abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48897816
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 17:31 schreef retteketet het volgende:
En natuurlijk verdienen mensensmokkelaars grof geld aan vluchtelingen die naar het Westen willen. Dat is een gevolg van de rigide immigratiepolitiek die veel EU-landen voeren, waardoor mensen gedwongen zijn om landen als Nederland illegaal binnen te komen.
Ah ja. Omdat de EU half Afrika toe wil laten is het de schuld vd EU dat mensensmokkelaars bezig zijn.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_48900791
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 18:50 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nee ze komen naar de andere kant vd wereld omdat ze wel moeten!
ik ben benieuwd hoe ver jij zou gaan als je je familie zit verhongeren .. jij blijft op je krent zitten in een land waarin jij zeker weet dat je morgen nog minder te eten hebt dan vandaag als ik het goed begrijp ?
pleased to meet you
pi_48901359
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 20:15 schreef moussie het volgende:

[..]

ik ben benieuwd hoe ver jij zou gaan als je je familie zit verhongeren .. jij blijft op je krent zitten in een land waarin jij zeker weet dat je morgen nog minder te eten hebt dan vandaag als ik het goed begrijp ?
Als ik helemaal berooid, zonder geld, met niets moet vluchten voor m'n leven heb ik geen ¤ 25.000,- om een mensensmokkelaar te betalen die mij naar Japan (net zo ver weg, net zo anders qua cultuur, net zo) brengt IN ME EENTJE ZONDER ME VROUW EN KIND.

Gooi ik trouwens ook niet m'n paspoort in de shredder als ik op Tokyo airport ben geland trouwens.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 21:34:34 #104
144616 Neuroscience
Just say no
pi_48904196
Wat zou eigenlijk het percentage vluchtelingen zijn dat naar het westen vlucht tov het perecentage dat naar buurlanden vlucht? Slechts een overpeinzing om maar eens aan te geven dat dit topic nergens meer over gaat omdat niemand met cijfers komt en dat het verzand is in een wellus nietus, zoals zo vaak in dit soort discussies. Spiegel!
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_48904618
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 20:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Als ik helemaal berooid, zonder geld, met niets moet vluchten voor m'n leven heb ik geen ¤ 25.000,- om een mensensmokkelaar te betalen die mij naar Japan (net zo ver weg, net zo anders qua cultuur, net zo) brengt IN ME EENTJE ZONDER ME VROUW EN KIND.
voor die 25.000¤ heeft vaak het hele gezin krom gelegen om het bij elkaar te krijgen, verhalen van familieleden die organen hebben verkocht ed zijn geen uitzondering, de hele familie legt bij elkaar om dat ene familielid de optie te bieden elders voldoende geld te verdienen om wat naar huis te kunnen sturen
quote:
Gooi ik trouwens ook niet m'n paspoort in de shredder als ik op Tokyo airport ben geland trouwens.
als je vader zijn nier heeft verkocht om jouw ticket te kunnen betalen en jij weet dat je zo terug gestuurd gaat worden als duidelijk wordt dat je eigenlijk in de categorie "economische vluchteling" valt, reken maar dat je passport door de shredder gaat, je familie daar heeft namelijk nog steeds niets te eten, die rekenen op jou
pleased to meet you
pi_48904781
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:43 schreef moussie het volgende:

[..]

als je vader zijn nier heeft verkocht om jouw ticket te kunnen betalen

Bedankt dat je verder toegaf dat het gros economische vluchteling is. En daar is de vluchtelingenwet niet voor bedoeld. We kunnen niet 3 miljard mensen opnemen.
pi_48916150
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:47 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

leuk dat jij dat zo hilarisch vindt, maar je reactie laat wel zien dat jij geen idee hebt hoe ver mensen gaan om aan een uitzichtloze situatie en zekere hongerdood te kunnen ontsnappen
quote:
Bedankt dat je verder toegaf dat het gros economische vluchteling is. En daar is de vluchtelingenwet niet voor bedoeld. We kunnen niet 3 miljard mensen opnemen.
het gros van hetgeen wat voor veel geld het land binnen gesmokkeld wordt is op een enkeling na meestal economisch vluchteling, klopt, dat heb ik ook nooit ontkend, maar dat betekend dus niet dat het gros van alle asielzoekers dat is en evenmin dat iedereen die geen paspoort heeft dat is.
En nee, uiteraard kunnen wij geen 3 miljard mensen of zo opnemen, al is hun honger voor hun even levensbedreigend als een oorlog of natuurramp, volgens onze normen is hun situatie niet erg genoeg om dat soort hulp aan te bieden, maar mi kan er al heel wat gedaan worden aan die stroom economische vluchtelingen als die oneerlijke handelsbeperkingen eindelijk eens opgeheven zouden worden
pleased to meet you
pi_48916609
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 08:33 schreef moussie het volgende:

[..]

leuk dat jij dat zo hilarisch vindt, maar je reactie laat wel zien dat jij geen idee hebt hoe ver mensen gaan om aan een uitzichtloze situatie en zekere hongerdood te kunnen ontsnappen
[..]

het gros van hetgeen wat voor veel geld het land binnen gesmokkeld wordt is op een enkeling na meestal economisch vluchteling, klopt, dat heb ik ook nooit ontkend, maar dat betekend dus niet dat het gros van alle asielzoekers dat is en evenmin dat iedereen die geen paspoort heeft dat is.
En nee, uiteraard kunnen wij geen 3 miljard mensen of zo opnemen, al is hun honger voor hun even levensbedreigend als een oorlog of natuurramp, volgens onze normen is hun situatie niet erg genoeg om dat soort hulp aan te bieden, maar mi kan er al heel wat gedaan worden aan die stroom economische vluchtelingen als die oneerlijke handelsbeperkingen eindelijk eens opgeheven zouden worden
Afrika en zo hebben zelf gigantische handelsbarrieres voor de landen onderling. Daarbij verbleken die van Europa en de VS. Als ze eens zouden kappen met elkaar de kop in te slaan en dictatortje te spelen zouden ze met elkaar kunnen handelen en zouden ze heel het Westen daar niet voor nodig hebben. Het huidige Europa is na WOII voor 90% rijk geworden van totale armoede naar zeer welvarend door met elkaar te handelen, niet door de export naar Afrika/Azie.
pi_48971169
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 11:47 schreef moussie het volgende:

[..]

sinds wanneer krijgen asielzoekers een uitkering ?
heb jijeen betere benaming voor:
de gemaakte kosten aan onderdak, voedsel, dagbesteding, begeleiding en juridisch uitzoekwerk ten behoeve van het in gelukszoekende volk.
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_48978776
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 16:57 schreef desiredbard het volgende:

[..]

heb jijeen betere benaming voor:
de gemaakte kosten aan onderdak, voedsel, dagbesteding, begeleiding en juridisch uitzoekwerk ten behoeve van het in gelukszoekende volk.
maw, iedere cent is er een teveel en laat de vluchtelingen maar stikken want er zouden van die gelukszoekers tussen kunnen zitten

maar weet ik wat ik veel erger vind ? Dat zo'n gelukszoeker nadat die betrapt is alsnog met een boel poespas de nederlandse nationaliteit krijgt toebedeeld alleen maar omdat ze de islamofoben naar de mond praat, wedden dat dat een aanzuigende werking kan hebben
pleased to meet you
pi_48988261
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 14:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

Hoe behandelt Turkije zijn 'vluchtelingen' eigenlijk?
Turkije behandelt zijn vluchtelingen slecht: ze worden opgesloten of vermoord.
Zij n gastarbeiders worden beter behandeld, maar daar gaat het her niet over.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_48999776
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 20:47 schreef moussie het volgende:

[..]

maw, iedere cent is er een teveel en laat de vluchtelingen maar stikken want er zouden van die gelukszoekers tussen kunnen zitten

maar weet ik wat ik veel erger vind ? Dat zo'n gelukszoeker nadat die betrapt is alsnog met een boel poespas de nederlandse nationaliteit krijgt toebedeeld alleen maar omdat ze de islamofoben naar de mond praat, wedden dat dat een aanzuigende werking kan hebben
Ach de persoon waar we het hier over hebben zijn twee verschillende dit zaken.
Kan me voorstellen dat als je schaamlappen eraf worden gesneden dat je toch echt wel een gegronde reden heb afstandelijk te zijn van je ouders (vader) en de godsdienst die hier aan ten grondslag ligt.

Het liegen over de naam maakt me ook niet eens zoveel uit ivm met bovenstaande: Magan was haar moeders naam dacht ik.

Ik dennk niet dat Magan aka Hirsi haar naam verandert heeft met doel finacieel fraude te begaan.
Maar fout was het zeker en haar verblijfsvergunning/naturalisatie hoort om die reden afgenomen te worden.

Het is echt grappig ( ) om te zien hoe een zwarte vrouw, door de linkse collone zo verguisd kan worden, een samenvoegsel van twee zgn "zwakkere" danwel gediscrimineerde groepen in de samenleving, enkel en alleen omdat deze vrouw wel een echt eigen mening durft te hebben (die helaas niet welgevallig is met die van de islamofielen). Kortom Vrouwen zwarten en Islammietjes mogen een mening hebben zolang die maar ingelepeld is door de linkse kerk.

Islamieten die zich wel echt durven uit te laten tegen de achterlijke dogma's in de Islam worden evenzogoed afgeschreven, en de tweede generatie van de BH verbranders vind het nu echt het toppunt van vrije keuze je in niqaab te hullen . Eigenlijk is het hartsikke ouderwets toch om een midirok en een v-hals t-shirtje aan te hebben: dat komt de vrouwelijke degelijkheid helemaal niet ten goede.

Maar als gefrustreerde stinkende geitenwollensokkendrager, kan ik me ook wel voorstellen dat je net zo als de door jouw behoedden, klaarkomt bij het zien van een ontblootte enkel. Deze vrijgevochten westerse dames hebben namelijk meer dan genoeg eigenwaarde, zich dit soort huichelaars van het lijf te houden. Dus afgezien van de slachtoffertjes van de loverboys: Its the closest you will get.
pi_49000218
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:29 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Kan me voorstellen dat als je schaamlappen eraf worden gesneden dat je toch echt wel een gegronde reden heb afstandelijk te zijn van je ouders (vader) en de godsdienst die hier aan ten grondslag ligt.

Het liegen over de naam maakt me ook niet eens zoveel uit ivm met bovenstaande: Magan was haar moeders naam dacht ik.

Ik dennk niet dat Magan aka Hirsi haar naam verandert heeft met doel finacieel fraude te begaan.
Maar fout was het zeker en haar verblijfsvergunning/naturalisatie hoort om die reden afgenomen te worden.
Idd. Die redt zich verder wel in de wereld, prima zelfs.
quote:
Het is echt grappig ( ) om te zien hoe een zwarte vrouw, door de linkse collone zo verguisd kan worden, een samenvoegsel van twee zgn "zwakkere" danwel gediscrimineerde groepen in de samenleving, enkel en alleen omdat deze vrouw wel een echt eigen mening durft te hebben (die helaas niet welgevallig is met die van de islamofielen). Kortom Vrouwen zwarten en Islammietjes mogen een mening hebben zolang die maar ingelepeld is door de linkse kerk.
Ik herken me daar helemaal niet in. Ik vind de boodschap van Hirsi Ali/Magan een belangrijke. Alleen de manier waarop heb ik wat over te zeggen, maar wát ze wil zeggen juich ik toe.
quote:
Islamieten die zich wel echt durven uit te laten tegen de achterlijke dogma's in de Islam worden evenzogoed afgeschreven, en de tweede generatie van de BH verbranders vind het nu echt het toppunt van vrije keuze je in niqaab te hullen . Eigenlijk is het hartsikke ouderwets toch om een midirok en een v-hals t-shirtje aan te hebben: dat komt de vrouwelijke degelijkheid helemaal niet ten goede.

Maar als gefrustreerde stinkende geitenwollensokkendrager, kan ik me ook wel voorstellen dat je net zo als de door jouw behoedden, klaarkomt bij het zien van een ontblootte enkel. Deze vrijgevochten westerse dames hebben namelijk meer dan genoeg eigenwaarde, zich dit soort huichelaars van het lijf te houden. Dus afgezien van de slachtoffertjes van de loverboys: Its the closest you will get.
Dat de niet-westerse dames die optie blijkbaar minder hebben, daar maakt Ayaan HI/M zich dus terecht hard voor.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_49000394
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 12:39 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Idd. Die redt zich verder wel in de wereld, prima zelfs.
het begint me op te vallen dat wij het ongeveer 50-50 eensch oneensch zijn
quote:
Ik herken me daar helemaal niet in. Ik vind de boodschap van Hirsi Ali/Magan een belangrijke. Alleen de manier waarop heb ik wat over te zeggen, maar wát ze wil zeggen juich ik toe.
Ik doelde ook niet op jouw maar hetv was een direct antwoord op de insinuatie van Moussie
quote:
Dat de niet-westerse dames die optie blijkbaar minder hebben, daar maakt Ayaan HI/M zich dus terecht hard voor.
Zie je wel het woordt nog 60-40 als je niet oppast...
Ik heb echter al stemmen gehood dat je uit respect voor je bebaarde buurman (alhoewel die achter het doucheraam staat te rukken) en zijn in niqaab gehulde moeder vrouw en dochters, niet in bikini in je achtertuin moet gaan liggen..... zijjn vrouw blijft namelijk de ramen zemen
pi_49000977
quote:
nou nee, dat is meten met 2 maten
quote:
voor de zoveelste keer, vrouwenbesnijdenis heeft niets met de islam en alles met de oude afrikaanse natuurgodsdiensten te maken
quote:
nope, van haar grootvader, en het gebruik daarvan werd met een of ander obscuur boek dat ergens uit de vergetelheid werd opgeduikeld goed gepraat
quote:
nah, ze heeft haar naam verandert omdat zij elders al als vluchteling geregistreerd was, had zij haar echte naam opgegeven was zij linea recta terug gestuurd naar Kenia (dacht ik)
quote:
ik vind het anders helemaal niet grappig als een zwarte vrouw carričre zit te maken ten koste van een hele bevolkingsgroep door de islamofoben te voeren met volkomen verkeerde voorlichting .. fyi, links heeft zich pas van haar afgekeerd nadat ze met al die rare generaliserende onwaarheden op te proppen kwam
quote:
dat zeg je heel mooi, het toppunt van vrije keuze .. niemand heeft mij te vertellen wat voor kleding ik wel of niet mag dragen in mijn vrije tijd .. en ik ga die vrijheid nou toch echt niet op het spel zetten omdat het een of andere kledingstuk mij niet bevalt
quote:
Maar als gefrustreerde stinkende geitenwollensokkendrager, kan ik me ook wel voorstellen dat je net zo als de door jouw behoedden, klaarkomt bij het zien van een ontblootte enkel. Deze vrijgevochten westerse dames hebben namelijk meer dan genoeg eigenwaarde, zich dit soort builigheid van het lijf te houden.
nou, sommige enkels kunnen mi beter bedekt blijven, maar los daarvan heb ik even weinig moeite met een minirok als ik heb met een sari, burqua of whatever .. net zoals wij toen al die malloterige kledingvoorschriften van de christenen zat waren komt bij hun die tijd ook van zelf wel .. iets af willen dwingen heeft in mijn ervaring eerder een averechts effect
pleased to meet you
pi_49005512
http://www.metro.co.uk/news/article.html?in_article_id=47821&in_page_id=34
Zie ook de eerste reactie, welk 100% bij het rechte eind is.

Er zijn buurten in brussel waar westerse vrouwen een hoofdoek dragen om niet lastig gevallen te worden danwel verbaal/fysiek misbruikt te krijgen

Nogmaals
When in rome .....
pi_49006668
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:43 schreef moussie het volgende:
voor die 25.000¤ heeft vaak het hele gezin krom gelegen om het bij elkaar te krijgen, verhalen van familieleden die organen hebben verkocht ed zijn geen uitzondering, de hele familie legt bij elkaar om dat ene familielid de optie te bieden elders voldoende geld te verdienen om wat naar huis te kunnen sturen
Wacht even... de familie heeft dus kromgelegen om 25'000 euro bij elkaar te halen... Genoeg geld om in diezelfde contrijen een kapitale villa te kopen en nog genoeg over te houden om 20 jaar lang een heel dorp van te eten te geven.... En dan zijn ze zo dom om daar één persoon van hier naartoe te sturen????

Met 25'000 euro op zak hoef je nergens ter wereld honger te lijden.......
pi_49010790
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 15:32 schreef Croga het volgende:

[..]

Wacht even... de familie heeft dus kromgelegen om 25'000 euro bij elkaar te halen... Genoeg geld om in diezelfde contrijen een kapitale villa te kopen en nog genoeg over te houden om 20 jaar lang een heel dorp van te eten te geven.... En dan zijn ze zo dom om daar één persoon van hier naartoe te sturen????

Met 25'000 euro op zak hoef je nergens ter wereld honger te lijden.......
ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel zoiets kost en dan vanuit welk land, ik heb alleen maar het bedrag overgenomen van diegene op wie ik reageerde .. snel googelend vind ik bedragen tot 5.000-20.000 guldens of een bedrag van 7000¤ vanuit Iraq naar Zweden, dus of dat bedrag van 25.000¤ überhaupt reëel is ??
maar ja, ik kan me bvb wel voorstellen dat een rijker persoon dat zich op de een of andere manier de woede van het plaatselijke bestuur op de hals heeft gehaald zulke bedragen moet neertellen om het land uit te kunnen komen, die krijgen gewoon geen uitreisvisum en zijn daardoor afhankelijk van de smokkelaars
pleased to meet you
pi_49023537
quote:

Waarom draag jij stinkende geietenwollen sokken?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_49032028
Het maakt helemaal niet uit voor wie dat generaal pardon geld, in het buitenland weten ze nu: als je Nederland binnenkomt kunnen ze je niet meer wegsturen, zolang je maar voet bij stuk houd en weigert te vertrekken. Kan een aantal jaren duren, maar die tijd geld dan als argument: "Ik woon hier al 5 jaar en dan wil je me terugsturen ?"
  zaterdag 5 mei 2007 @ 11:53:52 #121
144616 Neuroscience
Just say no
pi_49032366
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 11:39 schreef sogghartha het volgende:
Het maakt helemaal niet uit voor wie dat generaal pardon geld, in het buitenland weten ze nu: als je Nederland binnenkomt kunnen ze je niet meer wegsturen, zolang je maar voet bij stuk houd en weigert te vertrekken. Kan een aantal jaren duren, maar die tijd geld dan als argument: "Ik woon hier al 5 jaar en dan wil je me terugsturen ?"
Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van snelheid van de assielprocedure. Als deze netjes binnen een jaartje oid wordt afgewerkt is er niks aan de hand. De zogenaamde schrijnende gevallen ontstonden doordat assielzoekers jarenlang moesten wachten en konden doorprocederen. Ik weet niet in hoeverre dat aan het veranderen is.
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_49032550
Die laatste groep was ook volledig uitgeprocedeerd, dus de lengte van de procedure doet er niet eens zoveel toe, je moet gewoon voet bij stuk houden, weigeren te vertrekken en op een moment geeft de staat je wel legale status.
pi_49032671
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 12:03 schreef sogghartha het volgende:
Die laatste groep was ook volledig uitgeprocedeerd, dus de lengte van de procedure doet er niet eens zoveel toe, je moet gewoon voet bij stuk houden, weigeren te vertrekken en op een moment geeft de staat je wel legale status.
zou je dan ajb even willen verklaren hoe het komt dat sinds het het bekend werd dat het GP er zou komen de instroom gedaald is ?
pleased to meet you
pi_49038632
Heb je de eerste post wel gelezen dan ? Het is volgens de OP juist gestegen.
  Oranje zondag 6 mei 2007 @ 00:49:02 #125
172019 Kees22
pi_49052194
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 16:24 schreef sogghartha het volgende:
Heb je de eerste post wel gelezen dan ? Het is volgens de OP juist gestegen.
In de OP staat, dat in 2006 het aantal asielverzoeken gestegen is t.o.v. 2005.
In 2005 en tot november 2006 was Verdonk minster van asielverzoejen en ze stelde er een eer in om als keihard over te komen.
Pas NA haar vertrek, in november 2006, werd het generaal padon aangenomen door de meerderheid in de Tweede Kamer, dus de meerderheid van de volksvertegenwoordiging. Hoe een besluit van november 2006 al een aanzuigende werking kan hebben in begin 2006, is mij een raadsel.
Maar misschien heb ik wat afleveringen ven Star Trek gemist?

Lezen is niet zo heel moeilijk, begrijpen wel!
  Oranje zondag 6 mei 2007 @ 00:52:59 #126
172019 Kees22
pi_49052281
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 12:03 schreef sogghartha het volgende:
Van de zogenaamd uitgeprocedeerde asielzoekers kreeg bij nader inzien nog 40 % een status. Die hadden dus gelijk om door te procederen.
pi_49177493
Moet gewoon niet mogenlijk zijn...nee is nee
Uitprocederen van andermans geld is makkelijk zeg
pi_49180281
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:06 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Hetzelfde generaal parton dat alleen voor asielzoekers die voor 2002 kwamen geldt?
Het lijkt me duidelijk dat de stijging komt door het generaal pardon in 2010 dat men hoopt te verkrijgen voor asielzoekers die voor 2007 kwamen.

Als er 1 generaal pardon uitgedeeld wordt, waarom dan geen 2? Vandaar de aanzuigende werking.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_49181100
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 12:54 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Het lijkt me duidelijk dat de stijging komt door het generaal pardon in 2010 dat men hoopt te verkrijgen voor asielzoekers die voor 2007 kwamen.

Als er 1 generaal pardon uitgedeeld wordt, waarom dan geen 2? Vandaar de aanzuigende werking.
LOL Lekker samengevat.... had de tweede post in deze draad moeten zijn
pi_49191556
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 12:54 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Misschien moet je het topic nog even in het geheel doornemen. Dan kun je namelijk lezen dat momenteel, dus na de discussie over het generaal pardon, het aantal asielaanvragen nog maar een fractie is van wat het begin vorig jaar was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')