abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48805677
Gisteren heeft in Turkije de eerste ronde van de presidentsverkiezingen plaatsgevonden. In die eerste rond heeft Abdullah Gül van de regerende AKP 352 van de mogelijke 500 stemmen gekregen. Dat is onvoldoende om direct de president te worden, maar er is wat anders aan de hand ook nog.

Tot gisteren gingen de tegenstanders van de AKP, die deze partij zien als de grootste bedreiging voor de seculiere staat in Turkije ervanuit dat het volgende scenario zich zou gaan ontvouwen.

De grootste oppositiepartij CHP zou voorkomen dat er 367 parlementsleden aanwezig zouden zijn bij de eerste stemming. Vervolgens zou de parlementsvoorzittern (AKP) de stemming toch laten plaatsvinden, en de CHP zou de stemming betwisten als ongrondwettig bij het hooggerechtshof. Gelet op de (veronderstelde?) partijdigheid van het hooggerechtshof zou dan de verkiezing van een president onmogelijk worden gemaakt tijdens het huidige parlement waarna een verkiezing afgedwongen kon worden.

De CHP maakte echter gisteren een kolosale fout; in een poging om nog meer munitie tegen de AKP te verzamelen werden 8 leden naar de vergaderzaal gestuurd als 'observator'. Dit was voor de voorzitter reden om te constateren dat er 368 leden aanwezig waren bij de vergadering en dat de vergadering doorgang zou gaan vinden (de voorzitter zelf vond dat 184 leden al voldoende was voor een geldige stemming, maar nu kan ook de CHP nauwelijks meer hard maken dat er te weinig leden aanwezig waren).

Een en ander betekende dat Abdullah Gül eigenlijk niks meer in de weg stond naar het presidentschap van de Turkse Republiek. Een voornamelijk ceremoniële functie, maar wel eentje met een heel erg symbolische lading omdat de oprichter van het moderne Turkije ook de eerste president van het land was.

En toen was daar plotseling de mededeling vanacht van het leger. Met een nagenoeg sfinx-achtige uiting liet de generale staf weten verontrust te zijn over de discussie over het 'seculiere karakter' van Turkije, noemde wat onbenullige incidentjes die zich hadden voorgedaan op dat gebied tijdens de voorbereiding van de viering van de nationale jeugdfeestdag. Tenslotte liet het leger met nadruk weten dat het óók partij was in de discussie en dat er geen twijfel over zou moeten bestaan aan welke kant het leger staat. Namelijk aan de kant van de beschermers van de seculiere staat.

Volgens mij heeft het leger de conclusie getrokken dat het de parlementaire 'verdedigers' niet is gelukt om de 'imam uit het presidentiële paleis te houden' zodat ze het nu, net zoals in 1997 zelf gaan doen. Er zal misschien geen soldaat de kazerne uitkomen, maar in Turkije is de stille staatsgreep evengoed aan de gang.

Nog niet in het nieuws, maar als je alle puntjes in de puzzel die Turkije heet verbindt, is er geen enkele andere conclusie meer mogelijk.
pi_48805713
Ik hoop dat er een staatsgreep plaats vind. Dat betekent direct het einde van de onderhandelingen met de EU.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_48805813
Ik hoop het ook. Die hele wel of niet bij de EU discussie zal me aan me reet roesten. Dat leger zit daar niet voor niets. Er moet altijd een scheiding zijn tussen kerk en staat, toch nog een leger in deze wereld dat zijn taak wel serieus neemt.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_48805837
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 14:24 schreef Nies het volgende:
Er moet altijd een scheiding zijn tussen kerk en staat
Was dat er maar in Turkije.
pi_48805939
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 14:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik hoop dat er een staatsgreep plaats vind. Dat betekent direct het einde van de onderhandelingen met de EU.
Net als of de 'EU' goed zou zijn voor Turkije Nee, het is perfect dat hier verstandigere mensen in het leger zitten dan in Nederland.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 28 april 2007 @ 14:36:23 #6
18552 WiXX
Kijk uit maloot...
pi_48806047
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 14:30 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Net als of de 'EU' goed zou zijn voor Turkije Nee, het is perfect dat hier verstandigere mensen in het leger zitten dan in Nederland.
Ligt het er nu dan aan dat ik selectief lees, of is bijna iedere turk die zich uitspreekt over zijn eigen land het er mee eens wat er gebeurt?
pi_48806132
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 14:30 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Prima. Als het dan voor de noch de EU noch voor Turkije goed is moeten we het gewoon niet doen. De Europeanen willen het niet, de Turken willen het niet. Niet doen dus.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_48806214
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 14:26 schreef Monidique het volgende:

[..]

Was dat er maar in Turkije.
Daar is dat leger dus voor...
  zaterdag 28 april 2007 @ 14:48:16 #9
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_48806269
ach turkije is allang een leger staat.. alleen proberen ze dat te verbloemen,,
Ze hebben zelfs recent ( jaar of 6-8) geleden mijnen gelegd bij de grens naar iraq..
Wat volgens de verdragen al jaren verboden is.. Maargoed, dat horen we niet hier in ons landje.
  zaterdag 28 april 2007 @ 14:49:03 #10
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_48806277
vind het toch wel interessant om te zien wat er aan de grenzen van ons continentje gebeurt dus ik volg dit even..

de seculiere top in turkije zit in een rare spagaat.. zij willen wel bij de eu, maar die eist dat turkije volledig democratisch wordt dus dat de stok achter de deur van het secularisme, het leger dus, niet ingezet kan worden om het seculiere karakter te beschermen.

1 bij de eu en democratisch een islamitisch land worden
of
2 door ondemocratische middelen seculier blijven en daardoor niet bij de eu komen en je kan je afvragen hoe lang die situatie vol te houden is..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_48806284
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 14:45 schreef Nies het volgende:

[..]

Daar is dat leger dus voor...
Nauwelijks.
pi_48806365
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 14:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Prima. Als het dan voor de noch de EU noch voor Turkije goed is moeten we het gewoon niet doen. De Europeanen willen het niet, de Turken willen het niet. Niet doen dus.
Wie zegt dat? Veel Turken willen wel degelijk bij de EU, op de felle nationalisten na. Een Turkije dat niet voor Europa kiest trekt daardoor automatisch partij voor Amerika, en voor andere EU-staten geldt hetzelfde.

Verder weten de meeste kiezers nauwelijks iets van EU-zaken af, dus hun mening doet niet ter zake. Zie ook het referendum over de Europese Grondwet, waarbij de Nederlanders en Fransen als blinde paarden achter het nee-kamp aanhobbelden .
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
pi_48806380
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 14:49 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nauwelijks.
Toch wel. De prominente legerleiders zijn voor een tot in het absurde doorgevoerd seculier staatsbestel.
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
pi_48806398
Turkije is de Weimar republiek van de 21ste eeuw. Het laagje democratie is flinterdun en lijkt amper gedragen te worden door een (groot) deel van de Turkse bevolking. Een aantal Turkse (ontheemde) ultra-nationalisten op Fok zijn daar een tragisch voorbeeld van.

Uiteindelijk zal de ware aard van Turkije gewoon naar boven komen misschien na de afwijzing door de EU. Een normale democratie is Turkije amper te noemen. Het leger wat het seculiere karakter moet beschermen blijft toch uiterst merkwaardig.
pi_48806416
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 14:54 schreef retteketet het volgende:

[..]

Toch wel. De prominente legerleiders zijn voor een tot in het absurde doorgevoerd seculier staatsbestel.
Er is niets seculiers aan een staat die zegt hoe er gelooft moet worden en die ideologiën niet toestaat als ze geopenbaard zijn door profeten in plaats van filosofen.
  zaterdag 28 april 2007 @ 15:07:00 #17
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_48806622
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 14:56 schreef Monidique het volgende:

[..]

Er is niets seculiers aan een staat die zegt hoe er gelooft moet worden en die ideologiën niet toestaat als ze geopenbaard zijn door profeten in plaats van filosofen.
daar is juist heel veel seculiers aan.. weinig vrijheid enz.. maar wel seculariteit
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
  zaterdag 28 april 2007 @ 15:14:39 #18
103012 Nies
Die hekse
pi_48806739
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 14:54 schreef retteketet het volgende:

[..]

En in het geval van Turkije ik ook... geloofsfanatici horen geen macht te hebben.
  zaterdag 28 april 2007 @ 15:18:05 #19
136181 adnansupernew
www.kadesign.nl & www.phds
pi_48806791
GRootste poppenkast ooit in Turkije. DE islamitische volk van turkije werd al jaren dom gehouden, onderdrukt door de kemalistische faciscten die Turkije rijk is. Ik hoop echt dat Abdullah president word, en al die kemalisten helemaal kapot getrapt worden.

Voor een Turkije zoals die bedoeld was, met de islamitische grondbeginselen en de kalifaat weer terug. Een Turkije die vooruitstrefend is, en alleen maar beter zal worden. Met Ak parti heeft turkije weer in lange tijd wat ruimte gehad om deze droom te verwezenlijken...nu nog effe door zetten.
pi_48806820
Een stille staatsgreep zonder dat de toekomstige president ook maar 1 maatregel door heeft kunnen voeren? Dat lijkt me stug. Het leger wil de seculiere staat beschermen, niet een president verkiezen. De melding van vanacht lijkt me dan ook een waarschuwing; als Gül zijn religieuze waarden wil doorduwen krijgt hij met het leger aan de stok.

Gevaarlijk? Ja. Staatsgreep? Nee.
pi_48806858
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 15:18 schreef adnansupernew het volgende:
GRootste poppenkast ooit in Turkije. DE islamitische volk van turkije werd al jaren dom gehouden, onderdrukt door de kemalistische faciscten die Turkije rijk is. Ik hoop echt dat Abdullah president word, en al die kemalisten helemaal kapot getrapt worden.

Voor een Turkije zoals die bedoeld was, met de islamitische grondbeginselen en de kalifaat weer terug. Een Turkije die vooruitstrefend is, en alleen maar beter zal worden. Met Ak parti heeft turkije weer in lange tijd wat ruimte gehad om deze droom te verwezenlijken...nu nog effe door zetten.
Kan je ook feitelijke argumenten geven vóór een religieuze staat? Die idealistische uitspraken zijn nergens op gebaseerd, en laat eerder blijken dat juist jíj dom wordt gehouden.
  zaterdag 28 april 2007 @ 15:22:02 #22
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_48806866
quote:

je schrijf stijl/kwaliteit is in lijn met je inhoud dat is alvast 1 punt...
  zaterdag 28 april 2007 @ 15:23:01 #23
136181 adnansupernew
www.kadesign.nl & www.phds
pi_48806886
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 15:22 schreef nixxx het volgende:

[..]

je schrijf stijl/kwaliteit is in lijn met je inhoud dat is alvast 1 punt...
ach...ik hoef me niet te bewijzen aan sukkeltjes zoals jou.
  zaterdag 28 april 2007 @ 15:23:31 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_48806894
Ik denk ook dat het leger opnieuw ingrijpt, zoals dat al vele keren is gebeurd sinds de stichting van Turkije. No big deal.
Wel apart altijd die situatie in Turkije waar het leger de grondwet bewaakt (die een stricte scheiding van kerk en staat voorschrijft)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_48806905
quote:

Zo te lezen strijd je wel voor vrijheden.

Ik dacht overigens dat Atatürk een soort god is in Turkije maar blijkbaar niet bij iedereen .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')