Dus domme mensen zonder beleggingservaring mogen riskante optieconstructies aangaan, de winst houden als alles goed gaat maar als het fout gaat kunnen ze naar de rechter stappen en hun geld terugkrijgenquote:Variabele vergoeding Dexia-lease
De rechter in Amsterdam gaat aan een groep gedupeerden van aandelenlease een variabele vergoeding uitkeren. Het model dat de rechtbank in drie zaken heeft gehanteerd, zal ook worden toegepast op ruim 3500 rechtszaken tegen Dexia-bank.
In het model wordt gekeken naar loon, opleidingsniveau, beleggingservaring en vermogen van de gedupeerde. Mensen met weinig inkomen en ervaring krijgen 75 tot 85 procent terug, maar welgestelde, ervaren beleggers slechts 5 tot 15.
De gedupeerden zijn niet akkoord gegaan met de zogeheten Duisenberg-regeling van twee jaar geleden. Ze wilden via de rechter meer geld terugkrijgen.
Bron: NOS
Ik ben het wel met je eens hoor, als ze flink winst hadden gepakt had je ze niet gehoord, maar veel mensen zijn er ook ingeluld. Dan snap ik de uitspraak van de rechter wel, ze wisten niet beter itt ervaren beleggers.quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dus domme mensen zonder beleggingservaring mogen riskante optieconstructies aangaan, de winst houden als alles goed gaat maar als het fout gaat kunnen ze naar de rechter stappen en hun geld terugkrijgen
In gelijke gevallen word je gelijk behandeld ja, daar is nu geen sprake van lijkt me. Mensen die onbewust een groot risico nemen of ervaren beleggers die wisten wat de risico's waren..quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:56 schreef Zelva het volgende:
Goh, een rechter die artikel 1 van de Grondwet niet kent. Hoe is die ooit door de opleiding heen gekomen?
Frysia financieringen, geelink....Leen bij Leenquote:Op zaterdag 28 april 2007 04:05 schreef gelly het volgende:
[..]
In gelijke gevallen word je gelijk behandeld ja, daar is nu geen sprake van lijkt me. Mensen die onbewust een groot risico nemen of ervaren beleggers die wisten wat de risico's waren..
Ah. What's next? Een politieagend die gepakt wordt voor gewapende overval gaat 2x zolang de cel in? Een timmerman die bij het klussen zijn been breekt mag de medische kosten zelf betalen? Een programmeur die RSI krijgt moet niet zeuren, echter, als een tandarts dit meemaakt: hij wist niet beter, dus 100% vergoeding?quote:Op zaterdag 28 april 2007 04:05 schreef gelly het volgende:
[..]
In gelijke gevallen word je gelijk behandeld ja, daar is nu geen sprake van lijkt me. Mensen die onbewust een groot risico nemen of ervaren beleggers die wisten wat de risico's waren..
Afgezien van het feit dat je agent schrijft is het volgens mij al zo dat als je als militair of agent een strafbaar feit pleegt, je een hogere straf krijgt.quote:Op zaterdag 28 april 2007 08:23 schreef Sjorz het volgende:
[..]
Ah. What's next? Een politieagend die gepakt wordt voor gewapende overval gaat 2x zolang de cel in? Een timmerman die bij het klussen zijn been breekt mag de medische kosten zelf betalen? Een programmeur die RSI krijgt moet niet zeuren, echter, als een tandarts dit meemaakt: hij wist niet beter, dus 100% vergoeding?
Ik vind het een gevalletje niet correct. Net zoiets als die variabele verkeersboetes die ze in... eh... Finland geven? Naar aanleiding van salaris. Vind ik net zo'n bullshit. Maar goed, wellicht is dat mijn VVD-hartje.
Ja, dat mag inderdaad... Domme mensen zonder beleggingservaring mogen zo'n constructie straffeloos aangaan omdat ze de verhaaltjes die ze te horen krijgen van de verkopers niet kunnen toetsen en de risicos daarvan niet kunnen inschatten. Daarom heeft een verstrekker van welk financieel product dan ook een verzorgingsplicht!quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:43 schreef SeLang het volgende:
Dus domme mensen zonder beleggingservaring mogen riskante optieconstructies aangaan, de winst houden als alles goed gaat maar als het fout gaat kunnen ze naar de rechter stappen en hun geld terugkrijgen
en ik zou hem vervolgens niet aan mogen klagen omdat ik hoog opgeleid ben en het dus had moeten wetenquote:Op zaterdag 28 april 2007 09:01 schreef Croga het volgende:
Als de eigenaar van een bunjeejump stand tegen jou zegt dat het volledig veilig is terwijl hij weet dat het touw op knappen staat klaag jij hem toch ook aan als het fout gaat? Tenslotte was de eigenaar op de hoogte van het gevaar en had dus de plicht om te zorgen dat jij niet het risico zou nemen....
Klinkt alsof de rechter het artikel juist uitstekend kent.quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:56 schreef Zelva het volgende:
Goh, een rechter die artikel 1 van de Grondwet niet kent. Hoe is die ooit door de opleiding heen gekomen?
Mijn linkse en rechtse kant zijn ernstig in conflict met die uitleg.quote:Op zaterdag 28 april 2007 09:01 schreef Croga het volgende:
[..]
Ja, dat mag inderdaad... Domme mensen zonder beleggingservaring mogen zo'n constructie straffeloos aangaan omdat ze de verhaaltjes die ze te horen krijgen van de verkopers niet kunnen toetsen en de risicos daarvan niet kunnen inschatten. Daarom heeft een verstrekker van welk financieel product dan ook een verzorgingsplicht!
Inderdaad, ik heb dat nooit echt begrepen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 09:55 schreef MinderMutsig het volgende:
Er is ook nog zoiets als gezond verstand en daar heeft een IQ getalletje niets mee te maken.
Even voor de duidelijkheid: bij Legiolease stond er letterlijk in de bijsluiter dat er niet alleen een mogelijkheid bestond tot verlies maar ook dat de mogelijkheid bestond dat er zelfs geld bij moest als aandelenkoersen sterk zouden dalen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 10:00 schreef FJD het volgende:
[..]
Inderdaad, ik heb dat nooit echt begrepen.
Mensen die mij een compleet risicoloos rendament aan bieden van tien procent per kwartaal of 22% per jaar voor vijf jaar lang lach ik keihard in hun gezicht uit en dat zou iedereen met een beetje gezond verstand moeten doen. If something sounds too good to be true, it probably is.
quote:Op zaterdag 28 april 2007 03:56 schreef Zelva het volgende:
En toch kan ik die opmerking wel begrijpen (maar ik ben dan ook een niet- jurist).quote:Op zaterdag 28 april 2007 12:17 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
alleen een niet-jurist kan een dergelijke domme opmerking plaatsen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |