bronquote:,,Leef in onthouding en beheersing", zegt aartsbisschop Simonis tegen homoseksuelen in een interview in de Gay Krant. Homo's en lesbiennes mogen van hem niet van elkaars lichaam genieten omdat dat ,,volstrekt tegen de scheppingsorde in zou gaan." Simonis wil homo's niet weren uit de kerk, maar als ze ,,met elkaar genitaal zondigen" dan moeten ze eerst biechten.
Simonis ontkent niet dat homoseksualiteit voorkomt binnen de muren van de katholieke kerk. Hij vermoedt bij enkele van zijn priesters een homofiele aanleg, maar eist van hen dat ze trouw blijven aan de celibaatbelofte. Zelf gedraagt hij zich ook netjes. ,,Als ik een leven ga leiden waardoor ik voortdurend in bekoring kom, ga ik naar de donder."
De aartsbisschop wil homo's liever niet zegenen. Twee homofiele mannen die in kuisheid probeerden te leven, vroegen hem om zijn zegen. Die kregen ze als persoon, maar hun relatie moest het zonder zegening doen. Auto's worden wel gezegend door de aartsbisschop: ,,In de hoop dat je geen stommiteiten in het verkeer uithaalt."
,,Ik schaam me diep", zegt een homoseksuele pastoor die liever anoniem wil blijven. ,,Ik schaam me diep over wat Simonis zegt." Hij heeft een brief gekregen van de Rotterdamse bisschop A.van Luijn, waarin aan alle pastores wordt verboden medewerking te verlenen aan kerkelijke plechtigheden rond homo's. ,,Wij mogen absoluut geen verbintenissen inzegenen, geen dankbaarheidsplechtigheden leiden, niets van dat alles. Elke warmte ontbreekt."
bronquote:De ruimte die rooms-katholieke homoseksuelen zichzelf in de kerk gunnen, niet alleen in Nederland maar bijvoorbeeld ook in Amerika, wordt vanuit Rome met schrik gade geslagen. Op 1 oktober 1986 verschijnt de Brief van de Congregatie voor de Geloofsleer aan de bisschoppen van de katholieke kerk over de pastorale zorg voor homoseksuelen. In deze brief van kardinaal Joseph Ratzinger (de huidige paus Benedictus XVI) wordt de verklaring uit 1975 aangescherpt. Geweld tegen homo’s wordt begrijpelijk genoemd en homo’s krijgen de schuld van de aids-epidemie. In de kerk mogen enkel mensen worden aangesteld die de leer van de kerk onderschrijven. Rooms-katholieke instanties als kerken en scholen wordt verboden ruimtes te verhuren aan ‘organisaties die de leer van de kerk willen ondermijnen’.
en omdat Ratzinger iets zegt, is het logisch dat Simonis bedreigt wordtquote:Op zaterdag 21 april 2007 09:18 schreef sigme het volgende:
[..]
bron
* mijmert over liefde
Hij is verschillende malen met de dood bedreigd. () in 1987 begon het met uitspraken van hem – ‘uit hun verband gerukt’, zegt hij nu – over het verhuren van kamers aan homoseksuelen door katholieken met gewetensbezwaren.
[..]
bron
Niet als ik aan de macht komquote:Op zaterdag 21 april 2007 09:03 schreef sigme het volgende:
‘Over vijftig jaar is de islam mogelijk de leidende godsdienst van Europa.’
Over paradox gesproken.quote:God is oneindig vergevingsgezind en geduldig. Maar eens houdt het op.
quote:
Das hetzelfde als "het universum is oneindig, maar ergens zit er toch een plafond".quote:Op zaterdag 21 april 2007 14:22 schreef teamlead het volgende:
[..]die is inderdaad wel apart te noemen ja
Ook de Oost-Romeinse keizer Heraclius wilde zich 14 eeuwen geleden tot de Islam bekeren, maar zijn onderdanen kwamen hevig in opstand.quote:Op zaterdag 21 april 2007 10:19 schreef zoalshetis het volgende:
waarom bekeert hij zich niet tot de islam?
zomaar een gokje: omdat hij daar niet in gelooftquote:Op zaterdag 21 april 2007 10:19 schreef zoalshetis het volgende:
waarom bekeert hij zich niet tot de islam?
aah, dus ze mogen eigenlijk wel van het dak afgegooid, je mag het alleen niet met zoveel woorden zeggenquote:Geweld tegen homo’s wordt begrijpelijk genoemd
Welke God?quote:Op zaterdag 21 april 2007 09:03 schreef sigme het volgende:
Een protestant schrijft een boek over een katholiek die mijmert over de islam. Als god 't zag gooide die ze allemaal in de hel.
Wat is dit? een poging om nog ff een wit voetje te scoren bij moslims? Vreemde uitspraak.quote:Simonis verklaarde gistermiddag een groot respect te hebben voor de islam. Hij prijst de gemeenschapszin die nog in deze religie bestaat. Hij durft de stelling aan dat een ‘zeer vrome moslim mogelijk hoger in de hemel zal komen dat hijzelf’, de onvolmaakte gelovige broeder Adrianus Simonis.
sterk staaltje logica, ik heb maar niet verder gelezenquote:Op zaterdag 21 april 2007 09:03 schreef sigme het volgende:
Kardinaal Simonis: ......... God is oneindig vergevingsgezind en geduldig. Maar eens houdt het op.
`Mijn pappa is sterker dan die van jou!`quote:Op zondag 22 april 2007 09:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Wat betreft het hoger in de hemel geraken van een moslim t.o.v. een christen heeft hij natuurlijk wel een goed punt.
hoe komt dat en waar staat dat eigenlijk omschreven?quote:Op zondag 22 april 2007 09:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Wat betreft het hoger in de hemel geraken van een moslim t.o.v. een christen heeft hij natuurlijk wel een goed punt.
Heerlijk, vond ik 'mquote:Op zondag 22 april 2007 08:45 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
sterk staaltje logica, ik heb maar niet verder gelezen![]()
hoezo? en ik wist ook niet dat er in de hemel nog gradaties waren. Toch maar goed dat er überhaupt geen hemel is.quote:Op zondag 22 april 2007 09:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ja, want de gemiddelde vrome moslim leeft, zonder dat hij dat in de gaten heeft, zoals de gemiddelde katholieke kardinaal dat graag zou zien.quote:Op zondag 22 april 2007 09:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
In de hemel is geen bier dus drinken we het hier.quote:Op zondag 22 april 2007 09:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
idd. het is weer een tegenstrijdigheid, waardoor ik nauwelijks kan geloven dat het nieuwsbericht het extract is van de woorden van simonis.quote:Op zondag 22 april 2007 11:52 schreef Pracissor het volgende:
Het katholieke geloof in Nederland is zo goed als dood, zijn woorden hebben dan ook geen tot weinig waarde.
Ondanks de hierarchische opbouw van de katholieke kerk, duidelijk liever weer de platte organistatiestructuur van de Protestantse kerk.
Wat betreft een vrome moslim, wat een waanzin, alleen door Jezus krijgen mensen het eeuwige leven, dat is de beste man zeker vergeten. Daarna wel weer zeggen dat Mo toch wat agressiever was dan Jezus.
quote:Op zondag 22 april 2007 11:55 schreef Pracissor het volgende:
Het is natuurlijk al een verderfelijke leer om er vanuit te gaan dat er gradaties zijn in de hemel.
quote:Op zondag 22 april 2007 11:55 schreef Pracissor het volgende:
Het is natuurlijk al een verderfelijke leer om er vanuit te gaan dat er gradaties zijn in de hemel.
"jullie" mogen ze hebben hoor, alle twee, en neem Michael Jackson ook meteen mee dan ..quote:Op zondag 22 april 2007 13:47 schreef Super7fighter het volgende:
Het zou me niet verbazen als kardinaal Simonis heimelijk Moslim is geworden, bang dat hij anders vervolgd zou worden door een aantal fanatieke katholieken die een achterhoedegevecht leveren.
Ook de vorige Paus scheen regelmatig een Arabische Koran te lezen om inspiratie op te doen.![]()
Het is niet aan mij of anderen om te bepalen wie wel of niet tot de Moslims mag behoren.quote:Op zondag 22 april 2007 14:36 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
"jullie" mogen ze hebben hoor, alle twee, en neem Michael Jackson ook meteen mee dan ..
![]()
Want?quote:Op zondag 22 april 2007 11:55 schreef Pracissor het volgende:
Hij vindt het blijkbaar oneerlijk dat iemand die zijn of haar leven volledig aan God heeft geweid niet in dezelfde hemel komt als iemand die af en toe aan God dacht maar net niet genoeg zondes heeft om in de hel terecht te komen. Andersom zal hij het ook wel oneerlijk vinden dat een Hitler en een Stalin niet in dezelfde hel terecht komen als iemand die niet in God geloofde maar wel goede daden verrichtte. Want waarom zou iemand meer of minder bestraft of beloond worden?quote:
Iedereen kan vergeven worden voor zijn of haar zonden, op 1 zonde na. Namelijk de ontkenning van God.quote:Op zondag 22 april 2007 14:57 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Want?
Stel, studenten maken een tentamen. Het tentamencijfer wordt bepaald door het aantal fouten die de studenten op het tentamen maken. De een zal meer fouten maken dan de ander en zal dus een lager cijfer hebben. Jij zou beredeneren dat ze allemaal hetzelfde cijfer moeten hebben, ongeacht de hoeveelheid fouten die ze maken. Welk nut heeft het dan om meer of minder fouten te maken en zo het cijfer te bepalen?
Iedereen is toch niet gelijk in het aardse leven? De een is vromer dan een ander. Wat belet de minder vrome christen dan om zich in te spannen, als hij toch al weet dat de prijs in de hemel hetzelfde zal zijn ook al doet de meer vrome christen meer zijn best? Dan krijg je een totaal corrupt geloof.
Ik denk dat kardinaal Simonis dat ook bedoelt. Christenen doen steeds minder aan het geloof.
Het is inderdaad zo dat je in de Islam meer moet doen dan het Christendom om tot Allah te komen. Ik durf zelfs te beweren dat een Moslim die de Koran navolgt zoals die bedoeld is (dus niet de misplaatste extremist uithangen) een hoger spiritueel niveau kan bereiken dan een christen die de Bijbel volgt (ook hier heb ik het niet over de extremisten). Een christen kan zoveel zondes begaan hoeveel hij wil, hij komt toch tot God, een Moslim hoeft maar een grove misstap,wandaad of zonde te begaan (zoals moord bijv) en zal nooit op de gratie van Allah kunnen rekenen. Een christen hoef dus alleen maar in Jezus christus te geloven, terwijl een Moslim zich altijd meer moet inspannen om tot een hoger niveau te komen. Zichzelf altijd moet verbeteren om God te eren.
precies. je kan vlak voor je dood ineens aan de vijf schakels voldoen en dan druiven krijgen...quote:Op zondag 22 april 2007 15:02 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Iedereen kan vergeven worden voor zijn of haar zonden, op 1 zonde na. Namelijk de ontkenning van God.
Als je verder een goed mens bent behalve dat wat heb je dan eigenlijk fout gedaan? Een mens kan nou eenmaal ergens naast zitten. Je kan ook altijd denken dat de aarde plat is, heb je dan een zonde begaan?quote:Op zondag 22 april 2007 15:02 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Iedereen kan vergeven worden voor zijn of haar zonden, op 1 zonde na. Namelijk de ontkenning van God.
In de hemel is Allah de bediende van Jahwehquote:Op zondag 22 april 2007 09:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Neen. Vlak voor je dood heeft geen enkele spijt meer zin.quote:Op zondag 22 april 2007 15:09 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
precies. je kan vlak voor je dood ineens aan de vijf schakels voldoen en dan druiven krijgen...
Wat een rare wensquote:laat mijn dood aub het absolute einde zijn. met deze doorgegenereerde imbicielen.
Alle informatie staat tot je beschikking. We leven niet meer in het jaar 959 dat je het niet kon weten. Net zoals je nu ook niet meer kunt beweren dat de aarde plat is, kun je niet ontkennen dat de Islam bestaat.quote:Op zondag 22 april 2007 15:11 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Als je verder een goed mens bent behalve dat wat heb je dan eigenlijk fout gedaan? Een mens kan nou eenmaal ergens naast zitten. Je kan ook altijd denken dat de aarde plat is, heb je dan een zonde begaan?
