abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 april 2007 @ 12:42:30 #1
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_48377948
Goed nieuws voor mensen die zitten te springen om een rookverbod in de horeca. De grote bedrijven in deze sector in Nederland zijn nu zelf ook voorstander van een snel ingevoerd, volledig verbod. Dat blijkt in ieder geval uit een enquete van het vakblad Misset Horeca.
quote:
Horecagiganten willen snel rookverbod

De grote spelers in de horeca zoals Van der Valk, Sjoerd Kooistra en Best Western willen zo snel mogelijk een rookvrije horeca. Een ruime meerderheid van de honderd grootste spelers in de horeca is voorstander van een versnelde invoering van een rookverbod. Slechts 21 procent is tegen zo’n verbod uit vrees voor omzetderving.

Dat blijkt uit een enquête van Misset Horeca onder de honderd grootste horecabedrijven van Nederland. 64 procent is voorstander van een snelle invoering van een rookverbod in de horeca. 14 procent is neutraal of zegt het niet te weten en 21 procent is tegen een verbod.

http://www.zibb.nl/horeca(...)/versie/1/index.html
De enige vraag die overblijft is....als ze het zo graag willen. Waarom hebben ze het door middel van zelfregulering nog niet doorgevoerd?
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  maandag 16 april 2007 @ 12:43:40 #2
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_48377981
Precies, je mag toch zelf ook wel eisen dat mensen niet roken? Ik zie regelmatig zaken met een rookverbod al.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_48378059
Het zou eens tijd worden, maar eerst zien dan geloven.
stupidity has become as common as common sense was before
  maandag 16 april 2007 @ 12:48:46 #4
53753 BereNDD
drampo uit je raam
pi_48378134
Ik hoop dat je mag blijven roken, liever een rooklucht die in een cafe/disco hangt, dan een fijne combinatie van iedereen zijn zweetlucht en scheetlucht.

Roken overheersde gelukkig deze lucht.
You're crazy in the coconut..
That boy needs therapy..
  maandag 16 april 2007 @ 12:49:06 #5
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_48378155
Als een onderneming zelf beslist een rookverbod in te voeren, raakt hij in ieder geval rokende klanten kwijt. Als er een algeheel rookverbod komt, heeft de roker niet meer de keuze tussen horeca waar wel gerookt mag worden en rookvrije horeca. Dat lijkt mij de reden dat bedrijven die het wel willen nu proberen op deze manier de overheid nog wat meer te pushen.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_48378162
quote:
Op maandag 16 april 2007 12:42 schreef Dwersdriever het volgende:
De enige vraag die overblijft is....als ze het zo graag willen. Waarom hebben ze het door middel van zelfregulering nog niet doorgevoerd?
Uit vrees voor omzetderving. Als zij een rookverbod instellen, kan het zo maar eens zijn dat rokers dan naar een ander hotel gaan. Bij een algeheel rookverbod in de horeca hebben ze dat probleem niet, omdat er dan geen 'rook-hotels' zijn om naar uit te wijken..

Aan de andere kant zijn er ook wel hotels waar je alleen aan de bar mag roken.
Ik had een poosje geleden een bijeenkomst in een grote zaal van de Van der Valk in Assen. Er stond op ieder tafeltje een asbak klaar, voor een zaal die twee uur was afgehuurd.
De spreker van die avond heeft opgeroepen om ondanks de asbakjes niet te roken en dat was geen probleem. Zet er dan geen asbakken neer...

[ Bericht 17% gewijzigd door Jordy-B op 16-04-2007 12:55:07 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 16 april 2007 @ 13:01:18 #7
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_48378562
quote:
Op maandag 16 april 2007 12:49 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Uit vrees voor omzetderving. Als zij een rookverbod instellen, kan het zo maar eens zijn dat rokers dan naar een ander hotel gaan. Bij een algeheel rookverbod in de horeca hebben ze dat probleem niet, omdat er dan geen 'rook-hotels' zijn om naar uit te wijken..
Dat klopt wel, maar het convenant dat op dit moment geldt, is afgesloten door de brancheclub van de horeca. Als een meerderheid van de bedrijven een voorstander is van een algemeen verbod, hadden daarin afspraken kunnen worden gemaakt die een wettelijk verbod overbodig hadden gemaakt en waarbij het roken toch uit alle zaken verdwenen was.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_48378666
Ik zie wat raakvlakken tussen het rookverbod en de invoering van de euro. Wanneer binnen onze Nederlandse samenleving mensen vanaf 2002 een blijvende keuze zouden hebben gehad of met de gulden danwel met de euro te betalen dan waren er nu nog guldens in omloop geweest.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_48378688
quote:
Op maandag 16 april 2007 12:49 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als een onderneming zelf beslist een rookverbod in te voeren, raakt hij in ieder geval rokende klanten kwijt. Als er een algeheel rookverbod komt, heeft de roker niet meer de keuze tussen horeca waar wel gerookt mag worden en rookvrije horeca. Dat lijkt mij de reden dat bedrijven die het wel willen nu proberen op deze manier de overheid nog wat meer te pushen.
Ze zullen sommige rokende klanten kwijt raken, maar daar wel weer niet-rokende klanten voor terugwinnen. De vraag is dus wat economisch beter is voor de ondernemer.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 16 april 2007 @ 13:09:16 #10
94516 oorsmeer
hè gatver!
pi_48378892
Ik denk dat het aantal mensen dat rookt/niet meegaat omdat hun rokende vrienden dus niet binnen komen groter is dan het aantal mensen dat graag naar een rookvrije tent gaat.
Bruin, groen en als je te hard peutert.... rood
  maandag 16 april 2007 @ 13:16:12 #11
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_48379138
quote:
Op maandag 16 april 2007 13:04 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ze zullen sommige rokende klanten kwijt raken, maar daar wel weer niet-rokende klanten voor terugwinnen. De vraag is dus wat economisch beter is voor de ondernemer.
Ja, het is een risico, maar het zou goed kunnen uitpakken. Mij lijkt het tegenwoordig helemaal geen slechte stap voor ondernemers om in hun etablissement(en) het roken te verbieden, of in ieder geval te beperken. Dit gebeurt overigens ook al, en er wordt vrijwel alleen positief op gereageerd. Dit is uiteraard voornamelijk in restaurants, kroegen blijven natuurlijk ver achter.

En ach, mij maakt het niet uit. Ik rook zelf niet meer, ik heb er geen last van als anderen het wel doen.
pi_48379187
quote:
Op maandag 16 april 2007 13:09 schreef oorsmeer het volgende:
Ik denk dat het aantal mensen dat rookt/niet meegaat omdat hun rokende vrienden dus niet binnen komen groter is dan het aantal mensen dat graag naar een rookvrije tent gaat.
Dan wordt er bij enquêtes een stevig potje gelogen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 16 april 2007 @ 13:19:09 #13
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_48379243
quote:
Op maandag 16 april 2007 13:17 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ach, dat is ook niks nieuws. Maurice de Hond heeft ook nog met geen enkele peiling ooit gelijk gekregen volgens mij.
pi_48379298
Eerst zien dan geloven.
pi_48379355
handige zet van de grote bedrijven om de kleinere gelegenheden aan de rand van het faillissement te brengen .. die krijgen het al moeilijk zat als het over een tijdje ingevoerd wordt, het nu versneld door voeren betekend dat al die kleinere zaken onvoldoende tijd hebben om hun maatregelen ivm de te verwachten inkomensderving te nemen .. iets waar de grotere bedrijven zich dus niet druk om hoeven te maken
pleased to meet you
pi_48380122
quote:
Op maandag 16 april 2007 13:17 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Die enquetes zijn volgens mij alleen maar gehouden onder zeikerige zeurpieten die nooit in een cafe komen. Laatst had men op de site partyflock, *onder het uitgaanspubliek dus*, een zelfde enquete gehouden en daar kwam uit dat slechts 10% ofzo voor een rookvrije horeca was. Dat zet je toch aan het denken.
pi_48380361
quote:
Op maandag 16 april 2007 13:48 schreef Farenji het volgende:

[..]

Die enquetes zijn volgens mij alleen maar gehouden onder zeikerige zeurpieten die nooit in een cafe komen. Laatst had men op de site partyflock, *onder het uitgaanspubliek dus*, een zelfde enquete gehouden en daar kwam uit dat slechts 10% ofzo voor een rookvrije horeca was. Dat zet je toch aan het denken.
Kwestie van selectie van de doelgroep. Een betere vergelijking is bijvoorbeeld het resultaat van een rookverbod in pubs in Ierland. Daarmee haal je het selectie effect van je enquete weg, want hiermee kijk je naar het totaal resultaat. En voor zover ik weet ik daar een lichte toename te zien van het aantal bezoekers in horeca gelegenheden. Blijkbaar zijn er meer niet-rokers die nu wel meer uitgaan dan rokers die zich niet meer vertonen in een horeca gelegenheid.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_48382877
Maar...maar....je mag toch zeker nog wel gewoon een blowtje roken?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 16 april 2007 @ 16:05:10 #19
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_48384128
quote:
Op maandag 16 april 2007 13:56 schreef Lucille het volgende:
Blijkbaar zijn er meer niet-rokers die nu wel meer uitgaan dan rokers die zich niet meer vertonen in een horeca gelegenheid.
Omdat ze nu buiten roken. Nu weet ik niet hoe het daar is, maar in Nederland is uitgaan tot 4:00 of later vrij normaal. Zouden de mensen die, voor veel geld, in het centrum wonen blij zijn als mensen om 4:00 nog continu buiten staan te roken?

Ok, ook tegenwoordig zal er overlast zijn, maar ik denk wel dat dit zal toenemen als mensen hier ook buiten gaan roken, tijdens het uitgaan.
pi_48395460
quote:
Op maandag 16 april 2007 16:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Omdat ze nu buiten roken. Nu weet ik niet hoe het daar is, maar in Nederland is uitgaan tot 4:00 of later vrij normaal. Zouden de mensen die, voor veel geld, in het centrum wonen blij zijn als mensen om 4:00 nog continu buiten staan te roken?

Ok, ook tegenwoordig zal er overlast zijn, maar ik denk wel dat dit zal toenemen als mensen hier ook buiten gaan roken, tijdens het uitgaan.
Als je, net als nu bijna overal het geval is, je glas niet mee naar buiten mag/kunt nemen, denk ik dat dat heel erg mee zal vallen.
  maandag 16 april 2007 @ 21:33:53 #21
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_48395480
quote:
Op maandag 16 april 2007 21:33 schreef Serinde het volgende:

[..]

Als je, net als nu bijna overal het geval is, je glas niet mee naar buiten mag/kunt nemen, denk ik dat dat heel erg mee zal vallen.
Mag dat in Ierland wel dan?
  maandag 16 april 2007 @ 21:36:15 #22
92279 N.icka
Windforce 11
pi_48395599
Wat zal ik blij zijn met rookvrij uitgaan
  maandag 16 april 2007 @ 21:41:37 #23
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_48395869
Nou, als ze bang zijn voor omzetverlies, omdat de klant dus naar de concurrent gaat en daarom de concurrent dat ook op wil leggen, geloven ze er dus zelf niet in.

Gelukkige geloven ze zelf wel in een verbod, not!

Ik blijf erbij, ik rook zelf niet, maar zou het prettig vinden als het wel mocht. Als de eigenaar zich eraan ergert, zou hij er goed aan doen wat meer dan die ¤30,- voor een ventilator van de lokale bouwmarkt te investeren in zijn klimaatbeheersing.
quote:
Op maandag 16 april 2007 13:09 schreef oorsmeer het volgende:
Dat zijn mensen die sowieso geen zin hebben om uit te gaan en naar een excuus zoeken. Volgende reden zal wel zijn dat de stoelen niet warm zijn, of dat het water niet uit 1 of andere speciale bron uit de Stille Oceaan komt ofzo. Of dat de ramen te weinig of teveel licht doorlaten. Of dat de obers geen zwarte strik dragen, of dat je niet overal kunt pinnen, whatever.
quote:
Op maandag 16 april 2007 13:04 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ik denk dat dat dus best meevalt. Iemand die normaal nooit naar het restaurant gaat zal echt niet op zijn 26e denken "goh, nu dat verbod er is kan ik eindelijk eens van mijn carpaccio genieten"

Nah.

[ Bericht 22% gewijzigd door Yildiz op 16-04-2007 21:46:40 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  maandag 16 april 2007 @ 21:46:58 #24
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_48396133
quote:
Op maandag 16 april 2007 21:33 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Mag dat in Ierland wel dan?
In Ierland wordt buiten gerookt. In de ene hand de sigaret, in de andere de pint. Geen probleem. Daar zijn bij de invoering van het rookverbod (dat tenminste wèl snel ging in tegenstelling tot dat oeverloze geouwehoer hier in Nederland; Ja, niet-roken is gezonder; moet dat nog onderzocht worden???) ook wat aanpassingen aan gebouwen gedaan: schermen opgehangen etc. zodat mensen ook tijdens een regenbuit enigszins comfortabel aan hun verslaving kunnen toegeven. En daar is het prima gegaan. Rokers leggen zich erbij neer.

Je wordt als niet-roker geboren. Wie moet zich dan aanpassen?
  maandag 16 april 2007 @ 21:51:13 #25
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_48396324
Kom óp nou, natuurlijk is roken ongezond. Maar dat 2e biertje ook. En dat cholesterolverhogende hoofdgerecht ook. En de hele tijd maar op een stoel zitten zonder beweging ook. Wat te denken van die koolzuurhoudende drank...

Hoe ziet een restaurant er in de toekomst dan uit? Alleen water en ontzuurde fruitdrank? Met als voor- hoofd- en nagerecht een brokje sla, wat broccoli met prei en eindigend met een toefje tofu? Opgelegd door, ja, door wie?

Volgens mij ga je naar een restaurant om te genieten, niet als hoofdreden om gezond te eten.

Straks moet men verplicht geitenkaas en gerechten met pinda's buiten eten, want stel je voor dat er iemand allergisch voor is ofzo, toch?

Ik krijg bij het hele 'roken in de horeca verbieden!' een , maar dat gaat gauw weg als je ziet dat mensen het nog serieus menen ook.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')