Ik ben geen heiligheid wat betreft spelling, maar deze nieuwe hype op fok dient echt te stoppen. Dit slaat echt he-le-maal nergens op. Op de FP en in het forum zie ik het continuquote:Op zondag 29 april 2007 22:28 schreef Biogarde het volgende:
Whehe, eens
Las net weer zo'n zin waar dat in voorkwam.
MIJN!quote:Op zondag 29 april 2007 22:29 schreef Radjesh het volgende:
goed topic. Daarvoor heb ik me kleine schrijfgids![]()
Weer ben je d'r ientje vedaan den?quote:Op zondag 29 april 2007 22:29 schreef Insomaniac het volgende:
Ah dank je, als Westfries maak ik die vaut vrij vaak.
Ik erger me aan... En iets IS irritant.quote:Op zondag 29 april 2007 22:32 schreef Lemjur het volgende:
[..]
Weer ben je d'r ientje vedaan den?
OT: ik irriteer me er ook aan, dat leer je toch al op de basisschool?
Ben dr ien van Hoorn!quote:Op zondag 29 april 2007 22:32 schreef Lemjur het volgende:
[..]
Weer ben je d'r ientje vedaan den?
OT: ik irriteer me er ook aan, dat leer je toch al op de basisschool?
Ik docht dat Horinezen juist niet groôsk benne, om West-Fries te wezequote:
quote:Op zondag 29 april 2007 22:25 schreef Xebrozius het volgende:
Correcte antwoord is: hij wil.
Hij heb, hij loop, hij kijk, hij lees etc etc.quote:Op zondag 29 april 2007 22:56 schreef nietzman het volgende:
Het is toch ook niet "hij wis!"
WTF. Er is daadwerkelijk een club die van zwakke werkwoorden sterke wil maken? Moet niet gekker worden.quote:Op zondag 29 april 2007 22:33 schreef trabant het volgende:
Let er ook op dat je de verleden tijd en de conjunctief sterk vervoegt: wou.
Er kan veel meer sterk vervoegd worden dan men denkt.![]()
quote:Op zondag 29 april 2007 23:10 schreef -td6d- het volgende:
YES!
Ik erger me hier altijd echt zo vreselijk aan!
Leuk dat Hoornse West-fries.quote:Op zondag 29 april 2007 23:03 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Hij heb, hij loop, hij kijk, hij lees etc etc.
Kan allemaal.West-Friesland
.
Kanker toch op met die gekke taal.quote:Op maandag 30 april 2007 11:22 schreef Lemjur het volgende:
[..]
Leuk dat Hoornse West-fries.
Ik heb het op deze manier geleerd ( Ik hew 't op deuze manier leert)
Hij het, Hij loupt/doet loupe, hij koikt, hij leist.
maar dat terzijde![]()
Welja.quote:Op zondag 29 april 2007 22:33 schreef trabant het volgende:
Let er ook op dat je de verleden tijd en de conjunctief sterk vervoegt: wou.
Er kan veel meer sterk vervoegd worden dan men denkt.![]()
quote:Op maandag 30 april 2007 11:26 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Welja.
Infinitief Onvoltooid verleden tijd Voltooid deelword
kievit koevoet kougevat
Ik vind dat ze van 'geberken' dan eigenlijk 'eiken' moeten maken ofzo.quote:beuken berk geberken
insh allah! (quote:Op zondag 29 april 2007 22:33 schreef Janetje het volgende:
Eens. Jawohl, Ja. Amen, Yes, Bien sur.
Helemaal mee eens.
Je zit "hij wilt" tegenwoordig vaker dan de correct variant. Leren die kutkoters dan helemaal niets meer op schoolquote:Op zondag 29 april 2007 22:30 schreef Xebrozius het volgende:
Ik ben geen heiligheid wat betreft spelling, maar deze nieuwe hype op fok dient echt te stoppen. Dit slaat echt he-le-maal nergens op. Op de FP en in het forum zie ik het continu.
quote:Op woensdag 16 mei 2007 12:05 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
hij/jij wilt mag ook! het is ouderwets, maar het mag
http://www.taalunie.nl
quote:Op woensdag 16 mei 2007 14:55 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Nee hoor, 'hij/zij wilt' mag nooit; is hypercorrectie. 'Jij wilt' is uiteraard wél correct.
quote:Op woensdag 16 mei 2007 15:02 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
ga dan maar zoeken op de site van dé Nederlandse Taalunie, daar staat toch écht dat het allebei mag
en als het daar staat, dan klopt het
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/442
Mijn sig is toch best duidelijk; het artikel van de Taalunie ook, m.i.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 09:31 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Dan lees je niet goed.
Dat artikel gaat over de jij-vorm, bij de hij-vorm mag het niet met een 't'.
Maarre, dit is wel erg offtopic
Ik geloof dat dit in een ander, edoch soortgelijk topic thuishoort. Maareh.. Waar haal je die lariekoek nou weer vandaan dat 'me' opeens ook als bezittelijk voornaamwoord kan fungeren? Mensen die een dergelijk taalgedrocht gebruiken dienen ter plekke een aderlating te ondergaan. Eentje van 5 liter ofzo.quote:
quote:Op donderdag 24 mei 2007 21:51 schreef EdAtTheBar het volgende:
het is wel 'jij wilt' toch?
Alsof Engels altijd even logisch is. Opvallend aan Engels vind ik de losse relatie tussen de letters en de uitspraak ervan., m.n. de klinkers.quote:Op donderdag 24 mei 2007 23:06 schreef Spacehamster het volgende:
En dan vreemd vinden dat buitenlanders het Nederlands een moeilijke taal vinden...
We kunnen beter met zn allen Engels gaan spreken. Dat verstaan veel meer mensen en er zijn geen rare tussen-N'tjes.
mensen die ja zeggen als ze nee bedoelen.. ook zoietsquote:Op vrijdag 25 mei 2007 11:19 schreef Jumparound het volgende:
mensen die maand schrijven waar ze maanden bedoelen..
Afkorten kan ook tever gaan
Wat lul jij nou weer? Me is spreektaal maar niet verkeerd.quote:Op donderdag 24 mei 2007 21:24 schreef Nexxennium het volgende:
[..]
Ik geloof dat dit in een ander, edoch soortgelijk topic thuishoort. Maareh.. Waar haal je die lariekoek nou weer vandaan dat 'me' opeens ook als bezittelijk voornaamwoord kan fungeren? Mensen die een dergelijk taalgedrocht gebruiken dienen ter plekke een aderlating te ondergaan. Eentje van 5 liter ofzo.
Het is dan niet echt makkelijker maar wel meer de moeite waard om te leren omdat veel meer mensen het ook kennen.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 00:35 schreef Nexxennium het volgende:
Alsof Engels altijd even logisch is. Opvallend aan Engels vind ik de losse relatie tussen de letters en de uitspraak ervan., m.n. de klinkers.
ik spreek nooit over "me"quote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:51 schreef Burbujas het volgende:
[..]
Wat lul jij nou weer? Me is spreektaal maar niet verkeerd.
Je avatar.quote:Op zondag 29 april 2007 22:25 schreef Xebrozius het volgende:
Correcte antwoord is: hij wil.
Kan dat hypercorrecte gebullshit ook ophouden per direct, alvast bedankt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |