De enige vraag die overblijft is....als ze het zo graag willen. Waarom hebben ze het door middel van zelfregulering nog niet doorgevoerd?quote:Horecagiganten willen snel rookverbod
De grote spelers in de horeca zoals Van der Valk, Sjoerd Kooistra en Best Western willen zo snel mogelijk een rookvrije horeca. Een ruime meerderheid van de honderd grootste spelers in de horeca is voorstander van een versnelde invoering van een rookverbod. Slechts 21 procent is tegen zo’n verbod uit vrees voor omzetderving.
Dat blijkt uit een enquête van Misset Horeca onder de honderd grootste horecabedrijven van Nederland. 64 procent is voorstander van een snelle invoering van een rookverbod in de horeca. 14 procent is neutraal of zegt het niet te weten en 21 procent is tegen een verbod.
http://www.zibb.nl/horeca(...)/versie/1/index.html
Uit vrees voor omzetderving. Als zij een rookverbod instellen, kan het zo maar eens zijn dat rokers dan naar een ander hotel gaan. Bij een algeheel rookverbod in de horeca hebben ze dat probleem niet, omdat er dan geen 'rook-hotels' zijn om naar uit te wijken..quote:Op maandag 16 april 2007 12:42 schreef Dwersdriever het volgende:
De enige vraag die overblijft is....als ze het zo graag willen. Waarom hebben ze het door middel van zelfregulering nog niet doorgevoerd?
Dat klopt wel, maar het convenant dat op dit moment geldt, is afgesloten door de brancheclub van de horeca. Als een meerderheid van de bedrijven een voorstander is van een algemeen verbod, hadden daarin afspraken kunnen worden gemaakt die een wettelijk verbod overbodig hadden gemaakt en waarbij het roken toch uit alle zaken verdwenen was.quote:Op maandag 16 april 2007 12:49 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Uit vrees voor omzetderving. Als zij een rookverbod instellen, kan het zo maar eens zijn dat rokers dan naar een ander hotel gaan. Bij een algeheel rookverbod in de horeca hebben ze dat probleem niet, omdat er dan geen 'rook-hotels' zijn om naar uit te wijken..
Ze zullen sommige rokende klanten kwijt raken, maar daar wel weer niet-rokende klanten voor terugwinnen. De vraag is dus wat economisch beter is voor de ondernemer.quote:Op maandag 16 april 2007 12:49 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als een onderneming zelf beslist een rookverbod in te voeren, raakt hij in ieder geval rokende klanten kwijt. Als er een algeheel rookverbod komt, heeft de roker niet meer de keuze tussen horeca waar wel gerookt mag worden en rookvrije horeca. Dat lijkt mij de reden dat bedrijven die het wel willen nu proberen op deze manier de overheid nog wat meer te pushen.
Ja, het is een risico, maar het zou goed kunnen uitpakken. Mij lijkt het tegenwoordig helemaal geen slechte stap voor ondernemers om in hun etablissement(en) het roken te verbieden, of in ieder geval te beperken. Dit gebeurt overigens ook al, en er wordt vrijwel alleen positief op gereageerd. Dit is uiteraard voornamelijk in restaurants, kroegen blijven natuurlijk ver achter.quote:Op maandag 16 april 2007 13:04 schreef Lucille het volgende:
[..]
Ze zullen sommige rokende klanten kwijt raken, maar daar wel weer niet-rokende klanten voor terugwinnen. De vraag is dus wat economisch beter is voor de ondernemer.
Dan wordt er bij enquêtes een stevig potje gelogen.quote:Op maandag 16 april 2007 13:09 schreef oorsmeer het volgende:
Ik denk dat het aantal mensen dat rookt/niet meegaat omdat hun rokende vrienden dus niet binnen komen groter is dan het aantal mensen dat graag naar een rookvrije tent gaat.
Ach, dat is ook niks nieuws. Maurice de Hond heeft ook nog met geen enkele peiling ooit gelijk gekregen volgens mij.quote:Op maandag 16 april 2007 13:17 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Dan wordt er bij enquêtes een stevig potje gelogen.
Die enquetes zijn volgens mij alleen maar gehouden onder zeikerige zeurpieten die nooit in een cafe komen. Laatst had men op de site partyflock, *onder het uitgaanspubliek dus*, een zelfde enquete gehouden en daar kwam uit dat slechts 10% ofzo voor een rookvrije horeca was. Dat zet je toch aan het denken.quote:Op maandag 16 april 2007 13:17 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Dan wordt er bij enquêtes een stevig potje gelogen.
Kwestie van selectie van de doelgroep. Een betere vergelijking is bijvoorbeeld het resultaat van een rookverbod in pubs in Ierland. Daarmee haal je het selectie effect van je enquete weg, want hiermee kijk je naar het totaal resultaat. En voor zover ik weet ik daar een lichte toename te zien van het aantal bezoekers in horeca gelegenheden. Blijkbaar zijn er meer niet-rokers die nu wel meer uitgaan dan rokers die zich niet meer vertonen in een horeca gelegenheid.quote:Op maandag 16 april 2007 13:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Die enquetes zijn volgens mij alleen maar gehouden onder zeikerige zeurpieten die nooit in een cafe komen. Laatst had men op de site partyflock, *onder het uitgaanspubliek dus*, een zelfde enquete gehouden en daar kwam uit dat slechts 10% ofzo voor een rookvrije horeca was. Dat zet je toch aan het denken.
Omdat ze nu buiten roken. Nu weet ik niet hoe het daar is, maar in Nederland is uitgaan tot 4:00 of later vrij normaal. Zouden de mensen die, voor veel geld, in het centrum wonen blij zijn als mensen om 4:00 nog continu buiten staan te roken?quote:Op maandag 16 april 2007 13:56 schreef Lucille het volgende:
Blijkbaar zijn er meer niet-rokers die nu wel meer uitgaan dan rokers die zich niet meer vertonen in een horeca gelegenheid.
Als je, net als nu bijna overal het geval is, je glas niet mee naar buiten mag/kunt nemen, denk ik dat dat heel erg mee zal vallen.quote:Op maandag 16 april 2007 16:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Omdat ze nu buiten roken. Nu weet ik niet hoe het daar is, maar in Nederland is uitgaan tot 4:00 of later vrij normaal. Zouden de mensen die, voor veel geld, in het centrum wonen blij zijn als mensen om 4:00 nog continu buiten staan te roken?
Ok, ook tegenwoordig zal er overlast zijn, maar ik denk wel dat dit zal toenemen als mensen hier ook buiten gaan roken, tijdens het uitgaan.
Mag dat in Ierland wel dan?quote:Op maandag 16 april 2007 21:33 schreef Serinde het volgende:
[..]
Als je, net als nu bijna overal het geval is, je glas niet mee naar buiten mag/kunt nemen, denk ik dat dat heel erg mee zal vallen.
Dat zijn mensen die sowieso geen zin hebben om uit te gaan en naar een excuus zoeken. Volgende reden zal wel zijn dat de stoelen niet warm zijn, of dat het water niet uit 1 of andere speciale bron uit de Stille Oceaan komt ofzo. Of dat de ramen te weinig of teveel licht doorlaten. Of dat de obers geen zwarte strik dragen, of dat je niet overal kunt pinnen, whatever.quote:Op maandag 16 april 2007 13:09 schreef oorsmeer het volgende:
Ik denk dat het aantal mensen dat rookt/niet meegaat omdat hun rokende vrienden dus niet binnen komen groter is dan het aantal mensen dat graag naar een rookvrije tent gaat.
Ik denk dat dat dus best meevalt. Iemand die normaal nooit naar het restaurant gaat zal echt niet op zijn 26e denken "goh, nu dat verbod er is kan ik eindelijk eens van mijn carpaccio genieten"quote:Op maandag 16 april 2007 13:04 schreef Lucille het volgende:
[..]
Ze zullen sommige rokende klanten kwijt raken, maar daar wel weer niet-rokende klanten voor terugwinnen. De vraag is dus wat economisch beter is voor de ondernemer.
In Ierland wordt buiten gerookt. In de ene hand de sigaret, in de andere de pint. Geen probleem. Daar zijn bij de invoering van het rookverbod (dat tenminste wèl snel ging in tegenstelling tot dat oeverloze geouwehoer hier in Nederland; Ja, niet-roken is gezonder; moet dat nog onderzocht worden???) ook wat aanpassingen aan gebouwen gedaan: schermen opgehangen etc. zodat mensen ook tijdens een regenbuit enigszins comfortabel aan hun verslaving kunnen toegeven. En daar is het prima gegaan. Rokers leggen zich erbij neer.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |