toch kreeg hij "maar" 18 jaar.....quote:
Ik kan het wel begrijpen, maar op een overgroot deel van de autochtone Nederlandse bevolking zit er gelukkig een rem op.quote:Op donderdag 10 mei 2007 14:21 schreef teamlead het volgende:
[..]
uiteraardMoord is hoe dan ook niet verdedigbaar. Neemt niet weg dat de motieven van de dader wel verklaarbaar en tot op zekere hoogte te begrijpen zijn
Dat ben ik met je eens. Sowieso zet ik wat dat betreft vraagtekens bij de EBI-regimes..quote:Op donderdag 10 mei 2007 14:23 schreef teamlead het volgende:
[..]
dat levenslang is zwaar, maar te begrijpen gezien zijn houding. Het strenge regime dat hem is opgelegd is m.i. buitenproportioneel
Dat zal ook niet z'n hele leven voortduren denk ik. Maar opzich kan ik wel begrip opbrengen voor de angst dat hij daar kwetsbare jongeren kan gaan infecteren met zijn gedachtegoed. Wat dat betreft is het voor onze Mo te hopen dat er nog wat terroristen een lange straf krijgen, kunnen ze bij elkaar zitten...quote:Op donderdag 10 mei 2007 14:23 schreef teamlead het volgende:
[..]
dat levenslang is zwaar, maar te begrijpen gezien zijn houding. Het strenge regime dat hem is opgelegd is m.i. buitenproportioneel
Door zo'n regime toe te passen op gevangenen kun je dus feitelijk iedereen de mond snoeren.quote:Op donderdag 10 mei 2007 14:33 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat strenge regime is meer dan gerechtvaardigd. Anders probeert hij nog andere te infecteren met zijn doorgedraaide ideeën.
gevaarlijke stelling. Waar leg je de grens? Nu is het een moslimextremist... what's next? een sp-stemmer?quote:Op donderdag 10 mei 2007 14:33 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat strenge regime is meer dan gerechtvaardigd. Anders probeert hij nog andere te infecteren met zijn doorgedraaide ideeën.
K3 fansquote:Op donderdag 10 mei 2007 15:04 schreef teamlead het volgende:
[..]
gevaarlijke stelling. Waar leg je de grens? Nu is het een moslimextremist... what's next? een sp-stemmer?
Oftewel, wanneer de ideeen van een gevangene de staat niet aanstaan is afzondering toegestaan? Zeer gevaarlijke ontwikkeling w.m.b. Ik dacht dat we daar nu juist een poosje vanaf waren..quote:Op donderdag 10 mei 2007 14:33 schreef __Saviour__ het volgende:
Als iemand duidelijk maakt dat hij van plan is om een strafbaar feit te gaan plegen mag je daar als staat best wat preventieve maatregelen in nemen wat mij betreft.quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
Oftewel, wanneer de ideeen van een gevangene de staat niet aanstaan is afzondering toegestaan? Zeer gevaarlijke ontwikkeling w.m.b. Ik dacht dat we daar nu juist een poosje vanaf waren..
Wat voor strafbaar feit heeft B kenbaar gemaakt te zullen plegen? Dat is trouwens iets heel anders dan iemand op basis van gedachtengoed afzonderen.quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:17 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Als iemand duidelijk maakt dat hij van plan is om een strafbaar feit te gaan plegen mag je daar als staat best wat preventieve maatregelen in nemen wat mij betreft.
Aanzetten tot haat, aanzetten tot geweld, voorbereidingshandelingen tot terreur etcetera.quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat voor strafbaar feit heeft B kenbaar gemaakt te zullen plegen? Dat is trouwens iets heel anders dan iemand op basis van gedachtengoed afzonderen.
Op basis waarvan acht je aannemelijk dat hij zich schuldig zal maken aan deze zaken?quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:29 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Aanzetten tot haat, aanzetten tot geweld, voorbereidingshandelingen tot terreur etcetera.
Zijn eigen uitlatingen dat de moord gerechtvaardigd was, dat hij nog altijd vindt dat de Nederlandse staat neergehaald moet worden en dat hij terreur daartoe een goed middel vindt. Het zou zelfs kunnen dat hij letterlijk heeft aangegeven dat hij door zal gaan met de strijd, maar ik heb geen citaten bij de hand.quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:36 schreef Alicey het volgende:
[..]
Op basis waarvan acht je aannemelijk dat hij zich schuldig zal maken aan deze zaken?
Dokter O.: Berkelse huisarts kreeg in 1954 levenslang voor het vergiftigen van zijn echtgenote. Later 1962 kreeg hij die straf nog eens,in hoger beroep, voor het vergiftigen van zijn celgenoot Arie Lodder.quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:18 schreef Lariekoek het volgende:
Misschien wel interessant.
Op deze website staan alle levenslang veroordeelden in Nederland.
Dat vind ik geen blijk geven van het van plan zijn strafbare feiten te plegen.quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:43 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Zijn eigen uitlatingen dat de moord gerechtvaardigd was, dat hij nog altijd vindt dat de Nederlandse staat neergehaald moet worden en dat hij terreur daartoe een goed middel vindt. Het zou zelfs kunnen dat hij letterlijk heeft aangegeven dat hij door zal gaan met de strijd, maar ik heb geen citaten bij de hand.
Als (!) iemand zegt dat hij de strijd door wil zetten, vind je dat geen blijk geven van het feit dat diegene anderen aan wil zetten tot terreurdaden?quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:47 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat vind ik geen blijk geven van het van plan zijn strafbare feiten te plegen.
Ik zie geen noodzakelijke link. Waar wil je bovendien de grens leggen?quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:50 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Als (!) iemand zegt dat hij de strijd door wil zetten, vind je dat geen blijk geven van het feit dat diegene anderen aan wil zetten tot terreurdaden?
Dat is toch wel wat naief hoor.
Zijn extremisme. Hoe hij zijn daad rechtvaardigde. Dat hij door de mens gemaakte wetten niet respecteert. Hoe dom eigenlijk, want zijn o zo geliefde koran is ook door een mens verzonnen.quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:36 schreef Alicey het volgende:
[..]
Op basis waarvan acht je aannemelijk dat hij zich schuldig zal maken aan deze zaken?
Volkert hangt dan ook de 'juiste' ideologie aan. Tenminste de gemiddelde rechter heeft er op zijn minst sympathie voor.quote:Op donderdag 10 mei 2007 13:23 schreef teamlead het volgende:
[..]
op zich een verdigbare stelling, maar andere moordenaars (ik noem een Volkert) komen op een gegeven moment wél vrij. De straf van Mohammed vind ik dan ook buiten proportie
Dat hij wetten niet respecteert lijkt mij niets vreemds. Dat is iets waar wel meer gedetineerden last van hebben..quote:Op donderdag 10 mei 2007 18:35 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Zijn extremisme. Hoe hij zijn daad rechtvaardigde. Dat hij door de mens gemaakte wetten niet respecteert. Hoe dom eigenlijk, want zijn o zo geliefde koran is ook door een mens verzonnen.
Ik zie niet in wat het risico-verschil is met andere gedetineerden die de wet niet respecteren. Volgens die logica kun je iedereen wel apart opsluiten.quote:Op donderdag 10 mei 2007 23:11 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat is anders. Ze weten dat ze wetten overtreden maar calculeren dat in en aanvaarden de gevolgen.
Maar Mohammed Bouyeri erkent de hele democratische rechtstaat op zich niet en legt alleen verantwoording aan God af.
Aangezien hij kort na zijn vrijlating overleed, vermoed ik dat het toen een oude, zieke man was.quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:45 schreef Mit89 het volgende:
[..]
Dokter O.: Berkelse huisarts kreeg in 1954 levenslang voor het vergiftigen van zijn echtgenote. Later 1962 kreeg hij die straf nog eens,in hoger beroep, voor het vergiftigen van zijn celgenoot Arie Lodder.
In 1975 werd hij vrijgelaten en overleed kort daar na.
wtf![]()
Omdat hij een groot gevaar vormt voor de hele samenleving? Het is ongetwijfel iemand die anderen achter zich weet te scharen met zijn extreme ideëen en hiermee het hele land in gevaar kan brengen.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 07:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik zie niet in wat het risico-verschil is met andere gedetineerden die de wet niet respecteren. Volgens die logica kun je iedereen wel apart opsluiten.
Hij zit in een gevangenis.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:53 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Omdat hij een groot gevaar vormt voor de hele samenleving? Het is ongetwijfel iemand die anderen achter zich weet te scharen met zijn extreme ideëen en hiermee het hele land in gevaar kan brengen.
Gewoon een terrorist.
Als je dodelijk ziek bent en je niet meer een bedreiging bent voor de samenleving (omdat je gewoon te zwak bent) wordt je nog wel eens vrijgelaten om thuis te sterven.quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:45 schreef Mit89 het volgende:
[..]
Dokter O.: Berkelse huisarts kreeg in 1954 levenslang voor het vergiftigen van zijn echtgenote. Later 1962 kreeg hij die straf nog eens,in hoger beroep, voor het vergiftigen van zijn celgenoot Arie Lodder.
In 1975 werd hij vrijgelaten en overleed kort daar na.
wtf![]()
Hij heeft geen TBS, maar levenslang. TBS wordt verder steeds per 2 jaar verlengd.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:14 schreef Grimm het volgende:
Ze kunnen TBS altijd met 4 jaar verlengen, het liefst zie ik die jongen naar een moslimland vertrekken met z'n rare ideeen
Ach dat is hetzelfde, maar jammer dat hij geen TBS heeft.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hij heeft geen TBS, maar levenslang. TBS wordt verder steeds per 2 jaar verlengd.
Dat is iets totaal anders. Waarom zou hij verder TBS moeten hebben? Hij heeft niet vanuit een psychische stoornis gehandeld.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:23 schreef Grimm het volgende:
[..]
Ach dat is hetzelfde, maar jammer dat hij geen TBS heeft.
Waarom is dat jammer? Hij heeft al levenslang, wat moet hij dan nog met TBS?quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:23 schreef Grimm het volgende:
[..]
Ach dat is hetzelfde, maar jammer dat hij geen TBS heeft.
TBS is gericht op terugkeer in de samenleving. Ik zie echter niet in hoe deze persoon met een behandeling daar weer klaar voor zou kunnen worden gemaakt. Geen terugkeer in de samenleving lijkt me dan toch een minder slechte optie.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:30 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Waarom is dat jammer? Hij heeft al levenslang, wat moet hij dan nog met TBS?
Levenslang is levenslang in Nederlandquote:Op woensdag 9 mei 2007 13:10 schreef TC03 het volgende:
N.a.v de nieuwsberichten rondom zijn getuigenis vandaag. Ik las dit:
[..]
Dat vind ik vreemd. De meeste gevangenen komen vrij d.m.v gratie, ook als je levenslang hebt. De kans lijkt mij groot dat Mohammed B. ooit vrij komt. Hij heeft dan twee veroordelingen en één straf uitgezeten.
Echter, wat nou als Mohammed B. pas na zijn vrijlating de Hofstadgroep zou oprichten, en hij wordt dán veroordeeld. Dan zou hij wel 'extra' straf krijgen, en heeft hij in totaal meer jaren in de gevangenis gezeten dan hij nu zal zitten. Dat is dan toch vreemd? Dat de volgorde van je daden bepaalt hoeveel straf je krijgt?
Voor de mensen die het niet snappen.
- Moord + 'terrorisme' tegelijk: +/- 25 jaar cel (1 veroordeling). Totaal 25 jaar in de gevangenis.
- Moord: +/-25 jaar cel. Straf zit erop. Mohammed B. doet Hofstadshizzle, wordt veroordeeld, zeven jaar cel. Totaal 32 jaar cel.
TBS kunnenz e steeds verlengen in plaats van 16 jaar zitten, dan waren we die mafkees kwijt geweestquote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:30 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Waarom is dat jammer? Hij heeft al levenslang, wat moet hij dan nog met TBS?
Hij heeft levenslang. Dat heeft hij gekregen omdat de rechter hem niet meer terug wil hebben in de maatschappij. We zijn hem nu dus levenslang kwijt.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:40 schreef Grimm het volgende:
[..]
TBS kunnenz e steeds verlengen in plaats van 16 jaar zitten, dan waren we die mafkees kwijt geweest
Ow nou ook okquote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:41 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hij heeft levenslang. Dat heeft hij gekregen omdat de rechter hem niet meer terug wil hebben in de maatschappij. We zijn hem nu dus levenslang kwijt.
Nope.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:42 schreef Grimm het volgende:
[..]
Ow nou ook okik dacht altijd dat in Nederland levenslang 16 jaar was en als je TBs kreeg dat ze je dan "echt"levenslang kunnen vasthouden.
Dat betekent dus dat levenslang toch niet altijd levenslang is en Mohammed B. miss nog vrij kan komen als hij een dodelijk zieke oude man is.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:12 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als je dodelijk ziek bent en je niet meer een bedreiging bent voor de samenleving (omdat je gewoon te zwak bent) wordt je nog wel eens vrijgelaten om thuis te sterven.
Klopt, wanneer het gevaar geweken is tenminste.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:15 schreef Mit89 het volgende:
[..]
Dat betekent dus dat levenslang toch niet altijd levenslang is en Mohammed B. miss nog vrij kan komen als hij een dodelijk zieke oude man is.![]()
Hij mag dan tegen die tijd lichamelijk een wrak zijn, maar zou bijvoorbeeld miss nog wel een pistool vast kunnen houden en de trekker over kunnen halen. Het gevaar is nooit 100% geweken.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Klopt, wanneer het gevaar geweken is tenminste.
100% gevaar uitsluiten kun je nooit. Je zou wel kunnen spreken van een geminimaliseerd risico.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:24 schreef Mit89 het volgende:
[..]
Hij mag dan tegen die tijd lichamelijk een wrak zijn, maar zou bijvoorbeeld miss nog wel een pistool vast kunnen houden en de trekker over kunnen halen. Het gevaar is nooit 100% geweken.![]()
Ik kan er ook naast zitten hoor.
Mensen die levenslang hebben moeten geen gratie krijgen vind ik. Laat ze maar lekker wegrotten.
Je legt de causale relatie verkeerd.quote:Op donderdag 10 mei 2007 13:55 schreef teamlead het volgende:
[..]
van Gogh een held noemen, omdat hij als ongenuanceerde hufter niet nadacht voor hij wat zei...
Ik vind van niet zoals ik al eerder zei. Risico = risico. De samenleving in gevaar stellen omdat je medelijden hebt met een gevangene vind ik niet verantwoord.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:29 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik vind levenslang overigens een erg zware straf. Wanneer iemand duidelijk zijn leven heeft gebeterd en er van kan worden uitgegaan dat er nauwelijks kans op herhaling is vind ik dat iemand in vrijheid gesteld mag worden na een gratie-verzoek.
En die idioot zou een tweeder kans moeten krijgen? Nooit. Hij moet tot aan zijjn dood geisoleerd worden.quote:Vandaag vroeg de rechter wat er volgens hem moet gebeuren met iemand die de profeet Mohammed beledigt. ''De kop eraf. moet. Dat is verplicht, en ik word daarin bevestigd door de boeken die ik van jullie krijg.'' En wat te doen met een belediger van de islam?: ''Kop d'r af. Slachten.''
Op dit moment geen tweede kans. Mensen kunnen echter veranderen (al acht ik bij hem de kans ook niet zo bijster groot). Maar met het huidige rechtssysteem is de kans sowieso nauwelijks aanwezig dat hij ooit een tweede kans krijgt.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 20:57 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
En die idioot zou een tweeder kans moeten krijgen? Nooit. Hij moet tot aan zijjn dood geisoleerd worden.
Nooit een tweede kans bij zulke personen. Voor Bouyari staat de islam boven alles en hij legt alleen daaraan verantwoording af. Juist voor mensen zoals hij is levenslang bedacht, omdat ze altijd een gevaar zullen blijven vormen. Het is dan ook een straf die niet snel opgelegd wordt, maar alleen bij extreme gevallen.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 21:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
Op dit moment geen tweede kans. Mensen kunnen echter veranderen (al acht ik bij hem de kans ook niet zo bijster groot). Maar met het huidige rechtssysteem is de kans sowieso nauwelijks aanwezig dat hij ooit een tweede kans krijgt.
Jij snapt het niet, dus het zal wel voor jezelf zijn.quote:Op woensdag 9 mei 2007 13:10 schreef TC03 het volgende:
Voor de mensen die het niet snappen.
- Moord + 'terrorisme' tegelijk: +/- 25 jaar cel (1 veroordeling). Totaal 25 jaar in de gevangenis.
- Moord: +/-25 jaar cel. Straf zit erop. Mohammed B. doet Hofstadshizzle, wordt veroordeeld, zeven jaar cel. Totaal 32 jaar cel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |