abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 mei 2007 @ 11:03:33 #76
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_48957127
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 14:38 schreef Xenwolfie het volgende:
Vergeet de Grieken trouwens niet, die hebben Mussolini nog wat nachtmerries gegeven en Hitler ook in Kreta.
De grieken hebben Churchill en daarna Roosevelt meer nachtmerries bezorgt dan alle Joden Hitler bij elkaar hebben veroorzaakt. De hele puinhoop >45 in griekenland heeft ook geleid tot het starten van het Ijzeren gordijn.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  donderdag 3 mei 2007 @ 11:36:45 #77
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_48958502
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:23 schreef Xenwolfie het volgende:
Vergeet Finland niet, 2x de Sovjet Unie op zijn donder gegeven.
Niet helemaal, wat wel zo is, is dat de Finnen de Sovjets goed 1e keer een poepje hebben laten ruiken, ze wisten niet wat ze overkwam, grote verliezen in mankracht en materiëel. Uiteindenlijk wel "gewonnen" door de SU met een verovering van 60km land. Ze zeggen daar in Finland over die strijd ook wel, De russen hebben net genoeg grond gepakt om al hun doden op te kunnen begraven.

Het probleem waren de zuiveringen die vooraf waren gegaan. Na de Burgeroorlog werden 7 van de 10 officieren in het gehele Soviet leger verwijderd, alle ervaring was verdwenen en initiatief en lef werd niet meer beloond. Ze werden allemaal vervangen door personen die zo communistisch als wat waren en waren aangesteld door hun naam en faam, niet door ervaring en inzet.

Vooral dat in combinatie met het opheffen van de rangen in het soviet leger durfde niemand meer initiatief te nemen en werden troepen in de knel gewoon afgeslacht.

Voor de 2e aanval werden grote veranderingen aangebracht, rangen werden weer rechtgezet en ze gingen opzoek naar elke maar iets bekwame officier die het overleefd zou kunnen hebben in de werkkampen van Stalin. Enkele werden gevonden en ook Officieren die bij de Witten vochten werden in het Leger gebracht. Dat in combinatie met stuk betere voorbereiding werd de 2e aanval een groot succes en werd de Mannerheim linie doorbroken en de Finnen inde pan gehakt. Eindelijk hadden de Soviets hun grond, maar dat kostte ze zo enorm veel levens en materieel ( in de 1e strijd ) dat de Duitse waarnemers hier de fout maakten, het Sovjet leger te onderschatten. )

ze sloten een verbond en Finland moest zwaar inleveren.

Vervolgens, en dit is jou "2" e keer van in de pan hakken.. werden Duitsers bij ingang van Barbarossa naar finland verplaatst gezien het verbond tussen deze 2 landen en startten de Duitsers ook vanuit Finland hun Blitzkrieg op de nietsvermoedende Soviets. Door de Duitsers werden de Soviets een stuk teruggeslagen, de Finnen hadden haast geen Leger meer over. De finnen veroverden zelfs stukken grond van de Soviet Unie.

Maargoed, het is inderdaad zo.. dat die Finnen een prima organisatie hadden. Dat ze werkten met verouderd materiaal is misleidend, want oud Materiaal is niet meteen slecht materiaal.. en voor de hit&run taktieken heb je niet modern materieel nodig. Ze deden het prima maar het was een strenge winter en ze kenden het gebied door en door.. Maar voor de 2e aanval van de soviets lieten de soviets ook troepen uit onder andere Siberië uitrukken die prima tegen de kou konden en zorgden ze voor voldoende materiaal.

Maargoed, ik vind die Finnen laffe eikels want ze waaiden lekker met elk windje mee, in zee gaan met de Duitse Nazi's is voor mij al voldoende om het een stelletje apen te vinden, akkoord.. ze hadden een sterke bondgenoot nodig om hun eer te herstellen, maar als ze gewoon wat harder aan te touwtjes van de Volkerenbond hadden getrokken kregen ze daar ook wel de nodige hulp uit. Eerst worden ze aangevallen, staan ze hun mannetje, vervolgens bij de 2e aanval verliezen ze wat.

Maken afspraak met de Soviets's

sluiten daarna pact met De nazi's

trekken vervolgens SU binnen en bezetten arrogant heel Oost-Karelie..

Worden teruggeslagen

Verbreken vervolgens pact met nazi's en maken afspraken met de SU

en dan een potje gaan liggen janken
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  donderdag 3 mei 2007 @ 12:43:24 #78
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_48961253
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 13:24 schreef Vincenski het volgende:
Als teken van verzet had je ook nog de Februaristaking, als reactie op de Jodenvervolging. Was volgens mij in bezet Europa het eerste grote teken dat veel mensen het niet eens waren met de Jodenvervolging, en volgens mij heeft NL ook nog best plat gelegen hierdoor
Alsof dat ook maar 1 trein vertraagt heeft naar Polen, integendeel zelfs, de bezetter zette gewoon eigen mensen in en het spoor was lekker leeg.

En laten we niet vergeten dat Ambtenaren van de burgerlijke stand en de politie heel hard hebben meegewerkt aan het oppakken en deporteren van de joden.
Denemarken daarentegen werkte geheel niet mee, pleegde massaal verzet en evacueerde vrijwel geheel de joodse bevolking naar zweden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 3 mei 2007 @ 12:56:28 #79
176916 Karrs
2007-2017
pi_48961705
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alsof dat ook maar 1 trein vertraagt heeft naar Polen, integendeel zelfs, de bezetter zette gewoon eigen mensen in en het spoor was lekker leeg.

En laten we niet vergeten dat Ambtenaren van de burgerlijke stand en de politie heel hard hebben meegewerkt aan het oppakken en deporteren van de joden.
Niet bewust, over het algemeen. Het feit dat de Nederlandse administratie top geregeld was én dat deze documenten niet zijn verbrand tijdens de terugtrekking en vertragingsacties in mei 1940, heeft ervoor gezorgd dat er hier relatief heel veel joden de oorlog niet hebben overleefd. De beschuldiging dat Nederland flink heeft meegeholpen, is naar ik heb begrepen ook niet helemaal terecht. Het was meer een zij-effect...
quote:
Denemarken daarentegen werkte geheel niet mee, pleegde massaal verzet en evacueerde vrijwel geheel de joodse bevolking naar zweden.
Een goedmakertje van de Denen voor het opgeven van hun land in één dag
(Nuancering: ik weet niets van de strijd in Denemarken in 1940...)
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  donderdag 3 mei 2007 @ 12:59:05 #80
45206 Pietverdriet
pi_48961794
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:56 schreef Karrs het volgende:

[..]

Niet bewust, over het algemeen. Het feit dat de Nederlandse administratie top geregeld was én dat deze documenten niet zijn verbrand tijdens de terugtrekking en vertragingsacties in mei 1940, heeft ervoor gezorgd dat er hier relatief heel veel joden de oorlog niet hebben overleefd. De beschuldiging dat Nederland flink heeft meegeholpen, is naar ik heb begrepen ook niet helemaal terecht. Het was meer een zij-effect...
Ambtenaren van de burgerlijke stand in Amsterdam draaide overuren om gegevens over joden op te leveren aan de bezetter, en kwamen met methode verbeteringen hoe je ze in kaart kon brengen.
  donderdag 3 mei 2007 @ 13:07:05 #81
111528 Viajero
Who dares wins
pi_48962102
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 07:23 schreef de_verlosser het volgende:
toch nog ff een korte reactie,
Aan Viajero wil ik mijn excuuus aanbieden, kan je onderschrift niet begrijpen (100 % .....) maar ik weet niet hoe je dat bedoeld en ik hem geen idee hoe ik je postgeschiedenis kan nalezen.
mijn reactie was kort door de bocht wat dat betreft.wat Doorbell betreft, complementen voor je kennis, maar hoe zit het nu met die zwarte bladzij van de finnen? niet toch? wat Lariekoek betreft misschien is lingo wat voor hem daar waarderen ze goede spelling. en dan nog het belangrijkste IK HAAT NIEMAND en voor onsaamhangede jodenhater uitgemaakt te worden gaat mij veel te ver.Ik ben het niet eens hoe Israel zich opsteld en om je zelf het uitverkorende ras te noemen vind ik eng en ongezond.Was er niet iemand anders die dat ook dacht zo rond 1933??
Bedankt voor de verduidelijking. Mijn onderschrift (100% pro Israel) is misschien wat kort door de bocht, komt nog uit de tijd van de Libanon oorlog. Ik heb zeker wel kritiek op Israel, maar sta toch duidelijk aan de Israelische kant. Ik denk dat ik hem binnenkort ga veranderen.

Je kunt mijn postgeschiedenis doorlezen door op mijn naam te klikken, dan krijg je een lijst van alle topics waar ik ooit gepost heb.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  donderdag 3 mei 2007 @ 13:07:16 #82
154307 Oxyligen
I do not seek. I find
pi_48962112
quote:

[..]

...
De Februaristaking is niet hetzelfde als de spoorwegstaking in 44. En die laatste was vooral bedoeld om troepentransport naar Arnhem en omgeving te bemoeilijken.
Aan namen heb ik niks. Rugnummers moet ik hebben!
pi_48963396
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 11:36 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Vervolgens, en dit is jou "2" e keer van in de pan hakken.. werden Duitsers bij ingang van Barbarossa naar finland verplaatst gezien het verbond tussen deze 2 landen en startten de Duitsers ook vanuit Finland hun Blitzkrieg op de nietsvermoedende Soviets. Door de Duitsers werden de Soviets een stuk teruggeslagen, de Finnen hadden haast geen Leger meer over. De finnen veroverden zelfs stukken grond van de Soviet Unie.

Maargoed, het is inderdaad zo.. dat die Finnen een prima organisatie hadden. Dat ze werkten met verouderd materiaal is misleidend, want oud Materiaal is niet meteen slecht materiaal.. en voor de hit&run taktieken heb je niet modern materieel nodig. Ze deden het prima maar het was een strenge winter en ze kenden het gebied door en door.. Maar voor de 2e aanval van de soviets lieten de soviets ook troepen uit onder andere Siberië uitrukken die prima tegen de kou konden en zorgden ze voor voldoende materiaal.

Maargoed, ik vind die Finnen laffe eikels want ze waaiden lekker met elk windje mee, in zee gaan met de Duitse Nazi's is voor mij al voldoende om het een stelletje apen te vinden, akkoord.. ze hadden een sterke bondgenoot nodig om hun eer te herstellen, maar als ze gewoon wat harder aan te touwtjes van de Volkerenbond hadden getrokken kregen ze daar ook wel de nodige hulp uit. Eerst worden ze aangevallen, staan ze hun mannetje, vervolgens bij de 2e aanval verliezen ze wat.
Ik had gelezen (ben alleen vergeten waar...) dat ze de 2e Sovjet aanval in 1944 hadden gestopt terwijl de Duitsers keihard werden teruggeslagen. De Sovjets moesten zelfs versterkingen halen. En als ik Mannerheim of Rhyti of wie ook de leiding had in Finland was had ik hetzelfde gedaan. Finland schreeuwde om hulp maar alleen Zweden gaf ze wat kannonen, vrijwilligers en verkeerde kogels voor ind e kannonen.
Groot-Britanië en Frankrijk zouden troepen sturen en ze waren daar wel degelijk mee bezig maar het duurde allemaal te lang, Finland had geen kogels meer en moest zich in 1940 wel overgeven. Karelië gaat naar de Sovjets samen met 1/5e van je bevolking. Vervolgens krijgt een Oostenrijker met kapsones het idee de Sovjet Unie binnen te vallen. Ik als Mannerheim zie de kans om de gebieden terug te krijgen en doe dat ook.
Ich bin der Führer.
  donderdag 3 mei 2007 @ 13:48:57 #84
45206 Pietverdriet
pi_48963729
Tja, voor heel oosteuropa was het natuurlijk kut, aan de ene kant de massamoordenaar en gek stalin, en aan de andere kant de gek en massamoordenaar Hitler.
Heel wat mensen dachten dat ze bevrijd werden toen de Duitsers de sovjets verdreven, om dan van de regen in de drup te komen. Heb eens een oostfront veteraan gesproken die vertelde dat ze werden verwelkomt om vervolgens te zien hoe die mensen behandeld werden.

Er waren natuurlijk meer gekke situaties in de oorlog, het Communistische verzet in frankrijk heeft meer Fransen vermoord dan Duitsers, en in Griekenland maakten de Communisten in 44 grote hoeveelheden wapens buit om vervolgens de strijd op te nemen tegen de andere verzetsgroepen (en niet tegen de bezetter) om de macht in het na-oorlogse griekenland zeker te stellen.
  donderdag 3 mei 2007 @ 13:59:59 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_48964178
quote:
Eerlijkheidshalve moet daar wel bij worden gezegd dat er nauwelijks joden waren in Denemarken...
Maar Nederland heeft na Polen procentueel gezien de meeste joden gedeporteerd. En velen daarvan werden gewoon door de Nederlandse politie opgehaald.

Uit Duitse archieven blijkt verder dan er in NL nauwelijks verzet van betekenis was. Nederland werd gebruikt als een soort van relaxoord. Duitse militairen konden in NL namelijk gewoon ongewapend over straat, naar de bioscoop, uitgaan met locale meisjes, etc
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:02:16 #86
176916 Karrs
2007-2017
pi_48964298
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ambtenaren van de burgerlijke stand in Amsterdam draaide overuren om gegevens over joden op te leveren aan de bezetter, en kwamen met methode verbeteringen hoe je ze in kaart kon brengen.
Onder het mom "dat is m'n werk"
Heb veel discussies gelezen over waarom ze dat eigenlijk deden... meestal niet uit jodenhaat maar omdat ze 't werd opgedragen...
pi_48964386
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Eerlijkheidshalve moet daar wel bij worden gezegd dat er nauwelijks joden waren in Denemarken...
Maar Nederland heeft na Polen procentueel gezien de meeste joden gedeporteerd. En velen daarvan werden gewoon door de Nederlandse politie opgehaald.

Uit Duitse archieven blijkt verder dan er in NL nauwelijks verzet van betekenis was. Nederland werd gebruikt als een soort van relaxoord. Duitse militairen konden in NL namelijk gewoon ongewapend over straat, naar de bioscoop, uitgaan met locale meisjes, etc
kwam ook omdat de NLers zacht aangepakt werden door de duitser omdat ze de NLers zagen als broedervolk.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:06:00 #88
176916 Karrs
2007-2017
pi_48964458
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nauwelijks GEWAPEND verzet, dat is waar. Maar dan toch tot aan 1944; daarna werden er zelfs aanvallen op militaire stellingen uitgevoerd (bij het Twentekanaal, bijvoorbeeld) door de Blauwe Overall.
Er waren al bijna geen wapens in Nederland in 1940 en de wapens die er waren, waren net zo goed geregistreerd als joden . Het Englandspiel zat de verzetsgroepen ook nogal dwars de eerste jaren van de oorlog, omdat de droppings in Duitse handen kwamen.
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:06:26 #89
176916 Karrs
2007-2017
pi_48964471
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

kwam ook omdat de NLers zacht aangepakt werden door de duitser omdat ze de NLers zagen als broedervolk.
Putten...
pi_48965024
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:06 schreef Karrs het volgende:

[..]

Putten...
dan nog was dat zachter dan dat de fransen en polen werden aangepakt.
De NL krijgsgevangenen mochten gewoon naar huis etc etc.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:25:37 #91
176916 Karrs
2007-2017
pi_48965210
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dan nog was dat zachter dan dat de fransen en polen werden aangepakt.
De NL krijgsgevangenen mochten gewoon naar huis etc etc.
Da's ook weer waar.
pi_48966729
De discussie hierboven met o.a. De Verlosser grijpt erg in in de kwestie hoe je zelf zal reageren tijdens situaties van oorlog e.d.. Wat heer Verlosser bedoelt is dat de NL'ers niet heilig zijn geweest, en dat is zeker waar. Maar in elk land waren er voor en tegenstanders van het Nazisme, én van het Communisme. Omdat het Communisme beschouwd werd als een nog groter kwaad kreeg het Nazisme hierdoor ook aanhangers (het was kiezen tussen twee kwaden, zo lijkt het achteraf).
Wat dat betreft was NL een land van uitersten. Er zijn bijna geen andere landen te noemen waar de deportatie zo goed georganiseerd te werk ging, maar het verzet was bijvoorbeeld ook erg goed georganiseerd. V.w.b. de stakingen en dergelijke: ik heb het idee dat Nederland een potje kon breken bij de Duitsers, aangezien we over het algemeen erg goed meewerkten en voor weinig problemen zorgden. Bovendien waren wij ook "Arisch" volgens hun standaarden.
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:07:29 #93
178157 de_verlosser
De mens is een gewoontedier
pi_48966830
quote:
Onder het mom "dat is m'n werk"
Heb veel discussies gelezen over waarom ze dat eigenlijk deden... meestal niet uit jodenhaat maar omdat ze 't werd opgedragen
..

Jaja en als ik vraag of je je zusje een beurt wil geven dan doe je dat ook.....ik draag het je tenslot op.....
Wakker worden man...

Nederlanders zijn zo slap en alleen te motiveren als er wat valt te verdienen. Vandaar ook dat er zo veel joden konden onderduiken...het was allemaal voor de do....

Na deze opmerking krijg ik vast nog meer hatemail
pi_48967572
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:07 schreef de_verlosser het volgende:

[..]

..

Jaja en als ik vraag of je je zusje een beurt wil geven dan doe je dat ook.....ik draag het je tenslot op.....
Wakker worden man...

Nederlanders zijn zo slap en alleen te motiveren als er wat valt te verdienen. Vandaar ook dat er zo veel joden konden onderduiken...het was allemaal voor de do....

Een ietwat vergaande vergelijking maak je hier. Ik weet niet wat jij gaat doen als je onder dwang wordt gevraagd je zus een beurt te geven, met als gevolg misschien wel marteling of dood. Jij kunt daar zelf ook geen inschatting van doen, aangezien jij nog nooit in zo'n situatie hebt gezeten. Oordeel niet te snel. Mensen in nood maken rare sprongen.
Ik denk dat je er niet niet helemaal achter bent wat een oorlogssituatie inhoudt en hoe mensen daarop kunnen reageren.
quote:
Vandaar ook dat er zo veel joden konden onderduiken...het was allemaal voor de do....
Ik neem aan dat je weet dat je hiermee jezelf onsterfelijk belachelijk maakt?

[ Bericht 10% gewijzigd door LeXX op 03-05-2007 15:41:52 ]
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:43:11 #95
178157 de_verlosser
pi_48968246
Zeker een vergaande vergelijking Maar dat Karrs persoon moet echt wakker worden, ik weet niet welk propagandamatriaal hij heeft gelezen maar als je ziet hoe hij op het optreden van de NS probeert goed te praten.....Musschien moet ik hem ff herinnneren dat de NS na de oorlog nog de kosten van de niet betaalde transporten probeerde te innen. vandaar
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:49:40 #96
178157 de_verlosser
pi_48968525
En wat betreft mijn andere opmerking, Geef jij je laatste eten weg als je zelf niks heb, dacht het niet dus waarom joden verbergen als daar de doodstaf op stond, juist om er zelf beter van te worden..
Maar ik vind het leuk dat je in de goedheid van de mens geloofd.
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:50:47 #97
176916 Karrs
2007-2017
pi_48968578
quote:

[..]

..

Wakker worden man...

Dat klopt, want je lult uit je nek.

Die ambtenaren konden niet weten wat de Duitsers met de joden van plan waren. En kom maar met bronnen waaruit blijkt dat er aan jodenhulp verdiend is.

Je scheert weer veel te veel over één kam. Als je zo in hokjes blijft denken, is er geen discussie mogelijk.
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:52:11 #98
176916 Karrs
2007-2017
pi_48968635
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:43 schreef de_verlosser het volgende:
Zeker een vergaande vergelijking Maar dat Karrs persoon moet echt wakker worden, ik weet niet welk propagandamatriaal hij heeft gelezen maar als je ziet hoe hij op het optreden van de NS probeert goed te praten.....
Een quote, alsjeblieft, want ik weet niet waar jij het over hebt.
quote:
Musschien moet ik hem ff herinnneren dat de NS na de oorlog nog de kosten van de niet betaalde transporten probeerde te innen. vandaar
Bron?
pi_48968835
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:49 schreef de_verlosser het volgende:
En wat betreft mijn andere opmerking, Geef jij je laatste eten weg als je zelf niks heb, dacht het niet dus waarom joden verbergen als daar de doodstaf op stond, juist om er zelf beter van te worden..
Maar ik vind het leuk dat je in de goedheid van de mens geloofd.
Ik denk dat je hiermee teveel van jezelf hebt laten zien (en dan bedoel ik niet je mensenkennis ) En dat idd hokjesdenken je niet vreemd is. Jammer
pi_48970846
quote:

[..]

Misschien moet je eens ophouden te praten over "de nederlanders". Er waren groepen Nederlanders die dit deden maar lang niet allemaal, er was ook verzet en er was ook medewerking met de Duitsers. Je maakt er een sport van alleen heel erg nadruk te leggen op het laatste.
Dat is net zoals mik nu nadruk ga leggen op het bezetten door Israel van Palestina zonder oog te hebben wat er richting Israel gebeurd.
Een verhaal heeft altijd twee kanten....

In Nederland was de bevolkingsregistratie erg modern voor die tijd, het was dus een koud kunstje alle gereigistreerde Joden op te gaan halen. Als je dan 100!!! medewerkers van de burgerlijke stand hebt die wel mee willen werken (op straffe van dood van henzelf of hun familie) dan noem jij die 100 vervolgens "De Nederlanders". Beetje kort door de bocht. Net zo kort als zeggen dat heel Nederland opstand bood. Zoek eens de balans joh....

Daarnaast had je in alle landen steun en verzet aan de bezetter, nuance please...s
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')