abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51114313
De stucplaten komen DWARS op de rachels.
pi_51114417
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 23:30 schreef Sjummie het volgende:
Bedankt voor de tip Solingjan.
Rachelwerk moet en zal stevig en waterpas worden, neem aan dat je dat bedoelt met strak.

De stukadoor-selectie-procedure is reeds afgerond (wat een prijsverschillen )
Hij wil graag 3mm tussenruimte in de lengte, kopse kanten mag strak tegen elkaar.
Het eerst moet je controleren of je balken pas liggen.
Zowel van links naar rechts als van voor naar achter.
Is dat het geval dan kun je je rachelwerk tegen de onderkant van de balken maken.

Zoniet dan zul je dus je rachelwerk opde plaats van de balk moeten in zagen of opvullen.

Of je moet met verticale kepers welke tegen de balken bevestigd worden gaan werken waar dan weer het rachelwerk aan bevestigd dient te worden.

Kijk ook eens in te topic van Marsepein.
pi_51114498
Het rachelen is me inmiddels bekend. De balken zijn absoluut niet pas, dus dat wordt veel opvullen.
pi_51115067
Let er op dat je goed isoleert tegen geluid en dat dat strak tussen de balken zit. Je riet is nu weg wat enorm veel beter isoleert dan dekens mineralewol tussen de balken. Om eenzelfde isolatie terug te krijgen moet en een flinke dikke laag in en moet er vilt tussen de stucplaten en be rachels worden toegepast. Of je moet weer bosjes riet met ijzerdraad terug vast binden tegen de rachels (is veel werk) en dan laten sstucadoren met kalk.


ov.g. dient de isolatie niet alleen tegen geluid maar ook warmte die stijgt op. Dus beneden stook je boven warm. (Tenzij je balans ventulatie hebt dan wordt het weer terug verdeelt door heel het huis)
pi_51119655
inplaats van opvullen kan je beter eerst alle balken uitvlakken. Het is in het begin iets meer werk, maar scheelt je daarna uren.

Koop een zooi lange brede latten(zo'n 6-8 cm), regel een lange waterpas(zo'n 3m apparaat), touwtje en evt een laserwaterpas.

Je gaat deze dikke latten nu langs de balken schroeven. Hierbij laat je de latten een stuk uitsteken over de balk. Mbv de lange waterpas kan je de latten rechtdrukken en zo een vlak plafond maken. Je corrigeert de doorhang per balk zeg maar.

Oftwel begin op een uiteinde, schroef de lat aan een kant vast en laat afhankelijk van de doorhang een aantal cm uitsteken. Mbv waterpas maak je de lat nu recht en horizontaal vast aan de rest van de balk.

Nu ga je naar de ande andere kant van de kamer hier doe je het zelfde, alleen moet je nu mbv van je laserwater pas zorgen dat ook niet alleen de lat horizontaal komt, maar ook de 2 laten tov van elkaar op de zelfde hoogte hangen.

Nu span je links en rechts een touwtje in de dwarsrichting een touwtje over de 2 aangebrachte latten. Hiermee krijg je alle punten waar je de latten op de andere balken moet vastschroeven. Schroef nu langs alle balken de latten vast op deze hoogte en druk ze steeds recht mbv het waterpas.

Uiteindelijk levert dit je een vlak plafond op, waarover je in één keer de rachels kan vast schroeven, zonder dat je elke rachel op elke balk uitzonderlijk moet opvullen. Bovendien verstevigt het de balken zolang je voldoende schroeven gebruikt, ipv verzwakken als je er een stuk uithakt.

succes
pi_51285514
Bedankt voor de reply's.
Klaas, ik snap je verhaal, maar de nieuwe rachels zitten er al tegen aan. Weliswaar nog niet waterpas, maar dat komt wel goed.

Ik heb nog wel een hoop kieren tussen de vloerplanken van de bovenverdieping en de muren.
Deze kieren wil ik dichtmaken (tegen geluidlekken) en daarna de boel opvullen met een laag steenwol. Het hoeft allemaal niet perfect geluidsdicht te zijn, ik heb immers geen bovenburen)

Waarmee kan ik deze kieren het best dichtstoppen ? Ook met steenwol ? Of beter met purschuim ofzo ?

Ziehier Job die de rachels aan een bouwkundig onderzoek onderwerpt



[ Bericht 13% gewijzigd door Sjummie op 09-07-2007 17:15:38 ]
pi_51287032
Gewoon openlaten. De steenwol er onder dicht het al af omdat je dat klem zet tussen en balken en van muur tot muur.
pi_51287639
ok bedankt tnimble (voor het snelle antwoord)

Nog advies voor steenwol ? Op de website van Rockwool duizelt het me voor de ogen.
Ik krijg het idee dat ik het best de spijkerflensdeken kan gebruiken ?
pi_51292170
Ik persoonlijk neem liever glaswol Isover.nl of be Op deze site staan mooie voorbeelden.

Spijkerflens is vaak in de aanbiedinng bij pragmmixas. 11cm dik
http://www.gamma.com/products.html?id=32

In de tabel 1
http://www.gamma.com/pdf.html?i=137
Zie je die van 11cm met een waar de 2.5
Zonder flens maar wel met folie. Die flens die aan beide zijden zit is om ze op de balken te bevestigen.
Maar die balkafstand en de breedte van de rol klopt toch vaak niet. Snij je gewoon wat glaswol(4cm) weg en heb je een flens. Maar bij jou is dat niet nodig die leg je op je rachels.
Pers de glaswol er niet in. Hij moet netjes aansluiten.
Waar bijv leidingen zitten netjes wegsnijden zodat de glaswol losjes zit.
Zodra je de glaswol aan gaat duwen verliest hij zijn waarde.

Glaswol rollen snij je netjes op maat met een breekmesje.
Rol uitrollen.
Alu folie onder. Boven met het mesje kleine inkepingen maken voor de maat.
Lat langs de inkepingen leggen.
Met de lat de isolatie platduwen en in een keer met het mesje langs de lat de isolatie + folie doorsnijden. Kaarsrecht

Je vraag over die kieren.
Gewoon dichtduwen met resttantjes glaswol. Dit mag je rustig aanduwen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Solingjan op 09-07-2007 15:12:51 ]
pi_51297450
Bedankt Solingjan. Ik zal eens kijken bij de bouwmarkt.
pi_51303837
Dat 11cm glaswol van het gamma huismerk ziet er goed uit. En goedkoper dan de steenwol van Rockwool.

Is er nog verschil (bijv. in toepassing) tussen glaswol en steenwol ? Waarom gebruik jij liever glaswol Solingjan ?
pi_51305498
quote:
Op maandag 9 juli 2007 20:59 schreef Sjummie het volgende:
Dat 11cm glaswol van het gamma huismerk ziet er goed uit. En goedkoper dan de steenwol van Rockwool.

Is er nog verschil (bijv. in toepassing) tussen glaswol en steenwol ? Waarom gebruik jij liever glaswol Solingjan ?
Gek, maar voor mijn gevoel kriebelt jeukt die steenwol meer. Gevoelsmatig ljkt hij ook fijnere deeltjes af te geven.
En ja die kleur!?!?!? Ik vind die glaswol prettiger werken.

Doe wel handschoenen aan, lange mouwen, mondkapje. En niet te veel mee bewegen.
En als je boven je werkt een petje.
Kijk maar eens in een zonnestraal als je zo'n isolatie wat beweegd, wat daar een deeltjes vanaf komen.
Zit het eenmaal dan heb je er geen last meer van.
pi_51306237
Steenwol heeft een hogere isolatiewaarde dan glaswol. Maar zoals Jan al zegt is het minder prettig om mee te werke. Kwa brandveiligheid is het redelijk vergelijkbaar.
pi_51306771
quote:
Op maandag 9 juli 2007 22:08 schreef tnimble het volgende:
Steenwol heeft een hogere isolatiewaarde dan glaswol. Maar zoals Jan al zegt is het minder prettig om mee te werke. Kwa brandveiligheid is het redelijk vergelijkbaar.
Steenwol heeft een iets hogere isolatiewaarde dan glaswol.

Herstel:: Glaswol heeft nu zelfs een hogere isolatiewaarde dan steenwol.
http://www.dakweb.nl/RH/97-10/97-10-12.htm

[ Bericht 9% gewijzigd door Solingjan op 09-07-2007 22:26:41 ]
pi_51307995
Die isolatiewaarde is met name belangrijk voor de thermische isolatie ?

Het gaat mij met name om de geluidsisolatie en dan niet de contactgeluiden, maar de luchtgeluiden (heet dat zo ?!?). Nu is het extreem gehorig omdat er alleen maar houten planken tussen de woonkamer en de bovenverdieping zitten. Als m'n vriendin boven in bed ligt te lezen, dan kan ik de bladzijden horen omslaan......

Zoals ik eerder aangaf hoeft het allemaal niet perfect te zijn, ik denk dat ik voor de 11cm glaswol ga van eerdergenoemde bouwmarkt.

Moet toch best wat geluid tegenhouden ? 11cm glaswol, stucplaat, stuclaag.
pi_51308651
quote:
Op maandag 9 juli 2007 22:20 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Steenwol heeft een iets hogere isolatiewaarde dan glaswol.

Herstel:: Glaswol heeft nu zelfs een hogere isolatiewaarde dan steenwol.
http://www.dakweb.nl/RH/97-10/97-10-12.htm
Hmm Als ik dat lijstje vergelijk met de datasheet van Rockwool isoleerd steenwol nog steeds beter
pi_51308994
quote:
Op maandag 9 juli 2007 22:51 schreef Sjummie het volgende:
Die isolatiewaarde is met name belangrijk voor de thermische isolatie ?

Het gaat mij met name om de geluidsisolatie en dan niet de contactgeluiden, maar de luchtgeluiden (heet dat zo ?!?). Nu is het extreem gehorig omdat er alleen maar houten planken tussen de woonkamer en de bovenverdieping zitten. Als m'n vriendin boven in bed ligt te lezen, dan kan ik de bladzijden horen omslaan......

Zoals ik eerder aangaf hoeft het allemaal niet perfect te zijn, ik denk dat ik voor de 11cm glaswol ga van eerdergenoemde bouwmarkt.

Moet toch best wat geluid tegenhouden ? 11cm glaswol, stucplaat, stuclaag.
Het gelduid trilt tegen de vloer aan, via de balken wordt het geluid door gegeven in de gipsplaten. Deze gaan weer trillen zoals de vloer dat doet. (Met wat verliezen). Zelfde principe als de 2 concerve blikken met een touwtje er tussen. Met de isolatie tussen de blaken dempt je het direct doorgegeven geluid. Omdat de balken niet alle tonen kunnen doorgeven door hun formaat isoleer je slechts een deel van het geluids spectrum.

Met het rieten plafond had je alleen het direct doorgegeven geluid. (en wat via de muren komt). De kalkstuclaag hing nl. met het isolerende riet er tussen tegen de balken. Het geluid dat via de ijzerdraadjes wordt doorgegeven kun je vrijwel verwaarlozen.

Om het doorgeven van het geluid van de balken naar de gipsplaten weg te nemen, monteer je hier een viltstrook of isolatieschuimband tussen. Je hebt dan alleen nog de schroeven. Hiervoor zijn ook oplossingen maar dat wordt erg complex. Makkelijkste is dan nog om op de rachels vilt of isolatieschuim te zetten, daartegen aan weer rachels die je met tyraps er tegenaan zet.
pi_51847175
Ben ik weer. Met een nieuwe vraag uiteraard. Voordat ik de stucplaten ga schroeven wil ik de verwarmingsbuizen aanbrengen. Het plan was om deze tegen de balken te schroeven, tussen de rachels in. Zie foto.

De stucplaten komen redelijk strak tegen de buizen aan. zit misschien 1cm ruimte tussen.
Gaat dit problemen geven met het stucwerk ? Dat het stucwerk op de plekken van de buizen zeg maar zo warm kan worden dat het gaat uitdrogen/scheuren ?


pi_51847353
Dat niet denk ik, maar doe er voor de zekerheid een stukje isolatieschuim omheen, kost je ook de knaken niet.
pi_51847811
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 10:47 schreef Marsepein het volgende:
Dat niet denk ik, maar doe er voor de zekerheid een stukje isolatieschuim omheen, kost je ook de knaken niet.
Hoe ga je dat doen als hij er strak tegen aan zit..
Speedboor halen bij de Gamma.. en dan door de balken heen..
is overal beter voor..
pi_51849441
Veel problemen zal het niet geven gipks korton kan goed tegen warmte. Wel de buizen zoals al gezegt isoleren om niet je hele ruimte tussen de rachels te verwarmen en zo je gipsplaten als extra radiator te gebruiken.

Als je te weinig ruimte hebt kun je de buizen door je balken heen doen. Gaten die je ongeveer in het midden boort verzwakken de balken niet noemenswaardig. In kepingen om ze wat in de balken te verzinken wel.
pi_51851036
Sjummie twee dingen: Isolatie en buizen.

De isolatie dien je netjes tussen de balken te zetten/plaatsen.
De folie moet zo strak mogelijk zitten. Liefst een stukje cm of 1 -2 over(onder tegen) de balken Zodat er geen lekken ontstaan tussen de balk en de isolatie.
Als je het nog eens doet, moet je de isolatie aan de zijkanten weg snijden(wat te veel is. MAAR DE FOLIE laten zitten. Dan kan die als overlap gebruikt worden en getaped worden.

De CV leidingen. Ik zou toch even overwegen om die leidingen ergens anders te leggen en niet in het plafond.

Tegen de balken gaat niet of je moet nog een rachelwerk maken, omdat de afstand/dikte van de bestaande rachels te weinig is om daar de leidingen te 'hangen" Zeker ook omdat er nog cvbuis isolatie omheen moet.
Doe je ze door de balken dan(ondanks geringe verzwakking Tnimble) zou ik de gaten met een speedboor 2 cm van de onderkant maken. Ruim gat maken, zodat de buis er makkelijk in kan.
Probleem is echter hoe krijg je die buis er dan in. Dan moet je dus met stukken gaan werken en knelkoppelingen. En dan kom je dus op het punt lekkage. Althans de kans op lekkage.

Wil je hem toch onder tegen de balken. Ken je de bestaand beugels waarmee de cv leidingen aan de muur bevestigd zijn? Maak dat gedeelte ( zie foto) tegen de zijkant van de balk middels een hoekijzer of een extra



pi_51851797
bedankt voor de replies. Wat zijn jullie snel zeg

De optie van de gaten in de balken heb ik ook overwogen. Optie staat nog steed open open trouwens. Als buis wilde ik sowieso flexibele kunststof cv-buis (Hep2o). Voordeel is ook weer dat je deze makkelijk door de gaten heen kan voeren. Deze buis zou dan aan weerszijden van de kamer door de zijmuren heen kunnen gaan en daar gekoppeld kunnen worden met knelkoppelingen mbv inzetbusjes.

Tegen de balken is natuurlijk makkelijker (hoeft niet te boren), maar met isolatiemateriaal om die buis heen heb ik inderdaad te weinig ruimte. Overigens had ik deze beugeltjes in gedachten om de buizen tegen de balken vast te zetten.



Hhm, ga nu toch meer voelen voor de gaten.
Wat betreft het isolatiemateriaal: ik moet de boel nog wat fatsoeneren, maar sommige zitten te strak waardoor ze kreukelen etc. De ruimte tussen de balken varieert van 48 tot aan 58. Vanaf 57cm heb ik besloten om maar niks van de glaswol af te snijden (pure luiheid) maar dat zie je nu wel

[ Bericht 1% gewijzigd door Sjummie op 26-07-2007 13:34:26 ]
pi_51857394
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 13:23 schreef Sjummie het volgende:
bedankt voor de replies. Wat zijn jullie snel zeg

De optie van de gaten in de balken heb ik ook overwogen. Optie staat nog steed open open trouwens. Als buis wilde ik sowieso flexibele kunststof cv-buis (Hep2o). Voordeel is ook weer dat je deze makkelijk door de gaten heen kan voeren. Deze buis zou dan aan weerszijden van de kamer door de zijmuren heen kunnen gaan en daar gekoppeld kunnen worden met knelkoppelingen mbv inzetbusjes.

Tegen de balken is natuurlijk makkelijker (hoeft niet te boren), maar met isolatiemateriaal om die buis heen heb ik inderdaad te weinig ruimte. Overigens had ik deze beugeltjes in gedachten om de buizen tegen de balken vast te zetten.

[afbeelding]

Hhm, ga nu toch meer voelen voor de gaten.
Wat betreft het isolatiemateriaal: ik moet de boel nog wat fatsoeneren, maar sommige zitten te strak waardoor ze kreukelen etc. De ruimte tussen de balken varieert van 48 tot aan 58. Vanaf 57cm heb ik besloten om maar niks van de glaswol af te snijden (pure luiheid) maar dat zie je nu wel
Das niet goed Zo heb je geen optimale isolatie. Ontstaan lekken en/of koude bruggen cq contactgeluid.

Neem een breekmes en snij langs de rachels een klein stukje de folie in zodat je de folie over/op de balk krijgt Dan is daar iig geen kier meer. Maar wel rechttrekken zowel in de lengte als in de breedte.
Nu kan het nog.

Kom je met die beugels uit? Ik bedoel kwa dikte van de rachels. En die flexibele is ook een goed idee.
Anders maak je toch twee inkepingen van ider twee cm 5 cm uit elkaar waar je de leidingen in legt en dan plat staafje om de leidingen vast te zetten. 2 x 2 cm daar kunnen die balken wel tegen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Solingjan op 26-07-2007 16:07:21 ]
pi_51860351
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 16:01 schreef Solingjan het volgende:
[..]

Das niet goed Zo heb je geen optimale isolatie. Ontstaan lekken en/of koude bruggen cq contactgeluid.

Neem een breekmes en snij langs de rachels een klein stukje de folie in zodat je de folie over/op de balk krijgt Dan is daar iig geen kier meer. Maar wel rechttrekken zowel in de lengte als in de breedte.
Nu kan het nog.

Kom je met die beugels uit? Ik bedoel kwa dikte van de rachels. En die flexibele is ook een goed idee.
Anders maak je toch twee inkepingen van ider twee cm 5 cm uit elkaar waar je de leidingen in legt en dan plat staafje om de leidingen vast te zetten. 2 x 2 cm daar kunnen die balken wel tegen.
Ik zal proberen de isolatie op jouw manier te fatsoeneren. Als ik de folie op die manier over/op de balk krijg, kan ik deze dan aan de balk vastplakken met bijv. ducttape ? Die speciale alu-tape is reteduur en de isolatiewinst die je ermee maakt lijkt mij vrij gering ten opzichte van normaal tape

De kunststof buis is 22mm, de ruimte tussen de balken en de onderkant van de rachels varieert van 27mm tot aan 40mm. Als ik geen rekening houd met buisisolatie is dit voldoende, dat beugeltje drukt de buis vrijwel strak tegen de balk. Met buisisolatie zal ik een paar balken een klein beetje moeten inkepen (afhankelijk van hoe dik dat spul is)

Ik zal eens kijken naar die buisisolatie.

Overigens wil ik die beugeltjes ook niet strak tegen de balk schroeven, maar met 1 of 2 mm speling ivm evt, uitzetten door de warmte
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')