Dus broeikasgassen uitgestoten door de mens dragen niet bij aan het broeikaseffect?quote:Op donderdag 3 mei 2007 19:29 schreef Kogando het volgende:
[..]
Ja, je snapt me wel. Maargoed voor de duidelijkheid:
Opwarming aarde veroorzaakt door de mens.
Tuurlijk, alles heeft invloed. Als ik spring dan wordt de aarde daar ook door uit zijn baan gebracht. Een ini mini minuscuul stukje welteverstaan, practisch niet meetbaar. En ja, als je met 6 miljard mensen broeikasgassen uitstoot heeft dat ook invloed. Maar wel fractioneel, nihil, ini mini.quote:Op donderdag 3 mei 2007 19:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:Dus broeikasgassen uitgestoten door de mens dragen niet bij aan het broeikaseffect?
Helaas geldt dat niet voor onze co2 uitstoot, de atmosferische concentratie is door menselijk toedoen uit mijn hoofd iets van 30-40% gestegen. Dat heeft zo zijn invloed.quote:Op donderdag 3 mei 2007 19:37 schreef Kogando het volgende:
[..]
Tuurlijk, alles heeft invloed. Als ik spring dan wordt de aarde daar ook door uit zijn baan gebracht. Een ini mini minuscuul stukje welteverstaan, practisch niet meetbaar. En ja, als je met 6 miljard mensen broeikasgassen uitstoot heeft dat ook invloed. Maar wel fractioneel, nihil, ini mini.
Niet te vergelijken maar als die grotere krachten relatief stabiel blijven (wat dus het geval lijkt te zijn) kan je de opwarming voor het overgrote deel om de menselijke rekening bijschrijvenquote:En niet te vergelijken met de veel grotere krachten, die bijvoorbeeld ook het klimaat op Mars doen veranderen.
Maar dan moeten ze wel eerst aantonen dat de CO2 uitstoot de opwarming veroorzaakt.quote:Op donderdag 3 mei 2007 19:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Helaas geldt dat niet voor onze co2 uitstoot, de atmosferische concentratie is door menselijk toedoen uit mijn hoofd iets van 30-40% gestegen. Dat heeft zo zijn invloed.
Dat is dus de vraag. De temperatuur op aarde schommelt al eeuwen lang, Mars wordt warmer, etc.. maar toch zou de laatste opwarming ineens het gevolg zijn van menselijk handelen. Nah, 't is gewoon niet logisch.quote:Niet te vergelijken maar als die grotere krachten relatief stabiel blijven (wat dus het geval lijkt te zijn) kan je de opwarming voor het overgrote deel om de menselijke rekening bijschrijven.
Hier een wetenschapper die aan dat schandalig stuk propaganda meegewerkt heeft over dat filmpje nadat hij gezien had hoe zijn verhaal uit context werd gerukt:quote:Op donderdag 3 mei 2007 20:29 schreef Kogando het volgende:
[..]
Maar dan moeten ze wel eerst aantonen dat de CO2 uitstoot de opwarming veroorzaakt.
http://video.google.nl/vi(...)obal+Warming+Swindle
Hier komen ook een aantal wetenschappers aan het woord die dat in twijfel trekken, interessante doc.
[..]
rest van zijn verhaalquote:Partial Response to the London Channel 4 Film "The Global Warming Swindle"
Carl Wunsch 11 March 2007
I believe that climate change is real, a major threat, and almost surely has a major human-induced component. But I have tried to stay out of the `climate wars' because all nuance tends to be lost, and the distinction between what we know firmly, as scientists, and what we suspect is happening, is so difficult to maintain in the presence of rhetorical excess. In the long run, our credibility as scientists rests on being very careful of, and protective of, our authority and expertise.
De schijnbare verwarming van Mars lijkt andere oorzaken te hebben dan die opwarming van de aarde zoals ik al eerder aangaf. Pluto begin ik niet eens over, kijk alleen al eens naar de baan van die planeetquote:Dat is dus de vraag. De temperatuur op aarde schommelt al eeuwen lang, Mars wordt warmer, etc.. maar toch zou de laatste opwarming ineens het gevolg zijn van menselijk handelen. Nah, 't is gewoon niet logisch.
Dit is eigenlijk een herhaling van het Mars-argument, zeggen dat de mens niet verantwoordelijk is voor de ene situatie en dus ook niet mede verantwoordelijkheid kan zijn voor een andere situatie. Dat is geen solide redenering.quote:Op donderdag 3 mei 2007 17:17 schreef Kogando het volgende:
Ja, en er was toch ook een ijstijd omdat in die tijd niemand een vuurtje stookte? En daarna gingen die neanderthalers weer lekker barbecueën en daardoor smolten ze in half europa het ijs weg zodat het een lekker temperatuurtje werd.
Broeikaseffect..
Als het op aarde opwarmt en ondertussen gebeurd hetzelfde op andere planeten, dan lijkt me dat iets om naar te kijken toch? Of is iedereen al overtuigd van CO2 uitstoot als oorzaak?quote:Op donderdag 3 mei 2007 21:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
De schijnbare verwarming van Mars lijkt andere oorzaken te hebben dan die opwarming van de aarde zoals ik al eerder aangaf. Pluto begin ik niet eens over, kijk alleen al eens naar de baan van die planeet.
Zonder menselijk effect erbij te halen is de opwarming gewoonweg niet te verklaren op aarde. Of er is een zeer grote onbekende factor aan het werk. Met menselijk handelen klopt de verklaring precies, you do the math.quote:Op donderdag 3 mei 2007 22:08 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Als het op aarde opwarmt en ondertussen gebeurd hetzelfde op andere planeten, dan lijkt me dat iets om naar te kijken toch? Of is iedereen al overtuigd van CO2 uitstoot als oorzaak?
Dat is dus de vraag. De feiten beperken zich tot het vaststellen van een opwarming. Wat de oorzaak daarvan is is dus maar de vraag. Het is niet omdat een meerderheid van de wetenschappers met de info die ze vandaag hebben een bepaalde mening heeft écht dat die echt gelijk heeft hé. Want als dat het geval was , dan dachten we nog altijd dat de aarde plat was ... Wat er klopt kan enkel maar de toekomst uitwijzen ...quote:Op donderdag 3 mei 2007 22:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zonder menselijk effect erbij te halen is de opwarming gewoonweg niet te verklaren op aarde. Of er is een zeer grote onbekende factor aan het werk. Met menselijk handelen klopt de verklaring precies, you do the math.
En zonder goddelijk effect erbij te halen is het onstaan van het heelal gewoonweg niet te verklaren.quote:Op donderdag 3 mei 2007 22:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Zonder menselijk effect erbij te halen is de opwarming gewoonweg niet te verklaren op aarde.
Je kunt er prima naar kijken, maar als je geen oorzakelijke verbanden ziet kun je geen conclusies trekken. Het idee dat Mars uit een ijstijd komt zou erop moeten wijzen dat Mars een verandering in zijn as en afstand van de zon heeft gehad. Hoe je dit kunt extrapoleren naar alle andere planeten is mij een raadsel.quote:Op donderdag 3 mei 2007 22:08 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Als het op aarde opwarmt en ondertussen gebeurd hetzelfde op andere planeten, dan lijkt me dat iets om naar te kijken toch?
Het bewijs dat de toegenomen hoeveelheid co2 verantwoordelijk is voor minstens de helft (en waarschijnlijk eerder iets van 90%) van de recente opwarming is zo overweldigend dat als je het nu niet gelooft je het ook nooit zal geloven.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 03:27 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dat is dus de vraag. De feiten beperken zich tot het vaststellen van een opwarming. Wat de oorzaak daarvan is is dus maar de vraag. Het is niet omdat een meerderheid van de wetenschappers met de info die ze vandaag hebben een bepaalde mening heeft écht dat die echt gelijk heeft hé. Want als dat het geval was , dan dachten we nog altijd dat de aarde plat was ... Wat er klopt kan enkel maar de toekomst uitwijzen ...
We geven het heelal de schuldquote:Op woensdag 2 mei 2007 08:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Want...? De opwarming op Mars is een halve graad. Mars = leeg. De opwarming op Aarde is een halve graad. Aarde = vol. Maar toch is het de schuld van de mens? Aarde staat volgens mij nog dichter bij de zon ook.
Het feit blijft gewoon dat de temperatuur vroeger schommelde en dat nu nog steeds doet. Zonder de mens en de massale CO2 uitstoot werd het dus al fors warmer en kouder op aarde. Het is imho dus niet meer dan logisch om te betwijfelen of de recente opwarming door de mens veroorzaakt wordt.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 14:33 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Het bewijs dat de toegenomen hoeveelheid co2 verantwoordelijk is voor minstens de helft (en waarschijnlijk eerder iets van 90%) van de recente opwarming is zo overweldigend dat als je het nu niet gelooft je het ook nooit zal geloven.
De temperatuur schommelde ja, en dat had in het verleden een oorzaak en dat heeft nu een oorzaak. Momenteel speelt de menselijke factor de hoofdrol, als je dat wil ontkrachten moet je de wetenschap aanvallen die deze theorie ondersteunt. Roepen dat er in het verleden ook temperatuurschommelingen waren is dan niet voldoende, dat weet iedereen en die schommelingen kunnen we vandaag de dag ook grotendeels verklaren, net zoals we de recente hevige opwarming kunnen verklaren.quote:Op maandag 7 mei 2007 16:38 schreef Kogando het volgende:
[..]
Het feit blijft gewoon dat de temperatuur vroeger schommelde en dat nu nog steeds doet. Zonder de mens en de massale CO2 uitstoot werd het dus al fors warmer en kouder op aarde. Het is imho dus niet meer dan logisch om te betwijfelen of de recente opwarming door de mens veroorzaakt wordt.
Je zegt het zelf al, het kan allebei. Daarmee geef je zelf al aan dat natuurlijke temperatuursfluctuaties niet uitsluiten dat de mens ook een grote invloed kan hebben op de temperatuurquote:Stel je voor dat jij een auto hebt die steeds stil valt als je erin rijdt. Vervolgens leent je moeder de auto een keer en valt hij plotseling stil. Ligt het dan waarschijnlijk aan je moeder, of aan de auto? Het kan allebei, maar het ene is toch heel wat logischer dan het ander.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |