Bij ons niet. Op mavo weet ik uit ervaring en ik hoor van oud Havo leerlingen op de havo zijn bij ons de toetsen moeilijkerquote:Op dinsdag 24 april 2007 12:25 schreef Coastertommm het volgende:
Ik hoor van veel mensen dat de biologie examens veel moeilijker zijn dan de "normale" toetsen.. weet iemand hier meer van (oud examenleerlingen?)
Ik weet alleen dat het op het VWO wel een van de moeilijkste examens was in 2005. zeker vergeleken bij de rest van de examens.quote:Op dinsdag 24 april 2007 12:25 schreef Coastertommm het volgende:
Ik hoor van veel mensen dat de biologie examens veel moeilijker zijn dan de "normale" toetsen.. weet iemand hier meer van (oud examenleerlingen?)
Dat hoeft niet geleerd te worden volgens mijquote:Op donderdag 10 mei 2007 13:58 schreef mrkanarie het volgende:
Voortplanting met die hormonen enzo moet ik nog even goed leren. Altijd al lastig gevonden met die menstruatiecyclus. Vrouwen...
Jawel, dat wordt ook getoetst.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 21:17 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Dat hoeft niet geleerd te worden volgens mij
Nou, in examens van vorige jaren heb ik er nog niets van gezien...quote:
Ja nou, ik leer het sowieso wel hoor, kan altijd iets instaan wat bij de volgende hoofdstukken handig kan zijnquote:Op woensdag 23 mei 2007 17:13 schreef Donnie_Darko het volgende:
je zult het wel merken...
Geen idquote:Op donderdag 24 mei 2007 14:11 schreef ImTheBase het volgende:
Nieuwe vragen:Wat zijn de drie stappen bij het ontstaan van een nieuwe soort?
Orgaan dat je wel hebt maar niet nodig hebt of gebruikt (bijvoorbeeld apendix)quote:Wat is een rudimentair orgaan?
quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:16 schreef DonkereKip het volgende:
Die weet ik ff niet :p wat is het antwoord daar op? iets met de evolutietheorie?
volgens mij als ze niet meer op elkaar lijken en ze zich niet onderling meer kunnen voortplanten ofzfo
rudimentair orgaan is een niet functionerend orgaan zoals de blinde darm
Als je dat onthoud is het in principe al merendeels goed, de drie stappen zijn:quote:volgens mij als ze niet meer op elkaar lijken en ze zich niet onderling meer kunnen voortplanten ofzfo
Juistquote:erudimentair orgaan is een niet functionerend orgaan zoals de blinde darm
WTFquote:Op donderdag 24 mei 2007 14:31 schreef DonkereKip het volgende:
- lol lastig voor mijmesntruatiecyclus duurt meestal 4 weken, ik weet niet welke dag deze begint omdat er geen beginpunt is aangegeven. ovulatie is 12 dagen na de 1e tot 3e dag van het begin van de menstruatie
-zygote is bevruchte eicel
-haploid is een geslachtscel(chromosomen komen hier enkelvoudig voor) dus 23 chromosomen
-diploid is een lichaamscell (chromosomen komen hier in paren voor) dus 23 chromosomen paar
Dit is makkelijk aapquote:
Dude ik wist het nietquote:Op donderdag 24 mei 2007 14:35 schreef DonkereKip het volgende:
[..]
Dit is makkelijk aaphet "echte" examen is veel lastiger omdat je moet toepassen wat vaginalis is!
Nummer 1:quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:31 schreef DonkereKip het volgende:
- lol lastig voor mijmesntruatiecyclus duurt meestal 4 weken, ik weet niet welke dag deze begint omdat er geen beginpunt is aangegeven. ovulatie is 12 dagen na de 1e tot 3e dag van het begin van de menstruatie
-zygote is bevruchte eicel
-haploid is een geslachtscel(chromosomen komen hier enkelvoudig voor) dus 23 chromosomen
-diploid is een lichaamscell (chromosomen komen hier in paren voor) dus 23 chromosomen paar

Er wordt sperma van een andere man ingebracht bij de vrouw, meestal omdat de man minder vruchtbaar is (of er geen man is natuurlijk).quote:Op donderdag 24 mei 2007 14:36 schreef DonkereKip het volgende:
Vraag:
Wat gebeurt er bij kunstmatige insemenatie?
Ik zit nu even in het gedeelte van zenuwstelsel en ethologie (gedragsleer), maar ik weet niet of die ook moeten.quote:
quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:06 schreef GotenSSJ het volgende:
Nieuwe vragen (erfelijkheid)::
# Uit welke 'letters' (stikstofbasen) bestaat DNA? Benoem ze voluit als je de volle naam ook kent.
# Uit welke 'letters' bestaat RNA?
# Welke 'letters' horen bij elkaar bij DNA en RNA?
# Als er een DNA-streng zou zijn met 'GGTACGACA', wat zou dan de andere DNA-streng zijn?
# Wat is een gen? En wat zijn allelen?
1. A C G T
2. --- A C G U, de T wordt simpelweg een U
3. --- De T (DNA) en de U (RNA) dus
4. CCATGCTGT:D
5. Geen idee hoe je dat precies uit moet leggen... Een gen is iig iets waar erfelijke factoren in op zijn geslagen, en een gen bestaat uit 2 allelen, toch![]()
zwaveldioxide, ammoniak en stikstofoxiden.quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:20 schreef DonkereKip het volgende:
Ok nog eentje dan:
Wat voor stoffen zitten er in zure regen?

quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:31 schreef DonkereKip het volgende:
Tja dat vind ik dus vaginalis
het heeft allemaal te maken met wel of geen energie hebben ofzo
1. Je hebt het goed dat assimilatie opbouw is en dissimilatie afbraak, maar de rest klopt niet helemaal. Je kan het wel zo zien dat planten aan assimilatie doen (fotosynthese) en dat mensen vooral aan dissimilatie (afbraak) van planten doen (bij voedsel).quote:Op donderdag 24 mei 2007 15:37 schreef GotenSSJ het volgende:
Vragen (stofwisseling):
# Wat is assimilatie en wat is dissimilatie?
# Wat wordt er gevormd bij koolstofassimilatie (reactievergelijking? )?
# Wat is het verschil tussen aëroob en anaëroob?
1. Assimilatie is de opbouw van organismen uit kleinere organismen, dismillatie de afbraak van groetere in kleinere (organismen weet ik niet zeker)
2. C0² + H2O ---> O² + C6H1206 ?
3. Aeroob is met zuurstof, Anaeroob zonder![]()
Ja die 2 wist ik, maar geen idee hoe ik dat aan moest gevenquote:Op donderdag 24 mei 2007 15:40 schreef ImTheBase het volgende:
[..]
1. Je hebt het goed dat assimilatie opbouw is en dissimilatie afbraak, maar de rest klopt niet helemaal. Je kan het wel zo zien dat planten aan assimilatie doen (fotosynthese) en dat mensen vooral aan dissimilatie (afbraak) van planten doen (bij voedsel).
2. Juist, maar let erop dat de 2 een 2 moet zijn, nu geef je een lading aan.Licht is de energie die ervoor zorgt dat de reactie verloopt, dus je zou boven de pijl 'licht' kunnen schrijven.
3. Juist
1. De leer van de relaties tussen organismen en hun milieuquote:Op donderdag 24 mei 2007 15:54 schreef GotenSSJ het volgende:
1. het gedrag van dieren![]()
2. Factoren in een bepaald leefgebied
3. Biotische : levende dingen Abiotische: zon,licht,water en dergelijke![]()
4. Pioniersvegetatie, vegetatie, climaxvegetatie

1. Serieus geen ideequote:Op donderdag 24 mei 2007 15:55 schreef GotenSSJ het volgende:
Nou zal ook is wat vragen posten :
1. Wat zijn epitheelcellen?
2. Wat is het verschil tussen actieve en passieve immunisatie?
3. Wat houd de theorie van Lamarck in?
Dat heb jij heel goed gezegdquote:Op donderdag 24 mei 2007 16:10 schreef DonkereKip het volgende:
Actief dat is toch dat je inderdaad verzwarkte ziekteverwerkkers krijgt ingespoten en dan maakt je lichaam geheugencellen aan zodat wanneer je het nog een keer krijgt, het lichaam sneller een anti-stof kan aanmaken
passief is toch dat je een serum krijgt ingespoten en dat onthoud het lichaam niet maar is tijdelijk
Heb ik dit goed gezegd?
quote:Op donderdag 24 mei 2007 16:31 schreef DonkereKip het volgende:
-Dat je bij een vrouw meer eicellen in de baarmoeder doet ofzo zodat er meer kans bestaat dat ze zwanger wordt
IVF, ook wel reageerbuisbevruchting genoemd. Één of meer eicellen worden buiten het lichaam bevrucht met zaadcellen en de ontstane embryo's worden teruggeplaatst in de baarmoeder.
-veredeling is volgens mij de beste soort uitkiezen bv de beste aardappelsoort, en die dan verbouwen
Juist
-eutrofiering is dat vijvers met allemaal nitrificirende bactertien te maken krijgen hierdoor veel energie in het water en planten en vissen sterfen uit
Juist
Dat is ook bij ivf, maar dan niet de complete uitleg.quote:Op donderdag 24 mei 2007 16:37 schreef DonkereKip het volgende:
oh shit, klopt reageerbuisbevruchting maar hoe heet hetgene wat ik net noemde?
quote:Op donderdag 24 mei 2007 16:47 schreef mrkanarie het volgende:
Elke spierfibril bevat twee typen langgerekte eiwitmoleculen, noem deze twee.
Wat is de functie van myoglobine bij spiervezels en wat is het voordeel hiervan?
Nee, deze zijn best lastig, die eerste is wel in de BINAS op te zoeken denk ik zo. Die tweede staat letterlijk in het boek en moet je eigenlijk wel weten (in ieder geval dat een spier met veel myoglobine rood is)quote:
Dat verschillende kringspieren, bijvoorbeeld in je darmen, achtereenvolgens samentrekken zodat voedsel kan worden verplaatst door de darmen.quote:Op donderdag 24 mei 2007 16:52 schreef ImTheBase het volgende:
[..]
Wat is een peristaltische beweging en waar in het lichaam komt het voor?
Juistem, het duwt inderdaad de voedselbrei voort.quote:Op donderdag 24 mei 2007 16:56 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
Dat verschillende kringspieren, bijvoorbeeld in je darmen, achtereenvolgens samentrekken zodat voedsel kan worden verplaatst door de darmen.
Het maken van een emulsie; zorgen dat vloeistoffen en vaste stoffen gemengd blijven.quote:Op donderdag 24 mei 2007 16:57 schreef ImTheBase het volgende:
[..]
Juistem, het duwt inderdaad de voedselbrei voort.
Wat is emulgeren?
Haha, kloptquote:Op donderdag 24 mei 2007 17:00 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
Het maken van een emulsie; zorgen dat vloeistoffen en vaste stoffen gemengd blijven.
Versnippering is het kleiner worden van ecosystemen door bijvoorbeeld de aanleg van spoorwegen en ruilverkaveling waardoor er grotere aaneengesloten percelen ontstaan. Het gevolg is dat sommige populaties dusdanig klein worden dat ze uitsterven.quote:Op donderdag 24 mei 2007 17:10 schreef ImTheBase het volgende:
Ik weet niet wat het betekend, maar het is vast het tegenovergestelde.
Damn, wat voor een profiel doe je dan? Ik zag je al in het topique van Na, Sk, Bio, nu Ak weer.quote:Op donderdag 24 mei 2007 17:17 schreef ImTheBase het volgende:
Daar zit dus ook een stukje aardrijkskunde inEn dat heb ik woensdag
Ik gok op N&G + Ak danquote:Op donderdag 24 mei 2007 17:23 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
Damn, wat voor een profiel doe je dan? Ik zag je al in het topique van Na, Sk, Bio, nu Ak weer.
fagocyten zijn aspecifiek en fagocyteren (= tot eten maken) indringers, lymfocyten zijn specifiek en scheiden antistoffen uit tegen antigenen van indringers.quote:Op donderdag 24 mei 2007 17:25 schreef ImTheBase het volgende:
Wat is het verschil tussen fagocyten en lymfocyten?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |