abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 mei 2007 @ 12:07:49 #201
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_49639478
Die dingen hoor ik mafkezen om me heen vaak noemen als het om "de voordelen van huren" gaat

Dat daken en schilderen duurder zijn snap ik, maar als je het verven een beetje bijhoudt is dat volgens mij goed te doen. En een lekkend dak? Tsja, dat zal waat duurder zijn, maar dan nog is het verschil op lange termijn tussen huren vs. kopen erg groot....
Haters everywhere but I don't really care.
pi_49641218
Tja, ligt eraan hoe oud je woning is...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 13:56:13 #203
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_49643445
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_49848810
Ik denk er zelf over om over ongeveer een jaar een woning te kopen. Ik heb beide hypotheken topics hier helemaal doorgelezen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het bij hypotheken werkt met eigen geld.

Stel, je wilt eigen geld inbrengen om een duurder huis te kunnen veroorloven en/of om een lagere hypotheek te nemen: wordt dit geld dan gewoon gebruikt om een deel van de koopprijs af te lossen en over het resterende neem je een hypotheek? Of wordt het geld gebruikt om in de hypotheek op te nemen? En hoe dan?

Ook is me nog niet duidelijk hoe het werkt met het aflossen. Wat voor hypotheek heb je nodig als je ook daadwerkelijk wilt aflossen gedurende die 30 jaar? Ik weet dat je met een spaarhypotheek ergens apart aan het sparen bent zodat je na die 30 jaar met dat gespaarde bedrag je huis betaalt. Maar kun je ook gewoon bijvoorbeeld eens een keer 10.000 euro van je hypotheek aflossen in een jaar zodat dat ook direct verwerkt wordt en je dus resterend hypotheekprijs - 10.000 euro nog schuldig bent? En dus ook minder rente betaalt? Maar op wat voor vorm kom je dan uit?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 28 mei 2007 @ 13:17:44 #205
862 Arcee
Look closer
pi_49849524
quote:
Op maandag 28 mei 2007 12:57 schreef kkkk het volgende:
Stel, je wilt eigen geld inbrengen om een duurder huis te kunnen veroorloven en/of om een lagere hypotheek te nemen: wordt dit geld dan gewoon gebruikt om een deel van de koopprijs af te lossen en over het resterende neem je een hypotheek?
Ja.
quote:
Ook is me nog niet duidelijk hoe het werkt met het aflossen. Wat voor hypotheek heb je nodig als je ook daadwerkelijk wilt aflossen gedurende die 30 jaar?
http://www.hypotheekvormen.info/lineairehypotheek.html
quote:
Ik weet dat je met een spaarhypotheek ergens apart aan het sparen bent zodat je na die 30 jaar met dat gespaarde bedrag je huis betaalt.
Ja, en het voordeel daarvan is dat je maximale schuld blijft staan en dat je maximale renteaftrek hebt. Bij aflossen wordt dit voordeel steeds minder. Een spaarhypotheek is eigenlijk aflossen, zonder af te lossen, maar het ergens te parkeren en zodoende die maximale aftrek te houden.
quote:
Maar kun je ook gewoon bijvoorbeeld eens een keer 10.000 euro van je hypotheek aflossen in een jaar zodat dat ook direct verwerkt wordt en je dus resterend hypotheekprijs - 10.000 euro nog schuldig bent? En dus ook minder rente betaalt? Maar op wat voor vorm kom je dan uit?
Dat kan altijd, alleen zit er wel een maximum aan het bedrag dat je per jaar mag aflossen (boetevrij). Zo kan de bank dus langer rente vangen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_49849846
Dankjewel! Met als nadeel natuurlijk dat je in het begin extra hoge lasten hebt per maand gezien en dat je dat ook maar net moet zien op te brengen. Maar daar valt ook nog wel een mouw aan te passen.

Maar dat hele verhaal over als nadeel dat je minder renteaftrek heb, snap ik ook nog niet helemaal. Althans, wel dat als je minder rente moet betalen, dat je dan dus ook een minder groot bedrag hebt wat je van de belasting kunt aftrekken. Maar dan gaan je maandlasten toch ook gewoon omlaag en dat lijkt me dan toch meer op te leveren dan dat je minder belasting terug krijgt? Ik heb hier wel wat rekenvoorbeeldjes gezien, maar op de een of andere manier wil het nog niet tot me doordringen waarom het nou voordeliger is om meer maandlasten (en rente) te betalen met meer belasting aftrek ten opzichte van minder maandlasten (en rente) en daardoor minder belasting aftrek.
pi_49851604
quote:
Op maandag 28 mei 2007 13:27 schreef kkkk het volgende:
Dankjewel! Met als nadeel natuurlijk dat je in het begin extra hoge lasten hebt per maand gezien en dat je dat ook maar net moet zien op te brengen. Maar daar valt ook nog wel een mouw aan te passen.

Maar dat hele verhaal over als nadeel dat je minder renteaftrek heb, snap ik ook nog niet helemaal. Althans, wel dat als je minder rente moet betalen, dat je dan dus ook een minder groot bedrag hebt wat je van de belasting kunt aftrekken. Maar dan gaan je maandlasten toch ook gewoon omlaag en dat lijkt me dan toch meer op te leveren dan dat je minder belasting terug krijgt? Ik heb hier wel wat rekenvoorbeeldjes gezien, maar op de een of andere manier wil het nog niet tot me doordringen waarom het nou voordeliger is om meer maandlasten (en rente) te betalen met meer belasting aftrek ten opzichte van minder maandlasten (en rente) en daardoor minder belasting aftrek.
Van dat laatste heeft nog werkelijk niemand me kunnen overtuigen. Wat mj betreft ís het ook niet voordeliger.

Géén hypotheek is nog altijd voordeliger dan één hypotheek.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 28 mei 2007 @ 14:48:57 #208
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_49852561
* ManAtWork sluit zich hier he-le-maal bij aan.
quote:
Op maandag 28 mei 2007 14:18 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Van dat laatste heeft nog werkelijk niemand me kunnen overtuigen. Wat mj betreft ís het ook niet voordeliger.

Géén hypotheek is nog altijd voordeliger dan één hypotheek.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_49855685
Dus dat zijn er nog drie die overtuigd moeten worden

Had ik nog een vraagje... als je tussendoor dus een keer die 10.000 zou willen aflossen van je hypotheek, kan dat dan bij alle hypotheekvormen tot aan het boetevrije bedrag? Of kan dat alleen bij slechts een beperkt aantal hypotheekvormen? Kost het aflossen van een stukje hypotheek je dan ook administratiekosten?
pi_49856068
quote:
Op maandag 28 mei 2007 16:30 schreef kkkk het volgende:
Dus dat zijn er nog drie die overtuigd moeten worden

Had ik nog een vraagje... als je tussendoor dus een keer die 10.000 zou willen aflossen van je hypotheek, kan dat dan bij alle hypotheekvormen tot aan het boetevrije bedrag? Of kan dat alleen bij slechts een beperkt aantal hypotheekvormen? Kost het aflossen van een stukje hypotheek je dan ook administratiekosten?
Administratiekosten: verschilt per verstrekker.

Die boete: verschilt ook per verstrekker. Sommigen hanteren minimumbedragen (x-aantal maanden rente bijvoorbeeld). Over het algemeen kun je zeggen dat je alleen een boete betaalt als de rente op vergelijkbare leningen lager is dan jouw rentepercentage.

Het aflosbare bedrag (boetevrij) verschilt ook per verstrekker. Dat loopt over het algemeen van 10 tot 20%.
pi_49857383
Vanmorgen zag ik een stukje op rtl 7 over hypotheek verstrekkers waar je zonder inkomens gegevens te overleggen een behoorlijk bedrag kon lenen. Klopt dat of wordt dat door allerlei toezichthouders wel in de gaten gehouden?
pi_49857814
quote:
Op maandag 28 mei 2007 17:24 schreef Stansfield het volgende:
Vanmorgen zag ik een stukje op rtl 7 over hypotheek verstrekkers waar je zonder inkomens gegevens te overleggen een behoorlijk bedrag kon lenen. Klopt dat of wordt dat door allerlei toezichthouders wel in de gaten gehouden?
Dat kan (inkomensverklaring). De rente is dan vaak wel een stuk hoger. Je tussenpersoon tekent dan overigens wel mee, qua verantwoording richting hypotheekverstrekker.

[ Bericht 4% gewijzigd door Five_Horizons op 28-05-2007 21:27:38 ]
pi_49858944
wij gaan volgende week waarschijnlijk naar de bank voor een adviesgesprek, en wellicht ook iets als de hypotheker. wat is bij een eerste gesprek nou handig om mee te nemen? loonstrookje lijkt me wel praktisch, en ik zat te denken aan een bankafschrift waarop het bedrag dat we aan huur betalen staat, of is dat onzinnig?

ik ben erg benieuwd wat we te horen gaan krijgen.. ik wil voor drie situaties weten hoeveel hypotheek we kunnen krijgen: voor hoe het inkomen nu is (dus alleen die van mn vriend), voor wanneer ik afgestudeerd ben en begin met een 'laag' inkomen, en voor wanneer mijn ouders garant gaan staan op dit moment.

ik heb nu een huis op het oog wat echt perfect zou zijn voor ons, ik hoop dat we daarvoor een hypotheek zouden kunnen krijgen.. als ik in de rabobank adviesmodule het salaris invul dat ik ongeveer zal krijgen wanneer ik begin met werken, en het salaris dat mijn vriend nu heeft, dan zou dat kunnen, en de netto lasten die dat ding uitrekent kunnen we ook betalen.. maar ja, dat is zo'n standaardberekening, dus volgende week maar afwachten en elke dag kijken of dat huis nog niet is verkocht... van óns!!!
Wat niet kan is nog nooit gebeurd..
pi_49871309
quote:
Op maandag 28 mei 2007 18:14 schreef Wampi het volgende:

ik ben erg benieuwd wat we te horen gaan krijgen.. ik wil voor drie situaties weten hoeveel hypotheek we kunnen krijgen: voor hoe het inkomen nu is (dus alleen die van mn vriend), voor wanneer ik afgestudeerd ben en begin met een 'laag' inkomen, en voor wanneer mijn ouders garant gaan staan op dit moment.
Goed punt. Mijn vriendin studeert nu ook nog dus ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Alleen hebben wij nog niets op het oog. Maar het zou wel handig zijn om te weten. Dus als je je bevindingen weer zou willen posten zou ik je zeer dankbaar zijn.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 09:07:38 #215
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49877550
quote:
Op maandag 28 mei 2007 17:37 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat kan (inkomensverklaring). De rente is dan vaak wel een stuk hoger. Je tussenpersoon tekent dan overigens wel mee, qua verantwoording richting hypotheekverstrekker.
Behalve bij ELQ
Lang leve mij! *O*
  dinsdag 29 mei 2007 @ 09:11:02 #216
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49877613
quote:
Op maandag 28 mei 2007 18:14 schreef Wampi het volgende:
wij gaan volgende week waarschijnlijk naar de bank voor een adviesgesprek, en wellicht ook iets als de hypotheker. wat is bij een eerste gesprek nou handig om mee te nemen? loonstrookje lijkt me wel praktisch, en ik zat te denken aan een bankafschrift waarop het bedrag dat we aan huur betalen staat, of is dat onzinnig?

ik heb nu een huis op het oog wat echt perfect zou zijn voor ons, ik hoop dat we daarvoor een hypotheek zouden kunnen krijgen.. als ik in de rabobank adviesmodule het salaris invul dat ik ongeveer zal krijgen wanneer ik begin met werken, en het salaris dat mijn vriend nu heeft, dan zou dat kunnen, en de netto lasten die dat ding uitrekent kunnen we ook betalen.. maar ja, dat is zo'n standaardberekening, dus volgende week maar afwachten en elke dag kijken of dat huis nog niet is verkocht... van óns!!!
Je huidige inkomens gegevens is wel handig idd. Legitimatiebewijzen en als je iets hebt van kredieten, winkelpassen. credit cards o.i.d. hebt is het handig om daar ok wat van mee te nemen...
Lang leve mij! *O*
pi_49880723
o ja, een studieschuld bij de IB-groep, die telt toch niet mee zeg maar, voor een hypotheek?
  dinsdag 29 mei 2007 @ 11:11:28 #218
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_49880903
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 11:06 schreef Wampi het volgende:
o ja, een studieschuld bij de IB-groep, die telt toch niet mee zeg maar, voor een hypotheek?
Dat is wel een goede want het is wel een schuldeiser maar volgens mij wordt deze niet geregistreerd bij het BKR.
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_49882253
ja precies, dat heb ik ook gehoord, dat omdat het niet geregistreerd staat bij het BKR, het niet wordt meegenomen in de berekening..
  dinsdag 29 mei 2007 @ 11:53:02 #220
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49882617
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 11:44 schreef Wampi het volgende:
ja precies, dat heb ik ook gehoord, dat omdat het niet geregistreerd staat bij het BKR, het niet wordt meegenomen in de berekening..
Omdat het niet geregistreerd staat kan een hypotheek adviseur die last ook niet meenemen in de berekening als jij hem niks verteld. Aan de andere kant kan je je afvragen of het verstandig is om het niet vertellen omdat het wel degelijk iets is wat drukt op je besteedbaar inkomen.
Lang leve mij! *O*
pi_49884967
dat is waar, maar dat veroorzaakt verder geen problemen voor ons, volgens mijn berekening zouden we ipv 780 huur ongeveer 900 netto aan hypotheek kunnen betalen, en dan heb ik ook al rekening gehouden met extra belasting, extra GWL en een levensverzekering..
  dinsdag 29 mei 2007 @ 13:03:37 #222
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_49885161
hoe zit dat eigenlijk met het inkomen van een partner. Dacht dat vanaf 2007 nog alleen 1 inkomen telt voor de hypotheekberekening.
pi_49885211
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 13:03 schreef Matty___ het volgende:
hoe zit dat eigenlijk met het inkomen van een partner. Dacht dat vanaf 2007 nog alleen 1 inkomen telt voor de hypotheekberekening.
dit lijkt me typisch iets wat jezelf bepaald, toch?
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  dinsdag 29 mei 2007 @ 13:07:46 #224
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_49885326
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 13:05 schreef Essebes het volgende:

[..]

dit lijkt me typisch iets wat jezelf bepaald, toch?
nou dacht dat ze alleen naar het hoogste inkomen gingen kijken. Dus wat kan ik er zelf bepalen?
pi_49885523
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 13:07 schreef Matty___ het volgende:

[..]

nou dacht dat ze alleen naar het hoogste inkomen gingen kijken. Dus wat kan ik er zelf bepalen?
het is afhankelijk van je situatie en van je toekomstplannen of het verstandig is.

In sommige gevallen is het niet verstandig om 2 inkomens mee te nemen, bijvoorbeeld als jullie kinderplannen (toekomstig) hebben, of als je parttime zou willen gaan werken etc. Dan zou je nu bijv een huis gaan kopen wat je in de toekomst niet meer zou kunnen bepalen.

Mooie hypotheekverstrekker die mij gaat verbieden om 2 inkomens mee te laten nemen, als ikzelf heel goed de risico-afweging heb gemaakt i.c.m. mijn toekomstplannen.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  dinsdag 29 mei 2007 @ 13:15:54 #226
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_49885594
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 13:13 schreef Essebes het volgende:

[..]

het is afhankelijk van je situatie en van je toekomstplannen of het verstandig is.

In sommige gevallen is het niet verstandig om 2 inkomens mee te nemen, bijvoorbeeld als jullie kinderplannen (toekomstig) hebben, of als je parttime zou willen gaan werken etc. Dan zou je nu bijv een huis gaan kopen wat je in de toekomst niet meer zou kunnen bepalen.

Mooie hypotheekverstrekker die mij gaat verbieden om 2 inkomens mee te laten nemen, als ikzelf heel goed de risico-afweging heb gemaakt i.c.m. mijn toekomstplannen.
Nee nou snap ik je post maar ik dacht dat het vanuit de overheid kwam (samen met het 4.5x gedoe)
  dinsdag 29 mei 2007 @ 13:59:40 #227
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49887183
146.000

Deel aflosvrij, deel sparen. Rente 4,4%, 30 jaar vast.

Bruto 628.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 14:09:22 #228
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_49887497
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 13:59 schreef Ticootje het volgende:
146.000

Deel aflosvrij, deel sparen. Rente 4,4%, 30 jaar vast.

Bruto 628.
Waar en per wanneer?
Haters everywhere but I don't really care.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 14:12:23 #229
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49887591
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 14:09 schreef matthijst het volgende:

[..]

Waar en per wanneer?
Sorry, dat is ook wel belangrijk.

Triahome hypotheken (zo heette het toen) per februari 2006.

Triahome was toen het "huismerk" van de hypotheker, en op dat moment hadden zei de allerlaagste rente. Wij hebben de rente voor 30 jaar vast staan, deze hypotheek mogen we namelijk meenemen naar een volgend huis en de rente was flink laag.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 15:36:55 #230
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_49890865
Ik verdien rond de 2000 bruto..

Daarmee kan ik dus krijgen:
12 * 2000 = 24.000
24.000 * 4.5 = 108.000 Euro lening..

Daar kan ik geen huis voor krijgen in regio Amersfoort ..
En nu
The cardinal rule is to keep them playing and to keep them coming back. The longer they play, the more they lose, and in the end, we get it all.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 15:39:10 #231
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49890972
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 15:36 schreef VinnieJones het volgende:

12 * 2000 = 24.000

En nu
Onze hypotheek is berekend op alleen het salaris van mijn man. Bruto maand inkomen is ongeveer 2200. Jaar inkomen ongeveer 32000. Wij hebben nu een hypotheek van 146000. We konden nog hoger gaan, maar dat vonden wij zelf onverantwoordelijk.
pi_49891225
quote:

12 * 2000 = 24.000

En nu
Ik kan je de hand schudden. Heb bijna precies hetzelfde probleem.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 15:58:05 #233
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_49891783
quote:

12 * 2000 = 24.000

En nu
je vergeet 8% vakantietoeslag. Maareh heb precies hetzelfde probleem
  dinsdag 29 mei 2007 @ 15:59:48 #234
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49891850
quote:

12 * 2000 = 24.000

En nu
2000 x 12.96 = 2592 x 4.5 = 116640
Lang leve mij! *O*
pi_49892022
Zoek een vriendin die hetzelfde (of meer) verdiend, dan kun je al het dubbele (of meer) besteden aan een woning.
Vakantietoeslag mag je bovendien ook meerekenen, evenals 13e maand en eindejaarsuitkering als je die krijgt.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 16:06:39 #236
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49892110
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 15:59 schreef Echo99 het volgende:

[..]

2000 x 12.96 = 2592 x 4.5 = 116640
Volgens deze berekening mogen wij niet eens het bedrag lenen wat er nu geleend is...
pi_49892136
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 16:06 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Volgens deze berekening mogen wij niet eens het bedrag lenen wat er nu geleend is...
Voorheen waren de regels ook wat soepeler. Meer dan 4,5 keer je jaarinkomen wordt over het algemeen als onverstandig gezien, vooral voor geldverstrekkers, omdat die hun centen niet meer krijgen en tot executieverkoop over moeten gaan indien er iets gebeurd waardoor jij als lenen je maandlasten niet meer kan ophoesten.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 16:11:11 #238
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49892292
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 16:07 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Voorheen waren de regels ook wat soepeler. Meer dan 4,5 keer je jaarinkomen wordt over het algemeen als onverstandig gezien, vooral voor geldverstrekkers, omdat die hun centen niet meer krijgen en tot executieverkoop over moeten gaan indien er iets gebeurd waardoor jij als lenen je maandlasten niet meer kan ophoesten.
Per wanneer zijn deze regels veranderd? Wij hebben onze hypotheek vorig jaar afgesloten en toen was het geen probleem.

Het betalen van de hypotheek is ook helemaal geen probleem, ik heb nu ook een baan dus kunnen we het makkelijk ophoesten.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 16:12:08 #239
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49892326
quote:

[..]

Ach, het valt allemaal wel mee hoor...
-edit- jee, wat is er met die kleuren aan de hand joh

Lang leve mij! *O*
  dinsdag 29 mei 2007 @ 16:21:33 #240
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49892724
Ik wil net zeggen, we mochten zelfs nog meer lenen als dat we nu doen..
pi_49892832
quote:

Mja, met de rentestand in sept. 2005 had ik ook wel meer kunnen lenen dan ik toen gedaan heb. Maar over een paar jaar loopt natuurlijk m'n rentevaste periode af, en gaan m'n woonlasten omhoog... Als ik toen voor het max. bedrag was gegaan, had ik straks wellicht een probleem gehad.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 16:29:06 #242
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49893034
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 16:24 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Mja, met de rentestand in sept. 2005 had ik ook wel meer kunnen lenen dan ik toen gedaan heb. Maar over een paar jaar loopt natuurlijk m'n rentevaste periode af, en gaan m'n woonlasten omhoog... Als ik toen voor het max. bedrag was gegaan, had ik straks wellicht een probleem gehad.
Dat is precies waarom wij de rente nu 30 jaar vast hebben staan. Voor de aankomende 30 jaar, geen verrassingen meer.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 16:35:05 #243
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_49893260
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 16:29 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dat is precies waarom wij de rente nu 30 jaar vast hebben staan. Voor de aankomende 30 jaar, geen verrassingen meer.
op het juiste moment de hypotheek afgesloten, zeg je dan
  dinsdag 29 mei 2007 @ 16:35:52 #244
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49893287
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 16:35 schreef Matty___ het volgende:

[..]

op het juiste moment de hypotheek afgesloten, zeg je dan
Dat ook natuurlijk
pi_49893389
quote:

Dat kon ik toen niet betalen, als ik ook NHG wilde. .
  dinsdag 29 mei 2007 @ 16:40:31 #246
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49893489
Wij hebben geen NHG.. Daar hebben we teveel voor geleend.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 16:44:16 #247
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49893654
quote:

[..]

30 jaar lang teveel betalen
Lang leve mij! *O*
pi_49894016
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 16:44 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Hoeft toch niet zonder meer?
pi_49894601
quote:

[..]

Of hard lachen als de rent naar 5-15 proecent stijgt de komende jaren
pi_49894706
Hoeveel huizen zouden er in dat geval noodgedwongen in de verkoop gaan?
  dinsdag 29 mei 2007 @ 17:30:22 #251
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_49895393
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 17:10 schreef DennisMoore het volgende:
heeelveeeel schat ik zo
pi_49896664
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 17:07 schreef Solitarias het volgende:

[..]

Of hard lachen als de rent naar 5-15 proecent stijgt de komende jaren
Leuk als je wilt verhuizen (en nee, meenemen van je voorwaarden helpt dan niet echt....)
  dinsdag 29 mei 2007 @ 18:20:16 #253
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_49897231
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 16:04 schreef American_Nightmare het volgende:
Zoek een vriendin die hetzelfde (of meer) verdiend, dan kun je al het dubbele (of meer) besteden aan een woning.
Vakantietoeslag mag je bovendien ook meerekenen, evenals 13e maand en eindejaarsuitkering als je die krijgt.
Yep lijkt momenteel de enige oplossing..

Vriendin zoeken hoeft al niet meer, ben al verloofd.. .. Alleen studeert ze nog, dus anders nog rijkere zoeken zeg je dus
The cardinal rule is to keep them playing and to keep them coming back. The longer they play, the more they lose, and in the end, we get it all.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 19:48:41 #254
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49900778
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 16:53 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Hoeft toch niet zonder meer?
het was een grapje
Lang leve mij! *O*
pi_49903839
quote:

[..]

Ja inderdaad.. met 4,6% betalen we veel teveel en ja we kunnen die hypotheek kostenloos meenemen naar een andere woning. Tenzij de rente dan flink gezakt is, dan nemen we een nieuwe hypotheek natuurlijk neem jij maar lekker risico met je 6 jaar vast, wat nu overigens nog duurder is dan die 30 jaar van ons
pi_49903889
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 18:03 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Leuk als je wilt verhuizen (en nee, meenemen van je voorwaarden helpt dan niet echt....)
Hoezo? Lijkt me inderdaad prettig als je wilt verhuizen ja.
pi_49905036
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 21:02 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Hoezo? Lijkt me inderdaad prettig als je wilt verhuizen ja.
En van welk geld ga jij je restant-hypotheek inlossen die dan overblijft, omdat je huis qua waarde is gekelderd?
pi_49906986
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 21:27 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

En van welk geld ga jij je restant-hypotheek inlossen die dan overblijft, omdat je huis qua waarde is gekelderd?
Oh dat bedoelde je. Ja inderdaad, maar daarom hebben we ook een tweekapper gekocht waarin we eventueel flink kinderen kunnen fokken in de toekomst
pi_49907533
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 22:07 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Oh dat bedoelde je. Ja inderdaad, maar daarom hebben we ook een tweekapper gekocht waarin we eventueel flink kinderen kunnen fokken in de toekomst
Ik wist dat ik ergens in de volgorde iets verkeerd had gedaan
pi_49915900
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 17:10 schreef DennisMoore het volgende:
Veelal de huizen van de mensen met korte rentevastperiodes... de mensen met 30jaar rentevast lachen om het hardst dan....
  woensdag 30 mei 2007 @ 09:15:16 #261
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49916370
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 21:00 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Ja inderdaad.. met 4,6% betalen we veel teveel en ja we kunnen die hypotheek kostenloos meenemen naar een andere woning. Tenzij de rente dan flink gezakt is, dan nemen we een nieuwe hypotheek natuurlijk neem jij maar lekker risico met je 6 jaar vast, wat nu overigens nog duurder is dan die 30 jaar van ons
Ik zit op 3,9%, ben ik nu genaaid?
Lang leve mij! *O*
  woensdag 30 mei 2007 @ 09:18:37 #262
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49916450
Er zijn tijden geweest dat de rente op 13 % zat. Ik wil dat risico niet lopen hoor. Misschien zit de rente over 6 jaar wel op 6 of 7%. Lekker als je dan moet oversluiten...
  woensdag 30 mei 2007 @ 09:21:02 #263
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49916517
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 09:18 schreef Ticootje het volgende:
Er zijn tijden geweest dat de rente op 13 % zat. Ik wil dat risico niet lopen hoor. Misschien zit de rente over 6 jaar wel op 6 of 7%. Lekker als je dan moet oversluiten...
Dat zie ik dan wel weer. Ga er vanuit dat mijn inkomen dusdanig stijgt in de tussenliggende periode dat ik dat wel weer kan compenseren....
Lang leve mij! *O*
  woensdag 30 mei 2007 @ 09:22:18 #264
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49916550
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 09:21 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Dat zie ik dan wel weer. Ga er vanuit dat mijn inkomen dusdanig stijgt in de tussenliggende periode dat ik dat wel weer kan compenseren....
Dat is wel een fout die veel mensen maken, wat nu als je inkomen niet zoveel stijgt als dat jij nu denkt.
  woensdag 30 mei 2007 @ 09:25:35 #265
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49916622
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 09:22 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dat is wel een fout die veel mensen maken, wat nu als je inkomen niet zoveel stijgt als dat jij nu denkt.
Dan los ik een gedeelte van de hypotheek af.
Lang leve mij! *O*
  woensdag 30 mei 2007 @ 09:27:51 #266
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49916675
Dan heb jij flink geld ergens staan. Niet iedereen heeft dat.
  woensdag 30 mei 2007 @ 09:29:45 #267
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49916720
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 09:27 schreef Ticootje het volgende:
Dan heb jij flink geld ergens staan. Niet iedereen heeft dat.
Dat valt wel mee hoor. Maar ik vind het een beetje een ingecalculeerd risico. Ik weet nu dat ik 6 jaar erg goedkoop zit en dat ik in de toekomst waarschijnlijk meer ga betalen. 't is niet anders...
Lang leve mij! *O*
pi_49917491
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 09:29 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Dat valt wel mee hoor. Maar ik vind het een beetje een ingecalculeerd risico. Ik weet nu dat ik 6 jaar erg goedkoop zit en dat ik in de toekomst waarschijnlijk meer ga betalen. 't is niet anders...
En wij zitten goedkoop nu (hebben 3x ons jaarinkomen geleend) en we weten zeker dat we alleen maar (relatief) minder gaan betalen gedurende 30 jaar (mits we in onze huidige woning blijven zitten). Zo maakt iedereen zijn eigen afwegingen en keuzes.
  woensdag 30 mei 2007 @ 11:16:56 #269
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_49920227
Mijn vriendin en ik hebben onlangs ook een huis gekocht, en zijn druk bezig met de hypotheek. We zijn reeds bij de hypotheker geweest en wachten nog op de offerte.

Hij rade ons een beleggingshypotheek aan, eigen inlog van ronde 8000 euro. Hoe betrouwbaar is zoiets? Het scheelde een heel stuk met de maandlasten t.o.v. een aflossingsvrije...

Waar moeten we op letten?
* I intend to live forever, so far so good! *
  woensdag 30 mei 2007 @ 11:20:11 #270
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49920347
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 11:16 schreef IkWilbert het volgende:
Mijn vriendin en ik hebben onlangs ook een huis gekocht, en zijn druk bezig met de hypotheek. We zijn reeds bij de hypotheker geweest en wachten nog op de offerte.

Hij rade ons een beleggingshypotheek aan, eigen inlog van ronde 8000 euro. Hoe betrouwbaar is zoiets? Het scheelde een heel stuk met de maandlasten t.o.v. een aflossingsvrije...

Heel betrouwbaar

Ja je maandlasten zijn lager, maar je hypotheek is hoger, en je beleggingsrisico is groter.

Inkomens technisch is het op zich wel een goed advies. Maar dan met name voor het inkomen van je adviseur
Lang leve mij! *O*
  woensdag 30 mei 2007 @ 11:25:29 #271
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49920541
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 11:16 schreef IkWilbert het volgende:

Weet je zeker dat je een beleggingshypotheek wilt. Ja ze zijn goedkoper, maar je hebt het risico dat aan het einde van de looptijd nog een flink bedrag moeten worden ingelost. Verder loop je gewoon meer risico dan bij een spaarhypotheek.

Verder zal ik er zelf nooit mee akkoord gaan om 8000 euro op te hoesten. Volgens mij scheelt het in de maandlasten niet veel of je nu 8000 euro meer of minder leent. Maar als je natuurlijk ergens 8000 euro hebt staan en je doet er toch niets mee, dan zou je het kunnen overwegen.

Mijn advies, ga ook gewoon even langs je bank. Meerdere adviezen en offertes bieden jou misschien wel een beter inzicht.
pi_49920690
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 09:59 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

En wij zitten goedkoop nu (hebben 3x ons jaarinkomen geleend) en we weten zeker dat we alleen maar (relatief) minder gaan betalen gedurende 30 jaar (mits we in onze huidige woning blijven zitten). Zo maakt iedereen zijn eigen afwegingen en keuzes.
En wie doet dat? De gemiddelde woonduur tot verhuizen is meen ik iets van zeven jaar... Zo bekeken is een rentevastperiode van zes jaar zoals Echo99 een uitstekende keuze.
  woensdag 30 mei 2007 @ 11:34:04 #273
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_49920884
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 11:25 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Weet je zeker dat je een beleggingshypotheek wilt. Ja ze zijn goedkoper, maar je hebt het risico dat aan het einde van de looptijd nog een flink bedrag moeten worden ingelost. Verder loop je gewoon meer risico dan bij een spaarhypotheek.

Verder zal ik er zelf nooit mee akkoord gaan om 8000 euro op te hoesten. Volgens mij scheelt het in de maandlasten niet veel of je nu 8000 euro meer of minder leent. Maar als je natuurlijk ergens 8000 euro hebt staan en je doet er toch niets mee, dan zou je het kunnen overwegen.

Mijn advies, ga ook gewoon even langs je bank. Meerdere adviezen en offertes bieden jou misschien wel een beter inzicht.
Morgen gaan we naar de Rabo. Ik heb het hoge risico wel aangegeven maar volgens de hypotheker was er niets aan de hand en de kans op een restschuld was zeer klein, eigenlijk nihil waren zijn woorden.
  woensdag 30 mei 2007 @ 11:34:07 #274
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49920885
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 11:29 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

En wie doet dat? De gemiddelde woonduur tot verhuizen is meen ik iets van zeven jaar... Zo bekeken is een rentevastperiode van zes jaar zoals Echo99 een uitstekende keuze.
Maar sommige hypotheken kun je meenemen naar de volgende woning.
pi_49920989
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 11:34 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Maar meestal moet je dan meer lenen, en ik vraag me af of dat op dezelfde gunstige voorwaarden kan. Lijkt me niet.
  woensdag 30 mei 2007 @ 11:37:15 #276
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49921013
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 11:34 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Waarbij er rentemiddeling plaatsvind op het bestaande leningdeel en je voor het extra te lenen bedrag gewoon de markt rente geldt. Meeverhuizen van je hypotheek is op zich wel verstandig maar niet zaligmakend zoals veel mensen denken.
Lang leve mij! *O*
  woensdag 30 mei 2007 @ 11:39:01 #277
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49921086
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 11:36 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar meestal moet je dan meer lenen, en ik vraag me af of dat op dezelfde gunstige voorwaarden kan. Lijkt me niet.
Nee het deel wat je bij moet lenen niet. MAar het deel dat je al geleend hebt wel.
  woensdag 30 mei 2007 @ 11:42:35 #278
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49921234
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 11:39 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Nee het deel wat je bij moet lenen niet. MAar het deel dat je al geleend hebt wel.
Dat deel wordt gemiddeld
Lang leve mij! *O*
  woensdag 30 mei 2007 @ 11:48:50 #279
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49921489
Oh, ach ik ben ook geen expert..
pi_49921952
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 11:34 schreef IkWilbert het volgende:

[..]

Morgen gaan we naar de Rabo. Ik heb het hoge risico wel aangegeven maar volgens de hypotheker was er niets aan de hand en de kans op een restschuld was zeer klein, eigenlijk nihil waren zijn woorden.
een adviseur die deze woorden nog uit zijn mond durft te krijgen! Bah.

Google eens rond, de risico's van een beleggingshypotheek zijn eenvoudig op internet te vinden. Als je de risico's kent, kun je zelf de afweging maken of het geschikt is voor jullie situatie.
(Roos Vonk)
  woensdag 30 mei 2007 @ 12:01:44 #281
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49922044
Mijn man heeft een beleggingshypotheek gehad. Wij moesten na een jaar meer aflossen dan het geleende bedrag.
  woensdag 30 mei 2007 @ 12:31:22 #282
177810 Evenveel
en niet minder
pi_49922963
Misschien een domme vraag he,

Maar euh, stel je hebt een auto van de zaak. Gaat dat dan bij je bruto salaris opgeteld worden? Telt dat mee met bijvoorbeeld de andere schijf die ik dan in terecht zou komen (met bijvoorbeeld HRA)? Het is immers natuurlijk wel een stukje salaris, je auto, op bijtelling na, hoef niet meer betaald te worden natuurlijk. Hoe zit dat? Gaat dat ook meengenomen worden in berekeningen met de hypotheek?

Na heel wat uitrekenen met (te) hoge/ruime (vaste en minder vaste) maandlasten kunnen wij met gemak 5.5x ons bruto jaarsalaris lenen (op 2 inkomens). Dus dit is afwijking van de norm. Als ik de auto er bij optel (bruto) dan is het ineens geen 5.5x meer, maar onder de 4.5 Maar dat zal wel niet kloppen/mogelijk zijn natuurlijk... We hebben beide een enorm goed toekomstperspectief, dus dat zou misschien een afwijking van de norm goed kunnen maken.

Iemand meer hierover?

@Echo99, ben jij hypotheekadviseur, en zoja, waar?
Doei.
  woensdag 30 mei 2007 @ 12:39:19 #283
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_49923218
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 11:25 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je loopt idd veel meer risico. Wat ik zou zeggen, waarom niet eens berekenen wat je bespaart door meteen 8000 in je spaarhypotheek te storten. Volgens mij scheelt dat ook een slok op een borrel in de premie-maandlasten.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 30 mei 2007 @ 12:39:39 #284
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49923232
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 12:31 schreef Evenveel het volgende:
Misschien een domme vraag he,

Maar euh, stel je hebt een auto van de zaak. Gaat dat dan bij je bruto salaris opgeteld worden? Telt dat mee met bijvoorbeeld de andere schijf die ik dan in terecht zou komen (met bijvoorbeeld HRA)? Het is immers natuurlijk wel een stukje salaris, je auto, op bijtelling na, hoef niet meer betaald te worden natuurlijk. Hoe zit dat? Gaat dat ook meengenomen worden in berekeningen met de hypotheek?

Na heel wat uitrekenen met (te) hoge/ruime (vaste en minder vaste) maandlasten kunnen wij met gemak 5.5x ons bruto jaarsalaris lenen (op 2 inkomens). Dus dit is afwijking van de norm. Als ik de auto er bij optel (bruto) dan is het ineens geen 5.5x meer, maar onder de 4.5 Maar dat zal wel niet kloppen/mogelijk zijn natuurlijk... We hebben beide een enorm goed toekomstperspectief, dus dat zou misschien een afwijking van de norm goed kunnen maken.

Iemand meer hierover?

@Echo99, ben jij hypotheekadviseur, en zoja, waar?
Ja, dat ben ik. Nu nog bij een tussenpersoon vanaf volgende maand bij de Rabo.

je auto van de zaak is inderdaad geen besteedbaar inkomen dus daar wordt de hyp dus ook niet op gebaseerd. Je kan (vrij eenvoudig) afwijken van de 4.5 norm als je een toekomstperspectief hebt. Bijv. Beiden een afgeronde MBO / HBO opleiding en er is (bijna) geen bank meer die er moeilijk over doet...
Lang leve mij! *O*
  woensdag 30 mei 2007 @ 12:46:25 #285
177810 Evenveel
en niet minder
pi_49923463
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 12:39 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Ja, dat ben ik. Nu nog bij een tussenpersoon vanaf volgende maand bij de Rabo.

je auto van de zaak is inderdaad geen besteedbaar inkomen dus daar wordt de hyp dus ook niet op gebaseerd. Je kan (vrij eenvoudig) afwijken van de 4.5 norm als je een toekomstperspectief hebt. Bijv. Beiden een afgeronde MBO / HBO opleiding en er is (bijna) geen bank meer die er moeilijk over doet...
Dank. Dacht ik al... Mijn vriendin is met haar PhD bezig en werkt fulltime btw, is nog beter dan een HBO

In welke plaats? Je woont in Lelijkgat zag ik... Ik kom namelijk daar ook vandaan, en moet nog even goed babbelen over mijn hypotheek...
Doei.
pi_49924121
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 12:01 schreef Ticootje het volgende:
Mijn man heeft een beleggingshypotheek gehad. Wij moesten na een jaar meer aflossen dan het geleende bedrag.
Een levenhypotheek kan ook een beleggingshypotheek zijn.

Daarnaast zal elke hypotheek die je na een jaar opzegt geld kosten, hypotheken sluit je af voor langere tijd.
pi_49924222
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 11:34 schreef IkWilbert het volgende:

[..]

Wilbert, zet voor jezelf eerst eens op een rijtje welke risico's je wil nemen. Wil je zeker weten dat je aan het eind je totale hypotheek af kan lossen, of ben je bereid het risico te nemen dat je een deel niet af kan lossen? In hoeverre ben je bereidt om meer risico te nemen voor een lagere maandlast. Is er een kans dat de inkomens de komende jaren nog behoorlijk gaan stijgen, of wordt het inkomen juist lager door misschien parttime te gaan werken? Hoe lang zijn jullie van plan om in een huis te blijven wonen? Allemaal vragen die een goede hypotheekadviseur je dient te stellen voordat ze met een voorstel kunnen komen.
  woensdag 30 mei 2007 @ 13:25:42 #288
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_49924900
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 13:07 schreef sjetterboks het volgende:

[..]

Wilbert, zet voor jezelf eerst eens op een rijtje welke risico's je wil nemen. Wil je zeker weten dat je aan het eind je totale hypotheek af kan lossen, of ben je bereid het risico te nemen dat je een deel niet af kan lossen? In hoeverre ben je bereidt om meer risico te nemen voor een lagere maandlast. Is er een kans dat de inkomens de komende jaren nog behoorlijk gaan stijgen, of wordt het inkomen juist lager door misschien parttime te gaan werken? Hoe lang zijn jullie van plan om in een huis te blijven wonen? Allemaal vragen die een goede hypotheekadviseur je dient te stellen voordat ze met een voorstel kunnen komen.
ok dank je, ik zelf ben meer van de zekerheid... mijn vriendin daarentegen, die neemt liever wat meer risico aangezien dat maandlasten een stuk lager zijn.
  woensdag 30 mei 2007 @ 13:35:50 #289
177810 Evenveel
en niet minder
pi_49925296
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 13:25 schreef IkWilbert het volgende:

[..]

ok dank je, ik zelf ben meer van de zekerheid... mijn vriendin daarentegen, die neemt liever wat meer risico aangezien dat maandlasten een stuk lager zijn.
Misschien een hybride. Zou je het later altijd nog om kunnen zetten naar een 'veilige' hypotheek mocht het tegenvallen (of mocht je meer verdienen en het risico niet meer hoeven/willen lopen)
Doei.
  woensdag 30 mei 2007 @ 13:59:14 #290
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_49926159
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 13:35 schreef Evenveel het volgende:

[..]

Misschien een hybride. Zou je het later altijd nog om kunnen zetten naar een 'veilige' hypotheek mocht het tegenvallen (of mocht je meer verdienen en het risico niet meer hoeven/willen lopen)
Ja, ik zal het eens aangeven. Pfff ik vind het maar ingewikkelde materie hoor.
  woensdag 30 mei 2007 @ 14:09:34 #291
177810 Evenveel
en niet minder
pi_49926531
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 13:59 schreef IkWilbert het volgende:

[..]

Ja, ik zal het eens aangeven. Pfff ik vind het maar ingewikkelde materie hoor.
Hybride kom je ook wel tegen als spaarbeleggingshypotheek.

Het grootste voordeel is dat je eerst gaat voor de beleggingshypotheek (en lage maandlasten hebt) en later (bij meer bestedingsruimte) ga je over naar spaarvorm. Dan ben je later wel meer kwijt, maar heb je wel weer die zekerheid. Zo hebben jij EN je vriendin beide wat jullie willen Zekerheid straks, en een laag maandbedrag nu!
Doei.
pi_49926615
Hybride schijnt ook nog goed te zijn voor het milieu...
  woensdag 30 mei 2007 @ 14:19:45 #293
177810 Evenveel
en niet minder
pi_49926931
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 14:11 schreef DennisMoore het volgende:
Hybride schijnt ook nog goed te zijn voor het milieu...
Prius vs. Hummer
Doei.
  woensdag 30 mei 2007 @ 14:22:24 #294
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_49927005
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 14:09 schreef Evenveel het volgende:

[..]

Hybride kom je ook wel tegen als spaarbeleggingshypotheek.

Het grootste voordeel is dat je eerst gaat voor de beleggingshypotheek (en lage maandlasten hebt) en later (bij meer bestedingsruimte) ga je over naar spaarvorm. Dan ben je later wel meer kwijt, maar heb je wel weer die zekerheid. Zo hebben jij EN je vriendin beide wat jullie willen Zekerheid straks, en een laag maandbedrag nu!
dank je, zal ook dit noteren.
  woensdag 30 mei 2007 @ 15:02:57 #295
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49928381
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 12:46 schreef Evenveel het volgende:

[..]

Dank. Dacht ik al... Mijn vriendin is met haar PhD bezig en werkt fulltime btw, is nog beter dan een HBO

In welke plaats? Je woont in Lelijkgat zag ik... Ik kom namelijk daar ook vandaan, en moet nog even goed babbelen over mijn hypotheek...
Werk ook nog (een paar weken) in Lelystad. Je bent welkom...
Lang leve mij! *O*
pi_49930877
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 11:29 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Nee als de rente stijgt dan stijgen zijn maandlasten na die 6 jaar ook, en die van ons niet. We hebben wat dat betreft dus meer zekerheid.
pi_49944006
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 18:26 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die 9.000 euro is inderdaad je belastbaar inkomen. Dus je aanname klopt.
[..]

Over die ¤9.000,-- wordt dus 33,65% gerekend = 3028,-

Daar gaan nog je heffingskortingen van af. (algemene heffingskorting, arbeidskorting, enz. enz.)

In dit geval zul je dan waarschijnlijk géén of heel weinig belasting betalen. Als je samenwoont is het waarschijnlijk het meest voordelige om fiscaal partner te worden (kan indien je langer dan 6 maanden samenwoont of getrouwd bent) zodat je een deel van de hypotheekrente door de partner kan laten aftrekken. (anders heb je namelijk te weinig voordeel)
Zou je hier misschien nog wat over kunnen toelichten? Ik begrijp dat je geen epistel kan/wil schrijven, maar misschien termen noemen waardoor ik hier meer over kan opzoeken. Ik sta op het punt een hypotheek af te sluiten (op mijn naam) mijn fiscale partner heeft op dit moment geen/weinig inkomen, moet ik dan nu al ergens rekening mee houden om 'voordeel' te halen uit de hypotheekrente die bijv. mijn partner af zou kunnen trekken? Ik probeer te begrijpen hoe je 'te weinig voordeel' kan hebben.

Edit: volgens mij snap ik het 'n beetje, de rente kan je aftrekken, maar in het voorbeeld waar je op reageerde was het belastbare inkomen al zo laag dat je er weinig over hoefde af te dragen, als je dan de rente volledig zou aftrekken kom je over de grens, dus je hoeft al niks af te betalen, en alles wat daarboven valt (qua rente) heb je niks aan, dus dat kan beter bij de partner worden afgetrokken zodat die er voordeel mee kan doen..? Of zie ik helemaal iets over het hoofd...

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2007 21:49:15 ]
  woensdag 30 mei 2007 @ 21:55:56 #298
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_49944581
Jij snapt de grote lijnen.
pi_49949988
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 21:45 schreef squatt3r het volgende:

Edit: volgens mij snap ik het 'n beetje, de rente kan je aftrekken, maar in het voorbeeld waar je op reageerde was het belastbare inkomen al zo laag dat je er weinig over hoefde af te dragen, als je dan de rente volledig zou aftrekken kom je over de grens, dus je hoeft al niks af te betalen, en alles wat daarboven valt (qua rente) heb je niks aan, dus dat kan beter bij de partner worden afgetrokken zodat die er voordeel mee kan doen..? Of zie ik helemaal iets over het hoofd...
Zoals gezegd zijn dit de grote lijnen.

Het fiscale voordeel zit hem erin dat je belasting terugkrijgt. Waarom?
Simpel gezegd:
Laten we aannemen dat het belastingtarief 50% is en het inkomen is ¤30.000,-. Dan betaal je dus (of eigenlijk: je werkgever namens jou) dus ¤15.000,- belasting.

Nu heb je dus een hypotheek waar je ¤9.000,- aan aftrekbare hypotheekrente voor betaalt. In dat geval is je belastbaar inkomen voor de fiscus geen ¤30.000,-, maar (31.000 -/- 9.000) ¤21.000,-. Dan zou je dus nog maar ¤21.000,- * 50% = ¤10.500,- hoeven te betalen.

Omdat je via je werkgever al ¤15.000,- betaald hebt, krijg je het teveel betaalde dus terug. Oftewel: ¤15.000,- -/- ¤10.500,- = ¤4.500,- (dat is niet geheel toevallig 50% van ¤9.000,- )

Samengevat: je kunt alleen belasting terugvragen, als je belasting betaalt. Je kunt géén negatief inkomen hebben, tegenwoordig. Met het inkomen van je vriendin, betaalt ze geen of heel weinig belasting, dus kan ze ook heel weinig/niets terugvragen.

disclaimer: ja, ik ga voorbij aan eigenwoningforfait e.d., maar voor de uitleg is dat niet echt relevant, dacht ik. Het is soms al lastig genoeg
  donderdag 31 mei 2007 @ 07:58:34 #300
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_49953691
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 23:58 schreef Five_Horizons het volgende:

-knip-

Samengevat: je kunt alleen belasting terugvragen, als je belasting betaalt. Je kunt géén negatief inkomen hebben, tegenwoordig. Met het inkomen van je vriendin, betaalt ze geen of heel weinig belasting, dus kan ze ook heel weinig/niets terugvragen.

disclaimer: ja, ik ga voorbij aan eigenwoningforfait e.d., maar voor de uitleg is dat niet echt relevant, dacht ik. Het is soms al lastig genoeg
Niet mee eens maar doet voor deze uitleg even niet terzake.
Maar wil het wel even gezegd hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')