Inderdaad.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Uiteraard maar om daar je hele leven op te baseren (tot aan het weigeren van medische hulp aan toe) grenst wel degelijk aan waanzinnigheid.
Is dat waanzin of gewoon niet beter (willen) weten ? Elke homogene groep heeft wel gebruiken die in een andere groep als debiel bestempeld worden. Het is maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Uiteraard maar om daar je hele leven op te baseren (tot aan het weigeren van medische hulp aan toe) grenst wel degelijk aan waanzinnigheid.
Vind je ? Ik denk dat als jij in een dergelijke omgeving zou opgroeien je geen haar anders zou zijn. Maak je maar geen illusies. Het is makkelijk praten als je niet zelf in een dergelijke situatie bent opgegroeid.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:09 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Inderdaad.En bijvoorbeeld jezelf opblazen, omdat je een overtuiging hebt, plus het feit dat je dan zogenaamd in een hemel met maagden komt, is ook echt wel een geestelijke afwijking hoor.
Klopt. Mjah het is geen eenvoudig iets ofzo.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:12 schreef gelly het volgende:
[..]
Vind je ? Ik denk dat als jij in een dergelijke omgeving zou opgroeien je geen haar anders zou zijn. Maak je maar geen illusies. Het is makkelijk praten als je niet zelf in een dergelijke situatie bent opgegroeid.
Inderdaad, het is erg complex, toch is de mensheid vatbaar voor idioten met charisma. Dat herdenken we vandaag ook, en nu vraag je je ook af hoe een heel volk zich kon laten meeslepen. Daarom vind ik het ook niet fris om gehele bevolkingsgroepen debiel te verklaren omdat ze in iets geloven waarin jij niet gelooft. Je hoeft geen laag IQ te hebben om voor hersenspoeling gevoelig te zijn.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:13 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Klopt. Mjah het is geen eenvoudig iets ofzo.
Nee klopt.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:16 schreef gelly het volgende:
[..]
Inderdaad, het is erg complex, toch is de mensheid vatbaar voor idioten met charisma. Dat herdenken we vandaag ook, en nu vraag je je ook af hoe een heel volk zich kon laten meeslepen. Daarom vind ik het ook niet fris om gehele bevolkingsgroepen debiel te verklaren omdat ze in iets geloven waarin jij niet gelooft. Je hoeft geen laag IQ te hebben om voor hersenspoeling gevoelig te zijn.
Inderdaad,maar ik denk dat dat soort mensen zonder geloof ook geen bijster leuke gesprekspartners zijn. Het zijn vaak mensen met wat meer psychische stoornissen dat zich uit in extreem geloof of vasthoudendheid in iets.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:19 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Nee klopt.Maar mijn stelling is ook niet bedoeld voor de gematigde gelovigen die voor/in zichzelf geloven. Maar bijvoorbeeld de echt orthedoxe gelovigen waarmee je echt geen normale discussie kan hebben omdat alles "god's wil" is en alles zo moet omdat het van god moet.
Onzin. De meerderheid doet het immers niet.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:12 schreef gelly het volgende:
[..]
Vind je ? Ik denk dat als jij in een dergelijke omgeving zou opgroeien je geen haar anders zou zijn. Maak je maar geen illusies. Het is makkelijk praten als je niet zelf in een dergelijke situatie bent opgegroeid.
*meldt. Ik ben opgevoed met de christelijke doctrine, maar toch bestempel ik godsdienst als waanzinquote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:12 schreef gelly het volgende:
[..]
Wie heeft het over een meerderheid ?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Onzin. De meerderheid doet het immers niet.
allemaal zombiesquote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:42 schreef roobje het volgende:
Religie heeft wel enige overeenkomsten met een virus. Het dringt vaak ongevraagd binnen, neemt je leven over en probeert zich zo goed mogelijk te verspreiden naar niet-geinfecteerde omstanders.
Dit is ook wel een zeer intressante stelling inderdaad.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:26 schreef gelly het volgende:
[..]
Het zijn vaak mensen met wat meer psychische stoornissen dat zich uit in extreem geloof of vasthoudendheid in iets.
Ik ook en ik heb er ook niks mee. Maar het ging erom dat geloof een ziekte zou zijn, en dat vind ik onzin. Het is niet meer of minder dan andere meningen die je meekrijgt in je jeugd, en afhankelijk van je omgeving blijf je daar aan vasthouden of bestempel je het later als waanzinquote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:29 schreef Viking84 het volgende:
[..]
*meldt. Ik ben opgevoed met de christelijke doctrine, maar toch bestempel ik godsdienst als waanzin.
Hmm nou ik denk dat voor veel gelovigen godsdienst echt wel een overtuiging is.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:33 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik ook en ik heb er ook niks mee. Maar het ging erom dat geloof een ziekte zou zijn, en dat vind ik onzin. Het is niet meer of minder dan andere meningen die je meekrijgt in je jeugd, en afhankelijk van je omgeving blijf je daar aan vasthouden of bestempel je het later als waanzinGeloof is vooral een traditie, geen overtuiging. En veel mensen vinden het nu eenmaal moelijk om te veranderen, of dat nou door je persoonlijkheid of door je omgeving is.
Ja, omdat dat zo aangeleerd is. Maar als je dan vraagt waarom dat de waarheid is, en 5 miljard andere mensen het kennelijk bij het verkeerde eind hebben... Het is niet voor niets dat het boedhisme hier nauwelijks populair is en in het verre oosten wel, we kennen die traditie niet.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:34 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hmm nou ik denk dat voor veel gelovigen godsdienst echt wel een overtuiging is."De Waarheid" zeg maar..
niet reageren?quote:Op maandag 7 mei 2007 15:52 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Als je het zo'n kuttopic vind, en het te ver vind gaan, waarom doe je er dan aan mee?![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |