Jawel, maar alleen boven bepaalde hoogte.quote:Op zondag 6 mei 2007 12:46 schreef matthendriks het volgende:
O ja, in wat oudere / grotere vliegtuigen zit ook nog een boordwerktuigkundige. Hij / zij is niet bevoegd om te vliegen, geloof ik.
Niet helemaal. Piloot en co-piloot zijn niet echt de juiste termen maar staan bij luchtvaartmaatschappijen meer voor een bepaalde rang. Het kan zijn dat er in een toestel twee "piloten" zitten (lees captains/ 4 strepers) zitten . In een vliegtuig wordt gewerkt volgens een bepaald concept (Crewconcept) voor wat betreft de taakverdeling. Er wordt dan gesproken over pilot flying (PF) en pilot not flying (PNF) zoals je begrijp stuurt de PF, de PNF leest de checklist, stelt de radio's in leest de naderings kaarten voor (en pakt ze), zet het motorvermogen, doet de wielen omhoog etc.. Ofwel de PNF assisteerd de PF bij het vliegen. Beide zijn bevoegd om te vliegen op het type toestel maar één heeft de eindverantwoording (captain/piloot). Vaak is de één op de heen weg PF en op de terugweg de andere.quote:Op zondag 6 mei 2007 12:46 schreef matthendriks het volgende:
Beide heren / vrouwen zijn bevoegd om te vliegen.
In de meeste gevallen heeft de Piloot (captain / gezagvoerder), meer ervaring. Een Co-Piloot vliegt mee om ervaring op te doen. Uiteindelijk word hij / zij dan gezagvoerder op een eigen vliegtuig.
BWTK is een technicus geen vlieger, mag/kan dus niet vliegen. Is uitstervend ras omdat vliegtuigen tegenwoordig geen BWTK meer nodig hebben.quote:Op zondag 6 mei 2007 12:46 schreef matthendriks het volgende:
O ja, in wat oudere / grotere vliegtuigen zit ook nog een boordwerktuigkundige. Hij / zij is niet bevoegd om te vliegen, geloof ik.
Ik zie 'm wel weer terug komen in mega-vliegtuigen van de toekomst. Dan niet zozeer om het toestel in de lucht te houden maar meer om alle onboard faciliteiten te peilen (denk aan barren, sauna's, winkels)quote:Op maandag 7 mei 2007 13:18 schreef ChopperMick het volgende:
[..]
BWTK is een technicus geen vlieger, mag/kan dus niet vliegen. Is uitstervend ras omdat vliegtuigen tegenwoordig geen BWTK meer nodig hebben.
Je vergeet het palen van de stewardessquote:Op maandag 7 mei 2007 15:09 schreef mcDavid het volgende:
De piloot mag de automatische piloot inprogrammeren, de co-piloot mag de intercom bedienen.
Oh ja, de piloot kiest de lekkerste. de Co de andere. En de co-co (indien aanwezig) neemt de steward maar.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:15 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Je vergeet het palen van de stewardess![]()
Volgens mij herbergen ze vaak ook he tptt-knopjequote:Op maandag 7 mei 2007 15:10 schreef mcDavid het volgende:
Die stuurknuppels zijn voor de show. Maar die bewegen gezamelijk dus als ze er allebei aanzitten stuurt de persoon met de sterkste armen/benen.
Nee, het is meer netals bij de maffia, de coco test ze eerst allemaal uit, waarna de co de geselecteerden uittest, waarmee vervolgens de captain de beste neemt toch?quote:Op maandag 7 mei 2007 21:18 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Oh ja, de piloot kiest de lekkerste. de Co de andere. En de co-co (indien aanwezig) neemt de steward maar.
Ohja. Dat ook inderdaad. Moet je er wel (voor de noobs) even bij zeggen dat dat Push-To-Talk betekent, knopje van de radio dus.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:20 schreef cheukert het volgende:
[..]
Volgens mij herbergen ze vaak ook he tptt-knopje
Oh, jij bent ook co?quote:Op maandag 7 mei 2007 23:06 schreef Alternate het volgende:
Piloot/co piloot bestaat ook niet echt meer. Ze zijn allebei piloot en 1 is de gezagvoerder, de andere niet
Meestal spreekt men van captain/first officer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |