Bronquote:PvdA: Eén week per jaar verplichte bijscholing
PvdA-fractievoorzitter Jacques Tichelaar wil werkgevers verplichten om hun personeel elk jaar een week vrij te geven voor scholing. Maar werkgevers kraken het verplichte karakter van zijn voorstel.
Volgens Tichelaar is verplichte bijscholing nodig om werknemers 'in deze tijden van toenemende concurrentie zekerheid over het behoud van hun baan' te geven. De fractievoorzitter van de PvdA lanceerde dit plan tijdens vandaag tijdens een 1 mei-bijeenkomst.
Ketelmuziek
'Dit soort voorstellen werd twintig jaar geleden ook al gedaan,' zegt persvoorlichter Ton Schoenmakers van MKB-Nederland, de brancheorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf in een reactie tegen elsevier.nl. Voor elke werknemer is de situatie bovendien verschillend, en het is dus 'onzin' om bijscholing voor werknemers verplicht op één week per jaar vast te stellen.
Dat vindt ook een woordvoerder van werkgeversorganisatie VNO-NCW: 'Het gaat wel om maatwerk per bedrijf, sector of individu. Het recht op scholing kun je niet vastleggen in een wettelijk afgebakende landelijke regeling.'
Ook bij de SP signaleert Schoenmakers van het MKB 'ketelmuziek' op deze Dag van de Arbeid: de SP wil dat oproepcontracten die vooral supermarkten gebruiken voor jong personeel, automatisch na drie maanden in een normaal arbeidscontract worden omgezet.
Tweede Kamerlid Renske Leijten van de SP noemt dergelijke contracten 'uitbuitcontracten'. Werknemers worden zo volgens haar 'uitgesloten van sociale rechten'.
'Onzin'
'Onzin,' zegt Schoenmakers, 'flexwerkers hebben juist meer rechten dan vroeger.' Ze moeten er wel gebruik van durven maken.
Bovendien wijst hij er op dat het geven van een oproepcontract juist de drempel voor werkgevers om iemand in dienst te nemen verlaagt: oproepcontracten helpen mensen aan een baan.
Schoenmakers noemt de plannen van PvdA en SP 'voorstellen waar niemand wat mee kan.'
quote:Op dinsdag 1 mei 2007 21:36 schreef freako het volgende:
Als in Elsevier een positieve reactie op dit plan had gestaan, was je het daar dan ook mee eens geweest?
quote:Op dinsdag 1 mei 2007 20:44 schreef PJORourke het volgende:
Ze zijn niet goed snik bij de PvdA. Waar bemoeien ze zich mee? Scholing is een zaak tussen werkgever en werknemer, niet voor control freaks van een partij in ontbinding politici.
Even een citaatje dan maar:quote:Op dinsdag 1 mei 2007 20:20 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Volgens mij begrijpt de PvdA de inpact van dit voorstel voor de Nederlandse Economie niet echt. Zo maar iedereen een week per jaar vrij geven voor bijscholing daar gaat de arbeidsproductiviteit en die was toch al niet zo hoog.
Dat ze bijscholing stimuleren oke maar door verplicht vrij dat gaat echt veel te ver. Als ik dit soort voorstellen lees begin ik steeds meer overtuigd te raken van een PvdA wat echt compleet de weg kwijt is.
Maar wat vinden jullie van dit PvdA voorstel?
quote:Op zaterdag 21 april 2007 21:10 schreef Martijn_77 het volgende:
[afbeelding]
Zoals in het bovenstaande artikel te lezen is haalt de FNV alleen maar loon binnen en geen scholing. Hier door zijn ze een bedreiging voor de Nederlandse Kenniseconomie.
Aangezien het huidige kabinet de kenniseconomie op de agenda heeft staan lijkt mij een actie van de kant van het kabinet om deze ontwikkeling bij de bonden een halt toe te roepen tot de mogelijkheden behoren.
Wat vinden jullie van deze zorgelijke ontwikkeling en hoe zou de politiek de bonden kunnen bewegen om ook aan de kenniseconomie te denken en niet alleen aan de centen?
Als je de OP goed leest zie je dat hij hier vooral problemen heeft met de week vrij en niet met de scholing.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 20:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Vorige week een topic openen dat de FNV te weinig aan scholing doet en dat afkatten. Nu een topic openen over de PvdA die juist scholing wil en dat ook afkatten.. Ja ja.. Lekker consequent weer, Martijn..
Goed lezen dusquote:Op dinsdag 1 mei 2007 20:20 schreef Martijn_77 het volgende:
Dat ze bijscholing stimuleren oke maar door verplicht vrij dat gaat echt veel te ver.
"Jan heeft z'n bijscholing dit jaar nog niet gehad.. wacht, we doen hem een weekje op de cursus Werknemer&Veiligheid, kost niet veel en dan hebben we tenminste aan de formele verplichting voldaan"quote:Op woensdag 2 mei 2007 10:19 schreef Klopkoek het volgende:
Ik zie ook het probleem van dit plan niet. Dankzij de continue bijscholing staan Zweden en Denemarken boven alle high-tech, toekomstbestendige en intelligentie-lijstjes dus meteen invoeren zou ik zeggen.
Maarja, dit kabinet ziet er kennelijk meer heil in om allerlei goedkope werklui toe te laten![]()
Het zou inderdaad niet nodig moeten zijn om het verplicht te stellen maar daarvoor moet je toch echt niet bij de politiek zijn maar bij de werkgevers.quote:Op woensdag 2 mei 2007 10:21 schreef MouseOver het volgende:
[..]
"Jan heeft z'n bijscholing dit jaar nog niet gehad.. wacht, we doen hem een weekje op de cursus Werknemer&Veiligheid, kost niet veel en dan hebben we tenminste aan de formele verplichting voldaan"
Nee, daar heeft Nederland wat aan..
Dan is mijn werkgever zeker een uitzondering. My god, ik werd gebombardeerd met aanbiedingen evenals de rest van het personeel trouwensquote:Op woensdag 2 mei 2007 08:44 schreef SCH het volgende:
Dit vind ik nou eens een heel goed plan. Het is een goede stimulans en ook waardering richting werknemers.
Natuurlijk zou het beter zijn als werkgevers zelf het initiatief nemen maar het is naief om te denken dat dat gebeurt.
Ik hoop dat hier een serieuze discussie over komt.
Vergeet je de werknemers niet ?quote:Op woensdag 2 mei 2007 10:37 schreef SCH het volgende:
Het zou inderdaad niet nodig moeten zijn om het verplicht te stellen maar daarvoor moet je toch echt niet bij de politiek zijn maar bij de werkgevers.
Oh, jij kent SCH nog niet...quote:Op woensdag 2 mei 2007 11:42 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Dan is mijn werkgever zeker een uitzondering. My god, ik werd gebombardeerd met aanbiedingen evenals de rest van het personeel trouwens![]()
Dat laatste heb ik inderdaad wel eens meegemaakt; na een failissement hadden de mensen die nog niet bij waren qua kennis een duidelijk probleem.quote:Op woensdag 2 mei 2007 09:21 schreef MouseOver het volgende:
Altijd weer dat "verplicht" want "wij weten wel wat goed voor u is".
Maar inhoudelijk hebben ze wel een punt. Er zijn in de praktijk enorm veel te veel mensen die vrijwel geen bijscholing volgen en daar in hun huidige baan prima mee weg komen. Tot ze door omstandigheden ergens anders moeten gaan solliciteren...
quote:Op dinsdag 1 mei 2007 20:20 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Volgens mij begrijpt de PvdA de inpact van dit voorstel voor de Nederlandse Economie niet echt. Zo maar iedereen een week per jaar vrij geven voor bijscholing daar gaat de arbeidsproductiviteit en die was toch al niet zo hoog.
Geen idee. Ik weet niet of een week bijscholing dusdanig veel kennis oplevert dat men daardoor minimaal een week productiever wordt (Want alleen dan heeft het zin, natuurlijk...). Te vroeg om daar over te oordelen dus.quote:Dat ze bijscholing stimuleren oke maar door verplicht vrij dat gaat echt veel te ver. Als ik dit soort voorstellen lees begin ik steeds meer overtuigd te raken van een PvdA wat echt compleet de weg kwijt is.
Maar wat vinden jullie van dit PvdA voorstel?
In harde productiviteit twijfel ik daar ernstig aan. Maar het effect zal wel zichtbaar zijn op de continuiteit van de onderneming; als medewerkers niet bijgeschoold worden straalt de ingekaktheid die het gevolg daarvan is uiteindelijk af op de onderneming als geheel, waardoor vroeg of laat de concurentie voorbijstreeft.quote:Op woensdag 2 mei 2007 14:36 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Geen idee. Ik weet niet of een week bijscholing dusdanig veel kennis oplevert dat men daardoor minimaal een week productiever wordt (Want alleen dan heeft het zin, natuurlijk...). Te vroeg om daar over te oordelen dus.
Waarom bij de werkgevers? Kan een werknemer niet zelf voor zijn rechten opkomen, of moet ik weer gaan uitleggen hoe het met de eierverkoper zit?quote:Op woensdag 2 mei 2007 10:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Het zou inderdaad niet nodig moeten zijn om het verplicht te stellen maar daarvoor moet je toch echt niet bij de politiek zijn maar bij de werkgevers.
Ik lees wat tegenstrijdigheden hier.quote:
Hoe kom je aan dat getal?quote:Op woensdag 2 mei 2007 15:35 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Nou poepoeh. Het scheelt wel 1/48 deel bij de APT...
52 weken in het jaar, waarvan je ongeveer 4 weken vakantie hebt. Dat betekent 48 weken per jaar werken. Ik heb geen rekening gehouden met eventuele vakantiedagen feestdagen.quote:
quote:Ik heb geen rekening gehouden met eventuele vakantiedagen.
quote:waarvan je ongeveer 4 weken vakantie hebt.
Scherp! Tijd om wat te gaan eten.quote:
Op 2% loonsverhoging zijn heel wat CAO-onderhandelingen misgelopen...quote:Op woensdag 2 mei 2007 15:35 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Nou poepoeh. Het scheelt wel 1/48 deel bij de APT...
Ook daarvan vind ik 2% verhoging niet echt bijster spannend.quote:Op woensdag 2 mei 2007 19:05 schreef freako het volgende:
[..]
Op 2% loonsverhoging zijn heel wat CAO-onderhandelingen misgelopen...
vastgelopen plaat.quote:Op woensdag 2 mei 2007 18:17 schreef PJORourke het volgende:
Dat gaan weer heel wat cursusjes Excel en Windows worden, en is de Partij van de Afbraak ook weer tevreden.
Logisch gevolg...quote:
En wat probeer je te zeggen?quote:
quote:Op woensdag 2 mei 2007 08:19 schreef Specsavers het volgende:
[..]
Als je de OP goed leest zie je dat hij hier vooral problemen heeft met de week vrij en niet met de scholing.
Zie ook deze quote
[..]
Goed lezen dus![]()
Pffff wat een geneuzel Martijn. Je spreekt jezelf gewoon tegen.quote:Op woensdag 2 mei 2007 22:07 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En wat probeer je te zeggen?
Kijk eerst maar eens naar deze post:
[..]
Waarom focussen mensen altijd direct op dat verplichte in plaats van op de inhoud te reageren.quote:Op woensdag 2 mei 2007 21:00 schreef sigme het volgende:
Politiek zou wat minder moeten willen verplichten. Het idee is toch dat zij uitvoering geven aan wat de mensen willen, niet dat zij de mensen laten doen wat zij willen. Dacht ik.
Tuurlijk. Door ze te dwingen als ze het niet doen, en toe te geven dat dwang niet nodig is als ze het vrijwillig doen. Dit is typisch iets voor de softere dictatuur: het gebeurt hoe dan ook.quote:Op woensdag 2 mei 2007 23:14 schreef SCH het volgende:
Waarom focussen mensen altijd direct op dat verplichte in plaats van op de inhoud te reageren.
Als jij kan aantonen of bevorderen dat het ook rondkomt door het niet te verplichten dan heb je ws. direct de PvdA aan je zijde.
quote:Hiermee geven zij toch uitvoering aan wat de mensen willen???
Ja, dat is toch ook de bedoeling? Waarom zou je een plan voorstellen dat je niet door wil laten gaan???quote:Op woensdag 2 mei 2007 23:16 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Tuurlijk. Door ze te dwingen als ze het niet doen, en toe te geven dat dwang niet nodig is als ze het vrijwillig doen. Dit is typisch iets voor de softere dictatuur: het gebeurt hoe dan ook.
Omdat het kennelijk dus meer gaat om het doordrammen en niet om de kwaliteit van het idee: dat is namelijk werkelijk bagger, onrealistisch en bemoeizuchtig tot op het absurde af.quote:Op woensdag 2 mei 2007 23:18 schreef SCH het volgende:
Ja, dat is toch ook de bedoeling? Waarom zou je een plan voorstellen dat je niet door wil laten gaan???
Ja inderdaad zeg, economische voorspoed is bagger - dit werkt namelijk ook helemaal niet in andere landenquote:Op woensdag 2 mei 2007 23:23 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Omdat het kennelijk dus meer gaat om het doordrammen en niet om de kwaliteit van het idee: dat is namelijk werkelijk bagger, onrealistisch en bemoeizuchtig tot op het absurde af.![]()
Wat een onzin. Dat de politiek voor gaat schrijven hoe vaak en hoe veel werknemers getraind moeten worden, dat is toch werkelijk te debiel voor woorden? Denk je ook dat dat gaat helpen? Veel werknemers zullen afgescheept worden met nonsens. Waar trainingen nodig zijn, doen bedrijven dat echt wel: dat is namelijk in hun belang.quote:Op woensdag 2 mei 2007 23:25 schreef SCH het volgende:
Ja inderdaad zeg, economische voorspoed is bagger - dit werkt namelijk ook helemaal niet in andere landen![]()
![]()
Je bent echt naief hequote:Op woensdag 2 mei 2007 23:27 schreef PJORourke het volgende:
Waar trainingen nodig zijn, doen bedrijven dat echt wel: dat is namelijk in hun belang.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |