FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Zo mijn eerste auto, wat nu?
Lauder-Frostzaterdag 12 mei 2007 @ 21:10
Suzuki Swift 1.3 gescoord voor 500 euro, hij komt uit 1992.
Heb nog maar net mijn rijbewijs dus nog totaal geen ervaring met die dingen. Dit topic is even voor de praktische vragen die ik heb:

- Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?

- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?

- De auto rammelt en piept nogal, kan ik daar nog iets tegen doen?

Serieuze antwoorden graag, ookal weet ik hoe hoog het n00b-gehalte hiervan is
Ranja_Ranjazaterdag 12 mei 2007 @ 21:18
Nou, succes iig.
Chinlesszaterdag 12 mei 2007 @ 21:19
Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?
*Check het oliepeil bij elke tankbeurt, om de 10.000 een kleine beurt laten geven in de garage.

- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
*Ook bij elke tankbeurt checken. Wat de juiste spanning is staat daar aangegeven of aan de binnenkant van je deur. (1 van de 2).

PS: aangeraden wordt elke tankbeurt, echter doe ik het 1x in de maand ofzo.
Ranja_Ranjazaterdag 12 mei 2007 @ 21:20
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 21:19 schreef Chinless het volgende:
Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?

Check het oliepeil bij elke tankbeurt, om de 10.000 een kleine beurt laten geven in de garage.

- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
Ook bij elke tankbeurt checken. Wat juist is staat daar aangegeven of aan de binnenkant van je deur. (1 van de 2).
Je kan het beter in je boekje opzoeken, want wat er op die pomp staat klopt geen zak van.
erikkllzaterdag 12 mei 2007 @ 21:21
Bij elke tankbeurt? goeie genade zeg, ik tank wekelijks, maar mijn oliepeil check ik ca. 4/5 keer per jaar
erikkllzaterdag 12 mei 2007 @ 21:24
en hoe je je oliepeil controleert? men neme een papieren doekje, men doet de motorkap omhoog, men zoekt even naar een peilstok,die haal je er uit, en maak je schoon, vervolgens die peilstok even weer in en uit, en aflezen of 't nog tussen de min en max streep staat.
BrandXzaterdag 12 mei 2007 @ 21:38
Gefeliciteerd met je eerste Tuut! Spannend!

zo af en toe je oliepeil gewoon ff checken, bij elke auto is dat anders. Je weet op een gegeven moment wel wanneer je weer moet checken. Bij mij (hyundai lantra uit 1992) is een keer per 3 maanden meer dan voldoende, beetje afhankelijk van het aantal kilometers en hoe ik deze verreden heb (veel snelweg of juist veel stad).

Je koopt de olie bij de benzinepomp. Je hebt verschillende soorten, normaal hangt er een kaartje met welke olie voor welke auto, gebaseerd op leeftijd.

Je checkt je olie door de motorkap te openen, en dan zie je ergens een stalen pin met oog die je er uit kan trekken (is wel zo'n 30-40 cm lang). Die maak je schoon met een papieren doekje. Op die pin zie je onderaan een min en een max streepje. daar moet je oliepeil tussen zitten. Dan doe je hem er weer in en haal je hem er weer uit. Je ziet dan de huidige stand van de olie. Heb je nog over de helft ververs dan niet, te veel olie is net zo schadelijk als te weinig. Heb je ruim onder de helft, dan kan je nieuwe olie erin doen. Je kan bij de verkoper op het tankstation daar een papieren gietertje voor vragen, dan mors je niet.

Het verversen zelf doe je door bij de motor de olietankdop met het olieflesje er af te draaien, met de papieren gietertje de olie in de olietank te doen, dop er weer op (niet vergeten!) et voila, klaar!

Bandenspanning is vooral afhankelijk van het gewicht van je auto en je type banden. Die van mij (1050 kg) volstaat met 1,8 terwijl op de luchtpomp altijd of 2,0 of 2, (!) staat. Elke garage die hij geweest is voor de APK vraag ik het weer wat ze me aanraden, en tot nu toe hebben ze allen (van dealer tot kwikfit) gezegd 1,8.

Als ik hem volgeladen heb voor vakantie naar Italie (tuft hij nog vrolijk 14 uur ) dan heb ik hem op 2,0 (ook op advies van). Ik denk dat jouw auto ook volstaat met 1,8.

Het rammelen piepen is waarschijnlijk een kwesite van wennen (of radio hard zetten ) En anders een keer bij de garage langsrijden en kijken of die e.e.a. kunnen 'vastzetten' maar denk dat het gewoon een gegeven zal gaan zijn.

Succes!
hierissiedanzaterdag 12 mei 2007 @ 22:49
Felicitas! en tevens een TVP omdat ik een zelfde aldan niet grotere noob in dit soort dingen bent dan jij!
mstrzaterdag 12 mei 2007 @ 22:51
Volgens mij moest je zelfs voor de theorie weten hoe je olie moet peilen?
hierissiedanzaterdag 12 mei 2007 @ 23:00
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 22:51 schreef mstr het volgende:
Volgens mij moest je zelfs voor de theorie weten hoe je olie moet peilen?
ik niet in iedergeval
JohnnyKnoxvillezaterdag 12 mei 2007 @ 23:09
De vereiste bandenspanning staat meestal wel op een sticker in de voorportieropening vermeld (bij de schanieren).
Blue-eyeszondag 13 mei 2007 @ 00:06
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 21:38 schreef BrandX het volgende:
Het verversen zelf doe je door bij de motor de olietankdop met het olieflesje er af te draaien, met de papieren gietertje de olie in de olietank te doen, dop er weer op (niet vergeten!) et voila, klaar!
Dat is geen olie verversen maar bijvullen !
Olie verversen is iets meer werk. Hier een handleiding.
Lightzondag 13 mei 2007 @ 00:39
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 21:19 schreef Chinless het volgende:
Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?
*Check het oliepeil bij elke tankbeurt, om de 10.000 een kleine beurt laten geven in de garage.

- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
*Ook bij elke tankbeurt checken. Wat de juiste spanning is staat daar aangegeven of aan de binnenkant van je deur. (1 van de 2).

PS: aangeraden wordt elke tankbeurt, echter doe ik het 1x in de maand ofzo.
Elke tankbeurt lijkt me ook onzin. Sowieso moet je auto vlak staan en al een poosje stil staan (motor uit) als je olie gaat pijlen. Na het tanken nog even uitgebreid je oliepijl controleren zal de volgende in de rij je niet echt in dank afnemen.

En bandenspanning controleren doe je met koude banden. Het is geen probleem om even naar het dichtsbijzijnde tankstation te gaan, maar je moet niet eerst het halve land doorracen.

Hoe vaak je de auto naar de garage moet brengen voor een kleine of een grote beurt hoort in het instructieboekje te staan. Kleine beurt iedere 10.000 km kan onnodig vaak zijn.
tomazondag 13 mei 2007 @ 00:40

eerst ff zo'n rubber om je auto heen binden
Boschkabouterzondag 13 mei 2007 @ 01:20
quote:
Op zondag 13 mei 2007 00:39 schreef Light het volgende:

Hoe vaak je de auto naar de garage moet brengen voor een kleine of een grote beurt hoort in het instructieboekje te staan. Kleine beurt iedere 10.000 km kan onnodig vaak zijn.
Ligt ook aan hoeveel je ermee rijdt. Als je 10.000 km/jaar rijdt kan het geen kwaad. Maar als je dat per maand rijdt is het veul te veel.

En als de auto veel rammelt/piept kun je het beste eens kijken wat er los zit/piept. Vaak zijn het dingen in dashboardkastjes, de vakjes in de deur of elders los in bagageruimten die loszitten en rammelen. Als je weet waar het probleem zit kan je het vaak makkelijk vastzetten of smeren met wat WD40 oid.
Lightzondag 13 mei 2007 @ 01:31
quote:
Op zondag 13 mei 2007 01:20 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

Ligt ook aan hoeveel je ermee rijdt. Als je 10.000 km/jaar rijdt kan het geen kwaad. Maar als je dat per maand rijdt is het veul te veel.
True. Meestal wordt er een kilometrage gegeven, samen met een tijdspanne. Dus iets als "iedere 15.000 km, maar zeker eens per 12 maanden"
admiraal_anaalzondag 13 mei 2007 @ 01:32
Sowiezo met een 2e hands gekochte auto zou ik in het begin wat vaker (wekelijks) olie en koelvloeistof nakijken.....weet je in iedergeval zeker dat je het niet gekocht heb terwijl het lekt ofzo
JimmieTheSaintzondag 13 mei 2007 @ 01:34
quote:
Op zondag 13 mei 2007 01:32 schreef admiraal_anaal het volgende:
Sowiezo met een 2e hands gekochte auto zou ik in het begin wat vaker (wekelijks) olie en koelvloeistof nakijken.....weet je in iedergeval zeker dat je het niet gekocht heb terwijl het lekt ofzo
Ik heb echt nog nooit het niveau van m'n koelvloeistof gecontroleerd, en ik rij al dik 3 jaar in m'n wrak op wielen.
admiraal_anaalzondag 13 mei 2007 @ 01:41
quote:
Op zondag 13 mei 2007 01:34 schreef JimmieTheSaint het volgende:

[..]

Ik heb echt nog nooit het niveau van m'n koelvloeistof gecontroleerd, en ik rij al dik 3 jaar in m'n wrak op wielen.
Vaak heb je ook geen problemen....maarja zeker voor onzekere
Vriend van mij heeft ooit eens auto gekocht en weken later vastloper gehad omdat er geen koelvloeistof meer inzat bleek hele koelvloeistof systeem lek te zijn en had ie geen waarschuwingslampjes op dashboard
Devilnlzondag 13 mei 2007 @ 03:27
check het 1x per 2 weken ofzo (1400km per week rij ik)
1x per maand ofzo wat bij vullen.. maar dat verschilt natuurlijk ook per auto...
en mjahh ik moet ook maar eens m'n olie verversen binnenkort.. helemaal geen zin aan, haha
Kheb iig niet zo'n achterlijke onderplaat onder het carter etc.., heeft de vorige eigenaar er al onder vandaan gereden denk ik..

scheelt weer
Googolplexianzondag 13 mei 2007 @ 09:15
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 21:19 schreef Chinless het volgende:
Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?
*Check het oliepeil bij elke tankbeurt, om de 10.000 een kleine beurt laten geven in de garage.

- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
*Ook bij elke tankbeurt checken. Wat de juiste spanning is staat daar aangegeven of aan de binnenkant van je deur. (1 van de 2).

PS: aangeraden wordt elke tankbeurt, echter doe ik het 1x in de maand ofzo.
Auto van 500 euro he ... om de 10k km een kleine beurt (bij de garage) is een beetje overkill ... kun je net zo goed elke 20k km een andere auto kopen.

En als je de auto net hebt regelmatiger olie checken dan als je 'm een tijdje hebt en gewend bent aan het olie-verbruik.
Hyperdudezondag 13 mei 2007 @ 11:38
Wat mijn voorgangers zeggen.

Vloeistoffen in het begin goed in de gaten houden. Na 10000 km en/of volgende APK, kan je er nieuwe olie in laten gooien, maar daar zou ik het qua onderhoud bij laten.
Zelf een beetje de banden, ruitenwissers, verlichting ed. in de gaten houden. Bij rammels en remproblemen snel (laten) uitzoeken wat er aan de hand is en dat fixen; niet wekenlang mee doorrijden.

En als je dure reparatie krijgt goed bedenken of het nog loont. Een nieuw "barrel" heb je zo weer gevonden.
Alexxxxxzondag 13 mei 2007 @ 17:02
Olie vervangen? Was DAT de bedoeling? Ik heb mn motorblok vervangen na 1000 kilometer
2cvzondag 13 mei 2007 @ 17:05
KonnieKipkezondag 13 mei 2007 @ 18:02
een suzuki swift
Metro2005maandag 14 mei 2007 @ 11:30
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 21:10 schreef Lauder-Frost het volgende:
Suzuki Swift 1.3 gescoord voor 500 euro, hij komt uit 1992.
Heb nog maar net mijn rijbewijs dus nog totaal geen ervaring met die dingen. Dit topic is even voor de praktische vragen die ik heb:
- Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?

Olie verversen doe je door de plug op je carterpan los te draaien, ongeveer 4 liter olie op te vangen en het er daarna weer bij te vullen met verse olie. En vergeet je oliefilter niet. En als je niet weet waar dat allemaal zit kun je het beter voor 5 tientjes laten doen bij een kwikfitter.


- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
Langs een benzinepomp rijden en voor een swift ongeveer 2,2 bar in de bandjes doen.

- De auto rammelt en piept nogal, kan ik daar nog iets tegen doen?
Dat hoort bij de auto. Ik heb het bij mijn swift maar opgegeven

Enne: controleer je dorpels op roest, zeker bij een 92'er anders haalt ie de volgende apk niet.
Blapietmaandag 14 mei 2007 @ 11:43
ghehe.... mijn 1e auto was ook een Swift. Ik kon als ik de matjes optilde zo naar buiten kijken.

Nu lach ik erom, toen niet

Ik controleer werkelijk waar nooit wat, als er een lampje gaat branden zie ik het wel, als het weggedrag raar doet pomp ik de bandjes weer op.

Oh ja, ik had een GS, met die comfy stoelen. Ding heeft me helemaal naar Frankrijk en terug gereden en we hebben maar 3x een garage hoeven opzoeken vanwege een electronica storing
't Heeft wel een bepaalde charme zo'n bak.

* Blapiet vindt het fijn dat dat soort wagens tot het verleden behoren
Lauder-Frostmaandag 14 mei 2007 @ 16:08
quote:
Op maandag 14 mei 2007 11:43 schreef Blapiet het volgende:
ghehe.... mijn 1e auto was ook een Swift. Ik kon als ik de matjes optilde zo naar buiten kijken.

Nu lach ik erom, toen niet
* Blapiet vindt het fijn dat dat soort wagens tot het verleden behoren
hoezo dat, zaten er zulke gaten
Lauder-Frostmaandag 14 mei 2007 @ 16:08
quote:
Op maandag 14 mei 2007 11:30 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

- Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?

Olie verversen doe je door de plug op je carterpan los te draaien, ongeveer 4 liter olie op te vangen en het er daarna weer bij te vullen met verse olie. En vergeet je oliefilter niet. En als je niet weet waar dat allemaal zit kun je het beter voor 5 tientjes laten doen bij een kwikfitter.


- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
Langs een benzinepomp rijden en voor een swift ongeveer 2,2 bar in de bandjes doen.

- De auto rammelt en piept nogal, kan ik daar nog iets tegen doen?
Dat hoort bij de auto. Ik heb het bij mijn swift maar opgegeven

Enne: controleer je dorpels op roest, zeker bij een 92'er anders haalt ie de volgende apk niet.
Wat is een carterpan en wat zijn dorpels?

Verder allemaal bedankt voor de reacties !
Lauder-Frostmaandag 14 mei 2007 @ 16:09
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 22:51 schreef mstr het volgende:
Volgens mij moest je zelfs voor de theorie weten hoe je olie moet peilen?
Nee.. wel lampjes op het dashboard wat die betekenen etc. maar de praktische kant kwam totaal niet aan bod.
Lauder-Frostmaandag 14 mei 2007 @ 16:11
quote:
Op zondag 13 mei 2007 18:02 schreef KonnieKipke het volgende:
een suzuki swift
goedkoopheid was het motto he maar de categorie fiat panda was me toch teveel van het goede
hierissiedanmaandag 14 mei 2007 @ 16:23
quote:
Op maandag 14 mei 2007 16:08 schreef Lauder-Frost het volgende:

[..]

Wat is een carterpan en wat zijn dorpels?

Verder allemaal bedankt voor de reacties !
dorpels zijn de randen bij de deur aan de onderkant, onthoud mar drempels=dorpels=drempels
Achter de carterpan zit de binnenkant van je motor, voor meer details moet je mij niet vragen....
sannimaandag 14 mei 2007 @ 17:20
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 21:10 schreef Lauder-Frost het volgende:
Suzuki Swift 1.3 gescoord voor 500 euro, hij komt uit 1992.
Heb nog maar net mijn rijbewijs dus nog totaal geen ervaring met die dingen. Dit topic is even voor de praktische vragen die ik heb:

- Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?

- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?

- De auto rammelt en piept nogal, kan ik daar nog iets tegen doen?

Serieuze antwoorden graag, ookal weet ik hoe hoog het n00b-gehalte hiervan is
goser...weleens gehoord van 'googlen' en " een boekje kopen wat komt er kijken bij het onderhouden van een auto " Anders ff een garage binnenlopen en gewoon vragen ....
Toxic_nlmaandag 14 mei 2007 @ 18:04
quote:
Op maandag 14 mei 2007 17:20 schreef sanni het volgende:

[..]

goser...weleens gehoord van 'googlen' en " een boekje kopen wat komt er kijken bij het onderhouden van een auto " [afbeelding] Anders ff een garage binnenlopen en gewoon vragen ....
Goser, dat is allemaal meer moeite dan even een berichtje op het forum typen.

Daar is het toch voor, of niet dan?
Blapietmaandag 14 mei 2007 @ 22:22
quote:
Op maandag 14 mei 2007 16:08 schreef Lauder-Frost het volgende:

[..]

hoezo dat, zaten er zulke gaten
yup,... soort van Flintstone-mobiel
fathankdinsdag 15 mei 2007 @ 09:19
quote:
Op maandag 14 mei 2007 22:22 schreef Blapiet het volgende:

[..]

yup,... soort van Flintstone-mobiel
Dragantadinsdag 15 mei 2007 @ 14:14
quote:
Op maandag 14 mei 2007 16:11 schreef Lauder-Frost het volgende:

[..]

goedkoopheid was het motto he maar de categorie fiat panda was me toch teveel van het goede
Is helemaal niks mis mee jong (met een swift). Mooi autootje om te beginnen hoor. Mijn eerste auto was een Opel Vectra uit 1992, ook voor 500 euro . Reed supergoed mits goed onderhouden.

Olie hoef je niet heel vaak te verversen maar als je auto pas hebt gekocht zou ik het inderdaad toch doen. Is niet moeilijk, maar het mag eigelijk niet op de openbare weg. Of stiekem snel doen en de milieupolitie ontwijken Of naar een garage van een vriend of kennis gaan.

Voor de rest heb jegeen tips meer nodig zo te zien . Veel plezier! Hopelijk is het de auto die je wilt. Ik heb binnen 10 maanden namelijk 3 verschillende auto's gehad totdat ik eindelijk tevreden was . Duur grapje.

PS. probeer ook het verbruik te berekenen. Duw 5 liter in een jerrycan en en tank je auto half of helemaal vol. (zorg ervoor dat je exact weet hoeveel liter je tank is natuurlijk ) Schrijf op hoeveel liter je hebt getankt en reset je dagteller. Ga lekker rondkarren totdat je auto stilstaat en niet meer wilt starten. Schrijf stand dagteller op en gooi die 5 liter erin om naar tankstation te rijden. Zo kun je zeer nauwkeurig berekenen hoeveel je verbruik is.

Ik heb pas de mijne berekend en ik stond versteld. Ik rijd nu een Ford Escort Cabriolet XR3 (staan bekend om hun verbruik) en ik kwam uit op 1 op 11 met het dak open . Dak dicht is het 1 op 12 waarschijnlijk.
Neluhzdinsdag 15 mei 2007 @ 21:47
quote:
Op maandag 14 mei 2007 11:30 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

- Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?

Olie verversen doe je door de plug op je carterpan los te draaien, ongeveer 4 liter olie op te vangen en het er daarna weer bij te vullen met verse olie. En vergeet je oliefilter niet. En als je niet weet waar dat allemaal zit kun je het beter voor 5 tientjes laten doen bij een kwikfitter.


- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
Langs een benzinepomp rijden en voor een swift ongeveer 2,2 bar in de bandjes doen.

- De auto rammelt en piept nogal, kan ik daar nog iets tegen doen?
Dat hoort bij de auto. Ik heb het bij mijn swift maar opgegeven

Enne: controleer je dorpels op roest, zeker bij een 92'er anders haalt ie de volgende apk niet.
Een derde van je dorpels mag doorgerot zijn, dat moet toch wel opvallen als je een auto koopt?
erikklldinsdag 15 mei 2007 @ 21:49
overigens, bij de Action: 5 liter motorolie voor 6.79 euro
Tomatenboerdinsdag 15 mei 2007 @ 21:52
Bij elke tankbeurt olie verversen

Die van mij verbruikt nog geen halve liter per 12.000 km, zou wat worden als ik elke tankbeurt olie erbij moest pleuren zeg
Neluhzdinsdag 15 mei 2007 @ 22:12
Olie pijlen, is wel wat anders dan verversen.
Hyperdudedinsdag 15 mei 2007 @ 22:12
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 14:14 schreef Draganta het volgende:
...
PS. probeer ook het verbruik te berekenen. Duw 5 liter in een jerrycan en en tank je auto half of helemaal vol. (zorg ervoor dat je exact weet hoeveel liter je tank is natuurlijk ) Schrijf op hoeveel liter je hebt getankt en reset je dagteller. Ga lekker rondkarren totdat je auto stilstaat en niet meer wilt starten. Schrijf stand dagteller op en gooi die 5 liter erin om naar tankstation te rijden. Zo kun je zeer nauwkeurig berekenen hoeveel je verbruik is...
Tank leegrijden is echt een goede manier om je ellende op de hals te halen.
Bij oude auto's heb je redelijke kans dat er bv. troep onder uit de tank de injectoren en andere boel verstopt en dat je auto een paar dagen later weer stilstaat. Of je blok er schade van oploopt weet ik niet, maar echt goed lijkt het mij niet.

En de tank leegrijden heeft in dit geval ook helemaal geen nut.
Volgooien. Dagteller op nul. Paar honderd kilometer rijden. Tanken; aantal gereden kms. delen door de getankte liters, en je weet je verbruik.
Tomatenboerdinsdag 15 mei 2007 @ 22:16
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 22:12 schreef Neluhz het volgende:
Olie pijlen, is wel wat anders dan verversen.
idd. olie peilen en bijvullen bedoel ik natuurlijk.
Hari-Bodinsdag 15 mei 2007 @ 22:17
quote:
[b]Op zaterdag 12 mei 2007 21:38
Het verversen zelf doe je door bij de motor de olietankdop met het olieflesje er af te draaien, met de papieren gietertje de olie in de olietank te doen, dop er weer op (niet vergeten!) et voila, klaar!
Dat is niet verversen enkel bijvullen, want met verversen gaat de oude olie eruit en worden ook de olie filters vervangen en vaak ook brandstof filters
Hari-Bodinsdag 15 mei 2007 @ 22:18
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 21:49 schreef erikkll het volgende:
overigens, bij de Action: 5 liter motorolie voor 6.79 euro
Dat is geen syntetische olie oftewel je olie gaat een stuk MINDER lang mee.
Hyperdudedinsdag 15 mei 2007 @ 22:19
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 22:18 schreef Hari-Bo het volgende:

[..]

Dat is geen syntetische olie oftewel je olie gaat een stuk MINDER lang mee.
Ach, in een 30 jaar oude Swift die het waarschijnlijk over 10000 km voor gezien houdt, maakt dat niet echt veel uit, toch!?
Hari-Bodinsdag 15 mei 2007 @ 22:21
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 22:19 schreef Hyperdude het volgende:

Ach, in een 30 jaar oude Swift die het waarschijnlijk over 10000 km voor gezien houdt, maakt dat niet echt veel uit, toch!?
Toch zou ik die zooi nooit in wat voor verotte auto gooien, maar gewoon nette olie en niet shell olie voor 10 euro per liter bij de benzine pomp, maar bij een garage die leveren dezelfde olie voor een stuk nettere prijs.
Lauder-Frostwoensdag 16 mei 2007 @ 00:51
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 22:12 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Tank leegrijden is echt een goede manier om je ellende op de hals te halen.
Bij oude auto's heb je redelijke kans dat er bv. troep onder uit de tank de injectoren en andere boel verstopt en dat je auto een paar dagen later weer stilstaat. Of je blok er schade van oploopt weet ik niet, maar echt goed lijkt het mij niet.

En de tank leegrijden heeft in dit geval ook helemaal geen nut.
Volgooien. Dagteller op nul. Paar honderd kilometer rijden. Tanken; aantal gereden kms. delen door de getankte liters, en je weet je verbruik.
Ik tank altijd voor een eurootje of 20. Hoe weet je of je tank vol zit? Merk je dat vanzelf doordat het eruit stroomt? Of heeft de auto daar zelf een systeem voor waardoor hij het tanken blokkeert?
erikkllwoensdag 16 mei 2007 @ 01:18
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 00:51 schreef Lauder-Frost het volgende:

[..]

Ik tank altijd voor een eurootje of 20. Hoe weet je of je tank vol zit? Merk je dat vanzelf doordat het eruit stroomt? Of heeft de auto daar zelf een systeem voor waardoor hij het tanken blokkeert?
als de tank'spuit' tegendruk voelt, slaat ie af. je kunt dus gewoon doortanken tot ie ophoudt.
erikkllwoensdag 16 mei 2007 @ 01:18
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 22:21 schreef Hari-Bo het volgende:

[..]

Toch zou ik die zooi nooit in wat voor verotte auto gooien, maar gewoon nette olie en niet shell olie voor 10 euro per liter bij de benzine pomp, maar bij een garage die leveren dezelfde olie voor een stuk nettere prijs.
Mijn citroen zx uit 1992 doet 't er prima op
TheThirdMarkwoensdag 16 mei 2007 @ 01:20
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 22:51 schreef mstr het volgende:
Volgens mij moest je zelfs voor de theorie weten hoe je olie moet peilen?
Voor je praktijk.
Dragantawoensdag 16 mei 2007 @ 13:06
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 22:12 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Tank leegrijden is echt een goede manier om je ellende op de hals te halen.
Bij oude auto's heb je redelijke kans dat er bv. troep onder uit de tank de injectoren en andere boel verstopt en dat je auto een paar dagen later weer stilstaat. Of je blok er schade van oploopt weet ik niet, maar echt goed lijkt het mij niet.

En de tank leegrijden heeft in dit geval ook helemaal geen nut.
Volgooien. Dagteller op nul. Paar honderd kilometer rijden. Tanken; aantal gereden kms. delen door de getankte liters, en je weet je verbruik.
A. De teller en vooral de meter werkt niet meer goed. Bij mij gaat de benzinemeter bijvoorbeeld na een kort stukje al een kwart tank omlaag, en dan blijft het er heel lang op staan.

B. Auto's vanaf 1990 hebben een filter bij de ingang van de pomp, daar komt nog geen zand door heen. Heb je wel eens benzine met een jerrycan erin gegoten? het gaat echt zooo traag, dat komt door die fijne filter. Ik heb mijne weken geleden leeggereden, niks aan de hand. Is ook uit 1992.
B.E.Dvrijdag 19 juni 2009 @ 14:49
quote:
Op zondag 13 mei 2007 18:02 schreef KonnieKipke het volgende:
een suzuki swift
Een zwarte
Dragantadinsdag 23 juni 2009 @ 15:38
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 14:49 schreef B.E.D het volgende:

[..]

Een zwarte
omg op een topic van 2 jaar reageren....

en nog meer omg, mijn noob gehalte op het gebeid van auto's 2 jaar geleden
willempjeweverdinsdag 23 juni 2009 @ 16:00
weet iemand of er ook een apparaatje is om de bandenspanning thuis te meten? Op een fietspomp heb ik zo'n metertje, maar dat kan ik denk ik niet op mijn autoband zetten. Maar er is vast een meetertje die je erin kan prikken en het kan aflezen?
CasBdinsdag 23 juni 2009 @ 16:03
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 23:09 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
De vereiste bandenspanning staat meestal wel op een sticker in de voorportieropening vermeld (bij de schanieren).
Of in het klepje van de tankdop.
CasBdinsdag 23 juni 2009 @ 16:04
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 16:00 schreef willempjewever het volgende:
weet iemand of er ook een apparaatje is om de bandenspanning thuis te meten? Op een fietspomp heb ik zo'n metertje, maar dat kan ik denk ik niet op mijn autoband zetten. Maar er is vast een meetertje die je erin kan prikken en het kan aflezen?
Die bestaan er, maar waarom ga je niet gewoon naar een benzinepomp, stel je dat ding goed in en kijk je of hij goed is? Is hij niet goed, dan wordt hij automatisch opgepompt!
Googolplexianwoensdag 24 juni 2009 @ 11:20
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 13:06 schreef Draganta het volgende:

[..]

B. Auto's vanaf 1990 hebben een filter bij de ingang van de pomp, daar komt nog geen zand door heen. Heb je wel eens benzine met een jerrycan erin gegoten? het gaat echt zooo traag, dat komt door die fijne filter. Ik heb mijne weken geleden leeggereden, niks aan de hand. Is ook uit 1992.
Nou, dit dus niet, hoor. Er zit geen filter bij "de ingang van de pomp". Er zit wel een klepje en als jij met de jerrycan de vul-tuit niet ver genoeg naar binnen duwt om dat klepje opzij te duwen dan gaat het lang duren, ja.

Verder is het ECHT niet aan te raden je tank leeg te rijden. Een keertje kan echt geen kwaad maar je echte brandstoffilter raakt wel een stuk sneller verstopt ... en echt makkelijk vervangen zijn ze meestal niet. Met een beetje mazzel verniel je ook nog eens je brandstofpomp als die vaak droog staat te pompen.
willempjeweverwoensdag 24 juni 2009 @ 11:32
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 16:04 schreef CasB het volgende:

[..]

Die bestaan er, maar waarom ga je niet gewoon naar een benzinepomp, stel je dat ding goed in en kijk je of hij goed is? Is hij niet goed, dan wordt hij automatisch opgepompt!
aha, handige tip! Dat wist ik niet, ik was al bang teveel lucht erin te pompen net als bij die dingen voor de fiets, al meerdere malen een band laten ontploffen bij de fietsenstalling op het station

als autonoob heb ik wel wat aan dit topic, ook al is het 2 jaar oud
Metro2005woensdag 24 juni 2009 @ 14:39
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 21:10 schreef Lauder-Frost het volgende:
Suzuki Swift 1.3 gescoord voor 500 euro, hij komt uit 1992.
Heb nog maar net mijn rijbewijs dus nog totaal geen ervaring met die dingen. Dit topic is even voor de praktische vragen die ik heb:

- Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?
Laten doen bij de garage
quote:
- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
Bij pompstation je bandenspanning controleren
quote:
- De auto rammelt en piept nogal, kan ik daar nog iets tegen doen?
Dat is een standaard optie op de swift, kan je niet veel aan doen Behalve alles loshalen, alle klemmetjes en dopjes vernieuwen en hopen dat het daarna niet meer piept en kraakt

edit: O tjezus wat een oud topic ik had er zelfs al in gereageerd.

[ Bericht 6% gewijzigd door Metro2005 op 24-06-2009 14:49:39 ]
willempjeweverwoensdag 24 juni 2009 @ 15:36
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 14:39 schreef Metro2005 het volgende:
edit: O tjezus wat een oud topic ik had er zelfs al in gereageerd.