondervraagde Nederlanders vindt 71% nationale veiligheid belangrijker dan individuele privacy. Dat vertaalt zich in een groot draagvlak voor allerlei ingrepen in de persoonlijke levenssfeer:
http://www.theregister.co.uk/2003/06/27/rfid_chips_are_here/ RFID chips gaan ook steeds meer gebruit worden door de regeringen, er zijn zelfs al chips voor mensen die onder de huid geinjecteerd kunnen worden.
pi_49403939
Al dit soort maatregelen perken dus de rechten van de burger in. Wie heeft daar uiteindelijk baat bij dan? Een bepaalde klasse die zo gemakkelijk de macht kan behouden en de rest van de bevolking kan uitbuiten? Veilig stellen van bezit?
  donderdag 17 mei 2007 @ 12:33:43 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_49474820
Gaan wel erg richting 1984
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_49498412
quote:
Op maandag 14 mei 2007 02:44 schreef Xith het volgende:

[..]

[..]

[..]

Het enige wat nog nodig is voor de rechtvaardiging van grootschalige politie-acties en het grof inperken van de vrijheid en grondrechten van willekeurige individuen is "het vermoeden dat er sprake is van....". Hoewel Duitsland blijkbaar al bijna zover is, kijkende naar de acties van de laatste week. Welkom in de wereld na 9/11.... De terroristen hebben gekregen wat ze wilden.
En het grappige is: we hebben het helemaal zelf gedaan!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_49510513
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 12:33 schreef Martijn_77 het volgende:
Gaan wel erg richting 1984
Daar zijn we allang voorbij (2007).

in 1992 deden Marineboten bij de waddeneilanden al niks anders dan versleuteld luchtverkeer kraken.

En 14 jaar later maakt men pas heisa omdat men een soort afluister satellietontvanger neer zet in die regio.

Dus we moeten de schuld niet alleen op de VS afschuiven, want wij Nederlanders zijn net zo erg, al dan niet erger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')