Sjummie | woensdag 2 mei 2007 @ 13:44 |
Ik ga binnenkort mijn plafonnetje renoveren. Stap 1 is reeds gezet: het verwijderen van het verlaagde plafond. Stap 2 gaat worden het verwijderen van het originele stuc-op-riet plafond. Heeft iemand tips over wat voor gereedschap hierbij handig is ? Ik heb reeds klauwhamer, breekijzer, stofmasker, stofbril, vloerbescherming etc. Andere tips over wat me aan onvoorziene ellende te wachten staan zijn ook welkom ![]() | |
Snakey | woensdag 2 mei 2007 @ 13:55 |
Iemand die het voor je doet. ![]() Maar volgens mij ben je er wel. Daar heb ik het ooit ook eens mee gedaan. | |
sanger | woensdag 2 mei 2007 @ 14:03 |
Puinzaken ![]() | |
Werewolf | woensdag 2 mei 2007 @ 14:16 |
Goede schoenen! Ik moest langs de huisartsenpost voor een tetanusprik omdat ik in een roestige spijker was gaan staan. | |
Sjummie | woensdag 2 mei 2007 @ 14:30 |
quote: quote:Goeie tips ! k heb wel een aanhanger geregeld om het afval weg te brengen, maar in puinzakken gaat dat wsch. een stuk makkelijker ![]() | |
SP | woensdag 2 mei 2007 @ 14:33 |
waarom weghalen, is het stuk? | |
kroegtijger | woensdag 2 mei 2007 @ 14:42 |
Een hele hoop drinken ![]() zelfs met stofmasker sterf je t af van de dorst na een half uurtje ![]() Wel leuk klusje trouwens... Geeft een enorme tering-zooi maar t is zo gedaan. Breekijzer is voldoende, de klauwhamer e.d. kun je achterwege laten. Puinzakken, bezem, schep en eventueel kruiwagen zijn wel erg handig. Ik hoop dat je het met een aanhangertje redt; je kan vrij snel al aan een complete container zitten met dat spul... | |
Werewolf | woensdag 2 mei 2007 @ 14:50 |
Overweeg een grote puinzak (van de Gamma ofzo) of een container bij een groot oppervlak. Je onderschat vaak de hoeveelheid troep die je krijgt. Eventueel ruimtes die niet stoffig hoeven te worden afdichten met (vochtige) lakens. Je gaat stof door je hele huis niet tegen, maar het helpt wel... | |
Sjummie | woensdag 2 mei 2007 @ 15:01 |
quote:Hierom: ![]() | |
kroegtijger | woensdag 2 mei 2007 @ 15:17 |
quote: ![]() ![]() en daarna gipsplaten en stucen neem ik aan?? | |
Sjummie | woensdag 2 mei 2007 @ 15:27 |
quote:Ja, stucplaten wil ik zelf doen, het stucwerk laat ik graag aan de vakman over; het is wel de bedoeling dat het strak wordt ![]() ![]() | |
sanger | woensdag 2 mei 2007 @ 15:41 |
quote:Koof omheen maken met stuukplaten, en door de stucadoor af laten werken. Is in mijn beleving het mooiste. | |
SP | woensdag 2 mei 2007 @ 16:07 |
zo beroerd ziet het er niet uit, ik zou het repareren, is makkelijker, goedkoper en milieuvriendelijker. | |
kroegtijger | woensdag 2 mei 2007 @ 17:34 |
quote: ![]() | |
kroegtijger | woensdag 2 mei 2007 @ 17:34 |
quote:en is ook minder mooi.... gewoon het hele zooitje eruit slopen en opnieuw beginnen. Daarbij is stuc-werk en gipsplaat totaal niet milieu-onvriendelijk. | |
misterDre | woensdag 2 mei 2007 @ 18:54 |
quote:Werkhandschoenen Nijptang (om de napels uit het rachelwerk te trekken) Bezem Schep Stoffer en blik | |
Sjummie | woensdag 2 mei 2007 @ 19:24 |
quote:Heb ik wel (even) overwogen, maar is geen optie. D'r zitten 3 miljoen schroefgaten in waar het gruis al uit dondert als je er naar kijkt. Daar komt bij dat ik de (cv; 220v en tv kabel etc.) leidingen boven het plafond wil wegwerken. Die leidingen liepen tot nu toe boven het verlaagde plafond. Blijven er 2 opties over: 1- nieuwe rachels tegen het bestaande plafond; stucplaten; stucen 2- oude plafond eruit; al dan niet nieuwe rachels plaatsen; stucplaten; stucen Ik vertrouw die oude rachels niet zó goed dat ik er 2 plafonds aan durf te hangen, dus heb ik optie 2 gekozen ![]() De nijptang is aan m'n lijstje toegevoegd ![]() | |
sanger | woensdag 2 mei 2007 @ 20:25 |
Goede keus wat mij betreft ![]() | |
SP | donderdag 3 mei 2007 @ 09:20 |
quote:Nieuwe leidingen trekken is idd lastig als je het spul heel wilt laten, succes! | |
Vonkenboer | donderdag 3 mei 2007 @ 09:47 |
Ik mis nog een fles drinken om de stof achteraf weg te spoelen ![]() ![]() | |
kroegtijger | donderdag 3 mei 2007 @ 10:09 |
quote:Het slopen ervan is juist leuk werk ![]() alleen de tering-zooi die je in 5 minuten weet te maken is wat minder ![]() | |
Sjummie | maandag 14 mei 2007 @ 19:52 |
En een kleine update: het plafond ligt eruit ! Ik had jullie graag laten delen in de teringzooi en stofwolken die mijn huiskamer onveilig maakten tijdens het slopen, maar denk niet dat mijn camera mij dan nog lief had gevonden. Breekijzer was inderdaad genoeg om het er uit te raggen. Wat een heerlijk karwei ![]() ![]() ![]() En nog wat plaatjes: Woonkamer inclusief verlaagd plafond plafond ![]() Woonkamer zonder verlaagd plafond ![]() Woonkamer zonder origineel plafond: ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Sjummie op 14-05-2007 23:02:17 ] | |
Marsepein | maandag 14 mei 2007 @ 21:40 |
Netjes zo, wat gaat er voor terug komen? | |
Sjummie | maandag 14 mei 2007 @ 23:07 |
quote:Een nieuw stucplafond. Eerst wat leidingen verleggen, dan stucplaten ertegenaan en opnieuw laten stucen. Weet alleen niet of de huidige rachels/raggels geschikt zijn. Het ziet er redelijk recht uit allemaal. De waterpas brengt niet echt uitkomst. Op de ene plek loopt ie een beetje zus, op de andere plek een beetje zo. Volgende week komt de stucadoor even langs om te beoordelen of de raggels vernieuwd moeten worden. Nog ervaringen hier met het al dan niet opnieuw raggelen ? | |
AnneX | maandag 14 mei 2007 @ 23:13 |
quote:Nou... MP weet daar alles van ! Wat een butklus was dat zeg : het verwijderen. | |
Marsepein | maandag 14 mei 2007 @ 23:18 |
Als de rachels goed zijn en behoorlijk waterpas zitten, lekker laten zitten. Desnoods haal je er een paar weg om beter leidingen te kunnen verleggen. Ook kun je overwegen om goed te isoleren. Niet tegen warmteverlies, maar tegen geluid. Je hebt immers een houten vloer. | |
Sjummie | maandag 14 mei 2007 @ 23:24 |
Bedankt Marsepein. Hoe controleer ik of ze waterpas zitten ? Ik heb zo'n lange waterpas van een meter lang. Zet ik dat ding dan hier en daar op de rachels, dan is het het nergens echt vlak. Maar van de voorkant naar de achterkant is het wel waterpas als ik hem langs een gespannen touw houd. Waar moet ik op letten ? | |
Marsepein | maandag 14 mei 2007 @ 23:26 |
Touwtjes spannen. Maar als de stucer er toch nog wat op gaat smeren, dan luistert het toch niet zo nauw? | |
Sjummie | maandag 14 mei 2007 @ 23:33 |
quote:Wat jij zegt ![]() | |
Marsepein | maandag 14 mei 2007 @ 23:44 |
Als het goed is verspringen ze niet, maar golft het. Je schroeft immers de naden vast op dezelfde rachel. | |
sanger | dinsdag 15 mei 2007 @ 08:58 |
Ik denk dat TS bedoeld dat de naden niet allemaal hetzelfde uitkomen, oftewel de rachels niet helemaal gelijk zijn. Als je een goede stucadoor hebt moet dat niets uitmaken ![]() | |
sanger | dinsdag 15 mei 2007 @ 08:58 |
quote:Het regelwerk maken is niet het allerlastigste, het luistert alleen wel nauw. Het is een vrij precies werkje. | |
Marsepein | dinsdag 15 mei 2007 @ 09:02 |
quote:Gips/stucplaten schroef je haaks op het rachelwerk, dus de naden komen wel op gelijke hoogte ![]() | |
sanger | dinsdag 15 mei 2007 @ 09:10 |
quote:Ohja, natuurlijk ![]() Niet iedereen doet dat overigens (denkt aan zijn broer ![]() Dan nog kan er wel wat mm verschil in komen, maar een goed stucadoor merkt dat niet eens ![]() | |
Sjummie | dinsdag 15 mei 2007 @ 09:38 |
quote:Stommmmmmm, dat had ik me niet grealiseerd ![]() In dat geval is mijn rachelwerk waterpas ![]() Overigens wil ik inderdaad wat isolatiemateriaal aanbrengen. Bedankt voor de tips ![]() | |
sanger | dinsdag 15 mei 2007 @ 10:11 |
quote:Schroeven zijn een goed plan, dat is vele malen sterker dan spijkers. Ook de gipsplaten goed afschroeven, en niet te zuinig met de schroeven. | |
becky27 | dinsdag 15 mei 2007 @ 11:01 |
phoe wat een klus zeg! ik wil in mijn hal mijn systeemplafonnetje eruit en er een net plafond tegen het huidige rachelwerk plaatsen maar ben nu al bang dat dat niet gaat lukken. | |
Sjummie | dinsdag 15 mei 2007 @ 14:36 |
Gewoon beginnen met het systeem plafonnetje er uit te halen en dan op je gemak bekijken wat de volgende stap zal gaan worden. Je kan meer dan je denkt ![]() ![]() | |
Sjummie | dinsdag 3 juli 2007 @ 22:33 |
Om nog even terug te komen op mijn rachelwerk: Ik heb alsnog de oude latten eruit gesloopt. Nu lees ik overal dat je nieuwe rachels dwars op de balken moet aanbrengen, 30 cm hart-op-hart. Dwars op de latten komen dan de stucplaten die 200x40cm zijn. Stucplaten mag je alleen met afgesneden kant tegen de muur aan leggen (ivm vochtopname) Maaaaaaarrrrrrrr: ik kom dan nog toch niet lekker uit met 200cm op rachels die 30cm uit elkaar liggen ? Kan ik dan beter beginnen met een lat 200cm van de muur te schroeven en van daar uit om de 30cm naar de muur toe werken ? En dan het volgende probleem: de stucplaten moeten in steensverband worden gelegd. Dat betekent dat ik OOK een lat 200m vanaf de andere muur moeten schroeven om goed uit te komen vanaf de andere muur. Dat wordt een chaos van latten. Iemand een tip ? Ik word knettergek van al m'n schetsen, berekeningen etc. | |
densmee | dinsdag 3 juli 2007 @ 22:42 |
gewoon vooraan beginnen met raggels te maken en kijken hoe je uitkomt in de lengte richting werkt het makkelijst anders heb je veel zaag en snijwerk en verder maakt het weinig uit | |
Solingjan | dinsdag 3 juli 2007 @ 22:46 |
quote:Stel je staat achter in de kamer en je kijkt naar de voorkant. Stel de balken lopen dan van links naar rechts. Dan dien je de latten, je rachelwerk van voor naar achter te maken. Je moet ook hgeen stuckplaten van 40 nemen maar stuckplaten van 60 cm breed. Rachelwerk te beginnen aan de rechterkant lat van achter naar voor. 1-2 cm van de muur. De volgennde doe je, gemeten vanaf de rechterkant van de eerste lat 60cm HART. De volgende weer van hart(tweede) tot hart (derde) enz enz. Precies in het midden dus op hart 30 kun je dan daarna de tussen liggende latten maken. SCHROEVEN De stuckplaten komen dan van achter naar voren. De eerste achter in de kamer dan de volgende daar tegenaan. enz Maaaaaaar. Meet eerst uit 61 of 62 cm vanaf de muur over de hele lengte. Span dan een touwtje van achter naar voor en controleer of de afstan overal even veel is. De volgende rij begin je met het restant wat je van de laatste plaat hebt afgesnenen. Platen snijden. Leg een rechte lat op de gipsplaat. Snij met een scherp(puntje) stanley mes langs het latje. Zet de plaat op zijn kant. Geef een tik aan de achterkant van de insnijding en de plaat breekt. Duw door tot de twee stukken haaks staan en snij dan de achterkant in. Waterpas. Neem een kaarsrechte lat. Dat controleer je door de lat in je rechterhand te nemen. Bij je rechter oog te houden en het ander eind op de grond. Kijk nu langs de lat. Zit er een enkele kromming in weg ermee. Heb jee een kaarsrechte. Zet die dan eerst tegen de latten en dan de waterpas. [ Bericht 14% gewijzigd door Solingjan op 03-07-2007 22:54:05 ] | |
Sjummie | dinsdag 3 juli 2007 @ 22:48 |
Ik begrijp je niet goed densmee. De rachels gaan sowieso in de lengte, dus van voorkant naar achterkant. Dit is 900cm. De stucplaten gaan dan in de breedte (totaal 325cm) Het goed uitkomen met de stucplaten van 200cm lengte op de rachels is de uitdaging. Solingjan: mijn stucplaten komen DWARS op de rachels, dus niet in de lengterichting van de rachels. | |
Solingjan | dinsdag 3 juli 2007 @ 22:59 |
quote:Jouw balken lopen van links naar recht en je rachelwerk van voor naar achter. De stuckplaten dienen dan daar weer dwars op te zitten. Word het plafond nog gestuckt? | |
Solingjan | dinsdag 3 juli 2007 @ 23:01 |
quote:Moet je niet aan beginnen. Dat wordt een gep..... | |
TheThirdMark | dinsdag 3 juli 2007 @ 23:04 |
quote:Idd. Jas er maar rustig een doosje schroeven extra in. | |
densmee | dinsdag 3 juli 2007 @ 23:04 |
quote:gewoon beginnen en zien hoe je uitkomt en dan kom je vanzelf tot een goed ritme | |
Sjummie | dinsdag 3 juli 2007 @ 23:13 |
quote:Klopt. Balken in de breedte, rachels in de lengte, stucplaten in de breedte. Wordt inderdaad gestuct. Klinkt op zich wel geruststellend, dat "niet aan beginnen" Dus om de 30cm rachelen en we zien wel waar de stucplaat strandt ![]() | |
Solingjan | dinsdag 3 juli 2007 @ 23:16 |
Voor dat je er ook maar een stuckplaat tegen aanzet. Controleer zoals beschreven of het rachelwerk "strak" zit. En nou komt het. Vraag aan de stuckadoor of de platen tegenelkaar aan moeten of dat ze met 1 cm tussenspeling bevestigd moeten worden. | |
Sjummie | dinsdag 3 juli 2007 @ 23:30 |
Bedankt voor de tip Solingjan. Rachelwerk moet en zal stevig en waterpas worden, neem aan dat je dat bedoelt met strak. De stukadoor-selectie-procedure is reeds afgerond (wat een prijsverschillen ![]() Hij wil graag 3mm tussenruimte in de lengte, kopse kanten mag strak tegen elkaar. | |
Solingjan | dinsdag 3 juli 2007 @ 23:35 |
Waarom platen in de lengte richting van het rachelwerk. Doe je dat niet. Hoe kom je dan uit aan het einde van de plaat???????? Moet je daar weer een lat maken. | |
Sjummie | dinsdag 3 juli 2007 @ 23:37 |
De stucplaten komen DWARS op de rachels. | |
Solingjan | dinsdag 3 juli 2007 @ 23:40 |
quote:Het eerst moet je controleren of je balken pas liggen. Zowel van links naar rechts als van voor naar achter. Is dat het geval dan kun je je rachelwerk tegen de onderkant van de balken maken. Zoniet dan zul je dus je rachelwerk opde plaats van de balk moeten in zagen of opvullen. Of je moet met verticale kepers welke tegen de balken bevestigd worden gaan werken waar dan weer het rachelwerk aan bevestigd dient te worden. Kijk ook eens in te topic van Marsepein. | |
Sjummie | dinsdag 3 juli 2007 @ 23:42 |
Het rachelen is me inmiddels bekend. De balken zijn absoluut niet pas, dus dat wordt veel opvullen. | |
tnimble | woensdag 4 juli 2007 @ 00:01 |
Let er op dat je goed isoleert tegen geluid en dat dat strak tussen de balken zit. Je riet is nu weg wat enorm veel beter isoleert dan dekens mineralewol tussen de balken. Om eenzelfde isolatie terug te krijgen moet en een flinke dikke laag in en moet er vilt tussen de stucplaten en be rachels worden toegepast. Of je moet weer bosjes riet met ijzerdraad terug vast binden tegen de rachels (is veel werk) en dan laten sstucadoren met kalk. ov.g. dient de isolatie niet alleen tegen geluid maar ook warmte die stijgt op. Dus beneden stook je boven warm. (Tenzij je balans ventulatie hebt dan wordt het weer terug verdeelt door heel het huis) | |
klaaskootstra | woensdag 4 juli 2007 @ 08:55 |
inplaats van opvullen kan je beter eerst alle balken uitvlakken. Het is in het begin iets meer werk, maar scheelt je daarna uren. Koop een zooi lange brede latten(zo'n 6-8 cm), regel een lange waterpas(zo'n 3m apparaat), touwtje en evt een laserwaterpas. Je gaat deze dikke latten nu langs de balken schroeven. Hierbij laat je de latten een stuk uitsteken over de balk. Mbv de lange waterpas kan je de latten rechtdrukken en zo een vlak plafond maken. Je corrigeert de doorhang per balk zeg maar. Oftwel begin op een uiteinde, schroef de lat aan een kant vast en laat afhankelijk van de doorhang een aantal cm uitsteken. Mbv waterpas maak je de lat nu recht en horizontaal vast aan de rest van de balk. Nu ga je naar de ande andere kant van de kamer hier doe je het zelfde, alleen moet je nu mbv van je laserwater pas zorgen dat ook niet alleen de lat horizontaal komt, maar ook de 2 laten tov van elkaar op de zelfde hoogte hangen. Nu span je links en rechts een touwtje in de dwarsrichting een touwtje over de 2 aangebrachte latten. Hiermee krijg je alle punten waar je de latten op de andere balken moet vastschroeven. Schroef nu langs alle balken de latten vast op deze hoogte en druk ze steeds recht mbv het waterpas. Uiteindelijk levert dit je een vlak plafond op, waarover je in één keer de rachels kan vast schroeven, zonder dat je elke rachel op elke balk uitzonderlijk moet opvullen. Bovendien verstevigt het de balken zolang je voldoende schroeven gebruikt, ipv verzwakken als je er een stuk uithakt. succes | |
Sjummie | maandag 9 juli 2007 @ 11:44 |
Bedankt voor de reply's. Klaas, ik snap je verhaal, maar de nieuwe rachels zitten er al tegen aan. Weliswaar nog niet waterpas, maar dat komt wel goed. Ik heb nog wel een hoop kieren tussen de vloerplanken van de bovenverdieping en de muren. Deze kieren wil ik dichtmaken (tegen geluidlekken) en daarna de boel opvullen met een laag steenwol. Het hoeft allemaal niet perfect geluidsdicht te zijn, ik heb immers geen bovenburen) Waarmee kan ik deze kieren het best dichtstoppen ? Ook met steenwol ? Of beter met purschuim ofzo ? Ziehier Job die de rachels aan een bouwkundig onderzoek onderwerpt ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door Sjummie op 09-07-2007 17:15:38 ] | |
tnimble | maandag 9 juli 2007 @ 12:29 |
Gewoon openlaten. De steenwol er onder dicht het al af omdat je dat klem zet tussen en balken en van muur tot muur. | |
Sjummie | maandag 9 juli 2007 @ 12:48 |
ok bedankt tnimble (voor het snelle antwoord) Nog advies voor steenwol ? Op de website van Rockwool duizelt het me voor de ogen. Ik krijg het idee dat ik het best de spijkerflensdeken kan gebruiken ? | |
Solingjan | maandag 9 juli 2007 @ 15:04 |
Ik persoonlijk neem liever glaswol Isover.nl of be Op deze site staan mooie voorbeelden. Spijkerflens is vaak in de aanbiedinng bij pragmmixas. 11cm dik http://www.gamma.com/products.html?id=32 In de tabel 1 http://www.gamma.com/pdf.html?i=137 Zie je die van 11cm met een waar de 2.5 Zonder flens maar wel met folie. Die flens die aan beide zijden zit is om ze op de balken te bevestigen. Maar die balkafstand en de breedte van de rol klopt toch vaak niet. Snij je gewoon wat glaswol(4cm) weg en heb je een flens. Maar bij jou is dat niet nodig die leg je op je rachels. Pers de glaswol er niet in. Hij moet netjes aansluiten. Waar bijv leidingen zitten netjes wegsnijden zodat de glaswol losjes zit. Zodra je de glaswol aan gaat duwen verliest hij zijn waarde. Glaswol rollen snij je netjes op maat met een breekmesje. Rol uitrollen. Alu folie onder. Boven met het mesje kleine inkepingen maken voor de maat. Lat langs de inkepingen leggen. Met de lat de isolatie platduwen en in een keer met het mesje langs de lat de isolatie + folie doorsnijden. Kaarsrecht ![]() Je vraag over die kieren. Gewoon dichtduwen met resttantjes glaswol. Dit mag je rustig aanduwen. [ Bericht 12% gewijzigd door Solingjan op 09-07-2007 15:12:51 ] | |
Sjummie | maandag 9 juli 2007 @ 17:30 |
Bedankt Solingjan. Ik zal eens kijken bij de bouwmarkt. | |
Sjummie | maandag 9 juli 2007 @ 20:59 |
Dat 11cm glaswol van het gamma huismerk ziet er goed uit. En goedkoper dan de steenwol van Rockwool. Is er nog verschil (bijv. in toepassing) tussen glaswol en steenwol ? Waarom gebruik jij liever glaswol Solingjan ? | |
Solingjan | maandag 9 juli 2007 @ 21:48 |
quote:Gek, maar voor mijn gevoel En ja die kleur!?!?!? Ik vind die glaswol prettiger werken. Doe wel handschoenen aan, lange mouwen, mondkapje. En niet te veel mee bewegen. En als je boven je werkt een petje. Kijk maar eens in een zonnestraal als je zo'n isolatie wat beweegd, wat daar een deeltjes vanaf komen. Zit het eenmaal dan heb je er geen last meer van. | |
tnimble | maandag 9 juli 2007 @ 22:08 |
Steenwol heeft een hogere isolatiewaarde dan glaswol. Maar zoals Jan al zegt is het minder prettig om mee te werke. Kwa brandveiligheid is het redelijk vergelijkbaar. | |
Solingjan | maandag 9 juli 2007 @ 22:20 |
quote:Steenwol heeft een iets hogere isolatiewaarde dan glaswol. Herstel:: Glaswol heeft nu zelfs een hogere isolatiewaarde dan steenwol. http://www.dakweb.nl/RH/97-10/97-10-12.htm [ Bericht 9% gewijzigd door Solingjan op 09-07-2007 22:26:41 ] | |
Sjummie | maandag 9 juli 2007 @ 22:51 |
Die isolatiewaarde is met name belangrijk voor de thermische isolatie ? Het gaat mij met name om de geluidsisolatie en dan niet de contactgeluiden, maar de luchtgeluiden (heet dat zo ?!?). Nu is het extreem gehorig omdat er alleen maar houten planken tussen de woonkamer en de bovenverdieping zitten. Als m'n vriendin boven in bed ligt te lezen, dan kan ik de bladzijden horen omslaan...... Zoals ik eerder aangaf hoeft het allemaal niet perfect te zijn, ik denk dat ik voor de 11cm glaswol ga van eerdergenoemde bouwmarkt. Moet toch best wat geluid tegenhouden ? 11cm glaswol, stucplaat, stuclaag. | |
tnimble | maandag 9 juli 2007 @ 23:09 |
quote:Hmm Als ik dat lijstje vergelijk met de datasheet van Rockwool isoleerd steenwol nog steeds beter ![]() | |
tnimble | maandag 9 juli 2007 @ 23:18 |
quote:Het gelduid trilt tegen de vloer aan, via de balken wordt het geluid door gegeven in de gipsplaten. Deze gaan weer trillen zoals de vloer dat doet. (Met wat verliezen). Zelfde principe als de 2 concerve blikken met een touwtje er tussen. Met de isolatie tussen de blaken dempt je het direct doorgegeven geluid. Omdat de balken niet alle tonen kunnen doorgeven door hun formaat isoleer je slechts een deel van het geluids spectrum. Met het rieten plafond had je alleen het direct doorgegeven geluid. (en wat via de muren komt). De kalkstuclaag hing nl. met het isolerende riet er tussen tegen de balken. Het geluid dat via de ijzerdraadjes wordt doorgegeven kun je vrijwel verwaarlozen. Om het doorgeven van het geluid van de balken naar de gipsplaten weg te nemen, monteer je hier een viltstrook of isolatieschuimband tussen. Je hebt dan alleen nog de schroeven. Hiervoor zijn ook oplossingen maar dat wordt erg complex. Makkelijkste is dan nog om op de rachels vilt of isolatieschuim te zetten, daartegen aan weer rachels die je met tyraps er tegenaan zet. | |
Sjummie | donderdag 26 juli 2007 @ 10:40 |
Ben ik weer. Met een nieuwe vraag uiteraard. Voordat ik de stucplaten ga schroeven wil ik de verwarmingsbuizen aanbrengen. Het plan was om deze tegen de balken te schroeven, tussen de rachels in. Zie foto. De stucplaten komen redelijk strak tegen de buizen aan. zit misschien 1cm ruimte tussen. Gaat dit problemen geven met het stucwerk ? Dat het stucwerk op de plekken van de buizen zeg maar zo warm kan worden dat het gaat uitdrogen/scheuren ? ![]() | |
Marsepein | donderdag 26 juli 2007 @ 10:47 |
Dat niet denk ik, maar doe er voor de zekerheid een stukje isolatieschuim omheen, kost je ook de knaken niet. | |
DjBoBkE | donderdag 26 juli 2007 @ 11:03 |
quote:Hoe ga je dat doen als hij er strak tegen aan zit.. Speedboor halen bij de Gamma.. en dan door de balken heen.. is overal beter voor.. ![]() | |
tnimble | donderdag 26 juli 2007 @ 11:59 |
Veel problemen zal het niet geven gipks korton kan goed tegen warmte. Wel de buizen zoals al gezegt isoleren om niet je hele ruimte tussen de rachels te verwarmen en zo je gipsplaten als extra radiator te gebruiken. Als je te weinig ruimte hebt kun je de buizen door je balken heen doen. Gaten die je ongeveer in het midden boort verzwakken de balken niet noemenswaardig. In kepingen om ze wat in de balken te verzinken wel. | |
Solingjan | donderdag 26 juli 2007 @ 12:55 |
Sjummie twee dingen: Isolatie en buizen. De isolatie dien je netjes tussen de balken te zetten/plaatsen. De folie moet zo strak mogelijk zitten. Liefst een stukje cm of 1 -2 over(onder tegen) de balken Zodat er geen lekken ontstaan tussen de balk en de isolatie. Als je het nog eens doet, moet je de isolatie aan de zijkanten weg snijden(wat te veel is. MAAR DE FOLIE laten zitten. Dan kan die als overlap gebruikt worden en getaped worden. De CV leidingen. Ik zou toch even overwegen om die leidingen ergens anders te leggen en niet in het plafond. Tegen de balken gaat niet of je moet nog een rachelwerk maken, omdat de afstand/dikte van de bestaande rachels te weinig is om daar de leidingen te 'hangen" Zeker ook omdat er nog cvbuis isolatie omheen moet. Doe je ze door de balken dan(ondanks geringe verzwakking Tnimble) zou ik de gaten met een speedboor 2 cm van de onderkant maken. Ruim gat maken, zodat de buis er makkelijk in kan. Probleem is echter hoe krijg je die buis er dan in. Dan moet je dus met stukken gaan werken en knelkoppelingen. En dan kom je dus op het punt lekkage. Althans de kans op lekkage. Wil je hem toch onder tegen de balken. Ken je de bestaand beugels waarmee de cv leidingen aan de muur bevestigd zijn? Maak dat gedeelte ( zie foto) tegen de zijkant van de balk middels een hoekijzer of een extra ![]() ![]() | |
Sjummie | donderdag 26 juli 2007 @ 13:23 |
bedankt voor de replies. Wat zijn jullie snel zeg ![]() De optie van de gaten in de balken heb ik ook overwogen. Optie staat nog steed open open trouwens. Als buis wilde ik sowieso flexibele kunststof cv-buis (Hep2o). Voordeel is ook weer dat je deze makkelijk door de gaten heen kan voeren. Deze buis zou dan aan weerszijden van de kamer door de zijmuren heen kunnen gaan en daar gekoppeld kunnen worden met knelkoppelingen mbv inzetbusjes. Tegen de balken is natuurlijk makkelijker (hoeft niet te boren), maar met isolatiemateriaal om die buis heen heb ik inderdaad te weinig ruimte. Overigens had ik deze beugeltjes in gedachten om de buizen tegen de balken vast te zetten. ![]() Hhm, ga nu toch meer voelen voor de gaten. Wat betreft het isolatiemateriaal: ik moet de boel nog wat fatsoeneren, maar sommige zitten te strak waardoor ze kreukelen etc. De ruimte tussen de balken varieert van 48 tot aan 58. Vanaf 57cm heb ik besloten om maar niks van de glaswol af te snijden (pure luiheid) maar dat zie je nu wel ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Sjummie op 26-07-2007 13:34:26 ] | |
Solingjan | donderdag 26 juli 2007 @ 16:01 |
quote:Das niet goed Zo heb je geen optimale isolatie. Ontstaan lekken en/of koude bruggen cq contactgeluid. Neem een breekmes en snij langs de rachels een klein stukje de folie in zodat je de folie over/op de balk krijgt Dan is daar iig geen kier meer. Maar wel rechttrekken zowel in de lengte als in de breedte. Nu kan het nog. Kom je met die beugels uit? Ik bedoel kwa dikte van de rachels. En die flexibele is ook een goed idee. Anders maak je toch twee inkepingen van ider twee cm 5 cm uit elkaar waar je de leidingen in legt en dan plat staafje om de leidingen vast te zetten. 2 x 2 cm daar kunnen die balken wel tegen. [ Bericht 11% gewijzigd door Solingjan op 26-07-2007 16:07:21 ] | |
Sjummie | donderdag 26 juli 2007 @ 17:53 |
quote:Ik zal proberen de isolatie op jouw manier te fatsoeneren. Als ik de folie op die manier over/op de balk krijg, kan ik deze dan aan de balk vastplakken met bijv. ducttape ? Die speciale alu-tape is reteduur en de isolatiewinst die je ermee maakt lijkt mij vrij gering ten opzichte van normaal tape ![]() De kunststof buis is 22mm, de ruimte tussen de balken en de onderkant van de rachels varieert van 27mm tot aan 40mm. Als ik geen rekening houd met buisisolatie is dit voldoende, dat beugeltje drukt de buis vrijwel strak tegen de balk. Met buisisolatie zal ik een paar balken een klein beetje moeten inkepen (afhankelijk van hoe dik dat spul is) Ik zal eens kijken naar die buisisolatie. Overigens wil ik die beugeltjes ook niet strak tegen de balk schroeven, maar met 1 of 2 mm speling ivm evt, uitzetten door de warmte | |
Solingjan | donderdag 26 juli 2007 @ 19:24 |
Met gewone tape die grijze. En anders nieten. Als je nou een cm van de onderkant blijft en daar met de speedboor gaten boren van 22 Buis erdoor. Onder de buis in het gat wat glaswol persen. En de buisisolatie van balk tot balk. Scheelt een hoop gedoe met beugeltjes. | |
tnimble | donderdag 26 juli 2007 @ 20:39 |
quote:Dat zei ik toch ook ![]() | |
tnimble | donderdag 26 juli 2007 @ 20:44 |
quote:Wat SolingJa ook al zegt. Gewoon goedkope tape die wel goed plakt, nieten is ook goed. Je hoeft hier geen perfect luchtdichting te krijgen alleen goede aansluiting zodat je geen valse spouwen tussen de isolatie naar boven toe krijgt. quote:Inkepen is slecht midden in de balk boren nauwelijks. Maar als het maar om een paar mm gaat kan het wel maar maak je het jezelf wel moeilijker. quote: ![]() | |
Sjummie | donderdag 26 juli 2007 @ 21:12 |
quote:De inkepingen zouden 1cm worden. Zou dat een probleem opleveren ? Het voordeel van inkepen is dat ik maar een paar balken hoef in te kepen. Met boren moet ik door 14 balken heen ![]() | |
Solingjan | donderdag 26 juli 2007 @ 22:00 |
quote:IK zal die van jou wel verkeerd gelezen hebben. ![]() | |
Solingjan | donderdag 26 juli 2007 @ 22:05 |
quote:Een gat is brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr 1 minuut hooguit. Dus 28 maal 1 minuut dus alles bij elkaar 1 uur(ruuuuiiiiimm genomen) trapje op trapje af. Daar krijg je sterke kuiten van. Met inkepingen ben je wat langer bezig. PLUS je moet nog beugletjes er onder maken. Die waar jij denkt dat niet nodig is omdat je daar voldoende ruimte hebt, hoef je dus niet in maar tegen de balk te leggen. En daar hoeven dus geen beugeltjes. Om 1- 1,2 meter steun is genoeg. | |
Solingjan | donderdag 26 juli 2007 @ 22:09 |
Zorg er wel voor dat je boort met helemaal rondom vlees. Dus niet 1-2 mm geen vlees want dan vliegt je boormachine door je kamer. Dus de onderkant van het gat 1 cm boven de onderkant balk. | |
Sjummie | donderdag 26 juli 2007 @ 22:21 |
quote:Die sterke kuiten heb ik al sinds ik in maart begon met het verlaagde plafond te slopen ![]() ![]() Je hebt wel een sterk punt wat betreft die gaten. En dan hoef ik niet bang te zijn dat m'n stucwerk uitdroogt. (ook al zal dit mee meevallen in de praktijk, maar ik heb er geen goed gevoel bij eigenlijk) (Die beugeltjes is trouwens 3 sec werk, 2 schroefjes erin en klaar) Ik zal nog wel ff kijken wat me het handigst lijkt, ik houd jullie op de hoogte. Trouwens, ik heb al de helft van het glaswol recht getrokken en afgetaped. Ziet er goed uit. Bedankt weer voor jullie tips ![]() | |
Solingjan | donderdag 26 juli 2007 @ 22:25 |
quote:En daar durf je dus wel foto's van te plaatsen? Ja en niet als de platen er tegen zitten. Ik heb het gevoel dat je er echt plezier in hebt, toch? | |
Sjummie | donderdag 26 juli 2007 @ 22:43 |
quote:Haha, ik zal morgen ff een fotootje maken als het helemaal strak is. En ik heb er wel lol in ja. Voordat ik dit huisje kocht kwam ik echt niet verder dan een gaatje boren om een schilderijtje op te hangen. Nu ben ik bezig met de complete renovatie van de woonkamer. (nou ja bijna compleet, de stucadoor mag het afmaken). Is echt super om dingen te doen waarvan je niet dacht dat je dat ooit zou kunnen. En ja, er gaat wel tijd over heen en af en toe gaat er wat mis maar dat is ter lering ende vermaak ![]() | |
Solingjan | donderdag 26 juli 2007 @ 22:50 |
quote:Je staat versteld van jezelf. Je moest eens weten wat je nog allemaal tegen komt en zelf kunt. | |
Sjummie | maandag 30 juli 2007 @ 08:50 |
Kickje omhoog maar weer 'ns. Als ik stucplaten ga schroeven, wat voor afstand moet ik dan vrijhouden tussen stucplaat en de muur ervanuitgaande dat de muur ook gestuct gaat worden ? En Solingjan: fotootjes volgen nog hoor ![]() | |
tnimble | maandag 30 juli 2007 @ 18:53 |
Volgens mij maar een paar mm voor het werken. De overgang tussen de muren en plafond laat je of met een kleine opening die je vult met kit omdat je andrs allemaal kleine scheurtjes zal zien. Of je stuct ze tegen elkaar aan en lijmt er een lijst tegen aan die de scheurtjes uit het zicht haalt en meteen een mooie decoratieve rand vorm die of je kamer hoger laat lijken of je kamer groter. Maar ik ben geen stucadoor dus pin met op de afstand niet vast. (zou ook raar zijn iemand achter je plafond stucen ![]() ![]() | |
Solingjan | maandag 30 juli 2007 @ 19:50 |
Laat je het stucken? Als je een meesterstucker neemt kan deze ook een stucklijst maken en in de hoek "plakken" Dit wordt dan de finishing touch van je plafond. De kosten gezien over het geheel van een nep(stiropor) lijst (piepschuim) of een echte van gips vallen in het niet. | |
Sjummie | maandag 30 juli 2007 @ 22:56 |
Ik heb alsnog de stukadoor aan de lijn gehad. Op zich mogen de platen strak tegen de wand, gips werkt niet ![]() ![]() Plaatjes volgen nog. | |
Solingjan | dinsdag 31 juli 2007 @ 00:00 |
quote:Heel goed Sjummie ![]() | |
Sjummie | woensdag 8 augustus 2007 @ 13:55 |
Update met beloofde plaatjes. Toch maar besloten de verwarmingsbuizen door de balken heen te laten lopen. Met dank aan de speedboor ![]() Daarna de glaswol glad getrokken, naden op de balken getaped en ook nog vastgezet met nietjes aangezien de tape niet heel goed hecht aan de balken. ![]() Tot slot de stucplaten ertegenaan. Met heeeuul veeuul schroeven. ![]() Momenteel wordt de boel dichtgesmeerd, kan niet wachten tot ik vanavond thuis kom te aanschouwen waarvoor maanden heb moeten afzien. Uiteraard volgen plaatjes van het eindresultaat ![]() | |
Solingjan | donderdag 9 augustus 2007 @ 20:53 |
Erg netjes en strak die isolatie. Dat lekt niet meer. En hoe is het met het stucken?? | |
tnimble | donderdag 9 augustus 2007 @ 22:09 |
Ziet er goed uit Sjummie ![]() | |
Marsepein | donderdag 9 augustus 2007 @ 22:13 |
Mijn complimenten voor het plafond, ik weet hoeveel werk het is ![]() | |
Sjummie | zaterdag 11 augustus 2007 @ 17:39 |
Gratis af te halen 16 stukken van 1 meter buisisolatie voor 22mm buis. Reden: m'n plafond zit al dicht ![]() Wie o wie ? Af halen in Utrecht |