Gefeliciteerd met je eerste Tuut! Spannend!
zo af en toe je oliepeil gewoon ff checken, bij elke auto is dat anders. Je weet op een gegeven moment wel wanneer je weer moet checken. Bij mij (hyundai lantra uit 1992) is een keer per 3 maanden meer dan voldoende, beetje afhankelijk van het aantal kilometers en hoe ik deze verreden heb (veel snelweg of juist veel stad).
Je koopt de olie bij de benzinepomp. Je hebt verschillende soorten, normaal hangt er een kaartje met welke olie voor welke auto, gebaseerd op leeftijd.
Je checkt je olie door de motorkap te openen, en dan zie je ergens een stalen pin met oog die je er uit kan trekken (is wel zo'n 30-40 cm lang). Die maak je schoon met een papieren doekje. Op die pin zie je onderaan een min en een max streepje. daar moet je oliepeil tussen zitten. Dan doe je hem er weer in en haal je hem er weer uit. Je ziet dan de huidige stand van de olie. Heb je nog over de helft ververs dan niet, te veel olie is net zo schadelijk als te weinig. Heb je ruim onder de helft, dan kan je nieuwe olie erin doen. Je kan bij de verkoper op het tankstation daar een papieren gietertje voor vragen, dan mors je niet.
Het verversen zelf doe je door bij de motor de olietankdop met het olieflesje er af te draaien, met de papieren gietertje de olie in de olietank te doen, dop er weer op (niet vergeten!) et voila, klaar!
Bandenspanning is vooral afhankelijk van het gewicht van je auto en je type banden. Die van mij (1050 kg) volstaat met 1,8 terwijl op de luchtpomp altijd of 2,0 of 2, (!) staat. Elke garage die hij geweest is voor de APK vraag ik het weer wat ze me aanraden, en tot nu toe hebben ze allen (van dealer tot kwikfit) gezegd 1,8.
Als ik hem volgeladen heb voor vakantie naar Italie (tuft hij nog vrolijk 14 uur
![]()
) dan heb ik hem op 2,0 (ook op advies van). Ik denk dat jouw auto ook volstaat met 1,8.
Het rammelen piepen is waarschijnlijk een kwesite van wennen (of radio hard zetten
![]()
) En anders een keer bij de garage langsrijden en kijken of die e.e.a. kunnen 'vastzetten' maar denk dat het gewoon een gegeven zal gaan zijn.
Succes!