FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Wat houdt GTI en TDI precies in?
cohendonderdag 3 mei 2007 @ 12:49
Kan iemand dat in Jip&Janneke-taal voor mij uitleggen? Ik wil binnenkort een VW polo kopen, maar ik kom wel een GTI en TDI tegen maar vraag me af wat het inhoudt
Lord_Vetinaridonderdag 3 mei 2007 @ 12:51
TDI is een diesel. Afhankeliojk van de motor is het een Turbo Diesel Injectie of een Turbo Diesel Intercooler.

GTI is benzine. De afkorting was vroeger Grand Tourismo Injectie
Xtreemdonderdag 3 mei 2007 @ 12:51
Heel kort:

GTi is een snelle versie op benzine
TDI wil zeggen dat er een Turbo Diesel Injectie motor in ligt. Eigenlijk een doodnormale diesel.
cohendonderdag 3 mei 2007 @ 12:52
En kan een GTI dan sneller rijden? Of juist alleen sneller optrekken?
Xtreemdonderdag 3 mei 2007 @ 12:53
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:52 schreef cohen het volgende:
En kan een GTI dan sneller rijden? Of juist alleen sneller optrekken?
Meestal allebei Al hangen daar natuurlijk meer dingen mee samen. De specificaties kun je op de site van autoweek nakijken.
_GdR_donderdag 3 mei 2007 @ 13:05
Gordijntjes Trekhaak Imperiaal

oftewel: turkenbak
jitzzzzedonderdag 3 mei 2007 @ 13:07
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:05 schreef _GdR_ het volgende:
Gordijntjes Trekhaak Imperiaal

oftewel: turkenbak
Lariekoekdonderdag 3 mei 2007 @ 13:29
En TDCI dan?
Lausteendonderdag 3 mei 2007 @ 13:55
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:29 schreef Lariekoek het volgende:
En TDCI dan?
Turbo Diesel Commonrail Injectie (is van Ford).
Gunnerdonderdag 3 mei 2007 @ 13:57
Een GTI TDI motor bestaat ook
Al ben ik die alleen nog maar op Golfjes tegengekomen

Overigens, als je het verschil tussen GTI en TDI niet weet, er bestaat ook een groot verschil in houderschaps belasting tussen benzine en diesel. Het is maar ff dat je het weet.
BertVdonderdag 3 mei 2007 @ 13:58
HDI > frans
tho_Omasdonderdag 3 mei 2007 @ 13:58
Wat houdt JTD dan in?
mstrdonderdag 3 mei 2007 @ 13:59
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:29 schreef Lariekoek het volgende:
En TDCI dan?
Is de CDi (Mercedes) van Ford
Gunnerdonderdag 3 mei 2007 @ 13:59
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:58 schreef tho_Omas het volgende:
Wat houdt JTD dan in?
Das de Alfa Romeo versie van een diesel motor
JohnnyKnoxvilledonderdag 3 mei 2007 @ 14:00
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:58 schreef tho_Omas het volgende:
Wat houdt JTD dan in?
Jetinjected turbo diesel.

Denk ik.
mstrdonderdag 3 mei 2007 @ 14:00
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:58 schreef tho_Omas het volgende:
Wat houdt JTD dan in?
quote:
De afkorting JTD staat voor de door Fiat gefabriceerde dieselmotor met common-rail-inspuiting (Fiat/Alfa Romeo).
mstrdonderdag 3 mei 2007 @ 14:01
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:59 schreef Gunner het volgende:

[..]

Das de Alfa Romeo versie van een diesel motor
Met directe inspuiting.
benenjerryijsdonderdag 3 mei 2007 @ 14:01
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:58 schreef tho_Omas het volgende:
Wat houdt JTD dan in?
UNI JET Common Rail turbodiesel
Maurodonderdag 3 mei 2007 @ 14:01
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:00 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Jetinjected turbo diesel.

Denk ik.
Jetronic
Sjonnjoopdonderdag 3 mei 2007 @ 14:04
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:00 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Jetinjected turbo diesel.

Denk ik.
JTD - Jet Turbo Diesel
mstrdonderdag 3 mei 2007 @ 14:04
Als iemand meer wilt weten: http://www.autowoordenboek.nl/php/page31.php3
Sjonnjoopdonderdag 3 mei 2007 @ 14:07
http://www.auto-innovations.com/site/fr/gdivers-ap.html

Motoren/afkorting en betekenis
benenjerryijsdonderdag 3 mei 2007 @ 14:07
Diesel

CDI: Common rail Diesel Injection
CTDi: Common rail Turbo Diesel direct injection
D4-D: Diesel - 4 valve Direct injection
dCi: diesel Common rail à injection directe
DTI: Diesel Turbo Direct Injection
HDI: High Pressure Diesel direct Injection
JTD: Uni-Jet Turbo Diesel
TD4,5,6: Turbo Diesel 4,5,6 cylinders
TDCi: Turbo Diesel Common rail direct Injection
TDI: Turbo Diesel direct Injection
TiD: Turbo direct Injection Diesel

etc...
DS4donderdag 3 mei 2007 @ 14:28
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:52 schreef cohen het volgende:
En kan een GTI dan sneller rijden? Of juist alleen sneller optrekken?
GTI is meestal de snelste van de twee (zowel top als acceleratie). Maar belangrijker: als je niet zo heel veel kilometers rijdt is het onzinnig om een diesel te kopen.
PeeJay1980donderdag 3 mei 2007 @ 14:54
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:07 schreef benenjerryijs het volgende:

JTD: Uni-Jet Turbo Diesel
Fiat noemt zijn motor dus JTD. En de 2e generatie van dit blok wordt MultiJet genoemd.

En op de auto zelf (bijvoorbeeld op een Fiat Punto 1.3 JTD) staat dan ook weer MultiJet. Beetje dubbelzinnig eigenlijk.
coviedonderdag 3 mei 2007 @ 15:11
Oeh komt dat mooi uit dat ik dit topic lees.

Heb hier net een advertentie gezet. Vw polo diesel uit 1999

[TK] Volkswagen Polo SDI 1999
61neorejdonderdag 3 mei 2007 @ 15:16
Iets heel anders misschien, maar aangezien het hier over die afkortingen gaat.
Wat betekent GLX eigenlijk?
PeeJay1980donderdag 3 mei 2007 @ 15:17
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:11 schreef covie het volgende:
Oeh komt dat mooi uit dat ik dit topic lees.

Heb hier net een advertentie gezet. Vw polo diesel uit 1999

[TK] Volkswagen Polo SDI 1999
En SDI staat voor Slome Diesel Injectie
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:16 schreef 61neorej het volgende:
Iets heel anders misschien, maar aangezien het hier over die afkortingen gaat.
Wat betekent GLX eigenlijk?
Dat zal duiden op de versie van het type. Meestal duidt dit de uitrusting aan. Wat hier waarschijnlijk luxe is. Je kan hierbij denken aan elektrisch verstelbare dingen, airco, etc.
61neorejdonderdag 3 mei 2007 @ 15:29
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:17 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

En SDI staat voor Slome Diesel Injectie
[..]

Dat zal duiden op de versie van het type. Meestal duidt dit de uitrusting aan. Wat hier waarschijnlijk luxe is. Je kan hierbij denken aan elektrisch verstelbare dingen, airco, etc.
Hmmz ok, enige luxe is geloof ik de elektrisch verstelbare spiegels

(Suzuki Swift 1.3 GLX automaat uit '90)
coviedonderdag 3 mei 2007 @ 15:50
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:17 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

En SDI staat voor Slome Diesel Injectie
Hardstikke fijne auto hoor.

Maar serieus ik weet niet wat het betekend alleen dat het een diesel is. Is ook de auto van mijn vriend.
Heb zelf niet het idee dat die sloom is iig Trekt aardig op. (100000x zo snel als mijn ford fiësta uit '94 iig )
PeeJay1980donderdag 3 mei 2007 @ 16:03
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:50 schreef covie het volgende:

[..]

Hardstikke fijne auto hoor.

Maar serieus ik weet niet wat het betekend alleen dat het een diesel is. Is ook de auto van mijn vriend.
Heb zelf niet het idee dat die sloom is iig Trekt aardig op. (100000x zo snel als mijn ford fiësta uit '94 iig )
Standard Diesel Injection heb ik een aantal keren voorbij zien komen in elk geval. Het is de turboloze versie van de TDI van Volkswagen.

Mijn ervaringen met het blok zijn slecht. Niet kapot te krijgen, maar ook niet vooruit te branden. Niet vergeleken met mijn JTD MultiJet in elk geval
En dat is al geen raket te noemen
DonJamesdonderdag 3 mei 2007 @ 16:23
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 16:03 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Standard Diesel Injection heb ik een aantal keren voorbij zien komen in elk geval. Het is de turboloze versie van de TDI van Volkswagen.

Mijn ervaringen met het blok zijn slecht. Niet kapot te krijgen, maar ook niet vooruit te branden. Niet vergeleken met mijn JTD MultiJet in elk geval
En dat is al geen raket te noemen
Het is Sauch-Diesel, Duits voor zelfaanzuigend (zonder turbo of andere drukvulling dus). Over de I ben ik nog niet helemaal uit, alle diesels zijn immers injectiemotoren.
PeeJay1980donderdag 3 mei 2007 @ 16:30
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 16:23 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het is Sauch-Diesel, Duits voor zelfaanzuigend (zonder turbo of andere drukvulling dus). Over de I ben ik nog niet helemaal uit, alle diesels zijn immers injectiemotoren.
Klopt, ik kom nu ook vaak "Saug Diesel DirektEinspritzung" tegen. Waar kan de I nog meer voor staan? Een intercooler heeft een SDI niet.
Kluupkluupdonderdag 3 mei 2007 @ 17:32
Wij hebben een Polo Variant 1.9 SDi, sloom ding, maar niet kapot te krijgen.. Vergt weinig onderhoud en is relatief zuinig
gfreedonderdag 3 mei 2007 @ 17:33
Grote Toeter Ingebouwd.
Barcaconiadonderdag 3 mei 2007 @ 17:47
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 16:23 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het is Sauch-Diesel, Duits voor zelfaanzuigend (zonder turbo of andere drukvulling dus). Over de I ben ik nog niet helemaal uit, alle diesels zijn immers injectiemotoren.
I staat gewoon voor injectiemotor. die typeaanduiding wordt gewoon gebruikt, ondanks dat alle diesels het hebben tegenwoordig.
densmeedonderdag 3 mei 2007 @ 18:09
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:07 schreef benenjerryijs het volgende:
Diesel

CDI: Common rail Diesel Injection
CTDi: Common rail Turbo Diesel direct injection
D4-D: Diesel - 4 valve Direct injection
dCi: diesel Common rail à injection directe
DTI: Diesel Turbo Direct Injection
HDI: High Pressure Diesel direct Injection
JTD: Uni-Jet Turbo Diesel
TD4,5,6: Turbo Diesel 4,5,6 cylinders
TDCi: Turbo Diesel Common rail direct Injection
TDI: Turbo Diesel direct Injection
TiD: Turbo direct Injection Diesel

etc...
dit is toch hydraulische injectie
PeeJay1980donderdag 3 mei 2007 @ 18:22
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 18:09 schreef densmee het volgende:

[..]

dit is toch hydraulische injectie
Volgens PSA (de fabrikant) staat het voor High-pressure Direct Injection.

Wat zou ik mij moeten voorstellen bij hydraulische injectie trouwens? Injectie die puur op oliedruk werkt?
Flex82donderdag 3 mei 2007 @ 18:25
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 18:22 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Volgens PSA (de fabrikant) staat het voor High-pressure Direct Injection.

Wat zou ik mij moeten voorstellen bij hydraulische injectie trouwens? Injectie die puur op oliedruk werkt?
Hydraulisch betekent niet alleen olie, maar dat een dergelijk systeem met een vloeistof werkt en geen gas (pneumatisch).
PeeJay1980donderdag 3 mei 2007 @ 18:37
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 18:25 schreef Flex82 het volgende:

[..]

Hydraulisch betekent niet alleen olie, maar dat een dergelijk systeem met een vloeistof werkt en geen gas (pneumatisch).
Pneumatisch kan ook gewone lucht zijn bijvoorbeeld.
Verder weet ik prima dat een hydraulische vloeistof niet alleen olie is, maar dat was ook niet hetgeen dat ik wilde weten. Ik wilde graag weten wat ik mij bij hydraulische injectie moet voorstellen.
mstrdonderdag 3 mei 2007 @ 18:39
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 18:37 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Pneumatisch kan ook gewone lucht zijn bijvoorbeeld.
Verder weet ik prima dat een hydraulische vloeistof niet alleen olie is, maar dat was ook niet hetgeen dat ik wilde weten. Ik wilde graag weten wat ik mij bij hydraulische injectie moet voorstellen.
Lucht is ook een gas hoor
BaraCudadonderdag 3 mei 2007 @ 18:49
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:51 schreef Xtreem het volgende:
Heel kort:

GTi is een snelle versie op benzine
TDI wil zeggen dat er een Turbo Diesel Injectie motor in ligt. Eigenlijk een doodnormale diesel.
Turbo Diesel Intercooler dacht ik dat het was
#ANONIEMdonderdag 3 mei 2007 @ 18:55
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 18:49 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Turbo Diesel Intercooler dacht ik dat het was
Inderdaad en GTi staat voor Gran Turismo Injection.
Flex82donderdag 3 mei 2007 @ 18:59
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 18:37 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Pneumatisch kan ook gewone lucht zijn bijvoorbeeld.
Verder weet ik prima dat een hydraulische vloeistof niet alleen olie is, maar dat was ook niet hetgeen dat ik wilde weten. Ik wilde graag weten wat ik mij bij hydraulische injectie moet voorstellen.
Injectie in dit geval is toch altijd een hydraulisch systeem?

Ennuh, wat hij zegt.....
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 18:39 schreef mstr het volgende:

[..]

Lucht is ook een samenstelling van gassen gas hoor
#ANONIEMvrijdag 4 mei 2007 @ 00:34
Maar Ok TDi is dus Turbo Diesel InterCooler. Die zitten al sinds 1980 ofzo op vrachtwagens.

En GT was ooit een Italiaanse uitvinding, een injectie eraan en je hebt GTi.
King_of_Koolvrijdag 4 mei 2007 @ 00:36
maar als je een TDI of een GTI hebt, wat wil het dan zeggen als je 1, 2 of 3 van die letters in het rood hebt staan?
PNGvrijdag 4 mei 2007 @ 05:20
Dat bepaald de versie. Bv bij een Golf IV 90/110/130 of 150 pk.
In dagelijks leven zegt het geen zak, omdat 64.28 % nep logootje heeft, en mannen dus rare mensen zijn.
blupvrijdag 4 mei 2007 @ 07:52
En FSI dan op audi S-series dan?
MouseOvervrijdag 4 mei 2007 @ 07:57
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 07:52 schreef blup het volgende:
En FSI dan op audi S-series dan?
Benzineinjectie direct in de cilinderkop zelf ipv in een spruitstuk dat ervoor zit.
PeeJay1980vrijdag 4 mei 2007 @ 09:17
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 18:39 schreef mstr het volgende:

[..]

Lucht is ook een gas hoor
Samenstelling van gassen
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 18:59 schreef Flex82 het volgende:

Injectie in dit geval is toch altijd een hydraulisch systeem?
Werkt elektronische injectie hydraulisch? Onder hydrauliek wordt over het algemeen een gesloten systeem verstaan. Injectie is niet gesloten, maar ik kan ook niet echt vinden waar duidelijk staat aangegeven dat het niet hydraulisch is.

Hydrauliek is vloeistof onder druk dat wordt gebruikt om iets anders te verplaatsen. Bij injectie wordt de vloeistof zelf verplaatst. Volgens de boeken die ik moest kennen op de HTS valt het niet onder hydrauliek in elk geval

[ Bericht 51% gewijzigd door PeeJay1980 op 04-05-2007 09:33:10 ]
Pascal86vrijdag 4 mei 2007 @ 09:32
Common rail was toch van alfa en niet van ford>?
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:16 schreef 61neorej het volgende:
Iets heel anders misschien, maar aangezien het hier over die afkortingen gaat.
Wat betekent GLX eigenlijk?
Dat zal duiden op de versie van het type. Meestal duidt dit de uitrusting aan. Wat hier waarschijnlijk luxe is. Je kan hierbij denken aan elektrisch verstelbare dingen, airco, etc.
GLX is een benzine motor.

onze nissan had een 2.0 glx
PeeJay1980vrijdag 4 mei 2007 @ 09:34
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:32 schreef Pascal86 het volgende:
Common rail was toch van alfa en niet van ford>?
[..]
Fiat.
quote:
GLX is een benzine motor.

onze nissan had een 2.0 glx
Dacht ik ook.
Totdat ik GLX intypte bij google: Mazda 626 GLX Diesel
rivalvrijdag 4 mei 2007 @ 10:36
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:32 schreef Pascal86 het volgende:
Common rail was toch van alfa en niet van ford>?
[..]

GLX is een benzine motor.

onze nissan had een 2.0 glx
dat glx heeft niks met de motor te maken, maar de verschillen in het model.

bij ford had je vroeger bv bij een escort... escort cl en escort clx.... waarvan de clx de luxere versie was (toerenteller dakraam e.d.)
HaerdenCvrijdag 4 mei 2007 @ 14:26
GLX staat voor Grand Luxe eXtra ... GL staat voor Grand Luxe
Flex82vrijdag 4 mei 2007 @ 14:43
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:17 schreef PeeJay1980 het volgende:
Werkt elektronische injectie hydraulisch? Onder hydrauliek wordt over het algemeen een gesloten systeem verstaan. Injectie is niet gesloten, maar ik kan ook niet echt vinden waar duidelijk staat aangegeven dat het niet hydraulisch is.

Hydrauliek is vloeistof onder druk dat wordt gebruikt om iets anders te verplaatsen. Bij injectie wordt de vloeistof zelf verplaatst. Volgens de boeken die ik moest kennen op de HTS valt het niet onder hydrauliek in elk geval
Hydrauliek is strikt gezien een vorm van aandrijving ja.
Het klinkt wel logisch iig.
Maarja, ik heb WTB gedaan en niet autotechniek, dus ik heb me nog nooit in injectie-systemen verdiept.
#ANONIEMvrijdag 4 mei 2007 @ 14:46
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:07 schreef Sjonnjoop het volgende:
http://www.auto-innovations.com/site/fr/gdivers-ap.html

Motoren/afkorting en betekenis
die lijst is bij lange na niet compleet, en alles klopt ook niet
PeeJay1980vrijdag 4 mei 2007 @ 15:13
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 14:43 schreef Flex82 het volgende:

[..]

Maarja, ik heb WTB gedaan en niet autotechniek, dus ik heb me nog nooit in injectie-systemen verdiept.
Als het maar werkt als je de sleutel omdraait
Twisted_Logicvrijdag 4 mei 2007 @ 15:20
En hoe meer letters rood zijn (bij VW dan), hoe beter, toch?
Flex82vrijdag 4 mei 2007 @ 15:28
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:20 schreef Twisted_Logic het volgende:
En hoe meer letters rood zijn (bij VW dan), hoe beter, toch?
Nouja, wat heet beter. Als het goed is wel meer PK's iig.
Maar met al dat chiptunen enzo van tegenwoordig, weet je het nooit 100% zeker.
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:13 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Als het maar werkt als je de sleutel omdraait


(stiekum vind ik het juist wel interessant om te weten wat er allemaal gebeurd als je de sleutel omdraait)
Twisted_Logicvrijdag 4 mei 2007 @ 16:09
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:28 schreef Flex82 het volgende:

[..]

Nouja, wat heet beter. Als het goed is wel meer PK's iig.
Maar met al dat chiptunen enzo van tegenwoordig, weet je het nooit 100% zeker.
Ik zag gister een mooi VW busje. TDI letters helemaal rood, nou die trok lekker op moet ik zeggen
Spamblikzondag 6 mei 2007 @ 20:19
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:57 schreef Gunner het volgende:
Een GTI TDI motor bestaat ook
Al ben ik die alleen nog maar op Golfjes tegengekomen

Overigens, als je het verschil tussen GTI en TDI niet weet, er bestaat ook een groot verschil in houderschaps belasting tussen benzine en diesel. Het is maar ff dat je het weet.
"GTI" is bij de golf IV eigenlijk niets zoveel meer als een uitrustingspakketje... daarom dat je ook dieseltejs ziet met een GTI sticker.
Diesel in een GTI
Isdatzozondag 6 mei 2007 @ 23:38
en GSI?
Twisted_Logicmaandag 7 mei 2007 @ 09:43
Wat betekend eigenlijk: MPI?
DiMachomaandag 7 mei 2007 @ 09:59
multi point injection
Twisted_Logicmaandag 7 mei 2007 @ 10:04
quote:
Op maandag 7 mei 2007 09:59 schreef DiMacho het volgende:
multi point injection
En dat is goed? Of niet zo goed?
Lausteenmaandag 7 mei 2007 @ 10:55
quote:
Op zondag 6 mei 2007 23:38 schreef Isdatzo het volgende:
en GSI?
Grand Sport injection.
HaerdenCmaandag 7 mei 2007 @ 13:25
quote:
Op maandag 7 mei 2007 10:04 schreef Twisted_Logic het volgende:

[..]

En dat is goed? Of niet zo goed?
dit is gewoon een standaard traditionele benzine motor met injectie ... het gaat niet om goed of slecht het gaat om welke techniek er achter zit ... meeste aanduidingen zeggen ook niet veel over snelheid of vermogen ... er zijn GTI's met 100 pk ... er zijn GTI's met 200 pk varierend van merk tot merk en model tot model.

de MPI Motoren vind je vooral terug bij de volkswagengroep ... deze zijn nu meestal vervangen door HTP motoren (bij de kleinere modellen ...)

Vroeger had je bij skoda in de fabia bv een 1.4 mpi met 68 of 75 pk ... dit was een traditionele 1.4 4cylinder benzine motor en was het instapmodel zeg maar ... rode I stond voor 75 pk ... nu is dat een 1.2 HTP motortje met slechts 3 cylinders ... prestaties zijn gelijk, verbruik is lager maar de motoren draaien iets minder mooi dan een 4 cylinder ... Groot voordeel van de mpi was dat ze geen distributieriem of ketting hadden!!! Ze hebben een tandwiel systeem dat de ketting of riem vervangt en dus volledig onderhoudsvrij! op zich waren het geen slechte motoren hoewel de koppakking en waterpomp wel eens wilden ... stuk gaan, beide problemen stonden min of meer in verbinding met mekaar en zijn de reden dat je er niet meer veel ziet rondrijden met een mpi motor

De mensen die een 500 euro meer uitgaven hadden een 1.4 16v van de volkswagen groep, dit was technisch gezien een betere motor dan de mpi, modernere technologie, minder grote bewegende onderdelen en daardoor pittiger, zuiniger en aangenamer om mee te rijden ... je kon ze krijgen tot iets over de 100 pk als ik me goed kan herinneren ...

gelukkig ben ik nu volledig bekeerd tot Toyota en denk ik met gemengde gevoelens terug aan mijn voddewagen/skoda tijdperk.

[ Bericht 56% gewijzigd door HaerdenC op 07-05-2007 13:32:55 ]
Twisted_Logicmaandag 7 mei 2007 @ 13:58
Hmm oke, mijn ouders hebben een Skoda Fabia uit 2001 met een MPI motor (met rode I).

Zelf wil ik straks ook een Toyota kopen. Toyota Corolla uit 1994 of iets dergelijks, misschien eerst een 1.3 XLI.
yupmaandag 7 mei 2007 @ 16:00
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:07 schreef benenjerryijs het volgende:
Diesel

CDI: Common rail Diesel Injection
CTDi: Common rail Turbo Diesel direct injection
D4-D: Diesel - 4 valve Direct injection
dCi: diesel Common rail à injection directe
DTI: Diesel Turbo Direct Injection
HDI: High Pressure Diesel direct Injection
JTD: Uni-Jet Turbo Diesel
TD4,5,6: Turbo Diesel 4,5,6 cylinders
TDCi: Turbo Diesel Common rail direct Injection
TDI: Turbo Diesel direct Injection
TiD: Turbo direct Injection Diesel

etc...
U ROELEERT KEIHARD

Eindelijk iemand die de feiten kent en niet dom iedereen nalult.

TDI = TURBO DIESEL (DIRECT) INJECTION KLAAR PUNT UIT.

Die i betekent geen intercooler of injection, of heb jij ooit een diesel met carburateur gezien

GTI = Grand Tourisme Injection. Staat op de VW site zelf bij geschiedenis..

Je vergeet alleen ook TDDi van Ford: Turbo Diesel Direct Injection. De enige echte juiste benaming voor een direct injectie turbodiesel...

Oh ja, nog een toevoeging, MPI is gewoon multie point injection, maar wat is dat?

Vroeger had je simpele single point injection systemen, de hele motor werkte met 1 injector... Later zijn er MPi systemen gekomen met 2 of meer sproeiers (zeer vaak 4 injectoren, dus 1 per cylinder, maar je hebt ze ook met 2 injectoren voor 4 cylinders, zoals bij Honda).
Barcaconiamaandag 7 mei 2007 @ 16:36
quote:
Op maandag 7 mei 2007 16:00 schreef yup het volgende:

TDI = TURBO DIESEL (DIRECT) INJECTION KLAAR PUNT UIT.

Die i betekent geen intercooler of injection
Ja, wat is het nu?
HaerdenCmaandag 7 mei 2007 @ 17:06
quote:
Op maandag 7 mei 2007 13:58 schreef Twisted_Logic het volgende:
Hmm oke, mijn ouders hebben een Skoda Fabia uit 2001 met een MPI motor (met rode I).

Zelf wil ik straks ook een Toyota kopen. Toyota Corolla uit 1994 of iets dergelijks, misschien eerst een 1.3 XLI.
als je een corolla koopt zeker opletten dat je niet de 1.9 diesel koopt!!! Dit is een peugeot motor en de slechtste corolla die ooit gemaakt is beetje verder zoeken en je vind een 2.0 diesel ... en dat is echt een goeie wagen
yupmaandag 7 mei 2007 @ 18:32
quote:
Op maandag 7 mei 2007 16:36 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Ja, wat is het nu?
(direct) injection.

Dus geen INJECTIE. MAAR directe injectie. ELKE diesel is injectie, alleen heb je dus pompverstuiver, common rail, direct injectie en indirecte injectie.
Jimmiemaandag 7 mei 2007 @ 19:21
VW had tot voor kort toch alleen maar pompverstuivers en toch alles TDI noemen
yupmaandag 7 mei 2007 @ 19:24
quote:
Op maandag 7 mei 2007 19:21 schreef Jimmeh het volgende:
VW had tot voor kort toch alleen maar pompverstuivers en toch alles TDI noemen
Nope.

De bekende 1.9 TDi 90 pk (waar het mee begon dus) is gewoon NON-pompverstuiver maar WEL directe injectie...

Dat maakt het ding ook zo speciaal, je hebt ook Golf 3tjes met 1.9 TD blokjes, dus zonder direct injection.

Een oude Passat, dus van 1996 tot 2000 model, heeft geen 130 pk als ie een TrodeDrodeI heeft, hij heeft maar 115 pk maar WEL pompverstuiver... Een TDrodeI heeft gewoon 110 pk maar is gewoon een "oude" blok met alleen directe injectie...

100 pk heb je ook (bij de Golf 4 dacht ik) en dat is ook een pompverstuiver blokje. Die pompverstuiver dingen rijden fijner want ze hebben MEER trekkracht en die trekkracht is beschikbaar bij lagere toerentallen...