abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54195661
quote:
Op zondag 10 juni 2007 02:48 schreef zhe-devilll het volgende:
* Drugs
* Kinderlokkerspartij
* Dode Pim
* Geen gordels of helm omdat er dan meer donoren komen
* No respect*
* Balkenende
* Euro

Ik schaam mij voor het land waarin ik geboren ben...kan er weinig anders van maken
Lijkt me triest om tegen een halfleeg glas aan te kijken!
Maar ja, daar kunnen anderen weinig aan doen: ze zijn niet de oorzaak en ook niet de remedie.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54200083
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 01:38 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Fout 1: 2 miljoen allochtonen, waarvan de helft van westerse afkomst. Dus niks 2 miljoen negers en kut-Marokkaantjes: je kunt niet eens tellen!
Fout 2: Als je Fransen, Spanjaarden, Portugezen en Italianen ook tot Noord-Europeanen rekent: goed zo. Anders: geklets!
Fout 3: De Nederlandse welvaart is grotendeels gebouwd op roof door de VOC en de VWC. Dat kun je natuurlijk als een verdienste beschouwen: het talent om te roven en stelen.
fout: die welvaart waren we rond 1850 helemaal kwijtgeraakt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_54200187
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 13:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Waar en toch fout

Door de rijkdom van VOC en WIC werden de structuren aangelegd waaruit NL uiteindelijk op heeft kunnen teren. Dat de schatkist uiteindelijk leegwas heeft niets kunnen veranderen aan de verstedelijking en het grote aantal schatten wat al aanwezig was in Nederland.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:19:53 #124
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_54202021
quote:
Yes yes.. they do wear klompen (wtf is het engels ervan)
quote:
Simpeler dan je denkt: [b]wooden shoes
veelal word het woord "Clogs" gebruikt
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 16:27:15 #125
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54203054
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 13:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Huh? Toen hadden we gewoon nog allemaal koloniën!
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 18:36:21 #126
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_54205409
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:27 schreef Floripas het volgende:

[..]

Naaah, niet meer zoals 'vroger' alleen Indonesië, Suriname en de Antillen nog. De rest is ten tijde van de Bataafsche Republiek in Engelse handen gevallen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_54205745
Kaas
Tulpen
Drop
XTC
Nederwiet
Nothing to see here, carry on
pi_54209698
Eigenlijk snap ik niet hoe ik trots zou kunnen zijn op iets waar ik part noch deel aan heb gehad.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54222639
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 16:27 schreef Floripas het volgende:

[..]

jep maar die leverde niet zo heel veel meer op en eer NL laat aan de industriele revolutie begon is veel rijkdom verdampt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_54226530
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 01:38 schreef Kees22 het volgende:
Fout 3: De Nederlandse welvaart is grotendeels gebouwd op roof door de VOC en de VWC. Dat kun je natuurlijk als een verdienste beschouwen: het talent om te roven en stelen.
Weleens van de Oostzeehandel gehoord?
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_54226976
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 17:09 schreef Apropos het volgende:

[..]

Weleens van de Oostzeehandel gehoord?
Die waarmee de Hanzesteden tot bloei kwamen? Jawel.
En ook wel van de handel over land, van Duitsland via de Kempen naar Antwerpen en Vlaanderen, die Brabant en Vlaanderen tot grote bloei bracht. Zeker wel.
En nog beter: de Belgen brachten die welvaart mee toen ze voor de Spanjaarden naar het noorden vluchtten.
Maar alles bij elkaar denk ik toch, dat de VOC in totaal meer bijgedragen heeft aan de welvaart.
pi_54227267
We kunnen ook trots zijn op ons nu nog succesvolle gevecht tegen het water. Al onze experts zitten zowat in het buitenland om onze kennis te delen tegen grote bedragen.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_54227426
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 17:32 schreef Kees22 het volgende:
Maar alles bij elkaar denk ik toch, dat de VOC in totaal meer bijgedragen heeft aan de welvaart.
Toch was dat een iets moeizamer onderneming.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_54228535
1. Gouden Eeuw
2. Inpolderen van het landschap
3. Nederlandse voetballers
4. Vrijheid in veel dingen
5. De Taal
pi_54231898
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 17:54 schreef Apropos het volgende:

[..]

Toch was dat een iets moeizamer onderneming.
Dat kan, maar dat maakt de bijdrage niet minder. Of bedoel je dat de kosten relatief hoger waren dan de baten, vergeleken bij de Oostzeehandel?
pi_54271749
De Oostzeehandel (en met name de graanhandel met Scandinavië) werd natuurlijk niet voor niks destijds al de moedernegotie genoemd en was de basis voor de Gouden Eeuw.
En was dus toen al algemeen bekend, nu blijkbaar niet zo meer, maar dat maakt het niet minder waar.
anonieme razernist
pi_54274792
Ik heb het trefwoord Hanze eens opgezocht in mijn encyclopedie. De Duitse Hanze is het belangrijkste geweest en omviet een gebied van Londen tot Novgorod, van Smolensk tot York, van Bergen tot Dinant. In die tijd lagen de belangrijke kantoren in Antwerpen en Damme. Hoogtepunt tegen 1400.
De steden huurden soms ook soldaten tegen dwarsliggers: tegen Denemarken, tegen Engeland en tegen enkele steden in Holland (1438-1441). Deze laatste oorlog liep ongelukkig af voor de Hanze en leverde de Hollanders een vrije vaart door de Sont op.
Vanaf die tijd nam de handel vanuit Holland met de Oostzee toe.

Eerlijk gezegd is het me niet duidelijk wat een en ander met trots op Nederland te maken heeft.
pi_54384482
- Gouden eeuw
- Haven van Rotterdam
- Sociale stelsel
- Aanpassingsvermogen van Nederlanders
- Voetbal
- VOC
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')