abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49012696
quote:
121 Teletekst vr 04 mei
Cao-conflict Duitse metaal voorbij

` Binnen de elektro- metaalindustrie in
Duitsland is overeenstemming over een
nieuwe cao bereikt.In Baden-Württemberg
is de vakbond IG Metall het eens
geworden met de werkgevers.Aangenomen
wordt dat het akkoord in de andere
deelstaten wordt overgenomen.

IG Metall eiste een loonsverhoging van
6,5 procent,de werkgevers boden 2,5 en
een bonus als het economisch goed zou
gaan.De partijen zijn het nu eens over
een verhoging van 4,1 procent per juni
en 12 maanden later nog eens 1,7.

Met het akkoord zijn verdere stakingen
van de baan.IG Metall heeft deze week
als waarschuwing prikacties gehouden.
Tuurlijk logisch. Ik wil een hoger loon (dat wil iedereen), mijn baas wil mij een zo laag mogelijk loon betalen (dat wil elke baas). En uiteraard krijg ik dan mijn zin want ik kan staken. Het is logsich dat het zo in deze wereld werkt. Want ik heb toch zeker recht op een hoger loon, dat zijn toch door god, allah en boedha gegeven rechten?
pi_49012757
wat wil je nou met dit topic en je kinderachtige commentaar in de OP?

Staken is het uiterste middel van vakbonden..er is echt veel gebeurd alvorens ze besluiten tot staken over te gaan.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_49012820
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:27 schreef Flashwin het volgende:

Staken is het uiterste middel van vakbonden..er is echt veel gebeurd alvorens ze besluiten tot staken over te gaan.
Mogen werkgevers als uiterst middel dan ook de stakers ontslaan?

Een hoger loon wil iedereen, dat krijg je niet en je gaat dan maar op zoek naar een andere baan in plaats van met door de overheid verleende chantagemiddelen zand in de machine strooien.
pi_49012938
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:29 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Mogen werkgevers als uiterst middel dan ook de stakers ontslaan?
Ja en dat komt vaker voor dan je zou denken. Bij recente OV stakingen ergens in Nederland had de werkgever, na akkoord te zijn gegaan met nieuwe cao voorwaarden, enkele stakers op staande voet ontslagen. Ik zal kijken of ik daar nog een bron voor kan vinden.
quote:
Een hoger loon wil iedereen, dat krijg je niet en je gaat dan maar op zoek naar een andere baan in plaats van met door de overheid verleende chantagemiddelen zand in de machine strooien.
Het is geen chantagemiddel, het is een middel wat de werknemer kan gebruiken om zijn wil te laten gelden tegenover de veel machtigere werkgever. Dat het onderhand wordt gezien als chantagemiddel komt door de steeds groter wordende mediaaandacht voor stakingen.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_49013111
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:33 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Ja en dat komt vaker voor dan je zou denken. Bij recente OV stakingen ergens in Nederland had de werkgever, na akkoord te zijn gegaan met nieuwe cao voorwaarden, enkele stakers op staande voet ontslagen. Ik zal kijken of ik daar nog een bron voor kan vinden.
[..]
Klinkt al beter maar dat is nederland dan. Ik heb het hier over Duitsland, de 5e economie ter wereld, ik betwijfel of het daar ook zo soepel kan.
quote:
Het is geen chantagemiddel,
niet naar de letter van het woord maar lijkt er toch wel veel op

chan·ta·ge (de ~ (v.), ~s)
1 geldafpersing door bedreiging met bekendmaking van ware of verzonnen feiten => afpersing, knevelarij
quote:
het is een middel wat de werknemer kan gebruiken om zijn wil te laten gelden tegenover de veel machtigere werkgever.
Dat is toevallig deze branche. In de IT of de finance zijn juist werknemers erg machtig. Heeft de overheid nu andersom ook beschermingsconstructies tegen de hoge salarissen daar?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 18:54:58 #6
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_49013647
Als je een salaris afspreekt waar je een bepaalde arbeid voor verricht moet je niet zeuren dat je meer wilt en daarom gaan staken. Als je meer wilt zoek je maar een andere baan.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:18:56 #7
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_49019622
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:54 schreef Arnold_fan het volgende:
Als je een salaris afspreekt waar je een bepaalde arbeid voor verricht moet je niet zeuren dat je meer wilt en daarom gaan staken. Als je meer wilt zoek je maar een andere baan.
Zo gaat dat niet, en zo is het ook niet gegaan.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_49019663
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:54 schreef Arnold_fan het volgende:
als we nooit gestaakt hadden stonden we hier nog steeds textiel te weven voor 0,50 gulden per uur
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:20:35 #9
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_49019678
Staken is echt voor paupers. Beetje kaarten met koffie.

Ik heb CEO's nog nooit zien staken. Die gaan gewoon een weekendje naar Monte Carlo als ze geen zin hebben om te werken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_49019721
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

als we nooit gestaakt hadden stonden we hier nog steeds textiel te weven voor 0,50 gulden per uur
Geloof ik niet.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:21:57 #11
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_49019727
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Maar je hebt maar te luisteren naar je baas. Waar haal je het gore lef vandaan om zelf na te denken!? Als je eenmaal in dienst gaat heb je nu eenmaal alles te accepteren, anders zoek je maar wat anders.

Nee, zo gaat dat dus niet. Marktwerking heet dat ook wel.
pi_49019778
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:21 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Maar je hebt maar te luisteren naar je baas. Waar haal je het gore lef vandaan om zelf na te denken!? Als je eenmaal in dienst gaat heb je nu eenmaal alles te accepteren, anders zoek je maar wat anders.
Het minste dat verwacht mag worden is dat je naar je werk komt. Beetje niks doen en een plein vol schreeuwen dat je echt een hoger loon verdient is bullshit.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:23:27 #13
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_49019790
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:21 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Geloof ik niet.
Maar TS, als ik het goed begrijp heb je het niet zo met stakers? Waarom? Omdat ze als arbeiders, die dag en nacht het proces aan de gang houden, ook het proces stil kunnen leggen? Ben je bang voor die vrijheid van arbeiders?
pi_49019854
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:23 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Maar TS, als ik het goed begrijp heb je het niet zo met stakers? Waarom? Omdat ze als arbeiders, die dag en nacht het proces aan de gang houden, ook het proces stil kunnen leggen?
Omdat ik het een onterecht chantage middel vind. Wil je hoger loon dan zoek je maar een andere baan.

Of stakers moeten per direct ontslagen kunnen worden maar zo ontwikkeld is dat proces nog niet helaas
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:28:03 #15
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_49019947
Ja maar wat als je nou opgeleid bent om dopjes op shampooflessen te draaien, en jij werkt bij de enige shampooflessenfabriek in de wijde omtrek?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:28:14 #16
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_49019949
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:25 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Omdat ik het een onterecht chantage middel vind. Wil je hoger loon dan zoek je maar een andere baan.

Of stakers moeten per direct ontslagen kunnen worden maar zo ontwikkeld is dat proces nog niet helaas
Waarom knip je elke keer de laatste zin uit mijn reactie? Wil je daar niet op ingaan en die illusie hooghouden?
Mja.

Als iedereen tegelijkertijd ontslag zou nemen, om vervolgens te wachten op hoger loon -want het werk is er nog- waardoor het bedrijf definitief instort, dat zou je wel tof vinden? Volgens mij snap je het principe van staken niet zo. Het is inderdaad een machtsmiddel. Maar iets zegt me ook dat je helemaal niets afweet van de Duitse staalsector.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:30:38 #17
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49020025
Hoger loon af dwingen zonder het stakingswapen is net zoiets als je land verdedigen zonder leger.

Wees maar blij dat ze mogen staken want anders zou er een loonkartelpolitie opgericht moeten worden die checkt of de bedrijven geen onderlinge afspraken maken over salarissen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:30:49 #18
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_49020031
Dat je het 'helaas' vind dat stakers, door 1 dag te staken, niet zomaar heel makkelijk op staande voet ontslagen kunnen worden zegt trouwens genoeg.

Tip: lees eens een boekje
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:45:49 #19
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_49020500
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:30 schreef Klopkoek het volgende:
Hoger loon af dwingen zonder het stakingswapen is net zoiets als je land verdedigen zonder leger.

Wees maar blij dat ze mogen staken want anders zou er een loonkartelpolitie opgericht moeten worden die checkt of de bedrijven geen onderlinge afspraken maken over salarissen.
idd en ook dat is marktwerking wanneer je baas geen redelijke verhoging wil geven kun je je collega`s aansporen om mee te doen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 4 mei 2007 @ 21:49:07 #20
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_49020595
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:27 schreef Flashwin het volgende:

Vandaar dat er in de afgelopen 200 jaar zo'n anderhalve keer per week gemiddeld gestaakt is in Nederland.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 22:58:15 #21
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_49023080
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:49 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Vandaar dat er in de afgelopen 200 jaar zo'n anderhalve keer per week gemiddeld gestaakt is in Nederland.
Ja, Nederland is 1 bedrijf, en eens in de anderhalve week legt iedereen zijn werk neer.

zaterdag 5 mei 2007 @ 09:18:03 #22
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_49029836
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 21:30 schreef Klopkoek het volgende:
Die analogie klopt niet. De staker is helemaal niet bezig met het verdedigen van het verworven bezit, de staker wil juist méér. De stakende werknemer valt zijn werkgever aan en dwingt hem om zijn eigendom af te staan. Het is dus de werkgever die wordt aangevallen en die zich moet verdedigen, waarbij de overheid de werkgever vrijwel alle ter verdediging dienende middelen heeft ontnomen.
quote:
Wat een onzin.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 09:29:03 #23
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_49029901
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 22:58 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ja, Nederland is 1 bedrijf, en eens in de anderhalve week legt iedereen zijn werk neer.

Het enige wat je met staken bereikt is dat je je baas (of aandeelhouders) aanvalt en op kosten jaagt. Als je meer wilt verdienen ga je maar lekker ergens anders werken, als je dat niet wilt moet je tevreden zijn met het loon dat je krijgt.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 09:51:26 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_49030118
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 09:29 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Het enige wat je met staken bereikt is dat je je baas (of aandeelhouders) aanvalt en op kosten jaagt. Als je meer wilt verdienen ga je maar lekker ergens anders werken, als je dat niet wilt moet je tevreden zijn met het loon dat je krijgt.
Staken gaat natuurlijk niet alleen om salaris ook om arbeidsvoorwaarden en omstandigheden.

Maar ook om salaris hoeft het niet ongerechtvaardigt te zijn. Als lonen voor het werk dat er verricht wordt belachelijk laag zijn ten opzichten van anderen En als er dan bijvoorbeeld veel winst wordt gemaakt die vooral in de zakken van de topmannen verdwijnt dan kan ik me voorstellen dat dat tot onvrede leidt.

Overigens gaat de vakbond ook niet zomaar tot staken over. DIe hebben een onderhandelingspositie te behouden dus zullen tot actie overgaan als directeuren echt oostindisch doof zijn en de eisen vaak best redelijk zijn.

En "dan zoek je maar een andere baan" is van die makkelijke kleinburgerlijke 19e eeuwse taal. Werknemers verdienen een goed arbeidsklimaat en een redelijk salaris zonder daarvoor ieder jaar een nieuwe baan te moeten zoeken.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 10:41:36 #25
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_49030909
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 09:29 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Aanvalt? Man, wat een termen.

In de Duitse staalsector heeft men keer op keer gevraagd om loonsverhogingen conform de inflatie uit te stellen, om zo beter te worden. Nu het behoorlijk goed gaat met de Duitse economie en ook de Duitse staalsector, willen de werknemers daar ook wat van terugzien. Zeer begrijpelijk. Maar ongetwijfeld onduidelijk voor de tegenstanders van stakingen hier. De sector heeft in de ogen van de werknemers nu genoeg gevraagd, nu willen ze wat terug zien. Zeer begrijpelijk imo.

En ergens anders heen gaan als het je niet bevalt, nou, dan moet je eens in dit topic zijn, daar werkt dat argument ook al niet meer:
Horeca wil nu zelf rookverbod
waarom hier dan wel?

Tevens vind ik 'ergens anders heen gaan als je het er niet mee eens bent' op zijn minst een zwak meningsloos en ruggegraatloos vluchtgedrag.

Alle 'ongeregeldheden' zoals stakingen leiden tot kosten ja. Als je zoiets niet wilt, dan moet je maar eens nadenken over de term 'vrijheid', daar is vandaag een uitstekende dag voor.

[ Bericht 9% gewijzigd door Yildiz op 05-05-2007 10:48:12 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')