abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49311032
Suzuki Swift 1.3 gescoord voor 500 euro, hij komt uit 1992.
Heb nog maar net mijn rijbewijs dus nog totaal geen ervaring met die dingen. Dit topic is even voor de praktische vragen die ik heb:

- Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?

- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?

- De auto rammelt en piept nogal, kan ik daar nog iets tegen doen?

Serieuze antwoorden graag, ookal weet ik hoe hoog het n00b-gehalte hiervan is
pi_49311408
Nou, succes iig.
pi_49311444
Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?
*Check het oliepeil bij elke tankbeurt, om de 10.000 een kleine beurt laten geven in de garage.

- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
*Ook bij elke tankbeurt checken. Wat de juiste spanning is staat daar aangegeven of aan de binnenkant van je deur. (1 van de 2).

PS: aangeraden wordt elke tankbeurt, echter doe ik het 1x in de maand ofzo.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_49311495
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 21:19 schreef Chinless het volgende:
Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?

Check het oliepeil bij elke tankbeurt, om de 10.000 een kleine beurt laten geven in de garage.

- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
Ook bij elke tankbeurt checken. Wat juist is staat daar aangegeven of aan de binnenkant van je deur. (1 van de 2).
Je kan het beter in je boekje opzoeken, want wat er op die pomp staat klopt geen zak van.
pi_49311550
Bij elke tankbeurt? goeie genade zeg, ik tank wekelijks, maar mijn oliepeil check ik ca. 4/5 keer per jaar
pi_49311679
en hoe je je oliepeil controleert? men neme een papieren doekje, men doet de motorkap omhoog, men zoekt even naar een peilstok,die haal je er uit, en maak je schoon, vervolgens die peilstok even weer in en uit, en aflezen of 't nog tussen de min en max streep staat.
  Boks-Chick zaterdag 12 mei 2007 @ 21:38:21 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_49312310
Gefeliciteerd met je eerste Tuut! Spannend!

zo af en toe je oliepeil gewoon ff checken, bij elke auto is dat anders. Je weet op een gegeven moment wel wanneer je weer moet checken. Bij mij (hyundai lantra uit 1992) is een keer per 3 maanden meer dan voldoende, beetje afhankelijk van het aantal kilometers en hoe ik deze verreden heb (veel snelweg of juist veel stad).

Je koopt de olie bij de benzinepomp. Je hebt verschillende soorten, normaal hangt er een kaartje met welke olie voor welke auto, gebaseerd op leeftijd.

Je checkt je olie door de motorkap te openen, en dan zie je ergens een stalen pin met oog die je er uit kan trekken (is wel zo'n 30-40 cm lang). Die maak je schoon met een papieren doekje. Op die pin zie je onderaan een min en een max streepje. daar moet je oliepeil tussen zitten. Dan doe je hem er weer in en haal je hem er weer uit. Je ziet dan de huidige stand van de olie. Heb je nog over de helft ververs dan niet, te veel olie is net zo schadelijk als te weinig. Heb je ruim onder de helft, dan kan je nieuwe olie erin doen. Je kan bij de verkoper op het tankstation daar een papieren gietertje voor vragen, dan mors je niet.

Het verversen zelf doe je door bij de motor de olietankdop met het olieflesje er af te draaien, met de papieren gietertje de olie in de olietank te doen, dop er weer op (niet vergeten!) et voila, klaar!

Bandenspanning is vooral afhankelijk van het gewicht van je auto en je type banden. Die van mij (1050 kg) volstaat met 1,8 terwijl op de luchtpomp altijd of 2,0 of 2, (!) staat. Elke garage die hij geweest is voor de APK vraag ik het weer wat ze me aanraden, en tot nu toe hebben ze allen (van dealer tot kwikfit) gezegd 1,8.

Als ik hem volgeladen heb voor vakantie naar Italie (tuft hij nog vrolijk 14 uur ) dan heb ik hem op 2,0 (ook op advies van). Ik denk dat jouw auto ook volstaat met 1,8.

Het rammelen piepen is waarschijnlijk een kwesite van wennen (of radio hard zetten ) En anders een keer bij de garage langsrijden en kijken of die e.e.a. kunnen 'vastzetten' maar denk dat het gewoon een gegeven zal gaan zijn.

Succes!
lolwut
  zaterdag 12 mei 2007 @ 22:49:25 #8
161756 hierissiedan
second first impression
pi_49315427
Felicitas! en tevens een TVP omdat ik een zelfde aldan niet grotere noob in dit soort dingen bent dan jij!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
  zaterdag 12 mei 2007 @ 22:51:19 #9
98259 mstr
Een jonge God!
pi_49315490
Volgens mij moest je zelfs voor de theorie weten hoe je olie moet peilen?
  zaterdag 12 mei 2007 @ 23:00:43 #10
161756 hierissiedan
second first impression
pi_49315779
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 22:51 schreef mstr het volgende:
Volgens mij moest je zelfs voor de theorie weten hoe je olie moet peilen?
ik niet in iedergeval
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
pi_49316131
De vereiste bandenspanning staat meestal wel op een sticker in de voorportieropening vermeld (bij de schanieren).
FOK! verstandig, lees een P.I.
  zondag 13 mei 2007 @ 00:06:02 #12
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_49318562
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 21:38 schreef BrandX het volgende:
Het verversen zelf doe je door bij de motor de olietankdop met het olieflesje er af te draaien, met de papieren gietertje de olie in de olietank te doen, dop er weer op (niet vergeten!) et voila, klaar!
Dat is geen olie verversen maar bijvullen !
Olie verversen is iets meer werk. Hier een handleiding.
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
pi_49319666
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 21:19 schreef Chinless het volgende:
Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?
*Check het oliepeil bij elke tankbeurt, om de 10.000 een kleine beurt laten geven in de garage.

- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
*Ook bij elke tankbeurt checken. Wat de juiste spanning is staat daar aangegeven of aan de binnenkant van je deur. (1 van de 2).

PS: aangeraden wordt elke tankbeurt, echter doe ik het 1x in de maand ofzo.
Elke tankbeurt lijkt me ook onzin. Sowieso moet je auto vlak staan en al een poosje stil staan (motor uit) als je olie gaat pijlen. Na het tanken nog even uitgebreid je oliepijl controleren zal de volgende in de rij je niet echt in dank afnemen.

En bandenspanning controleren doe je met koude banden. Het is geen probleem om even naar het dichtsbijzijnde tankstation te gaan, maar je moet niet eerst het halve land doorracen.

Hoe vaak je de auto naar de garage moet brengen voor een kleine of een grote beurt hoort in het instructieboekje te staan. Kleine beurt iedere 10.000 km kan onnodig vaak zijn.
pi_49319706

eerst ff zo'n rubber om je auto heen binden
  zondag 13 mei 2007 @ 01:20:55 #15
157229 Boschkabouter
Met puntmuts.
pi_49320755
quote:
Op zondag 13 mei 2007 00:39 schreef Light het volgende:

Hoe vaak je de auto naar de garage moet brengen voor een kleine of een grote beurt hoort in het instructieboekje te staan. Kleine beurt iedere 10.000 km kan onnodig vaak zijn.
Ligt ook aan hoeveel je ermee rijdt. Als je 10.000 km/jaar rijdt kan het geen kwaad. Maar als je dat per maand rijdt is het veul te veel.

En als de auto veel rammelt/piept kun je het beste eens kijken wat er los zit/piept. Vaak zijn het dingen in dashboardkastjes, de vakjes in de deur of elders los in bagageruimten die loszitten en rammelen. Als je weet waar het probleem zit kan je het vaak makkelijk vastzetten of smeren met wat WD40 oid.
pi_49320986
quote:
Op zondag 13 mei 2007 01:20 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

Ligt ook aan hoeveel je ermee rijdt. Als je 10.000 km/jaar rijdt kan het geen kwaad. Maar als je dat per maand rijdt is het veul te veel.
True. Meestal wordt er een kilometrage gegeven, samen met een tijdspanne. Dus iets als "iedere 15.000 km, maar zeker eens per 12 maanden"
pi_49321041
Sowiezo met een 2e hands gekochte auto zou ik in het begin wat vaker (wekelijks) olie en koelvloeistof nakijken.....weet je in iedergeval zeker dat je het niet gekocht heb terwijl het lekt ofzo
  zondag 13 mei 2007 @ 01:34:51 #18
167456 JimmieTheSaint
This white powder
pi_49321089
quote:
Op zondag 13 mei 2007 01:32 schreef admiraal_anaal het volgende:
Sowiezo met een 2e hands gekochte auto zou ik in het begin wat vaker (wekelijks) olie en koelvloeistof nakijken.....weet je in iedergeval zeker dat je het niet gekocht heb terwijl het lekt ofzo
Ik heb echt nog nooit het niveau van m'n koelvloeistof gecontroleerd, en ik rij al dik 3 jaar in m'n wrak op wielen.
On my sleeve.....
pi_49321221
quote:
Op zondag 13 mei 2007 01:34 schreef JimmieTheSaint het volgende:

[..]

Ik heb echt nog nooit het niveau van m'n koelvloeistof gecontroleerd, en ik rij al dik 3 jaar in m'n wrak op wielen.
Vaak heb je ook geen problemen....maarja zeker voor onzekere
Vriend van mij heeft ooit eens auto gekocht en weken later vastloper gehad omdat er geen koelvloeistof meer inzat bleek hele koelvloeistof systeem lek te zijn en had ie geen waarschuwingslampjes op dashboard
  zondag 13 mei 2007 @ 03:27:40 #20
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_49322831
check het 1x per 2 weken ofzo (1400km per week rij ik)
1x per maand ofzo wat bij vullen.. maar dat verschilt natuurlijk ook per auto...
en mjahh ik moet ook maar eens m'n olie verversen binnenkort.. helemaal geen zin aan, haha
Kheb iig niet zo'n achterlijke onderplaat onder het carter etc.., heeft de vorige eigenaar er al onder vandaan gereden denk ik..

scheelt weer
  zondag 13 mei 2007 @ 09:15:10 #21
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_49323768
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 21:19 schreef Chinless het volgende:
Hoe moet ik mijn olie verversen? Hoe vaak moet dat? Hoe weet je wanneer dat nodig is? Waar koop je die olie uberhaupt?
*Check het oliepeil bij elke tankbeurt, om de 10.000 een kleine beurt laten geven in de garage.

- Hoe weet je of je bandenspanning voldoet?
*Ook bij elke tankbeurt checken. Wat de juiste spanning is staat daar aangegeven of aan de binnenkant van je deur. (1 van de 2).

PS: aangeraden wordt elke tankbeurt, echter doe ik het 1x in de maand ofzo.
Auto van 500 euro he ... om de 10k km een kleine beurt (bij de garage) is een beetje overkill ... kun je net zo goed elke 20k km een andere auto kopen.

En als je de auto net hebt regelmatiger olie checken dan als je 'm een tijdje hebt en gewend bent aan het olie-verbruik.
Calm down, please!
  zondag 13 mei 2007 @ 11:38:11 #22
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_49325517
Wat mijn voorgangers zeggen.

Vloeistoffen in het begin goed in de gaten houden. Na 10000 km en/of volgende APK, kan je er nieuwe olie in laten gooien, maar daar zou ik het qua onderhoud bij laten.
Zelf een beetje de banden, ruitenwissers, verlichting ed. in de gaten houden. Bij rammels en remproblemen snel (laten) uitzoeken wat er aan de hand is en dat fixen; niet wekenlang mee doorrijden.

En als je dure reparatie krijgt goed bedenken of het nog loont. Een nieuw "barrel" heb je zo weer gevonden.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 13 mei 2007 @ 17:02:55 #23
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_49335821
Olie vervangen? Was DAT de bedoeling? Ik heb mn motorblok vervangen na 1000 kilometer
  † In Memoriam † zondag 13 mei 2007 @ 17:05:29 #24
25682 2cv
Niet subtiel
pi_49335897
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_49337654
een suzuki swift
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')