Zo, we gaan verder waar we gebleven waren
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 17:49 schreef Yashaaaaa het volgende:Als ik denk ik zou willen zou ik ook een sex-relatie met mijn ex kunnen krijgen.. Maar dan kan ik volgens mij net zo goed meteen van een brug springen want ik weet zeker dat ik daar helemaal van naar de klote ga..
En nog een flinke uiteenzetting over hoe je met een break-up kunt omgaan
===
Regel 1: Het is voorbij. Het is moeilijk maar essentieel als je eroverheen wilt komen.
Break-up
Je gaat door 5 stages van het verlies van je relatie:
Ontkenning
Onderhandeling
Woede
Wanhoop
Acceptatie
Misschien niet alle 5 en misschien niet deze volgorde, maar wel herkenbaar (bij mij iig).
Ontkenning - Dit heeft geen zin, en je moet hier overheen wanneer je over hem/haar wilt komen
Onderhandelen - Misschien kun je dingen echt veranderen, je zou het kunnen proberen. Lukt het niet, geef dan op, als het voorbij is is het voorbij
Woede - Je bent boos, begrijpelijk, het gebeurt, zet je eroverheen
Wanhoop - Je gaat huilen, probeer niet zielig te doen. Huilen mag, maar probeer geen medelijden op te wekken bij je ex, dit wekt alleen woede op van zijn/haar kant.
Acceptatie - regel 1, het is over, laat het gaan
Als het uit is...
Deze fase duurt het langst, probeer het te accepteren.
Je bent weer alleen, probeer met je emoties om te gaan, huil, wees boos, ga sporten, schrijf het van je af op Fok!, vind iemand om je te troosten. Praat er met je eigen vrienden over. Probeer niet als een hoopje ellende de hele dag in bed te liggen, dit helpt niemand.
Laat het weten aan je vrienden, zij kunnen je helpen met verwerken. Doe herinneringen aan hem/haar weg (foto's, kaarten, etc)
Ga erop uit, doe normaal, ga geen plotselinge onoverwogen dingen doen. Het leger ingaan helpt niet, wegrennen helpt niet, zelfmoord poging helpt niet, haar spullen stuk maken helpt niet. Ga niet rotzooien met zijn/haar vriend(inn)en, ga zijn/haar mogelijke nieuwe geliefde niet bedreigen. Gebruik Regel 1, het helpt dingen te relativeren
Ga verder met je leven, je kunt niet veel meer doen, je kunt wel veel dingen laten waar je later spijt van krijgt.
Breng tijd door zonder hem/haar. Het is een vreemde situatie, stel je ziet haar een tijdje niet en vervolgens wel weer, dit laat je terugvallen in je verwerkingsproces. De volgende keer dat je haar ziet val je minder ver terug, iedere keer weer doet het je minder. Verwerken is een langdurig proces. Probeer je ex te vermijden, je hoeft elkaar niet uit de weg te gaan maar laat de ander weten dat je hem/haar even niet wil zien.
Ga niet al te zielig doen. Je bent boos en hebt verdriet, deel het met je vrienden, niet met hem/haar of zijn/haar vrienden. Ga geen zielige MSN namen nemen of iets dergelijks. Het is begrijpelijk dat je je ex wil laten weten dat het je pijn doet, maar het zal niet veel goeds teweeg brengen, denk aan Regel 1. Ga niet naar hetzelfde feestje als hem/haar en depressief in een hoekje zitten, zo neemt zij je echt niet terug.
Ga hem/haar niet opzoeken. Dat doet pijn. Voor de heren: dames zijn wreed, ze zullen je knuffelen en vertellen dat ze je ook missen, maar denk aan Regel 1: Het is over, ze wil je niet terug, ze wil zichzelf beter laten voelen. Als ze je terug wil zal ze je dat zelf zeggen. Als je om haar heen hangt zal het haar irriteren en jou alleen kwetsen.
Ga niet op zoek naar antwoorden. Als je verstanding bent heb je de vragen bij die antwoorden al gevraagd toen jullie besloten uit elkaar te gaan. Ga niet zijn/haar vriend(inn)en bellen/sms-en/mailen. Ze zijn wel close met haar en weten wat er speelt, maar waarschijnlijk vertellen ze je toch niet wat je moet weten. Ze zijn op de eerste plaats zijn/haar vriend(inn)en, daarna pas de jouwe. Als je toch besluit dit te doen kom je toch niks goeds te weten. Wil je echt weten of ze een ander heeft? Wil je weten of ze in bed ligt te huilen omdat ze je mist? Regel 1. Hij/zij heeft zijn/haar eigen verwerkingsproces, en wil geen relatie meer met je. Probeer het te laten gaan, zijn/haar vriend(inn)en zullen doorvertellen wat jij hen zegt, en hij/zij zal het je kwalijk nemen dat je bij hen informatie probeert te krijgen.
===
Game on!