quote:Op zondag 29 april 2007 12:55 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Maar dat is nu precies het ondernemersrisico.
Your point being ? We hebben hier te maken met een ondernemer die klaagt dat hij voor het gevraagde bedrag geen goed onderzoek kan doen. Je wilt toch niet serieus het standpunt innemen dat de consument daar de dupe van moet worden ?quote:
Dat lijkt mij ook. Je doet onderzoek of je doet het niet, en als je er geld voor vraagt dan doe je dus (deugdelijk!) onderzoek.quote:Op zondag 29 april 2007 13:00 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Your point being ? We hebben hier te maken met een ondernemer die klaagt dat hij voor het gevraagde bedrag geen goed onderzoek kan doen. Je wilt toch niet serieus het standpunt innemen dat de consument daar de dupe van moet worden ?
Ik denk dat dat een lastige afweging is in elektronica land.quote:
Precies. Maar de juridische scherpslijpertjes hier weten het allemaal veeeeeel beter.quote:Op zondag 29 april 2007 13:02 schreef frederik het volgende:
Kortom, prijsbepaling van de onderzoekskosten is een hele lastige, te hoog en je hebt niets te onderzoeken, te laag en je hebt niets te repareren
Precies, wij weten waar het ondernemersrisico behoort te liggen.quote:Op zondag 29 april 2007 13:25 schreef gronk het volgende:
[..]
Precies. Maar de juridische scherpslijpertjes hier weten het allemaal veeeeeel beter.
Niet relevant.quote:En wat TS al zei: wil je een 100% accurate prijsbepaling kunnen doen, dan moet je 'm eerst compleet repareren, en als de koper 'm niet wil repareren, dan moet je 'm weer 'stukmaken'. Voorzover dat kan.
Mooi. Laat dat agentje voor die 35 euro dan maar fijn z'n rechtsbijstandsverzekeringquote:Op zondag 29 april 2007 13:37 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Precies, wij weten waar het ondernemersrisico behoort te liggen.
[..]
Niet relevant.
Slecht plan. De 'juridische fijnslijpers' roepen dan dat de agent 'ongerechtvaardigd verrijkt' is en dat hij daarom het verschil zal moeten betalen aan de winkelier.quote:Op zondag 29 april 2007 13:45 schreef Lukaso het volgende:
als die agent nou slim is, betaald ie die 35 euro voor de onderzoekskosten en neemt ie zn camera mee.
Vervolgens komt hij de volgende dag weer langs met dezelfde camera en biedt die aan ter reperatie, uit onderzoek blijkt dan dat de kosten 70 euro te bedragen(het oorspronkelijke defect is immers al verholpen). Die reperatie laat hij uitvoeren zodat de onderzoekskosten weer wegvallen en betaalt hij de 70 euro.
dan heeft ie een gerepareerde camera voor 105 euro ipv 150 of 225
Om nog maar niets te zeggen over de winkelier, die ongetwijfeld ook niet op z'n achterhoofd gevallen isquote:Op zondag 29 april 2007 13:49 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Slecht plan. De 'juridische fijnslijpers' roepen dan dat de agent 'ongerechtvaardigd verrijkt' is en dat hij daarom het verschil zal moeten betalen aan de winkelier.
quote:Op zondag 29 april 2007 13:45 schreef Lukaso het volgende:
als die agent nou slim is, betaald ie die 35 euro voor de onderzoekskosten en neemt ie zn camera mee.
Vervolgens komt hij de volgende dag weer langs met dezelfde camera en biedt die aan ter reperatie, uit onderzoek blijkt dan dat de kosten 70 euro te bedragen(het oorspronkelijke defect is immers al verholpen). Die reperatie laat hij uitvoeren zodat de onderzoekskosten weer wegvallen en betaalt hij de 70 euro.
Ik denk dat een klant die 35 euro betaalt voor een offerte of prijsopgave wel mag verwachten dat de opgave waar hij voor betaalt ook enige waarde heeft.quote:Op zondag 29 april 2007 13:25 schreef gronk het volgende:
[..]
Precies. Maar de juridische scherpslijpertjes hier weten het allemaal veeeeeel beter.
En wat TS al zei: wil je een 100% accurate prijsbepaling kunnen doen, dan moet je 'm eerst compleet repareren, en als de koper 'm niet wil repareren, dan moet je 'm weer 'stukmaken'. Voorzover dat kan.
quote:Op zondag 29 april 2007 14:30 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik denk dat een klant die 35 euro betaalt voor een offerte of prijsopgave wel mag verwachten dat de opgave waar hij voor betaalt ook enige waarde heeft.
Het bedrijf weet vooraf al dat hun prijsopgaaf niet 100% zeker is. Maar als je 35,- voor een dienst incasseert mag de klant daar wel wat expertise voor verwachten.
Anders moet hij minimaal het ongerepareerde apparaat terugkrijgen, én de 35 euro - omdat het bedrijf zelf al aangeeft dat de dienst niet naar behoren is uitgevoert. Het resultaat klopt namelijk niet.
quote:In de voorwaarden staat vermeld dat de kosten van de prijsopgave onder voorbehoud van verdere complicaties zijn.
Nee, het oorspronkelijke defect was nog niet verholpen.quote:Op zondag 29 april 2007 13:45 schreef Lukaso het volgende:
Dat weet je niet, ik hoop dat je gelijk hebt.quote:Op zondag 29 april 2007 14:54 schreef hiolpi het volgende:
dat hij agent is heeft er niets mee te maken. Hij kwam misschien net na diensttijd verhaal doen.
In zoverre heeft het er wel iets mee te maken dat je tegenover klanten liever in discussie gaat met een schilder dan met iemand in politie uitrusting.quote:Op zondag 29 april 2007 14:54 schreef hiolpi het volgende:
dat hij agent is heeft er niets mee te maken. Hij kwam misschien net na diensttijd verhaal doen. ALs een schilder na werktijd/in de pauze verhaal komt halen, komt hij toch ook in zijn schilderkleding.
Ja, en wat wil je daarmee zeggen?quote:Op zondag 29 april 2007 14:38 schreef Redux het volgende:
In de voorwaarden staat vermeld dat de kosten van de prijsopgave onder voorbehoud van verdere complicaties zijn.
Kortom, hij heeft eerst het gesprek opgenomen en dat pas naderhand gemeld. Volgens mij mag dat niet. Tevens denk ik dat de korpsleiding dit ook niet echt kan waarderen en derhalve lijkt het me best mogelijk om aangifte te doen van intimidatie.quote:Op zaterdag 28 april 2007 19:44 schreef reul_lb het volgende:
[..]
Tevens vermeld hij in deze brief: "Voor de goede orde wijs ik u erop dat bij het gesprek op 13 maart 2007 een kennis van mij aanwezig was en voorts dat ik het gesprek heb opgenomen op een mobiele voice-recorder". Verder zegt hij de zaak na 14 dagen volgend op zijn brief over te dragen aan zijn rechtsbijstandverzekering.
De HR heeft ergens in de jaren '70 ofzo al gezegd dat het opnemen toegestaan is wanneer één van de partijen ervan weet.quote:Op zondag 29 april 2007 22:37 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Kortom, hij heeft eerst het gesprek opgenomen en dat pas naderhand gemeld. Volgens mij mag dat niet.
Dat beeld heb ik ook. Ik denk ook dat de korpsleiding weinig gecharmeerd zal zijn van dit optreden, maar dat doet niet af aan mijn standpunt dat de ondernemer fout zit.quote:Tevens denk ik dat de korpsleiding dit ook niet echt kan waarderen en derhalve lijkt het me best mogelijk om aangifte te doen van intimidatie.
Hij intimideert het bedrijf door met een agent binnen te stappen.
Dus ik kan iets opnemen en dat dan achteraf melden en dan is het rechtsgeldig?quote:Op zondag 29 april 2007 22:44 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
De HR heeft ergens in de jaren '70 ofzo al gezegd dat het opnemen toegestaan is wanneer één van de partijen ervan weet.
[..]
Yep.quote:Op zondag 29 april 2007 23:18 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Dus ik kan iets opnemen en dat dan achteraf melden en dan is het rechtsgeldig?
Nee, want als je het van tevoren zou melden, dan zouden de dingen waar het om gaat, niet gezegd worden.quote:Dat vind ik wel opmerkelijk,moeten ze dat niet van te voren melden?
Afhankelijk van want er op die voicerecorder staat, zou 't dus ook nog eens gewoon uitlokking kunnen zijn. Heeft 't agentje van TS iets teveel amerikaanse politieseries gezien?quote:Op maandag 30 april 2007 06:49 schreef _-rally-_ het volgende:
Nee, want als je het van tevoren zou melden, dan zouden de dingen waar het om gaat, niet gezegd worden.
'uitlokking' is iets wat in het strafrecht speelt, dit lijkt me civiel...quote:Op maandag 30 april 2007 10:25 schreef gronk het volgende:
[..]
Afhankelijk van want er op die voicerecorder staat, zou 't dus ook nog eens gewoon uitlokking kunnen zijn. Heeft 't agentje van TS iets teveel amerikaanse politieseries gezien?
Je moet het denk ik meer zien in de vorm van uitspraken uitlokken die nooit op papier zouden komen (omdat de ander weet dat die dan heel zwak komt te staan), maar die vrij makkelijk mondeling gedaan kunnen worden.quote:Op maandag 30 april 2007 11:23 schreef gronk het volgende:
Als je het hebt over uitlokking in een juridische context. Ik bedoel het meer als in 'een partij draagt een voicerecorder, en gaat een discussie aan met een andere partij, en gaat daarbij bewust provocerende uitspraken doen, in de hoop dat de tegenpartij dingen doet of zegt die, op zichzelf beschouwd, niet netjes zijn, of die je kunt aandragen bij je 'case'.' Waarbij die uitspraken of acties in context nog wel te begrijpen zijn.
Nee, dat zeg ik niet. Het maakt uit of je iets opneemt puur ter referentie, of met de insteek 'zo, eens kijken of ik iemand zover kan krijgen dat-ie helemaal los gaat, en dan heb ik dat teepje als 'bewijs''.quote:Op maandag 30 april 2007 11:52 schreef frederik het volgende:
Het gebruik van de recorder heeft de winkelier niet aangezet tot het doen van uitspraken, die zelfde uitspraken had die ook gedaan wanneer er geen recorder aanwezig was
Het lijkt me evident dat de voicerecorderdrager er alles aan zal doen de ander te bewegen tot die uitspraken, die voor de voicerecorderdrager positief zijn.quote:Op maandag 30 april 2007 11:23 schreef gronk het volgende:
Als je het hebt over uitlokking in een juridische context. Ik bedoel het meer als in 'een partij draagt een voicerecorder, en gaat een discussie aan met een andere partij, en gaat daarbij bewust provocerende uitspraken doen, in de hoop dat de tegenpartij dingen doet of zegt die, op zichzelf beschouwd, niet netjes zijn, of die je kunt aandragen bij je 'case'.' Waarbij die uitspraken of acties in context nog wel te begrijpen zijn.
'quote:Op maandag 30 april 2007 12:08 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Het lijkt me evident dat de voicerecorderdrager er alles aan zal doen de ander te bewegen tot die uitspraken, die voor de voicerecorderdrager positief zijn.
Maar dat is volgens mij niet anders, wanneer die voicerecorder er niet is ?
Tuurlijk wordt de tegenpartij bij een geheime opname uitgelokt tot uitspraken die die niet gedaan zou hebben wanneer die de gevolgen kende (anders neem je die recorder al niet stiekum mee).quote:Op maandag 30 april 2007 11:58 schreef gronk het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Het maakt uit of je iets opneemt puur ter referentie, of met de insteek 'zo, eens kijken of ik iemand zover kan krijgen dat-ie helemaal los gaat, en dan heb ik dat teepje als 'bewijs''.
Precies, dit lijkt een beetje een gevalletje machtsmisbruik.quote:Op zaterdag 28 april 2007 20:00 schreef gronk het volgende:
Ik zou even het politiebureau opbellen. Met de vraag of het gebruikeljk is dat politieagenten onder werktijd, in uniform, privezaken afhandelen en met wetsartikelen lopen te schermen.
Wordt de recorder meestal voor bewijs van redelijkheid gebruikt? Ik had juist het beeld (maar kan daarmee verkeerd zitten) dat het juist gebruikt werd in gevallen waarin er verwacht wordt dat later toezeggingen ontkent worden, of afgezwakt.quote:Op maandag 30 april 2007 12:23 schreef gronk het volgende:
[..]
'
Nee, da's niet. In het geval zonder voicerecorder, wil je ook bij een hopeloze zaak toch iets van goodwill zien te krijgen bij de tegenpartij. Terwijl je met voicerecorder alleen maar wilt laten zien dat de tegenpartij onredelijk is. Sterker nog: als de tegenpartij je een schikking aanbiedt, dan komt je dat eigenlijk helemaal niet goed uit.
Zoals ik het hier zie: de politieagent beseft dat-ie in een hopeloze situatie zit, en probeert met een soort-van-chantage alsnog z'n gelijk te krijgen. Van eerdere gesprekken heeft-ie geen opnames (domdomdom!quote:Op maandag 30 april 2007 12:30 schreef frederik het volgende:
Wordt de recorder meestal voor bewijs van redelijkheid gebruikt? Ik had juist het beeld (maar kan daarmee verkeerd zitten) dat het juist gebruikt werd in gevallen waarin er verwacht wordt dat later toezeggingen ontkent worden, of afgezwakt.
Een beeld wat bij dit topic oiok zou kunnen passen (die klant heeft niet meer zo'n vertrouwen in mededelingen door de winkel)
Misschien schat die zijn kansen niet helemaal op 100% (ik zou als agent namelijk anders reageren), maar toch, is die wel kansloos?quote:Op maandag 30 april 2007 12:43 schreef gronk het volgende:
[..]
Zoals ik het hier zie: de politieagent beseft dat-ie in een hopeloze situatie zit, en probeert met een soort-van-chantage alsnog z'n gelijk te krijgen. Van eerdere gesprekken heeft-ie geen opnames (domdomdom!), nou ja, dan moet je maar een zaakje verzinnen en dat opblazen.
Ik ben 't er wel mee eens dat de reparateur ook wel iets beter had kunnen communiceren; aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat dingen nu zijn gegaan zoals ze hier. En dan nog; als de reparateur up front had gezegd 'het kost 220 euro', dan had die agent 35 euro moeten lappen. Niemand die daar bezwaar tegen had gemaakt. Nu is het 'het kost 150 euro; shit, dat lost maar de helft van het probleem op, want er is ook nog *iets anders* stuk; een volledige reparatie kost 220 euro'.quote:Op maandag 30 april 2007 13:08 schreef frederik het volgende:
Misschien schat die zijn kansen niet helemaal op 100% (ik zou als agent namelijk anders reageren), maar toch, is die wel kansloos?
Als je de hele opdracht als 1 geheel zou zien (onderzoeken en gelijk repareren) dan heeft de winkel een prijsverhoging doorgevoerd nadat de klant akkoord gegaan was met de lagere prijs. Het ontbinden naar aanleiding daarvan zou dan geen halve maar een gehele ontbinding zijn (incl onderzoeken).
Zou je het als twee aparte onderdelen zien dan is de winkel duidelijk te kort geschoten, door alleen een prijs te vermelden.Er is nergens vermeld dat het eerste probleem wat gezien werd al 150 euro zou kosten, maar dat het alleen nog maar op zou kunnen lopen omdat bij onderzoek niet duidelijk was of er nog meer kapot was. Dat is namelijk al een heel ander verkooppraatje, een verkooppraatje waarbij heel wat klanten toch voor een andere keuze gaan.
Ik denk dat het ten eerste een stukje emotie is, maar waar die wel gelijk in zou kunnen hebben.quote:Op maandag 30 april 2007 14:45 schreef gronk het volgende:
Niet handig van de reparateur, maar hoe die agent er dan bij komt dat-ie geen onderzoekskosten hoeft te betalen...
Nee, klopt niet. Ik heb zelf ook het nodige laten repareren, en het komt in de praktijk op het volgende neer:quote:Op maandag 30 april 2007 15:47 schreef frederik het volgende:
De winkelier heeft toch geld gevraagd voor een dienst die achteraf niet naar behoren is uitgevoerd. De situatie is duidelijk een andere dan die waarin de klant gelijk afziet van reparatie (hier geeft de winkel aanleiding aan de klant om de overeenkomst te ontbinden).
Heeft zo'n klacht veel zin?quote:Op maandag 30 april 2007 15:31 schreef PDOA het volgende:
Ik zou iig beklag doen bij zijn werkgever over het (volgens hem) opgenomen gesprek, waar je geen toestemming voor hebt verleend. Neem dan ook die brief mee waar dit in staat.
Eens kijken of oom agent dan nog zo'n grote bek heeft.
Het verschil zit hem nu net in het feit dat er eerst ja gezegd is tegen reparatie (waardoor dat onderzoek kosteloos is), waarna de winkelier plotsklaps de prijs omhoog gooit, waardoor de klant kan ontbindenquote:Op maandag 30 april 2007 15:55 schreef gronk het volgende:
[..]
Nee, klopt niet. Ik heb zelf ook het nodige laten repareren, en het komt in de praktijk op het volgende neer:
je komt met je apparaat bij een winkelier, vraagt of ze het kunnen repareren; winkelier zegt 'mwoah, we kunnen eens kijken; onderzoekskosten zijn 35 euro, mocht je de boel laten repareren dan brengen we die niet in rekening, maar alleen arbeidsloon & materiaalkosten'. Als je daarmee akkoord gaat, dan zit je sowieso vast aan 35 euro onderzoekskosten. Ook als het ding niet te repareren is.
Als onderzoek kosteloos zou zijn, en het alleen om de reparatiekosten zou gaan, OK. Maar zoals ik het hier lees, is het zo dat op het moment dat je dat ding achterlaat in de winkel, dat het je dan sowieso 35 euro kost.quote:Op maandag 30 april 2007 16:03 schreef frederik het volgende:
Het verschil zit hem nu net in het feit dat er eerst ja gezegd is tegen reparatie (waardoor dat onderzoek kosteloos is), waarna de winkelier plotsklaps de prijs omhoog gooit, waardoor de klant kan ontbinden
Dan nog kunnen eventuele verdere complicaties niet uitgesloten worden, daar deze zich pas op een later moment voor kunnen doen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 20:59 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Dat vind ik te kort door de bocht: de klant mag er op vertrouwen dat een professional weet waar hij of zij mee bezig is.
De bedoeling zal inderdaad zijn dat je minimaal 35 euro achterlaat, wat je na het onderzoek ook besluit.quote:Op maandag 30 april 2007 16:09 schreef gronk het volgende:
[..]
Als onderzoek kosteloos zou zijn, en het alleen om de reparatiekosten zou gaan, OK. Maar zoals ik het hier lees, is het zo dat op het moment dat je dat ding achterlaat in de winkel, dat het je dan sowieso 35 euro kost.
Maar misschien dat TS dat even kan verhelderen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |