Insha Allah. Insha allah komt er net als erdogan zijn partij weer een goede Islamitische partij aan de macht. Het liefst die van Erdogan weer.quote:Op dinsdag 24 april 2007 13:16 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Die komt er en zijn naam is Abdullah Gül. Ik kijk al uit naar de zomerperiode, waarin traditioneel een aantal legerleiders met vervroegd pensioen mogen.
Het leger dient de staat en niet andersom.
Er is geen andere islamitische partij. Op dit moment is het ook niet wenselijk, omdat versplintering voor alle partijen niet goed is. Laat de andere partijen hun gevechten onderling maar uitvechten terwijl de moslims er met de zetels vandoor gaan.quote:Op dinsdag 24 april 2007 13:18 schreef Burakius het volgende:
[..]
Insha Allah. Insha allah komt er net als erdogan zijn partij weer een goede Islamitische partij aan de macht. Het liefst die van Erdogan weer.
Die heeft het zeker te druk met deel 2 van die film op te nemen ofzoquote:Erdogan geen kandidaat in Turkije!
Saadet Partisiquote:Op dinsdag 24 april 2007 13:26 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Er is geen andere islamitische partij.
Rechterhand/ (poltieke) beste vriend van Erdoganquote:Op dinsdag 24 april 2007 15:04 schreef teamlead het volgende:
oke.. wat is er bekend van di Gul?
Dat is niet waar ik op doelde. Ik doelde op de aanhang en het aantal stemmen dat men verzamelt. Ze waren al vermorzeld met de komst van de AKP. Het ziet er niet naar uit dat ze de komende verkiezingen ook maar een deukje in AKP kunnen slaan. Grote kans dat ze zich daarna volledig opheffen.quote:Op dinsdag 24 april 2007 15:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
bekritiseerbaar of niet, is een islamitisch partij.
Maar in ieder geval is Gül er wel op uit om de banden met de omringende landen te versterken, terwijl Erdogan alleen oog heeft voor Allah.quote:Op dinsdag 24 april 2007 15:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Rechterhand/ (poltieke) beste vriend van Erdogan
En wat heeft hij voor / in de naam van Allah gedaan?quote:Op dinsdag 24 april 2007 16:06 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Maar in ieder geval is Gül er wel op uit om de banden met de omringende landen te versterken, terwijl Erdogan alleen oog heeft voor Allah.
Toch is het zo dat de AKP vooral baat heeft gehad bij de kiesdrempel, waardoor meerdere kleine (min of meer seculiere) partijen geen zetels konden halen in het parlement. Was dat wel zo geweest, dan was de positie van de AKP nu al een stuk minder dominant geweest. Het ligt dus sterk aan in hoeverre het politieke veld voor de rest is gefragmenteerd.quote:Op dinsdag 24 april 2007 13:18 schreef Burakius het volgende:
[..]
Insha Allah. Insha allah komt er net als erdogan zijn partij weer een goede Islamitische partij aan de macht. Het liefst die van Erdogan weer.
Ik wilde eigenlijk zeggen dat Erdogan van het karakter Poetin is: geen greintje medelijden hebben met andersdenkenden.quote:Op dinsdag 24 april 2007 16:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En wat heeft hij voor / in de naam van Allah gedaan?
en waaruit maak jij dat op? uit welke actiequote:Op dinsdag 24 april 2007 16:30 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik wilde eigenlijk zeggen dat Erdogan van het karakter Poetin is: geen greintje medelijden hebben met andersdenkenden.
Wat is er dan mis met andersdenkenden dat ze medelijden behoevenquote:Op dinsdag 24 april 2007 16:30 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik wilde eigenlijk zeggen dat Erdogan van het karakter Poetin is: geen greintje medelijden hebben met andersdenkenden.
Vind je dat ok? Gül's vrouw?quote:Op dinsdag 24 april 2007 16:40 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Juist. Tranen van vreugde zijn inderdaad op zijn plaats
Ik wel. Optiefe met verbod op hoofddoekjes. Helemaal van de zotttequote:
Dat is juist. De enige partij die enigszins serieuze kans kan maken is iets wat uit de fusie DYP en ANAP zal komen. Het liefst zie ik CHP uit het kabinet geflikkerd en de nieuwe partij een klein aantal zetels. AKP mag het wmb nog 5 jaar proberen. Als ze dan het hoofddoekprobleem nog steeds niet hebben opgelost, dan zullen zij flink inleveren. Ook de lakse houding t.o.v. terroristen en Noord-Irak zal ze geen goed doen. Ook dit zullen ze flink bij moeten schaven.quote:Op dinsdag 24 april 2007 16:42 schreef Reya het volgende:
Zeg Kirmizi, ik zag jou als ik het goed heb laatst twijfelen over of je nog wel AKP zou stemmen bij de volgende verkiezingen. Jou kennende is er toch geen andere partij die serieus kans maakt op zetels die enigszins aansluit op jouw denkbeelden?
quote:Op dinsdag 24 april 2007 16:49 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik wel. Optiefe met verbod op hoofddoekjes. Helemaal van de zottte
Ik ben ook tegen een seculier Turkije. En we zijn iig allebei voor vooruitgang dus dat zit snorquote:Op dinsdag 24 april 2007 16:57 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Zij en haar man symboliseren Turkije, als seculier land. Vind ik toch echt niet kunnen dat zij dan bezoekende, buitenlandse politici gaat verwelkomen. Sorry hoor, maar ik ben toch voor vooruitgang
quote:Op dinsdag 24 april 2007 16:59 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik ben ook tegen een seculier Turkije. En we zijn iig allebei voor vooruitgang dus dat zit snor
Zij symboliseren Turkije, een moslim land in de kleren van een seculier land. Die kleren knellen al veel te lang dankzij de zogenaamde secularisten. Het volk heeft bepaald wat voor land het wenst. Wat jij daar dan van vindt is verre van relevant.quote:Op dinsdag 24 april 2007 16:57 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Zij en haar man symboliseren Turkije, als seculier land. Vind ik toch echt niet kunnen dat zij dan bezoekende, buitenlandse politici gaat verwelkomen.
Vandaar dat we als seculier land 80 jaar lang zo vooruit zijn gegaanquote:Sorry hoor, maar ik ben toch voor vooruitgang
Ok dus over 40/50 jaar kunnen wel allemaal naar een soort Iran op vakantiequote:Op dinsdag 24 april 2007 17:05 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Zij symboliseren Turkije, een moslim land in de kleren van een seculier land. Die kleren knellen al veel te lang dankzij de zogenaamde secularisten. Het volk heeft bepaald wat voor land het wenst. Wat jij daar dan van vindt is verre van relevant.
Je begrijpt waarschijnlijk wel dat Turkije een democratisch land is en als het volk iets wil, dan zal dat geschieden.
[..]
Vandaar dat we als seculier land 80 jaar lang zo vooruit zijn gegaan
Dankzij de islamitische instelling van deze partij begint Turkije weer een land van betekenis te worden ipv het speelpoppetje van bepaalde landen. Als het aan de secularisten had gelegen was het land allang verkocht aan de hoogste bieder.
Betere vraag, waarom ben jij vóór? Andere vraag, ben jij moslim?quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:05 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Waarom ben je tegen als ik vragen mag?
Nee, Iran is shiitisch dus kan Turkije nooit op Iran lijken. Het zal eerder op een moderne versie van het Ottomaanse Rijk kunnen lijken. Of schaam je je voor deze periode van de Turken?quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:07 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Ok dus over 40/50 jaar kunnen wel allemaal naar een soort Iran op vakantie
![]()
Ik ben voor de shariaquote:Op dinsdag 24 april 2007 17:05 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
![]()
Waarom ben je tegen als ik vragen mag?
Vooral om bij de EU te horen, dan kan de situatie in Turkije eens stabiel worden (maar dan moet de leger natuurlijk blijven wat dan ook weer een probleem wordt). Kijk maar naar de Arabische landen, de ene sterft van de honger, de andere draait door omdat hij te veel geld heeft. Ik wil niet dat Turkije zo'n land wordt. En ja ik ben moslim + Turk.quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:07 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Betere vraag, waarom ben jij vóór? Andere vraag, ben jij moslim?
Weet ik niet veel over dus kan ik niet zo 1, 2 zeggen. Wel denk ik dat het niet zo rooskleurig was zoals in de Turkse geschiedenisboeken uitgelegd wordt.quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:09 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Nee, Iran is shiitisch dus kan Turkije nooit op Iran lijken. Het zal eerder op een moderne versie van het Ottomaanse Rijk kunnen lijken. Of schaam je je voor deze periode van de Turken?
Je gelooft liever de boeken van de vijanden ?quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:14 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Weet ik niet veel over dus kan ik niet zo 1, 2 zeggen. Wel denk ik dat het niet zo rooskleurig was zoals in de Turkse geschiedenisboeken uitgelegd wordt.
Wat denk je dat Turkije de afgelopen decennia heeft gedaan? Wat heeft het opgeleverd? Het is juist dankzij de AKP dat er eindelijk eens wat concrete stappen in het EU proces zijn gezet.quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:13 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Vooral om bij de EU te horen, dan kan de situatie in Turkije eens stabiel worden (maar dan moet de leger natuurlijk blijven wat dan ook weer een probleem wordt).
Turken zijn geen arabieren en je kunt niet stellen dat de arabieren zo zijn, dus de Turken zullen ook zo zijn. Ik wil ook niet dat Turkije zo'n land wordt. Juist daarom moet Turkije zich een andere identiteit aanmeten dan het nu heeft. Juist het dwangmatige seculiere karakter is het volk een doorn in het oog en zal enkel tot interne strijd leiden. Rara wie daar de vruchten van plukt. Het zijn in ieder geval niet de Turken.quote:Kijk maar naar de Arabische landen, de ene sterft van de honger, de andere draait door omdat hij te veel geld heeft. Ik wil niet dat Turkije zo'n land wordt.
Eerst Turk of eerst moslim?quote:En ja ik ben moslim + Turk.
Ja, voor. Geloof is iets persoonlijks vind ik en moet niet opgedrongen worden door de staat.quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:16 schreef Burakius het volgende:
Anyways... waarom ben jij vóór securilisme dan als moslim zijnde?
Wat dan? Je gelooft liever de boeken die door de hedendaags Turkse vijanden zijn geschreven? Dat Ottomanen barbaren waren? Straks ga je me ook nog vertellen dat je werkelijk gelooft dat de Turken genocide hebben gepleegd op de armenen.quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:14 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Weet ik niet veel over dus kan ik niet zo 1, 2 zeggen. Wel denk ik dat het niet zo rooskleurig was zoals in de Turkse geschiedenisboeken uitgelegd wordt.
Maar dan ben je tegen de sharia.. als moslim zijnde..quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:21 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Ja, voor. Geloof is iets persoonlijks vind ik en moet niet opgedrongen worden door de staat.
Hoe wordt geloof je opgedrongen door een hoofddoekje? Draagt jouw moeder een sluier? Of je oma?quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:21 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Ja, voor. Geloof is iets persoonlijks vind ik en moet niet opgedrongen worden door de staat.
Heeft niets met AKP te maken vind ik, dat had elke regering gedaan als hij 2002 aan de macht kwam. Het had me eerlijk gezegd niet eens verbaast als ze juist afstand hadden genomen van de EU.quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:19 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Wat denk je dat Turkije de afgelopen decennia heeft gedaan? Wat heeft het opgeleverd? Het is juist dankzij de AKP dat er eindelijk eens wat concrete stappen in het EU proces zijn gezet.
Je hebt gelijk dat Turken geen Arabieren zijn maar als de sharia ingevoerd wordt dan worden ze uiteindelijk wel hetzelfde. Met wie moeten ze dan handelen, samenwerken etc. Met de Arabische landen natuurlijk.quote:Turken zijn geen arabieren en je kunt niet stellen dat de arabieren zo zijn, dus de Turken zullen ook zo zijn. Ik wil ook niet dat Turkije zo'n land wordt. Juist daarom moet Turkije zich een andere identiteit aanmeten dan het nu heeft. Juist het dwangmatige seculiere karakter is het volk een doorn in het oog en zal enkel tot interne strijd leiden. Rara wie daar de vruchten van plukt. Het zijn in ieder geval niet de Turken.
Als Turk zijnde kun je ze allebei op de eerste plaats zetten.quote:Eerst Turk of eerst moslim?
Zeker nietquote:Op dinsdag 24 april 2007 17:21 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Wat dan? Je gelooft liever de boeken die door de hedendaags Turkse vijanden zijn geschreven? Dat Ottomanen barbaren waren? Straks ga je me ook nog vertellen dat je werkelijk gelooft dat de Turken genocide hebben gepleegd op de armenen.
Zoals ik al zei, geloof is iets persoonlijks. Moslims hebben juist respect voor andere geloven, om ze dan islamitische regels op te dringen vind ik dan ook niet kunnen.quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:22 schreef Burakius het volgende:
[..]
Maar dan ben je tegen de sharia.. als moslim zijnde..
waarom vind ik dat een beetje tegenstrijdig?![]()
Jij weet niet veel over sharia he?quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:30 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, geloof is iets persoonlijks. Moslims hebben juist respect voor andere geloven, om ze dan islamitische regels op te dringen vind ik dan ook niet kunnen.
Wat was er dan aan de hand in 2002 dat dat jaar anders maakte dat iedere regering dat had gedaan?quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:26 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Heeft niets met AKP te maken vind ik, dat had elke regering gedaan als hij 2002 aan de macht kwam. Het had me eerlijk gezegd niet eens verbaast als ze juist afstand hadden genomen van de EU.
Het Ottomaanse Rijk werd ook bestuurd vanuit de sharia. Was dat zo'n slecht rijk? Met wie werkten zij samen denk je? Met heel de wereld. Wanneer had joden en christenen het in een ander rijk zo goed?quote:[..]
Je hebt gelijk dat Turken geen Arabieren zijn maar als de sharia ingevoerd wordt dan worden ze uiteindelijk wel hetzelfde. Met wie moeten ze dan handelen, samenwerken etc. Met de Arabische landen natuurlijk.
De vraag is of dat ook voor jou geldt.quote:[..]
Als Turk zijnde kun je ze allebei op de eerste plaats zetten.
Laat de westerse propaganda wat beter inwerken. Dan stel je je mening nog wel een keer bij. Als je werkelijk denkt dat Turken ook maar enige vorm van volkerenmoord zouden plegen zoals je door de armenen wordt wijsgemaakt, dan zou je eens bij jezelf te rade moeten gaan.quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:28 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Zeker nietMaar aan beide kanten is er wel wat gesleutelt ben ik van mening
Niemand, behalve jij, heeft het over opdringen. Hoe kun je nou van je eigen geloof beweren dat het een opdringerig geloof is?quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:30 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, geloof is iets persoonlijks. Moslims hebben juist respect voor andere geloven, om ze dan islamitische regels op te dringen vind ik dan ook niet kunnen.
hij komt uit kayseri, waar ook veel turkse nederlanders vandaan komen, de koningin was er laatst nog op bezoek en is een oude rot in de politiek islamitisch bewegingquote:Op dinsdag 24 april 2007 15:04 schreef teamlead het volgende:
oke.. wat is er bekend van di Gul?
Als een partij 9% van de stemmen haalt is dat al moeilijk "klein" meer te noemen.quote:Op dinsdag 24 april 2007 16:30 schreef Reya het volgende:
[..]
Toch is het zo dat de AKP vooral baat heeft gehad bij de kiesdrempel, waardoor meerdere kleine (min of meer seculiere) partijen geen zetels konden halen in het parlement.
ne mutlu müslimanim diyene!quote:
Wees eens concreet.quote:Op dinsdag 24 april 2007 16:30 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik ben een democraat, maar hou er niet van als democratische regels opgedrongen worden.. Right.quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:30 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Niets, gewoon nieuwe kabinet samengesteld.quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:40 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Wat was er dan aan de hand in 2002 dat dat jaar anders maakte dat iedere regering dat had gedaan?
Tegenwoordig zal dat niet werken. Het westen zal wel een handelsblok of zoiets dergelijks regelen.quote:Het Ottomaanse Rijk werd ook bestuurd vanuit de sharia. Was dat zo'n slecht rijk? Met wie werkten zij samen denk je? Met heel de wereld. Wanneer had joden en christenen het in een ander rijk zo goed?
Ben jij wel blij om Turk te zijn eigenlijk?quote:De vraag is of dat ook voor jou geldt.
Ik zeg niet dat de islam dat doet, dat doet de sharia.quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:44 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Niemand, behalve jij, heeft het over opdringen. Hoe kun je nou van je eigen geloof beweren dat het een opdringerig geloof is?
Islam is cohorrent aan de sharia... ... maar ik zie het gehele beeld al.quote:Op dinsdag 24 april 2007 20:19 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat de islam dat doet, dat doet de sharia.
1. ik ben geen cyberimam gozerquote:
Ik weet inderdaag nog weinig over de situatiequote:Op dinsdag 24 april 2007 20:38 schreef Burakius het volgende:
[..]
Islam is cohorrent aan de sharia... ... maar ik zie het gehele beeld al.
1. je bent gewoon bezaaid met west-europese negatieve dingen over moslims
2. Je weet serieus niets over de sharia die je eveneens heb verkregen via west-europese invloed.
Je bent serieus fout bezig.Get your shit straight zeggen ze dan. Ga eens lezen en zie hoe het écht zit.
Sharia is gewoon fout,staat bol van intolerantie tegen andersdenkenden,democratie is niet perfect,maar het is een stuk beter.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:18 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Ik weet inderdaag nog weinig over de situatieBen nog maar jong. Maarja, dit kun je ook over jou zeggen. Jij kunt ook bezaait zijn met negatieve gedachten over de westerse wereld / democratie.
Het gaat toch lang niet slecht met Turkije?quote:Op dinsdag 24 april 2007 17:05 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Vandaar dat we als seculier land 80 jaar lang zo vooruit zijn gegaan
tenminste verder gegaan dan de meeste islamitische landenquote:Op woensdag 25 april 2007 02:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het gaat toch lang niet slecht met Turkije?
Heel goed, dankzij de AKP gaat het inderdaad een stuk beter. Maar nog steeds niet goed genoeg. Er zijn nog een aantal stappen in het democratiseringsproces nodig.quote:Op woensdag 25 april 2007 02:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het gaat toch lang niet slecht met Turkije?
Jij weet helemaal niets over de sharia man. * Burakius roept Trigger.quote:Op woensdag 25 april 2007 02:27 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
Sharia is gewoon fout,staat bol van intolerantie tegen andersdenkenden,democratie is niet perfect,maar het is een stuk beter.
Idd. btw wanneer komt me ava abi?quote:Op woensdag 25 april 2007 07:54 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Heel goed, dankzij de AKP gaat het inderdaad een stuk beter. Maar nog steeds niet goed genoeg. Er zijn nog een aantal stappen in het democratiseringsproces nodig.
Dogma.quote:
Democratie is ook intolerant jegens andere systemen.quote:staat bol van intolerantie tegen andersdenkenden,
Subjectieve waarneming zonder concrete vergelijking.quote:democratie is niet perfect,maar het is een stuk beter.
ik ben ook ervoor, maar Erdogan kan en wilt dat niet eens.quote:
quote:Op woensdag 25 april 2007 09:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dogma.
[..]
Democratie is ook intolerant jegens andere systemen.
[..]
Subjectieve waarneming zonder concrete vergelijking.
De een vindt Sharia beter ander democtratie.
Ja ja, en dan kun jij zeker wel vertellen wat er gelezen moet worden he ? (laat me raden; alles behalve de Koran).quote:Op dinsdag 24 april 2007 20:38 schreef Burakius het volgende:
[..]
Islam is cohorrent aan de sharia... ... maar ik zie het gehele beeld al.
1. je bent gewoon bezaaid met west-europese negatieve dingen over moslims
2. Je weet serieus niets over de sharia die je eveneens heb verkregen via west-europese invloed.
Je bent serieus fout bezig.Get your shit straight zeggen ze dan. Ga eens lezen en zie hoe het écht zit.
Onvoorstelbaar inderdaad.quote:Op woensdag 25 april 2007 18:34 schreef HiZ het volgende:
Ik ben niet echt heel erg verbaasd over deze kandidaat. Wel een heel klein beetje, want het geeft aan dat Erdogan eigenlijk niet geeft om wie er in Cankaya zit (het kon sowieso niet erger dan wat er nu zit) en het land wil blijven leiden. De meeste mensen die ik er gisterochtend over heb gehoord in Istanbul waren gematigd tot zeer positief over Gül als president.
Ik was overigens wel erg verbaasd over hoeveel warmer het hier vandaag in Amsterdam is.
Stelletje nep-democraten.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:08 schreef TheMagnificent het volgende:
Net op het Turkse nieuws: Het ziet er naar uit dat de DYP en ANAP (twee Turkse partijen) niet mee gaan stemmen voor de presidenstverkiezingen. Ze willen verhinderen dat er een AKP'er president wordt. Als ze dus niet meestemmen, zal het niet geldig worden verklaard en het zal voorgedragen worden aan het Hooggerechtshof. Goed nieuws dus.
Ze ondermijnen de democratie hier toch een beetje. Een het AM heeft wel vast iets dat niet positief is voor de AKP.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:10 schreef TheMagnificent het volgende:
Het is hun volste democratische recht om niet mee te willen stemmen. Dan beslist het Hooggerechtshof (Anayasa Mahkemesi) uiteindelijk toch wat er gaat gebeuren.
kan er niets over vinden...quote:Op woensdag 25 april 2007 19:08 schreef TheMagnificent het volgende:
Net op het Turkse nieuws: Het ziet er naar uit dat de DYP en ANAP (twee Turkse partijen) niet mee gaan stemmen voor de presidenstverkiezingen. Ze willen verhinderen dat er een AKP'er president wordt. Als ze dus niet meestemmen, zal het niet geldig worden verklaard en het zal voorgedragen worden aan het Hooggerechtshof. Goed nieuws dus.
Het was net op de Turkse TV.quote:
Nee ik vind het alleen jammer dat ik geen Turks begrijpquote:Op woensdag 25 april 2007 19:37 schreef TheMagnificent het volgende:
Verwacht je dat een nieuwsbericht van een kwartier geleden meteen naar het Nederlands wordt vertaald?
Dit is best een interessant topic om te lezen, maar dat turks kan ik niks mee. Vertaal het eens? We zitten hier immers op een Nederlands forum.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:41 schreef IHVK het volgende:
Ağar ve Mumcu erken seçim istedi
25 Nisan, 2007 20:22:00 (TSİ)
İLGİLİ HABERLER
DYP Genel Başkanı Mehmet Ağar ve ANAVATAN Genel Başkanı Erkan Mumcu, cumhurbaşkanı seçimi öncesinde erken seçim kararı alınmasını istedi.
Ağar ve Mumcu, TBMM'de düzenledikleri basın toplantısında, YÖK Başkanı Prof. Dr. Erdoğan Teziç'e yönelik suikast girişimine dikkati çekerek, Türkiye'nin daha da gerilmemesi için Hükümetin yarın Meclis'te erken seçim kararı almasını istedi.
Haber devam edecek...
Het Is inderdaad niet handig sorry.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:44 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Dit is best een interessant topic om te lezen, maar dat turks kan ik niks mee. Vertaal het eens?
Ik heb heel samenvattend vertaald.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:48 schreef Fliepke het volgende:
Sjee, wat hebben turken daar veel woorden voor nodig
quote:Op woensdag 25 april 2007 18:47 schreef IHVK het volgende:
De sharia zuigt, Islam is niet cohorrent aan de sharia, en het ik geloof niet dat Erdogan of Gul de sharia willen invoeren.
Verder vind ik dat het leger hier niks over te zeggen heeft.
Denk voordat je iets post.quote:De scheiding van religie en politiek is niet alleen een intellectueel zwak standpunt, maar er zijn tevens vele scherp omlijnde bewijzen in de Qoraan en ahadieth die verwijzen naar politiek kwesties.
In de Qoraan zien we vele regels en wetten betreffende het huwelijk, scheiding, erfrecht, jihad, zakat etc., allen welke nooit uitgevoerd konden worden binnen de maatschappij zonder politieke autoriteit. Hoe kan iemand de hand van een dief afhakken, een overspelige stenigen, jihad verklaren, zakat en kharaj inzamelen zonder politieke autoriteit? De Boodschapper van Allah (saws) zelf bracht regels in verband met deze zaken 1400 jaar geleden al ten uitvoer, om zo aan te tonen dat politiek een groot deel van Islam is. Er zijn nauwkeurig omschreven bewijzen in de Qoraan en ahadieth die vertellen over de regelgeving door Islam.
"En wie niet oordeelt met wat Allah geopenbaard heeft: zij zijn de ongelovigen!" (zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, Soerah Al Maidah, 44)
"Bij jou Heer, zij geloven niet totdat zij jou laten oordelen over waar zij over van mening verschillen…"(zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, Soerah Al Nisa, 65)
"… gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de Boodschapper en degenen onder jullie die met gezag bekleed zijn. Als jullie over iets van mening verschillen, legt het dan voor aan Allah en de Boodschapper…" (zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, Soerah An Nisa, 59)
De meerderheid van de geleerden van de Hanafi, Shafi'i, Hanbali etc. wetscholen zijn het er over eens dat het bovenstaande vers welke verwijst naar 'gehoorzaamt degenen onder jullie die met gezag bekleed zijn' verwijst naar de kaliefen. Na het overlijden van de Boodschapper van Allah (saws). Kwamen de Sahabah samen en kozen een kalief uit hun eigen midden zelfs nog voor zij de Boodschapper van Allah (saws) begraven. Zij stonden het dichtst bij de Boodschapper van Allah (saws) en waren het eens over de fard (verplichting) van het aanwijzen van een kalief, en vandaar werd het begin van een politieke autoriteit erkend en ingevoerd.
Daarbij zijn er vele ahadieth die betrekking hebben op de kaliefen. Nafi'a leverde over dat Umar zei tegen mij dat hij de Boodschapper van Allah (saws) hoorde zeggen :
"Wie zijn hand terugtrekt van gehoorzaamheid aan de Amier (het staatshoofd) zal geen bewijsgrond vinden (in zijn defensie) wanneer hij zich vóór Allah bevindt op de Dag Des Oordeel, en wie sterft zonder een eed van trouw afgelegd te hebben (aan de Amier) zal sterven van één behorende tot de Jahillyya.'"
Muslim leverde over op het gezag van Aboe Hazim (ra), die zei:
"Ik vergezelde Aboe Hoerairah (ra) gedurende 5 jaar en hoorde hem praten over de uitspraak van de Profeet (saws): De Profeten heersten over de kinderen van Israël, wanneer een Profeet overleed volgde een andere Profeet hem op. Maar na mij zal er geen andere Profeet meer komen. Er zullen Khulafa (kaliefen) zijn en dit zullen er veel zijn. Zij vroegen: Wat beveelt u ons? Hij antwoordde: Vervul de bay'ah aan hen, de één na de ander en geef hen wat hun toekomt. Voorzeker Allah (swt) zal hen ondervragen over hetgeen waarmee Hij hen heeft toevertrouwd."
Ibn Abbas (ra) overleverde dat de Boodschapper van Allah (saws) zei :
"Als iemand iets in zijn Amir (leider) ziet wat hem niet behaagt laat hem dan geduldig blijven, want voorzeker, hij die zichzelf afstand neemt van de sultan (leidende autoriteit van Islam) al is het maar een lengte van een hand en dan overlijd, is gestorven alsof hij in een staat van djahiliyyah verkeerde."
Dit zou voldoende bewijs moeten zijn voor de Westerse seculiere maatschappij en de ontwikkelde Westerse elite dat politiek en Islam nooit gescheiden kunnen worden; politiek is zelfs een essentieel deel van Islam.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |