De overlevende Beatles komen bij elkaar om een nieuwe single uit te brengen. Het gaat om Now And Then, dat al in 1994 door Yoko Ono aan Paul, George en Ringo werd gegeven om verder uit te werken binnen het Anthology project.
Destijds bleef het nummer liggen. Het plan is nu om Ringo het drumwerk te laten doen en om gitaarwerk van George uit de Beatlesarchieven te vissen, om de single zo het label van The Fab Four te kunnen geven. Oorspronkelijk was het idee om op elke aflevering van Anthology een nieuwe single te presenteren, maar dat lukte maar in twee van de drie gevallen.
Een bron: "Paul ging naar Yoko om te informeren of er nog demo's van werk van John waren. De deal was dat Paul John zo introduceren in de Rock And Roll Hall Of Fame als tegendienst. Yoko is op dat punt niet gierig en gaf Paul drie nummers. Free As A Bird en Real Love werden uitgebracht, Now And Then bleef liggen." Volgens Jeff Lynne, die de sessies produceerde, werd een middag aan Now And Then gewerkt. In 1995 zei hij: "Het was een dag, of liever een middag. Het nummer had een refrein, maar bijna geen coupletten. We maakten een werkversie, maar maakten het niet af. Het was een bluesachtige ballad in A mineur. Een mooi nummer. Ik vond het prachtig en wenste dat we het af zouden maken."
McCartney heeft nu en dan gesproken over de wens om het nummer alsnog af te maken. Daarbij refereerde hij soms aan John's originele titel voor het nummer, I Don't Want To Lose You. "Het had geen heel goede titel en er moest aan gewerkt worden", zei hij vorig jaar. "Het had een prachtig couplet en John zong. Maar George wilde het niet doen. Het beste was om weer om met John te werken. Om hem in de koptelefoon te horen, het was alsof hij in de kamer hiernaast was. Het was als een onmogelijke droom." Na het overlijden van George is Paul toch teruggegaan naar het oorspronkelijke plan en wil hij het afmaken op de manier waarop hij en John gewoonlijk werkten, zodat het een echte Lennon-McCartney compositie wordt. "Wie het heeft gehoord zegt het een soort couplet en refrein heeft, niet meer dan een skelet. George wilde het niet doen, omdat het geen kwestie was van alleen stemmen toevoegen, of wat drums en het dan afmaken. Het nummer moest echt nog opgebouwd worden. De genialiteit van The Beatles was voor een belangrijk deel gebouwd op Lennon en McCartney. Het was normaal dat een van de twee met een idee aan kwam en dat de ander het afmaakt. Dit is eenzelfde situatie en het is een mogelijkheid voor een nieuwe Lennon-McCartney compositie. In het begin van de jaren negentig werd Paul gevraagd waarom hij weer op toernee ging. Hij was rijk en had het in feite niet nodig. Maar Paul zei dat hij voelde dat hij nog een groots nummer in zich had. Hij heeft altijd vertrouwd op zijn intuïtie en het lijkt er nu op dat het nummer is gekomen.
(Bron: dailyexpress.co.uk)
(vert.: Cor Dol)
Moet dit nou...
Belachelijk idee.
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)