Waarom zou ik met deze stelling naar de huisarts gaan?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:35 schreef TeChNo2 het volgende:
Ben je er al eens mee bij de huisarts geweest ?
En ? geloofde die je ?
Hoezo niet?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:38 schreef teamlead het volgende:
overigens: de voorbeelden die jij aanhaalt zijn niet te vergelijken met dwangneurosen
Stel: dat we je geloven ... wat dan?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:37 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Waarom zou ik met deze stelling naar de huisarts gaan?
Je hoeft en kan mij niet geloven, ik predik namelijk niets. Ik open een stelling, iets wat mogelijk zou kunnen zijn. Iets waar het geloof over het algemeen niet aan doet.quote:
http://www.dorpsgekken.nl(...)carnatie-van-duivel/quote:De 34-jarige agente van de politie Limburg Zuid, die in november haar 2-jarig dochtertje vermoordde, zag in haar kind de reïncarnatie van de duivel en handelde in opdracht van God. Dat verklaarde de vrouw woensdag voor de rechtbank in Aken, aldus de Duitse officier van justitie.
...
De vrouw zit momenteel in een psychiatrische kliniek in het Duitse Bedburg-Hau.
Sterk omschreven.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:42 schreef roobje het volgende:
Religie heeft wel enige overeenkomsten met een virus. Het dringt vaak ongevraagd binnen, neemt je leven over en probeert zich zo goed mogelijk te verspreiden naar niet-geinfecteerde omstanders.
Hmm, intressant.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:38 schreef Ancient het volgende:
Op 20 April stond er in de Trouw een artikel van iemand die naar India was afgereisd om een meditatiecursus. Hij werd daar 'verlicht', maar rkeeg heel erg last van nachtmerries. Uiteindelijk bleek dat hij door de meditatie last kreeg van psychosen. Daar zorgde geloof voor ziekte.
Het is wel degelijk onder dwang dat een moslim geen varkenvlees eet. Hij mag dat gewoon niet. Net zoals een "goed" christen elke zondag in de kerk zit. Hij heeft eigenlijk geen keuzevrijheid. Terwijl ik me elke week weer afvraag of ik hoe dan ook wel uit ga, waarheen, hoe laat etc.quote:Maar om nu te zeggen dat geen varkensvlees eten, naar de kerk gaan etc. dwang is? Zo zou ik het niet zeggen. Iedereen kiest zijn eigen manier van leven, als jij elke zaerdag naar de kroeg gaat, is dat dan ook dwang? Dan kan je iedereen wel als geestlijk ziek bestempelen.
Ik denk dat er één wezenlijk verschil is: Darth Vader bestaat.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Goed topic.
Iemand mag mij uitleggen wat nu het de facto verschil is tussen:
- Van Darth Vader een masker moeten dragen iedere dag.
- Van god een hoofddoek moeten dragen iedere dag.
bron: http://www.1stap.com/html/oorsprong_en_ontstaan_van_de_b.htmlquote:Het is heel bijzonder dat ondanks die verscheidenheid de Bijbel toch een volledig en samenhangend geheel is. Dit komt omdat de mensen die de Bijbel geschreven hebben, dit niet op eigen gezag gedaan hebben, maar geïnspireerd waren door Gods Heilige Geest. Velen van hen benadrukken dat God hen Zelf opdroeg alles op te schrijven. De Bijbel is het woord van God aan de mensen.
Logisch gezien niks. Alleen draait religie niet om logica. Dat schijn jij niet helemaal te beseffen, als ik je posts lees.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Goed topic.
Iemand mag mij uitleggen wat nu het de facto verschil is tussen:
- Van Darth Vader een masker moeten dragen iedere dag.
- Van god een hoofddoek moeten dragen iedere dag.
Ik heb een persoonlijke relatie met God.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:15 schreef HenkieVdV het volgende:
Ik denk dat er één wezenlijk verschil is: Darth Vader bestaat.
Daarmee kom ik op mijn volgende punt, hoe kan men geloven in iets waarvan het bestaan nooit bewezen is. Hoe kan je blind vertrouwen in iets wat ook nog nooit zijn aanwezigheid kenbaar heeft gemaakt. Als ik vertel dat vannacht drie roze elfjes mij dit en dat verteld hebben dan word ik echt voor gek aangezien.![]()
Mensen die in de bijbel geloven, geloven in een zelfde soort verhaal.
Ik heb het niet over mensen die "denken dat er iets is". Ik heb het over echte gelovigen nu, die elke regel van het geloof volgen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:24 schreef Mike1964 het volgende:
98 % van de wereldbevolking is gelovig, op één of andere manier. Lijkt me dan wat overdreven om te stellen dat jij "normaal" bent (samen met die 2 %) en die andere 98% niet?
En wat brengt jou tot de stelling dat "de wereld eindelijk zijn ogen open doet"?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:28 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Ik heb het niet over mensen die "denken dat er iets is". Ik heb het over echte gelovigen nu, die elke regel van het geloof volgen.Streng gelovigen dus, die de bijbel / koran letterlijk kennen. Een zeer groot gedeelte van dat percentage van jouw weten de tien geboden nog niet eens.
Je stelling is is trouwens nogal nonsense trouwens, want het is niet zo raar dat die percentages bestaan. Vroeger was men namelijk gewoon gelovig, je kon niet anders. Anders werd je of vermoord of gelovig gemaakt. Geloof werd geindoctrineerd. Ik ben blij dat dat nu voorbij is en de wereld eindelijk zijn ogen open begint te doen.
Dat meer mensen eindelijk de oogkleppen van het geloof afzetten en open / wetenschappelijk naar dingen kijken.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:31 schreef Mike1964 het volgende:
[..]
En wat brengt jou tot de stelling dat "de wereld eindelijk zijn ogen open doet"?
Die 98% heb ik ergens gelezen van de week. Het verbaasde me nogal. ( voor cijfers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Religie) Maar, zelf wonende in het ongelovige westen van het land, dacht ik vroeger altijd dat gelovigen een uitstervend ras waren, maar het tegendeel bleek waar. Ik kreeg op mijn achtiende verkering met een meisje uit Limburg en merkte dat daar gewoon iedereen gelovig was. Al dan niet gedwongen of opgedrongen door ouders, maar toch....quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:25 schreef Triggershot het volgende:
bron?
Zucht..... Ik vroeg niet wat je met de stelling bedoelde, ik vroeg waar je hem vandaan had....quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:32 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Dat meer mensen eindelijk de oogkleppen van het geloof afzetten en open / wetenschappelijk naar dingen kijken.
Heeft er weinig, tot niets mee te maken. Mensen werken tegenwoordig beide 5 dagen per week, 40 - 60 uur. In het weekend is er ook weinig tijd, dus dan gaan mensen op vrije dagen massaal daarheen. Maar wat heeft dit er in godsnaam (quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:33 schreef Kolenboer het volgende:
Wat vind je dan van mensen die op 2e pinksterdag naar de meubelboulevard gaan, terwijl het daar zwart ziet van de mensen. Moeten ze dat?
Kijk, dáár zie ik nou een duidelijke geestelijke aandoening in.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:33 schreef Kolenboer het volgende:
Wat vind je dan van mensen die op 2e pinksterdag naar de meubelboulevard gaan, terwijl het daar zwart ziet van de mensen. Moeten ze dat?
Doe eens niet zo naief. Vergelijk de wetenschap en kennis eens met die van 100 jaar geleden.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:31 schreef Mike1964 het volgende:
[..]
En wat brengt jou tot de stelling dat "de wereld eindelijk zijn ogen open doet"?
Hij bedoeld te zeggen 'het welvarende deel van de wereld'.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:31 schreef Mike1964 het volgende:
[..]
Ehh..ja? Dat maakt misschien dat jij je ogen open doet, maar daar blijkt wmb niet uit dat de rest van de wereldbevolking dat ook doet? Wetenschap en geloof hebben zich nooit heel veel van elkaar aangetrokken trouwens.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:39 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Doe eens niet zo naief. Vergelijk de wetenschap en kennis eens met die van 100 jaar geleden.
En wat voor een soort verband is dat dan?quote:Er is aantoonbaar verband tussen godsgeloof en bestaanszekerheid.
Niet goed gelezen, dan:quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:35 schreef Mike1964 het volgende:
[..]
Die 98% heb ik ergens gelezen van de week. Het verbaasde me nogal. ( voor cijfers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Religie)
Inderdaad, maar mensen zoeken toch vaak een spiritueel alternatief. Ondanks dat men niet meer een kerkelijke stroming aanhangt gelooft men vaak wel in een God of ander opperwezen, ze geloven in aliens, bovennatuurlijke krachten of andere niet wetenschappelijk bewezen theorieën. Dat lijkt me ook wel mens eigen, maar dat maakt iemand nog niet geestesziek. Voor gelovigen is dat niet anders. Men wil graag een antwoord op onverklaarbare dingen, of men vult het zelf in als de wetenschappelijke kennis ontbreekt.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:41 schreef onemangang het volgende:
[..]
Hij bedoeld te zeggen 'het welvarende deel van de wereld'.
Godsgeloof neemt in alle westerse landen, inclusief de VS drastisch af, wereldwijd is er sprake van groei dankzij bevolkingsgroei in ontwikkelingslanden. Er is aantoonbaar verband tussen godsgeloof en bestaanszekerheid.
Hoe meer bestaanszekerheid een volk heeft, des te minder religieus. Dit is in ieder geval op grote schaal aangetoond, het is dus niet zo dat als je een zekere bestaanszekerheid hebt vanzelf ongelovig wordt. Kan even niet op de naam van de wetenschappers komen die dit onderzoek hadden gedaan.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:43 schreef Kolenboer het volgende:
[..]
En wat voor een soort verband is dat dan?
Klopt wat je schrijft.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:47 schreef gelly het volgende:
[..]
Inderdaad, maar mensen zoeken toch vaak een spiritueel alternatief. Ondanks dat men niet meer een kerkelijke stroming aanhangt gelooft men vaak wel in een God of ander opperwezen, ze geloven in aliens, bovennatuurlijke krachten of andere niet wetenschappelijk bewezen theorieën. Dat lijkt me ook wel mens eigen, maar dat maakt iemand nog niet geestesziek. Voor gelovigen is dat niet anders. Men wil graag een antwoord op onverklaarbare dingen, of men vult het zelf in als de wetenschappelijke kennis ontbreekt.
Een mooi voorbeeld is een indianenvolk in het Amazonegebied die toen ze kennismaakten met de eerste ontdekkingsreizigers spraken over goden die dagelijks over kwamen vliegen, het waren natuurlijk gewoon vliegtuigen.
Minder georganiseerd religieus idd. Ruw gezegd kun je stellen dat als de levensstandaard omhaag gaat mensen wel leukere dingen te doen hebben dan naar de kerk te gaan. Als je arm bent is het vaak het enige wat je hebt, en dat verdedig je dan ook en je neemt het wat serieuzer.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:53 schreef onemangang het volgende:
[..]
Hoe meer bestaanszekerheid een volk heeft, des te minder religieus. Dit is in ieder geval op grote schaal aangetoond, het is dus niet zo dat als je een zekere bestaanszekerheid hebt vanzelf ongelovig wordt. Kan even niet op de naam van de wetenschappers komen die dit onderzoek hadden gedaan.
Wat alleen maar meer de nepheid ervan aantoont.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:57 schreef gelly het volgende:
[..]
Minder georganiseerd religieus idd. Ruw gezegd kun je stellen dat als de levensstandaard omhaag gaat mensen wel leukere dingen te doen hebben dan naar de kerk te gaan. Als je arm bent is het vaak het enige wat je hebt, en dat verdedig je dan ook en je neemt het wat serieuzer.
Sja, mensen denken vaak dat ze goed zitten met hun geloof omdat zoveel anderen er ook in geloven, dan word je niet zo snel voor geestesziek aangezien als dat je gelooft in onzichtbare roze balonnen die tegen je praten. Het is vooral vaak kuddegedrag, en mensen willen ook graag dat er iets niet tastbaars bestaat, het leven zou erg saai zijn als je enkel de feiten kende. Natuurlijk speelt ook onsterfelijkheid een grote rol, wie wil er nu niet voor eeuwig leven, of wie wil nu niet z'n naasten in een hiernamaals ontmoeten ? Mensen willen simpelweg niet geloven dat het leven eindig is, dat je alles voor "niets" doet. Maar ook dat maakt je niet geestesziek, het is simpelweg een ontkenning van feiten en dat verdoezelen met sterk geloof in een eeuwig leven.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:56 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Klopt wat je schrijft.
Maar ik vind echt een heel groot verschil tussen mensen die denken: hmm er is iets meer, maar wat weet ik niet etc, en mensen die zeggen: het is god, en dit is god's woord en dit moet je volgen.En het gaat mij juist om die tweede groep mensen. Al vind ik het naief om meteen te denken dat als je iets niet weet er iets vaags moet zijn ofzo.
Sja, maar is dat enkel bij geloof het geval ? Ik denk dat iedereen wel in iets gelooft dat wetenschappelijk niet onderbouwd is of dat simpelweg niet strookt met de werkelijkheid. Dat is ook des mens.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:02 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wat alleen maar meer de nepheid ervan aantoont.
En zo zijn ongetwijfeld nog vele andere religieuze verhalen te verklaren.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 19:47 schreef gelly het volgende:
Een mooi voorbeeld is een indianenvolk in het Amazonegebied die toen ze kennismaakten met de eerste ontdekkingsreizigers spraken over goden die dagelijks over kwamen vliegen, het waren natuurlijk gewoon vliegtuigen.
Mjah goed punt man, ben het met je eens.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:03 schreef gelly het volgende:
[..]
Sja, mensen denken vaak dat ze goed zitten met hun geloof omdat zoveel anderen er ook in geloven, dan word je niet zo snel voor geestesziek aangezien als dat je gelooft in onzichtbare roze balonnen die tegen je praten. Het is vooral vaak kuddegedrag, en mensen willen ook graag dat er iets niet tastbaars bestaat, het leven zou erg saai zijn als je enkel de feiten kende. Natuurlijk speelt ook onsterfelijkheid een grote rol, wie wil er nu niet voor eeuwig leven, of wie wil nu niet z'n naasten in een hiernamaals ontmoeten ? Mensen willen simpelweg niet geloven dat het leven eindig is, dat je alles voor "niets" doet. Maar ook dat maakt je niet geestesziek, het is simpelweg een ontkenning van feiten en dat verdoezelen met sterk geloof in een eeuwig leven.
Uiteraard maar om daar je hele leven op te baseren (tot aan het weigeren van medische hulp aan toe) grenst wel degelijk aan waanzinnigheid.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:05 schreef gelly het volgende:
[..]
Sja, maar is dat enkel bij geloof het geval ? Ik denk dat iedereen wel in iets gelooft dat wetenschappelijk niet onderbouwd is of dat simpelweg niet strookt met de werkelijkheid. Dat is ook des mens.
Van alle onverklaarbare verhalen en verschijnselen (tenminste, onverklaarbaar door de gemiddelde - westerse? - mens), is 98 % te verklaren.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:05 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
En zo zijn ongetwijfeld nog vele andere religieuze verhalen te verklaren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |