bronquote:Maandag 'Internetaftapdag' in de VS
Door Olaf van Miltenburg - zondag 13 mei 2007 15:07 - Bron: Wired - Views: 18.253 - Permalink
Vanaf maandag moeten de netwerken van internetproviders, voip-aanbieders en sommige universiteiten in de VS zo aangepast zijn dat ze eenvoudiger af te tappen zijn voor de FBI. Een vergoeding voor de gemaakte kosten zit er waarschijnlijk niet in.
De deadline is een gevolg van een uitbreiding van de Communications Assistance for Law Enforcement Act. Deze wet is in 1994 door het Amerikaanse congres aangenomen om het afluisteren van telecomtechnologie makkelijker te maken voor de FBI. Oorspronkelijk is de tekst geschreven voor telefonie, maar na een lobby van het Ministerie van Justitie maakte de Federal Communications Commission vorig jaar bekend dat de wet ook van toepassing is op internet. Toen werd ook al duidelijk dat slechts in uitzonderlijke gevallen een vergoeding zou worden toegewezen voor gemaakte kosten. Breedbandproviders, VoIP-aanbieders en enkele universiteiten, konden in een 68-pagina tellend document vinden aan welke specificaties de tap moet voldoen en welk dataverkeer vanaf morgen af te tappen moet zijn:
e-mail, instant messaging records, web-browsing information and other information sent or received through a user’s broadband connection, including on-line banking activity.
Bij de netwerken van aanbieders van telefonie heeft de wet er voor gezorgd dat de hoeveelheid taps die tegelijkertijd geplaatst kunnen worden flink is toegenomen, terwijl de tijd voor plaatsing is afgenomen tot minder dan een dag. Voorstanders van de aftapverplichting wijzen erop dat de juridische voorwaarden voor het aftappen van een internetverbinding niet zijn veranderd en er dus geen sprake zal zijn van een toename. Volgens Wired is het aantal door de rechtbank toegewezen telefoontaps sinds de deadline voor telecomaanbieders in 2002 echter toegenomen van 2586 in dat jaar, tot 4015 in 2006.
quote:"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety"
quote:Giving up Liberties for Freedom, doublespeech; Liberty and Freedom mean the same thing.
Het enige wat nog nodig is voor de rechtvaardiging van grootschalige politie-acties en het grof inperken van de vrijheid en grondrechten van willekeurige individuen is "het vermoeden dat er sprake is van....". Hoewel Duitsland blijkbaar al bijna zover is, kijkende naar de acties van de laatste week. Welkom in de wereld na 9/11.... De terroristen hebben gekregen wat ze wilden.quote:'So this is how liberty dies: under thunderous applause...'
Ieuw, dom foutje - maar het was laat en ik had wat op.. :pquote:Op maandag 14 mei 2007 07:46 schreef fembol het volgende:
2006??
Ik geloof eigenlijk dat Nederland een stuk verder is dan de V.S. m.b.t. privacy-schendingen, zoals laatst die Nieuws Post over CDA-Kamerleden die een nationale DNA data base wilden opzetten van IEDEREEN in Nederland.quote:Op maandag 14 mei 2007 03:11 schreef Terecht het volgende:
Nederland doet trouwens ook weinig om privacy van de burger te verdedigen:
VVD kiest weer kant bedrijfsleven inzake privacybescherming
Wat is er tegen een nationale DNA database?quote:Op maandag 14 mei 2007 17:55 schreef Xith het volgende:
[..]
Ieuw, dom foutje - maar het was laat en ik had wat op.. :p
[..]
Ik geloof eigenlijk dat Nederland een stuk verder is dan de V.S. m.b.t. privacy-schendingen, zoals laatst die Nieuws Post over CDA-Kamerleden die een nationale DNA data base wilden opzetten van IEDEREEN in Nederland.
Als iemand dit 10 jaar geleden voorspeld had hadden we hem voor gek gewezen.
Ik denk ook dat internet een van de redenen is dat er men minder kritisch is / demonstreert in het openbaar. Forums als Fok is voor veel mensen onbewust een uitlaatklep voor hun woedes, en ook zien ze hier velen die het oneens zijn met hun standpunten. Dus twijfelen ze meer of hun mening wel zo goed is.
Heb je hier een linkje vanquote:Op maandag 14 mei 2007 17:55 schreef Xith het volgende:
Ik geloof eigenlijk dat Nederland een stuk verder is dan de V.S. m.b.t. privacy-schendingen, zoals laatst die Nieuws Post over CDA-Kamerleden die een nationale DNA data base wilden opzetten van IEDEREEN in Nederland.
Er worden nog wel degelijk grote demonstraties gehouden:quote:Als iemand dit 10 jaar geleden voorspeld had hadden we hem voor gek gewezen.
Ik denk ook dat internet een van de redenen is dat er men minder kritisch is / demonstreert in het openbaar. Forums als Fok is voor veel mensen onbewust een uitlaatklep voor hun woedes, en ook zien ze hier velen die het oneens zijn met hun standpunten. Dus twijfelen ze meer of hun mening wel zo goed is.
ik ben een beetje lui om het te vertalenquote:Op maandag 14 mei 2007 20:00
Wat is er tegen een nationale DNA database?
Zo kun je het dus ook met DNA zien, op deze manier creeren we een schijnveiligheid, de controleerbaarheid van de opslag en verspreiding van de gegevens kan nooit 100% gewaarborgd worden.quote:Privacy is central to our dignity and our basic human rights. Privacy ensures and protects our rights to free assembly and free speech, especially in areas where the governments would seek to curtail these rights. The right to privacy ensures our autonomy in the world and in our affairs. Think of your information as a gift you give to agencies and people you trust. How do you feel when any gift you give is "regifted." How do you feel when something you say in confidence is repeated and spread through your community, whether that is your office of group of friends. How would you feel if a friend gave your phone number out to every person who asked them. How would you feel if a friend revealed an embarrassing medical condition you had or a financial problem you were struggling with. Thinking of privacy in these terms helps you to see why your privacy is an important part of your life.
As governments seek to protect people from terrorists, we must ensure that we don't give up our rights to privacy solely out of fear. As Benjamin Franklin said:
"They who would give up an essential liberty for temporary security, deserve neither liberty or security."
De Foktopic hierover kan ik niet vinden - de zoekmachine doet wat raar..quote:Op maandag 14 mei 2007 21:23 schreef Terecht het volgende:
[..]
Heb je hier een linkje van. Als het waar is dan snap ik die politici echt niet, Je DNA is toch een van je meest waardevolle privacys.
[..]
Maar, zoals ik al zei, vind de Nederlander dit blijkbaar, onder de nom van "Nederland wordt aangevallen door terroristen" allemaal goed.quote:De privacy van mensen is bij de
financiële recherche en op andere fronten
van belang, maar het mag niet zo zijn dat
privacybepalingen de opsporing en vervolging
van criminelen nodeloos in de weg
staan. Verder pleit het CDA voor vergroting
van de mogelijkheden om DNA-profielen
en vingerafdrukken af te nemen bij de
opsporing, en voor meer mogelijkheden
voor cameratoezicht.
http://www.theregister.co.uk/2003/06/27/rfid_chips_are_here/ RFID chips gaan ook steeds meer gebruit worden door de regeringen, er zijn zelfs al chips voor mensen die onder de huid geinjecteerd kunnen worden.quote:Van de ondervraagde Nederlanders vindt 71% nationale veiligheid belangrijker dan individuele privacy. Dat vertaalt zich in een groot draagvlak voor allerlei ingrepen in de persoonlijke levenssfeer:
En het grappige is: we hebben het helemaal zelf gedaan!quote:Op maandag 14 mei 2007 02:44 schreef Xith het volgende:
[..]
[..]
[..]
Het enige wat nog nodig is voor de rechtvaardiging van grootschalige politie-acties en het grof inperken van de vrijheid en grondrechten van willekeurige individuen is "het vermoeden dat er sprake is van....". Hoewel Duitsland blijkbaar al bijna zover is, kijkende naar de acties van de laatste week. Welkom in de wereld na 9/11.... De terroristen hebben gekregen wat ze wilden.
Daar zijn we allang voorbij (2007).quote:Op donderdag 17 mei 2007 12:33 schreef Martijn_77 het volgende:
Gaan wel erg richting 1984
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |