abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 mei 2007 @ 16:23:17 #221
132386 Kieboom
Handelaar in kolen en olie
pi_49272792
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 15:23 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

als ze daar rekening mee houden, dan wordt "wraak" weer in het strafrecht toegelaten. Iets wat te allen tijde vermeden moet worden, want straffen is geen wraak...
?!?

In deze situatie is toch helemaal geen sprake van wraak.

Wraak zou het zijn, wanneer deze kerel die inbreker een paar dagen later was gaan opzoeken om hem een lesje te leren.
pi_49272937
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 16:22 schreef moussie het volgende:

[..]

stel je bvb deze situatie maar dan net iets anders voor ..
ik sta daar in die tuin omdat ik net een ongeluk heb gehad, mijn auto ligt in de sloot verderop of zo en ik heb hulp nodig .. ik strompel daar dus door die tuin, da's voor mij onbekend gebied, op zoek naar een raam of deur waarop ik kan kloppen, gaat er een gordijn open, gilt een vrouw om hulp en dan staat er ineens een man voor mijn neus, wild zwaaiend met een honkbalknuppel .. reken maar dat je de benen neemt zelfs al heb je niets gedaan
Kloppen en om hulp vragen is wel wat anders dan inbreken.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 16:26:58 #223
132386 Kieboom
Handelaar in kolen en olie
pi_49272941
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 15:20 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik snap sowieso niet waarom men een inbreker achternaloopt of het gevecht ermee aangat. Mijn leven is mij meer waard dan welke spullen dan ook; ik zou ze hoogstens wegjagen door veel geluid te maken en te schreeuwen ofzo, maar no way dat ik het gevecht met ze aanga.

Dat laat ik wel lekker aan de politie over.
Ik vraag me ook af of het mijn reactie zou zijn...

Maar waar ik niet op zitten te wachten is dat die incompetente figuren bij justitie die burgers die nog wel een beetje weerbaar zijn gaan vervolgen.

pi_49273306
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 15:01 schreef Double-Helix het volgende:

[..]

precies
ja toch.. dan vraag je e rtoch om met zulke uitspraken. Breek dan zijn nek zit je net zo lang vast en kan altijd ontkennen
pi_49273395
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 16:37 schreef Chadi het volgende:

[..]

ja toch.. dan vraag je e rtoch om met zulke uitspraken. Breek dan zijn nek zit je net zo lang vast en kan altijd ontkennen
inderdaad als iemand denkt leuk te zijn met inbreken dan krijgt hij wat hij verdient
gewoon keihard ontkennen
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
  vrijdag 11 mei 2007 @ 17:02:56 #226
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_49274151
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 10:54 schreef MouseOver het volgende:

[.Op dinsdag 8 mei 2007 10:52 schreef Zpottr het volgende:
Iemand achternarennen en "twee tot drie" tikken met een honkbalknuppel verkopen nadat die gevallen is lijkt me niet echt zelfverdediging, wel?.]

Inderdaad, dit is eigenlijk net over het randje. Al vind ik niet redelijk dat er gelijk van uitgegaan wordt dat iemand in zo'n situatie direct rationele beslissingen neemt.
In deze situatie is het volgens mij niet net over het randje maar ver erover. Je mag je in Nederland gerust verdedigen, maar met gepast geweld. Er wordt ook niet vanuit gegaan dat je in een dergelijke situatie rationele beslissingen neemt. Als de inbreker in de tuin op hem afgelopen was en hij had hem met een toevallig in de tuin aanwezige schep of iets dergelijks doodgeslagen zou hij waarschijnlijk via noodweerexces vrijgesproken worden. Dit was echter nu niet het geval. In het artikel kun je het volgende lezen:

[quotel]Het was al de vierde maal dat Henk J. hardhandig met criminaliteit werd geconfronteerd. " Tweemaal is er bij me thuis ingebroken en eenmaal bij mijn bedrijf." Daarop schafte hij zich een honkbalknuppel aan. Hij bedacht zich dan ook geen moment toen hij 's nachts werd opgeschrikt door gestommel.[/quote]

Hij heeft vooraf over zijn keuze nagedacht en speciaal daarvoor een wapen aangeschaft. Zijn daad is dus niet in een opwelling gebeurt. Op zo'n manier mag je je in Nederland inderdaad niet verdedigen, we zijn tenslotten niet in het Wilde Westen...
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_49276393
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 16:23 schreef Kieboom het volgende:
?!?

In deze situatie is toch helemaal geen sprake van wraak.

Wraak zou het zijn, wanneer deze kerel die inbreker een paar dagen later was gaan opzoeken om hem een lesje te leren.
Als de adrenaline door je lijf pompt en jij zit bovenop de inbreker en deelt een paar klappen teveel uit, dan is dat wraak. Die klappen zijn namelijk nergens voor nodig en jij deelt ze alleen uit puur door je adrenaline.Zonder die adrenaline had je je anders wel rustig gehouden.
pi_49276421
quote:

[..]

ik sta daar in die tuin omdat ik net een ongeluk heb gehad, mijn auto ligt in de sloot verderop of zo en ik heb hulp nodig .. ik strompel daar dus door die tuin, da's voor mij onbekend gebied, op zoek naar een raam of deur waarop ik kan kloppen, gaat er een gordijn open, gilt een vrouw om hulp en dan staat er ineens een man voor mijn neus, wild zwaaiend met een honkbalknuppel .. reken maar dat je de benen neemt zelfs al heb je niets gedaan
Ik zou ook wegrennen maar ik snap de vergelijking niet helemaal?
pi_49306761
Als iemand hard wegrent en je gaat em achter na om hem in elkaar te meppen met een honkbalknuppel kun je dit geen zelfverdediging meer noemen
pi_49309084
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 16:26 schreef CasB het volgende:

[..]

Kloppen en om hulp vragen is wel wat anders dan inbreken.
duh, da's nou juist het punt dat ik probeer te maken, hoe moet die kerel, die daar vol gepompt met adrenaline met die knuppel voor mijn neus staat te zwaaien, dat weten .. ?
tot ik de gelegenheid heb gehad om uit te leggen dat ik een ongeluk heb gehad kan die dat niet weten, ben ik gewoon een ongewenste indringer op zijn terrein en of ik de kans krijg, tja .. ik persoonlijk blijf iig niet stilstaan en wachten, er zijn er hier teveel die antwoorden in een "shoot first ask questions later" stijl ..

anyway, wat ik me altijd afvraag bij dit soort dingen is de oorsprong van de wet, waarom heeft men het noodzakelijk geacht de mogelijkheden van de burger in zulke situaties te beperken .. ?
ik bedoel maar, het komt niet uit de lucht vallen, zoals de dood van die junkie een tijdje terug bewijst, als je je uiterlijk niet mee hebt kan je zo maar doodgemept worden
pleased to meet you
pi_49322180
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 20:05 schreef moussie het volgende:

[..]

duh, da's nou juist het punt dat ik probeer te maken, hoe moet die kerel, die daar vol gepompt met adrenaline met die knuppel voor mijn neus staat te zwaaien, dat weten .. ?
tot ik de gelegenheid heb gehad om uit te leggen dat ik een ongeluk heb gehad kan die dat niet weten, ben ik gewoon een ongewenste indringer op zijn terrein en of ik de kans krijg, tja .. ik persoonlijk blijf iig niet stilstaan en wachten, er zijn er hier teveel die antwoorden in een "shoot first ask questions later" stijl ..

anyway, wat ik me altijd afvraag bij dit soort dingen is de oorsprong van de wet, waarom heeft men het noodzakelijk geacht de mogelijkheden van de burger in zulke situaties te beperken .. ?
ik bedoel maar, het komt niet uit de lucht vallen, zoals de dood van die junkie een tijdje terug bewijst, als je je uiterlijk niet mee hebt kan je zo maar doodgemept worden
Goeie vraag.
Ik weet het antwoord ook niet, maar een van mijn eigen redenen zou zijn, dat ik zelf de lul kan zijn. Je kunt zelf als slachtoffer ergens aanbellen en in elkaar gemept worden. Of op straat iets vervelends doen of iemand kan chagrijnig zijn.
Dat soort overweginen lijkt me een goede start. Maar er zijn vast wel rectsgeleerden onder ons die beter antwoord kunnen geven.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_49323121
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 20:05 schreef moussie het volgende:

[..]

als iemand struikelt en in miijn tuin beland of een vrouwtje pijpt een gast in mijn tuin kan ik daar echt niet wakker van liggen. als ze een shortcut door miin tuin maken ook niet, (zou ze hooguit in de gaten houden) gaan ze echter (proberen) in te breken dan hebben ze aan mij de verkeerde...
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_49324606
quote:
Op zondag 13 mei 2007 04:13 schreef GewoneMan het volgende:

gaan ze echter (proberen) in te breken dan hebben ze aan mij de verkeerde...
De dronken dodo die denkt dat jouw huis het zijne is zie jij dan aan voor een inbreker... Onder meer daarom: niet met een honkbalknuppel meppen.

Beschaving is ook een goede reden.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_49334801
quote:

[..]

GENIAAL! Weer zo'n Moussie 'ja maar wat als... gevolgd door een ongelofelijk onzinning wat als'-verhaal.

Dit is genieten, even Milagro roepen
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_49335413
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 11:23 schreef Pool het volgende:

[..]

Verklaar je nader? Want mijn standpunt is toch ongeveer hetzelfde als dat van de wetgevers in alle beschaafde Westerse landen. Zelfs in de VS mag je in de meeste staten een eenmaal gevluchte inbreker geen klappen na geven.
In de VS is er zelfs een man vrijgesproken die twee vluchtende inbrekers in hun rug doodschoot

Gewoon met je tengels van andermans spullen afblijven, en onder bedreiging van een steek-/vuurwapen gelden er even geen wetten. Dan is het gewoon puur overleven.
you and I ain't done Zeke!
pi_49351740
quote:
Op zondag 13 mei 2007 16:48 schreef Johnns het volgende:

[..]

In de VS is er zelfs een man vrijgesproken die twee vluchtende inbrekers in hun rug doodschoot

Gewoon met je tengels van andermans spullen afblijven, en onder bedreiging van een steek-/vuurwapen gelden er even geen wetten. Dan is het gewoon puur overleven.
Zeg dat wel:
Nou zijn de VSvA als beschaafde natie ook wel het lichtend voorbeeld in deze wereld!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_49351785
Toch is dat raar.
1) Als je jezelf mag verdedigen, zouden er minder slachtioffers zijn dan in andere landen waarin dat niet mag. Dat is niet zo!
2) Als je daders van misrijven mag doodschieten, zouden er minder veroordeelden zijn dan in andere landen (want ze zijn al dood). Dait is niet zo.

Dus er zijn meer doden en meer gevangenen per hoofd van de bevolking dan waar ook in de wereld? Wat een veilige wereld, wat een land van melk en honing, waarlijk het land van de dappere en het huis van de vrije!
pi_49352284
Nou sorry hoor, ik zou ook precies hetzelfde doen.

Eerst mezelf flink uitleven op die inbreker en dan nog even de honden op hem los laten.
Kijken wie dan het sterkste is!

Als we dan klaar zijn, gewoon dumpen op de eerste de beste bouwplaats.
Ze missen hem toch niet....

Zo ben jij ook je frustraties kwijt en kunnen we weer verder met ons leven.
  maandag 14 mei 2007 @ 07:06:38 #239
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_49352371
quote:
Op maandag 14 mei 2007 02:50 schreef Kees22 het volgende:
Toch is dat raar.
1) Als je jezelf mag verdedigen, zouden er minder slachtioffers zijn dan in andere landen waarin dat niet mag. Dat is niet zo!
2) Als je daders van misrijven mag doodschieten, zouden er minder veroordeelden zijn dan in andere landen (want ze zijn al dood). Dait is niet zo.

Dus er zijn meer doden en meer gevangenen per hoofd van de bevolking dan waar ook in de wereld? Wat een veilige wereld, wat een land van melk en honing, waarlijk het land van de dappere en het huis van de vrije!
En neem nu zwitserland eens waar er ook vrij wapenbezit is en je je meer mag verdedigen ?. Dan gaat je retoriek niet op.
mai pen rai
pi_49353624
quote:
Op zondag 13 mei 2007 16:48 schreef Johnns het volgende:

In België is ooit een man vrijgesproken van doodslag op zijn vrouw omdat bleek dat hij haar had vermoord. Dat wil nog niet zeggen dat in België het is toegestaan om je vrouw te vermoorden...

Heb je verder even een bron?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')