abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49011006
Lange tijd werden gelovige personen als "normaal" beschouwd en ongelovigen waren ketters. Deze dienden dan ook volgens het geloof gedood of bekeerd te worden. Is het niet eens tijd dat we gelovigen gaan zien zoals ze zich voordoen in grote getalen op dit moment?

Wanneer men tegenwoordig stemmen in zijn hoofd zou horen, wordt hem door de huisarts het advies gegeven om eens contact op te nemen met een psycholoog. Ook wanneer men onder geestelijke dwang elke dag bepaalde handelingen moet uitvoeren is dat zelfde advies er. Met deze ziektebeelden krijgt men tegenwoordig al snel de diagnose dwangneurose of psychose te horen. Hier wordt men dan tegen behandeld met medicatie en dergelijke.

Feitelijk is het geloof precies op hetzelfde gebasseerd. Jesus hoorde immers ook stemmen in zijn hoofd en openbaringen vonden plaats. Veel gelovigen praten ook in zichzelf (bidden e.d ) en denken dat ze dan met god spreken.
Voorbeelden van handelingen die door het geloof onder dwang ontstaan zijn bijvoorbeeld dat in sommige gedeeltes van de wereld vrouwen een hoofddoek moeten dragen er 4 keer per dag gebid moet worden, zondags men naar de kerk moet gaan, er geen varkensvlees gegeten mag worden, bidden voor het eten, geen seks voor het huwelijk, men moet trouwen enz enz.

Zoals ik hier tegen aankijk zijn er dus zeer veel overeenkomsten tussen personen die geestelijk ziek zijn en sommige gelovigen. Wat is jullie mening hier over?
pi_49011044
Ben je er al eens mee bij de huisarts geweest ?
En ? geloofde die je ?
Gelukkig zonder haar
pi_49011104
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 17:35 schreef TeChNo2 het volgende:
Ben je er al eens mee bij de huisarts geweest ?
En ? geloofde die je ?
Waarom zou ik met deze stelling naar de huisarts gaan?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 17:38:07 #4
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49011119
overigens: de voorbeelden die jij aanhaalt zijn niet te vergelijken met dwangneurosen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_49011211
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 17:38 schreef teamlead het volgende:
overigens: de voorbeelden die jij aanhaalt zijn niet te vergelijken met dwangneurosen
Hoezo niet?
Wat is het verschil tussen iemand die 4 keer per dag moet bidden, en iemand die 4 keer per dag zijn hond moet wassen? Als ik een gelovige vraag waarom hij vier keer per dag bid, dan geeft hij als antwoord dat het moet. Hetzelfde antwoord geeft de persoon met een dwangneurose.
pi_49011271
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 17:37 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Waarom zou ik met deze stelling naar de huisarts gaan?
Stel: dat we je geloven ... wat dan?
Gelukkig zonder haar
  vrijdag 4 mei 2007 @ 17:42:43 #7
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_49011283
Religie heeft wel enige overeenkomsten met een virus. Het dringt vaak ongevraagd binnen, neemt je leven over en probeert zich zo goed mogelijk te verspreiden naar niet-geinfecteerde omstanders.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_49011322
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 17:42 schreef TeChNo2 het volgende:

[..]

Stel: dat we je geloven ... wat dan?
Je hoeft en kan mij niet geloven, ik predik namelijk niets. Ik open een stelling, iets wat mogelijk zou kunnen zijn. Iets waar het geloof over het algemeen niet aan doet.
pi_49011344
quote:
De 34-jarige agente van de politie Limburg Zuid, die in november haar 2-jarig dochtertje vermoordde, zag in haar kind de reïncarnatie van de duivel en handelde in opdracht van God. Dat verklaarde de vrouw woensdag voor de rechtbank in Aken, aldus de Duitse officier van justitie.

...

De vrouw zit momenteel in een psychiatrische kliniek in het Duitse Bedburg-Hau.
http://www.dorpsgekken.nl(...)carnatie-van-duivel/

Wellicht gaat het stempeltje 'geestesziek' pas gebruikt worden op het moment dat een wet wordt overtreden en de dader religie als oorzaak geeft?
pi_49011394
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 17:42 schreef roobje het volgende:
Religie heeft wel enige overeenkomsten met een virus. Het dringt vaak ongevraagd binnen, neemt je leven over en probeert zich zo goed mogelijk te verspreiden naar niet-geinfecteerde omstanders.
Sterk omschreven.

Ik sprak laatst een moslim. Hem was geleerd niet- en andersgelovigen te overtuigen van het moslimgeloof. Dat zie ik ook wel als een ziek iets. Hij sprak er trouwens niet over alsof hij het geleerd had, het was volgens hem gewoon zo.
pi_49011441
Hou het netjes!

[ Bericht 88% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2007 17:54:34 ]
  vrijdag 4 mei 2007 @ 18:02:52 #12
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49011958
Edit: Als je niets toe te voegen hebt blijf weg, wil je.

[ Bericht 90% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2007 18:04:12 ]
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_49012461
tvp
pi_49013081
Op 20 April stond er in de Trouw een artikel van iemand die naar India was afgereisd om een meditatiecursus. Hij werd daar 'verlicht', maar rkeeg heel erg last van nachtmerries. Uiteindelijk bleek dat hij door de meditatie last kreeg van psychosen. Daar zorgde geloof voor ziekte.

Maar om nu te zeggen dat geen varkensvlees eten, naar de kerk gaan etc. dwang is? Zo zou ik het niet zeggen. Iedereen kiest zijn eigen manier van leven, als jij elke zaerdag naar de kroeg gaat, is dat dan ook dwang? Dan kan je iedereen wel als geestlijk ziek bestempelen.
pi_49013324
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:38 schreef Ancient het volgende:
Op 20 April stond er in de Trouw een artikel van iemand die naar India was afgereisd om een meditatiecursus. Hij werd daar 'verlicht', maar rkeeg heel erg last van nachtmerries. Uiteindelijk bleek dat hij door de meditatie last kreeg van psychosen. Daar zorgde geloof voor ziekte.
Hmm, intressant.
quote:
Maar om nu te zeggen dat geen varkensvlees eten, naar de kerk gaan etc. dwang is? Zo zou ik het niet zeggen. Iedereen kiest zijn eigen manier van leven, als jij elke zaerdag naar de kroeg gaat, is dat dan ook dwang? Dan kan je iedereen wel als geestlijk ziek bestempelen.
Het is wel degelijk onder dwang dat een moslim geen varkenvlees eet. Hij mag dat gewoon niet. Net zoals een "goed" christen elke zondag in de kerk zit. Hij heeft eigenlijk geen keuzevrijheid. Terwijl ik me elke week weer afvraag of ik hoe dan ook wel uit ga, waarheen, hoe laat etc.

Als je een christen vraag waarom hij elke zondag in de kerk zit, en geen arbeid mag uitvoeren op die dag en geen geld mag uitgeven etc, dan antwoord hij omdat het de wil van god is. De wil van god zit mijns inziens in zijn hoofd.
pi_49013370
Als je godsgeloof medicinaal zou kunnen verwijderen zonder nare bijwerkingen, dan is daarmee bewezen dat God volledig tussen de oren zit. Maar zelfs als zou er zo'n medicijn bestaan, dan nog zou ik uiteraard tegen een 'behandeling' zijn. Maar een doorgeslagen geval zoals deze vrouw, die nooit tot deze daad was overgegaan als ze niet in God (en satan) had gelooft heeft daarentegen natuurlijk wel een psychiatrische behandeling nodig. Maar in dit geval wordt ze al als een geesteszieke behandeld.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 18:49:57 #17
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_49013471
tvp, hier heb ik meer over te zeggen, maar dat doe ik thuis even .
Niet meer actief op Fok!
pi_49014176
Goed topic.

Iemand mag mij uitleggen wat nu het de facto verschil is tussen:

- Van Darth Vader een masker moeten dragen iedere dag.
- Van god een hoofddoek moeten dragen iedere dag.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_49014446
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Goed topic.

Ik denk dat er één wezenlijk verschil is: Darth Vader bestaat.
Daarmee kom ik op mijn volgende punt, hoe kan men geloven in iets waarvan het bestaan nooit bewezen is. Hoe kan je blind vertrouwen in iets wat ook nog nooit zijn aanwezigheid kenbaar heeft gemaakt. Als ik vertel dat vannacht drie roze elfjes mij dit en dat verteld hebben dan word ik echt voor gek aangezien.

Mensen die in de bijbel geloven, geloven in een zelfde soort verhaal.
pi_49014755
quote:
Het is heel bijzonder dat ondanks die verscheidenheid de Bijbel toch een volledig en samenhangend geheel is. Dit komt omdat de mensen die de Bijbel geschreven hebben, dit niet op eigen gezag gedaan hebben, maar geïnspireerd waren door Gods Heilige Geest. Velen van hen benadrukken dat God hen Zelf opdroeg alles op te schrijven. De Bijbel is het woord van God aan de mensen.
bron: http://www.1stap.com/html/oorsprong_en_ontstaan_van_de_b.html

Dit is toch zieke shit. Mensen zagen / hoorden zogenaamd "de heilige geest" en gingen toen schrijven. Nu volgen miljoenen mensen dat. Ik moet er nu echt niet mee aankomen dat ik dingen opgedragen kreeg van een heilige geest die ineens uit het niets kwam enzo.
pi_49014761
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Goed topic.

Logisch gezien niks. Alleen draait religie niet om logica. Dat schijn jij niet helemaal te beseffen, als ik je posts lees.
pi_49014771
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:15 schreef HenkieVdV het volgende:
Ik denk dat er één wezenlijk verschil is: Darth Vader bestaat.
Daarmee kom ik op mijn volgende punt, hoe kan men geloven in iets waarvan het bestaan nooit bewezen is. Hoe kan je blind vertrouwen in iets wat ook nog nooit zijn aanwezigheid kenbaar heeft gemaakt. Als ik vertel dat vannacht drie roze elfjes mij dit en dat verteld hebben dan word ik echt voor gek aangezien.

Mensen die in de bijbel geloven, geloven in een zelfde soort verhaal.
Ik heb een persoonlijke relatie met God. .
  vrijdag 4 mei 2007 @ 19:24:52 #23
130851 Mike1964
Prikkebeen
pi_49014830
98 % van de wereldbevolking is gelovig, op één of andere manier. Lijkt me dan wat overdreven om te stellen dat jij "normaal" bent (samen met die 2 %) en die andere 98% niet?
Mijn beter ik en ik
streden erop of eronder
Mijn beter ik bezweek
Nu ben ik, goddank, zonder
pi_49014857
bron?
pi_49015040
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:24 schreef Mike1964 het volgende:
98 % van de wereldbevolking is gelovig, op één of andere manier. Lijkt me dan wat overdreven om te stellen dat jij "normaal" bent (samen met die 2 %) en die andere 98% niet?
Ik heb het niet over mensen die "denken dat er iets is". Ik heb het over echte gelovigen nu, die elke regel van het geloof volgen. Streng gelovigen dus, die de bijbel / koran letterlijk kennen. Een zeer groot gedeelte van dat percentage van jouw weten de tien geboden nog niet eens.

Je stelling is is trouwens nogal nonsense trouwens, want het is niet zo raar dat die percentages bestaan. Vroeger was men namelijk gewoon gelovig, je kon niet anders. Anders werd je of vermoord of gelovig gemaakt. Geloof werd geindoctrineerd. Ik ben blij dat dat nu voorbij is en de wereld eindelijk zijn ogen open begint te doen.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 19:31:27 #26
130851 Mike1964
Prikkebeen
pi_49015161
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:28 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Ik heb het niet over mensen die "denken dat er iets is". Ik heb het over echte gelovigen nu, die elke regel van het geloof volgen. Streng gelovigen dus, die de bijbel / koran letterlijk kennen. Een zeer groot gedeelte van dat percentage van jouw weten de tien geboden nog niet eens.

Je stelling is is trouwens nogal nonsense trouwens, want het is niet zo raar dat die percentages bestaan. Vroeger was men namelijk gewoon gelovig, je kon niet anders. Anders werd je of vermoord of gelovig gemaakt. Geloof werd geindoctrineerd. Ik ben blij dat dat nu voorbij is en de wereld eindelijk zijn ogen open begint te doen.
En wat brengt jou tot de stelling dat "de wereld eindelijk zijn ogen open doet"?
Mijn beter ik en ik
streden erop of eronder
Mijn beter ik bezweek
pi_49015227
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:31 schreef Mike1964 het volgende:

[..]

En wat brengt jou tot de stelling dat "de wereld eindelijk zijn ogen open doet"?
Dat meer mensen eindelijk de oogkleppen van het geloof afzetten en open / wetenschappelijk naar dingen kijken.
pi_49015252
Wat vind je dan van mensen die op 2e pinksterdag naar de meubelboulevard gaan, terwijl het daar zwart ziet van de mensen. Moeten ze dat?
De bovengrondse landbouw heeft de toekomst!
  vrijdag 4 mei 2007 @ 19:35:26 #29
130851 Mike1964
Prikkebeen
pi_49015348
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:25 schreef Triggershot het volgende:
bron?
Die 98% heb ik ergens gelezen van de week. Het verbaasde me nogal. ( voor cijfers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Religie) Maar, zelf wonende in het ongelovige westen van het land, dacht ik vroeger altijd dat gelovigen een uitstervend ras waren, maar het tegendeel bleek waar. Ik kreeg op mijn achtiende verkering met een meisje uit Limburg en merkte dat daar gewoon iedereen gelovig was. Al dan niet gedwongen of opgedrongen door ouders, maar toch....
Mijn beter ik en ik
streden erop of eronder
Mijn beter ik bezweek
  vrijdag 4 mei 2007 @ 19:37:06 #30
130851 Mike1964
Prikkebeen
pi_49015423
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:32 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Dat meer mensen eindelijk de oogkleppen van het geloof afzetten en open / wetenschappelijk naar dingen kijken.
Zucht..... Ik vroeg niet wat je met de stelling bedoelde, ik vroeg waar je hem vandaan had....
Mijn beter ik en ik
streden erop of eronder
Mijn beter ik bezweek
pi_49015487
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:33 schreef Kolenboer het volgende:
Wat vind je dan van mensen die op 2e pinksterdag naar de meubelboulevard gaan, terwijl het daar zwart ziet van de mensen. Moeten ze dat?
Heeft er weinig, tot niets mee te maken. Mensen werken tegenwoordig beide 5 dagen per week, 40 - 60 uur. In het weekend is er ook weinig tijd, dus dan gaan mensen op vrije dagen massaal daarheen. Maar wat heeft dit er in godsnaam ( ) mee te maken.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 19:39:13 #32
130851 Mike1964
Prikkebeen
pi_49015518
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:33 schreef Kolenboer het volgende:
Kijk, dáár zie ik nou een duidelijke geestelijke aandoening in.
Mijn beter ik en ik
streden erop of eronder
Mijn beter ik bezweek
pi_49015531
quote:

[..]

Doe eens niet zo naief. Vergelijk de wetenschap en kennis eens met die van 100 jaar geleden.
pi_49015608
quote:

[..]

Hij bedoeld te zeggen 'het welvarende deel van de wereld'.

Godsgeloof neemt in alle westerse landen, inclusief de VS drastisch af, wereldwijd is er sprake van groei dankzij bevolkingsgroei in ontwikkelingslanden. Er is aantoonbaar verband tussen godsgeloof en bestaanszekerheid.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 19:42:08 #35
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_49015652
tvp!
*Think outside the box*
  vrijdag 4 mei 2007 @ 19:43:44 #36
130851 Mike1964
Prikkebeen
pi_49015720
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:39 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Doe eens niet zo naief. Vergelijk de wetenschap en kennis eens met die van 100 jaar geleden.
Ehh..ja? Dat maakt misschien dat jij je ogen open doet, maar daar blijkt wmb niet uit dat de rest van de wereldbevolking dat ook doet? Wetenschap en geloof hebben zich nooit heel veel van elkaar aangetrokken trouwens.
Mijn beter ik en ik
streden erop of eronder
Mijn beter ik bezweek
pi_49015739
quote:
Er is aantoonbaar verband tussen godsgeloof en bestaanszekerheid.
En wat voor een soort verband is dat dan?
De bovengrondse landbouw heeft de toekomst!
pi_49015832
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:35 schreef Mike1964 het volgende:

[..]

Die 98% heb ik ergens gelezen van de week. Het verbaasde me nogal. ( voor cijfers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Religie)
Niet goed gelezen, dan:
Dat oranje vak was een jaar of 50 geleden verwaarloosbaar klein. (Schema betreft verspreiding religie over de wereld)

En Nederand? Veertig procent is niet-religieus.
pi_49015920
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:41 schreef onemangang het volgende:

[..]

Hij bedoeld te zeggen 'het welvarende deel van de wereld'.

Godsgeloof neemt in alle westerse landen, inclusief de VS drastisch af, wereldwijd is er sprake van groei dankzij bevolkingsgroei in ontwikkelingslanden. Er is aantoonbaar verband tussen godsgeloof en bestaanszekerheid.
Inderdaad, maar mensen zoeken toch vaak een spiritueel alternatief. Ondanks dat men niet meer een kerkelijke stroming aanhangt gelooft men vaak wel in een God of ander opperwezen, ze geloven in aliens, bovennatuurlijke krachten of andere niet wetenschappelijk bewezen theorieën. Dat lijkt me ook wel mens eigen, maar dat maakt iemand nog niet geestesziek. Voor gelovigen is dat niet anders. Men wil graag een antwoord op onverklaarbare dingen, of men vult het zelf in als de wetenschappelijke kennis ontbreekt.

Een mooi voorbeeld is een indianenvolk in het Amazonegebied die toen ze kennismaakten met de eerste ontdekkingsreizigers spraken over goden die dagelijks over kwamen vliegen, het waren natuurlijk gewoon vliegtuigen.
pi_49016201
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:43 schreef Kolenboer het volgende:

[..]

En wat voor een soort verband is dat dan?
Hoe meer bestaanszekerheid een volk heeft, des te minder religieus. Dit is in ieder geval op grote schaal aangetoond, het is dus niet zo dat als je een zekere bestaanszekerheid hebt vanzelf ongelovig wordt. Kan even niet op de naam van de wetenschappers komen die dit onderzoek hadden gedaan.
pi_49016317
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:47 schreef gelly het volgende:

[..]

Inderdaad, maar mensen zoeken toch vaak een spiritueel alternatief. Ondanks dat men niet meer een kerkelijke stroming aanhangt gelooft men vaak wel in een God of ander opperwezen, ze geloven in aliens, bovennatuurlijke krachten of andere niet wetenschappelijk bewezen theorieën. Dat lijkt me ook wel mens eigen, maar dat maakt iemand nog niet geestesziek. Voor gelovigen is dat niet anders. Men wil graag een antwoord op onverklaarbare dingen, of men vult het zelf in als de wetenschappelijke kennis ontbreekt.

Een mooi voorbeeld is een indianenvolk in het Amazonegebied die toen ze kennismaakten met de eerste ontdekkingsreizigers spraken over goden die dagelijks over kwamen vliegen, het waren natuurlijk gewoon vliegtuigen.
Klopt wat je schrijft.
Maar ik vind echt een heel groot verschil tussen mensen die denken: hmm er is iets meer, maar wat weet ik niet etc, en mensen die zeggen: het is god, en dit is god's woord en dit moet je volgen. En het gaat mij juist om die tweede groep mensen. Al vind ik het naief om meteen te denken dat als je iets niet weet er iets vaags moet zijn ofzo.
pi_49016359
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:53 schreef onemangang het volgende:

[..]

Hoe meer bestaanszekerheid een volk heeft, des te minder religieus. Dit is in ieder geval op grote schaal aangetoond, het is dus niet zo dat als je een zekere bestaanszekerheid hebt vanzelf ongelovig wordt. Kan even niet op de naam van de wetenschappers komen die dit onderzoek hadden gedaan.
Minder georganiseerd religieus idd. Ruw gezegd kun je stellen dat als de levensstandaard omhaag gaat mensen wel leukere dingen te doen hebben dan naar de kerk te gaan. Als je arm bent is het vaak het enige wat je hebt, en dat verdedig je dan ook en je neemt het wat serieuzer.
pi_49016534
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:57 schreef gelly het volgende:

[..]

Minder georganiseerd religieus idd. Ruw gezegd kun je stellen dat als de levensstandaard omhaag gaat mensen wel leukere dingen te doen hebben dan naar de kerk te gaan. Als je arm bent is het vaak het enige wat je hebt, en dat verdedig je dan ook en je neemt het wat serieuzer.
Wat alleen maar meer de nepheid ervan aantoont.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_49016549
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:56 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Klopt wat je schrijft.
Maar ik vind echt een heel groot verschil tussen mensen die denken: hmm er is iets meer, maar wat weet ik niet etc, en mensen die zeggen: het is god, en dit is god's woord en dit moet je volgen. En het gaat mij juist om die tweede groep mensen. Al vind ik het naief om meteen te denken dat als je iets niet weet er iets vaags moet zijn ofzo.
Sja, mensen denken vaak dat ze goed zitten met hun geloof omdat zoveel anderen er ook in geloven, dan word je niet zo snel voor geestesziek aangezien als dat je gelooft in onzichtbare roze balonnen die tegen je praten. Het is vooral vaak kuddegedrag, en mensen willen ook graag dat er iets niet tastbaars bestaat, het leven zou erg saai zijn als je enkel de feiten kende. Natuurlijk speelt ook onsterfelijkheid een grote rol, wie wil er nu niet voor eeuwig leven, of wie wil nu niet z'n naasten in een hiernamaals ontmoeten ? Mensen willen simpelweg niet geloven dat het leven eindig is, dat je alles voor "niets" doet. Maar ook dat maakt je niet geestesziek, het is simpelweg een ontkenning van feiten en dat verdoezelen met sterk geloof in een eeuwig leven.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 20:03:24 #45
pi_49016560
Ik denk dat het verschil 'm o.a. zit in de mate waarin die dingen "moeten", en hoe ongewoon ze zijn binnen de omgeving:
De dingen die bij een bepaald geloof horen, en waar je bijvoorbeeld mee opgevoed bent, die horen er binnen die gemeenschap "gewoon" bij. Iedereen binnen je familie e.d. is zoveel tijd kwijt aan bidden en moet rekening houden met 1 en ander. Geloof draait voor een deel om bij een groep te horen Edit: kuddegedrag dus idd.. de vraag of dat goed of slecht is, in deze even in het midden latend , en als daar die dingen zoals bidden bij horen, is dat dus niet gek of ziek.

Maar zodra je om onverklaarbare redenen (althans voor de omgeving) wat ongewonere dingen gaat "moeten" (waarom of van wie, snapt niemand) die ook echt je leven gaan beheersen (als 4 keer per dag je hond wassen nog maar het begin is, bijvoorbeeld), dan gaat het imo richting ziekelijk. En als de omgeving of de persoon zelf er dan last van krijgt en er ongelukkig van wordt, lijkt een behandeling mij niet zo'n gek idee.
*Think outside the box*
pi_49016687
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 20:02 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Wat alleen maar meer de nepheid ervan aantoont.
Sja, maar is dat enkel bij geloof het geval ? Ik denk dat iedereen wel in iets gelooft dat wetenschappelijk niet onderbouwd is of dat simpelweg niet strookt met de werkelijkheid. Dat is ook des mens.
pi_49016690
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 19:47 schreef gelly het volgende:

En zo zijn ongetwijfeld nog vele andere religieuze verhalen te verklaren.
pi_49016695
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 20:03 schreef gelly het volgende:

[..]

Sja, mensen denken vaak dat ze goed zitten met hun geloof omdat zoveel anderen er ook in geloven, dan word je niet zo snel voor geestesziek aangezien als dat je gelooft in onzichtbare roze balonnen die tegen je praten. Het is vooral vaak kuddegedrag, en mensen willen ook graag dat er iets niet tastbaars bestaat, het leven zou erg saai zijn als je enkel de feiten kende. Natuurlijk speelt ook onsterfelijkheid een grote rol, wie wil er nu niet voor eeuwig leven, of wie wil nu niet z'n naasten in een hiernamaals ontmoeten ? Mensen willen simpelweg niet geloven dat het leven eindig is, dat je alles voor "niets" doet. Maar ook dat maakt je niet geestesziek, het is simpelweg een ontkenning van feiten en dat verdoezelen met sterk geloof in een eeuwig leven.
Mjah goed punt man, ben het met je eens. Zo denk ik er zelf ook wel over.
pi_49016773
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 20:05 schreef gelly het volgende:

[..]

Sja, maar is dat enkel bij geloof het geval ? Ik denk dat iedereen wel in iets gelooft dat wetenschappelijk niet onderbouwd is of dat simpelweg niet strookt met de werkelijkheid. Dat is ook des mens.
Uiteraard maar om daar je hele leven op te baseren (tot aan het weigeren van medische hulp aan toe) grenst wel degelijk aan waanzinnigheid.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 20:08:12 #50
pi_49016835
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 20:05 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

En zo zijn ongetwijfeld nog vele andere religieuze verhalen te verklaren.
Van alle onverklaarbare verhalen en verschijnselen (tenminste, onverklaarbaar door de gemiddelde - westerse? - mens), is 98 % te verklaren.
*Think outside the box*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')