abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48635248
bericht is net binnen
quote:
Jeltsin eerste gekozen leider van Rusland

Jeltsin eerste gekozen leider van Rusland

JELTSIN

door Aad Luymes, ANP

MOSKOU (ANP) - De voormalige Russische president Boris Jeltsin gaat ongetwijfeld de geschiedenisboekjes in als de eerste leider die door het volk is gekozen. Alom werd hij geprezen als de man die moedertje Rusland de weg naar de democratie heeft gewezen toen de Sovjet-Unie begin jaren negentig instortte.

De naam Boris Jeltsin blijft ook onlosmakelijk verbonden met de woelige dagen van augustus 1991 die de wereld deden wankelen. Jeltsin was nog maar net gekozen tot president van Rusland toen hij het moest opnemen tegen conservatieve generaals die hem wilden afzetten. Een bloedbad dreigde, maar werd op het laatste nippertje afgewend door Jeltsins onverschrokken optreden.

Voor het oog van de televisiecamera's beklom hij een legertank die was gestuurd om hem te arresteren. Zijn naam als redder van de democratie stond hiermee definitief in de analen van de Russische geschiedenis gebeiteld.

In datzelfde turbulente jaar kwam er een einde aan de Sovjet-Unie, waarvan Rusland toen nog deel uitmaakte. Het eens zo machtige communistische rijk stortte volledig in. Hierdoor kwam er ook een einde aan de Koude Oorlog die de wereld sinds de Tweede Wereldoorlog decennialang in een ijzige greep hield. Hierbij dreigden de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie iedere aanval op elkaars grondgebied te vergelden met kernwapens.

Boris Nikolajevitsj Jeltsin werd in februari 1931 geboren in een boerenfamilie in het Oeral-dorpje Boetka. Hij trok zichzelf bijna letterlijk uit de klei omhoog toen hij zijn lange weg begon door de hiërarchie van de communistische partij. Hij werkte eerst als metselaar en ingenieur, maar in korte tijd klom hij op lokaal niveau op tot partijsecretaris.

Hij trok spoedig de aandacht van de machthebbers in het Kremlin. De toenmalige communistische partijleider Michaïl Gorbatsjov haalde Jeltsin in 1985 naar Moskou om te helpen zijn perestrojka-beleid van meer openheid op de rails te zetten.

Maar Jeltsin oogstte met zijn voorkeur voor radicale hervormingen niet alleen bewondering. Zijn hervormingsijver bracht hem al snel in conflict met de conservatieven binnen de partijtop die niets moesten hebben van de nieuwlichter. In de machtsstrijd die ontstond moest Jeltsin het onderspit delven. In 1987 verdween hij van het toneel, zij het niet voor lang.

Al snel keerde hij terug in de politieke arena als leider van de democratische oppositie. In 1989 werd hij Sovjetafgevaardigde en vervolgens voorzitter van het parlement. Zijn naam leek in die tijd een synoniem voor 'democratie'. Met massale steun van de naar hervormingen snakkende bevolking won hij in de hete zomer van 1991 de eerste presidentsverkiezingen in de Russische geschiedenis.

Twee maanden later bracht de augustuscoup Jeltsin op het toppunt van zijn roem, toen beelden van hem op de legertank de wereld overgingen. Met zijn heldhaftig verzet tegen de conservatieve generaals werd het communisme in de Sovjet-Unie na ruim zeventig jaar ten grave gedragen.

Jeltsin slaagde er echter niet in om de 'Tweede Russische Revolutie' te voltooien. Zo lukte het hem niet de beloofde economische hervormingen door te voeren die welvaart moest brengen. Integendeel: de hervormingen stagneerden en de werkloosheid en inflatie rezen de pan uit. De overheidsinstellingen die Rusland van de Sovjet-Unie had geërfd, bleken niet geschikt om de dringend gewenste democratisering door te voeren.

Jeltsin, die zich gekscherend wel eens 'tsaar Boris' noemde, werd slachtoffer van een verlammende machtsstrijd. Begin 1996 leek de president een willoze gevangene te zijn van diens medewerkers die in feite de politiek bepaalden en de heilloze burgeroorlog in Tsjetsjenië voortzetten.

Intussen kreeg Jeltsin ook te kampen met een lichaam dat niet meer wilde en leek hij zijn heil steeds meer te zoeken in de fles. Meermalen werd hij geveld door een hartaanval.

De presidentsverkiezingen van 1996 zorgden voor een opmerkelijke opleving. Jeltsin liet de drank (kortstondig) staan en knapte snel op. Gedurende de verkiezingscampagne toonde hij zich weer energiek en vloog hij naar alle uithoeken van het land om zijn toehoorders gouden bergen te beloven. En met succes: hij werd herkozen.

Maar eenmaal herkozen, speelde zijn gezondheid hem opnieuw parten. Terwijl het land economisch ziek was en steeds verder wegzonk in lethargie, verbleef de president veelal in ziekenhuizen en sanatoria. En als hij weer eens in het Kremlin verscheen, ontsloeg en benoemde hij naar willekeur medewerkers en ministers. In 1998 ontsloeg 'tsaar Boris' zelfs de hele regering van premier Tsjernomyrdin, waarna een bizarre stoelendans van regeringswisselingen begon.

In 1999 mislukte een poging van verontruste parlementsleden om de president af te zetten. Om orde in de chaos te scheppen, benoemde Jeltsin de jonge, ambitieuze Vladimir Poetin tot premier en interim-president.

Op de laatste dag van het vorige millennium, kondigde Jeltsin geheel onverwacht zijn aftreden aan. In zijn afscheidsrede zei Jeltsin dat Rusland het nieuwe millennium moest binnentreden met nieuwe politici en nieuwe mensen. De jonge Vladimir Poetin stond te trappelen om het roer van hem over te nemen.

[ Bericht 50% gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 24-04-2007 01:51:54 ]
  maandag 23 april 2007 @ 15:47:15 #2
19840 Libris
Live from Singapore
pi_48635269
pi_48635309
quote:
Op maandag 23 april 2007 15:47 schreef Libris het volgende:
[afbeelding]
Maar nog zonder paginanummer, dus is het echt?
Lurf is the message and the message is Lurf
  † In Memoriam † maandag 23 april 2007 @ 15:48:49 #4
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_48635335
quote:
Op maandag 23 april 2007 15:48 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

126 is het pagina nummer?

maandag 23 april 2007 @ 15:49:03 #5
19840 Libris
Live from Singapore
pi_48635342
Het staat gewoon al op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Boris_Yeltsin (aan de rechterkant)
pi_48635343
Nee, de NOS gaat het voor de grap op pag. 101 zetten
pi_48635356
quote:
Op maandag 23 april 2007 15:48 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

3 zinnen nu

Boris Jeltsin overleden

` Oud-president Boris Jeltsin van
Rusland is op 76-jarige leeftijd
overleden,zo meldt het Kremlin.
pi_48635399
OUD-PRESIDENT JELTSIN VAN RUSLAND OVERLEDEN (INTERFAX)
pi_48635428
CNN gaat er al over
pi_48635449
quote:
Op maandag 23 april 2007 15:49 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

3 zinnen nu

Boris Jeltsin overleden

overleden,zo meldt het Kremlin.
en weer wat d'rbij

Boris Jeltsin overleden

overleden,zo meldt het Kremlin.Over
de doodsoorzaak is nog niets bekend.

Jeltsin was president van 1991 tot
1999.
  maandag 23 april 2007 @ 15:52:33 #11
8372 Bastard
Persona non grata
pi_48635490
Och das best jammer.. leek me een geschikte vent om een feestje mee te bouwen.
The truth was in here.
pi_48635493
Oud-president Jeltsin van Rusland overleden

Oud-president Jeltsin van Rusland overleden

MOSKOU (ANP/RTR) - Oud-president Boris Jeltsin van Rusland is maandag overleden. Dit heeft het persbureau Interfax gemeld.

Boris Nikolajevitsj Jeltsin is 76 jaar geworden. Hij was van 1991 tot 1999 staatshoofd van de Russische Federatie.
pi_48635588
quote:
Op maandag 23 april 2007 15:52 schreef Bastard het volgende:
Och das best jammer.. leek me een geschikte vent om een feestje mee te bouwen.
Ik denk ook dat dit mede de (nog onbekende) doodsoorzaak is.
  maandag 23 april 2007 @ 15:56:11 #14
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_48635643
Aardig lange adem nog voor iemand die zoveel dorst heeft als hij.

had
Jawohl Herr Kaloin!
  maandag 23 april 2007 @ 15:58:19 #15
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48635729
Bij Jeltsin zal natuurlijk altijd de discussie blijven of hij een puinhoop van z'n land heeft gemaakt of dat die puinhoop nou eenmaal bij een transitiefase hoort.

Wel jammer op zich. Ben benieuwd wanneer de eerste complottheoriën opduiken die Poetin, de FSB en Jeltsin aan elkaar linken
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator / Redactie Sport maandag 23 april 2007 @ 16:01:03 #16
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_48635842
rip
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 23 april 2007 @ 16:02:34 #17
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_48635916
Nostrovia Boris.

Boris en Bachus zitten nu lekker samen aan de bar in het Walhalla.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_48635954
quote:
Op maandag 23 april 2007 15:58 schreef Klopkoek het volgende:
Bij Jeltsin zal natuurlijk altijd de discussie blijven of hij een puinhoop van z'n land heeft gemaakt of dat die puinhoop nou eenmaal bij een transitiefase hoort.
Een beetje van beide. Het van de hand doen van staatsbedrijven voor een prikkie tijdens een potje tennis is een zeer kwalijke zaak.

[ Bericht 4% gewijzigd door Biggs. op 23-04-2007 19:46:24 ]
pi_48635974
In deze is het meest gepost, laten we hier gezellig verder praten...
Snakey! Als je die van mij op slot tieft doe die 2 andere overbodige ook dan
  maandag 23 april 2007 @ 16:05:10 #20
8372 Bastard
Persona non grata
pi_48636024
quote:
Op maandag 23 april 2007 15:54 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Ik denk ook dat dit mede de (nog onbekende) doodsoorzaak is.
Goed geleeft dan

Ik zie hem nog zo naast Clinton staan, dat Clinton echt stond te schateren om een opmerking die hij maakte
The truth was in here.
pi_48636088
quote:
Op maandag 23 april 2007 16:05 schreef SCH het volgende:

[..]

* SCH was weer eens de eerste
Ik was verreweg de laatste, heb ik wel vaker last van
De vorige 3 stonden bij mij niet eens in de lijst van topics, vet apart

OT: Volgens mij lustte die oude snoeperd wel een slokje smirnoff
  maandag 23 april 2007 @ 16:08:33 #22
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_48636143
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  maandag 23 april 2007 @ 16:08:34 #23
38686 Mickey98
Sick my Duck !
pi_48636146
quote:

[..]

Met de ANP ticker naast je .
Secrets never die. Only people.
pi_48636154
Jammer, hij was een waardeloos president maar niet onbelangrijk. Bovendien vormde hij een gouden duo met Clinton. Poetin/Bush is van mindere kwaliteit

[ Bericht 1% gewijzigd door Toffe_Ellende op 23-04-2007 16:14:12 ]
pi_48636294
[edit DoG: verplaatst naar OP]

[ Bericht 99% gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 24-04-2007 01:47:05 ]
  maandag 23 april 2007 @ 16:11:54 #27
8372 Bastard
Persona non grata
pi_48636298
quote:

[..]

Je bewijst dus keer op keer dat je eigenlijk geen leven hebt
The truth was in here.
pi_48636433
quote:
Op maandag 23 april 2007 15:56 schreef Captain_Chaos het volgende:
Aardig lange adem nog voor iemand die zoveel dorst heeft als hij.

had
Inderdaad, ik had toen hij aftrad echt verwacht dat hij binnen een jaar het loodje zou leggen, maar hij heeft het nog verbazend lang uitgehouden.

Ik mis hem, hij was een veel aimabeler leider dan Poetin is, en zijn intenties waren goed.
pi_48636540
quote:
Op maandag 23 april 2007 16:11 schreef Bastard het volgende:

[..]

Je bewijst dus keer op keer dat je eigenlijk geen leven hebt
Dan zou ik hier niet van op de hoogte zijn toch. Ik ben zo lief om jullie als 2e in te lichten.
  maandag 23 april 2007 @ 16:18:11 #30
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_48636571
31 December 1999, dat was droog hehe.
  maandag 23 april 2007 @ 16:21:39 #31
3185 Adelante
To let it go now
pi_48636715

"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 23 april 2007 @ 16:26:07 #32
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_48636883
quote:
.
The Bill & Boris show!
And now for something completely different, I'm on a horse.
  Moderator / Miss SHO maandag 23 april 2007 @ 16:27:06 #33
22592 crew  Ole
pi_48636923
Zat me idd van de week af te vragen of ie nog leefde
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  maandag 23 april 2007 @ 16:30:25 #34
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48637040
Samen met Reagan een held, jammer dat hij teveel luisterde naar Jeffrey Sachs en andersoortig aasgieren.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_48637205
Mij is me altijd bijgebleven dat ie tijdens een toespraak bijna voorover viel. (dronken?)
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
pi_48637316
Nou dan heeft ie het een stuk langer volgehouden dan ik had verwacht.
Dat is eens wat anders...
pi_48637331
quote:
Dat is me altijd wel bijgebleven van Jeltsin, iemand met gevoel voor humor. Een stuk beter dan die robot die zijn plaats ingenomen heeft. Hij nam ook een keer het stokje over van de dirigent en ging het orkest leiden. Of een keer toen hij ging dansen op het podium bij een officieele aangelegenheid.

76 is trouwens nog een prima leeftijd voor een alcoholist.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bolkesteijn op 23-04-2007 16:46:33 ]
pi_48637588
quote:
Op maandag 23 april 2007 16:30 schreef Klopkoek het volgende:
Samen met Reagan een held, jammer dat hij teveel luisterde naar Jeffrey Sachs en andersoortig aasgieren.
Reagan en Jeltsin helden Volgens de vrijemarktfundi's misschien ja...
pi_48637669
quote:
Op maandag 23 april 2007 16:45 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Reagan en Jeltsin helden Volgens de vrijemarktfundi's misschien ja...
Deze vrijemarktfundi vind het voor een paar Roebel verpatsen van staatsbedrijven anders ook niet goed.
pi_48638172
quote:
Op maandag 23 april 2007 16:47 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Deze vrijemarktfundi vind het voor een paar Roebel verpatsen van staatsbedrijven anders ook niet goed.
Kun je nagaan! Niet eens de vrijemarkt fundi's!
  maandag 23 april 2007 @ 17:11:18 #41
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48638671
De Volkskrant heeft ook weer een mooie 'zie-hoe-ik-me-als-zure-communist-voordoe' verhaal in elkaar geflanst:
quote:
Postuum: Boris Jeltsin 1931 -2007
Postuum Bart Rijs

Op 17 augustus 1991, toen de communisten door een coup de macht dreigden te grijpen, klom Boris Nikolajevitsj Jeltsin op een tank voor het Witte Huis in Moskou en veroverde hij een plaats in de geschiedenis. Hij stond op dat moment alleen en kon er niet eens zeker van zijn dat zijn oproep tot verzet zou worden gehoord. De coupplegers hadden het leger naar de stad gestuurd, het buitenland kon alleen morele steun geven, zijn bondgenoten waren bang en wachtten af.

De coup mislukte uiteindelijk door de incompetentie van de samenzweerders en de stemming in het land, maar door zijn heldhaftige optreden werd Jeltsin het symbool en de onbetwiste leider van het volksverzet. Hij had in één klap een einde gemaakt aan zeventig jaar Russisch communisme, het Sovjet-imperium, en de macht van zijn politieke rivaal Gorbatsjov.

Eerste gekozen president
Toen Jeltsin als eerste gekozen president van Rusland eenmaal de macht had om hervormingen door te voeren, bleek hij een heerszuchtig leider. Hij bewees nooit veel meer dan lippendienst aan de democratie en leek vooral geïnteresseerd in het uitbouwen van de macht van de president. Hij maakte wel korte metten met het verkalkte plansysteem. Maar in plaats van de westerse welvaartsstaat die hij de Russen had beloofd, ontstond er een vorm van gangsterkapitalisme die velen in armoedde stortte en de rijkdom concentreerde in de handen van enkelen.

Hij stuurde het Russische leger naar Tsjetsjenië om zijn reputatie op te vijzelen. Het slecht voorbereide leger faalde; tienduizend Russische soldaten - merendeels dienstplichtigen - en honderdduizend burgers kwamen om het leven.

Tegen alle verwachtingen in werd Jeltsin in 1996 voor de tweede keer tot president gekozen. Het was een pyrrusoverwinning. Terwijl de staatsschuld steeds sneller opliep en de hervormingen stokten, wist de futloze president niets anders te doen dan de ene regering na de andere regering te ontslaan. Na de roebelcrisis in augustus 1998 takelde Jeltsin politiek en fysiek af. Hij deed alsof hij de touwtjes nog in handen had, maar bleef alleen maar zitten waar hij zat omdat het grondwettelijk zo goed als onmogelijk is de president tot aftreden te dwingen.
De rest is hier te vinden. Ben maar opgehouden met lezen

Dit kan toch niet? Het lijkt nu net of je Stalin of Pinochet aan het beschrijven bent.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_48638890
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_48638900
quote:
Op maandag 23 april 2007 16:58 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Kun je nagaan! Niet eens de vrijemarkt fundi's!
Hij heeft de wodkamarkt anders een flinke boost gegeven.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_48639022
quote:
Op maandag 23 april 2007 17:11 schreef Klopkoek het volgende:
De Volkskrant heeft ook weer een mooie 'zie-hoe-ik-me-als-zure-communist-voordoe' verhaal in elkaar geflanst:
[..]

Dit kan toch niet? Het lijkt nu net of je Stalin of Pinochet aan het beschrijven bent.
Stop toch met dat toneelstukje, joh. Hoewel het wel erg vermakelijk is.
  maandag 23 april 2007 @ 17:33:09 #45
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48639401
quote:
Op maandag 23 april 2007 17:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]

quote:
Boris Jeltsin was nu de onbetwistte leider van Rusland. Hij vernederde zijn rivaal Gorbatsjov voor het oog van de tv-camera's en dwong hem de partij te ontbinden. Hij had het bolwerk van het communisme met de grond gelijk gemaakt, maar stond voor de onmogelijke opgave op de ruïnes snel een marktgerichte, democratische staat te bouwen.
Hij heeft gefaald, zoiemand had het nooit gered tussen de communisten
Maar goed, ik kan de man waarderen voor het ondermijnen van de Perestroyka, in zekere zin heeft hij onbedoeld Gorbatsjov behoed voor zichzelf.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  maandag 23 april 2007 @ 17:38:55 #46
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48639605
Idd, hij had zeker zijn flaws maar hij -die de Sovjet-Unie onderuit heeft gehaald- verdient het dat het goede nieuws in het overlijdensbericht vooraan komt te staan.

Om meteen met de slechte kanten te beginnen (en dan ook die termen erbij: 'heerszuchtig leider') is typisch.... Volkskrant.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 23 april 2007 @ 17:42:23 #47
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_48639704
quote:
Op maandag 23 april 2007 17:38 schreef Klopkoek het volgende:
Idd, hij had zeker zijn flaws maar hij -die de Sovjet-Unie onderuit heeft gehaald- verdient het dat het goede nieuws in het overlijdensbericht vooraan komt te staan.

Om meteen met de slechte kanten te beginnen (en dan ook die termen erbij: 'heerszuchtig leider') is typisch.... Volkskrant.
Het eindigt wel gepast toch?
quote:
Misschien was Boris Jeltsin de minst slechte president die Rusland in de jaren negentig had kunnen hebben. Hij was niet de wijze en doortastende hervormer die van het land een stabiele democratie maakte. Zijn politiek verergerde in veel gevallen de problemen die waren veroorzaakt door zeventig jaar communisme, in plaats van ze op te lossen. Maar hij was ook niet de heerser die regeerde zoals in Rusland eeuwenlang gebruikelijk was: door het uitvaardigen van verboden en alle kritiek te smoren. Hij bezweek nooit voor de verleiding terug te grijpen op het autoritaire regiem dat hij had helpen omverwerpen. In zekere zin was Boris Jeltsin de verpersoonlijking van de chaotische overgangstijd waarin Rusland terecht is gekomen: te eigengereid, te koppig, te ambitieus en te moedig voor een brave partijfunctionaris, maar ook voor een democratisch staatsman.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  maandag 23 april 2007 @ 17:46:54 #48
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_48639839
Zijn er eigenlijk beelden van Jeltsin, waar hij die tank beklimt?
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  † In Memoriam † maandag 23 april 2007 @ 17:58:35 #49
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_48640215
Reden voor een feestje in Rusland lijkt me. Aan hem hebben de Russen tien jaar gaarkeukens te danken. Heeft hun hele land voor een appel en een ei verkocht.
pi_48640378
.
Arme Boris. Wat een fantastisch karakter was het ook.
Dat dansen, dat met Clinton. Prachtige vent.
"I believe it is essential for our planetary future to develop tools that can change the consciousness which has created the crisis that we are in." - Stanislav Grof
  maandag 23 april 2007 @ 18:04:00 #51
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_48640387
Slechts Shevernadze en Gorbatsjov zijn nog over en dan is het echt het einde van een tijdperk.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_48640504
Geen wonder dat Clinton de slappe lach kreeg. Hij moet gedacht hebben tjonge wat een nuttige idioot. Vandaar dat Jeltsin zo positief wordt herdacht in het westen.
De Postcodeloterij helpt!........mensen de vernieling in.
  † In Memoriam † maandag 23 april 2007 @ 18:10:27 #53
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_48640592
quote:
Op maandag 23 april 2007 18:07 schreef Mikrosoft het volgende:
Vandaar dat Jeltsin zo positief wordt herdacht in het westen.
Inderdaad. Vooral in Washington, Londen en Tel Aviv.

Toen was alles nog gratis. Bij Poetin, de evildoer, moeten ze ervoor betalen.
  maandag 23 april 2007 @ 18:12:55 #54
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_48640669
Een markant figuur uit de vorige eeuw.

Proost, daar ga je.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_48640991
Jeltsin, onze man in Moskou

een Nobelprijs voor deze man, zij het nu helaas postuum.
  maandag 23 april 2007 @ 18:31:29 #56
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_48641201
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
  maandag 23 april 2007 @ 18:51:13 #57
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_48641960
quote:
Op maandag 23 april 2007 17:58 schreef NorthernStar het volgende:
Reden voor een feestje in Rusland lijkt me. Aan hem hebben de Russen tien jaar gaarkeukens te danken. Heeft hun hele land voor een appel en een ei verkocht.
Is dat de fout van Jeltsin of kón het gewoon niet anders?

In andere voormalige Oostbloklanden zag en zie je dezelfde problemen. 'Toevallig' kruipen die vazalstaten en Rusland nu gelukkig weer tegelijkertijd uit het economische dal.

Kan best dat Jeltsin bepaalde dingen niet zo goed deed maar vraag me af in hoeverre deze problemen bij de transitiefase horen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_48642987
quote:
Op maandag 23 april 2007 18:10 schreef NorthernStar het volgende:
Vooral (...) in Tel Aviv.
pi_48643113
Weinig van gehoord de laatste jaren. Tot nu dus. Aparte man.

maandag 23 april 2007 @ 19:23:40 #60
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_48643140
Goede kerel beter dan die huidige president
happen naar de baas
pi_48643210
hij had van mij ook in 1990 dood mogen gaan
  maandag 23 april 2007 @ 19:38:32 #62
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48643679
quote:
Waren de Russen onder het communisme dan beter af?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48644151
quote:
Op maandag 23 april 2007 19:22 schreef aloa het volgende:
Weinig van gehoord de laatste jaren. Tot nu dus. Aparte man.

[afbeelding]
Je hoorde niks van hem omdat hij een teruggetrokken bestaan leefde, gewoon zoals ieder ander, niet in de spotlights, verder kampte hij met een slechte gezondheid dus dan doe je het rustig aan.

Hij was wel een top figuur hoor. Hij was echt een man het volk, en dan mocht af en toe dronken zijn, dat maakt de persoon toch. Dat zijn de dingen waar die je later herinnerd. Ik denk niet dat Jeltsin zich een moment heeft moeten schamen voor wat hij gedaan heeft. Hij heeft Rusland veel goed gedaan en ja er valt ook wel wat op aan te merken maar geldt dat niet voor elke politicus. Op elke president of minster of wat dan ook valt wel wat aan te merken, daar kun je iemand niet op afrekenen.

Zeker weten, een mooi persoon gaat heen. Hij heeft gemaakt van Rusland wat nu door Poetin al lang weer is afgebroken. Maar toch, iemand waar we om hebben kunnen lachen, hij en Clinton hebben laten zien dat je ook als een president je ook gewoon mens bent, vooral die lachbui is historisch. Ik denk dat die 2 persoonlijk best met elkaar bevriend waren. Zo lijkt het in ieder geval wel.

Jammer maar hij heeft een mooie Carriere achter de rug voor de tijd waar hij in leefde en regeerde.
Doe vandaag niet wat morgen kan!
Wat nou werken??? Niet zo vloeken waar ik bij ben!!
pi_48645061
Ik wist niet dat hij nog leefde eerlijk gezegd.
pi_48645190
Dat is nou zo'n figuur waarvan ik dacht toen ik hoorde dat hij was overleden, die was toch al dood?Dat fragment met Clinton in een deuk zal me altijd bij blijven, meer niet eigenlijk, op wat dronken momentjes na.
  † In Memoriam † maandag 23 april 2007 @ 20:17:03 #66
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_48645274
quote:
Op maandag 23 april 2007 19:38 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Laat onverlet dat Jeltsin het land leeg heeft laten roven door de oligarchen kliek.
pi_48645788
Markant figuur. Ik weet nou niet of hij een zege was voor Rusland of niet. Hij was in ieder geval president op een belangrijk moment in de Russische geschiedenis.

RIP met een borrel .
  maandag 23 april 2007 @ 21:01:47 #68
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_48647220
Een triest figuur en een waardeloos staatshoofd dat zijn land naar de rand van de afgrond heeft gebracht. Ironisch genoeg dat hij Poetin aan de macht heeft geholpen, die vervolgens met zijn gehate oligarch vriendjes afrekende (om ze te vervangen voor zijn eigen).

Maar goed hij is nu dood en zijn invloed was na (of eigenlijk voor) zijn aftreden helemaal verdwenen.
pi_48647513
Slechte president, maar wel een komische .
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
  maandag 23 april 2007 @ 21:20:12 #70
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_48647932
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:10 schreef retteketet het volgende:
Slechte president, maar wel een komische .
Zoals hij ooit een orkest stond te dirigeren was inderdaad hilarisch.

Al dan niet beïnvloed door de wodka een emotionele man die op een emotionele manier politiek bedreef met als gevolg dat slechte beslissingen niet uitbleven.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  maandag 23 april 2007 @ 22:07:29 #71
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_48650061
Als donkere bladzijde heeft hij wel het eerste hoofdstuk geschreven over Tjetjenië.
Markant politicus, in vele extremen. Toch denk ik dat hij over 30-40 jaar gezien zal worden als de hofnar voor de westerse geo-politiek.
pi_48653384
R.I.P Boris
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_48654152
De beste van de slechtsen zoals al eerde gezegd werd. De verandering moest, maar Rusland had helemaal geen ervaring met democratie, als je voor het eerst op een fiets stapt val je ook weleens.

RIP Jeltsin.

pi_48654223
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 00:22 schreef Jeanne_Darc het volgende:
De beste van de slechtsen zoals al eerde gezegd werd. De verandering moest, maar Rusland had helemaal geen ervaring met democratie, als je voor het eerst op een fiets stapt val je ook weleens.
Inderdaad. In een klap een democratie is een utopie, dat is een proces van decennia. In West-Europa en de VS was er ook niet ineens een democratie, daar is heel veel tijd overheen gegaan.
  dinsdag 24 april 2007 @ 00:28:32 #75
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_48654255
quote:
Op maandag 23 april 2007 19:38 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Een deel van de Russen ongetwijfeld (de vele miljoenen die nu geen nagel meer hebben om aan hun gat te krabben) , een ander deel dan weer niet ...

Feit is wel dat er onder het communisme minder echte armoede was natuurlijk. Maar ook minder rijkdom ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  dinsdag 24 april 2007 @ 00:35:59 #76
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_48654380
Dat het allemaal met vallen en opstaan gaat is prima natuurlijk. Maar alle rijkdommen van het land voor een habbekrats aan een select groepje verkopen, dat is onvergeeflijk.
pi_48654703
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 00:35 schreef PLAE@ het volgende:

Dat het allemaal met vallen en opstaan gaat is prima natuurlijk. Maar alle rijkdommen van het land voor een habbekrats aan een select groepje verkopen, dat is onvergeeflijk.
Aan de andere kant, het is voor mij onduidelijk hoeveel al die oude Sowjet-troep nog waard was. Wat betreft bedrijven die grondstoffen exploiteren heb je natuurlijk een punt, maar ik denk dat ook veel bedrijven hopeloos verouderd waren en eigenlijk niks meer waard waren.
  dinsdag 24 april 2007 @ 00:57:42 #78
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_48654765
uh, olievelden verliezen niet zo snel hun waarde.
  dinsdag 24 april 2007 @ 00:58:13 #79
pi_48654777
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 00:54 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Aan de andere kant, het is voor mij onduidelijk hoeveel al die oude Sowjet-troep nog waard was. Wat betreft bedrijven die grondstoffen exploiteren heb je natuurlijk een punt, maar ik denk dat ook veel bedrijven hopeloos verouderd waren en eigenlijk niks meer waard waren.
Qua technologie misschien, maar je verkoopt ook meteen een marktpositie in een land met een gigantisch bewonersaantal hé ...
pi_48654815
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 00:57 schreef PLAE@ het volgende:

Halverwege de jaren 90 was de olie natuurlijk erg goedkoop.

Maar het is inderdaad zeer achterlijk geweest.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_48654836
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 00:57 schreef PLAE@ het volgende:

Dat zeg ik toch.
  dinsdag 24 april 2007 @ 01:05:51 #82
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_48654887
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 01:00 schreef du_ke het volgende:

[..]

Halverwege de jaren 90 was de olie natuurlijk erg goedkoop.

Maar het is inderdaad zeer achterlijk geweest.
Als ik zeg habbekrats dan bedoel ik ook gewoon habbekrats.

100 miljoen ofzo betalen voor iets wat miljarden waard is bijvoorbeeld.

De in de voetbal-media aanbeden Abramovitsj (ze plaatsen nooit vraagtekens bij z'n vermogen). Is op die manier ook aan z'n fortuin gekomen.
  dinsdag 24 april 2007 @ 01:41:56 #83
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_48655273
Ja Jeltsin... Dat waren nog eens tijden met jou...

Jammer dat het allemaal niet zo goed uitwerkte met die economische en politieke crises, maar ja, de grootste staatseconomie ooit omvormen, ga er maar aan staan.

Je eigen parlementsgebouw beschieten om een afzettingsprocedure te voorkomen was een nice touch

Voor ons westerlingen ben je in ieder geval de vrijheidbrenger en de gezellige dude. Balen dat ze het in je thuisland allemaal niet zo inzagen.

Heeft iemand trouwens ergens de video dat hij een orkest gaat dirigeren?

[ Bericht 8% gewijzigd door eleusis op 24-04-2007 01:54:27 ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_48657546
sarcasme druipt eraf in de post boven me
  dinsdag 24 april 2007 @ 10:39:37 #85
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_48659750
Ik dacht eerlijk dat ie al dood was toen ik het nieuws hoorde over zijn overlijden.
  dinsdag 24 april 2007 @ 11:39:42 #86
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_48661575
Boris, wat doe je

Hij durfde iedergeval wel op een tank te staan
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_48663919
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 11:39 schreef One_of_the_few het volgende:
Boris, wat doe je

Hij wilde de Chinese student nadoen die vóór een tank ging staan maar Jeltsin durfde niet en bedacht zich.
De Postcodeloterij helpt!........mensen de vernieling in.
pi_48666602
quote:
Idd, lang leven de wodka-zuipende Rus die er alles aan deed om zijn land westerser te maken, ten koste van de normale Rus
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  dinsdag 24 april 2007 @ 15:29:13 #89
122987 japzooi
Whining Pirate of Tortuga
pi_48669999
Ik hoop niet dat ze hem cremeren. Ze krijgen het vuur nooit meer uit...
"God is a kid with an antfarm..."
"King Kong ain't got shit on me!!"
  dinsdag 24 april 2007 @ 16:39:07 #90
pi_48672943
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 11:39 schreef One_of_the_few het volgende:
Boris, wat doe je

Met wat hij zoal naar binnen goot durft iedereen wel op een tank gaan staan, veronderstel ik.
  dinsdag 24 april 2007 @ 21:02:35 #91
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_48682069
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 01:41 schreef soylent het volgende:
Heeft iemand trouwens ergens de video dat hij een orkest gaat dirigeren?

[afbeelding]
Ja hiero, vanaf 1.16:
http://youtube.com/watch?v=2sPMIQFlZyo
Drugs are good mkay?
pi_48682836
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 21:02 schreef Party_P het volgende:
Ja hiero, vanaf 1.16:
Jammer van die herrie tussendoor.
  dinsdag 24 april 2007 @ 21:23:35 #93
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_48682948
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 21:02 schreef Party_P het volgende:

[..]

Ja hiero, vanaf 1.16:
Thanks!

Het originele fragment is wel wat langer, het leukste is dat de echte dirigent heel stiekem en zachtjes toch doorgaat met dirigeren, maar zo dat Jeltsin het niet ziet

Iemand zal het wel op Youtube zetten in de komende dagen I guess.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_48697525
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 14:02 schreef EricT het volgende:

[..]

Idd, lang leven de wodka-zuipende Rus die er alles aan deed om zijn land westerser te maken, ten koste van de normale Rus
Heeft niks met westers of niet-westers te maken. Dat communisme was gewoon een doodlopende weg, er moest hervormd worden. Die privatiseringen zijn niet allemaal goed verlopen, maar dat heeft niets met eventuele pro-westerse gevoelens van Jeltsin te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')