Maargoed het zal mij een zorg zijn, ik geloof er niet in.
nou en? spijt is iets menselijks. of het nog zin heeft is totaal iets andersquote:Op zondag 22 april 2007 15:15 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Neen. Vlak voor je dood heeft geen enkele spijt meer zin.
jij zegt het... maar zoiets is maar subjectief, niet waar?quote:Wat een rare wens
voor jou misschien. voor mij niet met al die achterlijke nationalisten en godsdienstige gekken.quote:
Eigenlijk is het wel vreemd. Als je een wens doet, dan richt je je altijd tot iemand of iets. Aangezien deze persoon nergens in gelooft, kan je feitelijk ook geen wens doen. Je kunt hooguit iets hopen.quote:Op zondag 22 april 2007 15:19 schreef Zero2Nine het volgende:
Zo vreemd is het niet. Als je aanneemt dat er na de dood helemaal niets meer is dan maak je dat ook helemaal niet mee. je hele bewustzijn is dan ook over. Dat bewustzijn is niets anders dan wat fysieks. Dus je mist ook niks meer, je beseft helemaal niet dat je dood bent. Geen heel verkeerd einde.
Mensen die er van uit gaan dat sommigen in de hemel komen en sommigen niet maken sowieso al gradaties.quote:Op zondag 22 april 2007 11:55 schreef Pracissor het volgende:
quote:,De islam moet nog door de ‘Verlichting’ heen”, vindt Simonis
,Als christenen vrezen wij een heilige oorlog. Als we niet oppassen krijgen we hier nog een heilloze eenheid van godsdienst en staat.” Dat schrijft kardinaal Simonis in zijn nieuwste boek Een hart om te denken dat vrijdag in Utrecht is gepresenteerd, schrijft Katholiek Nederland. Godsdiensten, zo stelt de aartsbisschop van Utrecht, zijn in veel opzichten niet gelijk. In zijn boek wijst hij op de “gigantische verschillen” tussen Jezus en de profeet Mohammed. “Terwijl Mohammed te vuur en te zwaard Mekka verovert, rijdt Jezus op een ezel Jeruzalem binnen. Of neem Mohammed met z’n talrijke vrouwen, zelfs gehuwd met een negenjarig meisje – en dan Jezus die omwille van het Koninkrijk ongehuwd blijft.
Simonis: “Je kunt het nauwelijks zeggen, je zou maar afstand scheppen, maar ik acht het christelijk geloof toch beslist veel mooier en rijker aan inhoud.” Hij vervolgt: “Het christelijk geloof is zoveel hoger en dieper dan de islam.” Het christelijk godsbeeld en godsbesef noemt hij “aanzienlijk rijker en warmer”. De kardinaal is zich bewust van de kritische toon van zijn uitlatingen: “Nu lijkt het alsof ik op deze manier de dialoog met de moslims blokkeer, maar dat is een misverstand. Er zijn fundamentele verschillen, maar daarom kun je nog wel menselijk en vreedzaam met elkaar in gesprek zijn.”
“De islam moet nog door de ‘Verlichting’ heen”, vindt Simonis, vooral omdat de koran in tegenstelling tot de bijbel volgens hem buiten alle historische kritiek is gebleven. Hij betwist de ontstaansgeschiedenis van de koran die volgens moslims in zijn geheel zonder menselijke tussenkomst is geopenbaard. “Maar wij weten dat de koran zeer geleidelijk in de loop van de geschiedenis is ontstaan en ook dat er diverse tradities en scholen zijn.” Bovendien kunnen moslims omdat ze de koran als het directe Woord van God beschouwen volgens Simonis “tot nogal problematische opvattingen komen. Hun massieve, gefixeerde manier van lezen kan verhinderen, dat ze de diepe zin van allerlei teksten verstaan.”
dat bedoel ik dus. het is niet anders.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:28 schreef Autodidact het volgende:
Om het even voor Simonis op te nemen, de context:
[..]
Haram!quote:Op zaterdag 21 april 2007 09:10 schreef SCH het volgende:
God drinkt er een biertje op denk ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |