abonnement Unibet Coolblue
pi_48895873
omdat we hier nog wel een tijdje zullen wonen heb ik besloten de bestaande lay-out van ons huis iets te wijzigen.
Zo is de situatie:


Dit heeft als gevolg dat we een kleine onpraktische keuken overhouden en een relatief grote gang.
nou willen we naar deze situatie toe:


Hier maken we de deur naar de keuken dicht en (her)openen de deur naar de woonkamer. De trap maken we dicht en hieronder komt een trapkast. Als dit klaar is kunnen we ook een hoek-keuken plaatsen

maar goed, ik ben begonnen met de trap, de trap was bruin geschilderd en bedekt met halve maantjes van tapijt. De open delen heb ik met MDF dichtgemaakt en behandeld met MEK om de waslaag te verwijderen. hier het resultaat na al een hele boel schuurwerk.



Hierna ben ik begonnen om de trap in een 1e laag (parket)lak te zetten, RAL9010 met een glansgraad van 35 (zijdeglans).




na de trap (grotendeels) te hebben gelakt heb ik de sleuven gefreesd waar straks het anti-slip profiel in moet komen. Dit was voornamelijk lastig omdat de frees niet volledig naar de linkerkant kon Uiteindelijk hebben we nu het looppad netjes gefreesd en het "klopt".



Nu wacht ik even op de 2K houtvuller van de buurman voor nog 2 grote sleuven en moet ik nog een 3 tal treden verder schuren/plamuren/lakken. Als alles gelakt is schuur ik hem licht op en komen er uiteindelijk 3 lagen parketlak op.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 18:24:26 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_48896932


Hoe ga je dat anti-slip profiel doen? Wat gebruik je daarvoor?
***
pi_48897828
Daar bestaat naar mijn weten kant en klare rubberstrips voor die je in de gleuf drukt. Ziet er top uit TS!
  dinsdag 1 mei 2007 @ 19:34:49 #4
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_48899179
Leuke klus

Heb je ook foto's van de achterkant, of ben je daarmee nog niet zo ver?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_48903296
ik had in eerste instantie rubber strips gekocht van 7mm die volgens de verkoper ideaal waren. Punt is alleen dat er nagenoeg nergens 7mm frezen te krijgen zijn
Nu heb ik een nieuwe strip gekocht van 6mm die er ook een stuk strakker uitziet.

De achterkant zit nu alleen nog maar dicht en omdat dit een kast wordt denk ik niet dat ik er veel aan ga doen. Op verzoek wil ik er overigens best een fotootje van maken natuurlijk
  dinsdag 1 mei 2007 @ 21:37:44 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_48904320
Ik bedoelde meer hoe je hem dicht hebt gemaakt. Met Giboblokken, metselwerk of hout?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_48906762
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:37 schreef sanger het volgende:
Ik bedoelde meer hoe je hem dicht hebt gemaakt. Met Giboblokken, metselwerk of hout?
MDF platen, op maat laten zagen bij de bouwmarkt. Daarna behandeld met MEK om de waslaag eraf te halen.
  woensdag 2 mei 2007 @ 00:10:22 #8
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_48912050
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 17:46 schreef Blapiet het volgende:

maar goed, ik ben begonnen met de trap, de trap was bruin geschilderd en bedekt met halve maantjes van tapijt. De open delen heb ik met MDF dichtgemaakt en behandeld met MEK om de waslaag te verwijderen. hier het resultaat na al een hele boel schuurwerk.

*Verhaal*

Nu wacht ik even op de 2K houtvuller van de buurman voor nog 2 grote sleuven en moet ik nog een 3 tal treden verder schuren/plamuren/lakken. Als alles gelakt is schuur ik hem licht op en komen er uiteindelijk 3 lagen parketlak op.
Dat MEK is al jaren verboden en is behoorlijk giftig en kankerverwekkend.
Pa had ook nog een beetje van die troep, maar heb vanwege de nare eigenschappen toch maar andere troep gebruikt.

Ziet er leuk uit tot nu toe, al had ik persoonlijk iets meer plamuur gebruikt om het wat strakker te krijgen. Maar goed, let niet op mij, ik ben al een paar weken bezig met m'n eigen trap

Wat betreft de parketlak...daar heb ik zelf ook aan zitten denken. Dat voorkomt toch dat je verf er binnen de kortste keren af gesleten is?
pi_48916035
Hij wordt ook nog een stuk strakker gelukkig, ik heb er nu bijna de 1e laag opzitten. hierna ga ik weer schuren om alles strak en egaal te krijgen en daarna nog 2 volle (!) lagen. De kieren tussen achterborden en tredes kit ik af.
En ik heb inderdaad gekozen voor parketlak vanwege de hoge kras- en slijtvastheid
  woensdag 2 mei 2007 @ 08:45:41 #10
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_48916319
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 22:25 schreef Blapiet het volgende:

[..]

MDF platen, op maat laten zagen bij de bouwmarkt. Daarna behandeld met MEK om de waslaag eraf te halen.
Volgens mij bedoelt Sanger de kast om de trap heen, hoe je dat gemaakt hebt.
***
  woensdag 2 mei 2007 @ 08:50:29 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_48916390
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 08:45 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelt Sanger de kast om de trap heen, hoe je dat gemaakt hebt.
Ook inderdaad, en natuurlijk ook de wand waar de hoekkeuken tegenaan komt
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_48916665
Oh zo,.. het dichtmaken gaat gebeuren met hout en een deurkozijn, ook de deur naar de keuken moet nog dicht. Is dus nog niet gebeurd helaas
pi_48916751
Parketlak vergeeld toch op den duur iets? Is dat niet lelijk op een witte trap?
  Moderator woensdag 2 mei 2007 @ 09:39:05 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_48917691
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 09:12 schreef Marsepein het volgende:
Parketlak vergeeld toch op den duur iets? Is dat niet lelijk op een witte trap?
Watergedragen lak niet

Het vergelen wordt namelijk veroorzaakt door de oplosmiddelen.
pi_48917710
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 09:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Interesante verbouwing, ben benieuwd hoe het eindresultaat wordt
Ik ook
pi_48919779
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 09:52 schreef Blapiet het volgende:

[..]

Watergedragen lak niet

Het vergelen wordt namelijk veroorzaakt door de oplosmiddelen.
Weer wat geleerd
pi_48922496
Hoe heb je de MDF stootborden vast gezet? schoeven ana de achterkant, verlijmd? En heb je daar misschien ook een foto van?? Zelf ik ik de trap naar de 2de verdieping bij ons ook dicht maken.
pi_48929005
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 12:22 schreef ranzige_pad het volgende:
Hoe heb je de MDF stootborden vast gezet? schoeven ana de achterkant, verlijmd? En heb je daar misschien ook een foto van?? Zelf ik ik de trap naar de 2de verdieping bij ons ook dicht maken.
Omdat het de achterkant betrof die straks in een kast zit heb ik daar niet zoveel aan gedaan qua afwerking. Ik heb ze vastgeschroefd met redelijk veel schroeven. De methode kun je ook toepassen naar je 2e verdieping maar dan moet je wat netter werken dan ik. Zal er even een fotootje van maken.
  woensdag 2 mei 2007 @ 15:45:09 #20
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_48929142
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 15:41 schreef Blapiet het volgende:

[..]

Omdat het de achterkant betrof die straks in een kast zit heb ik daar niet zoveel aan gedaan qua afwerking. Ik heb ze vastgeschroefd met redelijk veel schroeven. De methode kun je ook toepassen naar je 2e verdieping maar dan moet je wat netter werken dan ik. Zal er even een fotootje van maken.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_48929576

Hier zie je dus de achterkant, aan de onderzijde van de borden heb ik ze in de trede geschroefd. Aan de bovenzijde heb ik een tengel gebruikt. Wel voorgeboord om splijten te voorkomen.
Omdat je één sterk geheel maakt heb ik veel schroeven gebruikt.

edit: ik heb de schroeven wél laten verzinken, deze ga ik namelijk nog plamuren. Waarschijnlijk doe ik namelijk de onderkant ook in de lak.

En hier een stukje profielstrip:
pi_48930820
Toch zou ik adviseren om de trap te spijkeren ipv te schroeven, alhoewel het voor blapiet te laat is.

Een trap bestaat namelijk uit allemaal verschillende stukken hout, die als gevolg van vochtverschillen allemaal kunnen krimpen of uitzetten. En dit doen ze dus allemaal een andere kant op.

En wat gebeurd er dan: de delen zitten onderling onder spanning, en zal gaan kraken/piepen als je eroverheen loopt.
De schroeven zijn namelijk te sterk om bewegingen op te vangen, dit in tegenstelling tot spijkers, die wel ietsje kunnen schuiven.
Een trap word tegenwoordig ook nog gewoon in elkaar gespijkerd op de bouw, er gaat ongeveer een kilo spijkers in een dichte trap (2,5 duimers)
pi_48954050
spijkeren? spijkers trekken in de loop der tijd los wat resulteerd in een krakende trap. Lijm knapt na verloop van tijd ook los.
  donderdag 3 mei 2007 @ 09:21:35 #24
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_48954145
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 16:27 schreef Gurb het volgende:
Toch zou ik adviseren om de trap te spijkeren ipv te schroeven, alhoewel het voor blapiet te laat is.

Een trap bestaat namelijk uit allemaal verschillende stukken hout, die als gevolg van vochtverschillen allemaal kunnen krimpen of uitzetten. En dit doen ze dus allemaal een andere kant op.

En wat gebeurd er dan: de delen zitten onderling onder spanning, en zal gaan kraken/piepen als je eroverheen loopt.
De schroeven zijn namelijk te sterk om bewegingen op te vangen, dit in tegenstelling tot spijkers, die wel ietsje kunnen schuiven.
Een trap word tegenwoordig ook nog gewoon in elkaar gespijkerd op de bouw, er gaat ongeveer een kilo spijkers in een dichte trap (2,5 duimers)
Volgens mij gebeurt dat met spijkeren ook, maar dan pas in een later stadium.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_48954734
Laat ik het zo zeggen:

als een gespijkerde trap kraakt, hebben ze te weinig spijkers gebruikt of is de trap niet goed opgebouwd.
Als een trap in elkaar geschroefd wordt, kraakt ie 9 vd 10 keer

dus je trap gewoon spijkeren, zeker als je er later stootborden tussen zet.
  donderdag 3 mei 2007 @ 10:08:55 #26
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_48955415
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 09:42 schreef Gurb het volgende:
Laat ik het zo zeggen:

als een gespijkerde trap kraakt, hebben ze te weinig spijkers gebruikt of is de trap niet goed opgebouwd.
Als een trap in elkaar geschroefd wordt, kraakt ie 9 vd 10 keer

dus je trap gewoon spijkeren, zeker als je er later stootborden tussen zet.
Misschien waar, maar spijkers geven in een later stadium speling. Dit omdat het minder houvast geeft dan een schroef. Dan gaat het dus alsnog kraken.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 3 mei 2007 @ 11:30:50 #27
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_48958261
Haha, ik vind dit wel een grappige discussie.
Ik heb me precies hetzelfde afgevraagd en ook gekozen voor schroeven om de trap gewoon zo sterk te (proberen) te maken dat er gewoon bijna niks meer kan bewegen.

Ik heb dus ook ongeveer 100 schroeven per trap gespendeerd en de achterkant ziet er inderdaad ongeveer zo uit.
Je draait je echt helemaal lam! Zelfs met een accuboormachine
  donderdag 3 mei 2007 @ 11:34:27 #28
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48958403
even een tvp.. de trap moet ook nog
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_48959287
Ik denkt toch dat ik zelf voor schoeven ga, nu alleen nog het dichtmaken, vooral die latjes die je nodig hebt, hoe je die het beste wegwerkt.

Zelf dacht ik aan een lat bij de bovenkant, er komt toch nieuwe vloerbedenking op.

pi_48959731
En helemaal niet schroeven of spijkeren maar lijmen met een polymeerlijm? Daarna afkitten en schilderen?
  donderdag 3 mei 2007 @ 12:07:38 #31
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_48959875
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:04 schreef Marsepein het volgende:
En helemaal niet schroeven of spijkeren maar lijmen met een polymeerlijm? Daarna afkitten en schilderen?
Dat is ook een goede oplossing denk ik. Alleen behou je dan altijd het kraken van de bestaande delen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 09:30:31 #32
23342 ranzige_pad
Kwaak kwaak
pi_48993640
De huidige trap kraakt niet, maar wij willen gewoon niet dat alle rommel naar benenden valt. Daarnaast vinden we die ronde majes niet echt super en met evetuele kinderen in de toekomst is het een stukje veiliger. Dus dicht maken dat gat!

Lijmen en schoeven dus maar:-p
pi_49020318
@Ranzigepad:

Goeie smaak laminaat, plinten en afwerking:



Doet me ergens aan denken

pi_49020754
En ohja, zo was het eerst

  zondag 6 mei 2007 @ 10:21:50 #35
23342 ranzige_pad
Kwaak kwaak
pi_49056181
echt super wat er op de grond lag:-p

maaruh, de trap naar boven wordt niet dicht gemaakt?
pi_49056547
tvp
pi_49552327
Even een update, we zitten niet stil natuurlijk

Het kozijn voor de trapkast zit er nu in en de deur naar de keuken is dichtgemaakt.
Zoals het was:


En na een ochtend slopen breken en zweten, logischerwijs is de deur naar de kamer weer opengemaakt


En de oude deuropening gesloten met Ytong blokken en wat lijm:


Alsof het nooit anders was:


En de trapkast natuurlijk:


Vandaag alles geplamuurd en gekit. Maandag een stelkozijn kopen voor naar de woonkamer en 2 deuren bestellen. Daarna verder schuren, plamuren en lakken.
pi_49552597
goed bezig
echt netjes zo met die trap dicht.
ik hou niet van open trappen, tenzij het zo`n mooie gietijzeren wenteltrap ofzo is.
pi_49552677
Gaat de goede kant op! Mag ik vragen welke parketlak je gebruikt (merk)?
pi_49552815
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 21:54 schreef Jippo het volgende:
Gaat de goede kant op! Mag ik vragen welke parketlak je gebruikt (merk)?
Hermadix, gemengd op Ral 9010. Hoewel ik eerlijk gezegd erover denk om de laatste 2 lagen in Ral 9001 te mengen (is iets witter), glansgraad is 25-35
pi_49552908
Okee, bedankt. Hoe bevalt deze lak je w.b. dekking en verwerking?
pi_49553197
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 22:05 schreef Jippo het volgende:
Okee, bedankt. Hoe bevalt deze lak je w.b. dekking en verwerking?
Nou ja,... ik moet bekennen dat ik niet geheel onpartijdig ben qua merk aangezien ik met dit merk bepaalde banden heb.

't is een watergedragen lak en droogt supersnel. Als je het lekker dik opzet trekt 't heel strak droog. Staande delen zijn lastiger omdat je makkelijker zakkers krijgt. De reden dat ik voor parketlak kies ipv verf is de hoge kras- en slijtvastheid. Ik heb over de hele trap nu een dunne laag lak zitten en ik verbaas me over de kracht van dit dunne laagje.
pi_49553576
quote:
[..]

Nou ja,... ik moet bekennen dat ik niet geheel onpartijdig ben qua merk aangezien ik met dit merk bepaalde banden heb.

't is een watergedragen lak en droogt supersnel. Als je het lekker dik opzet trekt 't heel strak droog. Staande delen zijn lastiger omdat je makkelijker zakkers krijgt. De reden dat ik voor parketlak kies ipv verf is de hoge kras- en slijtvastheid. Ik heb over de hele trap nu een dunne laag lak zitten en ik verbaas me over de kracht van dit dunne laagje.
Heb net even gegoogled en het blijkt dat dit toch een goed geteste parketlak is! Dus enige partijdigheid is je vergeven..
Wij moeten ook de trap onder handen nemen, zitten er nog een beetje tegen aan te hikken...
Het schuren en plamuren is het ergst (hebben een deel gedaan), daarna komt het leuke werk; schilderen, dan zie je het opknappen.
Ik dacht er eerst aan om Sikkens Satura lak te kopen, maar ik vraag me af of het grote verschil in prijs wel lonend is, vooral omdat de treden het meest te verduren krijgen maar je toch meer verbruikt aan de betimmering tegen de muren ed.
  Moderator zondag 20 mei 2007 @ 12:40:16 #44
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_49565449
Ga je de schakelaar van het licht ook nog verplaatsen ?
Die zit zo wel erg ver weg als je het licht in de keuken even aan wilt doen
pi_49580015
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:40 schreef Vonkenboer het volgende:
Ga je de schakelaar van het licht ook nog verplaatsen ?
Die zit zo wel erg ver weg als je het licht in de keuken even aan wilt doen
Ja, die komt meer naar rechts toe. Daarnaast gebruik ik die als aftakking zodat ik in m'n nieuwe trapkast een lampje heb en een keer oplader o.i.d. kan aansluiten.
pi_52376098
Kleine update, de trap nadert aardig de voltooing en ik al eerdaags even wat fotootjes plaatsen

Eea heeft helaas wat vertraging opgelopen wegens wat privé omstadigheidjes

Maar nu schiet het weer op
pi_52755779
even een foto update:

De trap, nu zo goed als volledig gelakt


De deuropening, nu mét paneeldeur
nog wel met wat kleine issues qua drempel
zie: Advies nodig voor dorpel-oplossing



En de muur, waar voorheen een deur zat moet natuurlijk dicht. Dus geprepareerd voor het stuken.
pi_52761738
Zo'n stukje stucen kan nog best tegenvallen, je komt met je rei niet lekker weg. Succes ermee!
pi_52761887
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 20:12 schreef Marsepein het volgende:
Zo'n stukje stucen kan nog best tegenvallen, je komt met je rei niet lekker weg. Succes ermee!
't is stuKen hè,.... hebben we gister nog geleerd

En het viel inderdaad niet mee. Morgenochtend uit de losse pols nog maar een dun laagje erop met het spacmes.
pi_52763507
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 20:18 schreef Blapiet het volgende:

[..]

't is stuKen hè,.... hebben we gister nog geleerd

En het viel inderdaad niet mee. Morgenochtend uit de losse pols nog maar een dun laagje erop met het spacmes.
Tengeltje of dun latje links en rechts met spijkertjes even vastslaan 10cm van beide kanten. Daarlangs
afrijen. Of langs de latjes wat knauf smeren even aan laten drogen. latjes weg halen en je hebt de basis waar je langs af kunt rijen. Stucken kan iedereen ook Blapiet. Let maar op.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')