abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49012696
quote:
121 Teletekst vr 04 mei
Cao-conflict Duitse metaal voorbij

` Binnen de elektro- metaalindustrie in
Duitsland is overeenstemming over een
nieuwe cao bereikt.In Baden-Württemberg
is de vakbond IG Metall het eens
geworden met de werkgevers.Aangenomen
wordt dat het akkoord in de andere
deelstaten wordt overgenomen.

IG Metall eiste een loonsverhoging van
6,5 procent,de werkgevers boden 2,5 en
een bonus als het economisch goed zou
gaan.De partijen zijn het nu eens over
een verhoging van 4,1 procent per juni
en 12 maanden later nog eens 1,7.

Met het akkoord zijn verdere stakingen
van de baan.IG Metall heeft deze week
als waarschuwing prikacties gehouden.
Tuurlijk logisch. Ik wil een hoger loon (dat wil iedereen), mijn baas wil mij een zo laag mogelijk loon betalen (dat wil elke baas). En uiteraard krijg ik dan mijn zin want ik kan staken. Het is logsich dat het zo in deze wereld werkt. Want ik heb toch zeker recht op een hoger loon, dat zijn toch door god, allah en boedha gegeven rechten?
pi_49012757
wat wil je nou met dit topic en je kinderachtige commentaar in de OP?

Staken is het uiterste middel van vakbonden..er is echt veel gebeurd alvorens ze besluiten tot staken over te gaan.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_49012820
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:27 schreef Flashwin het volgende:

Staken is het uiterste middel van vakbonden..er is echt veel gebeurd alvorens ze besluiten tot staken over te gaan.
Mogen werkgevers als uiterst middel dan ook de stakers ontslaan?

Een hoger loon wil iedereen, dat krijg je niet en je gaat dan maar op zoek naar een andere baan in plaats van met door de overheid verleende chantagemiddelen zand in de machine strooien.
pi_49012938
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:29 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Mogen werkgevers als uiterst middel dan ook de stakers ontslaan?
Ja en dat komt vaker voor dan je zou denken. Bij recente OV stakingen ergens in Nederland had de werkgever, na akkoord te zijn gegaan met nieuwe cao voorwaarden, enkele stakers op staande voet ontslagen. Ik zal kijken of ik daar nog een bron voor kan vinden.
quote:
Een hoger loon wil iedereen, dat krijg je niet en je gaat dan maar op zoek naar een andere baan in plaats van met door de overheid verleende chantagemiddelen zand in de machine strooien.
Het is geen chantagemiddel, het is een middel wat de werknemer kan gebruiken om zijn wil te laten gelden tegenover de veel machtigere werkgever. Dat het onderhand wordt gezien als chantagemiddel komt door de steeds groter wordende mediaaandacht voor stakingen.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_49013111
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:33 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Ja en dat komt vaker voor dan je zou denken. Bij recente OV stakingen ergens in Nederland had de werkgever, na akkoord te zijn gegaan met nieuwe cao voorwaarden, enkele stakers op staande voet ontslagen. Ik zal kijken of ik daar nog een bron voor kan vinden.
[..]
Klinkt al beter maar dat is nederland dan. Ik heb het hier over Duitsland, de 5e economie ter wereld, ik betwijfel of het daar ook zo soepel kan.
quote:
Het is geen chantagemiddel,
niet naar de letter van het woord maar lijkt er toch wel veel op

chan·ta·ge (de ~ (v.), ~s)
1 geldafpersing door bedreiging met bekendmaking van ware of verzonnen feiten => afpersing, knevelarij
quote:
het is een middel wat de werknemer kan gebruiken om zijn wil te laten gelden tegenover de veel machtigere werkgever.
Dat is toevallig deze branche. In de IT of de finance zijn juist werknemers erg machtig. Heeft de overheid nu andersom ook beschermingsconstructies tegen de hoge salarissen daar?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 18:54:58 #6
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_49013647
Als je een salaris afspreekt waar je een bepaalde arbeid voor verricht moet je niet zeuren dat je meer wilt en daarom gaan staken. Als je meer wilt zoek je maar een andere baan.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:18:56 #7
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_49019622
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:54 schreef Arnold_fan het volgende:
Als je een salaris afspreekt waar je een bepaalde arbeid voor verricht moet je niet zeuren dat je meer wilt en daarom gaan staken. Als je meer wilt zoek je maar een andere baan.
Zo gaat dat niet, en zo is het ook niet gegaan.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_49019663
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:54 schreef Arnold_fan het volgende:
als we nooit gestaakt hadden stonden we hier nog steeds textiel te weven voor 0,50 gulden per uur
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:20:35 #9
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_49019678
Staken is echt voor paupers. Beetje kaarten met koffie.

Ik heb CEO's nog nooit zien staken. Die gaan gewoon een weekendje naar Monte Carlo als ze geen zin hebben om te werken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_49019721
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

als we nooit gestaakt hadden stonden we hier nog steeds textiel te weven voor 0,50 gulden per uur
Geloof ik niet.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:21:57 #11
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_49019727
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Maar je hebt maar te luisteren naar je baas. Waar haal je het gore lef vandaan om zelf na te denken!? Als je eenmaal in dienst gaat heb je nu eenmaal alles te accepteren, anders zoek je maar wat anders.

Nee, zo gaat dat dus niet. Marktwerking heet dat ook wel.
pi_49019778
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:21 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Maar je hebt maar te luisteren naar je baas. Waar haal je het gore lef vandaan om zelf na te denken!? Als je eenmaal in dienst gaat heb je nu eenmaal alles te accepteren, anders zoek je maar wat anders.
Het minste dat verwacht mag worden is dat je naar je werk komt. Beetje niks doen en een plein vol schreeuwen dat je echt een hoger loon verdient is bullshit.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:23:27 #13
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_49019790
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:21 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Geloof ik niet.
Maar TS, als ik het goed begrijp heb je het niet zo met stakers? Waarom? Omdat ze als arbeiders, die dag en nacht het proces aan de gang houden, ook het proces stil kunnen leggen? Ben je bang voor die vrijheid van arbeiders?
pi_49019854
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:23 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Maar TS, als ik het goed begrijp heb je het niet zo met stakers? Waarom? Omdat ze als arbeiders, die dag en nacht het proces aan de gang houden, ook het proces stil kunnen leggen?
Omdat ik het een onterecht chantage middel vind. Wil je hoger loon dan zoek je maar een andere baan.

Of stakers moeten per direct ontslagen kunnen worden maar zo ontwikkeld is dat proces nog niet helaas
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:28:03 #15
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_49019947
Ja maar wat als je nou opgeleid bent om dopjes op shampooflessen te draaien, en jij werkt bij de enige shampooflessenfabriek in de wijde omtrek?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:28:14 #16
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_49019949
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:25 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Omdat ik het een onterecht chantage middel vind. Wil je hoger loon dan zoek je maar een andere baan.

Of stakers moeten per direct ontslagen kunnen worden maar zo ontwikkeld is dat proces nog niet helaas
Waarom knip je elke keer de laatste zin uit mijn reactie? Wil je daar niet op ingaan en die illusie hooghouden?
Mja.

Als iedereen tegelijkertijd ontslag zou nemen, om vervolgens te wachten op hoger loon -want het werk is er nog- waardoor het bedrijf definitief instort, dat zou je wel tof vinden? Volgens mij snap je het principe van staken niet zo. Het is inderdaad een machtsmiddel. Maar iets zegt me ook dat je helemaal niets afweet van de Duitse staalsector.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:30:38 #17
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49020025
Hoger loon af dwingen zonder het stakingswapen is net zoiets als je land verdedigen zonder leger.

Wees maar blij dat ze mogen staken want anders zou er een loonkartelpolitie opgericht moeten worden die checkt of de bedrijven geen onderlinge afspraken maken over salarissen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:30:49 #18
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_49020031
Dat je het 'helaas' vind dat stakers, door 1 dag te staken, niet zomaar heel makkelijk op staande voet ontslagen kunnen worden zegt trouwens genoeg.

Tip: lees eens een boekje
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:45:49 #19
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_49020500
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:30 schreef Klopkoek het volgende:
Hoger loon af dwingen zonder het stakingswapen is net zoiets als je land verdedigen zonder leger.

Wees maar blij dat ze mogen staken want anders zou er een loonkartelpolitie opgericht moeten worden die checkt of de bedrijven geen onderlinge afspraken maken over salarissen.
idd en ook dat is marktwerking wanneer je baas geen redelijke verhoging wil geven kun je je collega`s aansporen om mee te doen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:49:07 #20
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_49020595
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:27 schreef Flashwin het volgende:

Vandaar dat er in de afgelopen 200 jaar zo'n anderhalve keer per week gemiddeld gestaakt is in Nederland.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 22:58:15 #21
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_49023080
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:49 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Vandaar dat er in de afgelopen 200 jaar zo'n anderhalve keer per week gemiddeld gestaakt is in Nederland.
Ja, Nederland is 1 bedrijf, en eens in de anderhalve week legt iedereen zijn werk neer.

zaterdag 5 mei 2007 @ 09:18:03 #22
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_49029836
quote:
Die analogie klopt niet. De staker is helemaal niet bezig met het verdedigen van het verworven bezit, de staker wil juist méér. De stakende werknemer valt zijn werkgever aan en dwingt hem om zijn eigendom af te staan. Het is dus de werkgever die wordt aangevallen en die zich moet verdedigen, waarbij de overheid de werkgever vrijwel alle ter verdediging dienende middelen heeft ontnomen.
quote:
Wat een onzin.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 09:29:03 #23
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_49029901
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:58 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ja, Nederland is 1 bedrijf, en eens in de anderhalve week legt iedereen zijn werk neer.

Het enige wat je met staken bereikt is dat je je baas (of aandeelhouders) aanvalt en op kosten jaagt. Als je meer wilt verdienen ga je maar lekker ergens anders werken, als je dat niet wilt moet je tevreden zijn met het loon dat je krijgt.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 09:51:26 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_49030118
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 09:29 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Het enige wat je met staken bereikt is dat je je baas (of aandeelhouders) aanvalt en op kosten jaagt. Als je meer wilt verdienen ga je maar lekker ergens anders werken, als je dat niet wilt moet je tevreden zijn met het loon dat je krijgt.
Staken gaat natuurlijk niet alleen om salaris ook om arbeidsvoorwaarden en omstandigheden.

Maar ook om salaris hoeft het niet ongerechtvaardigt te zijn. Als lonen voor het werk dat er verricht wordt belachelijk laag zijn ten opzichten van anderen En als er dan bijvoorbeeld veel winst wordt gemaakt die vooral in de zakken van de topmannen verdwijnt dan kan ik me voorstellen dat dat tot onvrede leidt.

Overigens gaat de vakbond ook niet zomaar tot staken over. DIe hebben een onderhandelingspositie te behouden dus zullen tot actie overgaan als directeuren echt oostindisch doof zijn en de eisen vaak best redelijk zijn.

En "dan zoek je maar een andere baan" is van die makkelijke kleinburgerlijke 19e eeuwse taal. Werknemers verdienen een goed arbeidsklimaat en een redelijk salaris zonder daarvoor ieder jaar een nieuwe baan te moeten zoeken.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 10:41:36 #25
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_49030909
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 09:29 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Aanvalt? Man, wat een termen.

In de Duitse staalsector heeft men keer op keer gevraagd om loonsverhogingen conform de inflatie uit te stellen, om zo beter te worden. Nu het behoorlijk goed gaat met de Duitse economie en ook de Duitse staalsector, willen de werknemers daar ook wat van terugzien. Zeer begrijpelijk. Maar ongetwijfeld onduidelijk voor de tegenstanders van stakingen hier. De sector heeft in de ogen van de werknemers nu genoeg gevraagd, nu willen ze wat terug zien. Zeer begrijpelijk imo.

En ergens anders heen gaan als het je niet bevalt, nou, dan moet je eens in dit topic zijn, daar werkt dat argument ook al niet meer:
Horeca wil nu zelf rookverbod
waarom hier dan wel?

Tevens vind ik 'ergens anders heen gaan als je het er niet mee eens bent' op zijn minst een zwak meningsloos en ruggegraatloos vluchtgedrag.

Alle 'ongeregeldheden' zoals stakingen leiden tot kosten ja. Als je zoiets niet wilt, dan moet je maar eens nadenken over de term 'vrijheid', daar is vandaag een uitstekende dag voor.

[ Bericht 9% gewijzigd door Yildiz op 05-05-2007 10:48:12 ]
  zaterdag 5 mei 2007 @ 10:42:53 #26
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49030928
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 09:18 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Die analogie klopt niet. De staker is helemaal niet bezig met het verdedigen van het verworven bezit, de staker wil juist méér. De stakende werknemer valt zijn werkgever aan en dwingt hem om zijn eigendom af te staan. Het is dus de werkgever die wordt aangevallen en die zich moet verdedigen, waarbij de overheid de werkgever vrijwel alle ter verdediging dienende middelen heeft ontnomen.
[..]

Wat een onzin.
Met dit soort extreem-rechtse figuren ga ik niet in discussie.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 5 mei 2007 @ 11:37:54 #27
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_49031992
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 10:42 schreef Klopkoek het volgende:
Wat is dit nou weer voor een Melkert-reactie? Als je het niet aandurft om te discussiëren dan heb je het verkeerde (sub)forum gekozen.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 11:43:24 #28
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49032116
Als jij een werknemer als iemand beschrijft die het bezit van de werkgever af pakt dan heeft het verder ook weinig zin nee.

En Melkert was natuurlijk een prima politicus, jammer dat zo weinig mensen dat zagen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_49032247
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 10:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

hij is alleen niet extreem rechts hij is die hard liberalist.

Overigens snap ik niet dat hij tegen staken is dat zou gewoon kunnen in een liberale samenleving.
pi_49032589
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 09:18 schreef NewOrder het volgende:
als iedereen het vertikt voor die werkgever te werken heeft die man ook binnen de kortste keren geen bezittingen meer .. maw, men heeft elkaar nodig ..
pleased to meet you
pi_49033003
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 12:04 schreef moussie het volgende:

[..]

als iedereen het vertikt voor die werkgever te werken heeft die man ook binnen de kortste keren geen bezittingen meer .. maw, men heeft elkaar nodig ..
sommige mensen leren niets van revoluties
  zaterdag 5 mei 2007 @ 12:59:36 #32
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49033904
Sowieso is 'bezittingen afpakken' een verkeerde term. Je kunt beter spreken over een ruil: in ruil voor het meewerken aan de productie krijgt de werknemers een financieële vergoeding.

Marx buitte dit gegeven uit door te stellen dat het ontvangen loon minder waarde vertegenwoordigd dan de productieve bijdrage van de werknemer (zeg ik dat goed zo?). Grof voorbeeld: de werknemer werkt voor 1/10 deel mee aan het bouwen van een huis maar krijgt daarvoor schamel loontje waarmee hij drie belegde boterhammen van kan kopen.

Op zich is het best te verdedigen dat CAO's, minimumlonen en andere regels worden afgeschaft zodat het een volledig vrije markt wordt. Maar bedenk dan wel dat je een kartelpolitie moet gaan oprichten die agressief (lees: de privacy gaat eraan) gaat controleren of werkgevers/werknemers onderling prijsafspraken met elkaar zitten te maken.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 5 mei 2007 @ 13:03:03 #33
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_49033988
Ik vind het schandali wat die vrachtwagenchauffeurs flikken, een beetje actievoeren door andere mensen die er neits mee te maken hebben te hinderen en dikke files te veroorzaken... stelletje kneuzen
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
pi_49034160
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:25 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Tuurlijk logisch. Ik wil een hoger loon (dat wil iedereen), mijn baas wil mij een zo laag mogelijk loon betalen (dat wil elke baas). En uiteraard krijg ik dan mijn zin want ik kan staken. Het is logsich dat het zo in deze wereld werkt. Want ik heb toch zeker recht op een hoger loon, dat zijn toch door god, allah en boedha gegeven rechten?
Tja, dat is het nadeel van personeel, de werkgever kan ook niemand aannemen en het werk zelf doen.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 13:28:27 #35
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_49034605
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 11:43 schreef Klopkoek het volgende:
Als jij een werknemer als iemand beschrijft die het bezit van de werkgever af pakt dan heeft het verder ook weinig zin nee.
Toch is dit precies wat er gebeurt. De werknemer en werkgever zijn met de aangegane arbeidsovereenkomst een bepaalde beloning overeengekomen. Het is de werknemer die op een gegeven moment een hogere beloning eist. Het is de werknemer die besluit om in staking te gaan, wetende dat de overheid hem beschermt waardoor de kans van slagen van zijn actie groot is. De werkgever wordt met de rug tegen de muur gezet en kan zich nauwelijks verdedigen. De werkgever gaat onder dwang akkoord met de door de werknemer gestelde eisen.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 13:29:16 #36
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_49034625
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 12:04 schreef moussie het volgende:
En dus is overheidsinterventie geheel overbodig.
pi_49035033
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:25 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Een beetje meer respect voor stakers graag. Tenzij je afkomstig bent uit een familie die eeuwenlang gegoed was, zou je nooit hebben geprofiteerd van de strijd voor een beter leven van de gewone mens, dat voortkwam uit de arbeiders miliieu.

In plaats van voor je computer hangen, en genieten (genoten?) van je studiefinanciering zodat je ook de kans krijgt om op te klimmen, zou je nu knijpers zitten te maken in het bedrijf waar je ouders, broers en zussen ook werken.
pi_49035592
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 13:45 schreef jaoka het volgende:

[..]

Een beetje meer respect voor stakers graag. Tenzij je afkomstig bent uit een familie die eeuwenlang gegoed was, zou je nooit hebben geprofiteerd van de strijd voor een beter leven van de gewone mens, dat voortkwam uit de arbeiders miliieu.

In plaats van voor je computer hangen, en genieten (genoten?) van je studiefinanciering zodat je ook de kans krijgt om op te klimmen, zou je nu knijpers zitten te maken in het bedrijf waar je ouders, broers en zussen ook werken.
Inderdaad, staken kost de staker ook geld en een hoop stress dus zo makkelijk is dat niet.
Audaces fortuna juvat
pi_49035740
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 13:29 schreef NewOrder het volgende:

[..]

En dus is overheidsinterventie geheel overbodig.
de overheid bemoeit zich dan ook over het algeheel niet met een staking tenzij de openbare orde in het geding komt ..
pleased to meet you
  zaterdag 5 mei 2007 @ 16:14:42 #40
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_49038456
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 14:10 schreef moussie het volgende:
de overheid bemoeit zich dan ook over het algeheel niet met een staking tenzij de openbare orde in het geding komt ..
De overheid beschermt de stakende werknemer. Dat is ook overheidsinterventie.
pi_49042113
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 16:14 schreef NewOrder het volgende:

[..]

De overheid beschermt ook de werkgever, een rechter kan een staking stoppen als het als middel buitenproportioneel is.
pi_49043498
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 16:14 schreef NewOrder het volgende:

[..]

idd, we hebben het stakingsrecht, prachtige uitvinding .. bij een staking die aan alle wettelijke verplichtingen voldoet kan je als werknemer niet ontslagen worden
maar net zoals de werknemer toestemming vraagt voor de staking kan ook de werkgever naar de rechter stappen en bij de overheid zijn beklag doen en soms krijgt die nog gelijk ook en wordt zo'n staking verboden of worden er beperkingen opgelegd
pleased to meet you
pi_49043822
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 13:03 schreef ArendBarend het volgende:
Ik vind het schandali wat die vrachtwagenchauffeurs flikken, een beetje actievoeren door andere mensen die er neits mee te maken hebben te hinderen en dikke files te veroorzaken... stelletje kneuzen
ja lastig hé, de files blijven maar, nou dat ze niet meer doodmoe achter het stuur mogen stappen omdat dat scherp gecontroleerd wordt na al die ongelukken (en daardoor ontstane files), hebben ze het gore lef om te gaan staken omdat ze dankzij die maatregelen minder ritten kunnen rijden cq minder centjes verdienen .. sta jij alsnog in de file ..
pleased to meet you
  zaterdag 5 mei 2007 @ 20:08:38 #44
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_49044582
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 19:32 schreef moussie het volgende:
idd, we hebben het stakingsrecht, prachtige uitvinding .. bij een staking die aan alle wettelijke verplichtingen voldoet kan je als werknemer niet ontslagen worden
maar net zoals de werknemer toestemming vraagt voor de staking kan ook de werkgever naar de rechter stappen en bij de overheid zijn beklag doen en soms krijgt die nog gelijk ook en wordt zo'n staking verboden of worden er beperkingen opgelegd
Het stakingsrecht is een onethisch recht; het staat de werknemer toe de werkgever te chanteren. Bovendien werkt de door de overheid geboden bescherming voor de werknemer het staken in de hand. De werknemer, aangemoedigd door de vakbonden, kan ongehinderd de toekomst van het bedrijf in gevaar brengen om daar zelf beter van te worden. Het is in die zin ook nog eens egoïstisch en onverantwoordelijk. Natuurlijk kan de werkgever naar de rechter stappen, maar de Nederlandse rechter hecht over het algemeen meer waarde aan het stakingsrecht dan aan de gevolgen die een staking heeft voor de bedrijfsresultaten.

Vraag jezelf maar eens af hoeveel werknemers het lef zouden hebben om te gaan staken als de werkgever zich wél kan verdedigen en zij dus het risico zouden lopen om hun baan te verliezen of op te moeten draaien voor het verlies dat een bedrijf lijdt als gevolg van een staking.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 20:10:10 #45
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_49044625
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 18:41 schreef V.en.A het volgende:
De overheid beschermt ook de werkgever, een rechter kan een staking stoppen als het als middel buitenproportioneel is.
Iedere staking is als middel buitenproportioneel als de werkgever zich niet kan verdedigen.
pi_49045217
Door te staken geef je in feite aan dat je niet wilt werken voor het reeds afgesproken loon, en daarmee is het in feite niet meer dan contractsbreuk. Doorgaans wordt er gestaakt om een loonsverhoging af te dwingen voor de komende periode.

Als ik ergens werk, doe ik dat tegen een afgesproken vergoeding. Als ik die te laag vind, dan ga ik in onderhandeling over verhoging, en als er geen akkoord bereikt wordt, ga ik weg. Zo simpel is dat. Het is een kwestie van eisen stellen als je in loondienst bent, en als daar niet aan voldaan wordt, moet je maar ergens anders je heil zoeken. Het bedrijf is absoluut niet verplicht te bieden wat jij vraagt, en andersom ook niet. Je kunt niet nu gaan staken omdat je niet akkoord gaat met het salaris wat het bedrijf je vanaf 1 juni biedt. Als je dat niet hoog genoeg vindt, dan ga je per 1 juni maar ergens anders werken. Je kunt niet zomaar nu stoppen, want je hebt al een overeenkomst.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_49045613
quote:

Wat een merkwaardig idee, waar denk je dat zoiets als een concurrentiebeding vandaan zou komen? Goede medewerkers zijn belangrijk voor een bedrijf, je kunt het een concurrent erg lastig maken door mensen weg te kopen. In bepaalde bedrijfstakken zie je dat ook terug in salarissen en dergelijke. Daar gaan bedrijven echt niet met elkaar overleggen wat ze hun medewerkers gaan betalen.

Even terug naar het fenomeen staken; het is een wapen wat nuttig kan zijn, maar waar je voorzichtig mee moet zijn. Je schaadt de belangen van je werkgever tenslotte en je kunt er later gedonder mee krijgen (en niet geheel ten onrechte). Dus als je zinnige eisen hebt die na langdurig overleg niet worden ingewilligd kan ik me er iets bij voorstellen. Maar de indruk die ik bij IG Metall krijg is toch ietwat anders.

In Nederland wordt relatief weinig gestaakt en dat is een goede zaak, teveel staken is slecht voor het vestigingsklimaat van bedrijven.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 20:56:02 #48
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49046035
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 20:40 schreef drexciya het volgende:

[..]

Wat een merkwaardig idee, waar denk je dat zoiets als een concurrentiebeding vandaan zou komen? Goede medewerkers zijn belangrijk voor een bedrijf, je kunt het een concurrent erg lastig maken door mensen weg te kopen. In bepaalde bedrijfstakken zie je dat ook terug in salarissen en dergelijke. Daar gaan bedrijven echt niet met elkaar overleggen wat ze hun medewerkers gaan betalen.
Hetzelfde zeggen ze over een vrije productenmarkt. Daar zegt men ook dat je met goedkope of betere producten de concurrent kapot kan maken. De ervaring leert dat ook daar prijsafspraken worden gemaakt.
Nogmaals: het is prima om CAO's, vakbonden, werkgeversorganisaties en dergelijke af te schaffen maar een kartelpolitie is dan echt nodig.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_49048661
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 20:10 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Iedere staking is als middel buitenproportioneel als de werkgever zich niet kan verdedigen.
De werkgever kan naar de rechter stappen. Daarnaast was de werkgever zelf betrokken bij de onderhandelingen voorafgaand aan de staking. Genoeg kansen om zich te verdedigen dus.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 22:34:35 #50
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_49048718
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:21 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Geloof ik niet.
moet je mij vertellen welke incentive er voor werkgevers is om zomaar hogere lonen te betalen?...
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')