abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48960192
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:01 schreef Viking84 het volgende:

[..]

jij bent helemaal vervuld van een wezen dat waarschijnlijk niet eens bestaat, of althans niet in de hoedanigheid die jij je voorstelt. Daar richt je je hele leven op, je verdedigt dit wezen en je beticht anderen ervan dat ze niet hun verstand gebruiken. Dat vind ik echt een vorm van religieuze waanzin.
Als ik een mooi huis zie denk ik ook niet dat er waarschijnlijk een ontwerper achter zit. Nee, dan weet je dat er een ontwerper achter zit. Als ik kijk naar het universum en alles wat er in zit, dan weet ik dat daar een ontwerper achter zit. Toeval bestaat niet en zeker niet als het perfect is.
quote:
Ik zeg niet dat er niets is tussen hemel en aarde (ongelukkig gekozen term, maar zo noemen we dat nu eenmaal), maar ik heb niet de illusie dat ik dat iets dat er dan is kan benoemen, juist omdat er geen bewijs voor is. En dat jij dat zo voelt, is geen bewijs, want een ander voelt dat de God van Israël de enige ware God is.
De joden zijn mensen van het Boek en geloven in dezelfde God.
quote:
Elke poging van de mens om dat 'iets' wel te benoemen, is tot mislukking gedoemd.
Dat mag je vinden.
quote:
Jij maakt jezelf wijs dat dat 'iets' een soort van Übermensch is die beslist over jouw lot en je richt je hele leven daarnaar.
Een übermensch? Wat denk je dat ik ben? Een christen? Nee, ik zie God zeker niet als een mens. In de verste verte niet. Dat zou inhouden dat Hij gebreken kent. Ieder mens heeft immers gebreken en ubermenschen dus ook. Je denkt teveel in tastbare zaken. Je ziel is ook niet tastbaar, maar bestaat wel. Je lichaam is slechts een gereedschap om je voort te kunnen bewegen op Aarde. Een geleend stukje gereedschap nog wel, want je zult wel verantwoording afleggen voor de manier waarop je je lichaam hebt gebruikt.
quote:
Dat noem ik een waandenkbeeld.
Al noem je het shakazulu.
quote:
Het bestaat alleen in je hoofd en omdat jouw voorouders kinderen voortgebracht hebben die ze ook weer met die denkbeelden hebben opgevoed, verspreiden die denkbeelden zich als een kanker.
Mijn ouders hebben mij geenszins met geloof opgevoed. Op een gegeven moment gebruik je je verstand gewoon. Ik zie eerder de opvoeding van ongelovige ouders een vorm van kwaadaardige kanker. Je kunt het wel genezen, maar het vergt meestal wat ingrepen.
quote:
Elke religie is klein begonnen, dus het argument dat miljoenen mensen in Allah geloven is niet geldig.
En toen je een baby was wis je nog niets, dus je kennis van nu is niet emer geldig
quote:
Het overgrote deel heeft dat van huis uit mee gekregen (vandaar ook dat er in Turkije vooral veel moslims zijn en relatief weinig christenen en het hier andersom is).
Natuurlijk heeft iedere ouder het goed voor met zijn kinderen. Het is niet meer dan logisch als je bepaalde dingen meekrijgt. Of heb jij nooit geleerd dat oversteken zonder op te letten niet goed is?
quote:
Ga jij maar eens een andere religie aanhangen dan de religie waar je mee opgevoed bent.
quote:
Van jongs af aan heb je het bestaan van God en de Bijbel als vanzelfsprekend aangenomen.
Dat valt wel mee. Het bewuste geloof is een stuk later gekomen, namelijk op het moment dat je je vestand begint te gebruiken.
quote:
Dan kom je daar echt niet meer zo gemakkelijk vanaf. Ik vind zelf dat ik daar bijzonder goed in slaag, al zal ik nooit helemaal los komen van het christelijk geloof.
Dat is je goed recht om je leven zo in te richten zoals jij wilt.
pi_48960268
Je neemt het allemaal veel te letterlijk, je gaat niet iets wat God in de bijbel beschrijft als dat hij bij de mens zegent, dat er iets afdwaalt uit hemel ofzo, nee zo is het niet, niet mijn interpretatie eigenlijk.. Er zijn dingen in de Koran wat wetenschappelijk bedoelt zijn en sommige niet, hadiths lichten het toe.. Denk bijvoorbeeld aan het punt dat er in de Koran staat dat de mens uit water is geschapen dat valt te testen,
in LB termen zie je Allah als de almachtige rechter, in wetenschappelijke termen zie je Allah als the cause of all things. gaat prima samen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')