Welkom.quote:Op donderdag 17 mei 2007 17:34 schreef Biancavia het volgende:
JAM, je verneukt het topic.
Ik meld me ook. Ik wil ook een boek schrijven. Niet omdat ik denk dat ik wat boeiends te melden heb, of omdat ik het schrijven zelf zo ontzettend leuk vind, maar omdat het iets is waarvan ik een vermoeden heb dat ik het misschien zou kunnen. Althans, ik wil dus gaan proberen of dat ik het kan. Tegelijkertijd ontbreekt het me volledig aan enige motivatie en concentratie, dus opschieten doet het niet. En zo gaat het al jaren en jaren.![]()
Zeg dat wel. Erg gediciplieerd.quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:23 schreef zoalshetis het volgende:
schrijven is een erg gediciplieerd vak.
en wat had je over de rest te zeggen?quote:
Niet veel. Hoezo?quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:25 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
en wat had je over de rest te zeggen?
misschien had je behalve dat ene fragment uit mijn quote, nog iets anders te zeggen over de rest van mijn post?quote:
Tot nu toe heb ik de eerste paar hoofdstukken van een kinderboek waar ik mee vastgelopen ben, een tot in hoofdstukken uitgewerkt fantasy verhaal waar ik nog maar anderhalf hoofdstuk van heb uitgeschreven en een nieuw idee voor een thrillerachtig iets.quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:08 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Welkom.Je zit in ongeveer hetzelfde schuitje als ik, alleen al iets langer. Ik heb nu even heel weinig tijd maar mijn verhaal telt al 4500 woorden. Gaat goed!
Heb je een idee waarmee je nu bezig bent?
Wat betreft motivatie zit het bij mij wel goed, ik wil het echt graag en weet ook wel waarom, maar de concentratie en het keiharde werken zijn veel lastiger.
Nou nee, niet echt. Maar bedankt voor de aandacht.quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:28 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
misschien had je behalve dat ene fragment uit mijn quote, nog iets anders te zeggen over de rest van mijn post?
zo niet prima, zo wel, laat horen dan.
Post eens een stukje?quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:35 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Tot nu toe heb ik de eerste paar hoofdstukken van een kinderboek waar ik mee vastgelopen ben, een tot in hoofdstukken uitgewerkt fantasy verhaal waar ik nog maar anderhalf hoofdstuk van heb uitgeschreven en een nieuw idee voor een thrillerachtig iets.
En verder nog meer losse ideeën en beginnetjes aan dingen waar ik verder nooit wat mee gedaan heb.
Van die dingen waar ik mee bezig ben liever niet.quote:
ik heb een stuk of 80 opzetten voor verhalen. afmaken, dat is het verhaal.quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:42 schreef Verbal het volgende:
Ik doe mee. Veel aan de kop, best druk, maar het kan geen kwaad om mij er gewoon toe te gaan zetten. Doe ik dat niet, dan gebeurt er niks. Mijn oog valt trouwens op dit topic, terwijl ik van de week net besloten had mij eraan te gaan zetten. Titel waar ik tevreden over ben heb ik ook al.
En nu aan de slag. Ik heb drie dagen vrij, dus tussen de sollicitatiebrieven door kan een opzet er ook wel vanaf.
V.
Ja, maar dit is niet zozeer een verhaal. En bij mij is het probleem echt het ritme krijgen aan het begin.quote:Op donderdag 17 mei 2007 21:26 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik heb een stuk of 80 opzetten voor verhalen. afmaken, dat is het verhaal.
Dat zijn leuke dingetjes.quote:Op donderdag 17 mei 2007 21:24 schreef JAM het volgende:
Fifty-five fiction..
Mooie tijden! Mooie tijden!
wat dan?quote:Op donderdag 17 mei 2007 21:27 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ja, maar dit is niet zozeer een verhaal.
V.
Beetje ingewikkeld, maar heeft te maken met een traumatische jeugdervaring die ik inmiddels heb verwerkt. Merk dat daar een groot taboe op rust en ik wil daar op een soort column-achtige wijze een boek over maken, met indien mogelijk humor, mocht dat niet al te misplaatst zijn, gedichten etc.quote:
Dat sluit als een bus.quote:Op donderdag 17 mei 2007 21:17 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Maar ja, jij houdt niet van verhalen.![]()
ik ben erg benieuwd. ook naar alle mensen hier trouwens die een boek gaan schrijven. of al geschreven hebben.quote:Op donderdag 17 mei 2007 21:34 schreef Verbal het volgende:
[..]
