quote:
Op donderdag 17 mei 2007 17:27 schreef Wouser het volgende:[..]
Inderdaad vraag me ook af... Want zover ik weet komt dat spiegeltje in boek6 helemaal niet voor...
Klopt.
Waarom moest Harry die spiegel vergeten? Ik denk dat de hoofdreden is dat Harry niet weer Sirius in gevaar wou brengen. (Lees ook hoe hij reageerde toen Sirius naar Hogwarts kwam in boek 4.). Dit is niet omdat ie Sirius niet aardig vindt, maar omdat hij juist de held wil spelen en hem beschermen. Zie ook de dialoog met Dumbledore aan het einde van boek 5. (Diegene waar Harry voor binnenhuisarchitect speelt.) Sirius is, zoals Dumbledore zegt, de vader-figuur die Harry nodig had. Harry wist dat hij door te praten met Sirius een misschien one-sided beeld van Hogwarts kon geven, een iets gevaarlijker beeld allicht. Sirius wil Harry ook niet kwijt, alleen wil hij hem beschermen door bij Harry te zijn, iets dat Harry in geen geval wil.
Ik denk dat, vanwege de associatie met boek 6, dat de spiegels iets te maken gaan hebben met de overgebleven Horcrux. Als een communicatiemiddel, tussen Harry en nog iemand, maar wie, geen idee. Het zou ook kunnen zijn dat Dumbledore een stel van die spiegels bezat. (Het zou in elk geval verklaren hoe snel Dumbledore van dingen wist af en toe. Dat ie waarschijnlijk met Einstein kan wedijveren voor IQ, wisten we al, maar hoe snel hij dingen weet is soms gewoon te snel.)
Even een hersenspinsel dat nu net in me opkomt. Wat als er een link is tussen Petunia en Dumbledore, door die spiegels? Petunia is grotendeels alleen thuis, en het zou bijvoorbeeld kunnen verklaren hoe Dumbledore wist dat Harry bij de Wemels was in boek 2. (Vliegende auto, 3 mensen met rood haar, ik denk dat Dumbledore het dan wel weet. Zie ook de quote van, dacht ik, Malfoy in vlak voor de Sorting Ceremony in de eerste film. "You must be a Weasley."). Dit zou ook de Howler kunnen verklaren die Petunia aan het begin van boek 5 ontvangt. Wij gaan er van uit dat die "Remember my last." een brief is. Maar wat als Dumbledore Petunia op de hoogte heeft gesteld van dat het voor Harry niet helemaal veilig meer is. Hij zal haar in elk geval niet hebben verteld dat Voldemort terug is, daarvoor schrikt ze te veel als Harry het zegt. (Alternatief: Dumbledore vertelde het wel, maar ze geloofde hem niet.) Dit kan toch ook prima via die spiegels?
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories diedImagination is more important than knowledge.