abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 mei 2007 @ 13:36:36 #101
78918 SeLang
Black swans matter
pi_48924728
Er is één ding dat ik enorm mis: de lange zomeravonden in NL. Dat je thuiskomt van je werk en dat het dan nog urenlang licht is.
Hier is het altijd donker als ik thuiskom, het hele jaar door.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 2 mei 2007 @ 15:51:54 #102
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48929365
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 02:45 schreef StefanP het volgende:
Werkstraf voor verkrachter 10-jarig meisje
Man krijgt 180 uur werkstraf voor verkrachten 4-jarig meisje

Heb je nog meer redenen nodig?

Het Nederlandse 'straf'recht:
Eensch. Het Nederlandse strafrecht mag wel wat strenger op bepaalde zaken. Dat soort verhalen, "werkstraf" voor een verkrachter zijn natuurlijk walgelijk.

Maar om als de Verenigde Staten in de top 5 van executielanden te behoren, met Iran, Syrië, Saudie-Arabie, en China als onze top 5 genoten vind ik ook weer te ver gaan eigenlijk. De VS is geen Islam-theocratie of een Communistisch land, en executeert ongeveer evenveel mensen als Iran. Alleen China hebben we nog niet ingehaald. Daar kan Texas vast nog wel wat aan doen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 2 mei 2007 @ 17:17:12 #103
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_48932754
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 13:36 schreef SeLang het volgende:
Er is één ding dat ik enorm mis: de lange zomeravonden in NL. Dat je thuiskomt van je werk en dat het dan nog urenlang licht is.
Hier is het altijd donker als ik thuiskom, het hele jaar door.
Ik las het eerst verkeerd om, dat je het juist irritant vond. Ik dacht ook al...
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  woensdag 2 mei 2007 @ 18:42:52 #104
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_48935609
Als ik een goede baan aangeboden krijg in de VS... zou ik het serieus overwegen.

Als ik vandaag de loterij win zit ik morgen nog in TX.
pi_48936096
Ik wil nog steeds emigreren. Voor mijn plezier, niet omdat ik een hekel heb aan Nederland, integendeel. Echter na een tijdje ben je wel aan wat anders toe, ik heb al eerder voor kortere periodes in het buitenland gewoond en dat beviel mij prima. Mijn interesse ligt vooral in de VS, dat is ook mijn vakgebied. Als mijn stages in de VS bevallen, zit het er dik in dat ik op een gegeven moment voor langere, onbepaalde tijd naar Amerika vertrek.

Zeiken op Nederland vind ik niet echt een goede reden om te vertrekken, elk land heeft zijn voor en nadelen, en in Nederland is het nou over het algemeen niet echt ellendig te noemen. Ik denk ook dat mensen bedrogen uitkomen wanneer ze zichzelf proberen te overtuigen dat alles veel beter is in hun nieuwe land.
pi_48936226

[ Bericht 100% gewijzigd door DutchTrain op 02-05-2007 21:10:12 (normaal reageren is blijkbaar te moeilijk) ]
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 2 mei 2007 @ 19:07:58 #107
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_48936432
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 19:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Kom je dan net als StefanP ook nooit meer terug naar Nederland terwijl je familie, kennissen en vrienden in Nederland wonen?
Met het geld wat je uitspaard aan vermogensbelasting, inkomstenbelasting, wegenbelasting, bpm, accijnzen op benzine kan je regelmatig heen en weer vliegen lijkt me.
pi_48936583

[ Bericht 100% gewijzigd door DutchTrain op 02-05-2007 21:09:54 (normaal reageren is blijkbaar te moeilijk) ]
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 2 mei 2007 @ 19:22:29 #109
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_48936953
Gezien kromme straffen en onder andere belachelijk hoge energie prijzen, zou het wel steeds beter worden om te gaan emigreren.
Amerika..dunno, zo enorm veel dom volk daar.
Drugs are good mkay?
pi_48936979
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 19:22 schreef Party_P het volgende:
Gezien kromme straffen en onder andere belachelijk hoge energie prijzen, zou het wel steeds beter worden om te gaan emigreren.
Amerika..dunno, zo enorm veel dom volk daar.
Jij denkt dat de energieprijzen elders lager zijn?
  woensdag 2 mei 2007 @ 19:29:38 #111
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_48937196
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 19:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Stefan naar eigen zeggen ook, alleen wil hij het niet

Nu is er natuurlijk ook nog de vraag of het normaal is als je uit een normale gezinssituatie komt dat je in een keer niet in Nederland wil zijn
Bijvoorbeeld het feit dat als ik hier in het dorp een starterswoning wil kopen (ben nu nog thuiswonend student), het goedkoopste EUR 192.500 is (appartementje van 68m2).

Voor $ 109.900 (omgerekend dus 80.000 euro) kan je ook in het plaatsje Nederland, Tx in zo'n huis wonen:
http://first.texas.remax.com/listings/ListingDetail_r4.aspx?LID=26255540#
pi_48937274
Je kan ook voor 30000 euro in een villa in Leipzig wonen, maar dat wil nog niet zeggen dat je er moet willen wonen.

En als de prijzen laag zijn is er geen werk dus als je niet financieel onafhankelijk bent lijkt me dat ook niet echt handig
pi_48937307

[ Bericht 100% gewijzigd door DutchTrain op 02-05-2007 21:07:40 (normaal reageren is te moeilijk) ]
  woensdag 2 mei 2007 @ 19:37:43 #114
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_48937480
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 19:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je wil op een trailerpark wonen?
Nee, ik bedoel alleen maar even te vermelden dat het gewoon schreeuwend duur is om hier een woning te kopen, en als je iets met een beetje ruimte wil al helemaal.

200 000 euro koop je daar een riante villa met zwembad voor (klik)

[ Bericht 18% gewijzigd door Whiteguy op 02-05-2007 19:56:25 ]
pi_48937610
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 19:37 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel alleen maar even te vermelden dat het gewoon schreeuwend duur is om hier een woning te kopen, en als je iets met een beetje ruimte wil al helemaal.
Als je gewoon altijd gewerkt hebt naast je studie en iets normaals gestudeerd hebt kan je gewoon een starterswoning kopen en hoef je niet op verbanning.
  woensdag 2 mei 2007 @ 20:26:42 #116
44536 oYo
Coituri te salutant!
pi_48939434
Man DAM wat ben jij een zuiger zeg die een topic als deze een geheel andere wending kan geven.
  woensdag 2 mei 2007 @ 20:37:01 #117
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_48939918
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 19:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je kan ook voor 30000 euro in een villa in Leipzig wonen, maar dat wil nog niet zeggen dat je er moet willen wonen.

En als de prijzen laag zijn is er geen werk dus als je niet financieel onafhankelijk bent lijkt me dat ook niet echt handig
Duitsland lijkt me trouwens ook een aardig land om een tijdje te wonen. Veel ruimte, aardige mensen en natuurlijk brauhausen.
quote:
Als je gewoon altijd gewerkt hebt naast je studie en iets normaals gestudeerd hebt kan je gewoon een starterswoning kopen en hoef je niet op verbanning.
Ik heb nooit gezegd dat het niet KAN, ik heb er alleen iets op tegen om 200K neer te leggen voor een hokje ter grootte van een gemiddelde gevangeniscel (een NL cel is zowat nog groter waarschijnlijk).
Als je dan in bijvoorbeeld Duitsland of de USA mooier, ruimtelijker en plezieriger kan wonen, waarom niet?
  woensdag 2 mei 2007 @ 20:58:05 #118
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48940925
Duitsland heb ik ook altijd wel een aangenaam land gevonden. Ik spreek niet veel Duits, maar voldoende om het snel op te pikken. Ik heb geen plannen om terug te keren naar Nederland, maar mocht dat om wat voor reden dan ook wel gebeuren omdat ik dichter bij mijn familie wil zijn, dan sluit ik Duitsland niet uit aangezien mijn familie toch allemaal in de regio Twente/Achterhoek woont.

Mijn eerste keuze voor Europa valt toch op Engeland denk ik. Niet alleen voor de taal, maar ook voor de cultuur. Maar goed, ik zit hier goed in de VS, dus ik blijf lekker hier.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 2 mei 2007 @ 20:59:21 #119
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_48940982
Als ik ooit ergens anders heen zou gaan is het Ontario, omgeving Hamilton.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_48941317
Nogmaals
quote:
De vraagstelling is of er op FOK! mensen zijn die binnenkort of in de toekomst plannen hebben om te emigreren. Waar ga je geen? Waarom vertrek je uit Nederland? Laat het hier weten!
Er is dus geen enkele reden om elkaar in dit topic aan te vallen op zijn of haar keuze
  woensdag 2 mei 2007 @ 21:14:11 #121
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48941616
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 20:59 schreef popolon het volgende:
Als ik ooit ergens anders heen zou gaan is het Ontario, omgeving Hamilton.
Ben ik geweest.... ik heb familie wonen in Sarnia, London (die in Ontario uiteraard) en Toronto, dus ik ben al een paar keer in die regio geweest. Ik kies dan denk ik liever voor de oost-kant van Toronto in plaats van Hamilton, de natuur ziet er daar veel mooier uit.
-
pi_48952474
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 20:37 schreef Whiteguy het volgende:

Als je dan in bijvoorbeeld Duitsland of de USA mooier, ruimtelijker en plezieriger kan wonen, waarom niet?
Ten eerste is het niet waar en ten 2e blijft het een feit dat jij je eigen laat verbannen omdat je zogenaamd geen fatsoenlijk huis kan kopen terwijl dat toch echt vrijwel nergens makkelijker kan dan in Nederland

Als je dicht bij Duitsland woont is het al wat anders maar dan kun je ook gewoon in Nederland blijven werken

[ Bericht 1% gewijzigd door DiegoArmandoMaradona op 03-05-2007 06:07:02 ]
pi_48956656
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 05:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ten eerste is het niet waar en ten 2e blijft het een feit dat jij je eigen laat verbannen omdat je zogenaamd geen fatsoenlijk huis kan kopen terwijl dat toch echt vrijwel nergens makkelijker kan dan in Nederland

Als je dicht bij Duitsland woont is het al wat anders maar dan kun je ook gewoon in Nederland blijven werken
Ook al bouwen ze twintigduizend mini-appartementen zodat iedereen makkelijk een huis kan kopen, als dat niet in verhouding staat tot de prijs, dan vind ik je stelling vrij bout. Maar goed, groot gedeelte van de prijs is ook gerelateerd aan de ligging t.o.v. andere voorzieningen. Ik woon liever in een kleiner huis dichtbij een grote stad dan in een gigantisch huis in the middle of nowhere. Nou weet ik niet hoe dat in Texas allemaal precies ligt maar ik denk dat je wel gelijk hebt, als je kijkt naar gebieden in en rond New York. Als je daar ruim woont dan ben je gewoon een sjeik. Af en toe kijk ik in Gouda naar die huizenprijzen en dan gaan er gewoon krappe rijtjeshuizen voor 2 ton weg. Twee-onder-een-kappers zie ik hier voor meer dan 4 ton staan, dus dat is allemaal wel aan de dure kant. Op zich hoef ik niet zo heel groot te wonen, maar als je die foto's ziet van dat huis van 2 ton in Texas, inclusief zwembad, dan begin ik toch wel te watertanden.
  donderdag 3 mei 2007 @ 10:52:10 #124
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_48956784
Ik ben het aan het overwegen. Alleen weet ik wel dat ik dit niet doe vanwege onvrede met de maatschappij, de economie of onze wetgeving. Economie in het buitenland is vaker kut, de maatschappij ziet je als Nederlander toch als allochtoon en je zult keihard je best moeten doen om te integreren ( tenzij je naar Griekenland/Spanje gaat en eet bij Friet van Piet ) en over het algemeen is het juridisch beleid in het buitenland een stuk zwaarder en/of corrupt.

Dat gezegd hebbende ga ik dan ook gewoon naar het buitenland voor de zon en de relaxtheid van de bevolking, ik ben me nog aan het orienteren. Ik hoef echter geen rijkdom... Elke dag wakker worden in een prachtig land vind ik belangrijker dan het geld op mijn rekening.

Voorkeuren op dit moment:

Cuba, China, Jamaica, Nederlandse Antillen en eigenlijk heel Zuid Amerika.
pi_48956896
Cuba, dan ga je net voor de burgeroorlog
pi_48956988
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 10:48 schreef SuperHarregarre het volgende:

Ook al bouwen ze twintigduizend mini-appartementen zodat iedereen makkelijk een huis kan kopen, als dat niet in verhouding staat tot de prijs, dan vind ik je stelling vrij bout. Maar goed, groot gedeelte van de prijs is ook gerelateerd aan de ligging t.o.v. andere voorzieningen. Ik woon liever in een kleiner huis dichtbij een grote stad dan in een gigantisch huis in the middle of nowhere. Nou weet ik niet hoe dat in Texas allemaal precies ligt maar ik denk dat je wel gelijk hebt, als je kijkt naar gebieden in en rond New York. Als je daar ruim woont dan ben je gewoon een sjeik. Af en toe kijk ik in Gouda naar die huizenprijzen en dan gaan er gewoon krappe rijtjeshuizen voor 2 ton weg. Twee-onder-een-kappers zie ik hier voor meer dan 4 ton staan, dus dat is allemaal wel aan de dure kant. Op zich hoef ik niet zo heel groot te wonen, maar als je die foto's ziet van dat huis van 2 ton in Texas, inclusief zwembad, dan begin ik toch wel te watertanden.
1: Je komt de VS helemaal niet in als je niet tot de 10% van de werknemers in Nederland behoort en dan is een hypotheek nemen van 150K ook niet echt een probleem
2: Probeer maar eens een hypotheek te krijgen in de VS als je alleen een green-card hebt, als dat al lukt dan betaal je een rente die een stuk hoger ligt dan in Europa en je hebt geen HRA
3: Texas is middle of nowhere, je moet een behoorlijke knal van de molen gehad hebben als je daar wil wonen, zeker in de middle of nowhere
  donderdag 3 mei 2007 @ 10:59:27 #127
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_48956993
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 10:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Cuba, dan ga je net voor de burgeroorlog
Nu heb je daar nog een huis voor $ 6000. Dus de schade valt te overzien als ik even in Nederland moet verblijven ivm een burgeroorlog .
pi_48957041
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 10:59 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

Nu heb je daar nog een huis voor $ 6000. Dus de schade valt te overzien als ik even in Nederland moet verblijven ivm een burgeroorlog .
Dat scheelt dan weer wel. Je pakt ook niet zomaar effe het vliegtuig als het misgaat.

Of Raul moet ziek worden, dan moet je snel vertrekken
pi_48957870
DiegoArmandoMaradona, je bent wel aan het zuigen, hè. Zo negatief heb ik zelden iemand gezien.
pi_48957948
Canada of Zuid-Engeland lijkt me wel wat
pi_48962319
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 11:21 schreef SuperHarregarre het volgende:
DiegoArmandoMaradona, je bent wel aan het zuigen, hè. Zo negatief heb ik zelden iemand gezien.
Waar ben ik negatief over?
pi_48973251
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Waar ben ik negatief over?
Over iedereen die emigreren wel wat vindt.

Je gaat toch niet beweren dat jij er positief tegenover staat? In je posts belicht je telkens de negatieve elementen waarvan sommige zelfs ronduit vergezocht zijn.
pi_48973694
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 10:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

1: Je komt de VS helemaal niet in als je niet tot de 10% van de werknemers in Nederland behoort en dan is een hypotheek nemen van 150K ook niet echt een probleem
2: Probeer maar eens een hypotheek te krijgen in de VS als je alleen een green-card hebt, als dat al lukt dan betaal je een rente die een stuk hoger ligt dan in Europa en je hebt geen HRA
3: Texas is middle of nowhere, je moet een behoorlijke knal van de molen gehad hebben als je daar wil wonen, zeker in de middle of nowhere
Texas middle of nowhere...
Weet je wel hoeveel mensen daar wonen en hoeveel grote steden daar zijn.
Ik support gevallen topclubs!
pi_48973805
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 18:21 schreef Fetai het volgende:

[..]

Precies.

Overigens geldt voor zijn argumenten sowieso dat het gewoon om je inzet gaat. Als je echt wil, dan kan het. Je moet er alleen niet heengaan met het idee, dat alles beter, makkelijker en goedkoper wordt. Je gaat erheen omdat het weer lekkerder is of voor de cultuur of gewoon nieuwe dingen ontdekken.
pi_48982261
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 18:21 schreef Fetai het volgende:

[..]

De steden gaan net allles erbuiten is zwaar bagger
  vrijdag 4 mei 2007 @ 00:07:10 #136
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_48987580
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 22:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Dat is overal zo, man. Ik doop je om tot DiegoArmondoNegatievo.
pi_48988236
Ik zou ervoor tekenen om in Texas te mogen wonen.....ruimte, natuur, afwisselend landschap, rural country en toch ook zat stadjes van 20000 tot 100.000 inwoners. Als je daar paard wil rijden hoef je niet naar de manege....Ik bedoel, ik woon nu in Zoetermeer. 's Avonds zie ik de oranje lampen van de kassen in het Westland, je kan geen 10km rijden of je zit in een ander dorp of stad. Lijkt me heerlijk die rust en ruimte in Texas...

Heb je dr trouwens gewoond DAM? Of vanwaar jouw kennis van deze staat?
pi_48988529
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 22:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Vers van Wikipedia...
De middenmoters van Texas zijn te vergelijken met de grootste steden van Nederland... zegt dat niet genoeg

Mij lijkt het juist ideaal, in Texas heb je de keuze om in een grote stad te wonen en dus de drukte op te zoeken, maar als je de rust zoekt is die daar ook aanwezig.
Echt SuperHarregarre, ga ervoor als je er een goed gevoel bij hebt
  vrijdag 4 mei 2007 @ 00:46:38 #139
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48988921
Laat StefanP dit topic niet vinden..... aan zijn Texas mag je niet komen
-
  vrijdag 4 mei 2007 @ 01:54:57 #140
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_48990544
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 00:33 schreef Fetai het volgende:

--knip--

Echt SuperHarregarre, ga ervoor als je er een goed gevoel bij hebt
Ben niet echt een USA-man, maar in China en praktisch overal heb je eigenlijk hetzelfde.

Maar goed, Texas is dus gewoon een soort Nederland met nog enkele iets grotere steden, een mooiere natuur, meer ruimte en een beter klimaat. Ik bedoel, als mensen dat aantrekkelijk vinden, vind ik 't niet zo gek. Ik hou zelf iets meer van grote steden met veel verschillende dingen die je kunt doen, dus meer á la New York/Beijing/Hong Kong...dat idee.

pi_48990706
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 01:54 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Ben niet echt een USA-man, maar in China en praktisch overal heb je eigenlijk hetzelfde.

Maar goed, Texas is dus gewoon een soort Nederland met nog enkele iets grotere steden, een mooiere natuur, meer ruimte en een beter klimaat. Ik bedoel, als mensen dat aantrekkelijk vinden, vind ik 't niet zo gek. Ik hou zelf iets meer van grote steden met veel verschillende dingen die je kunt doen, dus meer á la New York/Beijing/Hong Kong...dat idee.

Wat trekt jou zo aan China dan? Persoonlijk lijkt me het een fantastisch land om op vakantie te gaan, de cultuur en de diversiteit binnen het land qua natuur trekken mij ook enorm, alleen die taal hè...
Lijkt het je niet enorm pittig om Chinees te leren? Het is wel een enorm goede investering, omdat het land er op weg is om een wereldmacht te worden, maar het is denk ik vrijwel niet te leren.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 02:19:07 #142
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_48990859
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 02:06 schreef Fetai het volgende:

[..]

Wat trekt jou zo aan China dan? Persoonlijk lijkt me het een fantastisch land om op vakantie te gaan, de cultuur en de diversiteit binnen het land qua natuur trekken mij ook enorm, alleen die taal hè...
Lijkt het je niet enorm pittig om Chinees te leren? Het is wel een enorm goede investering, omdat het land er op weg is om een wereldmacht te worden, maar het is denk ik vrijwel niet te leren.
Ik vind het tot nu toe eigenlijk vrij makkelijk. Op zich heb ik altijd al van talen gehouden, was al een beetje voor mezelf begonnen maar ben nu toch ook sinds enkele weken een cursus aan 't doen. Het is gewoon even wennen maar heel veel dingen zijn in 't Chinees veel simpeler; zo zijn er geen werkwoordvervoegingen bijvoorbeeld. Als dat in 't Nederlands het geval zou zijn dan was fok! nu bijna foutloos geweest.

Verder, op de een of andere manier trekt Azië me wel aan, niet op een 'fanboy'-achtige manier zoals sommige mensen met die strips en tekenfilms maar inderdaad qua cultuur en omgangsvormen. Goed, en ach, ik hou mijn verwachtigen voor nu maar laag. Eerst studie afronden waarna ik misschien nog een tweede wil doen en dan zijn we al weer enkele jaren verder. Ben wel blij dat ik meteen ben begonnen met Chinees leren, er zitten in die Beginners class allemaal mensen van rond de 24 die in hun laatste jaar nog een cursusje Chinees doen. Tegen die tijd heb ik er hopelijk 6 jaar Chinees opzitten. Ben ook vast aan 't mailen met wat mensen uit China via zo'n penpalsite, echt grappig!

Anyway, ondanks dat het nu wel makkelijk gaat is de taal denk ik wel het grootste obstakel, daarna de eventuele leefomstandigheden en dergelijke. Ik heb niet echt een idee hoe het in China met krottenwijken/criminaliteit e.d. gesteld is. Mja, en hoeveel er waar is van enge verhalen over triades en donorenheulers...geen idee. Maar goed, tegen die tijd kan alles ook weer anders zijn als de economie daar zo hard blijft groeien.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 12:42:53 #143
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_49000322
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 02:19 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Verder, op de een of andere manier trekt Azië me wel aan, niet op een 'fanboy'-achtige manier zoals sommige mensen met die strips en tekenfilms maar inderdaad qua cultuur en omgangsvormen.
Zoiets heb ik dus met de US. Liever de Amerikaanse vriendelijkheid die niet altijd welgemeend is, maar wel aanwezig, dan de welgemeende onvriendelijkheid / desinteresse elders.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 14:09:34 #144
78918 SeLang
Black swans matter
pi_49003717
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 02:19 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Ik vind het tot nu toe eigenlijk vrij makkelijk. Op zich heb ik altijd al van talen gehouden, was al een beetje voor mezelf begonnen maar ben nu toch ook sinds enkele weken een cursus aan 't doen. Het is gewoon even wennen maar heel veel dingen zijn in 't Chinees veel simpeler; zo zijn er geen werkwoordvervoegingen bijvoorbeeld. Als dat in 't Nederlands het geval zou zijn dan was fok! nu bijna foutloos geweest.
In het begin lijkt het makkelijk ja, maar na 1 jaar China en 4 jaar Taiwan kan ik nog steeds weinig verstaan van de nieuwslezer op TV. Dat geldt eigenlijk voor bijna alle buitenlanders die ik hier ken, inclusief die met een Chinese vrouw zijn getrouwd.
Natuurlijk wordt het anders als je fulltime met taal bezig kunt zijn, zoals bijvoorbeeld de English teachers die je hier hebt rondlopen. De meeste expats (incl ikzelf) moeten het doen met 2 avonden in de week Chinese les. In het bedrijf waar ik werk gaat de meeste communicatie toch in het Engels. Hoe goed ik ook m'n best doe met Chinees, mijn teamleden kunnen nog altijd 100x beter Engels dan ik Chinees (zijn wel allemaal universitair geschoold en vanwege internationaal bedrijf ook gedeeltelijk geselecteerd op Engelse taalvaardigheid).
quote:
Verder, op de een of andere manier trekt Azië me wel aan, niet op een 'fanboy'-achtige manier zoals sommige mensen met die strips en tekenfilms maar inderdaad qua cultuur en omgangsvormen. Goed, en ach, ik hou mijn verwachtigen voor nu maar laag. Eerst studie afronden waarna ik misschien nog een tweede wil doen en dan zijn we al weer enkele jaren verder. Ben wel blij dat ik meteen ben begonnen met Chinees leren, er zitten in die Beginners class allemaal mensen van rond de 24 die in hun laatste jaar nog een cursusje Chinees doen. Tegen die tijd heb ik er hopelijk 6 jaar Chinees opzitten. Ben ook vast aan 't mailen met wat mensen uit China via zo'n penpalsite, echt grappig!
Azie is geweldig, dus als het je nu al aantrekt moet je het zeker doen!
En helemaal Taiwan kan ik aanraden. Mensen zijn hier echt oprecht vriendelijk.
quote:
Anyway, ondanks dat het nu wel makkelijk gaat is de taal denk ik wel het grootste obstakel, daarna de eventuele leefomstandigheden en dergelijke. Ik heb niet echt een idee hoe het in China met krottenwijken/criminaliteit e.d. gesteld is. Mja, en hoeveel er waar is van enge verhalen over triades en donorenheulers...geen idee. Maar goed, tegen die tijd kan alles ook weer anders zijn als de economie daar zo hard blijft groeien.
Maak je maar geen zorgen, de crimineelste delen van China hebben nog altijd een lagere criminaliteit dan NL. Ook zijn de mensen over het algemeen redelijk goed gehuisvest. Van die ghetto's en krottenwijken zoals je die in sommige Latijns Amerikaanse landen hebt zul je in China niet snel vinden. Daarnaast kom je als je in China gaat werken meestal toch in de gebieden terecht waar welvaart is en groei.

Ik heb een half jaar in Shanghai gewoond en een half jaar in een industriestadje in Guangdong (tussen Dongguan en Shenzhen). Dat waren totaal verschillende ervaringen.

Shanghai is een wereldstad, geweldig om te wonen. Enige nadeel is dat het moeilijk is om de stad te ontvluchten omdat het zo'n enorm stedelijk gebied is. En als je er eenmaal buiten bent is er weinig interessants. Maar goed, ik kwam mijn weekenden prima door in Shanghai (party every weekend). Shanghai is gewoon een bruisende stad.

In dat industriegebied in Guangdong was daarentegen geen zak te doen. Alles is op industrie gericht en op de dagelijkse behoeften van de fabrieksarbeiders. Die hebben natuurlijk weinig te besteden (alles wat ze overhouden sturen ze naar hun familie, ergens op het platteland duizenden kilometers verder). In het stadje waar ik woonde (Chang An) woonden 330.000 mensen, waarvan 300.000 fabrieksarbeiders (jonge mensen van 18-21jr, ongeveer 3/4 meisjes). Die wonen meestal op het fabrieksterrein, met z'n zessen op een kamer. Op de fabriek waar ik werkte hadden we 8.000 werknemers die allemaal op het terrein woonden. Ook het management (Japans) woonde op het fabrieksterrein. Duidelijk een totaal andere ervaring dan in Shanghai, maar ik heb daar wel veel meer over het 'echte' China geleerd. Dit is een kant die je als toerist niet snel zult zien.

En nu (nog) woon ik in Taiwan (Taipei). Dat is allemaal een stuk beschaafder. Wat ik hier erg fijn vind is dat ondanks dat ik in central Taipei (2.2 miljoen inwoners) woon ik toch met een half uurtje fietsen in de mooie groene bergen zit. De steden in Taiwan zijn foeilelijk, maar de natuur daarbuiten is schitterend.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 4 mei 2007 @ 14:43:07 #145
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_49004934
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 14:09 schreef SeLang het volgende:
-- knip --
Thanks for sharing!

Tot nu toe zijn 't ook nog vrij makkelijke dingen die we leren, waarbij je ook nog eens een kleine vocabulaire hebt, waardoor verschillen in tonen nog niet heel belangrijk zijn. (Althans, dat zijn ze wel, maar je hebt het zelf nog niet zo door.)

Qua Engels merk je dat inderdaad best wel, van de vijf á zes mensen waarmee ik MSN/mail doen er drie een universitaire opleiding. Die hebben best nog een hoog niveau Engels, bij de anderen zie je wel duidelijk dat het vanuit het Chinees gedacht wordt met Chinese woordvolgorde en zonder vervoegingen van werkwoorden. Op zich voor mij ook interessant want dan zie ik een beetje doorschijnen hoe de Chinezen hun zinnen opbouwen.

Heb jij ook, voor je naar China ging, Chinees geleerd of ben je pas tijdens je verblijf gaan leren?

P.s. Vond het wel grappig laatst, zat ik Opsporing Verzocht te kijken waar het over een Chinees ging. Toen werd er dus ook Chinees ondertiteld en op een gegeven moment werd ik helemaal blij dat ik 't woord Zhongguoren in de karakters herkende. Dat niveau, zeg maar. Als ik naar die ene Chinese zender kijk die we hier op de kabel hebben, dan begint 't me wel enorm te duizelen, ja.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 14:56:26 #146
78918 SeLang
Black swans matter
pi_49005441
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 14:43 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Thanks for sharing!

Tot nu toe zijn 't ook nog vrij makkelijke dingen die we leren, waarbij je ook nog eens een kleine vocabulaire hebt, waardoor verschillen in tonen nog niet heel belangrijk zijn. (Althans, dat zijn ze wel, maar je hebt het zelf nog niet zo door.)

Qua Engels merk je dat inderdaad best wel, van de vijf á zes mensen waarmee ik MSN/mail doen er drie een universitaire opleiding. Die hebben best nog een hoog niveau Engels, bij de anderen zie je wel duidelijk dat het vanuit het Chinees gedacht wordt met Chinese woordvolgorde en zonder vervoegingen van werkwoorden. Op zich voor mij ook interessant want dan zie ik een beetje doorschijnen hoe de Chinezen hun zinnen opbouwen.
Mijn Engels is de laatste jaren nogal achteruit gegaan omdat ik ook een beetje Chinees-Engels ben gaan praten. Wordt gewoon makkelijker verstaan
quote:
Heb jij ook, voor je naar China ging, Chinees geleerd of ben je pas tijdens je verblijf gaan leren?
Dat China avontuur begon heel plotseling dus er was geen tijd om vooraf Chinees te leren. Toen ik daar was heb ik het zelf een beetje geprobeerd te leren maar dat werkt niet goed, je moet echt een leraar hebben die je uitlegt wat je fout doet. Toen ik naar Taiwan ging wist ik dat het tenminste voor twee jaar was dus toen ik daar was ben ik met serieuze lessen begonnen.
quote:
P.s. Vond het wel grappig laatst, zat ik Opsporing Verzocht te kijken waar het over een Chinees ging. Toen werd er dus ook Chinees ondertiteld en op een gegeven moment werd ik helemaal blij dat ik 't woord Zhongguoren in de karakters herkende. Dat niveau, zeg maar. Als ik naar die ene Chinese zender kijk die we hier op de kabel hebben, dan begint 't me wel enorm te duizelen, ja.
Ja na een tijdje ga je sommige veelgebruikte karakters herkennen. Er wordt meestal aangeraden om je te richten op spreken en verstaan en niet op lezen omdat dat te weinig oplevert (na jaren studeren kan je nog steeds geen krant lezen). Je kunt je ook prima redden als je niks kunt lezen, maar als je niks kunt spreken of verstaan wordt het wel lastig.

Overigens maak je in China vaak mee dat als je hun niet verstaat dat ze het dan voor je opschrijven (in het Chinees dus) . In het begin moest ik daar ontzettend om lachen, totdat ik me realiseerde dat in China zelf de mensen elkaar vaak ook niet verstaan (vele talen/ dialecten) maar de geschreven taal is hetzelfde.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 4 mei 2007 @ 16:45:59 #147
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_49009382
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 14:56 schreef SeLang het volgende:
Overigens maak je in China vaak mee dat als je hun niet verstaat dat ze het dan voor je opschrijven (in het Chinees dus) . In het begin moest ik daar ontzettend om lachen, totdat ik me realiseerde dat in China zelf de mensen elkaar vaak ook niet verstaan (vele talen/ dialecten) maar de geschreven taal is hetzelfde.
*proest* Dat was ik helemaal vergeten! Op hun hand ja, en dan steeds blijven herhalen; en weer; en weer; en weer.....

Ik heb dus een beetje tussen Se Langs ervaringen ingezeten met ons verblijf in Tianjin: wel heel Chinees (op dat moment denk ik minder dan 1000 westerlingen op 9 miljoen Chinezen), maar ook wel weer hier en daar een tikkie westers (we hadden maar liefst twee Carrefours ).Het zijn niet de makkelijkste jaren geweest, maar wel erg leuk en erg interessant.

Ik denk nog steeds wel eens in het Chinees (met name omdat m'n Thai grandioos tekort schiet), en een bezoek aan Singapore kortgeleden was echt een feest van herkenning.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 16:54:45 #148
104956 DiegoArmandoMaradona
Argentina en PSV
pi_49009721
Moet een expat eigenlijk een baan hebben om een expat te zijn?
pi_49009867
Ik zat in Huangdao, nabij Qingdao. Qingdao had duidelijk wel westerse invloeden, maar ik werd op een gegeven moment aangesproken in Huangdao door een paar mensen die graag met me op de foto wilden omdat ze nog nooit een blanke hadden gezien. En ik ben ook een paar keer dieper Shandong ingegaan, en daar was het echt verbazend om te zien hoe mensen leven en werken.

Ik gaf Engels op een college daar, dus meestal had ik wel een Engels (Chinglish) sprekende Chinees bij me om te vertalen, maar soms ook niet en dan was het vooral handen en voeten werken. Een wasserette vinden met alleen een woordenboekje, sodeju

Op een gegeven moment leer je wel de belangrijkste woorden, maar ik moet zeggen dat er helaas weinig is blijven hangen, nu bijna 2 jaar verder.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 17:23:54 #150
78918 SeLang
Black swans matter
pi_49010724
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 16:45 schreef Gaoxing het volgende:
Ik denk nog steeds wel eens in het Chinees (met name omdat m'n Thai grandioos tekort schiet), en een bezoek aan Singapore kortgeleden was echt een feest van herkenning.
Maar Singapore vind ik bijna Europees.
Alles is in het Engels en ook de hele planning en layout van de stad (=zeer goed) zou gewoon Europa kunnen zijn. Ik had het gevoel weer terug in de UK te zijn (dus voor mij was het ook herkenning )
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')