Beetje ingewikkeld, maar heeft te maken met een traumatische jeugdervaring die ik inmiddels heb verwerkt. Merk dat daar een groot taboe op rust en ik wil daar op een soort column-achtige wijze een boek over maken, met indien mogelijk humor, mocht dat niet al te misplaatst zijn, gedichten etc.
V.
of een bestseller en dan laat je je fucking eten bezorgen.quote:Op donderdag 17 mei 2007 22:30 schreef Moon_Bridge het volgende:
Nou kijk, ik wil best een boek schrijven hoor, maar dan wil ik direct als ik de laatste punt zet doodgaan. Ik wil niet een boek schrijven en al die zwaarmoedige moeite doen, om vervolgens nog naar de Albert Heijn te moeten gaan omdat mijn spruitjes op zijn en mijn maagt knort, snap je?
Ik wil een boek schrijven èn meteen dood zijn, òf me gewoon niet bemoeien met die onzin. Geen gulden middenweg.
Wat moet ik in godsnaam met een bestseller? Een beetje tegen iedereen gaan vertellen hoe zo'n allerleukst boekje ik heb geschreven?quote:Op donderdag 17 mei 2007 22:34 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
of een bestseller en dan laat je je fucking eten bezorgen.
maw fokkertjes: breng mensen alleen iets als je echt denkt dat je iets te brengen hebt, anders krijg je van die 'kunstenaars' die hun aan de drank gaan, in hun broek poepen en doodgaan.
nee je zal er mondiale kracht van ondervinden. maar dat snap je pas als het zover is.quote:Op donderdag 17 mei 2007 22:37 schreef Moon_Bridge het volgende:
[..]
Wat moet ik in godsnaam met een bestseller? Een beetje tegen iedereen gaan vertellen hoe zo'n allerleukst boekje ik heb geschreven?
Oh, het is dus zoiets als de hemel? Daar pas ik ook voor.quote:Op donderdag 17 mei 2007 22:38 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
nee je zal er mondiale kracht van ondervinden. maar dat snap je pas als het zover is.
wat jij wil. wat doe je dan in dit topic eik?quote:Op donderdag 17 mei 2007 22:40 schreef Moon_Bridge het volgende:
[..]
Oh, het is dus zoiets als de hemel? Daar pas ik ook voor.
Mijn boek, en daarmee mijn dood aankondigen.quote:Op donderdag 17 mei 2007 22:44 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wat jij wil. wat doe je dan in dit topic eik?
Mooi verwoord, V. Misschien moet je er iets mee gaan doen. Een boek schrijven ofzo.quote:Op donderdag 17 mei 2007 22:46 schreef Verbal het volgende:
Kokketeren met het feit dat hij/zij niet kokketeert.
V.
Ik zal mijn best doen het verhaal erbuiten te houden.quote:Op donderdag 17 mei 2007 22:50 schreef Moon_Bridge het volgende:
[..]
Mooi verwoord, V. Misschien moet je er iets mee gaan doen. Een boek schrijven ofzo.
Dronken 'l'artiste' uithangen is er alleen bij voor wie al flink gepubliceerd heeft of het niet meer ziet zitten met het leven, lijkt me. Ik moet studeren en werken en daarnaast wil ik schrijven. Tijd om dronken te worden heb ik dus niet.quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:23 schreef zoalshetis het volgende:
schrijven is een erg gediciplieerd vak. je hebt namelijk alle vrijheid vanaf dat je een leeg vel of scherm voor je hebt.
een verhaal of boek afmaken is een kunst.
nogmaals eerst lezen, dan geloven. niet de hele dag dronken 'les artiste' uithangen. keihard aan de slag.
Misschien is het slim dat je nu iets uitkiest. Wat wil je het liefst afmaken? En maak dan ook afspraken met jezelf die voor jou goed werken. Bijvoorbeeld dat je, buiten opzetjes, geen nieuwe projecten mag beginnen, of dat je elke week minimaal duizend woorden schrijft (zelfs al is het grootste deel waardeloos).quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:35 schreef Biancavia het volgende:
Tot nu toe heb ik de eerste paar hoofdstukken van een kinderboek waar ik mee vastgelopen ben, een tot in hoofdstukken uitgewerkt fantasy verhaal waar ik nog maar anderhalf hoofdstuk van heb uitgeschreven en een nieuw idee voor een thrillerachtig iets.
En verder nog meer losse ideeën en beginnetjes aan dingen waar ik verder nooit wat mee gedaan heb.
Druk, druk, dat is inderdaad het grootste obstakel. Ik hoop dat het je lukt om die opzet af te krijgen de komende drie dagen.quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:42 schreef Verbal het volgende:
Ik doe mee. Veel aan de kop, best druk, maar het kan geen kwaad om mij er gewoon toe te gaan zetten. Doe ik dat niet, dan gebeurt er niks. Mijn oog valt trouwens op dit topic, terwijl ik van de week net besloten had mij eraan te gaan zetten. Titel waar ik tevreden over ben heb ik ook al.
En nu aan de slag. Ik heb drie dagen vrij, dus tussen de sollicitatiebrieven door kan een opzet er ook wel vanaf.
V.
Ja. Ik zie niet op tegen de dood, zie je. Dus eigenlijk kan ik dat broddelwerkje van me gewoon maar gaan schrijven.quote:Op donderdag 17 mei 2007 23:56 schreef p-etr-a het volgende:
En Moon_Bridge, als je iets wilt dat er niet is, maak het dan zelf! Dan moet je daarna wel dood, want anders moet je spruiten halen.
quote:Op donderdag 17 mei 2007 23:56 schreef p-etr-a het volgende:
Ik moet studeren en werken en daarnaast wil ik schrijven. Tijd om dronken te worden heb ik dus niet.
[..]
Moon_Bridge, volgens mij heb ik de gouden tip voor je. Ik heb net een verhalenbundel gelezen met uitsluitend plotloze verhalen. Mij maakt zo'n bundel alleen maar pissig, ik begrijp niet waarom het allemaal moet worden opgeschreven. Leg eens uit wat jij zo mooi vindt aan plotloze verhalen? De sfeertekening? De diepere betekenislaag die jij zélf aanbrengt (aangezien niemand anders het voor je doet)? De losse schetsen? Mooie woorden? De ongrijpbaarheid? Het mysterie? De verborgen boodschap? Geef eens een voorbeeld? Denk je niet dat 'plotloze' verhalen vaak een excuus zijn? Een slecht excuus (voor niet kunnen schrijven/niks te melden hebben/kunstenaar willen zijn)? En als je dan zo van plotloze verhalen houdt, waarom kies je dan niet voor poëzie?quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:22 schreef Moon_Bridge het volgende:
Waarom willen mensen toch zo graag verhalen schrijven? Da's toch mááátig?
Zo'n kop en een staart, plot, dingen die zich precies op de goede plaats bevinden, bla-bla-bla.
Dat zijn toch oninteressante zaken? Een móói boek vol willekeurigheden, dat zou pas mooi zijn. Een streng van mooie willekeurige zaken en woorden die op een of andere manier stiekem iets met elkaar te maken hebben. Ohja, dat zou mooi zijn. Zoiets zou ik wel lezen.
Het verhaal is dood. Dood aan het verhaal.
Reve zei (vrij vertaald) altijd: in mijn verhalen gebeurt helemaal niets en alle personages zijn volslagen krankzinnig. Misschien dat iemand anders dat weer zei over de verhalen van Reve hoor, dat weet ik niet meer. Hoe dan ook, wat dat wil zeggen is iig dat je toch heel wat lezers gelukkig kunt maken met plotloze verhalen. Bij voorbeeld talloze huisvrouwen, want dat zijn de grootste afnemers van het geschreven woord, zullen zich daarin herkennen.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 00:08 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Moon_Bridge, volgens mij heb ik de gouden tip voor je. Ik heb net een verhalenbundel gelezen met uitsluitend plotloze verhalen. Mij maakt zo'n bundel alleen maar pissig, ik begrijp niet waarom het allemaal moet worden opgeschreven. Leg eens uit wat jij zo mooi vindt aan plotloze verhalen? De sfeertekening? De diepere betekenislaag die jij zélf aanbrengt (aangezien niemand anders het voor je doet)? De losse schetsen? Mooie woorden? De ongrijpbaarheid? Het mysterie? De verborgen boodschap? Geef eens een voorbeeld? Denk je niet dat 'plotloze' verhalen vaak een excuus zijn? Een slecht excuus (voor niet kunnen schrijven/niks te melden hebben/kunstenaar willen zijn)? En als je dan zo van plotloze verhalen houdt, waarom kies je dan niet voor poëzie?
quote:Op zaterdag 19 mei 2007 00:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Reve zei (vrij vertaald) altijd: in mijn verhalen gebeurt helemaal niets en alle personages zijn volslagen krankzinnig. Misschien dat iemand anders dat weer zei over de verhalen van Reve hoor, dat weet ik niet meer. Hoe dan ook, wat dat wil zeggen is iig dat je toch heel wat lezers gelukkig kunt maken met plotloze verhalen. Bij voorbeeld talloze huisvrouwen, want dat zijn de grootste afnemers van het geschreven woord, zullen zich daarin herkennen.
Nee, Reve schreef verhalen. Er was altijd een uitgangspunt - een motor die dat verhaal draaiende hield, en die maakte dat je wilde weten hoe het afliep. Dat is een verhaal. Met een plot. En dat vond hij zelf óók, anders had hij die huisvrouwen niet aangehaald. Huisvrouwen willen roddel. The Bold & the Beautiful. Elke roddel heeft een rode draad. Er moeten klappen vallen, of doden, er moeten leugens worden verteld, misverstanden in (of uit) de wereld worden geholpen, mensen worden ziek, of ze raken aan de drank, of ze zijn in de greep van een wanhopige liefde - dat zijn de ingrediënten van het klassieke VERHAAL.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 00:14 schreef Ryan3 het volgende:
Reve zei (vrij vertaald) altijd: in mijn verhalen gebeurt helemaal niets en alle personages zijn volslagen krankzinnig. Misschien dat iemand anders dat weer zei over de verhalen van Reve hoor, dat weet ik niet meer. Hoe dan ook, wat dat wil zeggen is iig dat je toch heel wat lezers gelukkig kunt maken met plotloze verhalen. Bij voorbeeld talloze huisvrouwen, want dat zijn de grootste afnemers van het geschreven woord, zullen zich daarin herkennen.
Dan heeft hij 1 verhaal geschreven, denk ik toch, verder ging zijn oeuvre over 'niets'. De Derde Man was dat verhaal. Is ook verfilmd.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 00:42 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Nee, Reve schreef verhalen. Er was altijd een uitgangspunt - een motor die dat verhaal draaiende hield, en die maakte dat je wilde weten hoe het afliep. Dat is een verhaal. Met een plot. En dat vond hij zelf óók, anders had hij die huisvrouwen niet aangehaald. Huisvrouwen willen roddel. The Bold & the Beautiful. Elke roddel heeft een rode draad. Er moeten klappen vallen, of doden, er moeten leugens worden verteld, misverstanden in (of uit) de wereld worden geholpen, mensen worden ziek, of ze raken aan de drank, of ze zijn in de greep van een wanhopige liefde - dat zijn de ingrediënten van het klassieke VERHAAL.
Gaat meestal over de liefde toch? Onbereikbare/onmogelijke liefde? Dat is het verhaal van iedereen.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 00:49 schreef Ryan3 het volgende:
Dan heeft hij 1 verhaal geschreven, denk ik toch, verder ging zijn oeuvre over 'niets'. De Derde Man was dat verhaal. Is ook verfilmd..
Wat bedoel je met comedy?quote:Jij ziet het idd wel zo trouwens, zijn genoeg ontwikkelingen in dagboekvaneenkindermeisje. Vraag me alleen af, hoewel ik er bij zeg dat ik de boel niet in extenso gelezen heb, waar de comedy is... Net als in wezen in Sex and the City, zit er niet de comedy en wit in als in de boeken van ene Tom Wolfe, en wat verder toch wel voorkomt in andere chicklit ook.
Maar zonder al te veel actie toch?quote:Op zaterdag 19 mei 2007 01:15 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Gaat meestal over de liefde toch? Onbereikbare/onmogelijke liefde? Dat is het verhaal van iedereen.
[..]
Ooit Thomas Wolfe gelezen? Comedy, satire eigenlijk, laat de lezer lachen om zichzelf???quote:Wat bedoel je met comedy?
Actie is niet noodzakelijk, volgens mij gaat het om de belofte van een inlossing.quote:
Bonfire of the vanities en I am Charlotte Simmons heb ik gelezen. Allebei erg goed, maar vooral smart, niet zo zeer ontzettend grappig. Sociale satire, ja. Ik vind Tom Wolfe heel goed (vooral als verteller) maar veel te wijdlopig. Hij is 'goed' zoals A.F.Th van der Heijden dat ook is: epateren, een show-schrijver, te veel cirkels draaien op het ijs en dan nog een dubbele flikflak erachteraan. Ik houd meer van Jay McInerney. Daar kan ik nou echt om lachen. En enorme bewondering voor hebben. Het is een combinatie van sociale satire en het is ook smart, maar daarnaast is het waanzinnig goed geschreven.quote:Ooit Thomas Wolfe gelezen? Comedy, satire eigenlijk, laat de lezer lachen om zichzelf???
In kan toch heleboel geouwehoer noteren, zonder dat er wat gebeurt, of iig iets wezenlijks gebeurt? dat bedoelde Reve. En dat had iig in zijn beleving heel wat aftrek.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 01:42 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Actie is niet noodzakelijk, volgens mij gaat het om de belofte van een inlossing.
[..]
Ken ik niet, McInery (of vaag), ik zal er op letten, maar ga eerst de nieuwste van Easton-Ellis (geen comedy, wel satire) lezen, maar iig ik vind gemeten naar het tijdsbreeld Wolfe echt heel erg leuk, ook de manier waarop hij schrijft ook. Je moet idd oorspronkelijke taal lezen. Nu is mijn wederhelft meer belezen in chicklit (vandaag heeft ze in de ramsj gekocht The devil wears Prada), zij kan beter uitleggen hoe comedy zich verhoudt tot chicklit...quote:Bonfire of the vanities en I am Charlotte Simmons heb ik gelezen. Allebei erg goed, maar vooral smart, niet zo zeer ontzettend grappig. Sociale satire, ja. Ik vind Tom Wolfe heel goed (vooral als verteller) maar veel te wijdlopig. Hij is 'goed' zoals A.F.Th van der Heijden dat ook is: epateren, een show-schrijver, te veel cirkels draaien op het ijs en dan nog een dubbele flikflak erachteraan. Ik houd meer van Jay McInerney. Daar kan ik nou echt om lachen. En enorme bewondering voor hebben. Het is een combinatie van sociale satire en het is ook smart, maar daarnaast is het waanzinnig goed geschreven.
Ja, maar Reve koketteerde met zijn 'huisvrouwen'. Die lazen zijn boeken niet, huisvrouwen lezen Heleen van Royen en Saskia Noort en vroeger lazen ze streekromans, maar géén Reve.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 01:49 schreef Ryan3 het volgende:
In kan toch heleboel geouwehoer noteren, zonder dat er wat gebeurt, of iig iets wezenlijks gebeurt? dat bedoelde Reve. En dat had iig in zijn beleving heel wat aftrek.
McInerney is een toegankelijke Easton Ellis, met meer verhaal en dus minder experimenteel. Ik vind dat Bret Easton Ellis trouwens wel comedy schrijft, zwarte comedy: het begin van Lunar Park is hilarisch en in zijn verhalenbundel The informers staat een verhaal over de rivaliteit tussen een vader een een zoon (op de spits gedreven op de tennisbaan, waar de vader snoeihard op de zoon staat in te rammen, zó graag wil hij van hem winnen, en later in de bar versiert hij - de vader, dus - een veel te jong meisje), en dat is echt prachtig gedaan en zo grappig. En wrang.quote:Ken ik niet, McInery (of vaag), ik zal er op letten, maar ga eerst de nieuwste van Easton-Ellis (geen comedy, wel satire) lezen, maar iig ik vind gemeten naar het tijdsbreeld Wolfe echt heel erg leuk, ook de manier waarop hij schrijft ook. Je moet idd oorspronkelijke taal lezen. .
Ik heb The devil wears prada ook gelezen: leuk gegeven, slecht uitgewerkt. Chicklit drijft op comedy: het is altijd een 'herkenbare situatie' die wordt uitvergroot. Iedereen heeft ervaring met een vervelende baas, in The devil wears Prada wordt die situatie uitvergroot en opgeblazen. Chicklit drijft dus ook op een sympathieke hoofdpersoon (want: herkenbaar, de lezer moet zich ermee kunnen identificeren), en dat is in mijn boek niet het geval. Ik heb gekozen voor een hoofdpersoon die weerstand oproept.quote:Nu is mijn wederhelft meer belezen in chicklit (vandaag heeft ze in de ramsj gekocht The devil wears Prada), zij kan beter uitleggen hoe comedy zich verhoudt tot chicklit..
quote:Shit, het regnt, ik heb gezegd dat het niet zou regenen, zij heeft was buiten opgehangen..
Inderdaad. En de Vierde Man vind ik dan ook zijn minst goede boek. Ik kan ook zo snel niet een plot ontdekken in wat Reve geschreven heeft. Er gebeuren natuurlijk wel dingen, er zijn wel een aantal thema's, maar een plot? Dat moment vlak voor het einde van een boek, waarin allerlei verhaallijnen samenkomen met een 'verassende' ontknoping?quote:Op zaterdag 19 mei 2007 00:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dan heeft hij 1 verhaal geschreven, denk ik toch, verder ging zijn oeuvre over 'niets'. De Derde Man was dat verhaal. Is ook verfilmd.. Jij ziet het idd wel zo trouwens, zijn genoeg ontwikkelingen in dagboekvaneenkindermeisje. Vraag me alleen af, hoewel ik er bij zeg dat ik de boel niet in extenso gelezen heb, waar de comedy is... Net als in wezen in Sex and the City, zit er niet de comedy en wit in als in de boeken van ene Tom Wolfe, en wat verder toch wel voorkomt in andere chicklit ook.
Onder 'plotloze' verhalen versta ik verhalen die je niet kunt navertellen. Ik heb net een bundel gelezen, ik denk na over wat ik er nou eigenlijk van vind, maar ik weet het niet. De verhalen gaan over mensen. Ze zijn dood, ziek of net geopereerd. Er komt bloed in voor, wondvocht, een enkele lijkkist. De hoofdpersonen gaan voortdurend op 'sentimental journey' - terug naar hun oude school, geboortedorp, laten we zeggen: hun wortels. Verder nog iets? Nee, eigenlijk niet. De verhalen beginnen zo maar, op een willekeurig punt, daarna duurt het een bladzijde of vijftien (in het ergste geval 40 bladzijden), en dan is het afgelopen. Volgende verhaal.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 05:27 schreef LXIV het volgende:
Inderdaad. En de Vierde Man vind ik dan ook zijn minst goede boek. Ik kan ook zo snel niet een plot ontdekken in wat Reve geschreven heeft. Er gebeuren natuurlijk wel dingen, er zijn wel een aantal thema's, maar een plot? Dat moment vlak voor het einde van een boek, waarin allerlei verhaallijnen samenkomen met een 'verassende' ontknoping?Gelukkig niet, zullen we maar zeggen.
Om de discussie 'wat is een plot' te vermijden', ik versta daaronder hetgeen ik in mijn vorige post beschreven heb. Natuurlijk wordt er ook door Reve wel een verhaal verteld als een opeenvolging van gebeurtenissen. Dat doet Brusselmans ook. Maar bij hun allebei staan toch eerder de schrijfstijl en de gedachten die voortvloeien uit de gebeurtenissen centraal. Zij schrijven boeken die je heel goed in het midden kunt openslaan om een aantal bladzijdes te lezen, en dan weer weg kunt leggen. Zonder dat het storend of onbegrijpelijk wordt. Dat is bij Dan Brown natuurlijk onmogelijk.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 11:32 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Onder 'plotloze' verhalen versta ik verhalen die je niet kunt navertellen. Ik heb net een bundel gelezen, ik denk na over wat ik er nou eigenlijk van vind, maar ik weet het niet. De verhalen gaan over mensen. Ze zijn dood, ziek of net geopereerd. Er komt bloed in voor, wondvocht, een enkele lijkkist. De hoofdpersonen gaan voortdurend op 'sentimental journey' - terug naar hun oude school, geboortedorp, laten we zeggen: hun wortels. Verder nog iets? Nee, eigenlijk niet. De verhalen beginnen zo maar, op een willekeurig punt, daarna duurt het een bladzijde of vijftien (in het ergste geval 40 bladzijden), en dan is het afgelopen. Volgende verhaal.
Het zal wel om de 'sfeer' gaan. Deze schrijver kan inderdaad een bepaalde (beklemmende of vervreemdende) sfeer oproepen. Nou ja, fijn. Ik zie de noodzaak er niet van in. Een verhaal, als je dan toch een verhaal wilt vertellen, moet ergens over gáán.
Reve weet de aandacht altijd vast te houden, niet alleen omdat hij wel degelijk een verhaal vertelt - je voelt de noodzaak, hij moet dat ei kwijt - maar ook door zijn stijl. Die man kon gewoon vertellen. Een verhaal hoeft niet altijd een strakke spanningsboog te hebben, het moet entertainen. Dus: nieuwsgierig maken naar het vervolg, prikkelen, vermaken, verbazen, ontroeren enz.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |