De soort kerken waar jij naar zoekt zijn vooral te vinden onder de pinkstergemeenten (en wellicht bij sommige evangelische gemeenten). Ik zou als ik jou was in eerste instantie in die richting zoelken, maar het is ook een kwestie van net de juiste gemeente vinden die (ongeveer) precies bij jouw geloofsbeleving aansluitquote:Op donderdag 10 mei 2007 20:15 schreef jadelovespat het volgende:
Ik ben opzoek naar een kerk waar geen “traditionele” dienst wordt gehouden. Daarmee bedoel ik dat ik opzoek ben naar een kerk met een soort gospel of zoiets wat met de term “opwekking” bedoeld wordt?
Ik ken zelf alleen de Protestantse kerk en de katholieke kerk. In Amerikaanse films zie je Afro-Amerikanen in de kerk, die Haleluja gillen en mee dansen enzo. Hebben wij ook van dat soort kerken in Nederland? En zo ja hoe heten die dan?
Als ik namelijk zoek naar gospel, dan kom ik alleen uit bij koren enzo.
Eigenlijk ben ik op zoek naar een leuke kerk in rotterdam, waar de dienst gezellig en bijzonder is. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik heb al een paar dagen lopen Googlen, maar ik ben er waarschijnlijk heel slecht in. Want ik kan namelijk niets vinden :'(
Misschien woont ts wel in Limburg of Groningen ...quote:Op donderdag 10 mei 2007 20:40 schreef Alicey het volgende:
De Kandelaar in Rotterdam is volgens mij wel zoiets, maar ben er zelf nooit geweest.
TS zegt op zoek te zijn naar een kerk in Rotterdamquote:Op donderdag 10 mei 2007 20:41 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Misschien woont ts wel in Limburg of Groningen ...
oeps, overheen gelezen.quote:Op donderdag 10 mei 2007 20:42 schreef Reya het volgende:
[..]
TS zegt op zoek te zijn naar een kerk in Rotterdam![]()
Zou kunnen, maar TS zoekt een kerk in Rotterdam.quote:Op donderdag 10 mei 2007 20:41 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Misschien woont ts wel in Limburg of Groningen ...
Ik denk dat je Crossroads dan wel leuk zult vinden.quote:Op donderdag 10 mei 2007 20:15 schreef jadelovespat het volgende:
Ik ben opzoek naar een kerk waar geen “traditionele” dienst wordt gehouden. Daarmee bedoel ik dat ik opzoek ben naar een kerk met een soort gospel of zoiets wat met de term “opwekking” bedoeld wordt?
Ik ken zelf alleen de Protestantse kerk en de katholieke kerk. In Amerikaanse films zie je Afro-Amerikanen in de kerk, die Haleluja gillen en mee dansen enzo. Hebben wij ook van dat soort kerken in Nederland? En zo ja hoe heten die dan?
Als ik namelijk zoek naar gospel, dan kom ik alleen uit bij koren enzo.
Eigenlijk ben ik op zoek naar een leuke kerk in rotterdam, waar de dienst gezellig en bijzonder is. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik heb al een paar dagen lopen Googlen, maar ik ben er waarschijnlijk heel slecht in. Want ik kan namelijk niets vinden :'(
Als ik even in mag haken: dit vind ik erg typerend voor deze tijd.quote:Op donderdag 10 mei 2007 20:42 schreef maok het volgende:
[....]
Als ik jou was zou ik vooral op zoek gaan naar een kerk die bij je past.
Dat was niet echt waar de vraag over ging, maar goed. Tuurlijk kijk je of een kerk wel bijbels is enz. Maar een kerk staat nou eenmaal op aarde, er zitten mensen bij en elke kerk is verschillend. De een zal zich in de ene kerk meer thuis voelen en de ander in de andere, ik heb bij mijn keuze van kerk echt niet alleen gekeken of ik het leuk vond. Maar TS kan zelf waarschijnlijk het beste bepalen wat ze belangrijk vind bij een kerk.quote:Op donderdag 10 mei 2007 22:45 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Als ik even in mag haken: dit vind ik erg typerend voor deze tijd.
''een kerk die bij je past.'' Men ''shopt'' tegenwoordig naar geloof en kerken of samenkomstgelegeneden en men houdt wat men leuk vindt en men gooit weg wat men niet leuk vindt en men heeft zijn of haar perfecte geloof gevonden.
Als ik de bijbel erop nalees is dat niet bepaald God voor ogen had.
Alsof mensen de regels voor geloof en aanbidding opstellen en zelf wel even beslissen wat ze wel en niet doen. Dat zou voor Christenen eigenlijk God moeten doen.
Maar goed, tot zover deze sidenote...
Maar naar mijn mening wordt er gewoon erg veel ''geshopt''.quote:Joh. 13:35
35 Hieraan zullen allen weten dat GIJ mijn discipelen zijt, indien GIJ liefde onder elkaar hebt.”
Ouderwets!quote:Op donderdag 10 mei 2007 23:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
Zo zijn ook tal van leerstellingen die de bijbel niet ondersteund in veel kerken te vinden en dus moet iemand zich afvragen of hij of zij bij zo een vereniging wel goed zit, ondanks de wellicht gezellige sfeer, of leuk gebouw...
Desondanks lijkt mij belangrijk dat je je in een geloofsgemeente thuis voelt. Wanneer je je niet thuis voelt, zul je daardoor worden afgeleid van de diensten.quote:Op donderdag 10 mei 2007 22:45 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Als ik even in mag haken: dit vind ik erg typerend voor deze tijd.
''een kerk die bij je past.'' Men ''shopt'' tegenwoordig naar geloof en kerken of samenkomstgelegeneden en men houdt wat men leuk vindt en men gooit weg wat men niet leuk vindt en men heeft zijn of haar perfecte geloof gevonden.
Als ik de bijbel erop nalees is dat niet bepaald God voor ogen had.
Alsof mensen de regels voor geloof en aanbidding opstellen en zelf wel even beslissen wat ze wel en niet doen. Dat zou voor Christenen eigenlijk God moeten doen.
Maar goed, tot zover deze sidenote...
weinig kansquote:Op vrijdag 11 mei 2007 09:05 schreef Dwerfion het volgende:
Er zijn ook wel in de traditionelere hoek wel kerken die vrolijke diensten hebben tegenwoordig. Opwekking er op en er aan. Vooral in de grote steden is dat wel het geval denk ik.
Kijk dus ook eens naar Christelijk Gereformeerde Kerk, Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt of Nederlands Gereformeerd Kerk in Rotterdam.
In Rotterdam is dat nog niet zo ver?quote:
Bij onze kerk houden ze er wel rekening mee, ze vertalen alles in het Engels via koptelfoons (en bulgaars en voor doven ook trouwens) Er zitten veel internationale studenten bij ons vandaar.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 09:48 schreef buachaille het volgende:
Hier is nog wel een lijstje te vinden: http://www.skinkerken.nl/index.php?id=19
Bijvoorbeeld Mountain of Fire kerk Den Haag, dat lijkt me ook wel wat. Opvallend trouwens dat er zo weinig aandacht is voor de Christelijke migranten in Nederland. Dat schijnen er ook ongeveer 1 miljoen te zijn. Net zo veel als moslim immigranten maar die lijken alle aandacht op te eisen.
quote:Op donderdag 10 mei 2007 23:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ouderwets!Marktwerking is het ook helemaal bij de kerken. Vinden mensen zingen en happy-clappy diensten beter, met de diepgang van een dun stukje folie, dan is dat de waarheid. De markt heeft altijd gelijk. Bidden stom? Doen we het niet! Hel een achterhaald concept, dan halen we het weg. Predestinatie te moeilijk, dan houdt Jezus toch gewoon van iedereen? En theodicee, zolang daar geen vraag naar is, negeren we die gewoon. En buiten kerktijd alles doen wat je hartje begeert, als jij ervoor wilt betalen, dan kan het met Gods zegen. Dat is nogeens godsdienst. Gezelligheid kent geen tijd!
Ik denk dat hij een karikatuur schetst die je inderdaad niet serieus moet nemen.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 12:51 schreef Friek_ het volgende:
[..]Funny, 'cause it's true. Behoorlijk eng als je zo luchtig met je levensbeschouwing omgaat, dan kan ik je echt nooit meer serieus nemen.
Iedereen moet de vorm van aanbidding kiezen die bij hem / haar past. Je kunt kiezen voor een Nederlands Gereformeerde kerk met stijve tradities of je kunt kiezen voor de losse pinkstergemeente om twee uiterste te noemen. Het hangt van je persoon af welke kerk het beste bij jou past. Het belangrijkste is dat je zelf bewust voor Christus gekozen hebt en in Hem gelooft.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:09 schreef Grauen het volgende:
Het probleem is als je uit een Hervormde Kerk komt daar heb je een fantastische theologie en traditie, deze vergooi je aan een kerk waar jij de dienst leuk en gezellig vind.
Is dat de bedoeling? Dat een kerk gezellig is? (en dan ook nog eens naar jou maatstaven?) Wat zoek je in een kerk? Jou geluk? of de dienst van God? De gemeenschap met de gelovigen onder het Woord van God?
Natuurlijk, deels is het een karikatuur, alhoewel ik wel zie dat er een zekere opleving van opwekkingskerken is, die wel samenhangt met een zekere behoefte, als ik dat zo mag zeggen, een 'makkelijke' kerk. Eisen: Vrolijke thematiek, samenzijn, en een goed-gevoel krijgen. Looft de Heer want Hij is groot, halleluja. Er is al genoeg narigheid in de wereld, en tijdens de kerkdienst hoeft dat niet.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 13:15 schreef buachaille het volgende:
Ik denk dat hij een karikatuur schetst die je inderdaad niet serieus moet nemen.
Hej grappig dat je precies de NGK als voorbeeld neemt. Mijn ouders zijn in Amersfoort lid van een hele leuke (wat mij aanspreekt), eentje met band en waar ze gedeeltelijk opwekking zingen en ook vrij evangelisch ingesteld zijn. Zo zie je maar weer dat het ook van plaats tot plaats kan verschillen.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:22 schreef buachaille het volgende:
[..]
Iedereen moet de vorm van aanbidding kiezen die bij hem / haar past. Je kunt kiezen voor een Nederlands Gereformeerde kerk met stijve tradities of je kunt kiezen voor de losse pinkstergemeente om twee uiterste te noemen. Het hangt van je persoon af welke kerk het beste bij jou past. Het belangrijkste is dat je zelf bewust voor Christus gekozen hebt en in Hem gelooft.
Goed verwoord!quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:30 schreef Iblis het volgende:
[..]
Natuurlijk, deels is het een karikatuur, alhoewel ik wel zie dat er een zekere opleving van opwekkingskerken is, die wel samenhangt met een zekere behoefte, als ik dat zo mag zeggen, een 'makkelijke' kerk. Eisen: Vrolijke thematiek, samenzijn, en een goed-gevoel krijgen. Looft de Heer want Hij is groot, halleluja. Er is al genoeg narigheid in de wereld, en tijdens de kerkdienst hoeft dat niet.
Maar ik denk dat een volwassen vorm van theologie ook antwoorden moet hebben op de verschrikkingen die de wereld teisteren, dat een volwassen theologie ook de (ogenschijnlijke) imperfecties in de schepping moet kunnen verklaren, en ik denk dat dat ook kan zonder in een fatalistische lusteloosheid te verzinken. Het gevoel dat je naar de hel gaat tenzij je een of ander teken krijgt van God is natuurlijk ook niet alles. De verhalen zijn bekend van 6 jarigen die bevend van angst, zo ingeprent als ze waren door hel en verdoemenis, niet konden slapen, die wisten, zeker wisten, 'als ik nu sterf, dan ga ik naar de hel'.
Louter nadruk echter op vrolijkheid miskent toch ook een deel van de realiteit, ik denk dat zingeving uiteindelijk nooit makkelijk is, of je het theologisch of atheļstisch uitvoert, en ik heb dan ook mijn bedenken bij sommige vormen van anti-intellectualisme die je bij b.v. Pinkstergemeenten ziet. Zingeving is, denk ik, niet alleen te verpakken in een stuiverromannetje gecombineerd met een paar vrolijke wijsjes.
Anderzijds, er moet natuurlijk ook wel enige instemming zijn tussen gemeente en pastoor, voorganger, predikant, imam of wat dan ook. In Brabant zie je nu enkele zeer streng in de leer zijnde pastoors die hun gemeente voor een groot deel vervreemden, die terug willen naar een tijd die m.i. voorbij is. Anderzijds had je het treurige bericht over streng-gereformeerde families en het hoge aantal kinderen dat uit huis geplaatst werd, omdat de, in die gevallen, veelal zeer autoritaire, bijna tirannieke vader de greep met de werkelijkheid compleet verloren was.
Het aanbod van godsdienst moet met het oog op tradities en kernwaarden geboden worden, denk ik, maar het kan niet de werkelijkheid uit het oog verliezen. Dat is een evenwichtskunst die moeilijk is, en naar mijn onbescheiden mening heeft godsdienst het eigenlijk wel verloren, vandaar dat je de steeds oppervlakkig wordende kerken ziet enerzijds, en anderzijds een tegenreactie die extreem op de rem trapt. Dat is moeilijk, ik heb er geen oplossing voor, en de kerk zal zich wel serieus moeten beraden op een al te makkelijk aanpassen, maar er zijn op het gebied van evolutie, homoseksualiteit, rol van vrouwen, inter-godsdienstelijke processen et cetera ook nog wel aanpassingen te maken.
Want uiteindelijk denk ik wel dat elke kerk een soort van tijdsproduct is, die de klaarblijkelijke behoefte die sommigen hebben aan godsdienst invult, en het idee dat ze de waarheid in pacht hebben, tja, dat belemmert ze natuurlijk soms wat in hun inschikkelijkheid, maar als ze zo'n rol willen vervullen lijkt het me wel goed dat ze een soort van eigen identiteit met traditie hebben, en in het geval van de Rooms-Katholieke kerk bijvoorbeeld is die traditie heel rijk, en ook groots. Ik kan me voorstellen dat je dat voor een deel aanspreekt.
Ik kan de pinkstergemeenten nou niet echt los noemen. Genoeg types die daar ook de Bijbel op elke letter naleven.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:22 schreef buachaille het volgende:
[..]
Iedereen moet de vorm van aanbidding kiezen die bij hem / haar past. Je kunt kiezen voor een Nederlands Gereformeerde kerk met stijve tradities of je kunt kiezen voor de losse pinkstergemeente om twee uiterste te noemen. Het hangt van je persoon af welke kerk het beste bij jou past. Het belangrijkste is dat je zelf bewust voor Christus gekozen hebt en in Hem gelooft.
Ik bedoelde niet los in de "leer" maar meer los in de dienst. In een pinkstergemeente kun bijvoorbeeld een getuigenis doen voor in de kerk of gaan zingen. En of je om 9 uur aanschuift of om 11 uur maakt niet zoveel uit. In een traditionele kerk is alles vastgelegd, wie er spreekt, wat er gezongen wordt en iedereen dient stipt om 09:30 in de kerk te zijn. Wel wordt je bij pinkstergemeenten gevraagd om regelmatig te vasten (om één voorbeeld te geven), in een traditionele nl kerk niet volgens mij.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 21:55 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Ik kan de pinkstergemeenten nou niet echt los noemen. Genoeg types die daar ook de Bijbel op elke letter naleven.
De Nederlands Gereformeerde Kerk is qua theologie gereformeerd maar qua invulling/liturgie de meest evangelisch-aandoende kerk voortkomende uit de gereformeerde kerkelijke traditie.quote:Iedereen moet de vorm van aanbidding kiezen die bij hem / haar past. Je kunt kiezen voor een Nederlands Gereformeerde kerk met stijve tradities
Ik maak mij niet zo druk om de uiterlijkheden. Maar bijvoorbeeld die losse pinkstergemeente heeft dan een leuke setting, waar jij je heerlijk bij voelt. Waar het mij veelmeer om gaat, niet om er boven te staan hoor. Maar, als je komt uit een gereformeerde kerk, gaat dat niet ten diepste om de liturgie, maar om de theologie. 'Gereformeerd zijn' houdt niet zozeer in 'alleen psalmen zingen' aangezien het gos van de gereformeerde kerken niet alleen psalmen zingt. Het gaat vooral om de gereformeerde traditie, niet om de liturgische traditie maar de theologische traditie. En ik kan mij niet voorstellen dat je enkel om de liturgie, me je gereformeerde overtuiging als het gaat om:quote:of je kunt kiezen voor de losse pinkstergemeente om twee uiterste te noemen. Het hangt van je persoon af welke kerk het beste bij jou past.
Kijk en daar zouden binnen de gereformeerde traditie al wat vragen rijzen. 'Wat betekend 'bewust voor Jezus kiezen', wat is 'geloven' etcetra.quote:Het belangrijkste is dat je zelf bewust voor Christus gekozen hebt en in Hem gelooft.
Is paar dagen niet op Fok! geweest:quote:
Aparte kerk waar meisjes jongetjes wordenquote:Op maandag 14 mei 2007 10:59 schreef SpecialK het volgende:
Lijkt me duidelijk. Hij heeft een gezellige kerkgemeenschap gevonden en zit nu in Guyana fijn limonade te drinken met z'n nieuwe vrienden.
Fixedquote:Op maandag 14 mei 2007 11:02 schreef maok het volgende:
[..]
Aparte kerk waar meisjes jongetjes worden![]()
Op dat punt ben ik het niet helemaal met je eens. Het feit dat evangelische of pinkstergemeenten wat uitbundiger zijn staat. Daarnaast spelen liefde en de heilige geest (bijvoorbeeld) ook een andere rol binnen een gereformeerd vrijgemaakte kerk of een pinkstergemeente. Het is echter niet waar dat binnen die gemeenten geen waarheid wordt toegekend aan rechtvaardigheid. Het is natuurlijk onzin dat de bijbel de evangelische kerkdeur uit is, zoals je het hier doet klinken.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:04 schreef boekenworm het volgende:
Mwa... voor die emotiekerken moet je iets evagelisch kiezen. Maar mijn persoonlijk voorkeur gaat toch naar de gereformeerd vrijgemaakte kerk. De bijbel erbij pakken is namelijk niet eng, en je kunt dan erkennen dat God niet alleen Liefde is, maar ook Rechtvaardigheid.
Dan heb je toch een verkeerd beeld van de charismatische substromingen in het protestantisme. Die onderschrijven zeker de rechtvaardigheid van God. Alverzoeningsleer is geen standaard evangelische leer. Juist de evangelischen staan hier kritisch tegenover. Ook tegen de predestinatie, maar er zijn ook genoeg gereformeerden, hervormden etc. die kritisch tegenover deze leer staan.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:04 schreef boekenworm het volgende:
Mwa... voor die emotiekerken moet je iets evagelisch kiezen. Maar mijn persoonlijk voorkeur gaat toch naar de gereformeerd vrijgemaakte kerk. De bijbel erbij pakken is namelijk niet eng, en je kunt dan erkennen dat God niet alleen Liefde is, maar ook Rechtvaardigheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |