Niet helemaal op zn plek hier, maar vond t leuk om te posten :
Louis, doe één keer aardig en dan hoeft het nooit meer.Het fenomeen Louis van Gaal blijft mij toch steeds weer verbazen. Natuurlijk, hij is niet aangesteld als volksopvoeder of als geestelijk leider van Nederland, dus waarom zou hij zijn bezigheden ook in die richting uitstrekken? Maar dat hoeft je er toch niet van te weerhouden om de coach van PSV, Ronald Koeman, te feliciteren met het behaalde kampioenschap. Ook al lig je elkaar niet. Ook al verbijt je je. Ook al ben je kwaad op jezelf en op de hele rataplan die niet deugt. Gewoon, een
minimum aan fatsoen en omgangsvormen. Maar nee, hij deed het niet. Zeker, de druiven waren heel erg zuur: zijn eigen team had gefaald op het moment suprême en de club die gedoemd was met lege handen achter te blijven ging er alsnog met de buit vandoor. Maar je zou ook kunnen denken wat je op andere momenten wel denkt: de bal is rond. Het lukte hem niet. Natuurlijk, de verslaggever
die Van Gaal voorstelde om dan toch maar Ronald Koeman en PSV te feliciteren vroeg er wel
heel nadrukkelijk om en kinderen die vragen worden overgeslagen, maar ik vind dat hij het toch had
moeten doen, om te laten zien dat Louis van Gaal zulke dingen ook over z’n lippen krijgt.
Jan Mulder, in het programma ‘De We d s t r i j d e n ’, meende dat je het hem op dat moment niet mocht kwalijk nemen, iemand staat dan onder te grote druk. Maar dat ben ik niet met hem eens. Het probleem is dat Van Gaal zich, onder druk of niet, altijd karikaturaal gedraagt zodra het om de buitenwereld gaat. Heeft hij een akkefietje met Groningen- trainer Ron Jans gehad, dan heeft hij de volgende keer dat akkefietje nog steeds. Heeft hij in het verleden iets gezegd dat je voor
waar kon houden, dan zal hij niet nalaten je daar de volgende keer opnieuw op te wijzen. Ik heb toch al gezegd... hij is eigenlijk rijp voor een rol in een soap, waarin mensen nu eenmaal onwrikbare karakters hebben, om de kijkers niet in de war te brengen.
Soms denk ik ook, laat maar, er zijn andere trainers zat die de tegenstander wél kunnen feliciteren,
waarom zouden we steeds maar weer naar die handel van Van Gaal kijken, hij is er om een elftal te leiden en niet om ons het goede voorbeeld te geven. Maar even later denk ik weer, doe het één keer Louis, één keer maar en dan hoeft het nooit meer. Aardig zijn.
Rob Schouten
http://www.trouw.nl