abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52405904
Hoe is het nu Yoni?
Het voelt goed hè?
A je to!
  Redactie Frontpage dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:25:45 #252
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_52568418
Ik meld me ff hier. Eigenlijk al jaren last gehad van ADHD, mijn hele leven is erop terug te voeren. Ondanks hoog IQ slechts magazijnmedewerker, slecht met geld om kunnen gaan, impulsief etc. Met deze klachten naar huisqarts gegaan. Ook gezegd dat 15 jaar geleden uit officiele test van het RIAGG naar voren kwam dat ik MBD heb, de oude naam van ADHD. Nu heb ik Ritalin gekregen, ik begin met 3x5 mg per dag. Ik merk nu al dat ik het helpt, ik ben een stuk relaxter nu. Volgende maand weer terug naar de dokter, ms ga ik de psychische mallemolen in.
Nog even een vraag, ik weet dat ik geen alcohol mag drinken met Ritalin, maar er staat niets vermeld over een joint op zijn tijd. Mag ik die nog wel roken of moet ik die oo overboord zetten?
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_52568478
Ik zou helemaal stoppen met drugs, misschien gaan je nieuwsposts er dan eens kwalitatief op vooruit.
We'll keep on whispering our mantras.
  Redactie Frontpage dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:43:51 #254
3926 crew  Djeez
pi_52569013
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 19:27 schreef NiteSpeed het volgende:
Ik zou helemaal stoppen met drugs, misschien gaan je nieuwsposts er dan eens kwalitatief op vooruit.
Juist niet, want het kost me inspiratie
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_52569069
Ik weet voor de rest niet wat ritalin voor uitwerking op andere medicijnen heeft, maar heeft het ook een versterkende waarde? Dan zou ik sowieso enorm opassen met welke drugs/medicijn dan ook om in te nemen.
We'll keep on whispering our mantras.
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 20:12:50 #256
63411 Roeji
Oost West Thuis is t ook niks
pi_52569998
In combinatie met alcohol heb ik geprobeerd en is te doen (nergens last van gehad). Het versterkt wel een beetje. Drugs, geen idee doe ik niet aan. Ritalin is al genoeg zooi om ook nog iets anders bij te willen.

Overigens die waarschuwing ivm alcohol geld meer voor maagklachten dan voor iets anders heb ik begrepen. je zou er nogal pens-pijn van kunnen krijgen naar het schijnt.
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert
  Redactie Frontpage dinsdag 21 augustus 2007 @ 20:15:08 #257
3926 crew  Djeez
pi_52570085
Voor buikpijn ben ik niet bang, ik moet ook geregeld antibiotica slikken waar alcohol wordt afgeraden. En na zes flesjes bier voel ik me nog kiplekker dan.
pi_52619778
Alcohol met Ritalin kan wel, maar is natuurlijk nooit goed.
Wel handig als je niet bezopen wil raken, als ik het combineer kan ik nl blijven zuipen.

Stop met de joints ook. Ik ben sinds een paar maanden door de week nuchter en dat maakt een flink verschil. Ik functioneer stukken beter.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_52737812
Djeez, blowen versterkt toch vaak je stemming en gevoel, over het algemeen is het voor de meeste onder ons niet echt best om te blowen. Misschien moet je eens proberen te stoppen, of het blowen (nog meer) beperken tot bepaalde situaties, dan kun je eens ervaren hoe je je dan voelt. Ik heb het als een opluchting ervaren toen ik er mee gestopt was, (ik was een dagelijkse blower) Na het stoppen kreeg mijn leven kreeg steeds meer inhoud ipv passiviteit. Inspiratie tot creativiteit heb ik evengoed wel gehouden, en het blijft tegenwoordig niet alleen bij de inspiratie, ik voer ook nog eens wat uit. En een groot voordeel was het financiele plaatje van het blowen, je kan er een hoop geld aan overhouden wat je weer kan besteden aan belangerijkere dingen in het leven. Maar goed, die stap moet je zelf zetten en je moet zelf het belang inzien.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_52738510
Ik zelf heb een tijdje ritalin gebruikt vond t geen prettig spul als ik eerlijk ben in het begin vond ik het super alles ging goed leren wou in 1 keer wel , maar na een tijdje begon ik me als een robot te voelen, Ben er toen direct mee gestopt ooit nog wel eens gebruikt als ik echt goed moest leren voor examen of iets in die richting, Ma om ff te reageren icm met wiet of hasj heb ik nooit wat raars gemerkt ook niet met alcohol om eerlijk te zijn, dus tja ik weet t niet ik heb er in ieder geval nooit iets vervelends mee meegemaakt
- What about love? Overrated. Biochemically no different than eating large quantities of chocolate
  maandag 27 augustus 2007 @ 21:59:35 #261
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_52739048
hoi!

hier eigenlijk alles wel prima. Al een poos geen drukke ervaringen in mn hoofd. Vanochtend opgenomen in het ziekenhuis om 05:00 wegens een enorm zware migraine aanval. Morfine gehad, dus ik ben al de hele dag suf als een konijn

Goddelijk spul
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Redactie Frontpage maandag 27 augustus 2007 @ 22:59:21 #262
3926 crew  Djeez
pi_52740363
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 21:36 schreef Haaizor het volgende:
Ik zelf heb een tijdje ritalin gebruikt vond t geen prettig spul als ik eerlijk ben in het begin vond ik het super alles ging goed leren wou in 1 keer wel , maar na een tijdje begon ik me als een robot te voelen, Ben er toen direct mee gestopt ooit nog wel eens gebruikt als ik echt goed moest leren voor examen of iets in die richting, Ma om ff te reageren icm met wiet of hasj heb ik nooit wat raars gemerkt ook niet met alcohol om eerlijk te zijn, dus tja ik weet t niet ik heb er in ieder geval nooit iets vervelends mee meegemaakt
Ik lees wel vaker op diverse sites dat Ritalin de eerste paar maanden heel goed werkt, maar dat je daarna de negatieve gevolgen begint te merken. Zo schijnt het libido af te nemen, je wordt een zombie en de eetlust gaat weg. Maar nu, na een week gebruiken, beschouw ik het nog steeds als een wondermiddel.
  maandag 27 augustus 2007 @ 23:06:02 #263
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_52740535
zo hier hier alles nog oke en mijn adhd <-> adhd relatie gaat al dik 1 jaar uitstekend zelf al 3 keer op vakantie geweest waarvan 1 keer met carvan naar zuid frankrijk.

tis heerlijk zo`n relatie waarin mekaar teminste bergrijpt.

heb afgelopen juni mijn mts diploma gehaald gewoon netjes in 4 jaar met een 8 gemideld. Ga nu naar het HBO dus ook op dat front gaat het oke.
pi_52741876
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 23:06 schreef -chefke- het volgende:
zo hier hier alles nog oke en mijn adhd <-> adhd relatie gaat al dik 1 jaar uitstekend zelf al 3 keer op vakantie geweest waarvan 1 keer met carvan naar zuid frankrijk.

tis heerlijk zo`n relatie waarin mekaar teminste bergrijpt.

heb afgelopen juni mijn mts diploma gehaald gewoon netjes in 4 jaar met een 8 gemideld. Ga nu naar het HBO dus ook op dat front gaat het oke.
Ik zou gillend gek worden denk ik.
Ik heb al meer dan 3 jaar een relatie met een asperger. We verwerken informatie hetzelfde en dat ervaar ik soms al als instabiel. Gelukkig ben ik de hyper actieve ongecontroleerde en heeft hij door zijn aandoening toch rust en regelmaat in zijn lijf. dus dat balanceert weer.
Voices tell me I'm the shit.
pi_52788021
Pff wat een dagen op deze manier ik ga sochtends om half 8 de deur uit om om half 9 op school te zijn, waar ik rond half 5 klaar ben dan kan ik snel de trein pakken om me snel klaar te maken om te gaan werken van 6 tot 10,
Waarna ik dus ongeveer rond half 11 thuis ben, me hoofd onploft zowat
(zit nu ook op werk )
ma goed nog maar de rest van het schooljaar te gaan dus ben dr bijna
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 22:59 schreef Djeez het volgende:

[..]

Ik lees wel vaker op diverse sites dat Ritalin de eerste paar maanden heel goed werkt, maar dat je daarna de negatieve gevolgen begint te merken. Zo schijnt het libido af te nemen, je wordt een zombie en de eetlust gaat weg. Maar nu, na een week gebruiken, beschouw ik het nog steeds als een wondermiddel.
Geniet dr van zou ik zeggen, Hoop dat je ermee kan leven ik kon het iig niet vooral de "rebounds" irriteerden me ( das als het uitgewerkt is en bij mij resulteerde dat in zon hyperactiviteit dat ik er zelf bang van werd)
Voor de rest eingelijk nooit de neiging gehad om iets anders te gaan proberen concerta ofzo...
Vooral omdat ik zoiets heb van ik ben zoals ik ben ik leer dr wel mee leven gaat me tot nu toe redelijk af
- What about love? Overrated. Biochemically no different than eating large quantities of chocolate
pi_52790844
Nou, dan mijn story maar even, ik heb 2 maanden ritalin geslikt, ik heb er euforische momenten mee beleefd, maar na verloop van tijd werd de werking merkbaar minder. In overleg met de psychiater mocht ik de dosering verdubbelen, maar dat resulteerde in panische en achterdochtige/ paranoide toestanden, met als gevolg onzeker, zeer introvert, en somber, tot depri aan toe, uit het niets, om niets. Na een consult, gesprekken met mijn naasten en zelf nagedacht over de hele meute heb ik besloten te stoppen met de ritalin om af te kicken en te ondervinden wat het met me doet als ik het niet slik. Ik registreer alles, ben heul moe geweest van het 'zonder ritalin de dag doorkomen' maar voel me na een paar dagen al minder somber, wel slaperig (licht narcoleptisch) dat komt toch wel meer naar voren.

Nu is het dus overwegen wat verder te doen, het slaperige belemmert me, maar de psychische dieptepunten, met een psychose op de loer (ritalin maakt de drempel naar psychose lager) zie ik ABSOLUUT niet zitten en is zeker niet wenselijk.
Afgesproken met de psychiater dat ik mijn stemmingen (die ook nogal wisselen), mijn ADDklachten en de achterdochtige en overbezorde toestanden registreer en bijhoud over een periode van 3 weken, om inzicht te geven wat het allemaal met me doet.
Die nare toestanden heb ik gelukkig niet meer gehad, hopelijk blijven die weg nu ik niet meer slik, het hoort helemaal niet bij me, heel eng dat ik dat had...

En verder ga ik naar een haptonoom om te ondervinden of zij mij kan helpen om wat dichter bij mijn gevoel te komen, zit soms zo vast, kan slecht mijn gevoelens en emoties verwoorden, of er iets mee doen, misschien dat zij een weg kan vinden, of er een vorm aan kan geven, of what ever. Ben benieuwd, ik heb de doorverwijzing binnen, nu nog even er achteraan bellen.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_52791486
Ik slik nu sinds maart ritalin, en ik het begin kon ik daar prima mee leren. Al mijn cijfers schoten omhoog en er was zelfs nog even hoop dat ik het jaar zou halen.
Liep al een tijdje bij een psycholoog vanwege een depressie, maar dat stelt eigenlijk niet zo veel voor.

Toen brak de vakantie aan. 7 weken vakantie... 7 weken om me niets op te concentreren. Ik had meer last van een rotgevoel dan ooit, tot ik steeds vaker vergat mijn medicijnen in te nemen. Ik neem momenteel helemaal geen ritalin meer in, maar moet volgende week weer beginnen op school. Dan ga ik ze weer innemen... Tijdens het leren had ik nergens last van, maar ik ben toch bang dat ik me ook rottig ga voelen op school. Ik wacht nog tot ik een nieuwe afspraak kan maken met de arts om het over die depressieve buien te hebben... Drukbezet mannetje.

Over blowen en ritalin gecombineerd... Zelf niet gedaan, maar een vriendin van me wel. Bij haar maakte het geen verschil ofzo, ook geen nare bijwerkingen. Maar ieder mens is anders toch?
pi_52807647
Depressie is een bijwerking van ritalin omdat je de spanning en het avontuur mist dat je als adhd-er zo gewend bent. Maar je went na een tijd aan je 'nieuwe leven' waar rust, structuur en concentratie centraal staat. Dan pluk je de vruchten van je succes op allerlei vlakken en wordt je vrolijk van de rust en het relatief zorgeloze leven dat je hebt.
Zo werkt het bij mij iig.

Ik heb eigenlijk geen last van mijn add en depressief voel ik me ook al tijden niet meer. Ook niet een dag ofzo.

Moest eigenlijk vorige maand een soort logboek bijhouden voor de ggz met hoe ik me elke dag voel enzo, maar had ik niet gedaan. Daarom afspraak verzet naar een maand later. Dat is morgen,
maar ik heb nog geen enkele zin ingevuld. Toch een beetje add-er? Wat een kutopdracht van ze.
Ik voel me verder prima en heb eigenlijk helemaal geen last van stemmingswisselingen of dip-dagen.
Zal ik ze dat vertellen of zal ik de boel van afgelopen maand invullen vanavond?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  donderdag 30 augustus 2007 @ 12:59:53 #269
63411 Roeji
pi_52808371
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 12:34 schreef mighty_myte het volgende:
Depressie is een bijwerking van ritalin omdat je de spanning en het avontuur mist dat je als adhd-er zo gewend bent. Maar je went na een tijd aan je 'nieuwe leven' waar rust, structuur en concentratie centraal staat. Dan pluk je de vruchten van je succes op allerlei vlakken en wordt je vrolijk van de rust en het relatief zorgeloze leven dat je hebt.
Zo werkt het bij mij iig.

Ik heb eigenlijk geen last van mijn add en depressief voel ik me ook al tijden niet meer. Ook niet een dag ofzo.

Moest eigenlijk vorige maand een soort logboek bijhouden voor de ggz met hoe ik me elke dag voel enzo, maar had ik niet gedaan. Daarom afspraak verzet naar een maand later. Dat is morgen,
maar ik heb nog geen enkele zin ingevuld. Toch een beetje add-er? Wat een kutopdracht van ze.
Ik voel me verder prima en heb eigenlijk helemaal geen last van stemmingswisselingen of dip-dagen.
Zal ik ze dat vertellen of zal ik de boel van afgelopen maand invullen vanavond?
Goed te horen dat t toch zo goed gaat!
Ik zou ze het morgen gewoon vertellen dat je het steeds uit hebt gesteld. Maar ik zou ook proberen om vanavond nog iets op papier te krijgen en hun dus ook vertellen dat je dat vandaag dus pas hebt gedaan. Daar kunnen ze meer mee dan dat je ze sprookjes verteld. Dat vogelen ze meestal toch wel uit. Of je verspreekt je eens een keer. Dan kun je beter nu eerlijk zijn en door dat je vanavond toch iets op papier zet, laat je zien dat je wel wilt.

succes ermee morgen

edit: overigens logboeken/dagboeken etc bijhouden zijn ook voor mij een totale ramp. Je kunt me dat beter niet laten doen want ik pruts het idd ook de laatste momenten in mekaar. Zijn van die dingen die ik vergeet en niet in mijn dagelijkse routine passen. Dat duurt weken eer ik iets nieuws aan mn routine heb toegevoegd zonder dat ik het vergeet.
Ik ben zo blij, zo blij
  maandag 3 september 2007 @ 12:32:11 #270
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_52913789
Ik ga weer stoppen met ritalin. ik slik het nu weer 4 weken en mijn symptomen van OCD komen weer erg hevig.. ook met mn kop heel lichtjes schudden. dat was heel weinig voordat ik weer begonnen was. vanmorgen had ik er nog 1 op. maar ik stop per direct. ik word er gek van. als dit straks nog niet over is over een paar weken ga ik naar de huisarts...
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
  maandag 3 september 2007 @ 13:41:34 #271
63411 Roeji
pi_52915385
Ik was een week gestopt ivm een operatie. Afgelopen donderdag weer begonnen met de ritalin, sindsdien alleen vrijdagnacht kunnen slapen. De overige nachten zullen samen goed zijn voor een uurtje of 4 hooguit 5 slaap.

Ik had altijd wel inslaapproblemen (ook wel doorslaapproblemen, vaak wakker dus) maar dit En wat nog het idiote is, ik ben nu wel een beetje moe maar niet dat ik omkieper van de slaap. Eigenlijk ben ik redelijk actief en soms zelfs hyper.
Ik ben wel tijdens die slapeloze nachten mega creatief en krijg een hoop klusjes gedaan die anders blijven liggen

Ik vraag me serieus af of dit nu toch nog door de ritalin komt of dat het iets anders is. Ik weet het zelf echt niet. Ik kijk het nog een paar dagen/nachten aan en als ik dan nog steeds niet kan slapen dan maar weer (alweer ) naar de huisarts.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_52915926
Ik denk dat het zeker wel zou kunnen worden veroorzaakt door de Ritalin hoor, ritalin krijgen mensen met narcolepsie (slaapziekte) ook voorgeschreven om wakker te blijven. Nu ik geen ritalin meer slik voel ik me zeker meer vermoeid en slaperig, echt dat ik zo even een tukkie zou kunnen maken. Dat vind ik wel een nadeel van niet slikken hoor, pfff.
Dus als je het wel slikt ben je minder moe, of juist wakkerder, sta je wat strakker...
Het voelt goed hè?
A je to!
  maandag 3 september 2007 @ 14:40:43 #273
63411 Roeji
pi_52917059
quote:
Op maandag 3 september 2007 14:03 schreef melonovy het volgende:
Ik denk dat het zeker wel zou kunnen worden veroorzaakt door de Ritalin hoor, ritalin krijgen mensen met narcolepsie (slaapziekte) ook voorgeschreven om wakker te blijven. Nu ik geen ritalin meer slik voel ik me zeker meer vermoeid en slaperig, echt dat ik zo even een tukkie zou kunnen maken. Dat vind ik wel een nadeel van niet slikken hoor, pfff.
Dus als je het wel slikt ben je minder moe, of juist wakkerder, sta je wat strakker...
Ik slik het al 1,5 jaar en ben tussentijds al vaker gestopt, dan merkte ik uiteraard het verschil. Ik heb ME en ben dus altijd moe, met de ritalin hoef ik niet altijd 's middags te slapen en kan ik tenminste bijna alles doen wat ik wil en gooit dus mn moeheid geen roet in het eten (dit gaat overigens niet altijd op hoor! En de ritalin laat de ME echt niet verdwijnen)
Maar dat ik gedurende 4 dagen praktisch niet geslapen heb en klaar wakker ben de hele nacht, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Eens kijken hoe het vannacht gaat, anders hang ik morgenochtend meteen aan de telefoon met dehuisarts. Geen zin om straks een week niet geslapen te hebben en dan ineens om te kiepen.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_52925454
Roeji, hoeveel tijd zit er tussen de laatste pil inname en je bedtijd?
Misschien kun je daar nog iets mee goochelen, de laatste dosering iets verlagen, of eerder slikken?

Ik zit nu ook vreselijk in tweestrijd, wel of geen medicatie, de mist in mijn hoofd, die wattekop is nu veel meer aanwezig dan in de periode dat ik wel slikte. De vermoeidheid is soms best een belemmering, maar de bijwerkingen van ritalin (in mijn geval de psychische toestanden) wegen toch echt zwaarder. Ik voel me nu zonder de ritalin steeds meer mezelf worden, kan soms best glimlachen om mijn eigen stommiteiten (en dat zijn heel wat glimlachjes bij elkaar op een dag) en ga weer bergopwaards met mijn gehele stemming en toestand.

[ Bericht 37% gewijzigd door melonovy op 03-09-2007 23:15:52 ]
Het voelt goed hè?
A je to!
  maandag 3 september 2007 @ 21:51:59 #275
63411 Roeji
pi_52926332
quote:
Op maandag 3 september 2007 21:12 schreef melonovy het volgende:
Roeji, hoeveel tijd zit er tussen de laatste pil inname en je bedtijd?
Misschien kun je daar nog iets mee goochelen, de laatste dosering iets verlagen, of eerder slikken?
Euhh laatste pil is uiterlijk 15u geweest de afgelopen dagen en bedtijd 22.30 -23.00u (althans de poging tot bedtijd )
Voorheen (tot okt 2006) was mijn dosis 5 x 2 tabletten, laatste ging er om ongeveer 18u in. Toen sliep ik gewoon om 22u met gemak in, vaak lag ik er zelfs nog eerder in. Oh ik moet wel vermelden dat de ritalin normaal gesproken na ongeveer 2u is uitgewerkt bij mij. En toen ik op die hoge dosis zat werkte ik 3 dagen per week, nu zit ik ziek thuis en vind ik het niet nodig om continu zo geconcentreerd en 'up' te zijn. Nu is het soms wel fijn om weer eens lekker af te dwalen en allerlei dingen te vergeten (zoals vandaag bijv, mijn ontbijt/lunch en avondeten vielen een beetje samen alhoewel dat dus niet echt fijn is).

Zonder de ritalin is niet echt een optie, ik krijg dan vreetbuien, slaap het liefst 23uur per dag en krijg dan helemaal niks gedaan (nu ook nog niet echt geweldig, maar iig meer dan zonder) en weet ik wat voor n adhd kenmerken er dan nog allemaal niet onder controle zijn te houden (mn brain is nu empty, deurtje naar mn geheugen is gesloten, kom even niet op andere voorbeelden). Ik voel slaap opkomen!!! Zou het dan toch dat ik zometeen kan slapen en ook door kan slapen?? Ik hoop het, ik begin morgenavond en woensdagavond met 2 cursussen en ik zie het niet zitten om daar in slaap te vallen.

Wat AD overigens betreft, in mijn ogen is dat grotere zooi dan de ritalin. Ik weiger het dan ook pertinent te slikken ook al heb ik een dysthyme stoornis (= chronisch depressief, oftewel je bent nooit helemaal gelukkig/happy/etc er is altijd wel iets waardoor je depri bent of wordt). Het is er met periodes en omdat ik dus niet continu in een grafstemming ben, zie ik tot op heden nog geen noodzaak om met AD te beginnen. Aangezien je voor 99% zekerheid hebt (in mijn geval dus) dat ik die zooi tot 'in de kist' mag blijven slikken. Ritalin slik ik soms ook wel een dag niet of ik vergeet wel eens een pil. Nou dat heb ik mn 'bui' (om t maar zo te noemen) weer eens en thats it. Bij AD kun je blijkbaar echt verschrikkelijke ontwenningsverschijnselen krijgen. En aangezien ik dus niet echt medicatie trouw ben is dat nog een reden om geen AD te willen. Mits er natuurlijk een dag komt dat ik alleen nog maar in grafstemming ben en het totaal niet meer zie zitten. Dan zal ik het zeker overwegen om t te slikken. AD heeft voor zover ik weet geen invloed verder op je moeheid. Een vriend van me die ook ME heeft, heeft een tijdlang AD geslikt maar had er kwa energie/moeheid dus niks aan.

Succes verder met je zoektocht. Ik blijf ook nog even zoeken naar wat t beste is voor mij Als ik vannacht weer neit geslapen heb dan laat ik de ritalin weer een paar dagen staan en kijk eens wat dat voor een effect heeft. Oh en uiteraard ga ik dan mn huisarts lastig vallen voor een krat met slaapmiddel
Ik ben zo blij, zo blij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')