quote:Jeltsin eerste gekozen leider van Rusland
Jeltsin eerste gekozen leider van Rusland
JELTSIN
door Aad Luymes, ANP
MOSKOU (ANP) - De voormalige Russische president Boris Jeltsin gaat ongetwijfeld de geschiedenisboekjes in als de eerste leider die door het volk is gekozen. Alom werd hij geprezen als de man die moedertje Rusland de weg naar de democratie heeft gewezen toen de Sovjet-Unie begin jaren negentig instortte.
De naam Boris Jeltsin blijft ook onlosmakelijk verbonden met de woelige dagen van augustus 1991 die de wereld deden wankelen. Jeltsin was nog maar net gekozen tot president van Rusland toen hij het moest opnemen tegen conservatieve generaals die hem wilden afzetten. Een bloedbad dreigde, maar werd op het laatste nippertje afgewend door Jeltsins onverschrokken optreden.
Voor het oog van de televisiecamera's beklom hij een legertank die was gestuurd om hem te arresteren. Zijn naam als redder van de democratie stond hiermee definitief in de analen van de Russische geschiedenis gebeiteld.
In datzelfde turbulente jaar kwam er een einde aan de Sovjet-Unie, waarvan Rusland toen nog deel uitmaakte. Het eens zo machtige communistische rijk stortte volledig in. Hierdoor kwam er ook een einde aan de Koude Oorlog die de wereld sinds de Tweede Wereldoorlog decennialang in een ijzige greep hield. Hierbij dreigden de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie iedere aanval op elkaars grondgebied te vergelden met kernwapens.
Boris Nikolajevitsj Jeltsin werd in februari 1931 geboren in een boerenfamilie in het Oeral-dorpje Boetka. Hij trok zichzelf bijna letterlijk uit de klei omhoog toen hij zijn lange weg begon door de hiërarchie van de communistische partij. Hij werkte eerst als metselaar en ingenieur, maar in korte tijd klom hij op lokaal niveau op tot partijsecretaris.
Hij trok spoedig de aandacht van de machthebbers in het Kremlin. De toenmalige communistische partijleider Michaïl Gorbatsjov haalde Jeltsin in 1985 naar Moskou om te helpen zijn perestrojka-beleid van meer openheid op de rails te zetten.
Maar Jeltsin oogstte met zijn voorkeur voor radicale hervormingen niet alleen bewondering. Zijn hervormingsijver bracht hem al snel in conflict met de conservatieven binnen de partijtop die niets moesten hebben van de nieuwlichter. In de machtsstrijd die ontstond moest Jeltsin het onderspit delven. In 1987 verdween hij van het toneel, zij het niet voor lang.
Al snel keerde hij terug in de politieke arena als leider van de democratische oppositie. In 1989 werd hij Sovjetafgevaardigde en vervolgens voorzitter van het parlement. Zijn naam leek in die tijd een synoniem voor 'democratie'. Met massale steun van de naar hervormingen snakkende bevolking won hij in de hete zomer van 1991 de eerste presidentsverkiezingen in de Russische geschiedenis.
Twee maanden later bracht de augustuscoup Jeltsin op het toppunt van zijn roem, toen beelden van hem op de legertank de wereld overgingen. Met zijn heldhaftig verzet tegen de conservatieve generaals werd het communisme in de Sovjet-Unie na ruim zeventig jaar ten grave gedragen.
Jeltsin slaagde er echter niet in om de 'Tweede Russische Revolutie' te voltooien. Zo lukte het hem niet de beloofde economische hervormingen door te voeren die welvaart moest brengen. Integendeel: de hervormingen stagneerden en de werkloosheid en inflatie rezen de pan uit. De overheidsinstellingen die Rusland van de Sovjet-Unie had geërfd, bleken niet geschikt om de dringend gewenste democratisering door te voeren.
Jeltsin, die zich gekscherend wel eens 'tsaar Boris' noemde, werd slachtoffer van een verlammende machtsstrijd. Begin 1996 leek de president een willoze gevangene te zijn van diens medewerkers die in feite de politiek bepaalden en de heilloze burgeroorlog in Tsjetsjenië voortzetten.
Intussen kreeg Jeltsin ook te kampen met een lichaam dat niet meer wilde en leek hij zijn heil steeds meer te zoeken in de fles. Meermalen werd hij geveld door een hartaanval.
De presidentsverkiezingen van 1996 zorgden voor een opmerkelijke opleving. Jeltsin liet de drank (kortstondig) staan en knapte snel op. Gedurende de verkiezingscampagne toonde hij zich weer energiek en vloog hij naar alle uithoeken van het land om zijn toehoorders gouden bergen te beloven. En met succes: hij werd herkozen.
Maar eenmaal herkozen, speelde zijn gezondheid hem opnieuw parten. Terwijl het land economisch ziek was en steeds verder wegzonk in lethargie, verbleef de president veelal in ziekenhuizen en sanatoria. En als hij weer eens in het Kremlin verscheen, ontsloeg en benoemde hij naar willekeur medewerkers en ministers. In 1998 ontsloeg 'tsaar Boris' zelfs de hele regering van premier Tsjernomyrdin, waarna een bizarre stoelendans van regeringswisselingen begon.
In 1999 mislukte een poging van verontruste parlementsleden om de president af te zetten. Om orde in de chaos te scheppen, benoemde Jeltsin de jonge, ambitieuze Vladimir Poetin tot premier en interim-president.
Op de laatste dag van het vorige millennium, kondigde Jeltsin geheel onverwacht zijn aftreden aan. In zijn afscheidsrede zei Jeltsin dat Rusland het nieuwe millennium moest binnentreden met nieuwe politici en nieuwe mensen. De jonge Vladimir Poetin stond te trappelen om het roer van hem over te nemen.
126 is het pagina nummer?quote:Op maandag 23 april 2007 15:48 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Maar nog zonder paginanummer, dus is het echt?
3 zinnen nuquote:Op maandag 23 april 2007 15:48 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Maar nog zonder paginanummer, dus is het echt?
en weer wat d'rbijquote:Op maandag 23 april 2007 15:49 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
3 zinnen nu
Boris Jeltsin overleden
` Oud-president Boris Jeltsin van
Rusland is op 76-jarige leeftijd
overleden,zo meldt het Kremlin.
Ik denk ook dat dit mede de (nog onbekende) doodsoorzaak is.quote:Op maandag 23 april 2007 15:52 schreef Bastard het volgende:
Och das best jammer.. leek me een geschikte vent om een feestje mee te bouwen.
Een beetje van beide. Het van de hand doen van staatsbedrijven voor een prikkie tijdens een potje tennis is een zeer kwalijke zaak.quote:Op maandag 23 april 2007 15:58 schreef Klopkoek het volgende:
Bij Jeltsin zal natuurlijk altijd de discussie blijven of hij een puinhoop van z'n land heeft gemaakt of dat die puinhoop nou eenmaal bij een transitiefase hoort.
Goed geleeft danquote:Op maandag 23 april 2007 15:54 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Ik denk ook dat dit mede de (nog onbekende) doodsoorzaak is.![]()
Ik was verreweg de laatste, heb ik wel vaker last vanquote:
Inderdaad, ik had toen hij aftrad echt verwacht dat hij binnen een jaar het loodje zou leggen, maar hij heeft het nog verbazend lang uitgehouden.quote:Op maandag 23 april 2007 15:56 schreef Captain_Chaos het volgende:
Aardig lange adem nog voor iemand die zoveel dorst heeft als hij.
had
Dan zou ik hier niet van op de hoogte zijn toch. Ik ben zo lief om jullie als 2e in te lichten.quote:Op maandag 23 april 2007 16:11 schreef Bastard het volgende:
[..]
Je bewijst dus keer op keer dat je eigenlijk geen leven hebt
quote:Op maandag 23 april 2007 16:08 schreef popolon het volgende:
Bill Clinton and Boris Yeltsin Laughing it up![]()
Dat is me altijd wel bijgebleven van Jeltsin, iemand met gevoel voor humor. Een stuk beter dan die robot die zijn plaats ingenomen heeft. Hij nam ook een keer het stokje over van de dirigent en ging het orkest leiden. Of een keer toen hij ging dansen op het podium bij een officieele aangelegenheid.quote:Op maandag 23 april 2007 16:08 schreef popolon het volgende:
Bill Clinton and Boris Yeltsin Laughing it up![]()
Reagan en Jeltsin heldenquote:Op maandag 23 april 2007 16:30 schreef Klopkoek het volgende:
Samen met Reagan een held, jammer dat hij teveel luisterde naar Jeffrey Sachs en andersoortig aasgieren.
Deze vrijemarktfundi vind het voor een paar Roebel verpatsen van staatsbedrijven anders ook niet goed.quote:Op maandag 23 april 2007 16:45 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Reagan en Jeltsin heldenVolgens de vrijemarktfundi's misschien ja...
![]()
Kun je nagaan! Niet eens de vrijemarkt fundi's!quote:Op maandag 23 april 2007 16:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Deze vrijemarktfundi vind het voor een paar Roebel verpatsen van staatsbedrijven anders ook niet goed.
De rest is hier te vinden. Ben maar opgehouden met lezenquote:Postuum: Boris Jeltsin 1931 -2007
Postuum Bart Rijs
Op 17 augustus 1991, toen de communisten door een coup de macht dreigden te grijpen, klom Boris Nikolajevitsj Jeltsin op een tank voor het Witte Huis in Moskou en veroverde hij een plaats in de geschiedenis. Hij stond op dat moment alleen en kon er niet eens zeker van zijn dat zijn oproep tot verzet zou worden gehoord. De coupplegers hadden het leger naar de stad gestuurd, het buitenland kon alleen morele steun geven, zijn bondgenoten waren bang en wachtten af.
De coup mislukte uiteindelijk door de incompetentie van de samenzweerders en de stemming in het land, maar door zijn heldhaftige optreden werd Jeltsin het symbool en de onbetwiste leider van het volksverzet. Hij had in één klap een einde gemaakt aan zeventig jaar Russisch communisme, het Sovjet-imperium, en de macht van zijn politieke rivaal Gorbatsjov.
Eerste gekozen president
Toen Jeltsin als eerste gekozen president van Rusland eenmaal de macht had om hervormingen door te voeren, bleek hij een heerszuchtig leider. Hij bewees nooit veel meer dan lippendienst aan de democratie en leek vooral geïnteresseerd in het uitbouwen van de macht van de president. Hij maakte wel korte metten met het verkalkte plansysteem. Maar in plaats van de westerse welvaartsstaat die hij de Russen had beloofd, ontstond er een vorm van gangsterkapitalisme die velen in armoedde stortte en de rijkdom concentreerde in de handen van enkelen.
Hij stuurde het Russische leger naar Tsjetsjenië om zijn reputatie op te vijzelen. Het slecht voorbereide leger faalde; tienduizend Russische soldaten - merendeels dienstplichtigen - en honderdduizend burgers kwamen om het leven.
Tegen alle verwachtingen in werd Jeltsin in 1996 voor de tweede keer tot president gekozen. Het was een pyrrusoverwinning. Terwijl de staatsschuld steeds sneller opliep en de hervormingen stokten, wist de futloze president niets anders te doen dan de ene regering na de andere regering te ontslaan. Na de roebelcrisis in augustus 1998 takelde Jeltsin politiek en fysiek af. Hij deed alsof hij de touwtjes nog in handen had, maar bleef alleen maar zitten waar hij zat omdat het grondwettelijk zo goed als onmogelijk is de president tot aftreden te dwingen.
Hij heeft de wodkamarkt anders een flinke boost gegeven.quote:Op maandag 23 april 2007 16:58 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Kun je nagaan! Niet eens de vrijemarkt fundi's!
Stop toch met dat toneelstukje, joh. Hoewel het wel erg vermakelijk is.quote:Op maandag 23 april 2007 17:11 schreef Klopkoek het volgende:
De Volkskrant heeft ook weer een mooie 'zie-hoe-ik-me-als-zure-communist-voordoe' verhaal in elkaar geflanst:
[..]
De rest is hier te vinden. Ben maar opgehouden met lezen![]()
Dit kan toch niet? Het lijkt nu net of je Stalin of Pinochet aan het beschrijven bent.![]()
quote:Op maandag 23 april 2007 17:11 schreef Klopkoek het volgende:
De Volkskrant heeft ook weer een mooie 'zie-hoe-ik-me-als-zure-communist-voordoe' verhaal in elkaar geflanst:
[..]
De rest is hier te vinden. Ben maar opgehouden met lezen![]()
Dit kan toch niet? Het lijkt nu net of je Stalin of Pinochet aan het beschrijven bent.![]()
Hij heeft gefaald, zoiemand had het nooit gered tussen de communistenquote:Boris Jeltsin was nu de onbetwistte leider van Rusland. Hij vernederde zijn rivaal Gorbatsjov voor het oog van de tv-camera's en dwong hem de partij te ontbinden. Hij had het bolwerk van het communisme met de grond gelijk gemaakt, maar stond voor de onmogelijke opgave op de ruïnes snel een marktgerichte, democratische staat te bouwen.
Het eindigt wel gepast toch?quote:Op maandag 23 april 2007 17:38 schreef Klopkoek het volgende:
Idd, hij had zeker zijn flaws maar hij -die de Sovjet-Unie onderuit heeft gehaald- verdient het dat het goede nieuws in het overlijdensbericht vooraan komt te staan.
Om meteen met de slechte kanten te beginnen (en dan ook die termen erbij: 'heerszuchtig leider') is typisch.... Volkskrant.
quote:Misschien was Boris Jeltsin de minst slechte president die Rusland in de jaren negentig had kunnen hebben. Hij was niet de wijze en doortastende hervormer die van het land een stabiele democratie maakte. Zijn politiek verergerde in veel gevallen de problemen die waren veroorzaakt door zeventig jaar communisme, in plaats van ze op te lossen. Maar hij was ook niet de heerser die regeerde zoals in Rusland eeuwenlang gebruikelijk was: door het uitvaardigen van verboden en alle kritiek te smoren. Hij bezweek nooit voor de verleiding terug te grijpen op het autoritaire regiem dat hij had helpen omverwerpen. In zekere zin was Boris Jeltsin de verpersoonlijking van de chaotische overgangstijd waarin Rusland terecht is gekomen: te eigengereid, te koppig, te ambitieus en te moedig voor een brave partijfunctionaris, maar ook voor een democratisch staatsman.
Inderdaad. Vooral in Washington, Londen en Tel Aviv.quote:Op maandag 23 april 2007 18:07 schreef Mikrosoft het volgende:
Vandaar dat Jeltsin zo positief wordt herdacht in het westen.
Is dat de fout van Jeltsin of kón het gewoon niet anders?quote:Op maandag 23 april 2007 17:58 schreef NorthernStar het volgende:
Reden voor een feestje in Rusland lijkt me. Aan hem hebben de Russen tien jaar gaarkeukens te danken. Heeft hun hele land voor een appel en een ei verkocht.
Waren de Russen onder het communisme dan beter af?quote:Op maandag 23 april 2007 17:58 schreef NorthernStar het volgende:
Reden voor een feestje in Rusland lijkt me. Aan hem hebben de Russen tien jaar gaarkeukens te danken. Heeft hun hele land voor een appel en een ei verkocht.
Je hoorde niks van hem omdat hij een teruggetrokken bestaan leefde, gewoon zoals ieder ander, niet in de spotlights, verder kampte hij met een slechte gezondheid dus dan doe je het rustig aan.quote:Op maandag 23 april 2007 19:22 schreef aloa het volgende:
Weinig van gehoord de laatste jaren. Tot nu dus. Aparte man.
[afbeelding]
Laat onverlet dat Jeltsin het land leeg heeft laten roven door de oligarchen kliek.quote:Op maandag 23 april 2007 19:38 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waren de Russen onder het communisme dan beter af?![]()
Zoals hij ooit een orkest stond te dirigeren was inderdaad hilarisch.quote:Op maandag 23 april 2007 21:10 schreef retteketet het volgende:
Slechte president, maar wel een komische.
Inderdaad. In een klap een democratie is een utopie, dat is een proces van decennia. In West-Europa en de VS was er ook niet ineens een democratie, daar is heel veel tijd overheen gegaan.quote:Op dinsdag 24 april 2007 00:22 schreef Jeanne_Darc het volgende:
De beste van de slechtsen zoals al eerde gezegd werd. De verandering moest, maar Rusland had helemaal geen ervaring met democratie, als je voor het eerst op een fiets stapt val je ook weleens.
Een deel van de Russen ongetwijfeld (de vele miljoenen die nu geen nagel meer hebben om aan hun gat te krabben) , een ander deel dan weer niet ...quote:Op maandag 23 april 2007 19:38 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waren de Russen onder het communisme dan beter af?![]()
Aan de andere kant, het is voor mij onduidelijk hoeveel al die oude Sowjet-troep nog waard was. Wat betreft bedrijven die grondstoffen exploiteren heb je natuurlijk een punt, maar ik denk dat ook veel bedrijven hopeloos verouderd waren en eigenlijk niks meer waard waren.quote:Op dinsdag 24 april 2007 00:35 schreef PLAE@ het volgende:
Dat het allemaal met vallen en opstaan gaat is prima natuurlijk. Maar alle rijkdommen van het land voor een habbekrats aan een select groepje verkopen, dat is onvergeeflijk.
Qua technologie misschien, maar je verkoopt ook meteen een marktpositie in een land met een gigantisch bewonersaantal hé ...quote:Op dinsdag 24 april 2007 00:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Aan de andere kant, het is voor mij onduidelijk hoeveel al die oude Sowjet-troep nog waard was. Wat betreft bedrijven die grondstoffen exploiteren heb je natuurlijk een punt, maar ik denk dat ook veel bedrijven hopeloos verouderd waren en eigenlijk niks meer waard waren.
Halverwege de jaren 90 was de olie natuurlijk erg goedkoop.quote:Op dinsdag 24 april 2007 00:57 schreef PLAE@ het volgende:
uh, olievelden verliezen niet zo snel hun waarde.
Dat zeg ik toch.quote:Op dinsdag 24 april 2007 00:57 schreef PLAE@ het volgende:
uh, olievelden verliezen niet zo snel hun waarde.
Als ik zeg habbekrats dan bedoel ik ook gewoon habbekrats.quote:Op dinsdag 24 april 2007 01:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Halverwege de jaren 90 was de olie natuurlijk erg goedkoop.
Maar het is inderdaad zeer achterlijk geweest.
Hij wilde de Chinese student nadoen die vóór een tank ging staan maar Jeltsin durfde niet en bedacht zich.quote:Op dinsdag 24 april 2007 11:39 schreef One_of_the_few het volgende:
Boris, wat doe je![]()
Hij durfde iedergeval wel op een tank te staan![]()
Idd, lang leven de wodka-zuipende Rus die er alles aan deed om zijn land westerser te maken, ten koste van de normale Rusquote:Op maandag 23 april 2007 17:58 schreef NorthernStar het volgende:
Met wat hij zoal naar binnen goot durft iedereen wel op een tank gaan staan, veronderstel ik.quote:Op dinsdag 24 april 2007 11:39 schreef One_of_the_few het volgende:
Boris, wat doe je![]()
Hij durfde iedergeval wel op een tank te staan![]()
Ja hiero, vanaf 1.16:quote:Op dinsdag 24 april 2007 01:41 schreef soylent het volgende:
Heeft iemand trouwens ergens de video dat hij een orkest gaat dirigeren?
[afbeelding]
Jammer van die herrie tussendoor.quote:Op dinsdag 24 april 2007 21:02 schreef Party_P het volgende:
Ja hiero, vanaf 1.16:
http://youtube.com/watch?v=2sPMIQFlZyo
Thanks!quote:Op dinsdag 24 april 2007 21:02 schreef Party_P het volgende:
[..]
Ja hiero, vanaf 1.16:
http://youtube.com/watch?v=2sPMIQFlZyo
Heeft niks met westers of niet-westers te maken. Dat communisme was gewoon een doodlopende weg, er moest hervormd worden. Die privatiseringen zijn niet allemaal goed verlopen, maar dat heeft niets met eventuele pro-westerse gevoelens van Jeltsin te maken.quote:Op dinsdag 24 april 2007 14:02 schreef EricT het volgende:
[..]
Idd, lang leven de wodka-zuipende Rus die er alles aan deed om zijn land westerser te maken, ten koste van de normale Rus![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |