Het eerst moet je controleren of je balken pas liggen.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 23:30 schreef Sjummie het volgende:
Bedankt voor de tip Solingjan.
Rachelwerk moet en zal stevig en waterpas worden, neem aan dat je dat bedoelt met strak.
De stukadoor-selectie-procedure is reeds afgerond (wat een prijsverschillen)
Hij wil graag 3mm tussenruimte in de lengte, kopse kanten mag strak tegen elkaar.
Gek, maar voor mijn gevoel kriebelt jeukt die steenwol meer. Gevoelsmatig ljkt hij ook fijnere deeltjes af te geven.quote:Op maandag 9 juli 2007 20:59 schreef Sjummie het volgende:
Dat 11cm glaswol van het gamma huismerk ziet er goed uit. En goedkoper dan de steenwol van Rockwool.
Is er nog verschil (bijv. in toepassing) tussen glaswol en steenwol ? Waarom gebruik jij liever glaswol Solingjan ?
Steenwol heeft een iets hogere isolatiewaarde dan glaswol.quote:Op maandag 9 juli 2007 22:08 schreef tnimble het volgende:
Steenwol heeft een hogere isolatiewaarde dan glaswol. Maar zoals Jan al zegt is het minder prettig om mee te werke. Kwa brandveiligheid is het redelijk vergelijkbaar.
Hmm Als ik dat lijstje vergelijk met de datasheet van Rockwool isoleerd steenwol nog steeds beterquote:Op maandag 9 juli 2007 22:20 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Steenwol heeft een iets hogere isolatiewaarde dan glaswol.
Herstel:: Glaswol heeft nu zelfs een hogere isolatiewaarde dan steenwol.
http://www.dakweb.nl/RH/97-10/97-10-12.htm
Het gelduid trilt tegen de vloer aan, via de balken wordt het geluid door gegeven in de gipsplaten. Deze gaan weer trillen zoals de vloer dat doet. (Met wat verliezen). Zelfde principe als de 2 concerve blikken met een touwtje er tussen. Met de isolatie tussen de blaken dempt je het direct doorgegeven geluid. Omdat de balken niet alle tonen kunnen doorgeven door hun formaat isoleer je slechts een deel van het geluids spectrum.quote:Op maandag 9 juli 2007 22:51 schreef Sjummie het volgende:
Die isolatiewaarde is met name belangrijk voor de thermische isolatie ?
Het gaat mij met name om de geluidsisolatie en dan niet de contactgeluiden, maar de luchtgeluiden (heet dat zo ?!?). Nu is het extreem gehorig omdat er alleen maar houten planken tussen de woonkamer en de bovenverdieping zitten. Als m'n vriendin boven in bed ligt te lezen, dan kan ik de bladzijden horen omslaan......
Zoals ik eerder aangaf hoeft het allemaal niet perfect te zijn, ik denk dat ik voor de 11cm glaswol ga van eerdergenoemde bouwmarkt.
Moet toch best wat geluid tegenhouden ? 11cm glaswol, stucplaat, stuclaag.
Hoe ga je dat doen als hij er strak tegen aan zit..quote:Op donderdag 26 juli 2007 10:47 schreef Marsepein het volgende:
Dat niet denk ik, maar doe er voor de zekerheid een stukje isolatieschuim omheen, kost je ook de knaken niet.
Das niet goed Zo heb je geen optimale isolatie. Ontstaan lekken en/of koude bruggen cq contactgeluid.quote:Op donderdag 26 juli 2007 13:23 schreef Sjummie het volgende:
bedankt voor de replies. Wat zijn jullie snel zeg
De optie van de gaten in de balken heb ik ook overwogen. Optie staat nog steed open open trouwens. Als buis wilde ik sowieso flexibele kunststof cv-buis (Hep2o). Voordeel is ook weer dat je deze makkelijk door de gaten heen kan voeren. Deze buis zou dan aan weerszijden van de kamer door de zijmuren heen kunnen gaan en daar gekoppeld kunnen worden met knelkoppelingen mbv inzetbusjes.
Tegen de balken is natuurlijk makkelijker (hoeft niet te boren), maar met isolatiemateriaal om die buis heen heb ik inderdaad te weinig ruimte. Overigens had ik deze beugeltjes in gedachten om de buizen tegen de balken vast te zetten.
[afbeelding]
Hhm, ga nu toch meer voelen voor de gaten.
Wat betreft het isolatiemateriaal: ik moet de boel nog wat fatsoeneren, maar sommige zitten te strak waardoor ze kreukelen etc. De ruimte tussen de balken varieert van 48 tot aan 58. Vanaf 57cm heb ik besloten om maar niks van de glaswol af te snijden (pure luiheid) maar dat zie je nu wel
Ik zal proberen de isolatie op jouw manier te fatsoeneren. Als ik de folie op die manier over/op de balk krijg, kan ik deze dan aan de balk vastplakken met bijv. ducttape ? Die speciale alu-tape is reteduur en de isolatiewinst die je ermee maakt lijkt mij vrij gering ten opzichte van normaal tapequote:Op donderdag 26 juli 2007 16:01 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Das niet goed Zo heb je geen optimale isolatie. Ontstaan lekken en/of koude bruggen cq contactgeluid.
Neem een breekmes en snij langs de rachels een klein stukje de folie in zodat je de folie over/op de balk krijgt Dan is daar iig geen kier meer. Maar wel rechttrekken zowel in de lengte als in de breedte.
Nu kan het nog.
Kom je met die beugels uit? Ik bedoel kwa dikte van de rachels. En die flexibele is ook een goed idee.
Anders maak je toch twee inkepingen van ider twee cm 5 cm uit elkaar waar je de leidingen in legt en dan plat staafje om de leidingen vast te zetten. 2 x 2 cm daar kunnen die balken wel tegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |