Dit ben ik niet met je eens.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 15:37 schreef evilernie22 het volgende:
juist dat ze vanaf 16 al mogen drinken (licht alc) zorgt dat ze op hun 18e niet helemaal ontsporen. ook het feit dat men niks mag drinken zorgt ervoor dat men minder onderscheidt meer gaat maken tussen sterk en licht alcholische drank...
Ja, in het openbaar. Wat je thuis doet, moet je tot op zekere hoogte, nog altijd zelf weten.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 16:35 schreef Miriampje het volgende:
ja maar ze willen het misschien ook wel strafbaar maken...
Ik heb ook niks tegen voorlichting mits eerlijke en oprechte voorlichting. Maar ik blijf baas van mijn eigen lichaam als ik mijzelf naar de vernieling wil helpen dan is dat mijn verantwoordelijkheid en mijn keuze.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 13:21 schreef Gia het volgende:
[..]
En dat weet je omdat daar voorlichting over is geweest en omdat het uiteraard niet voor niets verplicht is gesteld. Je gaat er dan over nadenken.
Er zijn mensen die iedere dag coke snuiven en nog 'normaal' functioneren!
EN gevaar opleveren voor de omgeving? Je zult daar toch zeker wel OF bedoelen?
Je wilt toch niet serieus beweren dat je maatschappelijk bezien pas een alcoholist bent als je een gevaar bent voor je omgeving? Oftewel, zolang je functioneert kun je zuipen zoveel je wilt?
![]()
Maar het gaat in dit geval om minderjarigen, die nog niet kunnen overzien wat voor gevolgen drankgebruik kan hebben. Dan is er niets mis mee dat het aan banden wordt gelegd.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 16:46 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Ik heb ook niks tegen voorlichting mits eerlijke en oprechte voorlichting. Maar ik blijf baas van mijn eigen lichaam als ik mijzelf naar de vernieling wil helpen dan is dat mijn verantwoordelijkheid en mijn keuze.
En er zijn inderdaad heeeel veel mensen die dagelijks coke gebruiken. Of dat verstandig is is een ander verhaal maar het verbieden van coke helpt daar weinig tegen. En zolang je iedere dag gewoon naar je werk gaat en daar goed presteert moet je het lekker zelf weten wat mij betreft. En ik zit zeker niet te wachten op een overheid die burgers van de wieg tot het graf aan hun handje meenemen. Mensen zijn oud en wijs genoeg om zelf keuzes te maken.
Nee. De regering is ervoor om mensen tegen zichzelf te beschermen waar mogelijk.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 16:46 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Ik heb ook niks tegen voorlichting mits eerlijke en oprechte voorlichting. Maar ik blijf baas van mijn eigen lichaam als ik mijzelf naar de vernieling wil helpen dan is dat mijn verantwoordelijkheid en mijn keuze.
Coke is verboden. Ook hier heb je niet de vrije keuze om dat te gebruiken, dus. Als dit ontdekt wordt ga je gewoon de bak in.quote:En er zijn inderdaad heeeel veel mensen die dagelijks coke gebruiken. Of dat verstandig is is een ander verhaal maar het verbieden van coke helpt daar weinig tegen. En zolang je iedere dag gewoon naar je werk gaat en daar goed presteert moet je het lekker zelf weten wat mij betreft. En ik zit zeker niet te wachten op een overheid die burgers van de wieg tot het graf aan hun handje meenemen. Mensen zijn oud en wijs genoeg om zelf keuzes te maken.
Minderjarigen? Juridisch worden ze in staat geacht bepaalde overeenkomsten aan te gaan. Koop van licht alcoholische drank is er daar een van. Moeten we nu iedereen tegen zichzelf in bescherming gaan nemen?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 16:49 schreef Nywuob het volgende:
[..]
Maar het gaat in dit geval om minderjarigen, die nog niet kunnen overzien wat voor gevolgen drankgebruik kan hebben. Dan is er niets mis mee dat het aan banden wordt gelegd.
Ja, in sommige gevallen wel, ja.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 16:52 schreef Adelante het volgende:
Moeten we nu iedereen tegen zichzelf in bescherming gaan nemen?
Bullshit. Alsof een 16-jarige niet snapt dat ie zichzelf kapot zuipt. Dat heeft ie net zo goed door als die 18 jarige, maar beide hebben er schijt aan.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 16:49 schreef Nywuob het volgende:
[..]
Maar het gaat in dit geval om minderjarigen, die nog niet kunnen overzien wat voor gevolgen drankgebruik kan hebben. Dan is er niets mis mee dat het aan banden wordt gelegd.
Oneens, laat de natuurlijke selectie haar werk maar doen. Als iemand te weinig hersencapaciteit heeft om logisch na te denken (te veel alcohol en te veel vet is slecht voor je) dan zal de schade die optreedt relatief gezien ook kleiner zijn.quote:
Als je volwassen bent, moet je dat inderdaad zelf weten. Minderjarigen moet je gewoon tegen zichzelf in bescherming nemen, door het strafbaar te stellen. Overigens zijn er steeds meer kinderen veel jonger dan 16 jaar met een drankprobleem. En het is zeker niet zo dat iedereen weet wat drank met je doet, vooral als het lichaam nog in ontwikkeling is.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 16:56 schreef bolletje_25 het volgende:
[..]
Bullshit. Alsof een 16-jarige niet snapt dat ie zichzelf kapot zuipt. Dat heeft ie net zo goed door als die 18 jarige, maar beide hebben er schijt aan.
Dat zal bevorderlijk zijn voor samenleving als er over twintig, dertig jaar allemaal mensen zijn met kapotte levers en niet normaal functionerende hersenen.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:04 schreef Adelante het volgende:
[..]
Oneens, laat de natuurlijke selectie haar werk maar doen. Als iemand te weinig hersencapaciteit heeft om logisch na te denken (te veel alcohol en te veel vet is slecht voor je) dan zal de schade die optreedt relatief gezien ook kleiner zijn.
Jij vindt dat de regering er is om mensen tegen zichzelf te beschermen. Dat is iets heel anders. En daarin verschillen wij duidelijk met elkaar van mening.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 16:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee. De regering is ervoor om mensen tegen zichzelf te beschermen waar mogelijk.
[..]
Coke is verboden. Ook hier heb je niet de vrije keuze om dat te gebruiken, dus. Als dit ontdekt wordt ga je gewoon de bak in.
Wat betreft drank ken ik wel mensen die eerst gewoon veel dronken, maar nog normaal functioneerden, maar bij wie schijnbaar de gezondheid en de geestelijke vermogens op den duur toch terug uit gingen. Zonder meer te gaan drinken. Gevolgen zijn dan werkuitval en leven op kosten van de staat.
Ik vind het dus goed dat de staat zich hiermee bemoeit en drankgebruik bij de jeugd wil proberen terug te dringen, door de leeftijd te verhogen naar 18 jaar.
Lees even terug in het topic. Mensen zijn in de loop der jaren niet meer gaan drinken. Doemscenarios die jij hier schetst zijn dus ook ongegrond.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:08 schreef Nywuob het volgende:
[..]
Dat zal bevorderlijk zijn voor samenleving als er over twintig, dertig jaar allemaal mensen zijn met kapotte levers en niet normaal functionerende hersenen.
Het komt de laatste jaren juist veel vaker voor en bij steeds jongere mensen. Het kwaad kan dan al geschied zijn.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:18 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Lees even terug in het topic. Mensen zijn in de loop der jaren niet meer gaan drinken. Doemscenarios die jij hier schetst zijn dus ook ongegrond.
Idd, het is dus weer een lekker dubieus voorstel wat lastig te controleren is.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 19:45 schreef Dutch_Courage het volgende:
Wie gaat die grens van 18 handhaven dan, als dat nu met 16 al niet gebeurt? Dit is dus weer gewoon een KUT voorstel. Lekker profileren,
Ook nog eens afkomstig van Ter Horst, die, toen ze nog burgemeester van Nijmegen was, zelf met een glaasje teveel achter het stuur werd aangetroffen en dit in de doofpot probeerde te stoppen.![]()
Oh, ze is er ook verantwoordelijk voor dat we hier in Nijmegen, in de Goffert, geen echt bier meer mogen drinken, en al helemaal niet op de tribune.![]()
Mensen zijn WEL meer gaan drinken. Mensen hebben gewoon meer poen, dus drinken meer.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:18 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Lees even terug in het topic. Mensen zijn in de loop der jaren niet meer gaan drinken. Doemscenarios die jij hier schetst zijn dus ook ongegrond.
Nee, maar als dat elke dag gebeurt wel.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 18:37 schreef TNA het volgende:
Gaan bepaalde organen na een tijdje minder functioneren als je één keer in de week dronken bent?
Nee, maar wel van regelmatig teveel drinken.quote:Krijg je blijvende schade van af en toe teveel drinken?
Iemand die elke dag teveel drinkt hoeft er echt niet slecht aan toe te zijn. Meestal merk je daar als buitenstaander niks van.quote:Dat echte alcoholisten (d.w.z. verslaafden die iedere dag teveel drinken) er slecht aan toe zijn snap ik, maar de concrete risico's van de grote groep die zo nu en dan veel drinkt heb ik nog nooit gehoord.
Die mensen zijn er nu ook al en er is geen voorteken dat dat aantal fors zal toenemen komende jaren. En ook al neemt het aantal wel toe, misschien hebben mensen die last nodig om hun kinderen dan wel goed uit te leggen wat alcohol met je kan doen.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:08 schreef Nywuob het volgende:
[..]
Dat zal bevorderlijk zijn voor samenleving als er over twintig, dertig jaar allemaal mensen zijn met kapotte levers en niet normaal functionerende hersenen.
Ik geloof best dat kinderen te veel drinken, maar leeftijfsgrens tot 18 ophogen heeft geen enkele zin en zal averrechts werken. Kinderen gaan stiekem drinken en voor ouders wordt het dan veel moeiljiker nog vat te hebben op de situatie.quote:Op woensdag 9 mei 2007 10:42 schreef Nywuob het volgende:
Hier een paar artikelen over dit probleem voor degenen die het niet geloven.
http://www.elsevier.nl/ni(...)nr/100596/index.html
http://www.nd.nl/htm/doss(...)rtikelen/060414a.htm
http://www.pipm.nl/index.php?action=redblog&artikel=700081
http://www.ru.nl/voxmagaz(...)wetenschap_-_kroost/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |