abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49319725
quote:
Op zondag 13 mei 2007 00:18 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Ga jij eens de spaarlamp en 2knoppen-toilet opnieuw uitvinden
pi_49319868
quote:
Op zondag 13 mei 2007 00:03 schreef henkway het volgende:

[..]

Wie verhoogt de benzineprijs eigenlijk?? De overheid ?? De belasting is 39% ten honderd van de verkoopprijs, en daar gaat de BTW over. Dus 119% is 154,5 euro cent
basis waarde is dus 154,5 / 119 x 61.
En als Shell er 62,5 van maakt dan gaat de prijs met 39% en dan 19% BTW eroverheen
GAat helaas niet op, google maar eens op: opbouw benzineprijs. Dan zal je vinden dat ongeveer 60 % van wat een liter benzine in Nederland kost naar de staat gaat door accijnzen en BTW.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_49319907
quote:
Op zondag 13 mei 2007 00:34 schreef popolon het volgende:

[..]

De zuinige auto is al jaren in opkomst, zelfs in de VS.
zolang het maar geen Japanse wagen is.

Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
  zondag 13 mei 2007 @ 00:57:05 #29
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49320154
quote:
Op zondag 13 mei 2007 00:47 schreef Mr_Memory het volgende:

[..]

zolang het maar geen Japanse wagen is.

De meeste Japanse auto's worden in de VS gemaakt, althans, die daar op de markt komen dan.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 13 mei 2007 @ 02:32:20 #30
157786 Ooster
Alleen nog maar blokzeep!
pi_49322093
Ja.....dat kan wel zo zijn maar Shell heeft het geld ook nodig zodat ze kunnen investeren in goede infrastructuur zodat ze eindelijk eens op een verantwoorde manier olie van de Nigiriaanse bevolking kunnen jatten.
..:: principieel wietteler (en sinds kort ook paddokweker)::..
  zondag 13 mei 2007 @ 02:42:05 #31
46960 StefanP
polemicist
pi_49322247
^^^

Die arme Nigeriaantjes inderdaad. Ze worden op gewetenloze wijze bestolen door westerse profiteurs die geen enige scrupules kennen. Althans, dat willen Indymedia e.d. je doen geloven - en in jouw geval is dat blijkbaar goed gelukt. Die 'arme' Nigeriaantjes verkopen namelijk gewoon hun olie; dat ze zelf te dom zijn om enige vorm van bestuur of iets wat lijkt op een samenleving op te zetten, is natuurlijk ook onze schuld?
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zondag 13 mei 2007 @ 02:53:28 #32
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49322386
Betaal je nou nog onder de $2 dan? Ik ben slecht in hoofdrekenen maar de prijzen in de VS schieten ook echt omhoog.

Je woont toch in de buurt van Austin als ik het goed heb? http://austingasprices.com/
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 13 mei 2007 @ 02:54:22 #33
46960 StefanP
polemicist
pi_49322404
Nee, ik betaal hier rond de $2.80.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zondag 13 mei 2007 @ 02:55:58 #34
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_49322419
quote:
Op zondag 13 mei 2007 02:54 schreef StefanP het volgende:
Nee, ik betaal hier rond de $2.80.
Damn that, 20 cent minder.
  zondag 13 mei 2007 @ 03:33:38 #35
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_49322887
$6,90
pi_49323621
quote:
Op zondag 13 mei 2007 00:45 schreef buitenbeentje het volgende:

[..]

GAat helaas niet op, google maar eens op: opbouw benzineprijs. Dan zal je vinden dat ongeveer 60 % van wat een liter benzine in Nederland kost naar de staat gaat door accijnzen en BTW.
Ja, de opbouw van de benzineprijs is fors, het effect als SHELL de prijs met 0,5 cent omhoog zet, wordt dus verdrievoudigd door heffingen, zodoende is iedere verhoging een dikke meevaller voor de schatkist.
De regering kan er de afdrachten aan Brussel van doen, die er dan weer landbouwsubsidies voor Frankrijk van maakt, jammer dat ze het niet in snelwegen of bruggen steken. (Behalve de Betuwelijn dan).

Blijft de vraag waarom SHELL de prijs omhoog zet, als er geen aanwijsbare aanleiding is. Voorlopig vind ik GAS toch beter, ik rij voor 5,5 cent per kilometer en dat met een Saab 2.0

[ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 13-05-2007 08:54:02 ]
pi_49324096
quote:
Op zondag 13 mei 2007 02:32 schreef Ooster het volgende:
Ja.....dat kan wel zo zijn maar Shell heeft het geld ook nodig zodat ze kunnen investeren in goede infrastructuur zodat ze eindelijk eens op een verantwoorde manier olie van de Nigiriaanse bevolking kunnen jatten.
Je zit redelijk ver van de waarheid af. De werkelijkheid is dat Shell bijvoorbeeld nog 1 miljard dollar moet krijgen van Nigeria. Als Nigeria niet betaalt aan zijn belangrijkste inkomstenbron dan kan je je wel voorstellen hoeveel Nigeria van het oliegeld bij de bevolking terecht laat komen.

Volgens mij heb je geen enkel idee hoe de oliewereld in elkaar zit

[ Bericht 1% gewijzigd door Fastmatti op 13-05-2007 10:11:39 ]
pi_49324379
quote:
Op zondag 13 mei 2007 10:01 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Je zit redelijk ver van de waarheid af. De werkelijkheid is dat Shell bijvoorbeeld nog 1 miljard dollar moet krijgen van Nigeria. Als Nigeria niet betaalt aan zijn belangrijkste inkomstenbron dan kan je je wel voorstellen hoeveel Nigeria van het oliegeld bij de bevolking terecht laat komen.

Volgens mij heb je geen enkel idee hoe de oliewereld in elkaar zit
Laat me raden, Shell gaat in overleg met de mannen die op dat moment de meeste wapens en macht hebben, maakt volgens afspraak regelmatig geld over naar een aantal verschillende rekeningen in Zwitserland, boekt dat als betaling zonder factuur en die heren geven SHELL de noodzakelijke protectie om de olie te stelen en over te laden in een tanker die het naar een terminal brengt in Rotterdam of Engeland
  zondag 13 mei 2007 @ 11:25:46 #39
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_49325262
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 20:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

+ Bolkestijn kwam bij Shell vandaan, plus nog 10 andere tegenwoordige kamerleden, plus dat er een Red Phone bestaat tussen Shell en het Torentje.
Die heb ik niet zien staan toen ik in de topman z'n kantoor in Den Haag was...

Maar het is sowieso heel moeilijk om tegen het beeld dat bestaat van shell te vechten.
&lt;signature here&gt;.
  zondag 13 mei 2007 @ 11:42:53 #40
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_49325640
quote:
Op zondag 13 mei 2007 10:27 schreef henkway het volgende:

[..]

Laat me raden, Shell gaat in overleg met de mannen die op dat moment de meeste wapens en macht hebben, maakt volgens afspraak regelmatig geld over naar een aantal verschillende rekeningen in Zwitserland, boekt dat als betaling zonder factuur en die heren geven SHELL de noodzakelijke protectie om de olie te stelen en over te laden in een tanker die het naar een terminal brengt in Rotterdam of Engeland
Dan is de vraag eigenlijk: wat kunnen oliemaatschappijen doen aan het feit dat de lokale regering een uber-corrupte teringzooi is?

Het zal je verbazen wat bv. shell in nigeria aan hulpverlening doet. En dan niet eens de puur altruistische hulpverlening, maar meer hulpverlening in de trant van lokale ziekenhuizen opzetten, lokale scholen opzetten zodat er lokaal medewerkers opgeleid kunnen worden, enz.
&lt;signature here&gt;.
  zondag 13 mei 2007 @ 12:18:07 #41
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49326510
quote:
Op zondag 13 mei 2007 11:25 schreef ExTec het volgende:

[..]

Die heb ik niet zien staan toen ik in de topman z'n kantoor in Den Haag was...

Maar het is sowieso heel moeilijk om tegen het beeld dat bestaat van shell te vechten.
Je bent zelf een topman ofzo dat je daar binnenkomt? En ja, die red phone bestaat, dat heb ik meerdere keren gelezen. Of het moet een urban myth zijn natuurlijk...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_49326676
quote:
Op zondag 13 mei 2007 11:42 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dan is de vraag eigenlijk: wat kunnen oliemaatschappijen doen aan het feit dat de lokale regering een uber-corrupte teringzooi is?

Het zal je verbazen wat bv. shell in nigeria aan hulpverlening doet. En dan niet eens de puur altruistische hulpverlening, maar meer hulpverlening in de trant van lokale ziekenhuizen opzetten, lokale scholen opzetten zodat er lokaal medewerkers opgeleid kunnen worden, enz.
Ja ze hebben lokaal goedkope medewerkers nodig en die moet je dan zelf engels leren en technische vaardigheden, zou mooi zijn als SHELL ook eens zou stoppen met affakkelen van GAS, en het zou verkopen, desnoods tegen kostprijs.
Verder zou het goed zijn als er tien procent van de winst die in Nigeria is behaald ten goede kwam aan echte scholen, ziekenhuizen en Universiteiten.

Het is voor SHELL heel eenvoudig om het Image te verbeteren, maar dat moet SHELL wel willen.
En niet tot de allerlaatste cent eruit persen, terwijl ze zonder meer de verkoopprijs in Nederland omhoog kunnen gooien.
Als SHELL dit in Nederland zou flikken, brak geheid de pleuris uit, maar in Afrika kan SHELL gewoon een gerechtelijk bevel naast zich neerleggen.

[ Bericht 5% gewijzigd door henkway op 13-05-2007 12:51:42 ]
  zondag 13 mei 2007 @ 12:41:17 #43
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_49327085
quote:
Op zondag 13 mei 2007 12:18 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je bent zelf een topman ofzo dat je daar binnenkomt? En ja, die red phone bestaat, dat heb ik meerdere keren gelezen. Of het moet een urban myth zijn natuurlijk...
Ik heb er 7 jaar rondgehobbeld, in heel veel hoedanigheden. Ben er net 2 maanden weg, trouwens Ten tijde van het reserves schandaal ben ik langs alle topmensen gegaan.

En ja, broodje aap is wel op z'n plaats. Niet in de laatste plaats omdat telecom systemen zo goed zijn, dat mocht een van de bobo's echt iemand in den haag willen bellen, ze gewoon hun PA opdracht gaven om ff te bellen en door te laten verbinden.

En er zal zeker wel contact geweest zijn; dat heeft politiek den haag met alle grote bedrijven die absoluut gezien zoveel bijdragen aan de schatkist.

Rode phone klinkt heel stoer, maar is verre van praktisch. Shell heeft 3 hoofdkantoren, den haag, london en houston, en de bobo'tjes zijn in de praktijk altijd bezig van A naar B te reizen, en weer terug/verder.
&lt;signature here&gt;.
  zondag 13 mei 2007 @ 13:00:23 #44
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_49327586
quote:
Op zondag 13 mei 2007 12:25 schreef henkway het volgende:

[..]

Ja ze hebben lokaal goedkope medewerkers nodig en die moet je dan zelf engels leren en technische vaardigheden, zou mooi zijn als SHELL ook eens zou stoppen met affakfelen van GAS, en het zou verkopen, desnoods tegen kostprijs.
Daar weet ik het fijne niet van, ik zou me alleen kunnen bedenken dat dat gas exploiteren op geen enkele manier winstgevend is te maken, want maak je geen zorgen, als er euri's verdiend kunnen worden, zouden ze dat echt wel doen.
quote:
Verder zou het goed zijn als er tien procent van de winst die in Nigeria is behaald ten goede kwam aan echte scholen, ziekenhuizen en Universiteiten.
Waarom zou een commerciele onderneming dat in godsnaam doen?

Heb jij niet meer een probleem met het lokaal bestuur in nigeria?

En waarom zit je dan niet op die gasten te kankeren, ipv op een van s'lands grootste ondernemingen?
quote:
Het is voor SHELL heel eenvoudig om het Image te verbeteren, maar dat moet SHELL wel willen.
En niet tot de allerlaatste cent eruit persen, terwijl ze zonder meer de verkoopprijs in Nederland omhoog kunnen gooien.
Ik vraag me af wat jij denkt. Dat er mensen aan de top van die onderneming zitten die er plezier in scheppen om de nigeriaanse bevolking aan de bedelstaf te helpen ofzo?

Dat ze zitten te lachen als de bezine prijs hier omhoog gaat ofzo?

Het omhoog gaan van de benzineprijs heeft enkel en alleen te maken met de wereldmarkt. Vaak in de lijn van: als ik een liter olie daar en daar kan slijten voor zoveel dollar, ben ik gek als ik in europa de prijs ook niet omhoog gooi. Puur vraag en aanbod.

En aan bezine, diesel, de chemicalien, wordt echt bijna niets verdiend. Zeg dat je uit 1 vat ruwe olie 5 liter bezine haal, dat vat ruwe olie moet je gewoon op de wereldmarkt kopen, daarna rafineren, transporteren en verkopen. Dan kun je niet megaveel boven op de ruweolieprijs doen.

Er wordt verdiend met olie omhoog halen, en op de wereldmarkt verkopen, en de onderdelen van shell die zich bezighouden met rafinage, moeten het ook gewoon op de wereldmarkt kopen.

Zo werken alle verticale oliebedrijven (dus oliebedrijven die ALLES doen, van omhoog halen, rafineren, transporteren en verkopen).

Zou shell wel de olie die ze zelf omhoog halen, tegen een niet-conforme prijs aan hun eigen downstream organisatie verkopen, dan worden ze onherroepelijk weggeconcureerd door the likes of exxon en bp, die wel gewoon al hun olie op de markt pleuren.

Nigeria zelf doet dat overigens gedeeltelijk wel, wat desastreuze gevolgen heeft voor de lokale markt. In nigeria is benzine dus bezopen goedkoop, gevolg -> lokale smokkelaars kopen complete voorraden op, verkopen die net over de grens met dikke winst, en in nigeria is er weer benzine tekort. 1 keer raden wie daar de schuld van krijgt Iran heeft bv. precies hetzelfde probleem.
&lt;signature here&gt;.
pi_49327785
quote:
Op zondag 13 mei 2007 13:00 schreef ExTec het volgende:

[..]

Daar weet ik het fijne niet van, ik zou me alleen kunnen bedenken dat dat gas exploiteren op geen enkele manier winstgevend is te maken, want maak je geen zorgen, als er euri's verdiend kunnen worden, zouden ze dat echt wel doen.
[..]
Het is ook mogelijk om je afval gewoon netjes op te ruimen , er hoeft niet aan het afval (GAS) verdiend te worden , de waardering die je daarmee wereldwijd behaald om je teringzooi op te ruimen, is ook geld waard.

ALs ik mijn afval opruim kost dat mij dat ook geld, dat zijn gewoon bedrijfsonkosten. Misschien kan het wel bijna zonder kosten.
quote:
En aan benzine, diesel, de chemicalien, wordt echt bijna niets verdiend. Zeg dat je uit 1 vat ruwe olie 5 liter bezine haal, dat vat ruwe olie moet je gewoon op de wereldmarkt kopen, daarna rafineren, transporteren en verkopen. Dan kun je niet megaveel boven op de ruweolieprijs doen.

Er wordt verdiend met olie omhoog halen, en op de wereldmarkt verkopen, en de onderdelen van shell die zich bezighouden met rafinage, moeten het ook gewoon op de wereldmarkt kopen.
Ja, het is goedkoper om het zonder te kopen gewoon uit Afrika te halen, en flink te zwaaien met dollars voor protectie , dat snap ik, maar ruim dan die klerebende op

[ Bericht 16% gewijzigd door henkway op 13-05-2007 13:14:33 ]
pi_49328055
quote:
Op zondag 13 mei 2007 12:25 schreef henkway het volgende:Ja ze hebben lokaal goedkope medewerkers nodig en die moet je dan zelf engels leren en technische vaardigheden, zou mooi zijn als SHELL ook eens zou stoppen met affakkelen van GAS, en het zou verkopen, desnoods tegen kostprijs.
Waar wil je het gas laten dan? Zoek maar eens het verschil tussen 'live oil' en 'dead oil op' dan zou je weten dat je olie offshore moet bewerken en dat je dus offshore gas uit de olie krijgt. Om het dus ergens naartoe te krijgen heb je dus een gasleiding naar land nodig. Dat laatste maakt een project onrendabel.
pi_49328125
quote:
Op zondag 13 mei 2007 13:16 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Waar wil je het gas laten dan? Daar heb je per definitie een gasleiding voor nodig en dan is het project meestal meteen onrendabel.
vloeibaar maken en vervoeren. Dat kan in Saudi Arabie ook. Maar affakkelen is goedkoper.
  zondag 13 mei 2007 @ 13:23:54 #48
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_49328257
quote:
Op zondag 13 mei 2007 13:07 schreef henkway het volgende:

[..]

Het is ook mogelijk om je afval gewoon netjes op te ruimen , er hoeft niet aan het afval (GAS) verdiend te worden , de waardering die je daarmee wereldwijd behaald om je teringzooi op te ruimen, is ook geld waard.
Kan ik me iets bij voorstellen, maar jij moet niet verwachten dat ondernemingen heiliger zijn dan de paus.

Je kunt er op rekenen dat shell binnen de gestelde grenzen van de nigeriaanse wet werkt.

En ja; die grenzen kunnen afwijken van wat jij & ik, hier in europa normaal vinden.
quote:
ALs ik mijn afval opruim kost dat mij dat ook geld, dat zijn gewoon bedrijfsonkosten. Misschien kan het wel bijna zonder kosten.
Dan hadden ze dat dus wel gedaan.

Jij zal het wel niet geloven maar het milieu is een zeer groot issue binnen shell. Zelfs zo erg dat medewerkers die ergens op een kantoor zitten tot op het fascistische af worden gemotiveerd om batterijen etc in de daarvoor bestemde bakken te doen, plastic en papier scheiden, etc.

Gaat zo ver dat iedereen het expliciete recht heeft om werk af te blazen als het niet conform de regels gebeurt, en je krijgt nog een bonus ook, als je dat doet.

In nigeria hebben ze ook hun handen vol met olie opruimen als een lokale stam ergens weer een pijpleiding opblaast.

Alleen het opruimen, daar hoor jij nooit wat van op sites als waar jij die link vandaan hebt. Die gasten vinden het veel 'boeiender' om het alleen over de lekkage te hebben.

Het besef dat je invalshoek nogal gekleurd is als je alleen je oren laat hangen naar clubjes zoals milieudefensie, zouden mensen zoals jij ook wel kunnen gebruiken.
&lt;signature here&gt;.
pi_49328294
quote:
Op zondag 13 mei 2007 13:19 schreef henkway het volgende:

[..]

vloeibaar maken en vervoeren. Dat kan in Saudi Arabie ook. Maar affakkelen is goedkoper.
Moet je in de buurt wel wel een LNG productiefaciliteit hebben, inclusief een aparte pijpleiding voor het gas. Even los van de technische en economische moelijkheden/onmogelijkheden worden beide in Nigeria aangevallen.

Volgens mij heb je werkelijk geen idee hoe olie verwerkt wordt. Je weet volgens mij niet eens hoe dat gas vrijkomt en waarom het dus afgefakkeld wordt
  zondag 13 mei 2007 @ 13:27:25 #50
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_49328341
quote:
Op zondag 13 mei 2007 13:07 schreef henkway het volgende:

Ja, het is goedkoper om het zonder te kopen gewoon uit Afrika te halen, en flink te zwaaien met dollars voor protectie , dat snap ik, maar ruim dan die klerebende op
?

Was dit voor onzin?

Hoe kom je erbij dat het niet gekocht word?

Of vertaal jij: "de nigeriaanse overheid verdomd het om iets nuttigs te doen voor het volk met dat geld" naar: "oliemaatschappijen kopen de olie niet, maar stelen het?".

Is het misschien een optie dat je wat minder vanuit je vooroordelen gaat redeneren?
&lt;signature here&gt;.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')